MOHL BÝT
BOŘIVOJ SYNEM ROSTISLAVA?
NEBO SNAD BYL
POTOMKEM BÁJNÉHO ORÁČE? |
• „Dušan Třeštík (1987)“
„Mohl Bořivoj pocházet z Moravy? Mohl být dokonce Rostislavovým
synem?“ Tyto otázky si položil český historik nad hypotézou
J. Zástěry (1986, s. 15) o obsahu maleb ve znojemské rotundě, v níž
byl tento předpoklad vysloven (D. Třeštík 1987, s. 566, 567). |
(566) Znamenalo by to totiž, že Bořivoj vládl v Čechách
před rokem 870 z otcovy moci, tj. že Čechy byly už tehdy součástí
»říše Moravanů« – vyvozuje z toho D. Třeštík a pokračuje: O tom Zástěra mlčí, ví totiž zřejmě,
že je to nemožné, protože všechny prameny jasně říkají, že
Čechy připojil ke své říši Svatopluk a ne Rostislav. Jestliže
ale Čechy nepatřily k Rostislavovu panství, nemohl být Bořivoj
Rostislavovým synem.1
Vládl přece nepochybně už roku 872 ve středních
Čechách2
a jestliže by byl synem Rostislava, musel by by sem být dosazen ještě
před květnem 870, což je zase možné jen za předpokladu, že
Rostislav (celé) Čechy dobyl.3
|
Obr. 1. Znojemská
rotunda – severní polovina 3. pásu maleb (I.
fáze). Jízdní družina
v čele s králem Rostislavem, který uvádí byzantskou misii na
Moravu. Býčí
souspřeží a tři oráči – Konstantin, Rostislav a Metoděj –
v plášti za pluhem
při křesťanské orbě. Za stromem se zavěšenými střevíci a
mošnou následuje
personifikace Čech bez pláště s byzantským diadémem
se dvěma
stuhovými závěsy v rukou, jež holduje „nalezenému“ oráči (Kristián,
kap. 2).
|
Korunu těmto zmateným úvahám nasadil Zástěra svým
datováním vzniku rotundy. Podle něho totiž „umělci, kteří
v 9. století provedli malby prvních tří pořadí znojemské
rotundy, přišli na Moravu pravděpodobně s arcibiskupem Metodějem“.
Z Říma vyšli na podzim roku 869, po cestě se ještě zastavili v Pannonii u Kocela a na Moravu mohli dorazit nejdříve v zimě
869/870. V polovině května byli podle Zástěry Metoděj s Rostislavem zajati ve Znojmě.
Rotunda tehdy již stála, Metoděj v ní ještě stačil pokřtít Bořivoje a sezdat ho s Ludmilou. Byla
také vymalována, fuldský mnich Meginhard si přece právě tehdy
opsal jména Sámovců z obrazů, které dal Metoděj pořídit malíři,
jež si přivedl z Říma.4
Termín křtu byl tehdy pevně stanoven,
smělo se křtít pouze v týdnu před velikonocemi nebo v týdnu před
letnicemi, jen výjimečně připadaly v úvahu některé velké svátky.
Na jaře roku 870, před půlí května, kdy padl Rostislav, žádný
takový svátek nebyl, křest Bořivoje se tedy mohl konat jen o velikonocích, které v tom roce připadly na 26. března. I kdyby
Metoděj se stavbou rotundy začal ihned po skončení mrazů, tj. v krajním případě někdy v únoru, nemohl ji do 26. března v žádném případě dovést do takového stavu, aby se tu mohl
konat křest. Rotunda nemohla být dostavěna a vymalována ani před
půlí května, bylo to fyzicky nemožné. Tyto jednoduché počty
činí pochopitelně všechny předchozí Zástěrovy zmatené výklady
bezpředmětnými. Metoděj nemohl založit znojemskou rotundu ani v tom případě, že bychom připustili, že roku 870 na Moravu vůbec
došel. Neměl na to v žádném případě čas.5
|
Obr. 2. Personifikace Čech (země, Vláda) předává „nalezenému“
moravskému
králi-oráči Rostislavovi diadém se dvěma závěsy (hieros gamos – sňatek se
zemí).
Kristiánova hadačka-panna, kterou Slované čeští dali za manželku nalezenému
oráči, jinými slovy – poddali se moravskému králi Rostislavovi.
Nástěnná malba v rotundě Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě, 3. pás,
detail postavy z obr. 1 zcela
vpravo (foto v UV světle F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
Spočítejme si podobně i okolnosti Bořivojova křtu
a sňatku. Základním faktem je, že Bořivoj a Ludmila uzavřeli sňatek
jako pohané a že křest přijali až delší dobu poté. V tom se
všechny prameny shodují.6
Shodují se také údaje legend o věku Ludmily při její smrti
s výsledky antropologického zkoumání jejích ostatků. Byla
zabita roku 921 ve věku 61 let, narodila se tedy roku 860 a vdávat
se mohla nejdříve jako 14letá v roce 874. S tím také souhlasí
narození jejích synů.7
V žádném případě nemohla být roku 870 Bořivojovou manželkou,
protože by tehdy měla 10 let.8
|
Obr. 3. Znojemská
rotunda – severní polovina 3. pásu maleb (I.
fáze). Osm moravských panovníků
v plášti.
Řada začíná Sámem [01], prvním králem Slovanů. Jména dalších
tři panovníků
neznáme.
Následující čtyři postavy představují
historicky doložené velkomoravské
panovníky:
Mojmíra I. [05], Rostislava [06], Svatopluka [07] a jeho syna Mojmíra II.
[08].
|
Kdybychom přece jenom chtěli tvrdit, že Bořivoj byl pokřtěný
roku 870, museli bychom sňatek klást ještě o několik let dříve,
protože víme, že Bořivoj s Ludmilou byli pohany ještě po sňatku.9
Ludmila by se pak (567) musela vdávat jako 5-7letá. Rok 870 jako datum křtu
je tedy nemožný. Bořivoj byl pokřtěn Metodějem
v době Svatoplukovy vlády. V tom se také prameny shodují.10
Turek je tu nucen předpokládat, že jde o omyl s Rostislavem. Ale řekli
jsme si už, že vůbec nevíme, kde Metoděj roku 870 byl. K tomuto
Turkovu mylnému datování Bořivojova křtu přidává Zástěra
nemožný sňatek Ludmily a zcela fantastický předpoklad, že Bořivoj
byl synem Rostislava.11 Není
pak divu, že dostává nesmyslnou směs, která je nadto ještě
absurdní. Zástěra si sice spočítal, že Metoděj „pokřtil
tehdy (roku 870) osmnácti- až dvacetiletého Bořivoje“, vůbec
se však nepozastavil nad absurdními důsledky, které z toho
vyplynou.12
Znamená to totiž, že Rostislav i s Metodějem a Cyrilem klidně přihlíželi
tomu, že panovníkův syn nebyl vůbec pokřtěn, a do své dospělosti
setrvával zatvrzele v pohanství.13
Proč pak
Rostislav povolával misie, když sám ve své rodině trpěl pohana?14
|
Dušan Třeštík
(1987).
|
Ano, to
by bylo od Rostislava jednání natolik absurdní, že je můžeme
zcela spolehlivě vyloučit. Z toho ale jednoznačně vyplývá, že historka o Bořivojově křtu
arcibiskupem Metodějem až v jeho dospělosti je kompletně vymyšlená teprve
Kristiánem15
a že Bořivoj, kníže moravský,16
podle Kristiána i Kosmy potomek bájného
pohanského oráče, ve skutečnosti
však syn křesťanského krále-oráče Rostislava,17
musel být pokřtěný hned v raném věku (851), jak se slušelo a jak
bylo na Velké Moravě v knížecím prostředí již tehdy obvyklé.18
Můžeme tedy na závěr konstatovat: |
Bořivoj byl syn
moravského krále Rostislava,
a proto v žádném případě nemohl zůstat
až do své dospělosti
p o h a n . |
|
Petr Šimík (2005).
Poznámky:
|
1 –
|
Jedná se o Třeštíkův
omyl. Tyto dvě věci se navzájem vůbec nevylučují. Rostislav
byl sice v roce 870 zrazen Svatoplukem a vydán Frankům
(viz Fuldské anály k roku 870),
to však ještě neznamená, že jeho syn Bořivoj by musel být do Čech dosazen
„z otcovy moci“ již před tímto rokem. Na základě
Kristiánovy legendy (kap. 2)
a znojemských maleb (žena
bez pláště s byzantským diadémem se dvěma stuhovými závěsy v rukou
– personifikace Čech – na obr. 2 výše) zdá se
být nepochybné, že sami Čechové se poddali králi-oráči
Rostislavovi někdy v letech 863-867 (v době působení
byzantské misie na Moravě) a že
takto to bylo v Čechách chápáno ještě na konci 10. (vznik
Kristiánovy legendy) a v první polovině 11. století
(vznik znojemských maleb).
|
2 –
|
To je zcela nesmyslné
tvrzení. Bořivoj nevládl ve
středních Čechách ani před rokem 870 ani v roce 872. „Nepochybné“
je pouze to, že fuldský analista na počátku 10. století dodatečně připsal jeho jméno (Goriwei) k pěti českým knížatům, bojujícím v roce 872
s Franky někde u Vltavy (viz
Fuldské anály k roku 872).
Sotva lze z toho vyvozovat, že v té době již byl „vládnoucím“ knížetem.
Byl jen jedním z knížat v Čechách. Když později
usedl na pražský stolec, vládl pouze ve středočeském vévodství
– viz mapka.
|
3 –
|
Nebyl-li Bořivoj vládnoucím
knížetem (celých) Čech, a to jistě ani v roce 872 ani nikdy později
nebyl (viz výše pozn. 2), pak takový předpoklad
vůbec není nutný. V opačném případě by bylo
jeho jméno uvedeno na
prvním místě a ne jako poslední, později dodatečně připojené. To však vůbec
nevylučuje, že by Bořivoj nemohl být Rostislavovým
synem. Jisté je jen to, že ani v roce 875, kdy Bořivoj skutečně
usedl na pražský stolec, rozhodně nebyl vládnoucím knížetem celých Čech, nýbrž
(stejně jako jeho synové) pouze středočeského
minivévodství. Srovnej mapku „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Kromě toho, jak vyplývá z nového rozboru 2. kap. Kristiánovy legendy, sami Slované čeští „sobě“
v čelo postavili Bořivoje, jednoho z potomků na Moravě „nalezeného“
oráče, tj. křesťanského krále-oráče Rostislava (viz také výše
pozn. 1).
|
4 –
|
Na vysvětlenou nutno
říci, že J. Zástěra vyslovil domněnku, že pět knížat ve 3. pásu maleb
(2.-6.)
(viz výše obr. 3),
kteří měli být vyobrazeni v rotundě v roce 870, odpovídá pěti
českým knížatům vyjmenovaným pak ve Fuldských análech k roku 872 –
účastníků boje s Franky u Vltavy (viz výše pozn. 2). To ovšem měla být (kromě šestého dodatečně připsaného
jména „Goriwei“) knížata Čechů, jejichž jména,
podle J. Zástěry patřící
moravským vládcům, měl fuldský analista Meginhard opsat z nápisů ve
znojemské rotundě, „když byl pravděpodobně v roce
870 ve Znojmě v doprovodu pasovského biskupa
Hermanricha, který po pádu Rostislava zajal na území dnešního
města Znojma arcibiskupa Metoděje“ (J. Zástěra 1986,
s. 15). V moravské historii se však tato jména nevyskytují. Nezaznamenala je ani pozdní
tradice.
Na základě Kristiánovy smyšlené
historky R. Turek (1963, s. 145) kladl Bořivojův křest na rozhraní let 869/870
(viz tab. 3: „Bořivojův
křest“). J. Zástěra (1986, s. 9) od něj toto datování převzal a místo
konání křtu spojil se znojemskou rotundou. Ta však zde v té
době ještě nestála, alespoň ne v dnešní podobě.
|
5 –
|
Znojemskou rotundu
Metoděj teoreticky založit mohl. D. Třeštík pouze ukázal, že
se to nemohlo stát až v roce 869, ale muselo by k tomu dojít
již v letech 863-867, aby zde v roce 870 ve velikonočním termínu mohli být
Bořivoj či
Ludmila Metodějem pokřtěni. Nemá ale žádný smysl operovat přitom křtem
Bořivoje Metodějem, když se jedná o pouhou Kristiánovu
smyšlenku.
V žádném případě však dnes viditelné
malby nemohly být provedeny malíři přivedenými Metodějem z Říma
v roce 869, i kdyby měli na jejich zhotovení dostatek času.
J. Zástěra totiž vycházel z následujícího logického předpokladu:
„Měl-li Rostislav být
zakladatelem rotundy (donátor s kostelem v rukou), musel by tehdy být právě on
posledním osmým
vyobrazeným knížetem ve 3. pásu“ (viz výše obr. 3)
(J. Zástěra
1986, s. 10, 15), neboť celý 4. pás s vyobrazenými
devatenácti pražskými „Přemyslovci“ měl být připojen
až mnohem později – podle J. Zástěry (1986, s. 5) až v roce
1134 po údajném zaklenutí rotundy.
Ve skutečnosti však Rostislav je
šestý v pořadí, jak při pozorném studiu maleb knížecích
postav zcela jednoznačně vyplývá z porovnání vzorů na ozdobných
lemech knížecích plášťů (P. Šimík
2004, s. 88-90, 94-95). O tom zase nic neví D. Třeštík.
Sedmý je jeho synovec Svatopluk I. Veliký
a poslední, osmý je Svatoplukův nejstarší syn
Mojmír II.
(viz výše obr. 3) Výmalbu rotundy by
proto bylo možné přisoudit nejdříve Mojmírovi II. (894-906).
Vzhledem ke skutečnosti, že v roce 895,
tzn. pouhý jeden rok po Svatoplukově smrti, česká knížata
– Bořivojovi synové Spytihněv a Vratislav – odpadla od království
Moravanů, je
prakticky vyloučeno, aby Svatoplukův syn Mojmír II. v rotundě
v té době nechal glorifikovat jejich děda
Rostislava (vedoucí jízdní družiny, oráč za
pluhem, 6. kníže se štítem a kopím s praporcem, fundátor s modelem
podélného kostela v rukou)
a ne svého otce Svatopluka. Z těchto dobrých důvodů lze proto předpokládat, že prvním
zadavatelem
maleb, na nichž se objevila ona známá
oráčská scéna s králem-oráčem Rostislavem
a oběma věrozvěsty za pluhem, musel být někdo z Rostislavových
potomků (nikoli Svatoplukových). Srovnej „Rodokmen
Mojmírovců“.
Vedoucí jízdní
družiny = oráč za pluhem = 6. kníže = fundátor s kostelem v rukou = král-oráč Rostislav.
Vše nasvědčuje tomu, že tímto
zadavatelem byl po vyhnání polských posádek z moravských hradů
až kníže Břetislav v době, kdy byl
svým otcem Oldřichem pověřen „správou“
Moravy (1019-1034). Musel proto být, jako ostatně všichni pražští
„Přemyslovci“, z Rostislavova
rodu (P. Šimík 2004, s. 99-106). Za své správy
Moravy Břetislav skutečně
navázal na slavnou
velkomoravskou tradici.
Viz také článek:
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
|
6 –
|
To je však nepravdivé
tvrzení. V některých
legendách (Fuit,
Proložní ludmilská) je sice
takový předpoklad zaznamenán, ale to ještě neznamená, že
jde o „historický fakt“. Také se vůbec nezmiňují o Metodějově
účasti při křtu. Z legendistů jediný Kristián
„ví“ o Bořivojově údajném křtu Metodějem, ten ovšem nechává Bořivoje pokřtít ještě
před sňatkem s Ludmilou.
A před sňatkem musela být pokřtěna i Ludmila,
protože „církev neviděla smíšené sňatky ráda“
(N. Profantová 1996, s. 35).
Moravský křesťanský kníže
si nemohl vzít za manželku pohanku.
V každém případě tyto legendy vznikly s nejméně
stoletým
odstupem od popisovaných událostí a spíše než skutečný stav
věcí
zaznamenaly vlastní představy legendistů o tom, jak to tenkrát
mohlo, nebo spíš mělo být.
Také nelze hovořit
o shodě „všech pramenů“, jak tvrdil D. Třeštík. Před
Kristiánem (993) se žádný ze
známých „pramenů“ o křtu Bořivoje (nebo Ludmily) nezmiňuje, zejména
autor Života sv. Metoděje (886) o něm vůbec
nic neví, ačkoli právě
arcibiskup Metoděj měl být onou křtící osobou. Třeštíkův pokus
o zdůvodnění, že tohoto legendistu nic nenutilo o Metodějovi uvádět
fakta opravdu všechna a že Bořivojův křest prostě
jen vynechal (D. Třeštík 1997, s. 326-327), postrádá elementární
logiku, zejména, když podle D. Třeštíka (1997, s. 335) měl být
jeho kmotrem Svatopluk, a podle jeho nejnovějšího nápadu
dokonce samotný arcibiskup Metoděj (D. Třeštík 2001, s. 42). Přitom mělo jít o „důležitý
politický akt, srovnatelný s dynastickým sňatkem“ (D. Třeštík 1997,
s. 334-335). Ovšem křest jakéhosi
nejmenovaného (a tedy vlastně zcela bezvýznamného) vislanského
knížete n e v y n e c h a l . Tato Třeštíkova zmatená úvaha je vyvrácena ještě také na
jiném místě.
Kristiánovu legendu prohlašoval
Josef Pekař za „nejstarší kroniku českou“, Jaroslav
Ludvíkovský za „církevní dějiny“. „Není to ale
nutné“ – mínil D. Třeštík (1997, s. 12) – „podobné soubory
legend o svatých, spojených s nějakým místem nebo
institucí, nejsou vzácností a k dějepisným
dílům mají většinou d a l e k o “.
„Legendy nejsou samozřejmě
nějakým »kněžským podvodem«, jak si mysleli osvícenci a jak
se tím třeba Josef Dobrovský ani netajil,
považují pouze za pravdu nikoliv to, co skutečně existuje, nýbrž
to, co by mělo být, zajímá je pouze a jedině
absolutní ideál a život berou na vědomí jen potud, pokud tento
ideál ilustruje“ (D. Třeštík 1997, s. 8). Jenže
právě „to, co by mělo být“, nám pak D. Třeštík
prezentuje jako „dějepisné dílo“ – např. smyšlený
Bořivojův křest arcibiskupem Metodějem na Svatoplukově
dvoře.
Ani v případě údajného pohanského
sňatku Bořivoje a Ludmily (Fuit,
Proložní ludmilská) se tedy nejedná o žádný „základní
fakt“, ale o volnou fabulaci plně podřízenou
autorskému záměru.
Podobné je to s translací Václavova těla, ke které podle mínění některých legendistů
(Crescente, Gumpold, Kristián) došlo tři
roky po vraždě (932), což bychom také mohli považovat za „základní
fakt“, ale Václav byl zavražděn až v roce 935. A k translaci
podle D. Třeštíka (2000, I., s. 11) došlo až v 60. letech 10. století
v souvislosti s přípravami
Boleslava I. na
založení pražského biskupství, tedy až 30 let po vraždě. Podle
Vavřincovy václavské legendy dokonce až
za časů biskupa Vojtěcha (tzn. po roce 982, kdy byl zvolen
biskupem). Časové údaje legendistů jsou tedy vesměs velmi nespolehlivé
a nelze se o ně bezvýhradně opírat, či dokonce pracovat s nimi bez pochybností jako s historickými
fakty.
To platí stejnou měrou i o věku
knížat, o němž se některé legendy zmiňují (viz tab. 4), a také o způsobu, jakým s těmito nepodloženými údaji pracují odborníci,
kteří je dokonce vydávají za důkazní materiál – srovnej např.
článek J. Brůžek-V. Novotný:
„Jak staří
umírali staří Přemyslovci?“
Bořivoj byl nepochybně pokřtěný hned v raném věku
(851) a nejpozději před jejich svatbou byla
na Moravě pokřtěna jistě také Ludmila (Fuldské
anály k roku 871 a Granum
k roku 894), protože, jak jsme již uvedli, „církev neviděla smíšené sňatky ráda“
(N. Profantová 1996, s. 35). Sňatek tedy uzavřeli rozhodně
oba jako křesťané na Moravě.
Teprve po svatbě odcházejí do Čech (viz úvaha „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“), neboť v roce 872 by se měl
moravský kníže Bořivoj
již účastnit boje pěti českých knížat s Franky u Vltavy.
|
7 –
|
Údaje legend se
shodují ve věku Ludmily proto, že jej převzaly z legendy Fuit
(srovnej tab. 4). Kristián jej
ještě „neznal“ (?), ale legenda Fuit,
resp. její nedochovaná staroslověnská předloha, věnovaná
této světici, mohla u své hlavní hrdinky nějaký věk uvést (61
let), neboť Proložní legenda o sv. Ludmile údaj 61 let také
obsahuje.
Z
antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků kněžny Ludmily však vyplynulo, že se dožila
ještě nejméně o 5 let
vyššího věku (viz tab. 12), tzn. asi 66 let.
Narodila se tedy nejpozději v roce 855 a v roce
871 by se vdávala jako nejméně 16letá (viz zpráva Fuldských análů k roku 871 o přepadení průvodu nejmenované
nevěsty, již si Moravané přiváděli z Čech,
a také zpráva „Granum
k roku 894“, po přepočtu 871, o Bořivojově
křtu, spíše však sňatku).
Termín sňatku totiž přesně
odpovídá narození
synů, Spytihněva v roce 872 a Vratislava v roce 874, jak to vyplývá z jejich dožitého věku podle Vlčkova
průzkumu a známého data úmrtí (viz tab. 12). Získáváme tak
velmi spolehlivý údaj. V roce 921, kdy
byla zavražděna, proto Ludmila nemohla mít méně než 66 roků. Údaje legend o dožitém věku knížat jsou tedy pouze
dohadem
legendistů a nelze na nich stavět.
Srovnej tab. 5a: „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“, tab. 6: „Životní
data kněžny Ludmily“ a zejména tab. 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“.
|
8 –
|
Jak bylo uvedeno výše
v pozn. 7, Ludmila se ve skutečnosti vdávala o
rok později (tj. roku 871, a to
je bezpečné datum) ve svých (nejméně) šestnácti
letech. J. Zástěra
si tu jen vročení události fuldským analistou poněkud „přizpůsobil“.
Snad ho k tomu přivedla, stejně jako R. Turka, zpráva
obsažená v pozdním moravském pramenu „Granum
cathalogi praesulum Moraviae“ (Jádro katalogu předních
biskupů Moravy) o křtu Bořivoje, datovaná (chybně)
do roku 894. Podle převodního klíče,
nalezeného L. E. Havlíkem (1998), se mělo jednat
o rok 870. Při stanovení klíče se však Havlík
o jeden
rok zmýlil – rozdíl mezi chybným údajem v „Granu“
a správným letopočtem nečiní 24, ale 23 roků, a to
již je nezvratné: 894 – 23 = 871.
Viz „Granum k roku
894“. Potvrzuje to zpráva Granum o jiné události,
kterou dnes můžeme bezpečně datovat, a tou je úmrtí
Konstantina-Cyrila 14. února 869 (ŽK
XVIII). Viz Granum
k roku 892 (po přepočtu 869).
|
9 –
|
Tento Třeštíkův
naivní argument, opírající se pouze o dva na sobě závislé „prameny“, jsme již
vyvrátili v pozn. 6
výše. Dalšími Třeštíkovými „logickými“
závěry, jež ze svého mylného
předpokladu pak ještě vyvozuje, nemá příliš smysl se zabývat, neboť
Svatopluk v roce 872 pochopitelně neposlal do Čech pohana,
aby tu šířil křesťanství.
|
10 –
|
V tom se Kosmas
(1120) s Kristiánem (993) shodovat musí, když informaci od něj převzal,
jenže Kristiánova informace není pravdivá. Jak jsme
již uvedli výše v pozn. 6, o Bořivojově křtu Metodějem by především musel něco vědět Metodějův životopisec
(886), který psal podle D. Třeštíka (1997, s. 326, 338) pouhé 3 roky po údajném křtu. Nejen tato
moravská legenda, ale ani ž á d n ý
jiný pramen před Kristiánem však o Bořivojově křtu nic neví.
Žádná česká tradice o Bořivojově
křtu tedy neexistovala. Proto je velmi
nápadné, že až
teprve Kristián (993) po více než 100 letech od napsání Života
sv. Metoděje najednou ví o Bořivojově křtu Metodějem úplně všechno, dokonce doslovně „cituje“
i obsah dialogu
mezi Metodějem a Bořivojem, který měl křtu bezprostředně předcházet (srovnej N. Profantová 1996, s. 35-36).
Jenže Bořivoj byl potomkem křesťanského
oráče, v němž jsme jednoznačně rozpoznali moravského krále Rostislava (viz výše pozn. 5). Z údajů o jejich věku a období vlády (viz tabulka 5a) také vyplývá, že Bořivoj musel být Rostislavovým synem (to
potvrdil i nový rozbor Kristiánovy
legendy,
kap. 2). Musel být proto také pokřtěný, a to hned v raném věku
– před rokem 853 – více než 10 let před příchodem
Metoděje na Moravu.
Také sám D. Třeštík opakovaně v y l o u č i l
možnost, že by Rostislav nedal svého syna
pokřtít – jak uvidíme dále v textu – a že by
čekal,
až na Moravu dorazí Metoděj, či dokonce až se stane arcibiskupem.
Je tedy zřejmé, že Kristián Bořivojův
křest „jen“ p o s u n u l
asi o 20 let do doby
jeho dospělosti (viz tab. 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“), aby u něj mohl figurovat právě arcibiskup
Metoděj. Jeho účast při křtu byla pro Kristiána něčím
„životně důležitá“ – viz Kristiánova
motivace. Spoléhal zřejmě i na to, že kolem roku 993, kdy psal
svoji legendu, již nebylo možné si v ě r o h o d n o s t
takového tvrzení
jakkoliv ověřit.
Můžeme tedy s naprostou jistotou konstatovat, že Bořivoje
nepokřtil Metoděj, ale nějaký neznámý biskup před rokem
853, tzn. za Rostislavovy vlády. Svatoplukovi tehdy bylo
kolem pěti let.
|
11 –
|
Na tomto Zástěrově předpokladu
samozřejmě nic fantastického není, pouze se neslučuje s Třeštíkovou
utkvělou představou o starobylých pohanských českých předcích Bořivoje, kterou ovšem
nelze
nijak dokázat
– spíše naopak – lze ji poměrně
snadno vyvrátit (viz např. stsl. legenda „O pustynnike
Ivaně“). Žádná mytická knížata také ve skutečnosti
neexistovala. D. Třeštík tak musel nakonec přiznat, že:
„Žádné
z Kosmových jmen se však b o h u ž e l
neopakuje v pramenech 9. století“ (D. Třeštík
1997, s. 96). Ale ani později!
Viz např. „Rodokmen
mytických knížat“ nebo článek „Proč
se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
D. Třeštík přitom také zřejmě
vůbec nepochopil, že i když Kristián a Kosmas svorně prvoplánově
mluví o pohanském oráči Přemyslovi
a jednom z jeho pohanských potomků Bořivojovi, ve druhém plánu
oba mluví o křesťanské symbolice orby,
neboť samotné slovní spojení – „pohanský
oráč“ – v Čechách na konci 10. a na počátku 12. století,
kdy tito literáti (učený mnich a vzdělaný kněz) svoje příběhy sestavovali, je
samozřejmě n e s
m y s l . Jejich Přemysl odpovídá moravskému
králi-oráči Rostislavovi, „kterýž byl všecko křesťanství
či náboženství dobrotivě v zemi uvedl (pozvání
byzantské misie) a spravoval (založení Metodějova
arcibiskupství)“,
jehož jméno však nesmělo být vysloveno, a Přemyslův potomek Bořivoj
zase přesně odpovídá Rostislavovu
synovi.
Mytická
knížata, která Kristián i Kosmas vložili mezi Přemysla a Bořivoje,
jsou smyšlená a nikdy neexistovala (viz např. A. Friedl 1953, s. 11), proto D. Třeštík jejich jména v pramenech 9. století hledal marně.
Mezi Rostislava a jeho syna Bořivoje se prostě žádná
další generace knížat nevejde, natož sedm: Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl, Neklan, Hostivít (viz „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“).
Srovnej úvahu: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Nakonec byl D. Třeštík (2003, s. 164) nucen pod tíhou
archeologických důkazů přiznat: „Původní pověst se neodehrávala na jevišti středních
Čech“. Jistě, před Bořivojovým příchodem do Čech
(872) se odehrávala na Moravě (viz „Historie
psaná štětcem“).
|
12 –
|
J. Zástěra (1986, s. 9) převzal datování
Bořivojova křtu do roku 870 od R. Turka, který zase otrocky vycházel
z Kristiánovy smyšlené historky, jako ostatně řada
dalších historiků a badatelů počínaje F. Palackým.
D. Třeštík pro změnu nechal
pokřtít Bořivoje v roce 883, tzn. až v jeho 32 letech, aniž by
si uvědomil absurdní důsledky z toho plynoucí. Přitom
se podle Kristiána jednalo o první
Bořivojovu „akci“ poté, co se stal knížetem Slovanů českých „skvěje
se nejkrásnější podobou a květem nejlepšího mládí“
– byl tehdy iuvenis –
jinoch, mladík (viz J. Ludvíkovský
1978, kap. 2, ř. 50, s. 20-21). Ludmila „v náboženství křesťanském ho napodobila,
ba předčila... Dala pak tomuto
knížeti tři syny a toliktéž
dcer“. Narodili se tedy až po Ludmilině křtu! Jenže, jak jsme uvedli výše v pozn. 7,
Spytihněv se narodil v roce 872 a Vratislav v roce 874 a to již
podle Kristiána museli být Bořivoj i Ludmila pokřtěni. D. Třeštík
tak svým nemožným datem Bořivojova křtu jen navázal na usilovné, leč marné pokusy svých předchůdců
(viz tab. 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.).
|
13 –
|
D. Třeštík (1987, s. 567
pozn. 70) k tomu dodává: Jen proto, abychom si ukázali, že v historii není nic jednoduché, si připomeňme,
že tato situace, kdy kníže byl pokřtěn a jeho syn zůstal v „pohanství“,
skutečně nastávaly. Během
christianizace evropských kmenových společností se někdy stávalo,
že ten ze synů krále či knížete přijavšího křest,
který měl naději na nástupnictví, zůstal věren starému náboženství,
aby se tak pojistil proti případné pohanské
reakci v kmeni a zajistil si trůn. (O tom A. Angenedt, Kaiserherrschaft
und Königstaufe, Arbeiten zur Frümittelalterforschung,
Bd. 15, Berlin-New York 1984, s. 72, 179). To se však nemohlo v žádném případě týkat
Rostislavova syna, ten by se naopak setrváváním v pohanství o nástupnictví
připravil (roku 871 si Moravané zvolili za knížete
kněze Slavomíra), mohlo se to však týkat Bořivojova syna Spytihněva. Vysvětlovalo by to možná rozpor v legendární
tradici, z níž část uvádí jako prvního křesťanského knížete
Čechů Spytihněva a část Bořivoje.
Nepokřtěný Spytihněv mohl být Bořivojovou
„pojistkou“. Křest by pak přijal až po otcově smrti, nejspíše
roku 894/895 z rukou bavorských kněží
(jak se domníval už J. Dobrovský). Nezdá se to však být příliš
pravděpodobné, Bořivoj si svým vítězstvím nad
pohanským povstáním musel přece jenom být jist (konec citátu). (V roce 1997 však
autor svůj názor zase pozměnil – viz D. Třeštík 1997, s. 322-323, 336).
Z tohoto Třeštíkova závěru
by vyplývalo, že autor legendy Crescente
i Gumpold (a další) si příběh
se Spytihněvovým křtem
vymysleli, zatímco pouze Kristián napsal o Bořivojově křtu
skutečnou „pravdu“?! Nikoli, Kristiánova historka je pouze
reakcí na obě jmenované legendy, které se o Bořivojovi vůbec nezmiňují,
protože jako vysoce postavený
Moravan a Svatoplukův příbuzný (L. Galuška 1996, s. 125) pokřtěný nepochybně byl ještě
před
svým příchodem do Čech. Navíc byl synem
Rostislava (P. Šimík 2004, s. 86-88), největšího nepřítele
bavorské církve.
Pro bavorského legendistu proto jeho postava byla když ne „nežádoucí“, pak tedy alespoň pro účel
jeho
legendy naprosto „nepoužitelná“.
Kdežto Bořivojův
syn Spytihněv
byl již rodilý Čech, který se navíc v roce 895 poddal v Řezně králi Arnulfovi (a tehdy v Bavorsku přijal snad i křest), a těmto legendistům se
jednalo především o zdůraznění podílu bavorské církve na
christianizaci Čech, z nichž vzešel sv. Václav, hlavní
protagonista jejich příběhu
a první slovanský světec (pomineme-li Klimenta Ochridského a Nauma, kteří zůstali na Západě neznámí). K tomu srovnej článek:
„Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Kult sv. Ludmily, Bořivojovy
manželky pokřtěné
na Moravě (871) a podporovatelky slovanské církve, i když zemřela
mučednickou smrtí o 14 let dříve
než Václav, se zřejmě z tohoto důvodu prosazoval po založení
latinského pražského biskupství jen velmi obtížně.
Ovšem i v případě Ludmilina křtu (871) je údajná
Metodějova přítomnost, uváděná až v pozdějších legendách
(viz např. Diffundente
sole ze 13. století), také zcela vyloučena, neboť Metoděj byl v letech 870-873 konfinován bavorskými biskupy v některém z klášterů (Ellwangen či Reichenau).
|
14 –
|
Z toho logicky vyplývá,
že Kristián si historku o křtu v Bořivojově dospělosti prostě
vymyslel. Bořivojův křest se ve skutečnosti odehrál na
Moravě nedlouho po jeho narození (asi v roce 851/852) a Metoděj
ani Svatopluk u něj neasistovali. Ani
nemohli. Metoděj
tehdy ještě na Moravu nedorazil a Svatopluk mohl mít teprve 4-5 roků.
Srovnej tabulku 5a: „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“. Proč tedy
D. Třeštík zcela nelogicky datuje Bořivojův křest až do roku
883, když sám namítá, že Rostislav by sotva v rodině trpěl
pohana? „Jaký div? ...někdy si podřímne výtečný
Homér“ (Kosmas I, druhá předmluva).
Viz také úvaha: „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“.
Pozoruhodné je rovněž, že
se D. Třeštík pozastavuje nad možností, že by moravský král
Rostislav mohl ve své rodině trpět pohana (což
netrpěl), přitom mu vůbec nevadí, že v křesťanské
kapli by měl být glorifikován jakýsi smyšlený
mytický pohan Přemysl (což
nebyl) a o p a k o v a n ě
na této své naprosto absurdní představě trvá. Názorově,
jako kůl v plotě, tak
vzdoruje celé Evropě, stojící na křesťanských kulturních
základech: „Nic takového
nenajdeme nikde v tehdejší Evropě a lze to pochopit jen
jako součást překvapivě moderní a zároveň ve starých
tradicích zakotvené české státní ideologie, která v té době
také nemá v Evropě rovnocenné analogie“ (D. Třeštík
1987, s. 550; týž 2000, s. 70). Tento svůj názorový debakl
je ještě schopen vydávat za jakousi „českou
přednost“. To je skutečně demagogie k pohledání.
Dokazuje tím jen, že česká historická věda, díky
zastydlým obrozeneckým názorům některých historiků, evropské úrovně
ještě zdaleka nedosahuje. Srovnej níže pozn. 17.
|
15 –
|
Tab. 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
|
16 –
|
Viz patrně nejstarší
staroslověnská legenda „O pustynnike Ivaně“, sepsaná hlaholicí v Čechách před
rokem 921.
|
17 –
|
Vyplývá to z maleb ve
znojemské rotundě, viz článek: „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen. Předlohou k onomu literárnímu oráči Přemyslovi mohla být, jak v roce 993 pro Kristiána,
učeného mnicha, bratra Boleslava II. Pobožného, tak v roce 1120
pro vzdělaného kněze Kosmu, děkana pražské kapituly, pouze historická postava
křesťanského krále-oráče Rostislava (846-870),
jenž na Moravu pozval byzantské věrozvěsty, na malbách ve znojemské
rotundě pak vyobrazeného společně s Konstantinem a Metodějem
(dnes spolupatrony Evropy) za pluhem
taženým
souspřežím býků (býk =
symbol apoštolů všech dob
– Aurelius Augustinus: De
doctrina christiana; srovnej též křesťanskou symboliku orby – ŽM VII, Chvalořeč,
Prokopská legenda, Kosmas I, 22).
V literárním zpracování se pak tento
faktický zakladatel „přemyslovského“
rodu změnil v přímo ukázkového pohana
(Kosmas
I, 9), pokřtěný měl být teprve jeho potomek Bořivoj,
a to až v dospělém věku (Kristián, kap. 2). K tomu srovnej názor L. Galušky (1996).
|
18 –
|
Viz dětské hroby s bohatou výbavou
kolem velkomoravských kostelů (B. Klíma 2001, s. 16 a 19; L. Galuška
2004, s. 129). Staroslověnský penitenciál uvádí
(41): „Umře-li někomu dítě nekřtěné
z nedbalosti, ať se kaje tři léta o chlebě
a vodě“ (J. Vašica 1966, s. 179).
|
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má
krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a
znojemská rotunda“.
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Kroniky: „Fuldské anály k roku
871“ o přepadení průvodu nevěsty,
jíž si Moravané přiváděli z Čech.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
vyobrazení panovníků byly některé postavy zdvojeny?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské
pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2.
Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Kristián: Legenda „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily,
báby jeho“.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské
863-885. Lidová demokracie, Praha 1966.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
•
Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
•
Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl.
aut., Brno 1990.
•
Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994,
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše
velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
•
Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 163-223.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci
aneb Jak přesná je přesnost určení věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č.
8, 1999, s. 453-455.
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I. a II.). DaS 2000, č. 4 a 5, s. 6-11 a 29-32.
•
Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
•
Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
•
Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského
národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407,
bar. příl. s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|