PROLOŽNÍ1
LEGENDA O
SV. LUDMILE
V den 16. září svaté
Ludmily mučednice, babičky sv. Václava |
Blahoslavená Ludmila byla
ze země srbské, knížete srbského dcera. Provdána byla za českého knížete jménem Bořivoj. Tehdy
ještě ne všichni byli pokřtěni. Když však byli pospolu, osvítily se
jim oči srdce, i byli pokřtěni ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého,
a vystavěli chrámy a shromáždili kněze.
Měli spolu tři syny a dceru. Bořivoj však v šestatřiceti letech odešel z tohoto života.
Tu blahoslavená Ludmila všechnu svou
péči věnovala Bohu a všechno své jmění rozdala na almužny chudým.
Syn pak její Vratislav převzal
otcovský trůn a vládl třiatřicet
let, načež zesnul v Pánu.2
Vládu po něm přejal vnuk Ludmilin Václav.
Tehdy matka Václavova zle zanevřela na svou tchyni a všelijak
se ji snažila zahubit.
Ludmila o tom věděla, a proto odešla na jiný hrad, zvaný Tetín.
Snacha její se však domluvila s dvěma bojary a poslala je na Tetín, aby
zavraždili její tchyni Ludmilu. Když tam ti vrahové přišli,
seskupili kol sebe množství zlosynů sobě podobných, a když nastal večer,
se zbraněmi obstoupili dvůr, rozbili dveře a vešli do domu. Pak
chopili Ludmilu, vhodili jí provaz na hrdlo a zardousili ji.
A tak skončila svůj život v den sobotní, v první hodinu noční.
Dožila se jednašedesáti let, a ježto si ji Bůh oblíbil, přijala korunu mučednickou.3
Bůh zajisté ukázal od ní divy a zázraky na místě, kde byla pohřbena.
Nebylo to v kostele, ale pode zdí hradní, a tam se noc co noc
zjevovaly hořící svíce. I nějaký slepec prozřel, když se
dotkl prsti tam, kde Ludmila ležela. A od té doby děly se tam
mnohé zázraků.
Když o nich uslyšel vnuk její Václav, pospíšil si
a přenesl svou babičku do slavného města Prahy a uložil její ostatky v kostele svatého Jiří,
kde se i nyní dějí mnohé divy a zázraky.
Překlad Josef Vašica
(1969)
Poznámky:
|
1 –
|
Prolog neboli synaxář východní
církve je liturgický sborník stručných životopisů světců,
řazených podle kalendáře. Prolog vznikl asi v polovině
12. století překladem synaxáře byzantského; v jednotlivých
slovanských oblastech pak byly do tohoto základního
Prologu zařazovány i životopisy místních svatých. Řecká církev
užívá pojmenování „synaxarion“ („synaxis“
znamená „sbírku“ nebo „shromáždění“; od obojího lze název
knihy odvodit: buď je to sbírka životopisů, nebo čtení
pro sváteční shromáždění; přeneseně znamená „synaxis“
také sám svátek světce). |
2 –
|
vládnuv třiatřicet let: „vladěvъ lět
LG“ je čtení rukopisu č. 153 býv. moskevské Typografické knihovny (dnes Ústřední archiv). Pokud chápeme
„vladěti“ jako „vládnouti“: jde o dobu vlády, ne o věk Vratislavův. V legendě Fuit čteme
chybné „dovršiv třiatřicet let“. Další oporu má Vajsův překlad i v kontextu; jak u Bořivoje, tak u Spytihněva se v souvislosti s jejich úmrtím
mluví o dožitém věku a autor se nechtěl po třetí opakovat.
Dosavadní překlady:
• J. Vajs (1929) –
„vládnuv třiatřicet let“,
• J. Vašica (1942) –
„vládnuv, v třiatřicíti letech skonal v Pánu“,
• J. Vašica (1969) – „vládl třiatřicet let, načež zesnul v Pánu“,
•
E. Bláhová-V. Konzal (1976) – „dosáhnuv třiatřiceti let, spočinul v Pánu“.
Ze zmínky o „stolci
otcovském“ lze vyvodit, že Vratislavův děd v Praze nevládl,
že „zřízení“ knížecího stolce je až dílem skutečného zakladatele pražského
hradu Bořivoje. „Nastolovací
rituál“ přinesl nejspíš s sebou z Moravy, protože před tím, než sám usedl na pražský
stolec (875), se o jediném vévodovi či knížeti Čechů nemluví. Viz např. Fuldské anály
k roku 845 nebo 872. |
3 –
|
korunu mučednickou přijavši: „Mučenija věnecь
priimši“ znamená doslova „věnec“, nikoli korunu. Odpovídá to rozdílu ve tvaru odznaku královské či císařské moci a důstojnosti – Východ si zachoval věnec, na Západě se představě věnce vzdálili, ačkoli původní
„corona“ není nic jiného než věnec. |
|
Petr Šimík (2005).
Legenda: ь
– měkký jer; ъ – tvrdý jer.
Komentář:
K otázce výkladu „vládnuv –
dosáhnuv – dovršiv – maje let“ (pozn. 2): Údaj lze chápat
i jako snahu
opravit chybu v původní (nedochované) staroslověnské legendě ludmilské,
pokud vůbec životní údaje knížat již tehdy obsahovala, ale předpokládejme,
že ano.
Stejnou chybu najdeme v Kristiánovi
i v latinské Fuit. Vratislavův věk
33 let je zcela nereálný –
srovnej E. Vlčkem (1997) stanovený dožitý věk tohoto knížete
(45-50 let) – viz tabulka 12.
H. Łowmiański (1970,
s. 413) k tomu říká: „Údaje o věku členů dynastie
nemohou být »úředního« původu, tj. pocházet z nějakého
oficiálního seznamu knížat, protože takovéto seznamy pravidelně
uváděly data nastoupení vlády a délku
panování a ne délku života“. Takto autora
citoval D. Třeštík (1997, s. 142), sám však údaj „33 let“,
použitý v legendách u Vratislava, stereotypně považuje za délku
jeho života
(D. Třeštík 1997, s. 206).
Dožitý věk prvních Přemyslovců podle
E. Vlčka ve
srovnání s údaji uvedenými v legendách přibližuje tabulka
4, dobu jejich vlády v grafickém znázornění najdete v
tabulce 5. Životní data Ludmily a Václava, podle nejnovějšího
stavu poznání, obsahují tabulka
6 a tabulka 7.
Průběžný věk členů první tří generací „Přemyslovců“
v některých klíčových letech přibližuje tabulka
13. K dožitému
věku Vratislava a Václava srovnej článek Brůžek-Novotný
(1999): „Jak staří umírali staří Přemyslovci?“
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Srovnání:
Tabulka
4. „Stáří prvních »Přemyslovců«
podle legend“.
Tabulka
5. „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka
8. „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
Tabulka
12. „Výsledky průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
Tabulka
13. „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Hroby:
„Hrob K1-Bořivoje“.
Hroby:
„Hrob knížete Vratislava“.
Hroby:
„Hrob knížete Václava“.
Otázka: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 64-65.
•
Oldřich Králík (ed.):
Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
•
H. Łowmiański: Początki
Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
•
Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké
legendy o českých světcích. NLN, Praha 1998. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|