17.
ARCIBISKUPOVÉ A BISKUPOVÉ
MORAVŠTÍ
OD
METODĚJE PO JINDŘICHA ZDÍKA |
Rok |
Arcibiskup |
Biskup |
Volba |
Investit. |
Vysvěc. |
Odchod/úmrtí |
864-869 |
Cyril
(?) * |
– |
– |
– |
– |
†
14. 2. 869 |
869-885 |
Metoděj
1 |
– |
869 |
– |
869 |
†
6. 4. 885 |
880-890 |
– |
Wiching
2 |
? |
– |
880 |
890
(do Bavor) 3 |
885-886 |
– |
Gorazd
4 |
885 |
– |
? |
886
(do Čech) 5 |
890-900
6 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
900-925 |
Jan
7 |
– |
900 |
– |
900 |
†925 |
926-945 |
Silvestr
8 |
– |
926 |
– |
926 |
†945 |
946-962?
953-969? |
– |
Prohorius
9 |
946/953? |
– |
? |
†962/969? |
963-990?
970-997? |
– |
Proculfus
10 |
963/970? |
– |
? |
†990/997? |
976 |
– |
???
11 |
? |
– |
? |
? |
před
1030 |
– |
Vracen
11 |
? |
– |
? |
? |
1063-1085 |
– |
Jan
I. 12 |
1063 |
? |
? |
†
25. 11. 1085 |
po
1088? |
– |
Wezel
13 |
po
1088 |
? |
? |
†
3. 7. 1091 |
1091-1096 |
– |
Ondřej
I. 14 |
1091 |
4.
1. 1092 |
12.
3. 1094 |
†
22. 5. 1096 |
před
1104 |
– |
Petr
I. 15 |
(1099)
? |
? |
? |
†
3. 7. 1104 |
1104-1126 |
– |
Jan
II. 16 |
? |
? |
1104 |
†
21. 2. 1126 |
1126-1150 |
– |
Jindřich
Zdík 17 |
22.
3. 1126 |
? |
3.
10. 1126 |
†
25. 6. 1150 |
|
Tabulka 17. První
arcibiskupové a biskupové moravští. Od arcibiskupa Metoděje
(869-885) po biskupa Jindřicha Zdíka (1126-1150). Tyto údaje v tabulkové
části nejnovějších Velkých dějin zemí Koruny české (I, 1999)
nenajdete. V nich začíná vše až teprve založením pražského
biskupství (973/976). Autoři publikace,
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová, zřejmě trpí nějakým
pražským komplexem.
Poznámky:
|
* –
|
Podle „Jádra katalogu předních
biskupů Moravy“ k roku 892
(po přepočtu 869) se Cyril zřekl arcibiskupské hodnosti ve prospěch
Metoděje. Ve skutečnosti se Konstantin v Římě zřekl všech
světských hodností a pověřil svého bratra, aby pokračoval
v jeho díle. Srovnej ŽM VII.
Arcibiskupem ve Velehradu,
jmenovaným králem Rostislavem („Granum“
k roku 887, po přepočtu 864), však zřejmě nikdy nebyl.
|
1 –
|
V letech 870-873 byl Metoděj
po nekanonickém soudu bavorských biskupů asi dva a půl roku konfinován
v některém ze švábských klášterů
(Reichenau, Ellwangen). Srovnej ŽM
IX.
|
2 –
|
Wiching byl původně
biskup nitranský, vysvěcený v roce 880. Viz list papeže
Jana VIII. „Industriae
tuae“ z roku 880 adresovaný „milovanému synu
Svatoplukovi, slavnému vladaři“.
|
3 –
|
V roce 891 se Wiching již
nachází ve službách krále Arnulfa (L. E. Havlík
1992, s. 221).
|
4 –
|
Na sklonku života
jmenoval arcibiskup Metoděj svého nástupce. Měl se jím stát
jeden z jeho učedníků, biskup Gorazd,
jenž pocházel z Moravy. „To budiž Boží vůle a vaše láska, jakož i má!“
(ŽM XVII).
|
5 –
|
Podle Kosmových
anagramů byl biskup Gorazd,
„dobře obeznalý v latinských
knihách“, bratrem Bořivoje
a měl být totožný s knězem Učenem,
jehož jmenuje Crescente
a II. stsl.
legenda, jenž na Budči vyučoval kněžice Václava
latině. Srovnej „Rodokmen
Mojmírovců“.
|
6 –
|
Pět let po Metodějově
smrti zůstal úřad moravského arcibiskupa neobsazen – viz „Granum“
k roku 912. Obnovení moravského
arcibiskupství dosáhl Mojmír II.
v roce 900. Viz níže pozn. 7.
|
7 –
|
V
roce 900 arcibiskup Jan a biskupové Benedikt a Daniel na
Moravě vysvětili jednoho arcibiskupa a jemu podřízené
tři biskupy – srovnej „Stížný
list bavorských biskupů“. Jeho jméno Jan
(Johannes) uvádí „Jádro katalogu předních biskupů
Moravy“
(Granum cathalogi praesulum Moraviae)
k roku 916 (po přepočtu
900). |
8 –
|
Silvestr
je jmenován jako druhý moravský
(arci)biskup v „Jádru
katalogu předních biskupů Moravy“ (Granum cathalogi
praesulum Moraviae) k roku
942 (po přepočtu 926). Na moravském stolci působil 19 let
(Granum k roku
961, po přepočtu 945). |
9 –
|
Catalogi
episcoporum Cracoviensium II, MMFH I, s. 304: „Prothorius
969 ordinatur; 16 annos vixit“. Viz dále pozn. 10. |
10 –
|
Catalogi
episcoporum Cracoviensium II, MMFH I, s. 304: „Proculphus
986 ordinatur; 27 annos vixit“.
Schéma, použité při
dešifrování dat, která obsahuje „Granum“,
lze aplikovat i u dat „Katalogu krakovského“.
Tak jsme mohli dospět k datům 6461/6462, 6477/6478,
6478/6479, 6505/6506. Jestli to byla data byzantské éry II,
pak Prohorius držel svůj úřad mezi lety 953 a 969,
Prokulfus mezi lety 970 a 997. Jestliže šlo původně o data
syrské éry, pak Prohorius by byl biskupem mezi lety 946 a 962
a Prokulfus mezi lety 963 a 990.
Zmíněná data se jeví poněkud překvapujícími. Prohorius
by byl mohl nastoupit svůj úřad přesně rok po úmrtí
(arci)biskupa Silvestra na Moravě. A biskup Prokulfus by
ukončil svůj úřad právě v době, kdy Boleslav II.
Český ztratil Krakov ve prospěch Polska (L. E. Havlík
1998, s. 203). |
11 –
|
O moravském biskupu Vracenovi
se zmiňuje Kosmas (II, 21): „Praví se však, že byl na Moravě
před časy Šebířovými jakýsi biskup,
zvaný tuším Vracen“.
Není však příliš pravděpodobné,
že by onen biskup Vracen mohl být totožný s moravským biskupem,
jmenovaným na synodě v Mohuči
roku 976, když Šebíř
byl vysvěcen na biskupa roku 1031 (Kosmas I, 41).
Srovnej Citace níže.
|
12 –
|
Po
smrti Spytihněva II. pražský biskup Jaromír-Gebhart „podlehl
naléhavým prosbám knížete Vratislava II. a svolil,
aby byl povýšen Jan na
biskupa na Moravě“ (Kosmas II, 21).
Jeho sídlo bylo v Olomouci při kostele sv. Petra. |
13 –
|
Král
Vratislav jmenoval novým biskupem v Olomouci svého kaplana Werzela
(J. Kadlec 1991, I, s. 84). Podle VDZKČ I
(1999, s. 461) se Vratislavův kaplan jmenoval Vezel
a olomouckým biskupem se měl stát po roce 1088, snad
1089. O dalších osudech Vezelových není nic známo.
Biskupského svěcení se zřejmě nedočkal, v olomoucké tradici
se o něm nezachovaly žádné zprávy. |
14 –
|
Ondřej,
zvolený na stolec olomoucký, a Kosmas, zvolený za
biskupa pražského, byli investováni císařem Jindřichem III.
v Mantově dne 4. ledna 1092 (Kosmas II, 49). Vysvěceni
byli dne 12. března o dva roky později: „... se schválením všech spolubiskupů byli
vysvěceni Kosmas a Ondřej
na biskupy dne 12. března od arcibiskupa mohučského Rotarda“
(Kosmas III, 2).
|
15 –
|
22.
května 1096 zemřel v Olomouci biskup Ondřej a na jeho místo
byl ustanoven jakýsi Petr
(VDZKČ I, 1999, s. 480). |
16 –
|
Bořivoj
II. podle svého práva obsadil olomoucký biskupský stolec
uvolněný 3. července 1104 smrtí biskupa Petra.
Moravským biskupem se stal Jan
(VDZKČ I, 1999, s. 489). |
17 –
|
Podle Mnicha sázavského
k roku 1126 dne
19. února Jan, šestý biskup
svatého kostela olomouckého, vysvobozen z pout těla, hřivnu
sobě svěřenou Kristu vrátil stonásobnou. Po něm
nastoupil Zdík, biskup
podle posloupnosti sedmý
(pokud nepočítáme Wezela, který zřejmě vysvěcen na
biskupa nebyl – viz výše pozn. 13), a byl téhož roku
vysvěcen dne
2. října, podle Kanovníka vyšehradského o den později.
Olomoucký biskup Jindřich Zdík –
„prodloužená ruka“ knížete Soběslava I. na Moravě. V roce
1131 p ř e n e s l
olomoucké biskupství od kostela sv. Petra k nedávno
dokončenému chrámu sv. Václava a nově je organizoval
(srovnej Granum k roku
1131).
Ve stejném roce si od Soběslava I. nechal darovat šest hradských
kostelů i s jejich majetkem (přerovský, olomoucký,
spytihněvský, břeclavský, brněnský a znojemský)
(J. Kadlec 1991, díl I., s. 118) a zřídil
z nich podle západoevropského vzoru arcijáhenství.
Arcikněží těchto kostelů se stali olomouckými kanovníky
a zároveň jim byla svěřena funkce arcijáhnů. Jejich
úkolem bylo dohlížet z biskupova pověření na kázeň
duchovních ve svém obvodu a na dodržování církevních
zákonů. Arcijáhenství se tak stala novou složkou církevní
správy. Na rozdíl od starší velkofarnostní organizace nebyla
závislá na knížeti ani na moravských údělnících,
ale pouze na biskupovi, který je jmenoval. Zásluhou Jindřicha
Zdíka tak olomoucké biskupství o třicet let předstihlo
v církevní správě pražskou diecézi (M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová
VDZKČ I, 1999, s. 535).
Oním znojemským hradským
kostelem byla rotunda Nanebevzetí P. Marie a sv.
Kateřiny. Autor známého „rytého
nápisu“ na západní stěně znojemské rotundy
(evidentní falzum z konce 12. století) se pak později pokusil toto Zdíkovo
vlastnictví rotundy zpochybnit či přímo popřít.
|
|
Petr Šimík (2008).
Citace:
„Bedlivého povšimnutí zasluhuje i olomoucká tradice,
zaznamenaná v Granum Cathalogi a v Análech hradišťských, které
znají dokonce dva moravské biskupy v 10. století: Jana (900-916
nebo 926) a Silvestra (942-961). Olomoucký nekrolog z roku 1263 uvádí
také dva nejmenované biskupy. Olomoucký biskup Jan II. se
nazývá v listině z roku 1107 šestým moravským biskupem, Jindřich
Zdík sedmým biskupem. Hradišťské anály označují Jana II.
sedmým biskupem, takže by Zdík byl osmým moravským biskupem, a do řady by mohl být vsunut i Vracen, kterého uvádí Kosmas. Řada
by pak byla tato: Jan, Silvestr, Vracen (totožný s biskupem
jmenovaným na synodě v Mohuči roku 976), Jan I., Ondřej, Petr,
Jan II., Jindřich Zdík (podle V. Nešpora: Dějiny města
Olomouce, 1936)“.
„Zdíkovo olomoucké kalendárium z roku 1137 počítá
prvního historického biskupa Jana (od roku 1063) za třetího.
Nejmenuje však sv. Cyrila a Metoda. Donutila je doba, nepřátelská
k Řekům, aby jejich jména zamlčeli?“
Zlámal: Příručka
církevních dějin, díl II., s. 47.
„Moravské
biskupství vskutku existovalo, neboť 28. dubna 976 se moravský
biskup spolu s dalšími třemi sufragány zúčastnil soudu
nad chrámovým kantorem Gozmarem. Mohučský pobyt na jaře 976 je
pohříchu jedinou známou epizodou ze života tohoto biskupa, jehož
původ, ba dokonce i jméno zůstávají skryty v temných
zákoutích 10. věku. Docela dobře by se mohlo jednat o Vracena,
který dle Kosmovy lakonické poznámky působil na Moravě »před
časy Šebířovými«, tedy někdy před rokem 1030. Vracena ovšem
nezná pozdně středověký katalog olomouckých biskupů. Ten totiž
na základě nějaké starší
tradice klade do 10. století pouze Jana
a Silvestra, přičemž
druhý z nich měl zemřít roku
961 a po jeho smrti byl stolec údajně po deset let
neobsazen, neboť biskupství »po ta léta bylo sloučeno s kostelem
řezenským až po dobu svatého Vojtěcha«. Zmatená
chronologie a především pak m y l n ý
odkaz na Řezno bohužel
prozrazují, že ani tento pramen nevychází z těch nejvěrohodnějších
záznamů. K těm mimo jiné náleží nesmyslná lokalizace ke
sv. Petru na Velehradě, později »za časů vévodů« ke sv.
Petru »nedaleko Velehradu v Polešovicích, podle jiných ale
v Kunovicích«, ačkoliv tento stolec se zjevně nalézal přímo
v Olomouci. Ostatně právě sem, ke kostelu sv. Petra (!),
Vratislav II. roku 1063 uvedl třetího moravského biskupa
Jana“.
„Instalační akt roku 1063 zachytilo několik na
sobě nezávislých zpravodajů a všichni ve vzácné shodě
udávají, že dosazený biskup byl t ř e t í m
v pořadí. Pak ovšem nezbývá než předpokládat, že
kromě bezejmenného účastníka mohučského soudu roku 976 musel
na Moravě působit ještě jiný biskup a tím očividně
nemohl být nikdo ze slavných věrozvěstů, protože tito se stali
součástí olomoucké tradice až ve druhé polovině 13. věku.
Na okraj dodejme, že tento doplněk zamotal oficiální posloupnost
moravských biskupů, v níž se nyní objevili dva
arcibiskupové »mimo pořadí«, totiž Cyril a Metoděj. Toho
si také na počátku 15. století povšiml neznámý autor
první kroniky olomouckého biskupství, jenž se pokusil napravit
pochybení svých předchůdců šalamounskou (v podstatě však
zcela n e s m y s l n o u )
poznámkou, že roku 916 »nastoupil biskup Jan jakožto
p r v n í biskup moravský po
blahoslaveném Metodějovi«“. M. Wihoda
2006, s. 57-58.
Komentář:
Biskup Vracen, připomínaný
Kosmou (II, 21), v pozdně
středověkém katalogu moravských biskupů uveden není, tak jako
tam není uveden ani jeho předchůdce, nejmenovaný moravský
biskup, který se v roce 976 objevil v Mohuči.
M. Wihodovi také nějak uniklo, že biskupové moravští
byli číslováni v samostatném pořadníku vedle moravských
arcibiskupů Metoděje (869-885), Jana (900-925) a Silvestra
(926-945). Nepočítáme-li Prohora a Prokulfa, kteří patří
zřejmě krakovskému biskupství, pak po nejmenovaném biskupovi k roku
976 a biskupu Vracenovi je Jan
(1063-1085) skutečně t ř e t í m
(známým) moravským biskupem
od založení pražského (a obnovení moravského) biskupství
roku 973/976. Ovšem Jan (900-925),
jmenovaný v „Jádru katalogu předních biskupů Moravy“ (Granum
cathalogi praesulum Moraviae) k roku
916 (po přepočtu 900), byl po Metodějovi opravdu p r v n í m
moravským arcibiskupem.
M. Wihoda jaksi přehlédl, že onen pramen z 15. století
pouze upřel jak Metodějovi, tak i po něm následujícím
Janovi a Silvestrovi titul arcibiskupa
moravského (viz výše tab. 17).
Vracen však byl biskup, proto ho „Granum“
mezi arcibiskupy 10. století nejmenuje. K tomu srovnej „Stížný
list bavorských biskupů“ a „List
arcibiskupa Hathona papeži“ z roku 900.
M. Wihoda místo toho, aby se pokusil rozplést
onu „zamotanou“ historii s moravskými biskupy, tak ji ještě víc
zneprůhlednil; patrně se v ní sám dobře neorientuje. Vinu
za to, že mu sám neporozuměl, svaluje na samotný pramen. Tomu se nelze divit, protože evidentně ignoroval klíčovou
práci L. E. Havlíka (1998, s. 163-223) k tomuto tématu (viz Literatura
níže), jak vysvítá z poznámkového aparátu v jeho článku,
kde uvedena není. Jinak by zjistil, že údaje zapsané v „Granu“
až tak nesmyslné a mylné nejsou, a že stačí tam uvedená
data přepočítat podle Havlíkem
nalezeného k l í č e .
Autoři původních
staroslověnských „Moravských chronografů A
a B“ pochopitelně
nemohli za to, co z jejich práce vzniklo pozdějšími úpravami
a následně při překladu do latiny a vložením dodatků z českých
pramenů. A to na pravou míru uvedl ve své práci právě L. E. Havlík.
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Rodokmen Sálců“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Legendy: Život Metoděje, kap. VIII, Chvalořeč
o sv. Cyrilu a Metoději, kap. 12, Kristián,
kap. 1.
Kroniky: „Granum cathalogi
praesulum Moraviae“ aneb Neprávem přehlížený moravský
historický pramen.
Kroniky: „Granum k roku
891“ (po přepočtu 868) o přijetí Konstantina a Metoděje
papežem v Římě (klíč).
Kroniky: „Granum k roku 916“
(po přepočtu 900) o moravském (arci)biskupu Janovi.
Kroniky: „Granum k roku 942“
(po přepočtu 926) o moravském (arci)biskupu Silvestrovi.
Kroniky: „Granum k roku
961“ (po přepočtu 945) o úmrtí (arci)biskupa Silvestra.
Kroniky: „Granum k roku
1131“ o přenesení olomouckého biskupství.
Historie:
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie:
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichu III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie:
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
Historie:
„Soběslav I., Jindřich Zdík a
znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou...
Historie:
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae virtutis
viri“ (1980). Konstantin-Cyril a Metoděj ustanoveni
spolupatrony Evropy.
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“
(1985). K 1100. výročí úmrtí arcibiskupa Metoděje.
Dokumenty: „K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně“.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“ (1/2,
2/2).
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 9: „Chronologie
osobností“.
Tabulka 10: „Chronologie událostí“.
Tabulka 15: „Životní data velkomoravského krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády Břetislava
a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi
upírá založení hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
Crescente vynechala Bořivoje?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Jaroslav Kadlec: Přehled českých církevních dějin I. Zvon,
Praha 1991.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Jiří Drápela: Moravští biskupové a arcibiskupové. In:
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1995. MNK, Brno 1996, s. 397-402.
• Gustav Friedrich: Rukověť křesťanské chronologie. Paseka
(reprint vydání FF UK, Praha 1934), Praha a Litomyšl 1997,
s. 244.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách a o prvotní slovanské chronologii. Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s.
163-223.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová:
Velké dějiny zemí Koruny české,
I. sv., do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999, s. 748.
• Martin Wihoda: Morava v 10. století. In: České země v raném
středověku. Ed. Petr Sommer. NLN, Praha 2006. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|