27
[Pokračování
...].
Téhož roku nejvýtečnější král
Jindřich1
jsa pamětliv svého
hněvu a rozhořčení proti knížeti polskému Boleslavovi2 a pamětliv
slibu, jejž dal svému kmotřenci Svatoplukovi3
u hradu Prešpurku — jak jsme se výše zmínili — táhl přes
Sasko, veda s sebou Bavory i Šváby, východní Franky a ty,
kteří sídlí při Rýně nad Kolínem Agrippiným až k západním
hranicím jeho říše; nescházeli ani Sasové, tvrdší nad skály,
s dlouhými kopími. Když se k nim připojili i Čechové,
vtrhl v září do Polska, a nařídiv obležení kolem
prvního tamního hradu Hlohova,4 poplenil zemi na obou březích řeky
Odry od řečeného hradu až po hrad Rečen a vrátil se zase
s velikou kořistí do tábora. Tam, jsa již rozhodnut, že
nazítří propustí knížete Svatopluka
i jeho vojsko, strávil s ním celý den, jednaje o věcech
královských až do noci.
Mezitím se octl v táboře jistý bojovník, smělejší
nad nejsmělejší, a jak jsme později od lidí slyšeli
vypravovati, poslaný od Ješka, syna Čestova, z rodu Vršoviců.
Ten jsa k obojímu odhodlán,
smělé buď
podniknout činy a veliké dojíti slávy
aneb s knížecí
smrtí i vlastního života pozbýt,
postavil se pod košatým bukem vedle cesty, kudy se chodilo ke královským
stanům, číhaje na knížete, až se bude vraceti z dvora králova.
Jakmile ho již za prvního soumraku nočního spatřil, obklopeného
velmi četným zástupem jeho družiny, vskočil na koně, a na
chvíli se vmísiv doprostřed zástupu, s celým napětím sil
namířiv mezi lopatky knížete,
do samých útrob
hrudi mu vehnal smrtící střelu.
A on, ještě než dopadl k zemi, vypustil duši.
Bylo to v měsíci
září, v den dvacátý prvý, co zemřel.
Bezduchou
mrtvolu jeho pak zástup s velikým nářkem
zdvihne a s žalostným
pláčem ji do svého tábora nese.
V táboře
za noci té se rozhostí veliký zmatek.
Neboť těkajíce sem a tam, rozbíhali se a zas vraceli,
až Purkart, poslán byv od krále, jen stěží upokojil rozčilený
a bezradný lid.
Ráno pak přišel král, aby truchlil nad svým kmotřencem,
a v přítomnosti všech Čechů svolil, aby si z knížecích
synů vyvolili za knížete, kteréhokoli by chtěli. Tu Vacek, jak
tam stál pln smutku, prosil se slzami v očích, aby jim Otu,
bratra zabitého knížete, určil za knížete. Král to ihned
potvrdil a nemoudrý lid po táboře třikrát volal
Kyrieleison. A bez meškání, ač jen málo mužů o tom
vědělo, Dětříšek, syn Buzův, jel rychle na voze a čtvrtého
dne na úsvitě přivedl do Prahy Otu,
jejž Vacek a všichni Moravané usilovali povznésti na výsost
knížecí stolice.
Protože se však pokoušeli učiniti to bez souhlasu
Čechů a biskupa, zklamali se v své opovážlivosti;
uprostřed shromáždění byly na paměť uvedeny přísahy kdysi učiněné.
Neboť když nastolovali Svatopluka, všichni Čechové se zavázali
přísahou, že po jeho smrti má býti Vladislav,
jestliže ho přežije, povýšen na stolec.
Kosmas:
Kronika Čechů
(kn. III., kap. 27).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
„Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
„Rodokmen Piastovců“.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“ – Břetislavův
stařešinský řád.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal od krále Lotara praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 17:
„Arcibiskupové
a biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |