FUIT IN
PROVINCIA BOHEMORUM
Stalo se v
provincii Čechů (Utrpení mučednice Ludmily) |
1. Byl v zemi české jeden kníže, jménem Bořivoj,
žijící tehdy ještě v obyčejích pohanských, a vzal si za manželku
z jiné země1
dceru knížete Slavibora, jménem Ludmilu. Ta, když byla ještě
mladičká, obětovala modlám a často velmi zaníceně se oddávala
jejich uctívání. Když tak oba žili pospolu, z Božího pokynu a přání byvše přivedeni k lítosti přijali očistu svatého
křtu a s nimi tak učinil zároveň i jejich poddaný lid.2
2. Narodili se jim pak tři synové a tři
dcery, a od toho dne, kdy přijali milost křtu, všecko jejich království
vzrůstalo víc a více. Kníže Bořivoj potom, naplniv šestatřicet
let svého života,3
odebral se z tohoto světa. Po něm ve vládě nastoupil jeho
prvorozený syn jménem Spytihněv. Shromažďuje kněží
a kleriky, žil s odevzdaností ve víře Kristově. A naplniv čtyřicet
let svého života,4 rozloučil
se s tímto světem. Po jeho skonu ujal se kormidla vlády bratr
jeho Vratislav.
3. Jejich matka, vznešená paní Ludmila po svém obrácení
od pohanských bludů každodenními slzami hořce lkala, že dříve
modly uctívala. Sama to však v lepší stránku obrátila; stala
se totiž matkou chudých, nohou chromých, okem slepých (Job 29, 15), vlídnou utěšovatelkou sirotků a vdov. Když však řečený
kníže Vratislav, dovršiv třiatřicet
let svého života,5
opustil
skličující pouta tohoto světa a syn jeho Václav,
tou dobou ještě chlapec,6
ujal se vlády a říše otce svého, matka chlapcova, jménem
Drahomiř, setrvala ve stavu vdovském.
4. Tehdy nepřítel lidského pokolení, ďábel, záviděl,
že zbožná služebnice Boží Ludmila vynikala tolika přednostmi.
I konala knížecí matka poradu se svými nespravedlivými rádci
a jala se míti v nenávisti svou tchýni Ludmilu. Říkala totiž:
„Proč ona má být takřka mou paní? Zahubím ji, zdědím všechno,
co má, a budu vládnout svobodně“. Byl totiž její syn Václav
posud mladíček. Jakmile ctná a oddaná služebnice Boží Ludmila
seznala takovýto úmysl, řekla své snaše: „Netoužím vládnout
a nepřeji si mít ani sebemenší částečku tvé moci. Naopak žádám,
abysi mi povolila nerušeně sloužiti Bohu až do skonání mých
dnů“.
5. S těmito slovy opustila Ludmila hrad Prahu a přišla
na jeden hrádek, který se zve Tetín. Tam pak řečená služebnice
Boží, předem tušíc budoucí umučení, pevně se utvrdila ve
znalostech věcí posvátných a se vzrůstající horlivostí
prokazovala dobrodiní chudým, aniž mohla zcela naplnit svou
touhu. Po jejím odchodu matka mladičkého knížete, poradivši se
se zločinnými rádci, vyslala muže, aby ji zahubili. Ti si přibrali
veliké vojsko a táhli na hrádek Tetín.7
6. Tehdy připomenutá služebnice Boží v předtuše
věcí budoucích povolala si jednoho zbožného kněze, jménem Pavla, a vybídla ho, aby sloužil mši svatou. Po ní se upřímně
vyzpovídala před tváří Nejvyššího Soudce a posílila se přijetím
těla a krve Páně. A vědoma si jsouc své smrti, počala se
odívati zbraněmi víry a vytrvávala na modlitbách, aby duši
svou, ozdobenou dobrými skutky, poručila Bohu.
7. Když se pak zšeřilo, řečení ukrutníci zamířivše
k jejímu obydlí rozrazí bránu a vběhnuvše ke dveřím domu, v němž
byla služebnice Boží, vylomí veřeje a vejdou dovnitř. I řekla
jim: „Bratři, proč jste přišli s takovou zuřivostí? Cožpak
jsem vás neživila jako syny? Své zlato, stříbro a drahocenná
roucha dala jsem vám; a dopustila-li jsem se nějaké viny na vás,
povězte mi!“ Oni však nedbajíce mírumilovných slov stáhli ji
z lože a vrhli ji na dlažbu. Tu s pláčem jim řekla: „Zadržte,
bratři, maličko, aspoň než dokončím svou modlitbu!“ A s rukama sepjatýma modlila se k Pánu. Domodlivši se řekla
jim: „Zapřisahám vás, bratři, setněte mne!“ To totiž říkala,
aby si prolitím krve zasloužila přijetí koruny mučednické. Oni
však nesvolili, nýbrž vložili provaz na hrdlo její a zardousili
ji. Tak ona, naplnivši ve veliké víře a oddanosti jedenašedesát
let svého života,8
odebrala se k Pánu. Byla tak umučena oddaná služebnice Kristova
Ludmila v sobotu patnáctého dne měsíce září v časných hodinách
nočních.
Překlad Bohumil
Ryba (1969)
Poznámky:
|
1 –
|
Pro autora legendy, působícího
zřejmě v Praze, leží hrádek Pšov (Mělník) již „v jiné
zemi“! Viz mapka „Dějiště
Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“. Srovnej
také Kristiánovu
legendu (kap. 3). |
2 –
|
Legendista nic neví o Bořivojově
křtu arcibiskupem Metodějem na Moravě. Tuto smyšlenou historku
od Kristiána nepřevzal. Nepochybné ale je, že oba
uzavřeli sňatek jako křesťané
(jak vyplývá i z Kristiánovy
legendy, kap. 3), neboť Bořivoj byl pokřtěn
hned v raném věku a Ludmila musela být pokřtěna ještě před
uzavřením manželství, neboť „církev
neviděla smíšené sňatky ráda“ (N. Profantová 1996, s. 35). Tím spíš,
když šlo o knížecí pár. Viz „Granum
k roku 894“ (po přepočtu 871). |
3 –
|
Uvedený
Bořivojův věk 36 let (†888) zhruba odpovídá E. Vlčkem stanovenému dožitému
věku knížete K1-Bořivoje (35-40 let) pohřbeného ve Václavově svatovítské
rotundě na Pražském hradě (Kristián
uvádí 35 let). |
4 –
|
Spytihněvův věk 40 let (†915) je rovněž
v relaci s výsledky Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu
jeho pozůstatků z hrobky v kostelíku P. Marie na Pražském
hradě (40-45 let) (Kristián uvádí shodně 40 let). |
5 –
|
Výraz
„dovršiv“ je nesporně chybný. Legendista jej převzal buď z
Kristiána, nebo z nedochované staroslověnské předlohy Fuit jej nepřesně přeložil, ta životní údaje knížat
mohla obsahovat.
Správně má být „vládnuv“
třiatřicet let, jak uvádí
ludmilská Proložní legenda: „vladěvъ lět LG“ – rukopis č. 153 býv. moskevské
Typografické knihovny (dnes
Ústřední archiv).
E. Bláhová a V. Konzal (1976, s. 280)
vyslovili zase opačnou domněnku, že „nesporně chybný“ je údaj
„vládnuv“, pokud chápeme „vladěti“ jako „vládnouti“:
nejde o dobu vlády, ale o věk Vratislavův. Snad i znění rukopisu č. 59
Pogodinovy sbírky ze St. veř. knih. Saltykova-Ščedrina v Leningradě
„vladěja lět L i G“
napovídá, že písař rukopisu rozuměl textu
jinak: „Ten pak maje třiatřicet let, spočinul v Pánu“
– uzavírají oba překladatelé. Není ovšem zcela jasné, proč
právě takové chápání textu tomuto písaři podsouvají (vladěja
– maje).
Protože Vratislavův otec Bořivoj zemřel
asi v roce 888 a Vratislav v roce 921, musí se údaj „33 let“ (což je právě rozdíl mezi oběma letopočty) týkat doby
Vratislavovy vlády, neboť
autor Proložní legendy vynechal Spytihněva. A to jak jeho samostatné vlády (915-921), tak i vlády po boku staršího bratra
Spytihněva (888-915) v nějakém „údělu“ – „v jiné zemi“ – v samostatném
území podrobeném již dříve Bořivojem, které tehdy spadalo pod
„přemyslovskou“ správu. Jejich matka
Ludmila přitom po nějakou dobu asi působila jako regentka
(888-894). O tom, že Čechové tehdy měli více knížat
(rozuměj křesťanských – Spytihněv a Vratislav), svědčí
zpráva Fuldských análů k roku
897, kdy se v Řezně objevilo poselství „knížat Čechů“, které si stěžovalo
na útlaky ze strany Moravanů.
Dosavadní překlady Proložní legendy:
• J. Vajs (1929) –
„vládnuv třiatřicet let“,
• J. Vašica (1942) –
„vládnuv, v třiatřicíti letech skonal v Pánu“,
• J. Vašica (1969) –
„vládl třiatřicet let, načež zesnul v Pánu“,
•
E. Bláhová-V. Konzal (1976) – „dosáhnuv třiatřiceti let,
spočinul v Pánu“.
Podle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka se
však Vratislav dožil 45-50 let – viz tabulka 12.
A tento údaj velmi dobře zapadá do historického
kontextu – viz tabulka 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“. |
6 –
|
Z průzkumu Václavových ostatků
zcela jasně vyplynulo, že se dožil asi 40 let. Byl-li svým
bratrem zabit v roce 935, musel by mít v roce úmrtí svého otce
Vratislava (†921) asi 26 let a to již rozhodně nebyl chlapec.
Tento omyl s Václavovou nezletilostí se traduje také
ve václavských legendách (Crescente,
Gumpold),
odkud byl zřejmě převzat i Kristiánem.
Legendisté si asi nedovedli jinak
vysvětlit a zdůvodnit regentskou vládu Drahomíry (921-922),
společně s Tunnou a Gommonem (Kristián,
kap. 4), nebo
se jim pravý důvod nehodil do jejich legendistického schématu. |
7 –
|
Skutečný motiv Ludmiliny vraždy:
Drahomíra nemohla „vládnout svobodně“! Ludmila jí v tom nějak
bránila. Zřejmě chtěla na stolec prosadit oprávněného Václava,
i když on sám o to údajně příliš neusiloval. Drahomíra, která si
nepřála „mnicha na trůně“, se
chopila
regentské vlády, aby stolec časem uvolnila pro svého vlastního
syna Boleslava, o němž tato legenda, zdá se, vůbec
nemluví. Podle odhadu D. Třeštíka (1997, s. 204) se
Drahomíra vdávala asi v roce 906, v následujícím roce se
mohl Boleslav narodit; v roce 921 by mu pak bylo asi 14 let. Byl
to tedy Boleslav, jenž byl v roce otcova úmrtí opravdu ještě chlapec, jinoch,
mladíček. Pokud se D. Třeštík ve svém odhadu nemýlí, pak by Drahomíra musela být
Vratislavova druhá manželka, protože podle E. Vlčka (1997, s. 112,
126, 134-135, 137) se Václav narodil kolem
roku 895. V tom případě Drahomíra nemohla být jeho
vlastní matkou, ale macechou. Tím se mnohé vysvětluje. Třeba
fakt, že ještě za otcova života byl Václav dán na vychování
ke své bábě Ludmile (o Boleslavovi se v této
souvislosti vůbec nemluví, nejspíš nebyl ještě na světě). Jeho matka
– Vratislavova první manželka – v tu dobu
zřejmě zemřela. Tím, že Václav vyrůstal mimo otcovský dům,
lze pak také zdůvodnit a vysvětlit komplikace spojené s převzetím
vlády po otcově smrti. Byl k tomu nutný Arnulfův vojenský zásah
zvenčí (922). |
8 –
|
Podle E. Vlčka by se Ludmila měla
dožít ±66 let. Protože byla zavražděna v roce 921, narodila se
někdy kolem roku 855. Je ovšem pozoruhodné, že ačkoliv
autor legendy zná přesně věk jednotlivých jednajících osob, o věku
Václavově se konkrétně nevyjadřuje –
„tou dobou byl ještě chlapec“, „byl posud mladíček“.
Chybí také zmínka o přenesení Ludmilina těla
z Tetína do Prahy, zachycené v Kristiánově legendě (kap. 5), k němuž mělo
dojít o pouhé 4 roky později – v roce 925 (D. Třeštík
1997, s. 196). To odpovídá době potřebné pro upevnění Václavovy
vlády a vypořádání se s opozicí, které
i v Kristiánově legendě (kap. 5) předchází
translaci Ludmilina těla. |
|
Petr Šimík (2005).
Legenda: ь
– měkký jer; ъ – tvrdý jer.
Komentář:
K otázce výkladu „vládnuv –
dosáhnuv – dovršiv“ či „vladěja – maje“ (pozn.
4): Slovo „vládnuv“ lze chápat jako snahu
opravit chybu v Kristiánovi. Vratislavův věk 33 let je zcela nereálný –
ve svých sedmi letech se nemohl stát Václavovým otcem –
srovnej antropologem E. Vlčkem (1997, s. 105, 108, 112, 137) stanovený dožitý věk Vratislava (45-50 let) a Václava
(40 let) – viz tabulka 12.
H. Łowmiański (1970,
s. 413) k tomu říká: „Údaje o věku členů dynastie
nemohou být »úředního« původu, tj. pocházet z nějakého
oficiálního seznamu knížat, protože takovéto seznamy pravidelně
uváděly data nastoupení vlády a délku
panování a ne délku života“. Takto autora
citoval D. Třeštík (1997, s. 142), sám však údaj „33 let“,
použitý v legendách u Vratislava, stereotypně považuje za délku
jeho života
(D. Třeštík 1997, s. 206).
Dožitý věk prvních „Přemyslovců“ podle E. Vlčka ve
srovnání s údaji uvedenými v legendách přibližuje tabulka
4, dobu jejich vlády v grafickém znázornění najdete v
tabulce 5. Životní data Ludmily a Václava, podle současného
stavu poznání, obsahují tabulka
6 a tabulka 7. Průběžný
věk členů
prvních tří generací „Přemyslovců“ v některých klíčových
letech obsahuje tabulka 13.
Na základě chybných údajů legend o dožitém věku
Vratislava se pak někteří odborníci pokusili zpochybnit i výsledky Vlčkova
antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků
Vratislava a Václava – viz článek: „Jak
staří umírali staří Přemyslovci?“
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Srovnání:
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
Rodokmeny: „Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“
aneb Nejstarší staroslověnská legenda sepsaná hlaholicí v Čechách.
Kroniky: „Fuldské anály k roku
871“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?),
spíše však sňatku (!).
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené
historky“.
Tabulka 4: „Stáří prvních »Přemyslovců«
podle legend“.
Tabulka 5: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 6: „Životní
data kněžny Ludmily“.
Tabulka 8: „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
Tabulka 12: „Výsledky průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Hroby: „Hrob K1-Bořivoje“.
Hroby:
„Hrob knížete Vratislava“.
Hroby:
„Hrob knížete Václava“.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 64-65.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
•
H. Łowmiański: Początki
Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
•
Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
•
Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|