PŘENESENÍ
VÁCLAVOVA TĚLA Z BOLESLAVI DO PRAHY
KRISTIÁNOVA
LEGENDA, KAP. 8. |
[Pokračování
...].
(79)
Krev blaženého mučedníka, od bezbožníků bezbožně
prolitá, jež se rozstříkla po zemi a po zdech, byla pečlivě
vodou smývána a utírána. Ale na druhý den ti, kteří ji předešlého
dne smyli, vrátivše se shledali zdi i zemi krví nasáklé,
jako by se jich vodou ani nebyli dotkli. I spěchají znovu
krev utírati. A to i do třetice učinivše, zase odcházeli
vidouce, že nic nepořídili.1 Ale též vrahové svatého mučedníka
ani po smrti nechtějíce šetřiti toho, jehož až k smrti
byli pronásledovali, divoce se ženou na hrad pražský a všecky
přátele jeho, kteří jsouce
dobří k dobrému, jak věříme, přilnuli, rozličnou
a ukrutnou smrtí zahubili a dítky
jejich za živa v hloubi řeky Vltavy utopili.2 A poněvadž
podíl s ním přijali v utrpení, věříme, že účastni
se stali i slávy. A ačkoli my nehodní jejich počtu ani
jmen pro množství jejich neznáme, přece věříme, že Bůh je
vpravdě zná a že jsou mezi vyvolenými. Bylť shromáždil
muž svatý ještě za svého života nemálo kleriků a služebníků
Božích a ty pronásledovatelé svatého mučedníka tak stíhali,
že stěží který z nich zůstal ve vlasti, abychom v tom
vpravdě poznali splnění toho, co, jak víme, o Pánu zvlášť
bylo předpověděno: Bijte pastýře a rozprchnou se ovce stáda
(Zach. 13, 7).
Než aj, když přicházím
k vypravování o tom, jak veliký hněv a pomsta Páně
vzplály proti nepřátelům, jest mi hlásati moc a divy Boží,
který vždy jako nejspravedlivější mstitel se zjevuje, aby jakožto
věrný ručitel vyplnil, co byl kdysi připověděl: Má
jest pomsta, pravil, a já odplatím (Řím. 12,
19). Neboť ti, kteří s ukrutnou myslí proti svatému Božímu
povstali nebo kteří aspoň souhlasem se hrozného toho zločinu
stali účastni, zčásti od zlých duchů štváni po místech pustých
se rozprchli a zaslouženou smrtí potrestáni již se (80)
neukázali,
zčásti zchřadlí a neplodní zůstali až do smrti. Někteří
pak z nich ceníce zuby štěkali jako psi a skřípějíce
zuby pomřeli a všecek jejich rod, abych tak řekl, byl z kořene
vyhlazen. A zbyli-li nějací, vlastníma rukama dobývají si
živobytí.3
Tělo blaženého mučedníka odpočívalo pohřbeno po
tři léta v chrámě svatých
Kosmy a Damiána. Později však zjeveno bylo některým
služebníkům Božím, aby toho služebníka Božího z místa,
kde byl pochován, přenesli do basiliky svatého
Víta mučedníka, kterou v metropoli pražské z vůle
Boží od základu vystavěl a okrasami chrámovými znamenitě
vyzdobil a ve které prý jednou, když se stavěla, procházeje
se pronesl tento verš žalmistův: Toto odpočinutí mé na věky věků
(Žalm 131, 14).4 |
Obr. 1. Hrob sv. Václava v jižní
apsidě Václavovy svatovítské rotundy na Pražském hradě
(podle K. Hilberta). Legenda: 1 – po r. 926, 2 –
starší, 3 – po r. 1060,
4 – 13. až 14. stol., 5 – kolem r. 1360.
|
A to k chvále a slávě svého jména a na
rozhlášení zásluh blaženého muže milostivý Pán ráčil způsobiti,
aby se nad slunce jasněji ukázalo všem národům, že Bůh všemohoucí
národu českému, již nějaký čas na víru obrácenému, velikého
svou dobrotou přichystal patrona, jehož dosvědčuje Písmo, že v každém
národě, kdož se ho bojí a koná spravedlnost, příjemný
jest jemu (Skutk. 10, 35) – a že kde se rozhojnil hřích,
ještě více se rozhojnila i milost (Řím. 5, 20).
Oznámeno to bylo onomu bratrovrahu, a poněvadž
se kryl pláštěm křesťanské služby, nemoha odolati zázraku Božímu,
jat byl přece, ač pozdě, úžasem. I poslal tam a poručil
tělo svaté přenésti v noci, s tou podmínkou,
nebudou-li svaté údy dopraveny na místo nového uložení
do svítání,
všichni, kterým to bylo svěřeno, bez nejmenší pochyby že
budou mečem utraceni. I přišli v noci, vzali přesvaté
tělo, a naloživše je na vůz, jeli, až přijeli k potůčku,
jenž slove Rokytnice. A ejhle, voda byla tak vystoupla, že i přes
břehy se valíc všechny lučiny zaplavila a těm, kteří
svaté tělo přiváželi, nezbývala naděje kromě smrti. Ale když
v takové tísni byli, přišlo jim na mysl, aby prosili samého
blaženého Václava, by se nad nimi smiloval; neboť již předtím
mučedník přemnoha zjeveními ráčil nabádati, aby byl přenesen.
I řkou: Ó blažený mučedníku, protože s nábožnou
myslí dbali jsme tvého příkazu, nyní všichni jsme v nebezpečí,
že vražedným mečem budeme odpraveni. Ale zároveň pracují, aby
jakýstakýs most postavili. Co toto dělají, vzhlédnou a uzří
náhle sebe i vůz s tělem vzácného mučedníka na tom
břehu řeky, kam směřovali.
To vidouce sluhové svatého mučedníka mohutným
hlasem a celým srdcem velebí Boha i světce svého, kterýž
služebníky svoje z takové (81)
nesnáze tak mocnou silou
vysvobodil. Takto se zázrakem ukázala dobrotivost Páně, takto zásluha
jeho služebníka, takto sláva Boží a takto moc mučedníkova
byla dosvědčena, když i tělo jeho důstojným přenesením
bylo uctěno i nosiči takovým divem byli vysvobozeni.
Pospíchajíce pak dále k řece Vltavě a most
pobořený nalézajíce, jali se bědovati. Nadto počali i síly
ztráceti, nemohouce nikterak ho pozdvihnouti. I utekli se
znovu k modlitbám, aby jim známou svojí dobrotou přispěl, by
nepozbyli života časného, neboť právě nastávalo jitřní
kuropění, knížetem za lhůtu určené. Brzy viděli, že jsou
vyslyšeni, berou jej na ramena, a jako by žádné břemeno
ani nenesli, přes zlámaný most se s radostí bez nesnází
dostali. I přišli tedy beze vší překážky nebo zdržení
na místo, které sobě světec byl kdysi připravil. A rozžehnuvše
světlo, aby viděli, zřeli tělo jeho neporušeno a všecky rány
zhojeny, kromě té jediné, kterou mu do hlavy zasadil bratr jeho přeukrutný.
Ta totiž, ač byla také zhojena,5 od ostatních se přece lišila,
jako by byla potažena nějakou bílou mázdrou. Ale když ji omyli,
ukázalo se, že se podobá ostatním.
V té chvíli byl prý mezi ostatními lidmi, kteří
se starali o pohřbení jeho, nějaký klerik ctnostného života,
který se světcem, dokud žil na tomto světě, byl spjat nejvěrnějším
přátelstvím. Ten dotýkaje se úd po údu těla přesvatého,
proudem slz maje zality oči, vložil ruku světcovu v ruku
svoji, a zlehka ohmatávaje nehty, ucítil, že jeden se viklá.
I mluví klerik k druhům: Běda nám, hříšníkům,
neboť viděti, že toto přesvaté tělo je velmi blízké
rozkladu. Hle, již nehty povolují. Ostatní však obořivše se naň
praví: Proč, bratře, tak mluvíš, což tvůj bystrý rozum
neprohlédl, že pro oddanost, s jakou jsi ho miloval, chce ti
poskytnouti částku svého těla? Tu on bije se pěstí v prsa:
Právě, praví, právě; domnívám se sám, že tak tomu bude. A uchopiv
znovu ruku přesvatou, dotkl se znovu nehtu; leč shledal, že tak
pevně tkví v prstě, jako by ani známka viklání se na něm
nebyla ukázala.
Také ucho jeho, kteréž bylo mečem nadobro uťato a od
sestry jeho podle pokynu ve zjevení bylo nalezeno, našli přirostlé
na své místo a úplně zhojené. Byla pak ona ctná paní,
sestra blaženého mučedníka, jménem Přibyslava,
již od kolébky zvyklá Kristu Pánu sloužiti podle přikázání
evangelia bez úhony. Když ji Pán byl zprostil jha manželského,
všecka se oddala službě Boží, prahnouc a žízníc po tom,
aby v posvátný závoj byla zahalena, a dnem i nocí
bez ustání na modlitbách, bdění a postech trvajíc. K ní
ve vidění přistoupil blažený Václav a pravil: Pronásledovatelé
uťali mi ucho (82)
a dosud leží mezi stromem, který stojí u kostela,
a zdí toho chrámu od chvíle, co bylo uťato. Tímto zjevením
ctná paní vytrhla se ze spánku, vyhledala to místo u kostela,
nalezla tam jako vzácný poklad přesvaté ucho jeho. S úctou
a radostí velikou jej zdvihnuvši a Bohu všemohoucímu děkujíc,
šla k hrobce bratra a pána svého a mučedníka, s několika
nejvěrnějšími ji u veliké uctivosti otevřela, ucho tam
vložila a pečlivě ji zavřela. A po přenesení jeho
ctihodných ostatků tak neporušené a k tělu přirostlé
je nalezli, jak jsme prve pověděli, jako by meč se ho nikdy nebyl
ani dotkl.
Shromáždivše se tedy, co se jich jen mohlo sejíti,
kněží i lid, s hymnami a zpěvem uložili svaté tělo
v rakev a pochovali v basilice svatého Víta mučedníka,6
kdež z milosti Páně pro zásluhy svatého mučedníka Václava
dějí se mnohé a přímo nesčíslné zázraky k chvále
a slávě jména Krista Pána našeho. Slaví pak se přenesení
jeho 4. března.7
Tak dopřál
Pán náš Ježíš Kristus, jenž s Otcem a Duchem svatým
živ jest a kraluje na věky věků.
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho,
kap. 8.
Přeložil Antonín
Stříž (1969).
[Kap. 9-10].
[Přídavek].
Poznámky:
|
1 –
|
Zázrak
s krví se objevuje již v Crescente. |
2 –
|
Přesto
se D. Třeštík pokoušel vysvětlit Václavovu vraždu jako
„nešťastnou náhodu“, neboť chtěl z bratrovraha
Boleslava vytvořit českého národního hrdinu –
zakladatele „státu“, a našli se i tací, kteří
tento nesmysl byli ochotni po něm opakovat. |
3 –
|
Zasloužený
trest stihl zřejmě všechny kromě Boleslava I. |
4 –
|
Zde si Kristián
zjevně protiřečí. Tato zmínka vylučuje předchozí
Kristiánovu domněnku (Kristián, kap. 6),
převzatou z Crescente,
že Václav snad chtěl vstoupit v Římě do kláštera.
|
5 –
|
V
roce 993, kdy Kristián psal svoji legendu, měl zřejmě možnost,
prohlédnout si Václavovu lebku. |
6 –
|
Podstatné
je tu právě ono „uložení svatého těla v
rakev“, zatímco jeho předchůdci na pražském
stolci, Bořivoj (hrob K1 ve Václavově svatovítské rotundě
– obr. 1) a Spytihněv
(hrobka kostelíka P. Marie Na baště), byli pohřbeni
ještě bez rakve. Srovnej článek: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“ |
7 –
|
Protože
Kristián datoval Václavovu vraždu rokem 929, přenesení
jeho těla se mělo podle něj odehrát 4. března roku
932. |
|
Petr Šimík (2006).
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Srovnání:
„Rodokmen »Přemyslovců«“.
Zavraždění Václava: Kristián, Kosmas,
Dalimil, Přibík
Pulkava, Marignola, Neplach,
„Granum“, Palacký.
Hroby: „Hrob knížete Václava“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 6: „Životní data kněžny
Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní data knížete
Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Otázka: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázka: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128.
•
Anežka Merhautová: Vznik a význam svatováclavské přilby. Kol.
aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
999). NLN, Praha 2000, s. 85-92. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|