HONOSNÝ
HROB VELMOŽE
V SADECH U UHERSKÉHO HRADIŠTĚ
KDO BYL JEDINEC
SADY 12/59
Emanuel Vlček
|
[Pokračování
...].
Morfologická charakteristika muže Sady 12/59
Jak již řečeno, z kostry mozkovny se dochovaly
toliko malé fragmenty a jejich zabudování do pravděpodobné
rekonstrukce lebky přineslo jen přibližnou představu o lebce
zkoumané osobnosti. Přesto jsme využili i této omezené možnosti
a pokusili jsme se zjistit i pomocí zrcadlového doplnění chybějících
částí na grafické a plastické rekonstrukci lebky alespoň přibližné
základní proporce.
Celkově můžeme lebku Sady 12/59 charakterizovat jako
dlouhou, ležící na hranici dolicho-mesokranie (74,0 R), vysokou-hypsikranní
(67,6 R), eurymetopní (70,5 R), s obličejem vysokým-hyperleptoprosopním
(95,9 R), rovněž s vysokým-lepténím horním obličejem
(56,6 R) a úzkým-leptorrhiním nosem (43,1 R).
Podobně i neúplnost ostatní kostry, jak dokládá
fotodokumentace, dovoluje získat jen základní představu o postkraniálním
skeletu. Celkovou charakteristiku je možno doplnit o odhad výšky
postavy a délky doplněných kostí stehenních a pažních.
Vypočtený odhad výšky
postavy podle Breitingera je 175 cm.
Mimo to lze konstatovat nápadnější rozdíl mezi pravou a levou
horní končetinou v délce pažních kostí a v tloušťce jejich
diafyz ukazující na dominaci pravé paže.
|
Kdo tedy byl jedinec
Sady 12/59?
Charakteristika: muž,
45-50letý, byl 175 cm vysoký,
dosti silné postavy, podle úpravy kosti hlezenní a patní byl značné
hmotnosti. K jasnému charakterizování lebky nemáme dosti podkladů
ani pro vypracování jeho podoby. Zachované části odpovídají
delší a vysoké lebce s vysokým a hranatým obličejem a úzkým
nosem. Pro časovou shodu pohřbu
a především pro sugestivní shody v úpravě
kornoutovitého a nápadně dolů skloněného zevního zvukovodu
jsme spolu s prof. MUDr. Karlem Sedláčkem, DrSc. z foniatrické
kliniky 1. lékařské fakulty UK Praha porovnávali jedince Sady
12/59 s knížetem Bořivojem I.,
u něhož se vyskytuje podobně uzavřený zvukovod. Tento typ
zvukovodu přichází v současné populaci zcela řídce, toliko ve
3 % případů, jak jsme mohli zjistit na sérii 500
recentních lebek v anatomickém ústavu UK v Praze (Rozbor E. Vlček-P. Vlček-A. Tichá 1984).
I v dalších znacích můžeme zjistit značnou
podobnost mezi oběma jedinci. Dokonce máme zde i shodu v sérologické
příslušnosti k AB0 systému, shodnou
skupinu B. Určitá rámcová morfologická podobnost s pozůstatky
knížete Bořivoje je nápadná, ale jasně geneticky vázaný
specifický znak mezi oběma jedinci však nalezen nebyl. Proto i
zde zůstáváme jen u pokusu o bližší identifikaci jedince ze
Sadů 12/59 a jeho eventuální genetické vazbě s pražskými
„Přemyslovci“.1
Daleko účinnější by bylo porovnání tohoto muže
s ostatními zde objevenými velmoži, jak v chrámu, tak i na
bezprostředním pohřebišti.
Zdravotní stav byl dobrý a stav opotřebení kostry
odpovídá dožitému věku jedince.
|
Obr. 1. Sady 12/59. Folikulární
cysta v bradové části těla mandibuly,
s prázdným alveolem po horizontálně uloženém a neprořezaném
kaninu.
Orig. E. Vlček – schéma vymezení cysty. (Rtg. klinika dětské
stomatologie,
2. lék. fak. UK Praha-Motol, přednosta prof. MUDr. J. Komínek,
DrSc.).
|
Možná příčina náhlé
a nečekané smrti jedince Sady 12/59
Zkoumané pozůstatky nabízejí pro historické bádání
ještě následující informaci. V těle dolní čelisti, v její
bradové části, jsem nalezl velký dutý-cystický útvar. Ten sahá
od druhého pravého řezáku až po první stoličku vlevo a vyplňuje
4/5 výšky těla kosti. Podle utváření zubních výběžků, původně
vějířovitě uspořádaných předních zubů, je možno nález
pokládat za vrozenou folikulární cystu. Navíc, jak ukázalo
rentgenologické vyšetření, kostní tkáň je mramorované
struktury jak v těle, tak i ramenech čelisti, což by mohlo svědčit
pro nápadné prokrvení kostní tkáně hemangiozního typu. Tento
rozsáhlý a v této podobě vzácně přicházející nález by
mohl zdůvodnit i případnou smrt jedince pro nezvládnutelné
vykrvácení po vylomení nebo vytržení především
retinovaného – neprořezaného – a původně vodorovně
položeného levého špičáku. I dnes by popsaný nález byl
klinicky nebezpečný a vyžádal si rychlé specializované
chirurgické ošetření. Nález byl konzultován s prof. MUDr.
Jaroslavem Komínkem, DrSc. z dětské stomatologické kliniky
2. lékařské fakulty UK v Praze-Motole.
Proto nabízím otázku. Zjistí se někde v písemných
pramenech zmínka o náhlé a nečekané smrti některého z velkomoravských
velmožů?2
|
Obr. 2. Výtvarně
architektonická rekonstrukce vzhledu interiéru kaple na severní
straně
církevního komplexu po uložení hrobky 12/59. Podle L. Baláka a
L. Galušky.
|
Z á v ě r e m
našeho sdělení můžeme říci, že i když se
nepodařilo objektivně určit identitu jedince pohřbeného v
jedinečném sarkofágu, v okované rakvi, v hrobě překrytém náhrobkem
ozdobeným byzantskou figurální malbou a datovaným do posledních
desetiletí 9. století, je jisté, že jde o pohřeb
nejčestnější a nejváženější, objevený z tohoto
období na území našeho státu.3
Je mi milou povinností poděkovat specialistům, kteří
se podíleli na diskusi a spolupráci při vyhodnocování tohoto
mimořádného pohřbu Sady 12/59. Jsou to doc. MUDr. Boris Bílý,
CSc., doc. MUDr. Milan Černý, CSc., prof. MUDr. Jan Kilian, DrSc.,
†prof. MUDr. Jaroslav Komínek, DrSc., MUDr. Vladimír Novotný,
CSc., prim. MUDr. Marie Pokorná, CSc. a prof. MUDr. Karel Sedláček,
DrSc.
Konečně je na místě vzdát hold a vzpomenout
precizní a záslužné práce objevitele, význačného archeologa
slovanského období na Moravě †prof. PhDr. Viléma Hrubého,
DrSc.
[Pokračování
...].
Emanuel Vlček (1995,
s. 201-209).
Poznámky:
|
1 –
|
Pokud bychom měli pravděpodobnost
příbuznosti vyjádřit jedním z pěti následujících hodnocení:
a – rozhodně ano, b – spíše ano, c
– nevím, d – spíše ne, e – rozhodně ne,
pak bychom na základě zjištěných skutečností zvolili asi možnost „b
– spíše ano“. |
2 –
|
O úmrtí moravských panovníků
máme vlastně jen zprávy týkající se krále Svatopluka. Ve
Fuldských análech k roku 894
se dočteme, že zemřel „nešťastně“,
což by eventuálně mohlo znamenat i „náhle a nečekaně“,
např. po zcela banálním vytržení či vylomení
zubu. |
3 –
|
S přihlédnutím k závěrům
E. Vlčka (1995), ale zejména po pečlivém vyhodnocení sadského
materiálu se moravský archeolog
L. Galuška (1996) přiklání k možnosti, že uprostřed
samostatné hrobní kaple církevního komplexu na sadské výšině ve vydřevené
hrobce 12/59 byl v okované rakvi pohřben samotný
Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Eventuální genetickou vazbu, resp. příbuzenství
mezi Mojmírovci a pražskými
„Přemyslovci“, tj. mezi Svatoplukem (hrob 12/59, Sady) a Bořivojem
(hrob K1, Pražský hrad), potvrzují i dřívější
zjištění L. E. Havlíka
(1994) o moravském původu
Bořivoje v písemných pramenech.
Oporu mají
v hrobech na Levém Hradci s nálezy
prokazatelně zakotvenými v kultuře Velké Moravy. Příslušníci
této nepočetné skupiny jsou obdobným způsobem prokázáni i na
Budči z pohřebiště v okolí rotundy sv. Petra,
jediné
stojící stavby navázané bezprostředně na velkomoravskou
architekturu (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 35-39). Zde, podle D. Třeštíka (1997, s. 364-366), sídlila
kněžna Ludmila, vdova po knížeti
Bořivojovi. A možná i biskup Gorazd,
snad Bořivojův bratr, jenž
mladého kněžice Václava učil
knihám slovanským a latinským, v legendě Crescente a ve II. stsl. legendě
pak nazývaný
Učen. Ke ztotožnění biskupa Gorazda
s knězem Učenem viz Kosmovy anagramy. A konečně tu máme také
tři pohřebiště velkomoravského typu v severním předpolí
Pražského hradu: v Lumbeho zahradě, v areálu Jízdárny a v Královské zahradě
(J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 65,
66-71; D. Třeštík 1997, s. 340). Ta přesvědčivě dokládají přítomnost
Bořivojovy moravské knížecí družiny
na všech třech výše uvedených lokalitách.
Hypotézu L. E. Havlíka, E. Vlčka a L. Galušky o moravském původu Bořivoje se později pokusil
zpochybnit a vyvrátit J. Sláma (2001). Jeho hlavním argumentem byl nález kousků malty
v zásypu hrobu K1-Bořivoje. Jak se však ukázalo, byly jeho závěry poněkud
ukvapené a předčasné (P. Šimík 2006, s. 367-374, obr. 11 na
s. 400). |
|
Petr Šimík (2005,
2006).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“.
Mapka: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapka: „Středočeská doména
prvních »Přemyslovců«“.
Mapka: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Aurelius Augustinus: „Jak se
naučit rozlišovat mezi znakem a označovanou věcí“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest: Kristián,
Fuit, Kosmas, Diffundente
sole, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české
mýty!
Otázka: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázka: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázka: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
• Vilém Hrubý: Staré Město – Velehrad. NČAV Praha 1964, obr.
22, 23 a 25.
•
Vilém Hrubý: Byl nalezen hrob věrozvěsta Metoděje? Almanach
Velká Morava, MM Brno 1965, s. 117n.
•
Vilém Hrubý: Staré Město – velkomoravský Velehrad. Praha
1965, s. 203.
•
Vilém Hrubý: Hrob svatého Metoděje v Uherském Hradišti-Sadech?
Slovenská archeológia 18, 1970, s. 87-96; viz s. 87, pozn. 6 – díky za určení
antropologického materiálu Dr. J. Jelínkovi (porušená kostra z hrobky č. 12 patřila
mladší ženě).
•
Vilém Hrubý: Metropolitní výšina. Uherské Hradiště-Sady, středisko
velkomoravské kultury a moci. Průvodce výstavou v MM v Brně. MM, Brno 1975, s. 6.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Vilém Hrubý: Nálezová zpráva. Uherské Hradiště. Interpretace
hrobky 12/59. Nalezená kostra v kapli patří podle antropologického posudku dr. Jana Jelínka,
DrSc., mladší ženě. Její věk pak upřesnil antropolog dr. Tomáš
Dacík, který zařadil do věkové kategorie 25-35
let. Uherské Hradiště 1983.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
•
Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|