POVĚST O
POKŘTĚNÍ BOŘIVOJE
A O PŘENESENÍ KŘESŤANSTVÍ Z MORAVY DO ČECH
KRONIKA TAK ŘEČENÉHO
DALIMILA |
23 |
VYPRÁVĚNÍ
O PRVNÍM
KŘESŤANU
BOŘIVOJOVI
|
Zesnul Hostivít1 a stal se
/ vládcem Bořivoj. V tom čase
Svatopluk vlád na Moravě.2
/ Bořivoj mu sloužil. Právě
byl jím strašně pokálen. / Přijel na dvůr za králem,
a když pojíst měli spolu, / král ho nepřipustil k stolu
řka, ať pohan usedne si / jak hovado na zem se psy,
neboť prý mu chybí víra, / neboť ušatého výra
vzývá místo Stvořitele, / křesťanskou čest nemá v těle.
Bořivoj hned zrudl silně, / a když bylo po hostině,
žádal, aby pokřtil jej / arcibiskup Metoděj,
Rusín,3 který v zemi vší / po slovansku sloužil mši.
Tak byl svědkem Velehrad,4
/ jak Metoděj zářivý
kříž pozved a při křtu klad, / na šíj Bořivoje dlaně.
A bylo to léta Páně / osm set a devadesát čtyři,5
od kterého do Čech se pak šíří /
křesťanství, jak každý ví.
Po té převeliké změně / Bořivoj se světcem stal a denně
almužníkům dary dávat velí / a přispívá hojně na kostely.
Tak nastala pak i chvíle ta, / kdy kostel sv. Klimenta
v Hradišti6 byl Čechy zbudován
/ a na Pražském hradě vedle bran
k poctě svaté Maří vznikl chrám.7
V ony dny prý v Čechách Kain8 mše zpíval,
/ který první slavným knězem býval. |
Kronika
tak
řečeného Dalimila (kap. 23).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
1 –
|
Poslední z mytických Přemyslovců,
které přivedl na svět Dalimilův předchůdce kronikář Kosmas.
|
2 –
|
Svatopluk, král moravský (870,
871-894).
|
3 –
|
Metoděj, arcibiskup moravský v
letech 869-885, byl původem Řek ze Soluně.
|
4 –
|
Ve starších pramenech není místo
uváděno. Velehrad jako sídlo moravského biskupství uvádějí až
prameny 2. poloviny 13. století.
|
5 –
|
Skutečné datum Bořivojova křtu (asi
851) není
v soudobých písemných pramenech uvedeno. Roku 894
Metoděj (†885) ani Bořivoj
(†888) již nebyli naživu. Chybné datum Dalimil převzal z Kosmovy kroniky
(I, 14). Popis křtu je zpracován podle Kristiánovy
legendy (kap. 2). Historku s Bořivojovým křtem v dospělém věku
z rukou samotného arcibiskupa Metoděje si však
Kristián kompletně vymyslel podle vyprávění z „Conversio
Bagoariorum et Carantanorum“ o Ingovi. Ten zval na hostiny pohanské šlechtice i jejich
křesťanské otroky. Šlechtice však jakožto pohany
nechával sedět jako psy přede dveřmi, zatímco s otroky stoloval
u stolu, čímž samozřejmě nutil šlechtice, aby přijali křest (R. Turek
1963, s. 20; D. Třeštík 1997, s. 301). Ale už vyprávění o Ingovi
vychází zejména z řezenské církevní příručky
Ratio de cathecizandis rudibus, která byla sepisována jako misionářská
„učebnice psychologie“, zachovávající
úzus iroskotské misijní tradice (J. Cibulka 1965, s. 65-72).
Penitenciál v našem Homiliáři opatovickém ještě
říká: »Catechumini manducare non debent cum baptizatis, neque
gentiles«. – „Katechumeni ani pohané nemají
stolovat s pokřtěnými“ (P. Sommer 2001, pozn. 10 na s. 57).
Podle D. Třeštíka (1997, s. 338) byl Bořivoj
pokřtěn Metodějem roku 883.
To je však zcela vyloučeno, neboť pouhé tři roky poté autor staroslověnského Života sv. Metoděje
(886) o Bořivojově křtu již nic neví. Stanovení „správného“
data
křtu podle Kristiánem (992-994) smyšlené
historky je dodnes prubířským kamenem
historiků – viz tab. 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Dalimil však úplně zapomněl, že by měl
nechat pokřtít také Ludmilu, Bořivojovu manželku, pozdější
první českou světici.
|
6 –
|
Kostel sv. Klimenta na Levém
Hradci.
|
7 –
|
Kostelík P. Marie Na baště na Pražském
hradě.
|
8 –
|
V legendách je
jmenován Kaich (Kajk, Kaichos).
|
|
Předchozí kap. 22.: Přemyslovi
následníci (Hostivít a Děpolt).
Srovnání:
Rodokmeny:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
Rodokmeny:
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Rodokmeny:
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
Pokřtění Bořivoje v legendách: Kristián, Fuit,
Proložní ludmilská,
Diffundente sole.
Pokřtění Bořivoje v kronikách: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli!
Otázka: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš
se pánem pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia, Praha 2000 jako
reprint 1. vydání (Orbis, Praha 1963), s. 20.
•
Josef Cibulka: Vypravování legendy Kristiánovy o pokřtění Bořivoje.
Sborník k sedmdesátinám Jana Květa, Acta universitatis
Carolinae, Philisophica et
historica 1, Praha 1965, s. 65-72.
Kronika tak řečeného Dalimila. Ed. Marie Bláhová, překl. Marie Krčmová, přebás.
Hana Vrbová, Svoboda, Praha 1977.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001, s. 19 a pozn. 10 na s. 57.
• Kronika tak řečeného Dalimila. Ed. Marie Bláhová, překl.
Marie Krčmová, přebás. Hana Vrbová. Paseka, Praha a Litomyšl
2005.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|