MYTIČTÍ
PŘEMYSLOVCI –
LITERÁRNÍ FIKCE, NEBO HISTORICKÁ VĚDA?
FRANTIŠEK PALACKÝ
A JEHO DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO, DÍL I., KN. II., ČL. 2 (1936). |
Čl. 2.: Báječné
dějiny české
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí
Veliká mezera, pocházející z úplného
nedostatku historických zpráv pro dobu tuto, nahrazuje se poněkud
zvláštním oborem národních pověstí, které, ačkoli nikde
neudávají času, bývaly přece po mnohá staletí v čelo dějin
českých staveny.1 Jsou to chudá
rozpomínání národa našeho z prvního jeho mládí, obvinutá o několik osobních jmen,
jejichž původní dějinná osnova
nepochybná sice jest, ale v dějepravném rozvinutí a upotřebení
požaduje tím přísnějšího dozoru a výboru, čím častěji měnila
outek svůj postupem věků;2 národ
zajisté náš, na chudých zprávách, které mu z nejstarší doby
podány, dosti nemaje,3
věk po věku snažil se plodnou obrazností svou obohacovati
a oživovati
je, vplétaje do nich nové vždy osoby a skutky, podle pravděpodobného
zdání svého.4 Básnivé podání
toto šlo během opačným proti dějinnému: praděd, věkem
vskutku bližší, méně pamatoval a věděl, nežli daleký
potomek po něm vypravovati uměl.5
Pročež my, pozdějších rozprávek nedbajíce, pověsti ty tak
vykládati budeme, jak nám z nejstarší doby podány jsou.6
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách
a v Moravě, díl I., kn. II., čl. 2 (1. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
1 –
|
Ačkoli „nikde neudávají
času“, neodolal ani F. Palacký pokušení, jednotlivé děje přesně časově
zařadit. |
2 –
|
Jak původní „nepochybná“
dějinná osnova mytických příběhů „měnila svůj outek“, můžeme sledovat
v díle kronikářů (viz přehledná
srovnávací tabulka 1) a legendistů (viz přehledná
srovnávací tabulka 8). |
3 –
|
Naprostý nedostatek zpráv o
historickém dění v Čechách před příchodem moravského
knížete Bořivoje
je signifikantní. Srovnej Kristiánovu
legendu (kap. 2). Kristián byl přece jeho potomkem a neměl
tedy žádný důvod cokoliv z historie Slovanů českých před
příchodem Bořivoje uvádět. Proto se také později žádný český
pramen nezmiňuje např. o křtu čtrnácti Boemanů
v Řezně v roce 845,
což si naši odborníci neumějí dodnes vysvětlit (srovnej
N. Profantová
1996, s. 47; 1999, s. 201). |
4 –
|
Teprve s příchodem křesťanství
do Čech, přinášejícího s sebou vzdělání a znalost písma, bylo možné
příběhy a události zaznamenávat – viz patrně
nejstarší v Čechách sepsaná staroslověnská legenda „O pustynnike
Ivaně“. Její vznik můžeme klást ke konci 9. nebo na počátek 10. století.
Chybějící předchozí děje pak bylo
nutno dodatečně vyfabulovat (Kristián, Kosmas), např. podle
církevních příruček, zahraničních
vzorů (moravských, bavorských a saských legend),
biblických příběhů (např. z Metodějem dokončeného staroslověnského překladu
Bible) a také antických autorů.
Těžištěm jim však byla historie Velké
Moravy, zaznamenaná v moravských staroslověnských Životech sv.
Konstantina-Cyrila a sv. Metoděje a ve zprávách franských
analistů, což se projevilo již u Kristiána a následně pak
u Kosmy, který ke zformování svého libušopřemyslovského mýtu
použil jako předlohu, vedle již řečeného Kristiána, zejména
malby ve
znojemské rotundě – srovnej tabulku 2: „Kosmův
obrazový scénář“. |
5 –
|
O takovou představu se i dnes opírá
např. historik Dušan Třeštík (2003). Není pak divu, že i v jeho podání dějinná
osnova mytických příběhů „měnila
svůj outek“, když ke Kristiánem smyšlenému Bořivojovu křtu
si sám ještě přidal údajné Svatoplukovo
k m o t r o v s t v í
(D. Třeštík 1997, s. 335,
445). Po čtyřech letech však Svatopluka jeho kmotrovství zase zbavil a přidělil jej Metodějovi
(D. Třeštík 2001, s. 42). Viz tab. 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
dle Kristiánovy smyšlené historky“. |
6 –
|
Proti svému předsevzetí však
F. Palacký dbal všeho, co našel ve falešných rukopisech Královédvorském a Zelenohorském, které
měl za pravé, jak uvidíme dále. |
|
Petr Šimík (2005).
Palackého převyprávění pověstí, „jak nám z nejstarší
doby podány jsou“:
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí.
2. část: O praotci Čechovi, o soudci Krokovi a jeho třech
dcerách.
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla
a o ustanovení práv.
4. část: O založení Prahy, hlavního města
českého.
5. část: O dívčí válce.
6. část: O Přemyslových potomcích a nástupcích
a o lucké válce.
Palackého vyprávění o dějích historických:
20. část: Svatoplukova zrada, oslepení
Rostislava.
21. část: Přepadení průvodu české nevěsty.
22. část: Pokřtění Bořivoje a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka.
27. část: Bořivojovi synové.
33. část: Vražda kněžny Ludmily.
35. část: Zavraždění sv. Václava.
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Středočeské vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936, s. 70-71.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha 1972.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|