I.
STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA O SV. VÁCLAVU
Redakce severoruská (text
Minejní) – 1. část
„Sě nyně“
|
V týž den (28. září).
Život blahoslaveného knížete Václava [českého].
Hle, nyní se vyplnilo prorocké slovo,
jež mluvila ústa Pána našeho Ježíše Krista. „Neboť bude v poslední
dni“, jež míníme, že jsou nyní, „povstaneť bratr proti bratru svému a syn proti otci svému, a
nepřáteli [budou] člověku domácí jeho; [lidé] sami sobě budou
nelaskaví. A odplatí jim Bůh podle skutků jejich.
Byl jakýsi kníže veliký a slávou
ctěný, který žil v Čechách, jménem Vratislav,
a manželka jeho se jmenovala Drahomiř.1
Zplodili pak syna prvorozeného, a když jej křtili, dali mu jméno
na křtu svatém Václav; tak
nazvali dítě podle svého obyčeje. I vzrostl
pacholík. A když otec jeho Vratislav měl posaditi chlapce na svém
stolci – sám byl stár, očekával své smrti –, povolal Vratislav
knížete, jenž byl tehdá v jeho zemi, a biskupy a všecko
duchovenstvo chrámové. Dobrý pak a pravověrný biskup i notar[ij],
se vším duchovenstvem, odzpívavše svatou liturgii v kostele přesvaté
Paní naší Bohorodičky a vždy panny Marie, pozdvihše pacholíka,
postavili [jej] na stupni před oltářem. A požehnal jej
biskup takto řka: „Pán Bůh Ježíš Kristus požehnejž pachole
toto, jakož jsi požehnal všechny spravedlivé své: Abrahama, Izáka,
Jakoba, a [jakož] jsi korunoval pravověrné císaře, rovné apoštolům,
Konstantina a Helenu“.2
An takto mluvil pravověrný ten biskup, a modlitbami jeho začal
pacholík [růsti], milostí Boží chráněn [jsa]. I dala jej bába
jeho Lidmila učiti
písmu slovanskému, [a] následuje učitele svého dobře, naučil
se smyslu všemu brzo. Poslal jej pak kníže Vratislav na Budeč, i začal
se pacholík učiti písmu latinskému a naučil se [mu] dobře.3
V tom čase umřel Vratislav kníže.
I posadili knížete Václava na stolec otce jeho Vratislava, a
Boleslav začal mu být poddán;
byli pak ještě mladí a vzrůstem malí.
Matka pak jeho
Drahomiř upevnila zemi a lidi svoje
spravovala. A když vychovala druhého syna svého
Boleslava, začal Václav spravovati lid svůj.4
Měli
pak čtyři sestry, i provdali je v rozličná knížetství a
vybavili je.
I vložil [Bůh] takovou milost na knížete Václava,
že počal rozuměti knihám latinským jako biskup nebo jako kněz;
a vzal-li řecké knihy i slovanské, četl v nich bystře a
bez chyby. A netoliko že knihám rozuměl, ale i víru naplňuje
všem ubohým dobře činil, nuzné krmil a pocestné [do domu] přijímal
podle evangelského slova; Boží sluhy krmil přehojně a vdovám
nedopouštěl ublížit od nikoho a všecky lidi, ubohé i bohaté,
miloval. A všechny kostely zlatem okrášlil a věřil v Boha
celým srdcem a všecko dobré činil v životě svém.
I zbujněli mužové čeští
a povstali proti sobě; neboť kníže jim
byl ještě mlád,
let osmnáct [maje], když umřel otec jeho. A když vzrostl a
rozhledu nabyl bratr jeho, tehdy ďábel, nechtěje od počátku
dobré lidskému rodu, vešel do srdce zlých rádců jeho, jako
kdysi do Jidáše zrádce. Neboť psáno jest: „Každý, kdo povstává proti pánu svému, Jidáši
podoben jest“. Ti pak počali pobádati Boleslava ke zlému [a] řekli:
Chce tě zabíti kníže Václav, uradiv se s matkou svou i s muži
svými.
Ti psi zlí, jižto byli Václava navedli vyhnati matku
svou bez viny. Václav však, znaje bázeň Boží, pomněl na slovo
apoštola řkoucí: „Cti otce svého i matku svou“ a „Milovati budeš bližního svého jako
sám sebe“. Chtě blahoslavený naplniti všelikou spravedlnost Boží,
přivedl nazpět matku svou do
domu svého a velmi plakal, řka takto: „Pane Bože můj, nepokládej
jim všem [sic] to za hřích“. Vzpomenul pak na slovo proroka
Davida: „Hříchů mladosti mé a nevědomosti mé nevzpomínej,
Pane!5
Proto ctil svou matku, ona pak se radovala z víry syna
svého a z milosti, kterou prokazoval. Malomocné krmil; bylo-li kde
sirotku ubližováno, nedal ublížiti jemu od nikoho; též pocestné
přijímal a dobrý jim pokoj činil, a jakož je řečeno v svatém
evangeliu evangelistou Matoušem: „Pocestným jsem byl, a nepřijali
jste mne, nahý, a nepřioděli jste mne, nemocen jsem byl [a] v žaláři,
a nenavštívili jste mne“, totiž na levici tehda [jsoucím], i půjdou
ti do trápení věčného, a [jsoucí] na pravici, kteří činili
tyto dobré [skutky], tehdy vejdou do života věčného. To [a] takové pomýšlel blahoslavený kníže v srdci svém; byl-li kdo
chudý, buď domácí nebo cizí, všecky odíval a krmil, a přišel-li
k němu některý služebník kostelní nebo kněz, jemuž bylo ublíženo,
on takové vykupoval a dobře činil všem.
Kostely pak
zřídil ve všech městech a dobře činil jim; a Boží
sluhy shromáždil ze všech národů, a služba Bohu za něho se dála
po všecky dni, jako u velikých národů, zařízením dobrého a žádoucího knížete Václava. I vložil mu Bůh do srdce
takovouto myšlenku, vystavěti kostel ve
jméno svatého Abrahama.6
[Pokračování ...].
Překlad Josef Vajs
(1929)
Poznámky:
|
1 –
|
O křtu Vratislava ani
Drahomíry se nemluví. Předpokládá se zcela automaticky, že
byli oba křesťané. Proto také dávají Václava s naprostou samozřejmostí
pokřtít hned po narození, jak se slušelo a jak bylo v knížecím
prostředí obvyklé. |
2 –
|
Postřižiny se udělovaly chlapcům
v sedmi letech věku. Severoruská redakce legendy se od této
jihoruské významně liší ve znění biskupova požehnání,
uvádí jej v celé nezkrácené podobě – viz „Srovnání“ níže. |
3 –
|
Jestliže Ludmila dala vyučit
Václava v knihách slovanských
pod vedením kněze (a on si dobře osvojil jejich smysl)
a pak byl otcem poslán do Budče (patrně dodatek podle
legendy X), aby se vyučil v knihách latinských
(zde ho učil kněz, zvaný Učen, jak praví Crescente
a II. stsl. legenda, podle Kosmových anagramů
totožný s moravským biskupem Gorazdem), potom logicky v sídle Vratislavově (což zřejmě nebyla Praha,
kde vládl Spytihněv) by musel tehdy působit pouze slovanský kněz,
latiny neznalý.
Je ovšem možné, pokud
Ludmila sídlila na Budči (D. Třeštík 1997, s. 364-366), což
slovanský legendista zřejmě netušil, že
knihám slovanským i latinským Václava učil
tentýž kněz – biskup Gorazd-Učen
– viz „Rodokmen Mojmírovců“. |
4 –
|
Po smrti knížete Vratislava
(†921) dosadili Václava
na trůn a „Boleslav mu byl poddán“. Ale „byli pak oba malí“, a tak vládla Drahomíra. Z této nelogické změti
informací má racionální jádro asi jen zpráva o Drahomířině
regentské
vládě, o níž Crescente
vůbec nemluví. Proč k ní vůbec došlo? Vždyť Václav už nebyl žádný mladíček,
jak se z dalšího textu legendy dovídáme, měl
18 roků. Ve skutečnosti ještě víc – asi 26 roků –, jak vyplývá z antropologicko lékařského průzkumu
jeho ostatků, který provedl E. Vlček
(1997,
s. 112, 126, 134-135, 137), čili ve Václavově věku příčina v žádném
případě nebyla. Svůj lid tedy nezačal spravovat až Drahomíra vychovala svého
druhého syna Boleslava,
resp. až Václav dospěl, když dospělý byl již v roce
otcova úmrtí, ale zřejmě po Arnulfově zásahu v Čechách
v roce 922, kdy Drahomíra byla donucena odstoupit, či spíše byla
vyhnána. Tehdy měl Václav 27 let a Boleslav asi patnáct, a jak uvádí I. stsl.
legenda, mohl pak „vyrůstat pod ním“
(charv.), resp. „počal mu býti poddán“
(Vost., Min.).
To ovšem legendista napsat nemohl, protože pak by Václav
vypadal jako slaboch, který si svoje právo na stolec nedokázal vůči
nevlastní „matce“ prosadit. Proto se také v žádné
václavské legendě nemluví
o Václavově dožitém věku! K věku Vratislava a Václava srovnej článek:
„Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“. |
5 –
|
Legendista se vůbec nezmiňuje
o Ludmilině vraždě, proto může mluvit „o matce bez viny“,
chybí mu pak motiv pro Václavovo vyhnání Drahomíry. K tomu
stejně mohlo dojít až po Arnulfově zásahu (922), tedy až poté, co
se Václav ujal vlády. Je proto možné, že
v době, kdy tato legenda vznikla, se kult sv. Ludmily buď ještě
neprosadil, anebo naopak legendista nechtěl opakovat
to, co v té době již bylo zaznamenáno ve staroslověnské legendě
ludmilské – dnes ztracené. Co bylo jejím
obsahem můžeme dnes usuzovat pouze na základě staroslověnského
Prologu o sv. Ludmile nalezeného na
Rusi nebo z latinské Fuit. |
6 –
|
„Na všech
(»přemyslovských«)
hradech nechal postavit kostely“, nad tím se asi pozastavovat
nebudeme. Proč však na Pražském hradě staví rotundu? Stál
zde již kostel P. Marie, kde byl pohřbený jeho strýc Spytihněv,
a bazilika sv. Jiří, v níž nalezl spočinutí jeho
otec Vratislav. Pro svoji bábu Ludmilu dává postavit samostatnou kapli. Nabízí se tu tedy logické vysvětlení, že
svatovítskou rotundu dal Václav postavit nad
hrobem svého děda Bořivoje. Byl to přece právě Bořivoj, kdo přenesl
moravské křesťanství do Čech (Kristián, kap. 2). Kromě toho
Václav zřejmě usiloval o to, aby staroslověnská liturgie zazněla i na Pražském
hradě, nejen v rotundách v jeho blízkém či vzdálenějším
okolí (rotunda sv. Klimenta na Levém Hradci, rotunda sv. Petra na Budči,
rotunda sv. Kosmy a Damiana v Boleslavi). |
|
Petr Šimík (2005).
Komentář:
„Víme dnes bezpečně, že typ rotundy
byl do Čech přinesen právě z Velké Moravy a bylo by tedy možné,
že byl použit již u nejstaršího v Čechách postaveného
kostela“ (D. Třeštík 1997, s. 330), tj. kostela sv.
Klimenta na Levém Hradci, který dal postavit kníže Bořivoj.
„Zákoník Lex Salica Karolina hovoří o prastarém zvyku budovat
nad hroby významných mrtvých memoriální sakrální stavby.
Taková stavba, nejspíše dřevěný kostel sv. Michala, vznikla
nad prvním hrobem kněžny Ludmily na Tetíně“ – uvádí P.
Sommer (2001, s. 7-8). Lze proto předpokládat, že nad hrobem svého
děda nechal Václav také postavit kostel, v tomto případě
kamennou rotundu.
„Rotundy a vůbec centrální
stavby nebyly původně určeny pro bohoslužby, stavěly
se nad hroby mučedníků nebo se
zřizovaly na zvláště památných a posvátných místech.
Později se z nich staly normální kostely, ale tento »památeční«
ráz na nich přece jenom zůstal. Václav dal svou rotundu postavit
na místě, které bylo jistě památné. Postavil ho totiž na
pahorku Žiži (nebo spíše Siži), »uprostřed hradu«, kde už dávno
předtím stál knížecí stolec, onen symbol vlády, pro nějž
pak čeští bojovníci »činili ze svých lebek most« pro ty, kteří
na něj chtěli usednout. Hned vedle rotundy se nacházelo pohřebiště,
vzniklé nejspíše delší dobu před jejím postavením. Při její
stavbě se jeden či dva z hrobů ocitly uvnitř rotundy,
kostel byl možná postaven nad již existujícím hrobem či hroby.
E. Vlček se domníval, že v tomto hrobu (označeném K1) byl
pochován Bořivoj. Ve svém
kostele P. Marie totiž Bořivoj pohřben nebyl, leží v něm
nepochybně Spytihněv se svou manželkou. Pahorek Siži s kamenným
knížecím stolcem a snad i hrobem
Václavova děda, prvního křesťanského
knížete, by však byl vskutku památným a posvátným
místem“ (D. Třeštík 1997, s. 409-410).
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Tabulky:
4. „Stáří prvních »Přemyslovců«“.
5. „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
8. „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
12. „Dožitý věk knížat
podle průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
13. „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Pokračuje 2. částí: Vražda
Václava a přenesení jeho těla.
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|