STŘÍBRNÝ
TERČÍK SE SOKOLNÍKEM
ZE STARÉHO MĚSTA
NA MORAVĚ
LOV SE SOKOLEM,
NEBO SOKOL PŘINÁŠEJÍCÍ VLÁDU? |
Obr. 1. Stříbrný terčík
s tzv. sokolníkem
z hrobu č. 15
v nartexu kostela „Na Špitálkách“ ve Starém Městě u Uherského Hradiště.
|
Tento stříbrný vytepávaný terčík
z hrobu 15 ve Starém Městě Na Špitálkách považoval J. Dekan1
za vrcholné dílo velkomoravské toreutiky.2
Obraz jezdce-sokolníka je na jemně kroužkovaném pozadí terčíku
zpracován v klasickém „heraldickém“ stylu posásánovského
islámského umění s vtipně zdůrazněným kontrastem mezi
realisticky modelovanou postavou koně a krajně stylizovaným
úborem jezdce
(obr. 1).
|
Obr. 2. Motiv sokolníka
na íránské bavlněné látce.
|
Stylově i kompozičně
blízké analogie tohoto sokolníka známe sice dosud jen na orientálních
hedvábných látkách (obr. 2),
ale plastický, točitě žlábkovaný okraj terčíku
naznačuje, že jeho bezprostřední předlohu musíme hledat spíš
na medailónech stříbrných nebo zlatých konvic typu Sînnicolaul
Mare.3 Podobný okraj nalezneme na bronzové
plaketce z 9. století z Mikulčic, na níž je
zachyceno poprsí velmože s dlouhými vlasy
(obr. 3). |
Obr. 3. Zlacená bronzová plaketka
s poprsím velmože
s dlouhými vlasy.
Valy u Mikulčic (Morava), hrob č. 974 v Těšetickém lese (podle L. Galušky).
|
Bez zajímavosti není
ani skutečnost, že oblek jezdce se v zásadních rysech shoduje s oděvem
oranta na mikulčickém nákončí z hrobu 490 (obr. 4).
Problematika velkomoravského šlechtického úboru tím dostává
další významný impuls, pokud, samozřejmě, v obou případech
nejde pouze o kopii orientálních předloh.
Podle J. Poulíka „terčík
se sokolníkem nelze považovat za import, nýbrž za produkt domácích
dílen, které sice podněty z jihovýchodu přijaly, ale přetvářely
je podle vlastních představ. Co můžeme považovat za domácí a se
zřetelem k poloze střední a jižní Moravy za podunajské,
je sokolníkův oděv a jeho měkké boty s podkasanými
kalhotami Podobně je oděn i velmož na mikulčickém nákončí:
umělecký řemeslník zřejmě zobrazil to, co viděl kolem sebe.
Je tedy pravděpodobné, že takto se velkomoravští velmoži té
doby skutečně oblékali“.4
|
Obr. 4. Mikulčické stříbrné
nákončí
z hrobu 490 od trojlodní baziliky.
Představuje bojovníka s rukama zdviženýma v modlitebním gestu.
Bojovník je v jezdeckém oděvu, v kaftanu, kalhotách a měkkých
botách a je přepásán bojovnickým pásem. Snad jde
o moravského panovníka (D. Třeštík 2001)
|
Námět se sokolníkem byl zpočátku
považován za příklad lovu s dravými ptáky.5
Později byl tento názor poopraven – mělo se
jednat o vyobrazení vysoce postaveného jedince.6
Asi nejlépe však vystihl obsah a smysl námětu
jezdce se sokolem Z. Klanica. Sokol na
ruce jezdce symbolizuje nejen nějakého „vysoce postaveného
jedince“, ale jde tu patrně o vyobrazení
samotného v l a d a ř e !
Sokol přinesl svému majiteli vládu – království.7
|
Obr. 5. Sokol přináší
svému majiteli v zobáku královskou korunu.
Výzdoba stříbrné nádoby patrně staromoravského původu.
|
Svoji domněnku Z. Klanica doplnil
také příslušnou legendou: „Pohádka severoíránského původu
obsahuje vyprávění, v němž hrdinové přicházející k cizímu
městu se dotazují pocestného, co je ve městě nového. Vypráví
jim, že ve městě zemřel panovník, všichni lidé vyšli, aby
vypustili sokola. Na koho usedne, ten nám bude vládnout, říká
hrdinům pohádky pocestný“. Sokola přinášejícího království
můžeme vidět i na výzdobě stříbrné nádoby patrně
staromoravského původu
(obr. 5), zde sokol přináší svému
majiteli v zobáku královskou korunu.8
Způsobu myšlení současného člověka
jsou to postupy vzdálené, ale lidem prvního tisíciletí nebyly
podobné otázky cizí – nasměrovat sokola tak, aby usedl na ruku
předem vybraného člověka, nebo ponechat či neponechat náhodě
bloudění Libušina koně. Zejména důležité byly tyto problémy
pro vybrané příslušníky privilegovaných vrstev, kteří mohli
manipulovat s nevědoucí většinou. Nelze se divit, že tak významné
události, jako byla volba panovníka, se často stávaly motivem různých
vyobrazení na ozdobách i předmětech denní či slavnostní
potřeby, protože ovlivňovaly osudy velkých i malých říší
na celá desetiletí.9 |
Obr. 6. Motiv sokolníka
na denáru č. 177b Bořivoje II.
z let III. vlády 1118-1120. V opisu +DVX•BORIVOI.
|
Stejný motiv jezdce se sokolem jako
na na stříbrném terčíku ze Starého Města (na obr. 1
výše) zvolil v roce
1118 kníže Bořivoj II. pro svůj denár (obr. 6),
když znovu usedl na pražský stolec. Sokol mu již potřetí
„přinesl“ vládu.10
Petr Šimík (2009).
Poznámky:
|
1 –
|
J. Dekan (1985, s. 178 a obr. 131
za s. 183).
|
2 –
|
toreutika [-ty-], -y
ž (ř)
umělecké
zpracování kovů za studena s figurálním a ornamentálním
dekorem; toreutický
příd.
|
3 –
|
V roce 1799 byl u
vesnice Sînnicolaul
Mare v Rumunsku nalezen poklad v podobě stříbrných a zlatých
nádob. Na některých nádobách pokladu, jehož spojení se
staromoravskými panovníky nelze vyloučit, je rovněž
vyobrazen vládce s čelenkou. Viz článek: „Sokol
přinášející vládu-království“, tam obr. 2.
Nádoby jsou dnes uloženy
ve Vídni, řada z nich nese výrazné znaky dílen íránských,
některé výzdobné motivy ukazují úzkou příbuznost s ozdobami
nalezenými v Mikulčicích – lité bronzové pozlacené
nákončí, d. 6 cm, 8. století (J. Dekan
1985, obr. 96). Viz strana: „Původ
a počátky moravského etnosu (3/4)“.
|
4 –
|
J. Poulík (1967,
s. 128).
|
5
–
|
Např. L. Galuška
(1991, s. 47, 67), Naďa Profantová-Jiří Militký (2000, překlad
2002, kat. č. 07.07.01c). K takovému názoru by
mohla svádět zpráva
Fuldských análů k roku 870: „Neboť, když mu
[to] někdo znalý úkladů naznačil dříve než vstoupili
do domu ti, kteří ho měli zabít, vstal [Svatopluk] z místa
hostiny, jako by se chtěl bavit se sokoly, a unikl
připraveným úkladům“.
|
6
–
|
Později L. Galuška
svůj názor poopravil v tom smyslu, že „spíše než
o loveckou scénu jde o vyobrazení vysoce
postaveného jedince. Terč vznikl ve střední
Evropě asi ve 2. polovině 9. století na podkladě
nedochované ikonografické předlohy. Je možné, že byl umístěn
na terčovitém ukončení tyče, jak dokládají stříbrné
plechové objímky nalezené v jeho blízkosti“ (L. Galuška
2000, překlad 2002, kat. č. 08.02.11). Srovnej též L. Galuška
(2004, s. 35-36, 84!): „Zatímco
na levé jezdcově ruce sedí dravý pták, pravá, výrazně
předpažená ruka, svírá krátkou hůl zakončenou jakoby
terčíkem. Nelze přitom vyloučit, že právě z takové
hůlky pochází i samotný stříbrný terčík se »sokolníkem«“.
Tím ovšem ještě není vysvětleno, proč je jezdec
vyobrazen p r á v ě s e s o k o l e m .
Viz následující pozn. 7.
|
7
–
|
Jak autor doložil ve svém článku
(Z. Klanica 1995, s. 61-65), i motiv
sokolníka na známé stříbrné plaketě (obr. 1)
měl své íránské vzory (obr. 2). Současně vyslovil domněnku, že
by se mohlo jednat o sokola
přinášejícího království (srovnej článek
„Sokol přinášející
vládu-království“). Viz text dále.
|
8
–
|
K nálezu
stříbrného terčíku v nartexu kostela Na Špitálkách
ve starším článku Z. Klanica (1985, s. 115-117)
poznamenal: „Pohřebiště s kostrovými hroby
severně, západně a jihozápadně od stavby – jižní
a jihovýchodní část pohřebiště byly zničeny při
zemních pracích ještě před zahájením zachraňovacího výzkumu
– ukazuje poněkud odlišné pohřební zvyky ve srovnání
s hroby kolem uvedeného kostela na Pohansku. Odlišnosti
se projevují především v tom, že na Špitálkách
nebyly nalezeny téměř žádné zbraně, což je rys, který
má toto pohřebiště společný s hroby kolem 4. kostela
v Mikulčicích, a jak uvidíme dále, i s pohřebištěm
kolem 6. kostela na uvedené lokalitě. Přes zjevnou neúplnost pohřebiště u kostela na
Špitálkách naznačuje celkový charakter nálezů m i m o ř á d n é
sociální postavení skupiny lidí, která zde pohřbívala“.
Autor pak cituje z práce J. Poulíka: „Bohaté
hroby v nartexu kostela i v jeho blízkosti patří
tedy jiné společenské třídě než hroby u kostelíka
č. 1 v zahradě (na Valách, pozn. Z. K.) Schildrova
mlýna. Tato třída si k posmrtnému klidu a k církevním
obřadům zvolila jiné místo než třída obchodníků, řemeslníků,
bojovníků a drobného lidu“ (J. Poulík
1955, s. 340).
Z. Klanica pokračuje: „Kostel na Špitálkách tedy
nemá s církevní stavbou na Pohansku společný jen
obdobný půdorys, ale i svoji funkci, která je bezprostředně
spjata s prostředím vládnoucí
vrstvy velkomoravské. Vývojově pokročilejší
pohřební zvyky na Špitálkách mohou naznačovat ve srovnání
s Pohanskem relativně mladší chronologické zařazení
špitálského kostela. Pokud se týká nálezů, je možno
konstatovat, že v prozkoumaných hrobech p ř e v a ž u j í
ozdoby ze vzácných kovů“.
|
9
–
|
Z. Klanica
(1995, s. 64).
|
10
–
|
Na denáru Bořivoje II.
č. 177b z období
jeho třetí vlády (1118-1120) je vyobrazený jezdec se
sokolem na pravé ruce (číslování denárů podle katalogu J. Šmerdy
1996). Jde o podobný motiv jako na stříbrném
terčíku ze Starého Města (obr. 1),
pouze zrcadlově převrácený. Bylo by asi naivní domnívat
se, že autor návrhu tu chtěl ukázat, jak se panovník ve
svém volném čase baví.
Bořivoj II. se ujal vlády
po smrti svého nevlastního bratra, Břetislava II., v roce
1100. Po sedmi letech vlády byl svržen svým starším
bratrancem Svatoplukem Olomouckým (viz „Rodokmen
»Přemyslovců«“). Ten byl 21. září 1109 zavražděn.
Bořivojovi se tehdy nepodařilo znovu se trvale prosadit na
pražský stolec, v lednu 1110 byl zatčen a uvězněn.
Na český trůn byl dosazen Vladislav I., Bořivojův
mladší bratr. Teprve v prosinci roku 1117 Vladislav za
neznámých okolností přizval Bořivoje k spoluvládě
(Kosmas III, 43).
Jakmile však tyto „okolnosti“ pominuly, 16. srpna
1120 „opět Bořivoj kníže byl z vrcholu knížectví
svržen“ (Kosmas III, 46).
Sesazený Bořivoj odešel do Uher a tam 2. února
1124 zemřel (VDZKČ I., 1999, s. 483-484, 486, 492,
499-500, 506).
|
|
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Jakou úlohu v
dějinách prvních Slovanů měla Turkménie?“
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky
moravského etnosu“ (1/4,
2/4,
3/4,
4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Poulík: Nález kostela z doby Říše velkomoravské v
trati „Špitálky“ ve Starém Městě. PA XLVI, s. 307-351.
• Josef Poulík: Pevnost v lužním lese. MF, Praha 1967.
• Ján Dekan: Velká Morava. Doba a umění. Odeon, Praha 1985.
• Zdeněk Klanica: Náboženství a kult, jejich odraz v
archeologických pramenech. In: Josef Poulík, Bohuslav Chropovský a kol.: Velká Morava a počátky
československé státnosti. Academia a Obzor, Praha –
Bratislava 1985, s. 107-139.
• Luděk Galuška: Velká Morava. MZM, Brno 1991.
• Zdeněk Klanica: Původ a počátky moravského etnosu. In:
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 43-71.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny
zemí Koruny české, svazek I. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl
1999.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a
střední Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Naďa Profantová-Jiří Militký: Tepaná plaketa. Text ke
katalogovému číslu 07.07.01c. In: Katalog výstavy Europas Mitte
um 1000. Theiss, Stuttgart 2000. Český překlad Střed Evropy
okolo roku 1000. Eseje a katalog. NLN, Praha 2002, s. 449.
• Luděk Galuška: Terčík s motivem jezdce (sokolníka). Text ke
katalogovému číslu 08.02.11. In: Katalog výstavy Europas Mitte
um 1000. Theiss, Stuttgart 2000. Český překlad Střed Evropy
okolo roku 1000. Eseje a katalog. NLN, Praha 2002, s. 452.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na
Moravě v 6.-10. století. MZM, obec Modrá, KK F. Bartoše, Brno
2004.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|