BOŘIVOJŮV
A LUDMILIN KŘEST
FRANTIŠEK PALACKÝ
A JEHO DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO, DÍL I., KN. II., ČL. 5. |
Čl. 5.: Velikost a
pád říše moravské
22. část: Slovanská liturgie v Čechách a na Moravě, Bořivojův
a Ludmilin křest
Kdyby nám velikost historických osob jen dle toho
měřiti bylo, čeho snažením svým dosáhli, toť bychom museli
Svatopluka v dějinstvu mnohem výše postaviti, nežli jeho předchůdce
Rostislava. Čeho Rostislav v dlouhém boji jen nedokonale dovedl,
to Svatoplukovi zdařilo se rychle a v plné míře; neb od té doby
vrchní panství německé nad Moravou nezáleželo více než
v pouhém jménu toliko a v dobrovolenství panovníků moravských.
Ale Svatopluk nevyrovnal se strýci svému ani spanilostí mysli,
ani čistotou a stálostí vůle své. Rostislav zápasil více o ušlechtilou
ideu a nepodlehlost země a národu. Svatopluk více o rozšíření
osobní moci a vlády. A jakkoli úkladné jeho si počínání dá
se úklady od nepřátel jemu také strojených omlouvati, však to
nevyvracuje pravdy té, že mysl ušlechtilá nikdy a nikde lichotou
obírati se, aniž v mistrném zádrhů lécení kochati se může.
Pročež zdařilo se mu arci, státi se panovníkem mohutným, an vládu
svou nad sousedy široko daleko rozprostranil, nepřátele děsiti
uměl a říši své základ, jakož se zdálo, dosti pevný byl
dal: ale potvrdil spolu příkladem svým tu sadu, o které i dějinstvo
celé svědčí, že nové říše a dynastie berou sice pokaždé
ve znamenité duchovní síle vznik a základ svůj, ale málokdy
spolu v mravní velikosti. Avšak i to uznati se musí, že konáním
přísné spravedlivosti uměl získati a pojistiti sobě lásku národu
svého.
Potomstvu zatím to, co z d ě d i l , učinilo
Svatopluka důležitějším,
nežli to, co vlastní snahou z p ů s o b i l .
Dílo
meče, mladý stát moravský, zahynulo
hned po pohromách věku následujícího; dílo
ducha, Methodovou apoštolskou horlivostí vykonané, odolává
ještě i tisíciletím.1
Na vrchu štěstí svého vzpomenuv sobě
panovník konečně i zásluhy učitelovy, požádal Jana VIII.
o povýšení jeho na důstojenství arcibiskupské, tak aby říše
Svatoplukova mohla i v ohledu církevním míti svou
vlastní metropoli a zření své přímo jen k stolici římské.2
Papež povoliv tomu (roku 874?) stal se napotom nejhorlivějším
obráncem nové předůležité metropole, která slibovala potáhnouti
do lůna svého celý rozlehlý svět slovanský. Ke jménu
Svatoplukovu a Methodiovu pojí se tudíž i ten nejvážnější děj
staročeské historie: k ř e s t
B o ř i v o j ů v
a L u d m i l i n ,
a v něm spolu konečné zvítězení křesťanství nad pohanstvím
v Čechách.3
Ačkoli pak křest tento působí ve všech starých
kronikách země naší rozhraní mezi věkem povídačným a dějinným:
přece však v nejstarších písemných památkách o tom, kdy,
kde
a jak se stal, pozůstaveny nám tak chudé a z částky
i zjevně mylné zprávy, a potomstvo v báječném jejich šíření
a líčení libovalo sobě tak mnohonásobně, že již nesnadno
jest dobrati se v něm jádra pravdy.4
Povážíme-li, že již roku
845 nemalý díl národa českého, a s ním i několik nejvzácnějších
rodin, přiznali se k křesťanství, snadno se přesvědčíme, že
náboženství toto nezůstalo knížeti Bořivojovi již i v mládí
jeho veskrz neznámým, a že také kněží němečtí neopominuli
jej namlouvati záhy k přijetí křestu. To ale vždy
nepochybné jest, že teprv arcibiskupu Methodiovi, ne bez pomoci
Svatoplukovy, podařilo se Bořivoje k křesťanství skutečně
skloniti a pokřestiti, po čemž i celý dům knížecí, i většina
českého národa na víru křesťanskou se obrátila. Stalo se to,
podle vší pravděpodobnosti, v Moravě na dvoře Svatoplukově,
a to brzy po Methodiově z Němec vybavení, roku 873 neb
874.5 Bez důvodu
a pozdě teprv povstala povídka, že prý ponížení, které
potkalo Bořivoje na dvoře moravském, obrátilo jej ke křesťanství,
an prý, co nehodný s křesťany seděti za jedním stolem, usazen
byl od Svatopluka k nízké stolici. Aniž také více důvodů má
rozprávka, že by Čechové pro jeho křesťanství proti němu
byli se bouřili, jej ze země vyhnali a pak brzy opět na trůn
povolali.6
Staré paměti v tom se srovnávají, že první od Bořivoje
v Čechách vystavěný kostel byl chrám sv. Klementa na knížecím
hradu Levém Hradci, ležícím nad Vltavou půl druhé míle pod
Prahou. Hrad tento staroslavný, oblíbené někdy sídlo knížat
českých, zašel již ve XII. století; chrám ale nalézal v pobožnosti
našeho národu mnohověkou ochranu a i podnes stojí tam ještě
kostel sv. Klementa na starém místě, ač již v obnovené stavbě.
Druhý od téhož vévody vystavěný kostel, povídají kronikáři,
že byla kaple sv. Klementa na Vyšehradě; a není příčiny
pochybovati o tom. V nedostatku všech dalších zpráv však
i sama tato jména kostelů, připomínajíce svatého mučedníka,
jehož památka tehdáž slovanskými apoštoly nově vzkříšena
byla, nabývají nemalé důležitosti historické, ana patrně svědčí
o Methodiově a učedníků jeho působení při rozšiřování křesťanství
mezi Čechy. O témže působení a vlivu svědčí také uvedené
do Čech záhy slovanské písmo a slovanská liturgie, jejichž
nejctihodnější památka, píseň „Gospodi pomiluj ny“, v českých
kostelích až podnes nábožně zpívaná, zasahuje do prvopočátku
křesťanství v Čechách. Pročež jakkoli o tom staré prameny mlčí,
přece nelze pochybovati, že i Method sám osobně přišel do Čech,
ne-li pro křest svaté Ludmily, alespoň aby radou a pomocí přispěl
při vštěpování tak šťastně pučící nové víry. Či sluší-li
se snad mysliti, že by muž ten ducha apoštolského, ztrávivší
tak říkaje celý život svůj na cestách pro šíření křesťanství
předsevzatých, ostýchal se jen krátké a bezpečné jízdy z Moravy
do Čech? Aneb že by mu na tom dosti nezáleželo, aby v národu na
počet a sílu znamenitému ujistil prospěch semena spasitelného,
jež sám rozsíval?
Ostatně zdali Method považoval nově získanou zemi
za přírůstek svého vlastního arcibiskupství, neb zdali právo
k ní pouštěl biskupům řezenským, kteří od pokřestění
čtrnácti lechů roku 845 pokládali Čechy za své, nedá se více
rozsouditi. To však vždy jest nepochybné, že tu již i za Bořivoje,
vedle slovanské, užívalo se také latinské liturgie, jež brzy
potom, a to ještě před pádem říše moravské, stala se i panující.
Aniž pak domnívati se sluší, že by Method, požívaje přízně
a ochoty papežské, byl horlil proti latinským způsobům, an jim
i v diecési své, ba na samém dvoře moravském, místa dopřál,
jakkoli mnohá příkoří snášeti musel od latiníků, byv u papeže
i u Svatopluka všelijak osočován. Pro takovéto sočení povolán
byl od papeže Jana VIII. opět do Říma. Přišed však tam roku
880, ospravedlnil se tak dokonale, že papež, potvrdiv jej v důstojenství
arcibiskupském, podrobil vrchní jeho správě všecko i slovanské
i latinské duchovenstvo v říši Svatoplukově a i schválil jemu
opět užívání slovanského jazyka při službách Božích. Přece
však tím různice a půtky neukončeny, any po smrti svatého muže
toho vzrostly až i ve zjevné násilí proti nepřátelům a učedníkům
jeho. Method umřel dne 6. dubna 885 a pochován,
jak se zdá, v chrámě
sv. Marie na Velehradě. Po smrti jeho Wiching, Němec rodem
a posavadní biskup nitranský, získav důvěry Svatoplukovy, nadužíval
moci sobě dané k pronásledování učitelů slovanských, mezi
nimiž se připomínají zvláště biskup Gorazd, rodilý Moravan,
a Klemens, potomní biskup bulharský.7
Ti a jiní mnozí, nemohouce konečně snésti protivenství, která jim v Moravě, ač mimo vědomí
Svatoplukovo, činěna, vystěhovali se k Bulharům. Slovanské písmo
však i liturgie zachovaly se svou i potřebou i oblibou v národu
ještě skrze celá století, ačkoli od té doby ani v Čechách
ani v Moravě panovati více nemohly.8
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách
a v Moravě, díl I., kn. II., čl. 5 (22. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
1 –
|
Přímou paralelou k moravskému příběhu
Rostislava a Svatopluka je o něco pozdější příběh Václava a Boleslava
odehrávající se v Čechách. I v tomto případě
dílo
meče, mladý stát český, zahynulo
hned po pohromách na konci téhož věku; dílo
ducha, Václavovou křesťanskou horlivostí vykonané, odolává
ještě i tisíciletím... |
2 –
|
Na arcibiskupa dal
Metoděje vysvětit již předchůdce Jana VIII. na apoštolském
stolci Hadrián II. v roce 869.
To ovšem na Moravě vládl ještě
Svatoplukův strýc – král Rostislav (viz Kristián,
kap. 1). |
3 –
|
Pokřtění Bořivoje a
Ludmily „se pojí“ se jmény Svatopluk a Metoděj právě jen v „povídačkách“ či „rozprávkách“
Kristiána, Kosmy,
Diffundente sole, Dalimila,
Přibíka Pulkavy, Jana
Marignoly – viz následující pozn. 4.
Staroslověnský Život sv. Metoděje,
který je svým vznikem údajnému křtu časově nejblíže (886), o něm ale
vůbec nic neví (ani o křtu Ludmily). Třeštíkova
argumentace, že legendista si tehdy sice nemohl dovolit, aby byl přistižen
při očividné nepravdě,
„nic ho však nenutilo, aby uváděl fakta opravdu všechna“,
je založena na smyšlené Kristiánově historce o Bořivojově křtu,
jíž (mylně) pokládá za historický fakt (D. Třeštík 1997,
s. 327). Pokud by totiž ke křtu opravdu
došlo, byla by to natolik významná politická událost, že by ji
Metodějův životopisec pominout prostě nemohl, zejména, když víme, že
pokřtění jakéhosi bezejmenného vislanského knížete
nevynechal. Autor ovšem mohl do svého díla (886) zahrnout
jen to, co se tehdy skutečně stalo, nikoliv však to, co si vymyslel
až Kristián o více než 100 let později (992-994)! |
4 –
|
„Jádro pravdy“ tyto „zjevně
mylné zprávy“ skutečně nemají, to F. Palacký vycítil velice
dobře. Jeho přetrvávající pochybnosti jsou způsobeny tím, že z uvedených „povídaček“ či „rozprávek“
uvěřil v český původ Bořivoje. Neměl ovšem k dispozici informace, které máme
dnes. Je nepochybné, že Bořivoje dal jeho otec Rostislav pokřtít
hned v raném věku, jak se slušelo
a jak bylo tehdy zvykem, a nečekal až do jeho dospělosti. Neměl k tomu
žádný důvod. Opakovaně to zdůraznil dokonce i D. Třeštík
(1987, s. 566, 567; 2000, s. 87-89). |
5 –
|
F. Palacký odmítl Kristiánovu
„povídačku“ i Kosmovo
vročení Bořivojova křtu (894) a preferuje léta 873-874,
přesvědčen o historičnosti
křtu. Srovnání různých názorů na jeho datování
podobně smýšlejících historiků a badatelů obsahuje tabulka 3:
„Bořivojův křest“. |
6 –
|
F. Palacký odmítá nejen
Kristiánův popis samotného křtu, ale i „rozprávku“ o Strojmírovi,
o vyhnání Bořivoje z Čech kvůli jeho křesťanství a o jeho opětovném
návratu (i když se křesťanství mezitím pochopitelně nezřekl). |
7 –
|
Biskup Gorazd našel
pak zřejmě útočiště v Čechách u svého bratra Bořivoje
(viz Kosmovy anagramy).
Srovnej „Rodokmen Mojmírovců“.
O osudech dalších sedmipočetníků viz „Život
Klimenta, biskupa Bulharů“. |
8
–
|
Dnes se někteří historikové
naopak domnívají, že šlo o „experiment s pochybným užitkem“,
a že ani není třeba litovat, že se nezdařil (D. Třeštík
1999, s. 172). Maně se vybaví Kosmova nenávist k dílu
slovanských věrozvěstů, ke slovanskému písmu, staroslověnské
liturgii a ke všemu, co je nějak spojeno s Byzancí. Proti tomu srovnej např. J. Vašica (1966, s. 85-87),
P. Aleš a kol.
(1994, s. 3-23), V. Vavřínek
(2001, s. 413-419), R. Večerka (2002, s. 31). |
|
Petr Šimík (2006). Komentář:
Přestože Palacký odmítl důvěřovat Kristiánově příběhu o Bořivojově křtu,
nepochybuje o jeho historičnosti. Kristiánův zárodek přemyslovské
pověsti (pouhých pět vět), Kosmou pak
literárně rozvedený do pěti kapitol (I, 5-9), přesvědčil
zakladatele našeho moderního dějepisectví o reálné existenci
„starobylých českých předků“ moravského
knížete Bořivoje. Na tomto základním omylu, ať již bezděčně
či vědomě živeném v 19. století, ale i některými našimi současnými
odborníky, je postavena celá česká historie. Dnes je však již
nepochybné, že Bořivojův původ byl záměrně „upraven“ někdy
v druhé polovině 10. století, aby pražští „Přemyslovci“
mohli být Čechy akceptováni jako „jejich“ knížecí rod. Jenže
povědomost o tom, že Bořivoj přišel do Čech jako „cizí“
kníže, se v Čechách udržela až do 12. století. Proto také
Kosmas ve svém podání přemyslovské pověsti musel respektovat
toto „cizáctví“ Přemysla Oráče, ale jeho působení a činnost
přesunul z Moravy do severozápadních Čech – viz mapka. Je přitom zjevné,
že Přemyslova orba úhoru nemajícího
majitele neměla nic společného ani se zajišťováním obživy
(Dalimil 1314), ani se zakládáním města (A. Friedl 1966), ani s ochranou
proti moru (D. Třeštík 2003) a už vůbec ne s nějakým
vytyčováním či vymezováním zemských hranic (R. Händl 2003). Vysvětlení
této křesťanské symboliky orby
podává sám Kosmas (I, 22):
Jde o „zúrodňování úhoru srdcí pohanských radlicí Božího slova“.
A to nás vrací zpět na Moravu do doby, kdy na pozvání krále-oráče
Rostislava sem přicházejí byzantští křesťanští věrozvěstové,
aby tu do králem-oráčem Rostislavem připravené půdy „zasévali
semena z proroků a evangelií“. Tato scéna se pak, asi za knížete
Břetislava, také stala ústředním motivem maleb v rotundě Nanebevzetí
P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě – viz popis
maleb (P. Šimík 2004, s. 84-85, 122; týž 2006, s. 349-350). České mýty
tak mají svoji předlohu v historii Velké Moravy a moravské církve –
viz „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“ (P. Šimík 2006, s. 344-350). Petr Šimík (2006).
Palackého převyprávění pověstí, „jak nám z nejstarší
doby podány jsou“:
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí.
2. část: O praotci Čechovi, o soudci Krokovi a jeho třech
dcerách.
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla
a o ustanovení práv.
4. část: O založení Prahy, hlavního města
českého.
5. část: O dívčí válce.
6. část: O Přemyslových potomcích a nástupcích
a o lucké válce.
Palackého vyprávění o dějích historických:
20. část: Svatoplukova zrada, oslepení Rostislava, zatčení
Metoděje.
21. část: Přepadení průvodu české nevěsty,
Svatoplukova svatba.
22. část: Pokřtění Bořivoje a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka, o třech prutech
Svatoplukových.
27. část: Bořivojovi synové.
33. část: Vražda kněžny Ludmily.
35. část: Zavraždění sv. Václava.
Srovnání:
Pokřtění Bořivoje: Kristián, Fuit,
Proložní ludmilská, Diffundente sole.
Pokřtění Bořivoje: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a
nejstarších českých legend“.
Kroniky: „Granum k roku 886“
(po přepočtu 863) o křtu (?) krále Rostislava.
Kroniky: „Granum k roku 891“
(po přepočtu 868) o přinesení ostatků sv. Klimenta do Říma (zpřesněný
klíč).
Kroniky: „Granum k roku 894“
(po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku
(!).
Kroniky: „Granum k roku 900“
(po přepočtu 877) o úmrtí krále Rostislava.
Dokumenty: „Egregiae virtutis
viri“. Sv. Konstantin-Cyril a Metoděj prohlášeni
spolupatrony Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
K 1100. výročí úmrtí arcibiskupa Metoděje, apoštola Moravanů
a Slovanů (1985).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 5b: „Srovnání
životních dat a doby vlády Svatopluka a Bořivoje“.
Tabulka 6: „Životní data kněžny
Ludmily“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny
ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych
Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: „Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské
rotundě? Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Odeon, Praha 1966.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
• Pavel Aleš a kol.: Svatý kníže Rostislav. Pravoslavné
vydavatelství, Olomouc 1994.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. In: Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000, s. 67-99.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Richard Händl: Historie trochu jinak aneb Přemysl Oráč nebyl zemědělec.
Akcent, Třebíč 2003.
• Aurelius Augustinus: De doctrina christiana (Křesťanská vzdělanost).
Přeložila Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|