[Pokračování ...].
[5] Když
mladičký knížete převzal pozemské právo,1 není se co divit, jak těžkými
rozpory mučivých pochyb byla jeho dobrota skličována duševně, neboť si byl umínil v své zbožné mysli, že bude
hledět především k věcem nebeským. Vždyť přece, ačkoli byl správcem veřejné moci, od prvých let dětských
s láskou se věnoval službě Boží. Obával se, že bude musit pykat za hříchy svěřeného lidu, kdyby jich nestíhal,
jak náleží, podle zemského zákona. Tyto rozpaky si však rozřešil po nedlouhých úvahách a přidržel se správné
cesty, takže ani neopomíjel svých světských povinností ani se příště nelekal, že snad něco zanedbá ze svých snah
nebeských. A potom zřídil pro lid správné zákonodárství jak pro chudé tak pro bohaté, a sedě na knížecím
stolci pořádal vše svým pokynem. V rozsuzování býval obezřelý, hotov slitovat se nad každým. Obviněné
z nepatrných přečinů vysvobozoval od záhuby bez odměny a nesouhlasil s užíváním všelijakých muk
pohanských na soudech. V své domácnosti býval prostý, dbalý čistoty mravů. Mocným neskrblil přípověďmi statků
a pamatoval na to, aby sliby ty plnil. Příchozím a ubohým a cizincům podával větší a hojné
důkazy lásky, sirotkům byl otcem, ovdovělým přispíval ze svého majetku a vyhnance těšíval a projevoval
jim vždy ku podivu svou otcovskou přízeň. Tichý v celém svém počínání a pamětihodný milovník trpělivosti
vedl si ve všech nahodilých protivenstvích opatrně, rozdával štědře své jmění na potřeby plačící chudiny, pokorný,
tichý, vlídný v svém chování, na sebe mnohdy velmi přísný, k jiným vždy shovívavý, štědrostí,
milosrdenstvím, vyučováním nevědomých, utvrzováním vyučených zářil všem jako příklad věčného života.
[6] Těmito tedy skvoucími zdobami ctností byl denní styk
blahoslaveného jinocha zkrášlen, a péči o tuto slitovnost oblíbil
si do té míry, že když zasedal se svými velmoži a soudci na soudech a některý z uvězněných zločinců
odsouzený na smrt, byl před něj předveden, tu nemohl-li ho dobrotivý kníže nijak obhájit ani osvobodit od smrti,
sám si vzal nějakou záminku a vyběhl ven, aby nebyl vinen prolitím krve ani neslyšel konec popravy. Neboť měl
takovou úmluvu se svým milým panošem: Uslyšíš-li, že moji zemané chtějí někoho odsoudit k smrti, vyvolej mě
od nich za nějakou záminkou ven, abych nebyl účasten v té krvi. Bylť pamětliv onoho slova evangelia, jež řekl
Pán: Nesuďte, abyste nebyli souzeni, a neodsuzujte, abyste nebyli odsouzeni (Luk. 6, 37).
[7] Tento Boží příkaz si náš jinoch svrchovaně
oblíbil, a ježto chápal, že jeho zanedbání by bylo pro každého smrtelníka na pováženou, ušetřil milosrdně
řečené viníky odsouzené k utracení, a tím, že je osvobozoval, snažil se je napravit. Všechna vězení na
všech hradech rozbořil a všechny šibenice po celé zemi na mnoha místech kázal pokácet a sám to zahájil.
Když o jeho blahodárném počínání uslyšeli mnozí kněží a služebníci
Boží v jiných zemích, spěchali k jeho dobrosrdečnosti a on sám
je přijímal s radostnými projevy lásky, neboť nikdo nespouštěl ze zřetele zachování božské lásky,
a zdržoval je s uctivou laskavostí, starostlivě a vlídně, aby u něho zůstali. Jejich hojným
a posvátným výkladem čistá jeho mysl byla božsky vzdělávána a poučována, takže si osvojila podivuhodnou
znalost písem jak latinských tak i řeckých.2
Neboť co za studií dřív viděl u svých učitelů, to sám horlivě uskutečňoval. A poněvadž míval soustrast
s každou bolestí lidskou, když někdo onemocněl, navštěvoval jej se slitovnou pomocí, nebožtíkům pak od
sousedů nepovšimnutým sám se postaral o pohřeb. Než i kmenům, které posavad
žily po starém způsobu pohanském, podával dobré učení nové víry. A když viděl blažený ten jinoch,
jak ve své nevědomosti chodívají do modlářských svatyň a cizím neznámým bohům žertvy obětují, záhy se
vystříhal docházky a účasti na těchto bezbožných kvasech obětních, třebaže byl často zván, neboť si přál nade
vše víc stát se účastníkem nebeské hostiny nežli se poskvrnit
ď á b e l s k o u ohavností těchto žertev. Nicméně rmoutil se
nemálo nad těmito nevolníky zlého bludu a často přemítal o slovech Písma, jak přikazuje slovo
apoštolovo: Jeden druhého břemena neste (Gal. 6, 2). Jiné lidi poněkud náchylnější k pravé cestě,
vedoucí k nejvyššímu dobru, napomínal sladkým hlasem a přiváděl je nazpět tím, že jim sliboval dary
nebeské milosti, aby se zřekli pohanských model, jimiž se dali oklamat,
a přiklonili se s vírou k pravdivému přislíbení božského úmyslu. Jiné zas méně přístupné tomuto
spasitelnému učení, srdce zatvrzelejšího a rozumu netečnějšího k pochopení pravdy, podle slov
apoštolových, ať vhod či nevhod učil a přesvědčoval (II. Tim. 4, 2), a tak obojím
způsobem jim naznačoval odměnu a snažil se ze všech sil, aby, kohokoli mohl, jak dobrovolným tak nuceným
pozváním, přivedl na večeři Hospodinovu oplývající veškerou hojností k účasti na radosti věčné.
[8] V době velikého postu svatý ten
jinoch, přestože jako panovník byl poután veřejnou správou, rok co rok
prožíval jednotlivé dny ve věru úžasných postech o hladu a modlitbě, za ustavičného konání modliteb
vzlétajících za štědrého podělování chudých. V noci pak se oddával
nejjasnějšímu bdění a nepomýšlel ani na slabé zdřímnutí. Sotvaže zavládlo noční ticho, odvrhl postel
v své skvoucí ložnici a s knížkou v ruce vycházel z paláce, bez vědomí stráže
a provázen jedině svým panošem, putoval bos a pěší od hradu k hradu přes příkré vrcholky hor
a propastné doliny a hluboké strže, po stezkách kamenných útesů a srázných ledových balvanech,
a za pění žalmů a jiných modliteb navštěvoval jednotlivé
kostely.3 Vpravdě snášel až takovou trýzeň tělesnou, že kapky krve
řinoucí se z rozdrásaných útlých jeho pat značily jeho stopy. Domů se pak vracel potají na své lože. Světec
sám skrýval, co se v něm dělo vnitřním poznáním, a když zasedal na trůn, odíval se nádherou knížecího
roucha, ale pod panovnický háv oblékal na své přečisté tělo roucho žíněné.
Když nastal čas žní, vstal uprostřed noci zcela
pokradmu a se svým shora již vzpomenutým panošem bos a pěší se ubíral
na své pole a vlastníma rukama požínal pšenici a vázal ji do snopů a sám je vkládal na
ramena svá i svého panoše a skryl je v tajném koutku svého domu. A tam je vytřel a na
žernově semlel a svatýma rukama čistě je prosel, a pak je pokropil vodou ve jménu svaté Trojice,
a samojediný toliko se svým jemu sloužícím panošem smísil v nádobě mouku s vodou, kterou nosil ve
vědru ze studně, požehnal ji vzýváním svaté Trojice a zamísil prací svých rukou. A když z nich
napekl hostií, posílal je do kostelů k obětování při mších Pánu našemu Ježíši Kristu.
V čase pak podzimním zavolal svého nejvěrnějšího sluhu, zmíněného již panoše a společníka
a sám s ním zcela potají přelézal ploty vinic, a když naplnil
dva koše svými hrozny, vložil si je na ramena a vrátil se domů se svým panošem. Vlastníma rukama je pak
vytlačil, a když je dobře připravil pro službu Boží, aniž kdo jiný co o tom věděl kromě jediného již
často zmíněného onoho panoše, slil víno do nádoby a tajně je uložil. Až shledal, že je zralé, posílal je
klerikům a kněžím zároveň s hostiemi, které sám pékával pro chrámovou bohoslužbu, a sám je všem
stejně rozdílel.4
Ó, jak nerozvížitelná jsou pouta neposkvrněné víry kol přečisté hrudi. Ó, jaká chvalitebná
poslušnost nejoddanějšího následovníka. Ó, úžasná pokoro knížete, jež se nestydí vzít na sebe z vnuknutí
božské lásky povinnosti služebníků. Neboť když patřil v závratné kontemplaci na nebeská tajemství, jež choval
v srdci, s takovou úslužností uctíval a miloval vznešenou a spasitelnou oběť těla a krve
Páně, že pro kult této nebeské hostiny, očišťující nákazu vin, nejen bojoval stálostí víry, nýbrž tím, že vzal na
sebe jako prostý sluha vnější práci s přípravou nejčistšího pramene a svou milostnou štědrostí sám se
vpravdě stal účastným kněžského úřadu.
[Pokračování ...].
Překlad Josef Vašica (1969).
Poznámky:
|