VZNIK A PŮVOD
PŘEMYSLOVSKÉ POVĚSTI
ANEB „KDO SE SKRÝVÁ ZA
KRISTIÁNOVÝM ORÁČEM?“ |
Petr Šimík |
Podle
dnes obecně přijímané hypotézy kníže
Bořivoj – původně pohan a pak první křesťanský kníže
v Čechách – byl podle pověsti potomkem
pohanského oráče Přemysla,*
jehož Slované čeští „někde“ nalezli na radu hadačky (Kristián
992-994), resp. je k němu (do Stadic) přivedl Libušin kůň
(Kosmas 1120), a ustanovili si ho knížetem čili správcem. Náš
článek nabízí k této „ č e s k é “
mytické verzi hypotézy o původu „přemyslovského“ panovnického
rodu alternativu „ m o r a v s k o u “ ,
založenou na skutečné historické události. Zabývá se hypotézou,
a snad můžeme říci teorií, o tomtéž
Bořivojovi, moravském knížeti,
který byl skutečně potomkem oráče, jenže křesťanského krále-oráče
Rostislava. Kníže Bořivoj pak na žádost Slovanů českých přišel
do Čech pomoci zavést křesťanství. Tato teorie byla i v Čechách
obecně přijímána jako zcela samozřejmý fakt ještě před založením pražského
biskupství
(973/976). Teprve o dvacet let později byla vůbec p o p r v é
upravena Kristiánem
do podoby známé z jeho legendy (kap.
2). |
Obr. 1. Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka
ve srovnání se středočeským minivévodstvím Bořivoje a jeho
synů.
Zvětšená mapka včetně legendy viz „mapky“.
|
I. Na počátku byla
historická událost
Bořivojův příchod do Čech a co mu předcházelo
a) Rostislav vévodou moravských Slovanů
V roce 846, podle zprávy Fuldských análů, východofranský
král Ludvík Němec vytáhl s vojskem proti moravským Slovanům,
kteří vyvolali vnitřní rozbroje. Uspořádal zde a urovnal vše
podle vlastního uvážení a vévodou jim ustanovil Rostislava,
synovce Mojmírova. Někdy kolem roku 851 se z Rostislavova knížecího
lože narodil prvorozený syn, který při křtu dostal jméno Bořivoj. V roce 855
byl Rostislav již „opevněn tou nejpevnější hradbou“ a král
Ludvík se tehdy z Moravy „vrátil bez vítězství“.
Přenesme se nyní až na přelom 60. a 70. let 9. století.
Na Velké Moravě stále ještě vládl Rostislav,
správou Nitranska byl pověřen jeho synovec Svatopluk, který měl
tehdy asi 22 let. Byzantští věrozvěstové Konstantin
a Metoděj, které
Rostislav v roce 862 pozval na Moravu, již dokončili svou práci (863-867)
a odešli se svými učedníky
do Říma, aby mohli být vysvěceni na kněze.1
Píše se rok 869. Konstantin v Římě zemřel, když
nedlouho předtím přijal mnišské jméno Cyril. Papež
Hadrián II. právě vysvětil Metoděje na arcibiskupa panonského.2
Rostislav mohl být spokojený. Dokázal vojensky
uhájit nezávislost země na východofranské říši Ludvíka Němce, založil vlastní moravskou zemskou církev,
nepodléhající již bavorskému episkopátu, nýbrž přímo papeži.
Upevnil svoji říši mocensky a církevně ji osamostatnil – měl
vlastního arcibiskupa, do jehož pravomoci vedle Moravy patřila Kocelova
Panonie, Svatoplukovo Nitransko a „nepochybně“ i dosud
pohanské Čechy.3 Rostislavovo úspěšné počínání právě Čechové
bedlivě sledovali, protože jejich území dosud leželo v zájmové
sféře pasovského biskupství. Křest čtrnácti
českých knížat
v Řezně roku 845 byl dávno zapomenut4
a Čechy nadále sdíleli osud s Rostislavovou Moravou. Kníže ze Zabrušan na Bílinsku si
zde našel nevěstu, Vistrachův syn Slavitah nalezl u Rostislava
azyl.5 Bylo ale zřejmé, že christianizaci se Čechové
stejně nevyhnou. Při
rozhodování, zda křesťanství přijmou od „uctívačů kříže“
z Bavorska,6 nebo ve slovanské podobě z Moravy, padla volba
jednoznačně na
Moravu. Někdy v této době Rostislav začal domlouvat
dynastický sňatek svého mezitím již dospělého syna Bořivoje
(18 let)
s Ludmilou (14
let),7 dcerou pšovského vévody
Slavibora (Slaviboris). Podmínkou pochopitelně bylo, že Ludmila přijme na
Moravě křest, moravský aristokrat si přece nemohl vzít za ženu
pohanku.
Ale pro bouřlivé události,
které se vzápětí začaly na Moravě odehrávat,8 musela být celá
akce odložena na později.
b) Dynastický sňatek Bořivoje a Ludmily
V následujícím roce (870)
za dramatických okolností Svatopluk lstí svého strýce Rostislava zajal,
vydal Karlomanovi, jednomu z Ludvíkových synů a správci východní
marky. Rostislav byl obviněn z nevěrnosti, které se jako říšský
dux dopustil odbojem proti svému králi. Ludvík Němec pak v Řezně rozhodl, aby k smrti odsouzený
Rostislav byl pouze zbaven zraku. Svatopluk se sám zmocnil vlády
na Moravě za asistence správců
jmenovaných Karlomanem.9 Přihlížel
pak zatčení
arcibiskupa Metoděje, aniž by cokoliv učinil v jeho prospěch. Tím
svůj úkol splnil a stal se teď pro Franky v podstatě nepotřebný.
Zanedlouho také „byl nařčen
ze zločinu nevěrnosti“ a zatčen.10 Snad až v bavorském vězení si uvědomil,
že byl na bavorské šachovnici jen pouhou figurkou, obětovanou
pro konečné vítězství. Správy Moravy se chopila hrabata Vilém a Engilšalk,
která předtím Svatopluka obvinila, a moravská správní střediska
obsadila svými posádkami. Na Moravě vzápětí
vypuklo povstání (871). Do čela si Moravané zvolili
jakéhosi kněze Slavomíra (Sclagamar), Rostislavova či Svatoplukova příbuzného, neboť
se domnívali, že Svatopluk zahynul.11
Povstání bylo úspěšné, Moravané postupně dobyli jeden hrad
za druhým zase zpět.12
Teprve nyní, po dvou letech, došlo k uskutečnění původního
Rostislavova záměru, i když on sám u něj již chyběl. Moravané
se vypravili do Čech pro kněžnu Ludmilu a současně požádali česká
knížata o vojenskou pomoc, protože očekávali nový nápor Bavorů.
Při návratu na Moravu byl jejich společný průvod, čítající
644 koní, sedel a štítů, u nějaké pohraniční pevnosti přepaden
bavorským vojskem. Výprava údajně uhájila jen holé životy,
jinak o vše, co v rychlosti musela zanechat před úzkým průchodem
hradbou, prý přišla. Na
Moravě byla pak Ludmila pokřtěna a oddána s Bořivojem.
Metoděj zcela jistě a Svatopluk s velkou pravděpodobností u toho
ale nebyli.13 Bořivoj se snad měl stát nástupcem svého
otce Rostislava a bratrance Svatopluka na moravském královském
stolci, neboť kněz Slavomír, kvůli svému svěcení, volbu přijal
jen pod hrozbou smrti,14 a o Svatoplukově osudu v bavorském vězení
si Moravané žádné iluze rozhodně nedělali.
Mezitím byl Svatopluk zbaven falešného
obvinění a propuštěn. Nabídl se totiž, že v čele bavorského vojska Slavomíra přemůže. Na Moravě
u „starého Rostislavova města“ se však se Slavomírem, posíleným
kontingentem z Čech, spojil a společně způsobili
Karlomanovu vojsku „záhubu“.15
Vilém a Engilšalk přitom padli. Poté, co se Svatopluk
takto slavně vrátil na
Moravu, Bořivoj s Ludmilou,
podle Rostislavova původního plánu, odcházejí do Čech
(871/872)
s knězem řeckého jména Kaichos i s početnou velkomoravskou
knížecí družinou a na Levém Hradci dávají postavit první
kostel v Čechách, zasvěcený sv. Klimentovi.16
V roce 872 by se Bořivoj měl
již účastnit
boje pěti českých knížat s franským vojskem někde u Vltavy. Ve zprávě Fuldských análů k tomuto
roku je uveden dodatečně pouze v marginálii jako Goriwei.17
V Čechách se knížecímu páru narodí synové Spytihněv
(872/873) a Vratislav (874).18
V roce
875 moravský
Bořivoj již zřejmě
usedá na pražský stolec, obklopen svou moravskou knížecí družinou.19
|
Obr. 2. Grafické znázornění
vlády Rostislava na Velké Moravě a jeho syna Bořivoje v Čechách.
Významné události, které se na Moravě a v Čechách odehrály
mezi léty 845-895.
|
1 –
|
Rostislav dosazen Ludvíkem na
moravský stolec.
|
9 –
|
Bořivoj bojuje u
Vltavy. Narodil se syn Spytihněv.
|
2 –
|
Narození syna Bořivoje a jeho křest.
|
10 –
|
Jednání ve Forchheimu. Narodil se syn Vratislav.
|
3 –
|
Rostislav odmítl poslušnost a nazývá se králem.
|
11 –
|
Bořivoj usedl na pražský stolec.
|
4 –
|
Rostislav se opevnil tou nejpevnější hradbou.
|
12 –
|
Zemřel arcibiskup Metoděj.
|
5 –
|
Na Moravu přicházejí Konstantin a Metoděj.
|
13 –
|
Zemřel Bořivoj, regentské vlády se ujala Ludmila.
|
6 –
|
Metoděj vysvěcen na arcibiskupa panonského.
|
14 –
|
Arnulf „postoupil“ Čechy Svatoplukovi.
|
7 –
|
Rostislav Svatoplukem vydán Frankům a oslepen.
Někdy na podzim byl zatčen také Metoděj.
|
15 –
|
Zemřel Svatopluk, na stolec nastoupil Mojmír II.
V Čechách se ujímají vlády
Spytihněv a Vratislav.
|
8 –
|
Ludmila na Moravě pokřtěna a bere si Bořivoje, oba odcházejí do Čech.
Na Moravě vládne
Svatopluk.
|
16 –
|
Spytihněv a Vitislav se poddali v Řezně Arnulfovi, Spytihněv tu
patrně přijal křest.
|
II. Bořivojův příchod
do Čech v pozdějším literárním zpracování
Orba a pluh v sobě tají křesťanskou symboliku
a) Rostislav nahrazen v pověsti Přemyslem
Před výše nastíněnou základní dějinnou osnovu
byli postaveni pozdější domácí legendisté a kronikáři. Zpočátku
se nad moravským původem Bořivoje, prvního křesťanského knížete
Čechů, nepozastavovali, za existence Velkomoravské říše jej brali jako realitu. Patrně
nejstarší česká staroslověnská legenda „O pustynnike Ivaně“, zachovaná
v opisech cyrilicí ze 17. století, ještě
zdůrazňuje, že byl „kníže moravský“.
Byla sepsána hlaholicí v Čechách snad již před rokem 906, v každém případě však
ještě za života kněžny Ludmily (do roku 921).20 Po pádu Velké Moravy
v roce 906 se ukázalo, že šance na znovunabytí její bývalé
velikosti a významu jsou velmi malé, i když nadále v nějaké
formě přežívala.21
Po zřízení pražského latinského biskupství (973/976) se situace
zásadním způsobem změnila. Od doby Bořivojova
příchodu do Čech již uplynulo celých 100 let. Nejstarší václavské legendy, které v této době vznikají,
o Bořivojovi najednou mlčí.22
Do latinsky psané literatury jeho jméno vrací až
jeden z jeho potomků – mnich z řezenského kláštera sv.
Jimrama působící u sv. Jiří – Kristián (992-994), bratr tehdy vládnoucího
knížete Boleslava II. (972-999), v legendě
„Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby jeho“.
Ovšem nejdříve musel z Bořivojova otce Rostislava udělat prozíravého
a rozvážného oráče Přemysla,
kterého Slované čeští na radu hadačky panny někde „nalezli“, z jehož potomků sobě vladaře čili vévody v čelo stavěli.23
Teprve nyní se jméno Bořivoj mohlo objevit také v české
recenzi Crescente, ve II. stsl. legendě a v legendě Fuit. Jméno
skutečného Bořivojova otce se však ani Kristián ani žádný z dalších
legendistů neodvážil zaznamenat. Církevní tresty, které by patrně
následovaly, každého odradily.24
Zatímco v české pověsti byl Rostislav nahrazen Přemyslem, v pozdějších
písemných pramenech je důsledně nazýván „Svatopluk“, „Svatopluk
první“ (primus), „Svatopluk starší“
(senior) nebo „starší král“ (senior rex).
Kristiánův zárodek přemyslovské pověsti převzal na počátku
12. století
Kosmas (1120) a náležitě rozvinul. Mezi
oráče Přemysla a jeho potomka Bořivoje
vložil sedm nikdy neexistujících mytických knížat, přičemž Bořivoje
měl zplodit poslední, sedmý Hostivít.
|
Obr. 3. Býčí souspřeží,
pluh,
radlice (Božího) slova, orba úhoru srdcí pohanských,
vzdělávání (Božích)
polí,
duchovní setba, setba pšenice dobrých skutků,
setba semen z
proroků a evangelií, sklizeň
snopků úrody víry
do stodoly Kristovy – v legendách i ve výtvarném umění
často užívaná křesťanská
symbolika.
|
b) Křesťanská symbolika orby
Odkud Kristián vzal jméno Přemysl?
Vzniklo uměle z Ciceronova spisku De inventione nebo z jiné
literatury25 a z charakteristiky
moravského krále Rostislava coby moudrého, přemýšlivého, prozíravého
a rozvážného panovníka, „kterýž byl všecko křesťanství či náboženství
dobrotivě v zemi uvedl26
a spravoval“,27
„jenž vládl veškeré zemi jako vznešený císař“, jak o něm
Kristián sám napsal, aniž by
ho ovšem jmenoval, ač
ho velmi dobře znal.28 A proč se zabýval jen orbou
či „vzděláváním polí“? Protože „orba“, „setba semen z proroků a evangelií“,
„sklizeň snopků úrody víry do stodoly Pána našeho Ježíše Krista“ –
to vše byla v Kristiánově době obecně známá
křesťanská symbolika, alespoň mezi vzdělanci v církevních
kruzích. Oněmi „vzdělávanými poli“ jsou pak nepochybně míněna „Boží pole“.29
V dnešní značně sekularizované společnosti nakreslený pluh či samotná
radlice u člověka nezatíženého četbou
vyvolá jasnou představu „kypření půdy“ před setbou, u znalce antické
literatury „zakládání města“, u učeného vzdělance
symboliku „jarního novoročí“ či „svatého sňatku“
(hieros gamos), u českého historika „oborávání proti
moru“ či „lstí získané území“, u věřícího člověka znalého Bible
a moravských a českých legend „šíření
křesťanství“.30 Přitom všichni jistě mají pravdu. Měli takové
spektrum možností i lidé žijící na konci 10. a v první
polovině 11. století, když
hlavním a téměř jediným informačním zdrojem pro ně bylo předčítání
legend, citace z Písma, nedělní
bohoslužba a malby na stěnách jejich kostelíka, popřípadě
poutního kostela?
V době, o níž jsme mluvili na začátku, tj. kolem roku
869, Čechové také hledali, „kdo by je vedl k pravdě a její smysl vyložil“, čili
kdo by v Čechách zavedl křesťanství. A na Moravě „nalezli“
krále-oráče Rostislava, dali mu za manželku onu hadačku-pannu („svatý
sňatek“ – hieros gamos),
která je tu personifikací Čech (personifikace země, Vlády), a „napříště z jeho potomků sobě
vladaře čili vévody v čelo stavěli“. A zde se nám příběhy
propojují. Vladařem čili vévodou Čechů
se stal moravský kníže Bořivoj, syn krále-oráče Rostislava,
jemuž dali za manželku pšovskou kněžnu Ludmilu. V tomto bodě tedy Kristián a Kosmas
opravdu nelhali, Bořivoj
byl skutečně potomkem oráče, jenže k ř e s ť a n s k é h o .31
Proč „Přemyslovci“, potomci
slavného a mocného velkomoravského rodu Mojmírovců, nakonec asi
sami převzali (někdy ve druhé polovině 12. století) latiníky
podsunutou verzi pověsti se smyšlenými starobylými pohanskými českými předky? K tomu
podává celkem přesvědčivé vysvětlení Kosmas (I, 7).32
Petr Šimík (2004).
Poznámky: |
* – |
Už jenom toto slovní
spojení – pohanský oráč
– je pro konec 10. století, natož pro počátek 12., zcela absurdní, jak vyplývá z dobových pramenů
(Život sv. Metoděje, Chvalořeč
o sv. Cyrilu a Metoději, Kristián, Život sv. Prokopa).
Kristián i Kosmas museli nutně předpokládat, že soudný čtenář
se nad tím přinejmenším pozastaví. Srovnej
zejména: býk – symbol apoštolů
všech dob (Aurelius Augustinus:
De doctrina christiana), Konstantin a Metoděj jako souspřeží, jež táhne jednu
brázdu (ŽM VII), orba úhoru srdcí pohanských radlicí
slova (Božího), setba pšenice dobrých skutků, sklizeň snopků
úrody víry do stodoly Kristovy (Kosmas I, 22).
Přesto se u renomovaných pražských vědců můžeme setkat s dogmatickým lpěním na doslovném znění Kosmova
textu, jakoby se jednalo o analistický záznam historické skutečnosti,
např.: „Kosmův výčet osmi
jmen knížat vládnoucích před Bořivojem nemusí sice být
kronikářovým naprostým výmyslem (s podobnými katalogy předků
se totiž setkáváme i u jiných raně středověkých vládnoucích
rodů), avšak o skutečné historii nám nic
neříká. Při absenci dějepisných zpráv mohou být proto o Bořivojově
původu vyslovovány pouze hypotézy“
(J. Sláma 2001, s. 349). On sám se tím ovšem řídit nemusí.
Bořivoje vytrvale nazývá „Přemyslovec“ a ve zprávě Fuldských análů k roku 872 ho a priori počítá
mezi „další“ česká knížata. Příklad takového „podobného“
katalogu předků či odkaz na něj však J. Sláma pro
jistotu neuvádí, neboť v „podobných“ katalozích zmínku o pohanských
předcích většinou nenajdeme. Ale i kdyby, nebyli by namalováni, ba dokonce
glorifikováni na stěně křesťanské kaple. To má být podle řady
zejména pražských „odborníků“ údajně pouze
moravská, znojemská specialita.
Jenže Kosmův
„rodokmen“ je historicky nemožný pro dobu, ke které
se hlásí a nemohl být t r a d o v á n .
Je fiktivní a vznikl dodatečně
(V. Karbusický
1995, s. 221).
Totéž, co o původu, samozřejmě platí i o Bořivojově křtu Metodějem až v dospělém věku (Kristián,
kap. 2), o němž také nemáme žádnou „dějepisnou zprávu“
(proto lze o něm hovořit jen hypoteticky), přesto o něm někteří vědci s oblibou mluví jako o „historickém
faktu“! To je pak logicky přivádí na scestí – viz tab. 3:
„Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Týká se to i samotného J. Slámy
a jeho zmatené úvahy „o nesporném
duchovním příbuzenství mezi Bořivojem a Svatoplukem“
(J. Sláma 2001, s. 350 pozn. 7),
založené na této smyšlence. Antropologem E. Vlčkem zjištěnou
stejnou
anomálii vnějšího zvukovodu a shodnou krevní skupinu B u Svatopluka a Bořivoje však
rozhodně nezpůsobilo „duchovní příbuzenství“, které
mezi nimi mělo vzniknout na základě údajného
Svatoplukova kmotrovství při Bořivojově moravském křtu,
kterým Kristiánovu smyšlenou historku J. Sláma ještě iniciativně vylepšil.
Jeho nabádavá slova pro něj samotného neplatí, ON se jimi
řídit nemusí, jen ti DRUZÍ. |
1 – |
Život
Konstantina Filosofa, kap. XVII; Život Metoděje, arcibiskupa
moravského, kap. VI. |
2 – |
Viz list
papeže Hadriána II. Rostislavu a Svatopluku a Kocelovi z roku
869. |
3 – |
„Arcibiskupskou
pravomoc Metodějovu, vztahující se nepochybně
i na Čechy, bavorská církev nikdy neuznala“ (D. Třeštík 1997, s. 173, 191,
322). Nicméně východofranští panovníci ji od roku 874 až do Svatoplukovy smrti (†894)
byli nuceni uznávat – srovnej zprávy
Fuldských análů k roku 874, 884,
890, 894,
895 a Reginona z Prümu k roku 876
a 890. |
4 – |
Z nějakého důvodu byl
křest čtrnácti knížat Boemanů v roce 845 zapomenut tak dokonale, že ani jedna ze stran
se na něj už nikdy
později neodvolávala (M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová
1999, s. 200-201).
Proč se na něj neodvolávali „Přemyslovci“, je zřejmé.
Tehdy to byli ještě Mojmírovci a křest
čtrnácti knížat v Řezně v roce 845 se jich netýkal.
Proto se o něm Kristián, sám Mojmírovec,
ani slůvkem nezmiňuje. Historii svého rodu začíná v kap. 1 křesťanským králem-oráčem Rostislavem na
Moravě (i když ho nejmenuje, z kontextu je zřejmé, že píše o něm).
Ve 2. kap. pokračuje Bořivojem, potomkem
moudrého oráče, jehož Slované čeští někde „nalezli“ –
viz níže pozn. 5.
Morava byla podle pasovské tradice pokřtěna v roce 831 pasovským biskupem
Reginharem za vlády Mojmíra I. První kostely se tu však začaly
stavět již kolem roku 800. V Čechách začali Mojmírovci
aktivně působit až v roce 872
právě v osobě Rostislavova syna, knížete Bořivoje – viz „Rodokmen
Mojmírovců“. Z tohoto důvodu nemělo valný smysl ani pro
bavorskou stranu se křtem českých knížat v roce 845 vůči
Rostislavovým potomkům argumentovat.
Na „Přemyslovce“ přejmenovala tuto větev
mojmírovského rodokmenu vládnoucí v Čechách až romantizující
historiografie 19. století
(J. Žemlička 2000, s. 268), dokonale ovlivněná Kosmovým libušopřemyslovským
mýtem; představitelé současné
české historické vědy se zatím neodvážili na tom
cokoliv změnit, naopak se snaží tento stav zakonzervovat –
viz „Rodokmen mytických
knížat“. Ocitají se tak na území mimo vědu. |
5 – |
Mohyla velkomoravské kněžny v Želénkách
u Duchcova poblíž zabrušanského hradu z druhé
poloviny 9. století. Viz mapka.
Po obsazení Vistrachova hradu Franky v roce 857 poskytl
Rostislav Slavitahovi azyl na Moravě. Rostislav, který se podle
„Letopisů
Bavorů“ v té době nazýval již králem (L. E. Havlík 1992, s. 100), tehdy
jednal přinejmenším s jednotlivými českými
knížaty (D. Třeštík 2001, s. 164). Napsal-li později Kristián,
že Slované čeští „nalezli“ prozíravého
a rozvážného oráče, je souvislost s moravským králem-oráčem
Rostislavem nabíledni, neboť o tom, kde v druhé polovině 60. let
9. století Slované čeští asi tak mohli „hledat“ a pak
také „najít“, si můžeme udělat představu z mapky „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“ na obr. 1
výše (srovnej: „Život
svatého knížete velkomoravského Rostislava“).
Ani k tomu nepotřebovali radu jakési
hadačky, ta je zde nutná z jiných důvodů: jednak kvůli možnosti
nalezení Kristiánovy literární předlohy
(Ovidius: Asklépiův příchod do
Říma),
jednak proto, aby ji „nalezenému“ oráči mohli dát za manželku
– „svatý sňatek“ (hieros gamos)
– personifikovaná země, Vláda, „suverenita“ vejde ve sňatek
s „nalezeným“ oráčem, což ve skutečnosti znamenalo poddání
se Slovanů českých moravskému králi-oráči Rostislavovi (a „posléze“
i přijetí
křesťanství). Tento
symbolický svazek byl pak později ještě stvrzen dynastickým
sňatkem moravského knížete Bořivoje s pšovskou kněžnou
Ludmilou (Fuldské anály k roku
871). Bořivojova vláda ve středočeském minivévodství tak
byla legitimizována coby Ludmilino věno (srovnej „Granum“
k roku 894, po přepočtu 871). |
6 – |
„Slované čeští chápali
křesťanství jako životní řád kmene »Němců« – Bavorů.
Pro knížata by nebylo zásadním problémem vstoupit do křestní kádě
a přijmout tam lákavý životní řád franckých »uctívačů
kříže«, jejich »gens« to ale udělat nemohl“ (D. Třeštík
2000a, s. 7). Musel to tedy udělat někdo
zvenčí a jejich „gens“ přesvědčit.
Ten „někdo“ byl právě Bořivoj.
Sami Čechové při tom asi nehráli jen pasivní roli – svědčí
o tom dynastický sňatek Ludmily a Bořivoje (871), text II.
stsl. legendy i pozdější
Kosmova (I, 5) interpretace, že Čechové s volbou
„cizího“ knížete
souhlasili. Rovněž z Kristiánovy legendy (kap.
2) vyplývá, že to byli sami Slované čeští, kteří po údajné
pohanské reakci „na
Moravu pospíšivše, bývalého vévodu sobě
přivedli a na jeho místo dosadili“ (Moravie dehinc
properantes, pristinum ducem reducentes, loco proprio restituunt). |
7 – |
Věk Bořivoje a Ludmily v roce 869 můžeme
odhadnout na základě známého data jejich úmrtí a E. Vlčkem stanoveného
dožitého věku – viz tabulka 4
a 12. |
8 – |
Během roku 869 Karloman
opakovaně napadl Rostislavovu Moravu – Fuldské anály k
roku 869 (a). Poté společně s bratrem Karlem znovu zaútočili
jedním proudem na Rostislava a druhým na Svatopluka – Fuldské anály
k roku 869 (b). |
9 – |
Ludvík Němec pak rozhodl,
aby k smrti odsouzený Rostislav byl „pouze“ zbaven zraku. Zprávu zaznamenaly Fuldské
anály k roku 870. |
10 – |
Zprávu o zatčení Svatopluka
najdeme opět ve Fuldských análech
k roku 871(a). |
11 – |
Viz výše pozn. 10. |
12 – |
Moravské události v letech
869-871 popisují L. E. Havlík (1994, s. 28-39; 1996, s. 151-174), D. Třeštík (2001,
s. 195-200). |
13 – |
Zprávu o přepadení průvodu
nejmenované nevěsty z Čech zaznamenaly Fuldské anály
k roku 871(b). Následnému křtu
Ludmily na Moravě zřejmě předcházelo
poučení o víře. Metoděj u toho ale nebyl, v té době již byl konfinován
bavorskými biskupy v klášteře (Ellwangen či Reichenau) a Svatopluk se
nejspíš stále ještě nalézal v Karlomanově
bavorském vězení.
Ke sňatku Bořivoje a Ludmily
srovnej též zprávu „Granum“ k
roku 894 (po přepočtu 871). Viz výše pozn. 5. |
14 – |
Viz výše pozn. 10. |
15 – |
Viz výše pozn. 10. |
16 – |
O přenesení křesťanství
z Moravy do Čech a stavbě prvního kostela nás informuje Kristián
v 2. kapitole legendy. Že se moravský kníže Bořivoj
stal zásluhou pšovské kněžny Ludmily knížetem Čech, o tom nás
informuje „Granum“
– Jádro katalogu předních biskupů Moravy (z 15. století) –
k roku 894. Po přepočtu podle zpřesněného
Havlíkova klíče docházíme k roku
871, což se kryje s výše zmiňovanou
zprávou Fuldských análů
k roku 871 o přepadení průvodu
(nejmenované) nevěsty, již si Moravané přivádějí z Čech
(viz výše pozn. 13). |
17 – |
Viz zpráva Fuldských análů
k roku 872. K pěti českým knížatům bylo jméno moravského
Bořivoje připojeno dodatečně, protože analista
ho původně mezi česká knížata nepočítal. Stejně tak autor
bavorské recenze legendy Crescente,
sepsané po roce 974 (po založení pražského biskupství),
za českého knížete považuje až Bořivojova syna Spytihněva,
který se v Čechách narodil, a svoje vyprávění proto začíná
až jeho křtem jako již vládnoucího knížete
(srovnej D. Třeštík 1997, s. 173, 322-323, 331, 336). |
18 – |
Kristián
i Fuit se zmiňují o třech
synech a stejném počtu dcer. K datům narození synů viz tabulka 6
a 12. |
19 – |
Svědčí o tom několik velkomoravských pohřebišť v bezprostřední blízkosti
Pražského hradu. Že se to stalo právě roku 875 by mohlo vyplývat z toho, že nadlouho poslední zmínku
o poselstvu Čech mají Fuldské anály k roku
874. Mír uzavřený v tomto roce mezi Svatoplukem a Ludvíkem Němcem
ve Forchheimu (výhodnější pro Moravany) uvolnil moravskému
knížeti ruce k výbojům vůči okolním slovanským zemím (M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová 1999, s. 221).
K „dosazení“ Bořivoje na pražský stolec ovšem nebylo zapotřebí,
aby předtím Rostislav či Svatopluk (celé) Čechy dobyl, jak se (mylně) domníval D. Třeštík (1987, s. 566; 1997, s. 337; 2000b, s. 87). Kristián i Kosmas
přece svorně
uvádějí, že Čechové si svého oráče sami d o b r o v o l n ě
zvolili, na knížecí stolec dosadili, hadačku-pannu
(či kněžnu) za manželku dali a z jeho potomků sobě vladaře čili vévody
v čelo stavěli „až konečně
panství říše té se d o s t a l o
jednomu z rodu těch knížat, jménem
Bořivoji“.
Regino z Prümu uvádí k roku 890, že vévodství Čechů
Arnulf p o s t o u p i l
Svatoplukovi, králi moravských Slovanů. Regino
pak dále mluví o připojení „druhého království“
Svatoplukovi, jenže to podle jeho vlastních slov bylo součástí království Moravanů
již v roce 876. Pak
tedy Arnulf na Omuntesbergu v roce 890, stejně jako před
ním Karel III. Tlustý „in
monte Comiano“ v roce 884, znovu pouze
potvrdili stav z roku 874, kdy na jednání ve
Forchheimu postoupil Ludvík Němec „vévodství Čechů“ Svatoplukovi. Proto roku
875 mohl moravský Bořivoj usednout na pražský
stolec, aniž to vzbudilo nějakou nelibost franských
analistů, spíše trpné mlčení.
Potvrzuje to Reginonova zpráva
k roku 876, v níž se již
jasně hovoří o spojeném „království Slovanů, Čechů
a Moravanů“ (srovnej D. Třeštík 1997, s. 191). Jestliže dosavadní „vévodství Čechů“ bylo v roce 876 součástí
Svatoplukova moravského království,
znamená to, že je Ludvík II. Němec „ p o s t o u p i l “
Svatoplukovi již v roce 874. Situaci nám nejlépe přiblíží
mapka „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“. Po úmrtí zástupce
jedné ze smluvních stran však bylo nutné smlouvu obnovit
s jeho nástupcem (884,
890). Srovnej „Rodokmen
Karlovců“. |
20 – |
Legenda „O
pustynnike Ivaně“ byla nalezena na Rusi v pozdním cyrilském
opisu ze 17. století. Podle mínění odborníků její staroslověnská
předloha psaná hlaholicí musela vzniknout v Čechách. Po jejím
jazykovědném rozboru byla svojí starobylostí
srovnávána s I. staroslověnskou legendou svatováclavskou (J. Vašica
1995, s. 80-81 a pozn. 63 na s. 292).
Musí
však být ještě starší, protože ona výše jmenovaná
svatováclavská legenda již o Bořivojovi,
manželovi sv. Ludmily a prvním
křesťanském knížeti Čechů, vůbec nemluví.
Historii „přemyslovského“ rodu začíná až knížetem Vratislavem, otcem sv. Václava, a zmiňuje se
pouze
o Václavově bábě Ludmile. Vznik
staroslověnské ivanské legendy můžeme předpokládat ještě za
života Bořivojovy manželky kněžny Ludmily a jejich syna Vratislava (před rokem 921), s menší pravděpodobností
až
v době vlády knížete Václava (922-935).
Poté, co kníže Václav nechal přenést Ludmilino tělo z Tetína
do Prahy v roce 925, bychom spíše
mohli očekávat již vytvoření nějaké
první, podobně jednoduché legendy ludmilské.
„Další staroslověnské legendy o sv.
Václavu a sv. Ludmile se ve srovnání se slovesnou jednoduchostí
ivanské
legendy jeví jako umělečtěji ztvárněné,
tedy později sepsané! Je velmi pravděpodobné, že se jedná o naši
(tj. českou, tzn. v Čechách
vzniklou – pozn. PŠ) vůbec nejstarší
literární památku, za kterou
se doposud všeobecně považuje právě I. staroslověnská legenda
svatováclavská“ (J. Ševčík 2002, s. 40).
Na území Čech byly později
všechny texty, které historii panovnického rodu podávaly jinak
než „oficiální“ Kristiánova verze, buď
nemilosrdně zlikvidovány, anebo „jen“ nebyly opisovány, popřípadě
byla zpracována jejich nová „neškodná“
latinská verze. V původní podobě se pak mohly zachovat jen v opisech, které byly
mezitím přeneseny do zahraničí, což zřejmě platí i v případě
staroslověnské legendy ivanské. V její pozdější a rozsáhlejší latinské verzi,
obohacené o další motivy, je Bořivoj již zván „knížetem této
země“ a „knížetem českým“ („Kapitulní“ legenda 1465), v české „Hájkově“ legendě (1541) pak
„Bořivojem Tetínským“ (J. Ševčík 2002, s. 20, 21, 35). |
21 – |
„Pravděpodobně v jediné bitvě
(roku 905 nebo 906), která se odehrála někde na Slovensku (snad u Nitry), bylo
moravské vojsko úplně zničeno
a při ní nejspíš zahynul i Mojmír II.“ (D. Třeštík 1997, s. 286, 531 pozn. 73). „Život na Moravě sice pokračoval,
snad pod nějakými malými lokálními vládci. Maďaři totiž
obsadili z celého velkomoravského území jen jižní
části Slovenska, což však nic neměnilo na tom, že Velká Morava
přestala jako stát existovat“ (D. Třeštík
1997, s. 287). V rozporu s tímto tvrzením je však přetrvávající
existence moravského (arci)biskupství (viz „Granum“
k roku 916 a 942, po přepočtu 900 a 926) a Kosmova zpráva
o regnum
Moraviae
(nesprávně překládané jako „země moravská“), s nímž v druhé polovině
10. století na východě sousedilo knížectví
Slavníkovců (Kosmas I, 27)
– viz mapka slavníkovského
panství. |
22 – |
Po založení pražského
latinského biskupství byly staroslověnská liturgie i písemnictví
„utlumovány“. Papežské instrukce českému knížeti
pro volbu biskupa byly jasné: musí to být latiník
(viz Kosmas I, 22). Zvolen
byl Sas Dětmar (973/976-982), jenž
„dokonale uměl řeč slovanskou“ a u Boleslava II.
„nabyl veliké obliby a přátelství“.
V této době teprve vznikají
první latinsky psané svatováclavské legendy. Za vlády bratrovraha Boleslava I.
(935-972) k tomu asi ještě nebyly vhodné podmínky.
Bavorská recenze Crescente
začíná svůj příběh křtem knížete Spytihněva, který se v Čechách narodil,
protože její autor věděl (snad z předpokládané, dnes ztracené
legendy X, snad z latinského překladu
staroslověnské legendy ivanské
nebo nedochované staroslověnské předlohy Fuit), že první křesťanský panovník Čechů,
Bořivoj, byl kníže moravský. V každém případě
bavorský legendista nevynechal Bořivoje kvůli
jeho údajnému křtu Metodějem, jak se domníval D. Třeštík
(1997, s. 322), protože tuto historku o křtu si vymyslel teprve Kristián až
o 10-20 let později. Proto také k roku 975 nelze vůbec mluvit o nějaké
„v Praze živé tradici“ o křtu Bořivoje,
jak to v rozporu s prameny činí D. Třeštík (1997, s. 323).
Srovnej „Proč řezenská
recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Stejně tak Třeštíkovo obvinění
všech, kteří se o Metodějově úloze při
Bořivojově křtu „nezmiňují“
či ji podle něj dokonce „zamlčují“ (Život
sv. Metoděje,
Crescente, Fuit),
„z úmyslného falšování nebo tendenčního
překrucování fakt“, je obvinění falešné a křivé. Tím
jediným, kdo „překrucoval“, byl pouze Kristián –
Bořivojův křest nám „jen“ asi o 20 let přiblížil do doby
Svatoplukovy vlády na Moravě
pouze proto, aby mohl uvést také účast arcibiskupa Metoděje při něm.
Tu si prostě vymyslel, protože ji
potřeboval (viz dále pozn. 27). Ostatní to
pak už jen ochotně a rádi opakovali
(D. Třeštíka a Z. Měřínského nevyjímaje),
protože Bořivoj nepochybně křesťan byl – viz tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova
křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“. Rostislav ale jistě nečekal s pokřtěním syna až na Moravu dorazí
Metoděj. Na to velmi přesvědčivě opakovaně poukázal již D. Třeštík (1987, s. 567; 2000, s. 89). |
23 – |
Kristián přitom blíže
nespecifikuje, kde Čechové oráče Přemysla
„nalezli“. V 10. století to ještě nebylo nutné. Muselo to být
na Moravě (důkaz můžeme najít v jeho odkazu
na „Asklépiův příchod do
Říma“ a na
malbách ve znojemské rotundě), kdyby to bylo
v Čechách, Kristián by
to napsal přímo. V tehdy ještě pohanských Čechách by ovšem neměl zdůvodnění
pro křesťanskou symboliku orby
(viz dále pozn. 28).
Tuto Kristiánovu nepochybně úmyslnou nekonkrétnost pak
o 120 let později „napravuje“ Kosmas a Přemyslovu orbu pro jistotu situuje do severočeských Stadic, na Bílinsko,
asi 13 km vzdušnou čarou od zabrušanského hradiště a nedaleké mohyly velkomoravské kněžny v Želénkách
(z druhé poloviny 9. století) – viz mapka.
Severozápadní Čechy zvolil snad proto, aby později, v pověsti o lucké válce,
mohl doložit „odvěké“ právo mytických
Přemyslovců – ve skutečnosti
ovšem pražské větve moravských Mojmírovců, Rostislavových potomků – na toto území.
Kněžna ze Želének byla zřejmě Rostislavovou příbuznou.
Nicméně motiv Přemyslova „cizáctví“
(u Kristiána potlačený) v Kosmově podání tím více vystupuje na
povrch (viz Kosmas
I, 6). Srovnej níže První list Petrův (1P 2, 1-17). U Dalimila (kap. 4)
dostává pak ještě silný „nacionální“ nádech, neboť ten již Kosmovu narážku na „cizího“ knížete
zjevně nepochopil.
Pohanská knížata – u Kristiána neurčitý počet,
u Kosmy sedm – jsou do Přemyslova
rodokmenu vložena jaksi navíc a nemají tam co dělat.
Upozorňují na to paradoxně oba autoři tím, že hrad jménem
Praha nechávají založit „v mytické době Přemyslově“.
Kristián dokonce ještě před „nalezením“ Přemysla, Kosmas až
po jeho příchodu na Libušin hrad. Přitom dnes, na
základě archeologických výzkumů, lze vznik hradu jménem Praha klást
nejdříve do historické doby Bořivojovy. Viz článek: „Proč
se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“ Pokud tedy Kosmas (I, 30) Kristiánovi-Strachkvasovi spílá do „biskupů
lichých“, proč sám nenapravil Kristiánovy „omyly“?
V obou případech se jedná o jistě
pozoruhodná literární díla, avšak coby „historické prameny“ pro dobu
předkřesťanskou v Čechách
mají pro nás asi takovou cenu, jako známé notoricky falešné
„Rukopisy“. Daleko víc se o skutečné historii dovídáme
z toho, co Kristián a Kosmas zamlčeli, z jejich sdělení „mezi řádky“ –
v symbolické rovině. |
24 – |
Bavorská církev Rostislava nenáviděla,
protože to byl on, kdo vytrhl Moravu z její pravomoci, a (díky jurisdikci
moravského arcibiskupství) do
roku 895, kdy se po Svatoplukově smrti poddal v Řezně
Arnulfovi
Spytihněv, i Čechy. Česká knížata
tehdy odpadla od království Moravanů.
Rostislav měl být vymazán z paměti (damnatio
memoriae), nad jeho jménem bylo vyhlášeno
„věčné mlčení“ (perpetuum
silentium).
V Italské legendě z počátku 12. století je již Rostislav (zřejmě
pod českým vlivem) nahrazen Svatoplukem. V legendě Diffundente sole
ze 13. století Rostislav vystupuje rovněž jako Svatopluk,
v „Jádru katalogu předních biskupů Moravy“ (Granum
cathalogi praesulum Moraviae)
jako král Svatopluk starší. V „Moravské
legendě o sv. Cyrilu a Metoději, patronech Moravy“ (Tempore Michaelis
imperatoris) vystupuje opět nejmenovaný
pobožný král (tj. Rostislav) a proti němu odbojný
Svatopluk (I.), jeho synovec,
jako již v Kristiánovi (kap. 1)
a v legendě Beatus Cyrillus (L. E. Havlík 1992, s. 151; týž 1994, s. 117; týž 1996, s. 171-173; týž 1998, s. 174-175,
178-180).
Na konci 10. století, dvacet
let po založení latinského pražského biskupství, již
nebylo možné uvést přímou spojitost vládnoucího rodu Čech s Mojmírovci (Bořivoj – syn krále Rostislava), neboť
Rostislav byl (společně s Metodějem) největším nepřítelem
bavorské církve. Kvůli žádosti knížete Boleslava II. (972-999) a druhého
pražského biskupa Vojtěcha (983-996) o arcibiskupství pro
Prahu bylo ale nutné nějakou spojitost s Velkou
Moravou uvést, především však s jejím arcibiskupstvím,
protože na Moravě již arcibiskupství bylo, stačilo je jen
obnovit a přenést do Čech. Kristián proto vymyslel Bořivojovi „neškodný“
český původ
a onu nutnou spojitost vytvořil jeho pokřtěním
samotným moravským arcibiskupem Metodějem
na Svatoplukově dvoře na Moravě a přenesením moravského křesťanství do Čech. Nejdříve
na Levý Hradec, pak do Prahy (Kristián,
kap. 2). |
25 – |
„Prvopočáteční zárodek pověsti musíme tedy hledat za vlády Boleslavovy; to je krajní mez literárního vlivu
(De inventione aj.) a zároveň krajní mez, odkud se mohou datovat snahy upevnit mytologizaci minulosti
posloupnictví. K přivlastnění postavy »moudrého muže« a vytvoření příslušného apelativního jména
»Přemysl« mohlo dojít nejreálněji za knížete Boleslava I., který vládl po zavraždění Václavově (935-967) a jenž byl
až Kosmou nazván Ukrutným“.
(Dnes se historikové přiklánějí k úmrtí Boleslava I. v roce
872).
„Přemyslovská pověst nemá proto žádnou míru primární historičnosti (jakou by byl franský kupec Sámo, podle
Hanse Schreuera proměněný v »Přemysla« apod.). Je však historickým dokladem sekundárním, pro povahu
představ o počátcích knížectví a státní moci v průběhu 10.-11. století. Kulturně-historická cena pověsti je
však nesmírná, i když je jako pramen pro předhistorickou dobu nepoužitelná. Proto také jakékoliv pokusy
o historické a archeologické využití přemyslovské pověsti vyzněly
groteskně“ (V. Karbusický
1995, s. 173).
„Někdo však může být po
zjištěných faktech poněkud rozčarován, že geneze přemyslovské
dynastické pověsti v Kosmově kronice nevzešla z ústního podání prostého lidu, tradovaná »bájnými starci«,
nýbrž byla vytvořena uměle,
především za účelem upevnění politické moci této vládnoucí
dynastie v Čechách. Musíme si však uvědomit, že i u jiných národů
jejich dynastické pověsti vznikaly podobně z pera vzdělaných příslušníků
vládnoucí společenské
vrstvy“ (J. Sadílek 1997, s. 134).
Stejně „uměle“ byly vytvořeny pověsti o původu Švábů,
Sasů, Bavorů a Franků (D. Třeštík 2003, s. 193,
pozn. 35). Jen Čechové, podle téhož
D. Třeštíka (2003, s. 103, 108-110), čerpali z jakési staré tradice, což je
ovšem tvrzení odporující pramenům. Podle Kristiána
Slované čeští před „nalezením“ moudrého oráče Přemysla
(Rostislava) a příchodem jeho
syna Bořivoje do Čech žádného (křesťanského) knížete neměli.
Pohanských knížat
k roku 872, kdy se v Čechách
objevuje moravský Bořivoj, však bylo nejméně
pět. |
26 – |
Pozvání byzantské křesťanské
misie věrozvěstů Konstantina a Metoděje (862)
a její příchod na Moravu (863). |
27 – |
Založení samostatné moravské
zemské církve završené ustanovením Metoděje arcibiskupem
panonským (869). To muselo tehdy v Čechách
velmi imponovat, vždyť v roce 994 se opět jednalo o zřízení (či jen obnovení
moravského)
arcibiskupství, tentokrát ovšem pražského – Vojtěchova
– a Kristiánova legenda to měla doložit a podpořit biskupa Vojtěcha při
jednání s papežem a císařem Otou (D. Třeštík 1999, s. 190-193).
Viz výše pozn. 24. |
28 – |
Protože Kristián
v 1. kap. své legendy Rostislavovo jméno zamlčel,
domníval se L. E. Havlík
(1998, s. 174), že v Čechách tehdy bylo
jeho jméno neznámé. Z 1. kap.
jeho legendy však současně vyplývá, že musel znát „Život
sv. Konstantina-Cyrila“, a v něm je Rostislav
jmenován několikrát (ŽK
XIV, ŽK XV). V této
kapitole také popisuje, jak Svatopluk svého
strýce Rostislava zradil. Tuto informaci převzal buď z Reginonovy
kroniky nebo z Fuldských
análů, které měl jistě k dispozici v řezenské
klášterní knihovně. V obou případech je zde také vždy
uvedeno i jméno Rostislav.
Kristián tedy Rostislavovo jméno zamlčel úmyslně.
V době sepsání legendy (993), tzn. 20 let po založení
latinského pražského biskupství, bylo jméno tohoto velkomoravského
knížete a krále, největšího nepřítele bavorské církve,
zřejmě již na indexu – mělo být navždy
vymazáno z paměti (damnatio memoriae) – viz výše
pozn. 24. |
29 – |
V Životě Metoděje (kap. VII) z roku
886 legendista přirovnává Konstantina a Metoděje k „souspřeží,
jež táhne jednu brázdu“. Ve Chvalořeči
o svatém Cyrilu a Metoději, část 14, z konce 9. století oba bratři křížem zemi
„rozorali a oseli duchovním semenem“. V roce 993 píše Kristián, který oba staroslověnské Životy
znal, o prozíravém a rozvážném Přemyslovi, kterého Slované čeští
na radu hadačky panny „nalezli“, „kterýž
jen vzděláváním polí se zabýval“. Co tím
mohl mít vzdělaný a učený
mnich Kristián na mysli, nám přibližuje Pavlův první
list Korintským (1K 3, 9):
(9) „Jsme spolupracovníci na Božím díle,
a vy jste Boží pole ...“.
Je
tedy zřejmé, že podle Kristiána Čechové před
rokem 870 hledali
knížete, který by dokázal vzdorovat moru
(pestilentia),
jež tu symbolizuje české pohanství. Hledali
tedy někoho, kdo by v jejich
zemi zavedl křesťanství. Tehdy ho mohli nalézt jen na Velké
Moravě (Rostislav) nebo v Bavorsku. Záměr se uskutečnil
nejpozději v roce
869. |
30 – |
Prvními křesťanskými
oráči byli již Ježíš Kristus a jeho následovníci.
Srovnej Evangelium podle Lukáše (L 9, 61-62):
(61)
A jiný mu řekl: „Budu tě následovat,
Pane.
Ale napřed mi dovol, abych se rozloučil se svou rodinou“.
(62)
Ježíš mu řekl: „Kdo položí
ruku na pluh a ohlíží se zpět,
není způsobilý pro království Boží“.
Podle Kristiána Slované čeští jako „lék“ proti moru
(pohanství) vyhledali na radu hadačky panny také oráče
– „velmi prozíravého a rozvážného muže, kterýž
jen vzděláváním polí
se zabýval, jménem Přemysl“.
Zanedlouho po Kristiánovi dává moravský správce Břetislav (po
roce 1019) na malbě v rotundě Nanebevzetí
P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě za pluhem
vyobrazit krále-oráče
Rostislava společně s Konstantinem
a Metodějem po jeho boku. Král Rostislav pozváním soluňských
bratří připravil půdu pro
další šíření křesťanské víry mezi Moravany a Slovany,
pro křesťanskou orbu
Konstantina a Metoděje. Býčí
souspřeží tu symbolizuje těžkou práci, kterou museli
oba věrozvěstové vykonat na
poli šíření křesťanství (P. Šimík 2004, s. 83-85).
Srovnej „Býk – symbol
apoštolů, kazatelů evangelia“.
V latinské legendě „Život svatého Prokopa“ (jejíž nedochovaná
staroslověnská předloha pochází z 2. poloviny 11. století) zase světec
„svlažoval mluvou svatých kázání
srdce svých posluchačů a r á d l e m
svého poučování velmi vítaně napravoval jejich
mysli“. V legendě
Beatus Cyrillus (asi z roku 1063) Konstantin
„pečoval všude, kamkoli přišel, o setbu semen z proroků a evangelií“.
Srovnej Podobenství o rozsévači v Evangeliu podle
Matouše (Mt 13, 1-9).
Kosmas (I, 22) v roce 1120
zaznamenal, že podle listu papeže Jana XIII. knížeti Boleslavu I.
z roku 967 má
být prvním pražským biskupem zvolen kněz především
v latinské řeči vzdělaný, který by dovedl „ r a d l i c í
slova rozbrázdit ú h o r y
srdcí pohanských, pšenici dobrých
skutků zasíti a snopy úrody víry vaší Kristu odvésti“.
Snad ho inspirovala slova proroka Ozeáše
(Oz 10, 12):
(12)
„Rozsívejte
si pro spravedlnost,
sklízejte pro
milosrdenství,
zorejte
svůj úhor“.
Tehdy se půda pluhem ještě neobracela,
jen rozrývala, proto se pole orala nejprve jedním směrem a pak
ještě ve směru
kolmém – oralo se křížem
(doslova i přeneseně). Šlo tedy o „vepsání kříže“ do
úhoru srdcí pohanských. Srovnej
Pavlův druhý list Korintským (2K 3, 3):
(3)
„Je přece zjevné,
že vy
jste listem Kristovým, vzniklým z naší služby
a
napsaným ne inkoustem, nýbrž Duchem Boha živého,
ne
na kamenných
deskách, nýbrž na živých deskách
lidských srdcí“. |
31 – |
Ovšem naši dva literáti, i
když oba byli latiníci, a v mezidobí rovněž Břetislav I., měli
každý ke své verzi příběhu „o oráči“ zcela odlišnou motivaci.
•
Mnich Kristián psal
(992-994) o svém
vlastním předkovi, moravském křesťanském králi-oráči Rostislavovi,
a jeho synu Bořivojovi, který do Čech
přinesl lék na všechny rány morové v podobě křesťanství. Rostislava,
jehož jméno se nesmělo
vyslovit, v kap. 1. nejmenuje a v kap. 2. ho přejmenoval na Přemysla, ale ponechal mu
křesťanskou
symboliku orby (viz výše pozn. 30). Tím v Čechách
zřejmě dosáhl maxima možného. Za povšimnutí v Kristiánově
podání pověsti také stojí, že ač Slované čeští dali „nalezenému“
oráči Přemyslovi za manželku onu hadačku pannu
(personifikované Čechy), jejímiž dobrými radami se řídili,
stavěli si pak v čelo výhradně vladaře „z jeho“ potomstva, nikoliv „z jejich“!
•
Kníže Břetislav
za své správy Moravy (1019-1034), na rozdíl od Kristiána, neměl
žádný důvod tento moravský příběh na Moravě pro
Moravany upravovat. Naopak, zrozen z matky neurozeného původu mohl jím dokázat svoje
moravské královské předky a blýsknout se tak i před svojí nastávající, krasavicí
Jitkou,
kterou unesl z kláštera ve Schweinfurtu. Pokládal se za pokračovatele přerušeného
díla velkomoravských panovníků. Ve znojemské rotundě se pak sám nechal
namalovat jako první z „Přemyslovců“ v plášti moravských králů.
Můžeme se proto oprávněně domnívat,
že chtěl navázat na velkomoravskou
tradici (viz motivy použité na
jeho moravských denárech – J. Šmerda
1996, s. 96-97) a znovu vybudovat
moravský stát v jeho původní velikosti, čemuž by mohly nasvědčovat
i jeho opakované výpady do Uher.
Nemohl tehdy ještě vědět,
jak se situace v budoucnu vyvine, že nakonec dojde ke spojení Moravy a Čech
(nejdřív jen osobou stejného vladaře) se
sídlem knížectví v Praze. Na malbě ve znojemské rotundě proto nechal vše zaznamenat tak,
jak
se také vše skutečně stalo a jak to bylo popsáno ve staroslověnských
Životech sv. Konstantina-Cyrila
a Metoděje. Na Moravě, po jejím dobytí
od Poláků, bavorská církev takový vliv jako v Čechách zřejmě neměla,
Morava byla tehdy chápána
jako samostatné regnum (Kosmas I, 40). K těmto otázkám podrobněji
L. E. Havlík (1995, s. 228), P. Radoměrský
(1996, s. 274-282).
Výše zmíněná (Kristiánova) hadačka panna (personifikace
Čech) je na malbě zobrazena také jako poslední čtvrtá účastnice
oráčské scény. V rukou drží byzantský diadém se dvěma závěsy
jako hold Čech nově „nalezenému“ vladaři
– viz obr. 1 v článku „Proč se zásluha o založení
Prahy
upírá Bořivojovi?“ nebo obr. 3
v článku „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
• Kněz Kosmas
(1120), kanovník a později děkan pražské kapituly, který z tohoto rodu
nepocházel a proto k němu nebyl nijak citově vázán, již měl za úkol
napsat ke znojemským malbám jiný výklad. Skutečný příběh
o příchodu byzantských věrozvěstů na Moravu, založení
vlastní moravské zemské církve, přenesení moravského křesťanství do Čech a moravský původ
českého panovnického rodu, to vše nahradil smyšleným příběhem o pohanském „mytickém“ oráči, jehož jméno
i motiv převzal od Kristiána. Pražským knížatům vymyslel
nikdy neexistující starobylé severočeské předky – český původ –
viz „Rodokmen mytických knížat“.
„Nalezený“ oráč Přemysl již nedostává hadačku
za ženu (jako tomu bylo ještě u Kristiána), ale je veden k ní, na její
hrad, aby se stal jejím manželem, neboť Velká Morava
zanikla a z jejího popela vzešly (Velké) Čechy. Kosmas psal
s odstupem 240 let od příchodu Bořivoje do Čech, 120 let po
Kristiánovi, 90 let po vzniku znojemských
maleb, 66 let po církevním
schizmatu, 40 let po papežově odmítnutí
povolit slovanskou liturgii a 24 let po definitivním vyhnání
slovanských mnichů ze Sázavy. Svoji současnost promítl do
historického příběhu ze 60. let 9. století.
Příchod byzantské křesťanské misie
ke králi-oráči Rostislavovi
na Velkou Moravu nahradil
pohanskými
Libušinými posly-sedláky přicházejícími k pohanskému
oráči Přemyslovi do Stadic v severních Čechách. Oba věrozvěsty – „býčí souspřeží“ (ŽM VII)
– posílá pomyslně zpět
„tam, odkud přišli“ (Kosmas
I, 6). Písmo přeložené do
staroslověnštiny psané hlaholicí v rukou krále-oráče Rostislava
na
znojemské malbě,
duchovní potrava všech křesťanů, se mu změnilo v plesnivý chléb
(muscidum panem). Patrně narážka na Pavlův list Židům (Žd 8, 13).
Srovnej Matoušovo evangelium (Mt 4, 4).
Viz
opět Kosmas (I, 6).
Vše, co souviselo se staroslověnským písmem a liturgií, bylo pro
Kosmu v jeho době již zastaralé
a mechem obrostlé (muscus = mech), ba dokonce
pohanské.
I samotný oráč Přemysl (stejně jako sedm jeho mytických
následovníků) byl v jeho podání přímo
ukázkový pohan, „oddaný jen břichu a spaní, nevzdělaný
a neučený, podobající se dobytku, takže zajisté proti
přírodě
tělo bylo mu k rozkoši, duše na obtíž“. A uctíval
dokonce římské
pohanské bohy, jakoby to ani nebyl Slovan.
Pak ale Kosmas (I, 22) najednou píše o křesťanské symbolice orby (viz výše
pozn. 30).
Chtěl snad ze sebe programově
udělat hlupáka? Nikoliv, to tehdy ještě nebylo u vzdělanců
zvykem. Napsal jen jakousi frašku či parodii na Kristiánův
alegoricky podaný příběh o původu „Přemyslovců“
(992-994), pravdivě pak zaznamenaný Břetislavem na stěnách znojemské
rotundy (1019-1034). Chtěl dosáhnout toho, aby se na
svoji slavnou velkomoravskou
minulost už nikdy neodvolávali.
Tou hranicí, kterou již
nikdy neměli překročit, měl být Bořivojův křest.
Srovnej „Dušan Třeštík mezi
křesťanstvím a pohanstvím“.
Nebylo možné se spokojit
pouze se smyšleným Kristiánovým popisem samotného průběhu Bořivojova
křtu Metodějem na Svatoplukově dvoře,
opsaným z církevní příručky, bylo
nutné jej přesně datovat (D. Třeštík 1997, s. 107). Podle Kosmy (I, 14) se tak mělo stát
v roce
894, kdy zemřel moravský král Svatopluk a kdy Metoděj i Bořivoj
byli již několik let po smrti. Tím měla být zpochybněna i Metodějova účast při křtu, kterou ještě
Kristián tak zdůrazňoval, ale Kosmas ji už
k ničemu nepotřeboval, neboť pražské arcibiskupství tehdy
již nebylo ve hře. Vše před tímto údajným rokem Bořivojova
křtu mělo být zapomenuto
– Rostislavova a Svatoplukova Velká Morava, Metodějovo
arcibiskupství, moravské staroslověnské písemnictví, staroslověnská
liturgie – vše, co v roce 1120 z jeho pohledu již bylo
„zastaralé“ a „mrtvé“. Viz dále pozn. 32. |
32
– |
Kosmas tím „Přemyslovcům“
prokazuje neocenitelnou službu; je přesvědčen, že koná dobrý
skutek. Vysvětluje to Přemyslovými ústy Libušiným
poslům: „Nyní však ať se smím zase i já vás zeptati, zda
je chvalitebnější z chudoby se povznésti k hodnosti
či z hodnosti upadnouti v chudobu? Odpovíte mi ovšem, že je lépe
povznésti se k slávě než
upadnouti v nouzi. Ale jsou mnozí ze
vznešeného rodu vzešlí, potom však v potupnou nouzi a v neštěstí
upadlí, kteří hlásajíce jiným, jak
jejich předkové byli slavní a mocní, nevědí, že tím sami sebe ještě více
tupí a hanobí, poněvadž sami pozbyli svou nedbalostí
toho, čeho oni nabyli svou přičinlivostí“ (Kosmas
I, 7). Kosmas vlastně zachránil
„Přemyslovcům“ jejich dobrou pověst. „Doporučil“ jim, aby se ke svým slavným a mocným
moravským předkům raději nehlásili, neboť jejich moravské království
a celá země moravská,
jak věděl od Reginona i od
Kristiána (kap. 1), „bylať dána plen a zajetí a v lup a spuštění a v úšklebky všelikému tělu
chodícímu po ní“. Srovnej slova proroka Izajáše
(Iz 43, 18):
(18)
„Nevzpomínejte na věci dřívější, o
minulosti nepřemítejte“.
Historický předěl tvořil Bořivojův příchod do Čech a přenesení
moravského křesťanství (872). Soběslav I. (1125-1140) tuto vytyčenou hranici (Kosmas ji posunul až k údajnému Bořivojovu křtu v roce 894 –
viz výše pozn. 31) také
nepřekročil – srovnej Soběslavovu
listinu sepsanou roku 1130, tzn. pět let po
Kosmově smrti.
To ale také současně znamená, že ani v Kosmově době moravská minulost českého
panovnického rodu zdaleka ještě nebyla zcela zapomenuta, když k ní bylo
nutno podávat „nový výklad“.
V tomto smyslu můžeme souhlasit s názorem D. Třeštíka (2003, s. 162),
který, vedle verze Kosmovy a Kristiánovy, předpokládá
existenci jakési starší, „původní podoby“ ústně tradované „přemyslovské“
pověsti. Ve skutečnosti ovšem pověsti o „cizím“
(tj. o křesťanském, tzn.
tehdy pouze o jedině možném) moravském původu českého
panovnického rodu, jehož příslušníky byli i Kristián a Břetislav
(srovnej 1P 2, 11-17). Ta však
nemohla pocházet z 8.-9. století, jak D. Třeštík
(naivně) tvrdil, neboť logicky nemohla vzniknout
v předkřesťanských Čechách, ani dříve než
tento moravský rod vůbec začal v Čechách vládnout (875).
Jistě také nevznikla hned bezprostředně po tomto datu, ale nejdříve po údajném pádu Velké
Moravy v roce 906 (?). Nejspíš však až po založení
pražského biskupství (973/976) v čele s latinským knězem Dětmarem
ze Saska, neboť ještě ve staroslověnské legendě „O pustynnike
Ivaně“, sepsané v Čechách před rokem 921, je
Bořivoj nazván knížetem moravským
(viz výše pozn. 20).
Vše tedy ukazuje, že původně „rostislavskou“ pověst
mohl změnit na „přemyslovskou“ (pod tlakem latinského kléru) až učený
mnich
Kristián, který do moravské historie rodu vhodně zakomponoval
motivy z děl antických autorů, s nimiž se seznámil
na studiích v bavorském klášteře sv. Jimrama v Řezně. To před
ním nikdo jiný udělat nemohl.
Důkaz viz článek: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“ –
tam motiv
z Ovidia.
Jeho verzi pověsti pak zcela zásadním
způsobem přepracoval vzdělaný kněz
Kosmas. Mor, který
v Kristiánově podání
měl tak důležitou úlohu pro nalezení
jeho literární předlohy (resp. vysvětlujícího
odkazu), ve své
verzi pověsti pro jistotu zcela vypustil. Stejně tak vypustil i Kristiánův
motiv: „Proměňme se!“,
kterým přímo poukazoval na název své literární předlohy
(Ovidiovy Proměny). Také bezejmennou
hadačku (phitonissa – Pýthie), udělující Čechům nadějné
rady, nahradil kněžnou Libuší s vlastním
trůnem, která již za Čechy vše rozhodla sama. Hrad jménem
Praha nechává založit ještě v mytické době Přemysla
a Libuše, aby nemohl být spojován se jménem Bořivojovým
(srovnej níže Iz 60, 10).
Jak se nakonec svého úkolu zhostil,
ukazuje srovnání v tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“.
Naskýtá se pak otázka, zda přitom jako křesťan a dokonce kněz
neměl výčitky svědomí a skutečnou historii (resp. to, co on
sám tehdy za „skutečnou“ historii pokládal) proto neskryl ve svých
anagramech, aby svědomí
ulevil.
V každém případě nepravdivou verzi
o pohanských předcích Bořivoje
mají na svědomí dva učení a vzdělaní představitelé
latinského kléru v Čechách v poslední čtvrtině 10. a v první
čtvrtině 12. století, přitom ale oba úmyslně zanechali ve své
práci dostatek stop, aby ti, kdož budou mít zájem, vzdělání a potřebnou
dávku invence a empatie, se mohli dobrat pravdy.
Ti ostatní se pak budou muset spokojit s pohanským původem pražského
knížecího rodu „od pluhu“, prosazovaného pražskými
„odborníky“. |
|
Petr
Šimík (2004, 2007). Citace:
Druhá
kniha Mojžíšova (Ex 34, 13)
Obnova smlouvy
(13) Proto jejich oltáře poboříte,
jejich posvátné sloupy
roztříštíte a jejich
posvátné kůly pokácíte. Pátá kniha
Mojžíšova (Dt 7, 5)
Varování před pohanskými národy
(5) Proto s nimi naložíte takto: jejich oltáře
rozboříte,
jejich posvátné sloupy
roztříštíte, jejich posvátné
kůly pokácíte, jejich tesané
sochy spálíte. Izajáš (Iz
60, 10)
(10) Cizinci vystavějí
tvé hradby
a jejich králové ti
budou k službám.
Evangelium podle Matouše (Mt
4, 4)
Pokušení na poušti
(4) On však odpověděl: „Je psáno:
»Ne jenom chlebem
bude člověk živ,
ale každým slovem,
které vychází z Božích úst«“.
Pavlův první list Korintským (1K
3, 9)
Pravý pohled na Boží služebníky
(9) Jsme spolupracovníci na Božím díle,
a vy jste Boží
pole, Boží stavba. Pavlův
první list Korintským (1K 9, 9-11)
Apoštolův příklad svobody
(9) V Mojžíšově zákoně je přece psáno: ,Nedáš
náhubek dobytčeti,
když mlátí obilí‘. Má
tu Bůh na mysli dobytek?
(10) Není to řečeno spíše
pro nás? Ano, pro nás to bylo napsáno,
neboť ten, kdo orá
a kdo mlátí, má pracovat s nadějí, že dostane svůj podíl.
(11) Když jsme vám zaseli duchovní
setbu, bylo by to mnoho,
kdybychom sklízeli vaši
pozemskou úrodu? Pavlův první list
Korintským (1K 10, 16-21)
Výstraha před modlářstvím
(16) Není kalich
požehnání, za nějž děkujeme, účastí na krvi Kristově?
A není chléb, který lámeme,
účastí na těle Kristově?
(17) Protože je jeden chléb,
jsme my mnozí jedno tělo,
neboť všichni máme podíl
na jednom chlebu.
(18) Pohleďte na Izraelský
lid: Nespojuje ty,
kteří jedí oběti,
společenství oltáře?
(19) Co tím chci říci? Že
pokrm obětovaný modlám
něco znamená? Nebo že
modla něco znamená?
(20) Nikoli, nýbrž že to, co
pohané obětují, obětují démonům,
a ne Bohu. Nechci, abyste
vešli ve společenství s démony.
(21) Nemůžete pít kalich Páně
i kalich démonů.
Nemůžete mít účast na
stolu Páně i na stolu démonů. Pavlův první list
Korintským (1K 11, 23-25)
Řád při večeři Páně
(23) Já jsem přijal od Pána,
co jsem vám také odevzdal:
Pán Ježíš v tu noc,
kdy byl zrazen, vzal chléb,
(24) vzdal díky, lámal jej a
řekl: „Toto jest mé tělo,
které se za vás vydává;
to čiňte na mou památku“.
(25) Stejně vzal po večeři i
kalich a řekl: „Tento kalich
je nová smlouva,
zpečetěná mou krví; to
čiňte, kdykoli budete píti, na mou památku“.
Pavlův list Židům (Žd 8,
13)
Nová smlouva převyšuje starou
(13) Když Bůh mluví o nové
smlouvě, říká tím, že první je zastaralá.
Co je zastaralé a vetché,
blíží se zániku. První
list Petrův (1P 2, 11-17)
Křesťané mezi nevěřícími
(11) Milovaní, v tomto světě
jste cizinci bez domovského práva.
Prosím vás proto,
zdržujte se sobeckých vášní,
které vedou boj proti duši,
(12) a žijte vzorně mezi
pohany; tak aby ti, kdo vás osočují jako zločince,
prohlédli a za vaše dobré činy
vzdali chválu Bohu »v den navštívení«.
(13) Podřiďte se kvůli Pánu
každému lidskému zřízení – ať už králi jako svrchovanému
vládci,
(14) ať už místodržícím
jako těm, které on posílá trestat zločince a odměňovat ty,
kteří jednají dobře.
(15) Taková je přece Boží vůle,
abyste dobrým jednáním umlčovali nevědomost nerozumných lidí.
(16) Jste svobodni, ale ne jako
ti, jímž svoboda slouží za plášť nepravosti, nýbrž jako služebníci
Boží.
(17) Ke všem lidem mějte úctu,
bratrstvo milujte, Boha se bojte, krále ctěte. BIBLE. Písmo
svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických
knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
Srovnání:
Nalezení Přemysla:
Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký,
Jirásek.
Přemyslovi následníci:
Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký.
Bořivojův křest v legendách:
Kristián, Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole,.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Neplach, „Granum“, Palacký.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších
českých legend“.
Mapky: „Starověké jižní Řecko“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen Karlovců“.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili
pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I. králi
Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II. a
Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská
rotunda“ aneb Když se dva perou....
„Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci svatého knížete
Rostislava pravoslavnou církví.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Legendy: „Život sv. Metoděje“ (kap.
VII).
Legendy: „Chvalořeč o svatém Cyrilu a
Metoději“ (kap. 14).
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Kroniky: „Granum k roku 894“
(po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku
(!).
Kroniky: „Kosmas (III, 8) k roku
1099“ – Bořivoj II. obdržel korouhev
z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas (III, 15) k
roku 1101“ – císař dal odznaky knížectví a korouhev
Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Mnich sázavský k
roku 1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal praporec
z ruky císařovy).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ o sněmu v Bamberku (Vladislav převzal praporec
z ruky císařovy).
Dokumenty: „Soběslavova listina z roku
1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské« rodině“ ani
nevzdechl.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o
»správné« datování Bořivojova
křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 14: „Pořadí událostí v Kristiánově
a Kosmově verzi přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny
ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík se
sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych
Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“.
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský cyklus ve
znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi
upírá založení hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
václavské legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na
stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské
rotundě? Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce 950 ve východních
Čechách Slavníkovci?“
Vlivy: „Původ a počátky moravského
etnosu“ (1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2.
Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, 1987, s.
548-576.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký – král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
•
Lubomír E. Havlík: O přenesení království a koruny z Moravy do
Čech.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994. MNK, Brno 1995,
s. 223-240.
•
Josef Vašica: České literární baroko. Atlantis (reprint 1. vydání,
Vyšehrad, Praha 1938), Brno 1995.
•
Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
•
Lubomír E. Havlík: Život a utrpení Rostislava, krále Moravanů.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1995. MNK, Brno 1996,
s. 85-230.
•
Pavel Radoměrský: Koruna králů moravských.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1995. MNK, Brno 1996,
s. 267-342.
•
Jan Šmerda: Denáry české a moravské. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
•
Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Dušan Třeštík: Biskup Vojtěch a vznik střední Evropy. D. Třeštík:
Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
In. Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II († 7.
února 999). Eds. Luboš Polanský, Jiří Sláma, Dušan Třeštík.
NLN, Praha 2000, s. 267-273.
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I.). DaS 2000a, č. 4, s. 6-11.
•
Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. B. Krzemieńska-A. Merhautová-D.
Třeštík: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000b, s. 67-99.
•
Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
•
Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník mezinárodní vědecké konference,
28.9.-1.10.1999 Uherské Hradiště-Staré Město, edd. L. Galuška,
P. Kouřil, Z. Měřínský, Spisy Arch. ústavu AV ČR
Brno 17, Brno 2001, s. 349-353.
•
Jiří Ševčík: Album svatoivanské. Vyšehrad, Praha 2002.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
•
Jan Svoboda: Přes propast věků. Tři kapitoly z našich nejstarších
dějin. Vyšehrad, Praha 2004.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo
2004, s. 78-123.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|