VRAŽDA
KNÍŽETE VÁCLAVA
KRISTIÁNOVA
LEGENDA, KAP. 7. |
[Pokračování
...].
(75)
Dálo se pak toto za časů
Jindřicha krále saského, jenž si u nich první z milosti
Kristovy korunu na hlavu posadil a s nímž byl tento blažený muž
spjat ustavičným přátelstvím. Abychom tedy v začatém pokračovali:
Boleslav maje dům čili dvůr vlastní v hradě jeho jménem nazvaném,
ze všech stran již probodán šípy ďáblovými a chtivostí
panování rozpálen, když nadcházela slavnost blažených mučedníků
Kosmy a Damiána, jež se světí dva dni před svátkem blaženého
archanděla Michaela, vzav si za záminku, že tam ke cti těchto
svatých posvěcen jest kostel, bratra svého blaženého lstivě
jako na hostinu zve, ale spíše, jak se vpravdě ukázalo, na zavraždění.
Jemu sice (76)
bylo to vše dobře známo, ale přece zachovávaje ducha
neohroženého, políbil na rozloučenou všechny příbuzné a přátele
a vydal se na cestu zbraněmi víry obrněn.1 |
Obr. 1. Kníže Václav připíjí
archandělu Michaelovi.
Mladičký Boleslav sedí na klíně jednoho ze spiklenců. Iluminace
z wolfenbüttelského rukopisu Gumpoldovy legendy (před rokem 1006).
|
Když
tam přišel, všecko sobě dvojmo připraveno nalezl, hostinu totiž
s velkým přepychem a skrytě ozbrojených nepřátel silnou tlupu.
I šel do kostela a řádně obcoval mši svaté, a Bohu a svatým
Kosmovi a Damiánovi, jejichž výroční slavnost se konala, se
poručiv, do domu hodovního vesele vkročil. A když už srdce
zlovolných hodovníků, napuštěná dávno žlučí vraždy, krměmi
a nápoji se rozehřívala, jali se ponenáhlu skrytou zbraň
vytahovati. Meče totiž pod rouchy majíce opásány a za zády je
skrývajíce a pořád, jak by udeřili, přemýšlejíce, třikrát
vstali a třikrát zase usedli, poněvadž všemohoucí Bůh
Otec nedal jim to provésti, neboť si snad přál posvětiti příští
den, na který žádný svátek nepřipadal. Světec tedy vida je
rozběsněny, zůstával sice bez bázně, ale pospíchal od stolu
co nejdříve se zdvihnouti. A když poodešel maličko ze síně
hodovní, jeden z přátel jeho přistoupí k němu řka: Hle, mám
pro tebe tajně uchystaného koně; vsedni naň co nejdříve a hleď,
pane můj, od nich ujeti, neboť smrt ti hrozí. On však nic na
jeho slova nedal, vrátil se do místnosti hodovní, a vzav číši
a pije přede všemi na úmysl prosebný, zvolal hlasem povýšeným:
Ve jménu blaženého archanděla Michaela
pijme tento kalich, prosíce a snažně žádajíce, aby duše naše ráčil uvésti nyní v pokoj
věčné radosti. A když všichni,
kteří mu byli věrní, odpověděli: Amen, on vyprázdniv číši
políbil všecky a do svých hostinských místností se odebral.2 A když dlouho před tváří Boží na modlitbách a žalmech trval,
převzácným svým údům dopřávaje odpočinku posléze unaven
usnul.
Nadešla i doba slaviti
vigilie, jimž blažený muž jako vždycky nábožně obcoval.
Tolik zajisté byla svatá duše oddána náboženství křesťanskému
a tak dbala církevních ustanovení, že (což nazýváme známkou
mnichů nejdokonalejších) celou historii Starého zákona dával o těch vigiliích od svých kleriků v předepsané době předčítati.
Ale i v největší svátky, to jest v soboty před Božími hody
velikonočním a svatodušním, kdy se ve svaté církvi Boží slavívá
všeobecný křest, aby ničeho z toho, co Božího jest, nebylo
opominuto, nenalezly-li se v čas křestních zkoušek děti, posílal
na trh a všecky mladé otroky, co tam kupci přivedli na prodej, z lásky k samému Bohu sobě kupoval, a tak blahoslavený duch o dílo
Boží jsa pečliv, nikdy nestrpěl, aby něco obyčeji Božímu
chybělo.
Čteš to milostivý biskupe,3
a podivuješ se, kterak to, což, jak víš, (77)
stěží by dokázali
mužové církve s milostí nejvyššího Boha, velmi svědomitě
vykonal muž stavu laického, a to kníže
a vladař národa, který i nad jiné národy za divoký
svou přirozenou povahou bývá pokládán. Prosím, ó otče nejblaženější,
abys čerpaje z vrozeného tobě zdroje moudrosti se mnou to, co
jsem napsal a ještě napíši, zvelebil do důstojnější podoby,
neboť, jak jsi byl poručil, kromě toho, čeho z tvých úst jsem
se doslechl nebo co pravdivého jsme se oba od osob plných víry a svatosti dozvěděli, něčeho jiného perem se dotknouti nadobro se
vystříhám.4 Ale postupme dále v začatém. |
Obr. 2. Iluminace zaznamenala
dva momenty těsně před vraždou.
Wolfenbüttelský rukopis Gumpoldovy legendy (před rokem 1006).
|
Blažený mučedník, jenž měl býti brzy pro
vytrvalost v díle vyznamenán korunou slávy, odebral se, jak jsme
pravili, do chrámu matky církve, aby Bohu vzdal jitřní chválu.
Tou pak milostí od Boha muž nehynoucí paměti vzkvétal, že
nikdo nepochyboval, že on před úsvitem půjde k bráně svatosti,
aby tam modlitby vykonal. A na tu hodinu čekal druhý
Kain,5 maje ji vhodnou ke spáchání vraždy.
Vidím vpravdě, cožkoli kdy stránky Písem svatých byly naznačily,
že se naplniti má, to že až do písmenky se naplní. A toto praví
jedna stránka, narážejíc na ty, kteří činí zlo: Každý, kdo
zle činí, nenávidí světla (Jan 3, 20). Ještě
totiž před příchodem noci bratr svatého mučedníka, ba ne již
bratr, ale zvrhlý vrah, byl poručil kněžím
chrámu svatých Kosmy a Damiána, až bude přicházeti, aby mu
nikterak nedali do kostela vkročiti, by snad od svých věrných
zbrojnošů nebo komorníků, kteří ještě na ložích byli, nebo
od lidí, kteří by se sběhli, nebyl vysvobozen – a aby
nenastala potřeba zločinným prolitím krve zhanobiti a poskvrniti
chrám.6 Co toto píši, aj, přichází
mi na mysl hříšný sbor Židů, kteří sice se báli vkročiti
do pretoria Pilátova, ale Pána usmrtiti se nebáli. Tak i tento
vlastního bratra neblahý vražedník bojí se poskvrniti krví zdi
chrámové, a rukou svých od bratrovraždy nezadržuje. Svým
slovem, ó nejkrutější ze všech nepřátel, sebe odsuzuješ a probodáváš,
když krví, kterou proléváš, místa svatá potřísniti se hrozíš.
Leč stalo se, jak jsi přikázal! Neboť když vzácný
mučedník před jitřními chvalami pospíchal do chrámu, aby dříve,
než lid se sběhne, Bohu Otci v komůrce přesvatého srdce svého
co nejskrytěji se pomodlil, zatím úklady od bratra se strojí a meč
se brousí, aby připravena byla žertva pro Krista. Ale nač bych
dvojnásob bolu v srdce, dvojnásob slz v oči vléval, nutě
se ze široka vyprávěti smrt spravedlivého, skonání nevinného?
Míváť veliká bolest zajisté přemnoho slov, ale nesmím příliš
odkládati příběh svatého mučednictví pro ty, kteří dychtí
jej zvěděti.
(78)
Vstává blažený Václav, který se měl
brzy státi žertvou Kristovou, a do chrámu podle svatého obyčeje
svého spěchati dychtí, kdež by mohl, než se sejde lid a nastane
ruch, co nejskrytěji se oddati delší modlitbě; a jako dobrý
pastýř se stádcem společné chvály jitřní poslouchati nebo zpívati
si žádaje, brzy lapen jest v osidla nástrah. Neboť kněz
toho chrámu, jeden z těch, od kterýchž vyšla
nepravost z Babylónu, jakmile zahlédl muže Božího, podle příkazu
zlosynů zavřel dveře chrámové.7
Pozdvihli se i připravení úkladníci, bratr totiž a všichni
jeho ozbrojenci. A vida
bratra vojín Bohem vyvolený
pozdravuje ho, a kol krku ho objímaje a líbaje, děkuje mu řka:
Zdráv buď provždy, bratře můj, a statky tohoto života i budoucího
oplývej; přijmiž tebe Kristus k věčné své hostině, jako jsi
ty včera mne a moje všecky v takové hojnosti pohostil. Na to on s pyšným duchem a s pohledem posupným, tase meč, který mu visel
skryt pod pláštěm, odpověděl: Včera ovšem, jak chvíle toho
žádala, nyní však bratr bratru takto poslouží. A rozmáchnuv
se mečem ťal ho jím do hlavy; leč poněvadž moc Páně ho chránila,
sotva krev se ukázala. Hrůzou nad neslýchaností svého činu byl
bídák tak ochromen, že i když podruhé ťal, k svému údivu nic
nezmohl, co by bylo hodno muže silného. Holý jeho meč blažený
Václav rukou zachytiv praví: Jak špatně si počínáš, když
mne zraňuješ! Když však viděl, že od svého úmyslu neupouští,
posléze ho, jak někteří praví, chytil a k nohám svým porazil
řka: Hle, člověče vlastním rozhodnutím zahubený, vidíš,
kterak tebe bych mohl vlastní rukou jako nejmenší zvířátko
rozdrtiti, ale daleko budiž, aby pravice služebníka Božího
poskvrnila se krví bratrovou. A meč, který mu vytrhl, vrátil
bratru, a na ruce již od něho krváceje, do chrámu rychle pospíchal.
Onen zlořečený však mocným hlasem křičel a hnal se za ním
volaje: Společníci moji, společníci, kde jste? Prašpatně pomáháte
pánu svému a ničemně ho necháváte na holičkách, ačkoli
je vystaven takové úzkosti! Tu se vyřítila celá tlupa zlosynů
ze skrýší, do nichž se byli rozprchli, s mnoha meči a kopími,
a těžkými ranami ho probodavše, odpravili ho u dveří chrámových.
Tehdy také svatá duše, vysvobozena na tom zápasišti
z vězení tohoto života, vavřínem krve ozdobena vítězně se
odebrala k Pánu, dne 28. září, zatímco se nebe radovalo a země kvílela, léta vtělení Páně devítistého
dvacátého devátého.8
|
Obr. 3. Kristus nasazuje sv. Václavovi
na hlavu přilbu spasení (Ef 6, 17).
U Václavových nohou v proskynézi kněžna Emma, manželka
Boleslava II., objednavatelka
rukopisu. Titulní iluminace z wolfenbüttelského rukopisu Gumpoldovy legendy (před rokem 1006).9
|
Jeho bezduché tělo matka, kterou nedávno pro hříchy
její byl vyhnal a potom znovu v pokoji z lásky Kristovy do vlasti
povolal, s některými věrnými sebrali, a toliko do hrobu je položivše,
zemí (79)
je zasypali, ne jak se slušelo na mučedníka, ale jak bývá
pohřbíván kterýkoli smrtelník, nemající cti ani blaženosti. Ale
onen blažený bojovník z trýzně a potupy povstal k hojnější
slávě, a čím opovržlivěji synové ďáblovi a údové jeho s mučedníkem vzácným zacházeli, tím dražším představuje
se Pánu svému a spoluobčanům nebeským. Stává se druhem andělů,
společníkem apoštolů, spoludědicem mučedníků, účasten jest
pokoje vyznavačů a neporušenosti panenské a dostává se mu věnce
věčně se zelenajícího a půvabu krásy nehynoucí. A tak pohrdnuv vznešeností vévodství pozemského, v němž
byl předtím skutečně vládl, v království nebeské jako pravý
vévoda a mučedník vešel.10 Ale my,
jsouce v slohu suchopární a neumělí, ponechejme toto moudřejším
a obraťme se k prostému vyprávění zázraků jeho.
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 7.
Přeložil Antonín Stříž (1969).
[Pokračování ...].
[Kap. 9-10].
[Přídavek].
Poznámky:
|
1 –
|
Boží
zbroj (Ef 6, 10-17): štít víry a meč (resp. kopí) Ducha svatého, jež je
slovo Boží; jsou to zbraně víry, mezi něž patří i „přilba
spasení“, jehož Václav mučednickou smrtí nepochybně dosáhl.
O Václavově přilbě se Kristián zmiňuje v Přídavku
legendy. K vybavení „svatých vojínů“ (miles
Christi; Dei electus miles) přilba
automaticky patří.
|
2 –
|
Václavův přípitek archandělu
Michaelovi zachytil iluminátor wolfebüttelského rukopisu
Gumpoldovy legendy – viz obr. 1.
|
3 –
|
Kristián se tu obrací
na zadavatele legendy a asi svého prvního čtenáře Vojtěcha,
biskupa pražského (982-997).
|
4 –
|
Kristián měl tedy
od biskupa
Vojtěcha přesné instrukce, čeho se má ve svém sepisování
nadobro vystříhati.
|
5 –
|
Srovnání s biblickým Kainem
a Ábelem Kristiánovi umožnila
jeho domněnka, že Drahomíra byla matka Václava i Boleslava. Není to ale možné. Drahomíra
byla Vratislavova druhá manželka a Václavova macecha.
Viz tab. 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“.
|
6 –
|
Na další iluminaci z wolfenbüttelského
rukopisu Gumpoldovy legendy je zachycen kněz, který zavírá dveře
kostela (obr. 2), ačkoli v samotném textu legendy se
tento motiv nevyskytuje. Je zřejmé, že její iluminátor měl k dispozici legendu tzv. Kristiána.
|
7 –
|
Viz výše obr.
2. Podle I.
stsl. legendy by jméno onoho kněze mělo být Krastěj.
|
8 –
|
Podle názoru historiků však k
vraždě knížete Václava došlo 28. září roku
935 (D. Třeštík 1997, s. 428-431). Srovnej „Granum“
k roku 928.
|
9 –
|
Emma Francká se na počátku
roku 989 stala manželkou Boleslava II. Jako součást svého hmotného
zabezpečení dostala Mělník,
kde použila své – franckým králem jí udělené a českým
panovníkem akceptované – právo razit mince. V Čechách
také dala zhotovit a iluminacemi bohatě vyzdobit opis Gumpoldovy
legendy, kterou dal sepsat její
(nevlastní) bratr z matčiny strany, císař Ota II. To také vysvětluje,
proč česká kněžna nechala opsat a vyzdobit zrovna
tuto italskou legendu (L. Polanský 2000, s. 48, 288 pozn. 168).
|
10 –
|
Proto na titulní
iluminaci wolfenbüttelského rukopisu Gumpoldovy legendy Kristus
nasazuje sv. Václavovi přilbu spasení
– viz obr. 3.
|
|
Petr Šimík (2006).
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Srovnání:
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen Otonů“.
Vražda Václava v legendách: I.stsl. legenda, Crescente,
Gumpold, Kristián,
Vavřinec, II. stsl.
legenda.
Vražda Václava v kronikách: Kosmas,
Dalimil,
Pulkava, Marignola, Neplach,
„Granum“, Palacký.
Hroby: „Hrob knížete Václava“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 6: „Životní data kněžny
Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní data knížete
Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128.
•
Luboš Polanský: Spory o původ české kněžny Emmy, manželky
Boleslava II. Kol.
aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
999). Eds. Luboš Polanský, Jiří Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 27-48.
•
Anežka Merhautová: Vznik a význam svatováclavské přilby. Kol.
aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
999). Eds. Luboš Polanský, Jiří Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000,
s. 85-92. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|