VÁCLAVOVO
VIDĚNÍ A PROROCTVÍ
KRISTIÁNOVA
LEGENDA, KAP. 3. (2. část). |
[Pokračování
...].
(65)
Blažený pak Václav,
ač útlého byl ještě věku,
u matky přebývaje1 též duchem prorockým se v oněch dnech
proslavil a všecko, co nastane, poznal, neboť mu to zjevil Kristus
Pán v jasném vidění. Jednou za ticha nočního ukázal se zrakům
svatého a Boha plného Václava dům jistého kněze Pavla (jenž k často zmíněné paní
blažené paměti Ludmile oddaně lnul a jehož přátelství bylo od ní nejoddaněji spláceno), půvabnými
a rozsáhlými ochozy obehnaný, zbaven jsa všech krásných zdí a přebývání lidskému zcela
odcizený. Když ze sebe střásl tíhu tělesného spánku a k rozjímání duchovnímu už bdělý se
probral, oznámil moudrou řečí některým, co byl viděl, a hned
nato prorockými ústy vykládal, co pravdivého by řečené zjevení
do budoucna ohlašovalo. Těmito slovy k svolaným promluvil: Když
jsem pozdě ulehl, drazí přátelé i vy domácí služebníci, v tichu nočním mne vyrušilo vážné
a tajemné vidění. Uzřel
jsem dům kněze Pavla (66)
veškeré krásy budov zbavený a od lidí
nadobro opuštěný. Z vidění toho jímá mne zármutek a svírá
mne vnitřní tíseň, neboť mám starost o věrné Boží. Ale poněvadž
nesmírná dobrotivost Všemohoucího přivádí mne k naději, že
– jak je přislíbeno – všecko je možno věřícímu (Mar. 9, 22), chystám se, aby věc byla neklamně
vysvětlena, podáním jasného řešení odhaliti pravý smysl tohoto snu, který nastávajícími
událostmi bude dokonale ověřen.
Neboť zboření domů, které jsem spatřil,
věští
šťastnou smrt mé báby Ludmily, svaté a ctihodné paní. Ta totiž
jako oběť šíleného spiknutí mojí matky, jak rodem, tak i hanebností skutků pohanky, zosnovaného
s několika pomahači k zločinu stejně odhodlanými, zanedlouho podstoupí za vyznávání
křesťanského jména a víry kruté těla umučení zbraněmi bezbožníků, kteří
k ní tajně vpadnou. Rozlehlé pak prostranství v domě, jak vidění
svědčí, lidem opuštěné, ohlašuje žalostné vyhnání kněžstva
ze země a nezaslouženou ztrátu všeho jmění – na výsměch naší
ochraně. Neboť zajisté moje rodička zlořečené
paměti,2 zavile
nenávidíc živou víru, kterou já seč jsem vyznávati, ctíti,
ze srdce následovati a milovati neustávám a nejinak i v budoucnu
vždy milovati budu, zamýšlí tyto kněze rozličných stupňů,
poněvadž se hlásí k stejnému smýšlení jako já, statků
pozemských zbaviti a ze země ukrutně vyhnati.3
V tomto dohadu duch jeho bystře předvídavý a pravdy
znalý se nikterak nemýlil, nýbrž všechny body jeho prorockého
výkladu, jak o zavraždění řečené paní, tak o krutém vypuzení
kněžstva, které v širokém okruhu přilehlých krajin ochotně
se podrobovalo jeho panství či spíše velkomyslné štědrosti, v neporušitelném sledu nedlouho
potom se do písmene, jak známo, vyplnily.
[Pokračování ...].
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 3. (2. část).
Přeložil Antonín Stříž (1969).
Poznámky:
|
1 –
|
Ludmila údajně vychovávala oba bratry, protože ještě „nebyli
vyspělí věkem a silou“. Podle Kristiána to měl být také důvod
její vraždy. Současně ale říká, že Václav, „ač malý, přebývaje
u matky, duchem prorockým se proslavil“ (neboť Ludmila oba
bratry vrátila
Drahomíře), měl v oněch dnech prorocké vidění o Ludmilině
smrti. V tom, stejně jako u ostatních legendistů, je jeho vyprávění
zcela zmatené. U matky mohl přebývat pouze Boleslav (tehdy
čtrnáctiletý), Václav měl v roce 921, kdy byla zavražděna Ludmila, již 26 roků (viz
tabulka 13).
|
2 –
|
Toto
označení Drahomíry Kristián převzal z Gumpoldovy
legendy (kap. 11). |
3 –
|
Václav
v roce 922, kdy po Arnulfově vojenském zásahu v Čechách
konečně usedl na pražský stolec, dal Drahomíru vyhnat. Návrat
ji dovolil, až měl vládu pevně v rukou. |
|
Petr Šimík (2005).
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Tabulky:
4. „Stáří prvních »Přemyslovců«“
podle legend.
5. „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
8. „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
12. „Výsledky průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
13. „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|