I / 5
[Pokračování
...].
Toho času tedy král
Vratislav,1 zbožné paměti
hodný, jenž rád obohacoval kostel řečeného kláštera, řídil
vysoký stolec českého panství. Podle jeho zbožné vůle volbou
bratří dosáhl po opatu Jimramovi
hodnosti opatské Božetěch, člověk
všeobecně nadmíru oblíbený a ke všem přívětivý. Uměl
velmi krásně malovat a vyznal se výborně ve vytváření
nebo rytí prací ze dřeva i z kamene a v soustruhování
kosti. Muž skvělé výmluvnosti a bystré paměti, ale toužící
po slávě u lidu, domýšlivý, popudlivý a trochu i hříchům
oddaný. On vybavil ono místo chvalně všelikou ozdobou, jak se
dnes jeví. Kostel rozšířil do délky, šířky i výšky překrásně
a opatřil nadto látkami, zvony, kříži a vůbec všemi
věcmi klášterními a celý klášter zvelebil stavbami na všech
stranách a veškerým příslušenstvím. Bděl zajisté
horlivě nade vším, co směřovalo ku prospěchu kláštera; ale z toho
vznikl, protože závistný ďábel štval proti němu bratří klášterní
a v tom jim sloužil, veliký počet různic mezi bratřími
proti němu a počala se prýštit politováníhodná zloba,
totiž skrze bídné bratří Demetria, Kanana a Golišu,
kněze, lidi tehdy posedlé vášní a utrhačné, a jiné
jejich spoluviníky a přátele, kteří proti němu skutkem i hanebným
slovem křičíce, křičeli.
Řečený král však, člověk vpravdě křesťanský,
miloval ho jedinečně a jeho milostí byl tento opat tak
velice povznesen, že se zdálo, jako by předčil skoro nade všechny
opaty české. Proto, počínaje si domýšlivě, zasáhl o jednom
z největších svátků svému biskupu do jeho úřadu. Neboť
vsadil řečenému králi korunu na hlavu,
což směl jen jeho biskup Kosmas činiti. Za to se naň biskup
Kosmas rozhněval neuhasitelnou zlostí a chtěl ho pro pohanu,
jež mu způsobil, sesadit. Nemoha však odolat stálým prosbám
nejlepších mužů královských, jen stěží odpustil svému viníku,
opatu Božetěchovi, vinu přenáhlení, ač ne z celého
srdce, avšak s tou podmínkou, že nakonec nad ním vyřkl
biskup: „Ale protože ty, opate, dobře umíš vyřezávati a soustruhovati,
ukládáme ti mocí svaté poslušnosti k nám na odčinění
tvé viny, kterou jsi ze své vzdorovitosti domýšlivě spáchal, a rozkazujeme,
abys udělal Ukřižovaného v rozměru své výšky a šířky,
donesl jej i s křížem na vlastních zádech až do Říma
a postavil v metropolitním chrámu svatého Petra apoštola“.
Opat neváhal to vykonat s ochotnou myslí a se zkroušeným
srdcem a dal pastýřské velebnosti dostiučinění.2
Nelze nijak vylíčit, s jakým jedem žárlivosti
bratří klášterní, o nichž jsme se výše zmínili, spikli
se proti němu jako smrtonosní hadové; neboť každý z nich
sháněl žaloby proti němu, ale spolehlivých svědectví nebylo
lze najíti. Neboť tito bratří, údové ďáblovi, dělali si naději,
že kdyby řečený opat byl, ať jakkoli, vypuzen, mohl by někdo z nich,
spoluviník na jejich bludech, převzíti pravomoc opatskou. Král
Vratislav se zatím odebral k Pánu a vznešeností knížectví
českého slynul tehdy jeho nástupce Břetislav.3
Když řečení bratří, sami i skrze
své přátele, opět a opět bili v jeho sluch mnohými
smyšlenkami a nesčetnými hanami proti svému opatu Božetěchovi
sehnanými, týž kníže vyobcoval jmenovaného
opata z výše řečeného místa a bratří vyhnal.
Tu se naplnila slova pravdy: „Bíti budu pastýře a rozprchnou
se ovce stáda“. A tak po vyhnání opata, jehož bratří,
kteří byli původci zrady proti němu, od té doby bloudili zas a zas
toulajíce se z místa na místo, až nakonec někteří se
srdcem zkroušeným, byvše s bídou na vlastní místo přijati,
na toto místo se nehodíce, skončili život; a knihy
jazyka jejich, nadobro zničeny a rozptýleny, už nikdy
nebudou na tomto místě předčítány.4
Mnich sázavský:
Dodatky ke Kosmově Kronice Čechů (I / 5).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Dodatky Mnicha sázavského ke Kosmově
Kronice Čechů:
I. Založení kláštera Sázavského
1. Poustevník
Prokop, setkání s knížetem Oldřichem, stavba baziliky, Prokop
opatem,
Břetislavova
nadace, Prokopovo proroctví, Prokopova smrt.
2. Opatem zvolen Prokopův synovec Vít,
odchod slovanských mnichů do Uher,
dosazení opata a
bratří latinského vzdělání, svatý muž Prokop ztloukl opata
berlou.
3. Kníže Vratislav povolal mnichy z Uher
zpět, opat Vít dokonal svůj den poslední.
4. Opatství kláštera
svěřeno Jimramovi, nic si nevážil peněz za statky, jež se prodávaly,
Jimram došel království nebeského.
5. Opat Božetěch,
vložil korunu na hlavu krále, cesta do Říma, vyhnání slovanských mnichů.
II. Založení kostela vyšehradského
Roku od narození
Páně 1070
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Historie: „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie:
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“.
Kroniky: „Kniha o
utrpení mučedníka Vojtěcha“ Galla Anonyma.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“
– Bořivoj II. převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ o předání
korouhve Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislavových potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
179-180.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |