Dne 26. listopadu 1959
byla dutina ve Vratislavově tumbě komisionálně otevřena. V obdélníkové
dutině tumby byla uložena olověná truhlice uzavřená volným záklopným
víkem. Tato truhlice je 780 mm dlouhá, 250 mm široká a 250 mm vysoká. Byla převázána lněnou tkanicí, na které byla připevněna
oválná pečeť z červeného vosku, patřící svatojiřské abatyši
Kateřině z Lipoltic (1378-1386).
Stěny truhlice byly vahou těžkého víka zprohýbány.
V prostřední části víka je rytý čtyřřádkový latinský
text mající charakter autentiky. Nápis byl vyryt ostrým nástrojem
mezi sedmi liniemi ohraničenými svislicemi. Písmena jsou lesklá,
jako by byla vyryta nedávno. Mohlo se tak stát roku 1732 při
stavbě schodiště chrámového chóru. Latinský nápis zní:
ANNO DNI MoCoCoCoLXXIXo
IN OCTUA
SANTI/I/ JOHANNIS BAPTE RECOLLECTA SUNT
OSSA DUCIS WRATISLAI ET IN CAPSA
PNTI SERUSTA
V překladu: „Léta Páně 1379 v
oktávu svatého Jana Křtitele byly sebrány kosti vévody
Vratislava a uloženy v této schránce“. Na víku schrány leželo
dřevěné okrouhlé dvojdílné pouzdro z jasanového dřeva o průměru
145 mm, výšce 45 mm a vnitřním průměru 113 mm. Dřevo pouzdra
mělo přírodní barvu a bylo vyrobeno soustružením. Obě jeho části
byly spojeny na vystouplých okrajích stlučením na čtyřech místech
dřevěnými kolíky délky 30 mm a tloušťky 5 mm. Aby se dalo
pouzdro otevřít, musely být kolíky přepilovány.
V pouzdře byla složena pergamenová autentika o rozměrech
371×220 mm, s plikou širokou 33 mm a s mandorlovitě zašpičatělou
pečetí přivěšenou na listinu pergamenovým proužkem. Na listině
byl napsán text v 10 řádcích, vyznačený dvojitými linkami.
Mezi řádky textu jsou stopy stejného textu, zrcadlovitě otištěného.
J. Spěváček (1960) zdůrazňuje, že jde o dokument
psaný a vyhotovený v době, která je v listině uvedena, což
dokládá její obsah i paleografický rozbor.
Podle popisu M. Kostílkové má pečeť připojená k
listině rozměry 85×57 mm. Do misky z přírodního včelího
vosku byl typářem přitisknut tenký plátek (98)
červeného vosku, který nese v pečetním poli obraz biskupa sedícího
na gotickém trůnu. Ve výši boků postavy je po jednom zašpičatělém
erbu se špatně znatelným znamením.
Latinský text zní:
„...Anno ab incanacione domini millessimo
trecentesimo septuagesimo nono, die prima mensis iulii, pontificatus
sanctissimi in Cristo patris et domino, domino Wenceslae, dei gracia
Romanorum rege semper augusto et Boemie rege quarto, filio
inclitissimi principis Karoli quarti, Romanorum imperatoris et
Boemie regis, ad sacri imperii coronam concorditer ellecto,
regentibusque sacrasanctam Pragensem ecclesiam reverendissimis in
Cristo patribus et dominis, dominis Johanne, tituli basilice
duodecim apostolorum presbytero, cardinali, et Johanne, dicte
Pragensis ecclesie archiepiscopo et apostolice sedis legato,
reverendus in Cristo pater et dominus, dominus Hynko, episcopus
Ladimiriensis, ad ordinacionem et peticionem venerabilis et
religiose domine, domine Katherine, sancti Georgii castri Pragensis
abbatisse, ordinis sancti Benedicti, et collegii utriusque sexus
canonicorum, videlicet et sancti – monialum ecclesie eiusdem,
recollegit et comportavit corpus et osa incliti Wratislai, ducis
Boemie, fundatoris dicte sancti Georgii ecclesie beati, ut communis
famat assercio, patris sancti Wenceslai, terre Boemie patroni
gloriosi. Eaque, corpus videlicet et ossa, cum magna reverencie et
devocione in loco presenti honosifice sepelivit. In cuius rei
testiomonium presentes litteras sigillo suo iussit conmuniri“.
V překladu:
„Léta od vtělení Páně tisícího třístého
sedmdesátého devátého, prvního dne měsíce července, za
pontifikátu v Kristu nejctihodnějšího otce a pána, pana
Urbana, za zasloužené prozřetelnosti boží papeže (toho jména)
šestého, za vlády nejjasnějšího knížete a pána, pana Václava,
z boží milosti římského krále vždy rozmnožitele a krále českého
(toho jména) čtvrtého, syna nejslavnějšího knížete Karla Čtvrtého,
římského císaře a krále českého, svorně zvoleného, aby
nesl korunu svaté říše (římské), a v době, kdy řídili posvátný
kostel pražský v Kristu nejdůstojnější otcové a páni, páni
Jan, titulu basiliky dvanácti apoštolů kardinál – kněz, a
Jan, řečeného kostela pražského arcibiskup a vyslanec apoštolské
stolice, důstojný v Kristu otec a pán, pan Hynek, biskup vladimírský,
z ustanovení a na žádost ctihodné a zbožné paní, paní Kateřiny,
(99) abatyše svatého Jiří na hradě Pražském, řádu svatého
Benedikta, a sboru obojího pohlaví, totiž kanovníků a řeholnic
téhož kostela, sebral a snesl tělo a kosti slavného Vratislava,
knížete českého, blahoslaveného zakladatele kostela svatého Jiří,
jak hlásá obecné mínění, otce svatého Václava, slavného
patrona země České, a slavnostně je pohřbil, totiž tělo a kosti, s velikou důstojností a zbožností na tomto místě. Na důkaz
toho rozkázal tento list opatřit svou pečetí“.
Text listu podává svědectví o příslušnosti
kosterních pozůstatků uložených v truhlici knížeti
Vratislavovi I. Listina nese datum 1. 7. 1379 a vložil ji
vladimirský titulární biskup Hynek z Vladimíra na Haliči, který
byl v té době pomocným, tj. světícím biskupem (sufragánem)
pražského arcibiskupa Jana z Jenštejna ve věcech biskupských. V listině
je kníže Vratislav označován za blahoslaveného s poukazem na
obecné mínění. To mohl být též důvod k vyzdvižení
Vratislavových pozůstatků a jejich umístění v novém, k tomu
účelu na konci vlády Karla IV. zbudovaném náhrobku. Dále z
listiny vyplývá, že opětovného uložení pozůstatků se již
Karel IV. nedožil. Bylo provedeno až v době vlády Karlova syna,
krále Václava IV.
Text listiny vložené do hrobu představuje autentiku
dotvrzující věrohodnost zde uložených pozůstatků a jejich příslušnost
otci sv. Václava, knížeti Vratislavovi I.
[Pokračování
...].znovu1 přehlušil2
třesk3
zbraní4
a5
Emanuel
Vlček (1997,
s. 97-99).
Poznámky:
|