NENÍ
KRISTIÁNOVA HISTORKA
O BOŘIVOJOVĚ
KŘTU METODĚJEM
OPRAVDU POUZE LEGENDOU?
I.
ČÁST: BOŘIVOJŮV KŘEST |
• „Naďa Profantová (1996)“
„Ludmilin a Bořivojův křest ovšem nepotvrzuje žádný
nehagiografický (ani hagiografický – pozn. PŠ) soudobý pramen
a mezi popisovanými událostmi a dobou vzniku Kristiánovy legendy
(kde je první zmínka o jejich křtu – pozn. PŠ) leží více než
stoletá průrva. Můžeme vůbec jejím údajům věřit, zvláště
když se v jejím vyprávění vyskytují zjevně fantazijní
motivy? Copak by tak obratný diplomat jako byl Svatopluk Veliký
ponížil knížete, byť méně mocného, přec vládnoucího nad
strategicky významnou zemí? Není Kristiánova legenda ve věci Bořivojova
křtu opravdu pouze legendou?“ (N. Profantová 1996, s. 37n). |
(35) Ludmila,
„když byla ještě mladičká,
obětovala modlám a často velmi zaníceně se oddávala jejich uctívání.
Když tak oba žili pospolu (Ludmila a Bořivoj), z Božího pokynu a přání byvše přivedeni
k lítosti přijali očistu svatého křtu
a s nimi tak učinil zároveň i jejich poddaný lid“.
Tolik praví legenda počínající slovy „Fuit in provincia
Boemorum“.1
A informace, které jsou v citované větě uvedené, totiž, že
Ludmila byla pohanka a nepřijala křest dříve než
po sňatku s Bořivojem, který byl v době sňatku též pohanem,2
představují vše, na čem se, co se Ludmilina křtu
týče, shodnou nejstarší václavské a ludmilské legendy.3
Některé z nich tvrdí shodně s citovanou
Fuit, že knížecí
pár přijal křest společně,4
jiné uvádí jako prvního českého křesťanského knížete až
Spytihněva a Ludmilin muž by podle nich zůstal pohanem (Crescente,
Gumpold). To je nepravděpodobné, Ludmila by mohla vstoupit do manželství
s pohanským knížetem jako křesťanka – a ani to by nebylo bez
obtíží, protože církev neviděla smíšené sňatky ráda, sotva
by se však nechala pokřtít, kdyby s jejím křtem nesouhlasil její
pohanský muž.5
Otázka křesťanství byla koncem 9. století ve střední Evropě příliš
politicky exponovaná, aby mohl kníže považovat křest své ženy
za její soukromou záležitost. Oč je Bořivojovo
pohanství méně pravděpodobné, o to lépe ladí se zájmy řezenské
diecéze.6
Té se při prosazování nároků na církevní správu Čech
naopak velmi nehodila ona historie Bořivojova a Ludmilina křtu,
kterou vypráví téměř shodně Kristiánova legenda a cyrilometodějské
legendy českého původu. Takto ji podává Kristiánova
legenda:
„... až na konec vláda nad tou zemí (Čechy) připadla
jednomu z rodu těchto knížat Bořivojovi. ... Navštívil tento
jednoho času v nějaké záležitosti své a s v é h o
lidu sobě svěřeného
svého knížete nebo krále Svatopluka na Moravě a byl od něho
laskavě přijat a pozván společně s ostatními na hostinu. Ale
nebylo mu dovoleno usednouti mezi křesťany, nýbrž byl vyzván,
aby se posadil po způsobu pohanů před stolem na podlahu. A tu prý
mu řekl biskup Metoděj, jemuž bylo líto jeho ponížení: Jaká
běda, ty muž tak vynikající, a nestydíš se, žes (36) vyhoštěn ze
sedadel knížecích, ačkoli sám také vévodskou moc a hodnost máš,
ale raději chceš pro hanebnou modloslužbu s pasáky sviní na
zemi seděti? On pak řekl: V jaké nebezpečí bych se vydal pro
tuto věc, nebo co dobrého mi přinese náboženství křesťanské?
...
Biskup Metoděj odpovídá: Staneš se pánem pánů svých
a všichni nepřátelé tvoji budou podrobeni moci tvé a potomstvo
tvé každodenně vzrůstati bude jako převeliká řeka, do níž
se vlévají proudy rozličných potoků. ...
Po poučení o víře a po jako med plynoucím
povzbuzování se vrhnul kníže s celou družinou k nohám biskupovým
a velmi snažně jej prosil, aby se tak bez prodlení stalo.
...
Druhého dne poučil vévodu i s třiceti dvořany, kteří
s ním přišli, o základech víry ... obrodil je přeposvátným
pramenem křtu. A když ho ve víře Kristově plně vzdělal,
dovolil mu, obohativ ho mnohými dary, aby se vrátil domů a dal
mu s sebou kněze ctihodného života jménem Kaicha“.7
O křtu, jenž přijal Bořivoj
z rukou moravského arcibiskupa, ví i pozdější česká kronikářská
tradice;8
s půvabným anachronismem, vždyť Rusko, které mu bylo
nejbližším příkladem východního křesťanství, mělo od
Metodějovy doby čekat ještě přes století na přijetí víry, píše
(37)
o Bořivojově křtu Dalimil: „prosí
křta ot Svatopluka, krále moravského, a ot Metudie, arcibiskupa
Velehradského. Ten arcibiskup Rusín bieše, mši slovansky slúžešie.
Ten u Velehradu křtí Čecha prvého“.
Ludmilin a Bořivojův křest ovšem nepotvrzuje
ž á d n ý
nehagiografický (ani hagiografický – pozn. PŠ)
soudobý pramen
a mezi popisovanými událostmi a dobou vzniku Kristiánovy legendy
(kde je první zmínka o jejich křtu – pozn. PŠ) leží více než
stoletá průrva. Můžeme vůbec jejím údajům věřit, zvláště
když se v jejím vyprávění vyskytují zjevně fantazijní
motivy? Copak by tak obratný diplomat jako byl Svatopluk Veliký
ponížil knížete, byť méně mocného, přec vládnoucího nad
strategicky významnou zemí? Není Kristiánova legenda ve věci Bořivojova
křtu opravdu pouze legendou?9
Historické prameny Kristiánovo
podání Bořivojova křtu sice přímo nepotvrzují,
avšak vytvářejí obraz, do kterého tento příběh dobře zapadá.10
Od avarských válek Karla Velikého na přelomu 8. a 9. století až
do roku 880 vystupují ve franských pramenech obě slovanské země,
Česká a Moravská. Role, kterou jim franští analisté přiřkli,
není příliš kladná, jako pars pro toto uveďme zápis Fuldských
análů k roku 849: „Čechové jako obvykle, předstírajíce věrnost,
pokoušejí se o vzpouru proti Frankům...“.
Po roce 880 však jméno Čechů z
pramenů mizí a zvláště při (38) válečném střetu mezi Moravou
a Východofranskou říší v letech 883-884 se přímo skvějí svou
nepřítomností.11 Toto
mlčení vysvětluje zpráva, že roku 890 dosáhl Svatopluk na
Arnulfovi Korutanském uznání své vlády v Čechách. Zdá se
tedy, že po roce 880 zmizeli Češi z franských análů proto, že
se dostali pod nadvládu Moravanů (snad roku 883) a nevedli
samostatnou zahraniční politiku. To plně koresponduje s Kristiánovým
označením Svatopluka jako „krále“, kterému je Bořivoj podřízen.12
Posílení moravského vlivu v Čechách
dokládají pro poslední dvě desetiletí 9. století
i archeologické nálezy. Na nejvýznamnějších přemyslovských
i jiných hradištích (Levý Hradec, Praha, Budeč, předslavníkovská
Libice, Stará Kouřim) se setkáváme s pohřebišti, kde nalézáme
nejbohatší hroby vybavené shodně jako na Moravě. Se zlatými a stříbrnými,
granulací a filigránem zdobenými šperky moravského původu,
s obdobnými zbraněmi, zvláště pak sekerami-bradaticemi,
i ostruhami jezdců.13
Svatopluk dokázal stejně jako ostatní
křesťanští panovníci té doby úspěšně spojovat šíření křesťanství
s rozšiřováním vlastního území. Metodějova apoštolská
činnost mohla někdy připomínat ultimátum. V Životě sv. Metoděje
čteme příběh, který v ledačems připomíná okolnosti Bořivojova
křtu. „Jeden velmi mocný kníže pohanský, sídlící na
Visle, tupil křesťany a působil jim škody. Metoděj mu vzkázal:
»Bude ti, synu, k dobru, dáš-li se pokřtíti dobrovolně ve své
zemi, abys nebyl pokřtěn v zajetí a proti své vůli v cizí
zemi, a vzpomeneš si na mě«. To se i stalo“.14
Také Bořivoj přijal křest v cizí zemi, ne-li přímo
v zajetí, tedy na povinné návštěvě u svého pána,
a i v jeho případě nalezneme ve Svatoplukově jednání prvky,
které se blíží donucení (není s ním jednáno podle jeho vévodské
hodnosti, ale „pro hanebnou modloslužbu“ je posazen na zem
„s pasáky sviní“). Ovšem zdá se, že spíše než přímým
vojenským vynucením byl vztah Bořivojovy podřízenosti vůči
Svatoplukovi určován politickou úvahou; uznání Svatoplukovy
nadvlády umožňovalo č e s k é m u
knížeti posilovat vlastní pozici
doma.15
Historka o knížeti vykázaném od stolu mezi pasáky
sviní se sice nezdá příliš uvěřitelná a důvěryhodnosti ji
nedodává ani tvrzení historiků, že zákaz společného jídla
pohanů s křesťany představoval běžnou praxi jihovýchodní
karolinské misie v Korutanech a v Panonii. V konkrétní Bořivojově
situaci vystupuje však plasticky symbolický smysl tohoto motivu.
Chtěl-li si Bořivoj zajistit přístup mezi elitu Svatoplukova
dvora, musel se stát křesťanem,16
a ještě nevyhnutelněji platil tento požadavek, pokud by chtěl
Bořivoj vystupovat jako suverénní reprezentant české země vůči
franským panovníkům. Ještě dnes čeština běžně užívá
idiom (39) „sednout si s někým ke stolu jako rovný
s rovným“ a v raném
středověku byl hodovní stůl panovnických hostin zároveň
stolem jednacím.17
Pokud můžeme Bořivojův křest spojit s konkrétními
historickými událostmi, můžeme se pokusit i odhadnout dobu, kdy
k němu došlo. Udál se po Svatoplukově ovládnutí Čech, k němuž
snad došlo v letech 882 až 883, nejpozději však roku 885, kdy
arcibiskup Metoděj umírá. Nejpravděpodobnější se jeví rok
883.18
[Pokračování ...].
Naďa Profantová
(1996, s. 35-39).
Poznámky:
|
1 –
|
Viz český překlad ludmilské legendy Fuit
od Bohumila Ryby.
|
2 –
|
Kristián (992-994) ve své legendě, sepsané až 120 let po vůbec první
písemné zmínce o Bořivojovi (viz Fuldské anály k roku
872), nechává sice Bořivoje pokřtít až v dospělém věku (kap. 2), ale ještě před
sňatkem s Ludmilou (kap. 3), jak vyplývá
z logického řazení děje. Protože Ludmila pak „napodobila svého
muže v náboženství křesťanském“,
musela být rovněž pokřtěna ještě před sňatkem, protože „církev
neviděla smíšené sňatky ráda“ (viz níže pozn. 5). Sňatek následuje až po křtu i u kronikáře Neplacha.
|
3 –
|
To je mylné a zavádějící
tvrzení. V tom se „z těch
nejstarších“ shodují pouze dvě ludmilské
legendy – latinská Fuit a stsl.
Proložní legenda o sv. Ludmile, sepsaná podle
nedochované stsl. předlohy latinské legendy Fuit. Kristián
totiž tvrdí pravý opak. Pokřtění Ludmily a sňatek
následovaly až po Bořivojově křtu.
Latinské legendy Crescente
(po 974) a Gumpold (983),
prokazatelně sepsané před Kristiánem, totiž knížete Bořivoje
zcela manifestačně vynechávají,
svoje vyprávění začínají až jeho synem Spytihněvem a jeho křtem.
Přesto D. Třeštík (1997, s. 173-175) vyslovil názor, že Crescente i Fuit vznikly
současně brzy po roce 974, a to dokonce ve stejném prostředí
řezenských mnichů z kláštera sv. Jimrama, působících po založení
kláštera u sv. Jiří na Pražském hradě. To
je ovšem zcela vyloučeno, jak lze vysledovat z obsahu prvních
legend, měnícího se v závislosti na době a místě
jejich vzniku.
Srovnej např. článek „Kníže Bořivoj
v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
Pravděpodobnější je proto
druhá z výše uvedených variant, a sice, že legenda Fuit
je mladší než Kristián, jenž teprve po letech znovu uvedl Bořivoje
na literární scénu. Nelze však říci, že se Fuit v otázce křtu Bořivoje
a Ludmily s Kristiánem „shoduje“. Kronikář
Neplach na základě
Kristiánova popisu naopak usoudil, že sňatek následoval až po křtu!
|
4 –
|
Jedná se ovšem o
legendy závislé na Kristiánovi, které byly sepsány mnohem později.
Kromě toho je zcela nemožné, aby Bořivoj a Ludmila přijali křest společně – viz níže pozn. 5.
|
5 –
|
To je krásná ukázka
brilantní logiky N. Profantové: Protože církev neviděla smíšené
sňatky ráda, musel Ludmilin pohanský
muž svolit k jejímu křtu. Přitom však Ludmila „v náboženství
křesťanském ho napodobila“ (Kristián,
kap. 3). Jak by ho ale mohla napodobit, kdyby byl pohan?
Tyto
zcela zbytečné a plané úvahy vycházejí z naivní, až dětsky
bezvýhradné důvěry, s níž je některými odborníky přijímána
Kristiánova historka o Bořivojově křtu až v dospělém
věku – viz tab. 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“. Bořivoj, kníže
moravský (a nepochybně Rostislavův syn),
byl s jistotou pokřtěný hned v raném věku (*851)
a teprve o 20 let později, těsně před jejich svatbou, byla
na Moravě pokřtěna jistě také Ludmila (v roce
871), neboť „církev neviděla smíšené sňatky ráda“
(N. Profantová 1996, s. 35). Srovnej „Granum“
k roku 894.
Sňatek tedy uzavřeli rozhodně
oba jako křesťané na Moravě.
Teprve po svatbě oba odcházejí do Čech (viz úvaha „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“), neboť v roce 872 by se měl Bořivoj
již účastnit boje pěti českých knížat s Franky kdesi u Vltavy.
|
6 –
|
Řezenská diecéze Bořivoje
nikdy za pohana nepovažovala, to jen N. Profantová (podobně jako D. Třeštík) mylně
interpretuje fakt, že bavorská Crescente Bořivoje
vynechala. Tato legenda se zabývá výhradně českými
křesťanskými knížaty, předchůdci sv. Václava, tzn. že začíná až
Spytihněvem, který se v Čechách narodil.
V řezenské diecézi muselo být
totiž nepochybně velmi dobře známo, že Bořivoj,
než se stal knížetem Čechů, byl kníže moravský, syn
moravského
krále Rostislava, největšího nepřítele
bavorské církve. Pohana udělal z Bořivoje až později Kristián
(a nikoliv bavorský legendista) jen proto, aby jej ve své legendě mohl dát
pokřtít přímo arcibiskupem Metodějem. Jeho historka o Bořivojově křtu
byla reakcí na tendenční podání historie vzniku křesťanství
v Čechách jak z pera řezenského legendisty, tak mantovského
biskupa Gumpolda. Srovnej tab. 3: „Bořivojův
křest“.
„Legendy jsou především
tendenční literární útvar,
jsou sice, etymologicky vzato, rovněž svědectví, ale mají dost málo společného s očitým
svědkem, kterého jako absolutní míru pro každý historický
pramen vypreparovala osvícenská
historická kritika. Legendy píší o martyrech, o martyriu – a martyr je řecky
svědek. Samozřejmě mučedník je svědek,
ale svědek Kristův, svědek o pravdě křesťanského učení. O toto
svědectví pro křesťanskou víru jde v našich (a ovšem i v cizích) legendách vesměs“ (O. Králík
1969, s. 10).
„Legendy nejsou samozřejmě
nějakým »kněžským podvodem«, jak si mysleli osvícenci a jak
se tím třeba Josef Dobrovský ani netajil,
považují pouze za pravdu nikoliv to, co skutečně existuje, nýbrž
to, co by mělo být, zajímá je pouze a jedině
absolutní ideál a život berou na vědomí jen potud, pokud tento
ideál ilustruje“ (D. Třeštík 1997, s. 8).
Neděje-li se tak v dostatečné
míře, pak tento „ideál“
konstruují sami legendisté (viz např. „Bořivojův
křest“).
|
7 –
|
Tento svérázný překlad
Kristiána podle N. Profantové se výrazně liší jak od překladu
A. Stříže (1967), tak také
J. Ludvíkovského (1978). Ve
zmíněných překladech se neříká, že by Bořivoj přijel na
Moravu v nějaké záležitosti „svého lidu“, nýbrž
„lidu sobě
svěřeného“. A to je velmi podstatný rozdíl. Svěřit
můžeme někomu jen něco – ať již dočasně, nebo trvale
– co původně nebylo jeho! Dále
si jistě povšimneme, že Bořivoj nepřijel ke králi Svatoplukovi
na Moravu, ale ke knížeti „svému“
čili králi Svatoplukovi. Zřetelněji už tu Kristián Bořivojův
moravský původ naznačit nemohl.
(Další příklady uvádíme v II. části tohoto článku – tam pozn. 5, 13 a 17.)
Pražští odborníci se ale
domnívají, že tím chtěl Kristián vyjádřit pouze Bořivojovu
podřízenost Svatoplukovi. To by se mohlo jevit jako dobrý
argument, pokud bychom odhlédli od fuldského analisty, jenž k roku 895
zaznamenal Spytihněvovo
skutečné poddání se
králi Arnulfovi. O tom, že by kvůli tomu analista nechal Spytihněva nazývat Arnulfa „svým králem“ nemůže být
řeči. |
8 –
|
To pouze dokládá, že
Dalimil měl k dispozici text Kristiánovy legendy, ale
nedokazuje „historičnost“ Bořivojova
křtu arcibiskupem Metodějem, byť
některými pražskými odborníky
velmi chtěnou – a proto i ochotně přijímanou (viz tab. 3).
|
9 –
|
Nepochybně ano, jenže
N. Profantová (a další) zcela vědomě s legendou nadále zacházejí
jako s textem očitého svědka, jenž
„ještě za tepla“
zaznamenal před ním probíhající děj a dokonce „slovo od slova“
i dialog obou protagonistů (srovnej výše pozn. 6). Není divu, na doslovném
znění Kristiánových historek čeští historikové
postavili české
dějiny. Stojí tedy na velmi chatrném základu.
|
10 –
|
To svědčí o Kristiánově
obratnosti, s jakou do své legendy implementoval texty a motivy z antických
i soudobých autorů nebo církevních příruček.
K podobným praktikám viz P. Sommer (2001, s. 103): „...je
však zřejmé, že volbou výrazových
prostředků chtěl autor vyjádřit skutečnost, o jejíž
pravdivosti nepochyboval nebo (a to spíše – pozn. PŠ) u níž chtěl dojem pravdivosti vyvolat“. Srovnej také Kristiánem použité
motivy, převzaté z děl antických autorů, v článku: „Proč
se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“ – tam zejména
pozn. 3.
|
11 –
|
Zde nám historička N.
Profantová podala opět zjevně nepravdivou, účelově zkreslenou
informaci. Nadlouho poslední zprávu o poselstvu Čech
zaznamenaly Fuldské anály k roku
874. Teprve po Svatoplukově smrti (†894) se na historické scéně znovu vynořují knížata
Čechů se svými předáky Spytihněvem a Vitislavem (viz Fuldské
anály k roku 895).
Autorka buď neumí pracovat s prameny, nebo svoje čtenáře záměrně uvádí v omyl
(tím ovšem naplňuje skutkovou podstatu podvodu) – viz
následující pozn. 12.
|
12 –
|
To je zase jen část
pravdy. Čechové z pramenů mizí již po roce 874, neboť
Svatopluk dosáhl uznání své vlády (a Metodějovy jurisdikce) v Čechách
právě v uvedeném roce na jednání svého vyslance, kněze Jana
z Benátek, s králem Ludvíkem ve
Forchheimu – viz výše pozn. 11. A potom znovu
v roce 882 na sněmu ve Wormsu
a následně v roce 884 při jednání s císařem Karlem na
Komiánském kopci poblíž Tullnu, u něhož byl asi přítomen i arcibiskup Metoděj
– viz Život sv. Metoděje, kap. XVI (J. Vašica 1966, s. 240;
J. Kolár 1998, s. 60).
Bořivojova cesta na Moravu byla podle Kristiána první
Bořivojovou akcí poté, co se stal knížetem Slovanů českých „skvěje
se nejkrásnější podobou a květem nejlepšího mládí“.
Při ní byl u svého krále
Svatopluka jen tak mimochodem údajně i pokřtěn.
Pokud bychom vycházeli z tohoto Kristiánova textu, pak se to
nemohlo stát až v roce
883,
kdy Bořivojovi bylo asi 32 let a jeho synům 11 a 9, když se podle
legend měli
narodit až po křtu Bořivoje.
První zprávu o Bořivojovi máme k roku 872 a po
roce 874 Čechové ze zpráv analistů mizí – jejich vévodství
bylo připojeno ke Svatoplukovu království. Vzápětí Regino
k roku 876 už píše
o spojeném „království Slovanů,
Čechů a Moravanů“. Viz
mapka: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“. To znamená, že nejpozději v roce
875 usedl Bořivoj na pražský stolec jako
Svatoplukův místodržící v Čechách, vše totiž muselo
být již předem dohodnuto s Ludvíkem
Němcem ve Forchheimu v roce 874.
Pokud si dáme do souvislosti
tyto informace analistů s Kristiánovým textem, že až po
údajném křtu Bořivoj staví kostel nejprve na Levém
Hradci (tzn. před rokem 875) a teprve pak, po údajné pohanské
reakci, i na hradě jménem Praha (tzn. v roce 875,
kdy usedl na pražský stolec), dostává se tím naplnění i Metodějovu
proroctví, vyslovenému před údajným křtem:
„Staneš se pánem pánů svých“. V roce 875 tedy i podle
Kristiánovy verze Bořivoj
usedá na pražský stolec jako křesťanský panovník.
Až do té doby byl jen jedním z knížat Čechů (viz Fuldské anály k roku
872). Teprve tímto okamžikem se stává „knížetem Slovanů českých“.
|
13 –
|
Tyto hmotné nálezy svědčí
nikoliv o pouhém „posílení moravského vlivu“, ale o Bořivojově
moravském původu a o přítomnosti jeho moravské knížecí družiny
na „přemyslovských“ hradištích ve středních Čechách, tj. na Mělníku, na Levém Hradci, na hradě jménem Praha
a na Budči – viz mapka.
|
14 –
|
N. Profantová se vůbec
nepozastavuje nad tím, že Metodějův životopisec více než 100 let před Kristiánem,
a tedy mnohem blíže oné „události“, se sice zmiňuje o křtu
jakéhosi nejmenovaného vislanského knížete,
ale o Bořivojovu křtu Metodějem neví nic, neboť o něm mlčí.
Mohl by si to vůbec dovolit, když podle D. Třeštíka (1997, s. 335, 445) a J. Slámy
(2001, s. 350, pozn. 7) údajně samotný král Svatopluk
Veliký byl při křtu dokonce Bořivojovým kmotrem, čímž
mezi nimi mělo vzniknout „duchovní příbuzenství“ – pouto
silnější než pokrevní? Přitom víme, že Svatoplukovo
jméno musel autor Metodějova životopisu doplnit
vedle Rostislava coby spoluautora žádosti o biskupa
a učitele byzantskému císaři Michaelu III. (viz ŽM V), ač se
sám na vyslání poselstva do Byzance nepodílel (srovnej ŽK XIV).
Otázka tedy zní: „Pokud by Metoděj skutečně pokřtil Bořivoje na Svatoplukově dvoře, jak
to napsal Kristián (podle D. Třeštíka, l. c., v roce 883), mohl by Metodějův životopisec (886)
pouhé 3 roky po údajném křtu takovou informaci včetně
Svatoplukova kmotrovství svévolně zamlčet?“
Odpověď zní: „Jistěže
n e m o h l ! “ Pak je ovšem Kristiánova historka o křtu
smyšlená.
Později svůj nápad se Svatoplukovým kmotrovstvím D. Třeštík (2001, s. 42) zásadně
revidoval, když za Bořivojova kmotra prohlásil přímo arcibiskupa Metoděje. Nabyl patrně přesvědčení, že čím více
kmotrů, tím pravdivější bude historka o křtu, ovšem v rozporu s lidovou moudrostí:
„Mnoho psů, zajícova smrt“.
|
15 –
|
To je nepravdivá
informace. N. Profantová „zapomněla“ uvést, že se jedná o pouhou nepodloženou historku,
nikoliv o historický fakt (viz výše pozn. 14). Také
její další domněnka, že Bořivoj b y l český
kníže, nemá věcnou oporu nikde
v soudobých pramenech ani v Kristiánově textu. Právě naopak,
protože n e b y l český kníže, vynechala ho bavorská
recenze legendy Crescente,
která se zabývala počátky českého křesťanství – viz článek: „Proč
Crescente vynechala Bořivoje?“. Proto i ve zprávě
Fuldských análů k roku 872 bylo jeho jméno doplněno až dodatečně. Byl knížetem
Čechů, ale původem z Moravy, jak uvedla legenda „O pustynnike
Ivaně“ a jak i Kristián mnohokrát naznačil
(viz výše pozn. 7).
Viz L. Galuška (1996): „Mohl
být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
|
16 –
|
To je naprostý nesmysl. Bořivoj neměl
zapotřebí si křtem zajišťovat přístup mezi elitu. Vždyť křesťan byl
již od raného věku. A jako kníže
moravský k této elitě vždy patřil – viz výše pozn. 15.
|
17 –
|
To samozřejmě nedokazuje
historičnost Bořivojova křtu Metodějem.
|
18 –
|
Navrhované řešení N. Profantové je v zásadním rozporu
nejen s historickým
pozadím, ale i se samotným Kristiánovým vyprávěním – viz výše
pozn. 12 a 14. Některé souvislosti autorce zcela
zjevně unikají. Kristián, Fuit
i Proložní
legenda říkají, že děti se mladému páru narodily až po křtu
Ludmily, jež v náboženství křesťanském napodobila svého manžela. A kdy se jim narodili synové víme
z jejich dožitého věku, určeného antropologicko lékařským průzkumem jejich
kosterních pozůstatků (viz tab. 12) a ze známého data jejich úmrtí.
Spytihněv by se měl narodit v roce 872 a Vratislav asi
o 2 roky později. Bořivoj i Ludmila tedy museli být pokřtěni
před rokem 872. Bořivoj hned v raném věku
(851) a Ludmila nejpozději v roce 871 ještě před sňatkem s Bořivojem.
V té době však byl arcibiskup Metoděj stále
ještě konfinován
bavorskými biskupy (L. E. Havlík
1992, s. 162n). Srovnej „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Něco jiného jsou Kristiánovy účelové historky, z nichž
N. Profantová dedukuje další
nezvratné skutečnosti, a něco jiného je skutečná historie – srovnej tabulku 5a:
„Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“, tabulku 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“ a zejména tabulku 6: „Životní
data kněžny Ludmily“.
|
|
Petr Šimík (2006).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil,
Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v moravské
křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské
pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Kristián: Legenda „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily,
báby jeho“.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl.
aut., Brno 1990.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše
velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
• Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997.
• Jaroslav Kolár: Středověké legendy o českých světcích. NLN,
Praha 1998.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci
aneb Jak přesná je přesnost určení věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č.
8, 1999, s. 453-455.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I. a II.). DaS 2000, č. 4 a 5, s. 6-11 a 29-32.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník mezinárodní vědecké konference,
28.9.-1.10.1999 Uherské Hradiště-Staré Město, edd. L. Galuška,
P. Kouřil, Z. Měřínský, Spisy Arch. ústavu AV ČR
Brno 17, Brno 2001, s. 349-353.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|