I.
STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA O SV. VÁCLAVU
Redakce jihoruská (text Vostokovův) – 2. část
„Sě nyně“
|
[Pokračování
...]
Avšak Boleslavovi vsel ďábel do srdce,
aby jej navedli proti bratru jeho a aby nebyla spasena duše jeho na
věky. Přišel den svatého Emerama, k němuž [jsa] zaslíben sv.
Václav, veselil se v Bohu. Ti však zlí ďáblové tehdy vyzvali Boleslava,
radu činíce nepřátelskou o Václavovi, jako i Židé o Kristu
v prvá léta.
Bývala pak „Posvěcení chrámu“ ve všech
hradech. Václav pak jezdíval po hradech; zajel [i] do hradu
Boleslavova. V neděli
byla liturgie Kosmy a Damiana, a vyslechnuv liturgii, chtěl
Václav odjeti domů do Prahy. Boleslav však nedal jemu, prose
plačtivou myslí, prose jej a řka: Proč chceš odjeti? Nápoj
zdravý mám. On pak neodřekl bratru, nejel domů. A vsed na kůň, začal hráti
a veseliti se s druhy svými na
dvoře Boleslavově.7
Pročež míníme, že pověděli jemu
na
dvoře a řekli mu: Boleslav tě chce zabíti. A neuvěřil tomu,
[ale] na Boha [věc] vložil. V touž noc se sešli
nepřátelé do Hněvysova dvora a pozvali si Boleslava a dovršili
tu zlou, nepřátelskou radu. Jako i k Pilátovi se sešli
Židé proti Kristu myslíce, tak i oni zlí psi, těm se podobajíce, radili
se, jak by zabili pána svého. Řekli pak: Půjde na jitřní,
tehdy ulovíme jej.
Když bylo ráno, zvonili na jitřní. Václav pak,
uslyšev zvon, řekl: Sláva tobě, Pane, že
jsi se mi dal dočkati jitra tohoto. A vstav šel na jitřní.
Zastihl pak jej Boleslav ve vratech. Václav pak ohlédl se a řekl:
Dobrý byl jsi nám pán večer. K Boleslavovi však přiklonil se ďábel k uchu a rozvrátil srdce
jeho; i tasiv meč odpověděl: Takto ti chci lepším býti. A udeřil
[jej] mečem po hlavě. Václav pak obrátiv se řekl: Co jsi si
usmyslil? A chopiv jej porazil a padl nad ním a řekl: To ti Bůh,
bratře, [odpusť?]. Tuža přiběhnuv udeřil [jej] do ruky. Václav pak pustil
bratra a běžel k chrámu. Dva ďáblové Česta a Tira
zabili [jej] v chrámových vratech. Hněvysa pak přiběhnuv probodl mu
bok mečem. I vypustil ducha svého řka: V ruce tvé, Pane, odevzdávám ducha svého.
Zabili pak v tom hradě s ním nějakého Mstinu, ale jiní mužové
utekli rychle. Jedny pobili a druzí se rozběhli po zemích,
děti zahubili pro něj.
A Boží sluhy oloupili [a] vyhnali z města a ženy [jejich] za
jiné muže provdali a všecku zlou žádost vyplnili: zabili
knížete svého. Tira pak řekl: Pojďme na paní, ať
najednou přemůžeš bratra svého i matku svou. Boleslav však řekl:
Nikam se nepoděje, než jinými [jí] dosáhneme. Václava pak rozsekavše
odešli, nepochovavše
ho.8
Krastěj však kněz
vzav jej před chrámem jej položil a pokryl tenkou
plachtou. Uslyševši pak matka
o zabití syna svého a přiběhnuvši, hledala ho; uzřevši
pak jej, padla na srdce jeho a plačíc sbírala údy těla syna
svého. Sebravši [je] pak neosmělila se nésti jej do domu svého, ale
v jizbě knězově umyvše a oblékše jej, položil
jej uprostřed kostela. Obávajíc se však matka jeho smrti,
utekla se do Charvát; nebo
strašné jest, aby od cizích rukou ji utrpěla. Poslav pak Boleslav,
nezastihl ji. Povolav pak kněze Pavla, aby
vykonal modlitbu nad ním, pochovali ctné jeho tělo, dobrého a spravedlivého
panovníka a ctitele Božího a milovníka Kristova,
neboť mu sloužil s pobožností a s bázní. Krev pak jeho, když
nechtěla po tři
dni jíti do země, v třetí pak večer, ani [to] všichni viděli, chrám vzešel nad ním.
I divili se tu všichni, a ještě doufáme v Boha, že se na přímluvu
[modlitby] a víru [pravověrnost] dobrého
Václava i větší zázrak ukáže. Nebo vpravdě Kristově muce a svatých mučedníků rovnala se muka jeho;
neboť se radili o něm
jako Židé o Kristu, rozsekali jej a děti
pro něj zahubili. Vpravdě všechen národ lidský velmi ho želel
a oplakával.
Zabit pak byl kníže Václav léta
6337, indikce 2.,
kruhu (slunečního) 3., 28. dne měsíce září;9
a Bůh
dejž pokoj jeho duši na místě věčného pokoje, se všemi vyvolenými,
[zabitými] pro něj bez viny, kde všickni spravedliví odpočívají ve světle života tvého,
Pane.
Nezůstavil však Bůh vyvolených svých
na potupu nevěrným, ale navštívil milostí svou a obrátil i zatvrzelá srdce na pokání
a poznání hříchů svých. Boleslav pak, rozpomenuv se na Boha,
jak veliký hřích učinil, pomodliv se Bohu a všem svatým a poslav sluhy, přinesl tělo bratra svého
Václava z hradu Boleslavi do slavného hradu Prahy, řka: „Zhřešil
jsem a hříchu svého i nepravostí svých jsem si vědom“.10
I položili jej v kostele svatého Víta po pravé straně oltáře „dvanácti apoštolů“,
kdež byl sám řekl: Vystavím chrám tento.
Přenesen pak byl knížete Václav měsíce března 3. [sic] dne. Bůh
dejž pokoj jeho duši na lůně Abrahámově, Izákově i Jakobově, kdež všichni spravedliví odpočívají,
očekávajíce vzkříšení Pána našeho Ježíše Krista, jemuž
sláva na věky, amen.
Překlad Josef Vajs
(1929)
Poznámky:
|
7 –
|
Na všech „přemyslovských“ hradech
tehdy asi stál kostel – viz mapka. |
8 –
|
To vše ukazuje, že Václavova vražda
nebyla spáchána „nešťastnou náhodou“, jak se domnívá D. Třeštík
(1997,
s. 434), ale že šlo o dlouho dopředu pečlivě
připravovaný zločin. Jinak by se na místě vraždy nemohli „náhodou“
objevit jen oba hlavní protagonisté a čtyři
spiklenci, ale nikdo z Václavovy družiny! První, co Boleslav po
vraždě udělal bylo, že zlikvidoval nejen Václavovu
družinu, ale i jeho přátele v Praze, a Boleslavovi družiníci dokonce
i „nemluvňátka“. A když už byli
„v ráži“,
chystali se i na Boleslavovu matku Drahomíru. Pokud by šlo o „nechtěnou“ nešťastnou náhodu, jak chce D. Třeštík
(1997, s. 434), nenechali by Václava
„rozsekaného a neuklizeného“! V textu Minejním
byl spolu se Mstinou zabit i Helena. |
9 –
|
Po přepočtu by rok vraždy
vycházel na rok 829 (6337 – 5508 = 829). K chybě došlo zřejmě
při převodu z hlaholice („g“ = 4) do
cyrilice („g“ = 3), rok byl původně zřejmě zapsán: 6 tisíc 4 sta 30 a 7 (srovnej
D. Třeštík 1997, s. 209-224). Odpočet 5508 patří byzantské starší éře I, ale rok
6437 je spíše rokem
alexandrijské světové éry (s odpočtem 5502) a odpovídá
roku 935 římského juliánského
kalendáře. Viz „Granum“
k roku 928. |
10 –
|
To, co se u
Boleslava dostavilo po vraždě, lze stěží nazvat „lítost“
nebo „pokání“, ale spíš „chladná kalkulace“. K translaci Václavova těla nedošlo tři
roky po vraždě, jak uvádějí některé legendy (Crescente,
Gumpold,
Kristián, II. stsl. legenda), ale podle D. Třeštíka
(2000, I., s. 11) až v šedesátých letech 10. století
v souvislosti s přípravami na založení pražského biskupství, tzn. až 30 let po vraždě, a to by byla opravdu
velmi pozdní lítost. Podle Vavřincovy legendy k tomu
došlo dokonce až „za času pana Vojtěcha,
vznešeného vyznavače a biskupa“ (Vojtěch byl zvolen biskupem v roce
982 na Levém Hradci). Protože Boleslav I. zemřel v roce 972, šlo by pak
o lítost až jeho syna Boleslava II.
(972-999). |
|
Petr Šimík (2005).
Zpět 1. část: Václavovo
mládí a skutky.
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Tabulky:
4. „Stáří prvních »Přemyslovců«“.
5. „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
8. „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
12. „Dožitý věk knížat
podle průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
13. „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I. a II.). DaS 2000, č. 4 a 5, s. 6-11 a 29-32.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|