II.
STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA
Kniha
o rodu a utrpení knížete Václava (Václavovo vidění a proroctví) |
[Pokračování ...].
[9] Nelze též zatajit jeho prorocké
vidění o knězi Pavlovi a o jeho domu, které po svém probuzení sám takto vykládal:
Když jsem ležel na posteli a odpočíval, má milá družino a čeledi, zachvátilo
mě strašlivé vidění. Spatřil jsem totiž dvorec kněze Pavla se všemi budovami a příbytky lidskými odshora
dolů úplně zpustošený.1 Sklíčen tímto viděním zmítal jsem se a trápil duševní
trýzní obav o věřící lid Boží. Ale vyložím toto vidění vševědoucímu a milosrdnému Tvůrci a věřím,
že s jeho pomocí rozřeším, co je pravdivého na tomto vidění.
Zboření domu, které jsem viděl, znamená totiž
blaženou smrt mé báby a ctihodné paní
Ludmily, a zpustošený dům Pavlův věští vyhnání kleriků a kněží ze
země a zabrání jejich majetku.2 Viděl jsem zajisté, kterak má
matka, pohanka jak rodem tak věru i ohavností svých skutků, jež si ani nezaslouží, aby byla
jmenována, přátelí se s jinými svými zlými rádci neznabohy a s nimi pomýšlí na záhubu své
tchyně.
[10] A tato jeho slova jasnější nad slunce se vyplnila. Neboť
zlá jeho matka, zvaná pohříchu Drahomírou,3
dohodla se s těmi bezbožníky a řekla: Co učiníme v té věci, jelikož ten, který má
být knížetem, je zkažen od kněží a od mé tchyně a je jako mnich?
Zahubím tuto a ony vyženu ze země.4
V tu chvíli poslala své rádce a zardousila svou tchyni
Ludmilu. Potom nastalo po celé zemi české veliké pronásledování kleriků a kněží a ničení
chrámů. A po ulicích postavila stráže a řekla: Kdekoli spatříte, že nějaký kněz jde k mému synovi,
nešetřte jeho života a na místě jej skolte. Po celé zemi zřídila modlářské svatyně a všechen kraj
k nim obrátila, přinášela jim oběti a nutila k nim svého syna.
Sám svatý hošík byl ještě dítětem a nemohl se protivit matce.
Chodil sice do pohanských svatyň, ale nikdy nepotřísnil své duše skvrnami modlářství. Světec byl zajisté nebeskou
zbrojí ochráněn a utvrzen, a když se velmoži ubírali do pohanských svatyň, tu jako by svoloval, ale
vnitřním úmyslem v srdci odpíral souhlas jejich skutkům.5 Vystříhal se všech lidí,
nepatrných i mocných, jak se patřilo.
Milost Boží zajisté spočívala na něm a byl milován všemi (Luk. 2, 40). V řečech svých byl pravdivý,
na soudě spravedlivý, na sněmech moudrý, v dobrotivosti proslulý, ve všech dobrých obyčejích velmi horlivý,
často poklekal k modlitbám božských hodinek, napsané malé knížky míval opatrně a tajně schovány
u sebe pod šatem. A když unikl světským starostem, dvanáctkrát nebo i víckrát se oddával tajným
modlitbám v skrytu své ložnice a pročítal je v noci i ve dne až do konce. A tak velebil
Krista čistým úmyslem.
[Pokračování ...].
Překlad Josef Vašica (1969).
Poznámky:
|
1 –
|
Václav míval často vidění,
z nichž jedno bylo zvlášť významné – zbořený dům kněze
Pavla. |
2 –
|
Václav prorokuje, že jeho
vidění věští Ludmilinu smrt, způsobenou spiknutím jeho matky,
rodem i skutky pohanky – byla tedy pokřtěná. |
3 –
|
Václavova „zlá jeho matka, zvaná pohříchu Drahomírou“ je zřejmě
jeho nevlastní matka, která v Crescente
a v Gumpoldovi ještě vůbec není jmenována.
Viz také Komentář k tab. 6.
|
4 –
|
Drahomíra zamýšlí zahubit Ludmilu a ze země vyhnat kněze,
protože zkazili Václava. A také to udělá. |
5 –
|
V době, kdy byla zavražděna Ludmila (921), Václav, svatý
hošík, byl prý ještě pachole, proto
se nemohl protivit matce a musel navštěvovat pohanské svatyně. Přitom v roce následujícím již pachole
nebyl, protože po vojenském zásahu bavorského Arnulfa v Čechách (922) usedá na pražský stolec a velmi
rázně přebírá moc v knížectví – viz následující kap. 11. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin česko-ruských kulturních vztahů, ed.
A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|