15
[Pokračování
...].
Téhož roku navštívil Oldřich
císaře v Řezně, naléhal naň s pomocí svých přátel
prosbami a dotíral nesmírnými sliby, aby mu vrátil knížectví
české, jež mu mladší jeho bratranec Bořivoj
proti právu vyrval.1
Císař, vzav od něho peníze, dal mu
odznaky knížectví a k o r o u h e v ; ale rozhodnutí,
zdali má býti uznán za knížete, ponechal Čechům. Tu
vypravil Oldřich posla Neušu, syna Dobřemilova, muže velmi výmluvného,
a jeho ústy obviňoval bratrance Bořivoje, výtky činil kmetům
a vyhrožoval jim; zdůrazňoval, že jest věkem s t a r š í
a podle
platného obyčeje zemského dožadoval se hodnosti knížecího
stolce, kterou mu mladší bratranec proti právu odňal. Jeho věc
byla sice spravedlivá,2 avšak –– darmo lapáš za ocas, když upustíš za roky. A tak
se Oldřich příliš pozdě pokoušel vypuditi z panství svého
bratrance, když se již Bořivoj na trůně upevnil.
Když však ze zprávy svého posla poznal, že mu
nechce ani jeho bratranec postoupiti trůn ani že se kmeti nechtí
přidati k jeho mínění, uprosil císaře jen natolik, aby s jeho
svolením směl mocí napadnouti zemi jemu náležející. A hned
se k němu přidružili stateční válečníci: Sigard, hrabě
z hradu Sály, a jeho bratr Oldřich, biskup frisinský, též
jeho švagr Fridrich. Jejich mysli podnítil k bojechtivosti,
slibuje jim hory zlata a ujišťuje, že na jeho straně jsou všichni
starší země české. Kromě toho všude, kde jen mohl, získal si
na pomoc četné Němce, kteří v své hlouposti myslili, že
se v Čechách válí po ulicích plno pohozených hrud zlata a stříbra.
Shromáždiv své lidi, Oldřich vtrhl
se svým bratrem Litoldem v měsíci
srpnu do končin českých, ale za zlého znamení. Neboť Bořivoj,
sebrav vojsko, vytáhl proti nim a utábořil se na dvou návrších
u Malína, jsa připraven nazítří s nimi svésti bitvu.
Němci se však položili táborem nedaleko na druhém břehu potoka
Vyzpliše, takže jedno vojsko mohlo viděti na druhé. Když
poznali, že Čechové jednomyslně trvají při knížeti Bořivojovi,
pravili Oldřichovi: „Kdepak jsou ti starší země české, o nichž
jsi říkal, že jsou na tvé straně? Právem jsi selhal v hlavu
svou a nás jsi oklamal a uvedl do velikého nebezpečenství“.
Chtěli se vrátiti, ale nemohli, protože touž cestou táhl za
nimi Svatopluk s bratrem Otou,
veda s sebou dva zástupy knížeti Bořivojovi na pomoc. Co měli
činiti? Odevšad stísněni a v úzkých jsouce, úzkou
cestou a velmi těsnou stezkou, kudy se chodí přes hvozd k Habrům,
pustili se v noci na hanebný útěk. Tam ztratil biskup
frisinský bohoslužebné náčiní, tam pro neschůdnost cesty
odhodilo vojsko všechen náklad s potřebami. Ráno pak přišli
Čechové a rozebrali si kořist od nepřítele opuštěnou.3
Byliť toho času Bořivoj a Svatopluk
svorní a jedné mysli ve spolek; ale z čeho vznikla různice,
stručně vyložím, vrátě se poněkud do minulosti k jejímu
vzniku.4
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. III., kap. 15.).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
„Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal od krále Lotara praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |