Čl. 2.: Báječné
dějiny české
6. část: O Přemyslových potomcích a následnících a o
lucké válce
Přemyslovo
panování v Čechách klade se od dějezpytců se vší pravděpodobností
do první čtvrti VIII. století, čili do věku Pipina Heristalského
i syna jeho Karla Martela; kdy však panovati počal, dlouho-li živ
byl, i kdy a kterak život svůj skonal, udati nelze. A ještě méně
ví se o životu a skutcích potomků a nástupců jeho na trůnu českém.
O nich nedá se s důkladem naprosto nic vypravovati, než pouhá
toliko řada jejich, v suchém popisu jmen panovníků, kteří vládli
Čechami po Přemyslovi až do polovice IX. století. První zajisté
po něm panoval Nezamysl, potom Mnata,
Vojen, Unislav,
Křesomysl a Neklan,
konečně Hostivít, otec Bořivoje,
prvního křesťanského knížete.1
V řadě této jen jediné
Neklanovo jméno vrylo se d o p a m ě t i
l i d u našeho hlouběji, a to ne
tak vlastní jeho zásluhou, jako raději příčinou chrabrosti Čestmíra,
vojevody, vítězitele nad nepřítelem jeho Vlastislavem,
knížetem luckým.2
Kde někdejší knížetství lucké v Čechách leželo,
jak daleko sahaly končiny jeho, kdy počalo a dlouho-li trvalo,
jsou otázky, na které odpověděti nelze. Zdá se, že obsahovalo
dnešní Žatecko a příležící částky Rakovnicka i Litoměřicka.
Vlastislav, hrad postavený někdy na pomezí žup bílinské a litoměřické,
jmenován byl po zakladateli svém.3
Že kníže ten
pocházel také z Přemyslova rodu, jest i pravděpodobno,
i od starých letopisců již seznáno. Hrdý a bojemilovný duch jeho činíval
ho často sousedstvu obtížným, zvláště pak Neklanovi dobrotivému.
Když posléze opět do Pražska válečně vpadl, poslal Neklan
proti němu svého hrdinného vůdce Čestmíra. Tu v krvavé bitvě
Vlastislav poražen a zabit; avšak i Čestmír hrdinně umřel na rány,
které toho dne utrpěl. Knížetství lucké dobyto a k pražskému
opět připojeno. Syna Vlastislavova, pacholíka krásného, pozůstavil
Neklan péči posavadního pěstouna jeho, Durynka rodem, a k obydlí
vykázal mu hrad jeden na Ohře ležící. Hanebný však pěstoun
úkladně zavraždiv schovance svého, přinesl hlavu jeho Neklanovi
v té naději, že nabude za to hojné odměny, an odstranil příčinu
budoucích prý svárů a válek. Zhroziv se tak ohavného daru, kníže
jen té odměny jemu popřál, že mohl sám sobě voliti způsob
trestu smrtelného; načež nešlechetník oběsil se sám na blízké
olši.4
Až potud sahá, podle nejstaršího podání, obor
prvověkých pověstí českých; na konci jeho počíná teprv
tratiti se šero, které zastírá počátky dějin českých rouškou
věčně neproniknutelnou. Nyní již nám vystoupiti jest na
pevninu světlem pravdivé historie osvícenou. Pochodně však její
svítíce za dlouhý čas jen zdaleka, metají na příběhy ve
vlasti naší světlo ještě pohříchu jen chudé, ba často
pochybné.
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách
a v Moravě, díl I., kn. II., čl. 2 (6. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2005).
Palackého převyprávění pověstí, „jak nám z nejstarší
doby podány jsou“:
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí.
2. část: O praotci Čechovi, o soudci Krokovi a jeho třech
dcerách.
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla
a o ustanovení práv.
4. část: O založení Prahy, hlavního města
českého.
5. část: O dívčí válce.
6. část: O Přemyslových potomcích a nástupcích
a o lucké válce.
Palackého vyprávění o dějích historických:
20. část: Svatoplukova zrada, oslepení Rostislava.
21. část: Přepadení průvodu české nevěsty.
22. část: Pokřtění Bořivoje a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka.
27. část: Bořivojovi synové.
33. část: Vražda kněžny Ludmily.
35. část: Zavraždění sv. Václava. Srovnání:
Přemyslovi mytičtí následníci: Kristián,
Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký.
O lucké válce: Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava, Marignola, Palacký.
Mapka: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapka: „Středočeské vévodství“.
Mapka: „Dějiště Kosmových
mytických příběhů“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s. 28.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972, s. 25.
•
Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003. |