POVĚST O
STROJMÍROVI
KRISTIÁNOVA
LEGENDA, KAP. 2. (3. část). |
[Pokračování
...].
(62) To vida zrádný onen
had, chopiv se svých vlastních
zbraní, k starým bojům se vrátil. Všechen národ český
k zběsilosti
proti knížeti rozlítil, že od mravů otcovských odstupuje a nového
a neslýchaného křesťanského zákona svatosti se chápe. Povstávají
proti němu v jednom duchu a v témž nepřátelském smýšlení a jej
ze země vypuditi usilují, ba i života zbaviti se pokoušejí.
To poznav kníže [Bořivoj], ustranil se od nich a znovu ke králi
Svatopluku a k biskupu Metodějovi na Moravu se odebral, a od nich s velkou slávou a jak se slušelo byv přijat, nějaký čas
tam prodlel a dokonaleji se v učení Kristově obeznámil.
Ale
lid onen v nešlechetnosti své setrvávaje, vypravil posly k jakémusi
vévodovi Strojmírovi (jeho jméno
znamená spravuj pokoj), který uprchnuv od národa svého u Němců
byl ve vyhnanství, domů jej uvedli a sobě za knížete dosadili.
Leč poněvadž pravda nikterak se neklame, jež praví v evangeliu:
Všeliké štípení, kteréhož neštípil Otec můj nebeský, vykořeněno
bude (Mat. 15, 13), jejím přispěním zmařen byl rychle úmysl zlých.
Neboť tento od nich vyvolený vévoda, ačkoli z nich rodem pocházel,1
dlouhým
vyhnanstvím v cizině zapomněl svou mateřskou
řeč, pročež ho voliči jeho zavrhli a sami obviňovali
především sebe, že takového sobě zvolili, jehož hlasu ani řeči
nejsou s to rozuměti a v jehož uši, neznalé jejich jazyka, nemůže
proniknouti volání jejich.2
A poněvadž prozřetelným řízením
Božím kníže Bořivoj při odchodu země tam zůstavil
přemnoho
přátel, pracovalo se jejich radou k tomu, aby duch lidu běsnícího
proti dobrotivému vládci byl
ukrocen a naopak popuzen proti zrádnému
vetřelci, až by ten byl veškerým úsilím utracen.
Ale ježto velká část zrádců přála tyranovi, domluvili se z obou stran, že vykročíce ze sídelního hradu, z Prahy totiž, na
sněmovním poli budou se raditi, co by bylo činiti. Ale
zrádná část zrádců mrzce se zachovala a zbraně a krunýře
si tajně na to pole vzali a proti straně šlechetných na
tajném znamení k řeži se smluvili, totiž nebudou-li s nimi
souhlasiti stoupenci knížete Bořivoje, aby každý z nich hlasitě
provolal tajné heslo řka: Proměňme,
proměňme se! – a aby tak již oděni jsouce v krunýře
a přilby, jež si skrytě přinesli, všecky svoje odpůrce oštěpy
(63) povraždili. Tato zvrhlá rada jejich však nezůstala utajena straně
Bořivojově, pročež i oni vycházejíce na sněmovní pole, aby
se dohodli o knížeti, oblékli si pod kabátce krunýře. A když
straně Strojmírově nelíbilo se doporučení strany Bořivojovy,
jeden z nich vysokým hlasem vykřikl: Hej,
našinci, proměňme se!3
Ten hlas zaslechnuvše a poznavše stoupenci Bořivojovi, kteří
byli též přišli v brněních pod kabátci, zvolají: Dobře,
dobře jsi řekl, aj, nyní v pestrých barvách se ukážeš proměněn!4
A tak probodnuvše jej, všecky jeho druhy na útěk zahnali a nepravého
knížete z vlasti vypudili. Potom na
Moravu pospíšivše, bývalého vévodu
sobě přivedli a na jeho místo dosadili.5
A poněvadž týž vévoda na Moravě prodlévaje zavázal
se slibem Bohu všemohoucímu, uvede-li ho Pán se ctí do vlasti,
že vystaví chrám ke cti blahoslavené Rodičky Boží a ustavičné
Panny Marie, navrátiv se nemeškal a snažil se na samém hradě
pražském splniti svůj slib. Jest prvním zakladatelem míst svatých,
shromažditelem kleriků a vzdělavatelem náboženství, byť tak
skrovně rozšířeného, jako tehdy bylo.
[Pokračování ...].
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 2. (3. část).
Přeložil Antonín Stříž (1969).
Poznámky:
|
1 –
|
Strojmír (Ztroymir – do latiny se překládá
rege pacem) uprchl od národa svého a byl u Němců (aput
Theutonicos) ve vyhnanství. Zatímco Strojmíra Čechové „uvedli
domů“, neboť „z nich rodem pocházel“, pak
v předchozí části
jsme mohli zaznamenat, že Bořivoj přijel na Moravu
„ke knížeti svému, čili králi
Svatoplukovi“. Nepřijel ale v záležitosti svého
lidu, nýbrž lidu sobě svěřeného.
Svěřit můžeme někomu, ať již dočasně nebo trvale, jen něco, co není jeho! Kristiánovy narážky na Bořivojův
moravský původ jsou tu zřejmé – viz
také níže pozn. 5.
K Bořivojovu moravskému původu viz legenda „O pustynnike
Ivaně“ a „Rodokmen
Mojmírovců“.
|
2 –
|
Zapomněl-li Strojmír mateřskou
řeč, musel strávit ve vyhnanství v Bavorsku velmi dlouhou dobu,
patrně již od svého dětství (jinak by ji nezapomněl).
Je proto nemyslitelné, aby po
celou tuto dobu, vychováván v křesťanské zemi, zůstal pohanem (N. Profantová 1996,
s. 45; D. Třeštík 1997, s. 334)! Údajná pohanská reakce
je proto čirým Kristiánovým výmyslem,
ovšem velmi dobře zapadajícím do jeho legendistického schématu.
Je tedy docela dobře možné, že i samotný Strojmír
je jen s m y š l e n á
postava jako symbolický protihráč Bořivoje (Stroj-mír, Boři-voj; R. Turek 1963, s. 145), na němž bylo možno ukázat Bořivojův
sice „cizí“, ale ne bavorský,
nýbrž moravský původ (viz níže pozn. 5), neboť v soudobých pramenech o nějakém Strojmírovi nenajdeme
žádnou
zmínku (srovnej V. Novotný 1912, s. 384, pozn. 1). Jestliže tedy
v Kristiánově legendě Bořivoj představuje moravské
křesťanství přenesené do Čech, pak Strojmír symbolizuje křesťanství
bavorské, jemuž Slované čeští
„neporozuměli“, proto Strojmíra jako
„nepravého knížete“ nakonec „z vlasti vypudili“.
|
3 –
|
Motiv „Proměňme
se!“ (variemus) mnich Kristián
převzal z rozšířeného a velmi starého podání o původu Sasů.
Nacházíme je jak u pevninských Sasů, tak u Anglosasů v Anglii. Podle něho se Sasové při mírových jednáních
s původními obyvateli země, kterou
obsazovali (Brity v Anglii a Durynky na pevnině), tajně ozbrojili svými
dlouhými noži (sachsy), ukryvše je pod šaty, a na
znamení dané výkřikem „Vezměte své sachsy“ je vytasili
a pobili své partnery v jednání. Odtud, podle svých sachsů,
dostali jméno Sasové (D. Třeštík 1997, s. 332).
Kristián tu tedy opět poukazuje, pomocí
jakéhosi soupeření mezi „původními obyvateli“ Čech a těmi
„nově příchozími“ s Bořivojem (kteří tuto
zemi obsazovali), na jeho „cizí“
původ z Moravy. Motiv „proměňme se“ použil Kristián sice „v obráceném gardu“,
ale jeho „prozrazením“ vše
dostává potřebný smysl.
Byl-li Bořivoj „cizího“ původu z Moravy, musel mít stejný původ i jeho předek –
moudrý oráč,
kterého Slované čeští někde „nalezli“ (v té době
kde jinde než na Moravě – viz mapka).
Kristián ho nazval Přemysl.
Přemyslovo „cizáctví“
pak znovu zdůraznil o 120 let později i kněz Kosmas (I, 6). Ten ovšem „nalezení“
oráče již situoval do severních Čech (viz mapka)
a z něj i z jeho potomků udělal přímo ukázkové pohany,
které přirovnal k dobytku.
K Přemyslovu „cizáctví“ srovnej níže První list
Petrův (1P 2, 11-17) Křesťané mezi nevěřícími.
|
4 –
|
Kristián tu na třech místech v
textu (variemus, variatus) přímo ukazuje na název
jedné ze svých literárních předloh – na Ovidiovy Proměny
(Metamorphoses). Více o tom viz otázky: „Proč
se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“, tam pozn. 3.
|
5 –
|
Čechové si nepřivedli zpět „svého
vévodu“, ale „bývalého vévodu sobě“,
tzn., že ho neuvedli „domů“,
jako předtím Strojmíra. Bořivoj tedy
nebyl „jejich“ – jeho původní domov nebyl v Čechách. Kristián se už nemohl vyjádřit
jasněji – viz také výše pozn. 1. Proto se u Bořivoje také velmi pečlivě vyhýbá obratům:
„z nich rodem pocházel“, „byl z jejich národa“.
Kristián, jako jeden z Bořivojových potomků, se tu ke svému
moravskému původu sám také skrytě hlásí. Proto mu leží na
srdci neblahý osud, který Moravu potkal – viz Kristián, kap. 1.
O sepětí počátků českého „přemyslovského“ státu s Velkou Moravou, za jejíž
dědice Kristián „v určitém
smyslu“ Přemyslovce prohlašuje, se zmínil D. Třeštík (1997, s. 118) a dodal:
„Kristián
by také byl jedním z hlavních svědků pro kontinuitu velkomoravské slovanské vzdělanosti
v přemyslovských Čechách“. Dalším takovým „hlavním svědkem“, ještě před
Kristiánem, je autor staroslověnské legendy „O pustynnike Ivaně“, sepsané
v Čechách snad již před rokem 906
(tento rok považoval D. Třeštík za definitivní konec
Velké Moravy), nejpozději však do roku 921, tzn. ještě za života
kněžny Ludmily, a nepochybně také autor I. stsl. legendy
václavské.
|
|
Petr Šimík (2005).
Citace:
První list Petrův (1P 2, 11-17)
Křesťané mezi nevěřícími
(11) Milovaní, v tomto světě
jste cizinci bez domovského práva.
Prosím vás proto,
zdržujte se sobeckých vášní,
které vedou boj proti duši,
(12) a žijte vzorně mezi
pohany; tak aby ti, kdo vás osočují jako zločince,
prohlédli a za vaše dobré činy
vzdali chválu Bohu »v den navštívení«.
(13) Podřiďte se kvůli Pánu
každému lidskému zřízení – ať už králi jako svrchovanému
vládci,
(14) ať už místodržícím
jako těm, které on posílá trestat zločince a odměňovat ty,
kteří jednají dobře.
(15) Taková je přece Boží vůle,
abyste dobrým jednáním umlčovali nevědomost nerozumných lidí.
(16) Jste svobodni, ale ne jako
ti, jímž svoboda slouží za plášť nepravosti, nýbrž jako služebníci
Boží.
(17) Ke všem lidem mějte úctu,
bratrstvo milujte, Boha se bojte, krále ctěte.
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně
deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Místa v jižním Řecku, kde se odehrával Ovidiův příběh
o Asklépiovi“.
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický
pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián, Fuit,
Proložní ludmilská, Diffundente sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Neplach, Granum,
F. Palacký.
Vyhnání Bořivoje: Kristián, Kosmas, Diffundente sole,
Dalimil, Pulkava, Marignola, Palacký.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování
Bořivojova křtu dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík se sokolníkem ze Starého Města
na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Jakou úlohu v
dějinách prvních Slovanů měla Turkménie?“
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb Český
pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
václavské legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské pověsti.
Vlivy: „Původ a počátky
moravského etnosu“ (1/4,
2/4, 3/4,
4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Václav Novotný: České dějiny I. 1. Praha 1912.
• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia, Praha 2000 jako
reprint 1. vydání (Orbis, Praha 1963), s. 20.
• Josef Cibulka: Vypravování legendy Kristiánovy o pokřtění Bořivoje.
Sborník k sedmdesátinám Jana Květa, Acta universitatis Carolinae, Philosophica et
historica 1, Praha 1965, s. 65-72.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
• Publius Ovidius Naso: Proměny (Metamorphoses). Překlad a poznámky
Ivan Bureš. Svoboda, Praha 1974
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Dušan Třeštík: Pád Velké Moravy. Typologie raně feudálních
slovanských států. Praha 1978, s. 27-73.
• Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(535-935). NLN, Praha 1997, s. 301, 325.
• Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128.
• Dušan Třeštík: Biskup Vojtěch a vznik střední Evropy. Sborník:
Svatý Vojtěch, Čechové a Evropa, Praha 1998; nebo také D. Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka,
Praha a Litomyšl, 1999, s. 182-196.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, sv. I. do roku 1197. Paseka, Praha
a Litomyšl 1999, s. 234-238, 299 a pozn. 23 na s. 701.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I. a II.). DaS 2000, č. 4, s. 6-11, č. 5, s. 29-32.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001, s. 19 a pozn. 10 na s. 57. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|