PROBLEMATIKA
HROBU KNÍŽETE BOŘIVOJE
PÍSEMNÉ PRAMENY
Petr Šimík |
[Pokračování ...].
Jedinou zmínku
o knížeti Bořivojovi v soudobých letopisných pramenech najdeme ve Fuldských
análech k roku 872.1
Zde je popsán boj pěti českých knížat s franským vojskem
kdesi u Vltavy. Jako šesté jméno tu bylo dodatečně
v marginálii připsáno Goriwei.2
Nejstarší recenze Fuldských análů, kde se toto jméno
vyskytuje, byla pořízena někdy na počátku 10. století (rukopis
schlechtstadtský).
Zatímco analisté věnovali Bořivojovi
jen jedinou zmínku, legendisté již tak skoupí nebyli. Jako vůbec
první se o něm zmiňuje patrně také nejstarší staroslověnská
legenda „O pustynnike Ivaně“,
sepsaná
hlaholicí v Čechách. Vznikla snad ještě za existence Velké Moravy (před
rokem 906), v každém případě však za života Bořivojovy manželky
kněžny Ludmily (tzn. do roku 921). Nejstarší z cyrilských opisů legendy byl
nalezen na Rusi a pochází až ze 17. století. Zcela výjimečná
je tato legenda tím, že jediná uvedla, že Bořivoj
byl kníže moravský.3
To pochopitelně některé úzce nacionálně
smýšlející české historiky a archeology, kteří, ovlivněni Kosmovým libušopřemyslovským
mýtem, si vždy zakládali na starobylých českých předcích Bořivoje, vedlo ke všemožnému zpochybnění
pravosti legendy.4 Dokonce samotnou její existenci,
jak jen to bylo možné, zamlčovali a jako nejstarší
v Čechách vzniklou legendu dnes veřejnosti předkládají pozdější
I. stsl.
legendu václavskou, která se již o Bořivojovi vůbec nezmiňuje.5
Vynechávají ho i první latinsky psané václavské legendy: bavorská
recenze Crescente (po roce 974) a Gumpoldova legenda
(983). |
Obr. 1. Pokřtění Bořivoje od
arcibiskupa Metoděje. Velislavova bible (po roce 1340).
|
Toto významné mlčení legendistů o
Bořivojovi, prvním křesťanském knížeti
Čechů, porušil po více
než sedmdesáti letech od sepsání staroslověnské legendy svatoivanské
a 120 let po příchodu Bořivoje do Čech Bořivojův potomek mnich
Kristián, bratr tehdy panujícího pražského knížete Boleslava II.,
v legendě „Život a umučení svatého Václava a svaté
Ludmily, báby jeho“. Svoji legendu psal, rovněž latinsky, někdy v letech
992-994, tzn. až 120 let po první zmínce o působení tohoto
moravského knížete
v Čechách. Bořivoje představuje jako potomka moudrého
oráče Přemysla, jenž se jen vzděláváním polí zabýval
a jehož Slované čeští na radu jakési hadačky n ě k d e
„nalezli“.
Kristián však neříká ani kdy, ani kde, ani jak. Bořivojův původ je tu
z nějakého důvodu zamlčen. V jeho dospělém věku, až jako vládnoucího knížete
Čechů, pak Kristián nechává tohoto moravského knížete (znovu) pokřtít na dvoře krále
Svatopluka samotným arcibiskupem Metodějem. To podstatné je, že
až teprve poté se jeho
jméno znovu objevuje i v dalších legendách: v české recenzi Crescente, v ludmilské legendě Fuit,
ve II. stsl. legendě václavské (přepracování Gumpoldovy
legendy) a ve staroslověnské Proložní legendě o sv.
Ludmile (výtah z nedochované staroslověnské ludmilské legendy).6
Za dalších 120 let po Kristiánovi se
Bořivojovým původem zabýval kronikář Kosmas (1120). Kristiánovu
verzi příběhu o Bořivojovi převzal, značně rozšířil a doplnil přesným stanovením
data onoho smyšleného křtu – 894.7
Víc se toho od něj o samotném Bořivojovi nedovíme (snad jen to, že
ho měl zplodit Hostivít, mytický potomek oráče Přemysla). S manželkou Ludmilou, dcerou pšovského Slavibora,
měl Bořivoj dva syny,
Spytihněva a Vratislava. Tuto informaci Kosmas také převzal z Kristiánovy
legendy.
Vraťme se tedy k legendám. Z Kristiána, Fuit a Proložní
legendy ludmilské si můžeme udělat základní představu o délce Bořivojova života. V těchto
legendách je jeho dožitý věk uváděn
v rozmezí 35-38 roků. Na základě
Reginonovy zprávy k roku 890 lze předpokládat, že v tomto roce
Bořivoj již nežil. Jeho syn
Vratislav, který zemřel v roce 921, podle Proložní legendy
o sv. Ludmile, která
vynechává Spytihněva, vládl 33 let. Z toho můžeme usoudit, že
Bořivoj zřejmě zemřel
v roce 888.8 Narodil by se někdy
v roce 851 a v roce
872 by se opravdu mohl, jako přibližně jednadvacetiletý, účastnit
společně s pěti českými knížaty bojů u Vltavy.
Kosmovo výše uvedené datování Bořivojova
křtu je proto zcela nesmyslné, neboť v roce 894 již byli oba
hlavní protagonisté Kristiánovy historky,
Bořivoj (†888) i Metoděj (†885), několik let po smrti.9
Víme tedy, kdy Bořivoj nejspíš zemřel, ale nevíme
kde a nevíme jak. Zejména nevíme kde byl pohřbený. Písemnou
zprávu o tom nemáme. Můžeme jen
předpokládat, že to bylo asi někde v areálu Pražského hradu,
neboť jak patrně již jeho předchůdce, tak podobně i jeho
nástupci na pražském stolci zde pohřbeni byli.10 |
Obr. 2. Kníže Bořivoj
ukazuje ukazováčkem levé ruky na štít svého syna Spytihněva
se šikmými tmavými pruhy. Znojemská
rotunda, 4. pás maleb (foto F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
Bořivoj poté, co na Levém Hradci
založil první kostel v Čechách
zasvěcený sv. Klimentovi, „na samém hradě pražském vystavěl
chrám ke cti blahoslavené Rodičky Boží a ustavičné Panny
Marie“. Tak to napsal Kristián. Starší legendy Crescente
i Gumpold, které Bořivoje vynechávají, zase
říkají, že stavebníkem kostelíka P. Marie na Pražském hradě
byl Spytihněv.11 V hrobce z druhé stavební fáze
tohoto kostela E. Vlček
pak skutečně identifikoval pohřeb Bořivojova staršího syna, knížete
Spytihněva (†915), a jeho později zemřelé manželky (†918) neznámého
jména.12 Také Bořivojův
mladší syn Vratislav na hradě pražském „vystavěl basiliku
ke cti blaženého Jiřího mučedníka“, jak shodně
zaznamenaly legendy Crescente,
Gumpold a Kristián. Podobně zde byl také identifikován hrob jejího
zakladatele, knížete Vratislava.13 Stavebníkem
třetího pražského kostela byl kníže Václav. Tentokrát se
jednalo o rotundu podle velkomoravských vzorů, v jejíž jižní apsidě pak Václav nalezl svůj
„příbytek“.14
To však nebyly jediné hroby význačných jedinců
pohřbených v areálu Pražského hradu. Již v roce 1911 došlo ke šťastnému objevu...
[Pokračování ...].
Petr Šimík
(2005).
Poznámky:
|
1 –
|
Viz zpráva Fuldských análů k
roku 872. V té době již na Velké Moravě vládl Svatopluk
(871-894), který se zmocnil moravského stolce tím, že
v roce 870 vydal
svého strýce Rostislava (846-870) Frankům.
O jejich příbuzenství se zmiňují
Fuldské anály k roku 869, 870
a 871. Později také Kristiánova legenda (kap. 1).
Viz rodokmen
Mojmírovců. |
2 –
|
S opačnou verzí, pouze
teoretickou, přišel D. Třeštík (1997, s. 182-188). Podle něj,
i když v textu byla slovně uvedena číslovka „pět“, analista původně
omylem zaznamenal šest jmen, což v další recenzi prý
týž analista opravil tím,
že poslední jméno (Goriwei) vynechal,
místo aby jen opravil číslovku na „šest“. Nejspíš tedy zapomněl, proč tam původně
Bořivoje-Goriweie uvedl, nebo měl k číslu šest nějakou
averzi. Třeštíkem navrhované krkolomné vysvětlení, navíc postrádající jakoukoliv
logiku, ovšem sotva mohlo někoho přesvědčit (srovnej např. M. Šolle 2001,
s. 392). |
3 –
|
Viz český překlad legendy „O
pustynnike Ivaně“. Na tuto legendu opakovaně upozorňoval L. E. Havlík (1992, s. 171;
1994, s. 55; 1995, s. 226, 238; 1998, s. 40). |
4 –
|
Naposledy se o to pokusil
J.
Sláma (2001, s. 352, pozn. 17): „Poukaz na označení Bořivoje
ve staroslověnské legendě o sv. Ivanu (ed. FRB I, s. 111)
jako »knížete moravského«
je v této souvislosti zcela bezcenný
s ohledem na velmi pozdní původ
uvedené legendy sepsané na Rusi (to dokázal v dosud nezveřejněné
práci F. V. MAREŠ, srov. TUREK, K problému
Jan-Ivan, Zpravodaj Místopisné komise ČSAV 20, 1979, s. 68-74);
vzpomenutá titulatura je pouze dokladem o pozdním doplňování a rozšiřování tradice
o Bořivojově moravském křtu
(F. GRAUS,
Slovanská liturgie a písemnictví v přemyslovských Čechách 10. století,
Československý časopis historický 14,
1966, s. 483)“.
Tato Slámova směs polopravd a pololží nás už sama
o sobě nutí ke zbystření pozornosti k autorovým závěrům.
Pozdní není „původ“ legendy, ale pouze její cyrilský „opis“.
Původní legenda byla sepsána
hlaholicí, samozřejmě ne na Rusi, nýbrž v Čechách, kde se také
její děj odehrává (J. Vašica 1995, s. 61-84, 283-294; J. Ševčík
2002, s. 9-48; J. Svoboda 2004, s. 76-82).
O tom, že by moravský arcibiskup Metoděj měl pokřtít
Bořivoje, vůbec nic neví především Metodějův životopisec, a to měl být Metoděj, podle Třeštíkova
posledního nápadu, dokonce jeho kmotrem
(D. Třeštík 2001, s. 48). O Bořivojově křtu Metodějem
nic neví ani latinská legenda Fuit.
Ani pozdější staroslověnské legendy o křtu Bořivoje nic
nepíší, protože jako kníže moravský byl zcela jistě pokřtěný hned
v raném věku, jak se slušelo a jak bylo v knížecím rodu a mezi velmoži na Moravě zvykem, a nebylo třeba z toho dělat nějakou
událost. Dobře to dokládají dětské
hroby s bohatou výbavou u velkomoravských kostelů (B. Klíma
2001, s. 16 a 19; L. Galuška 2004, s. 129).
Staroslověnský penitenciál uvádí (41): „Umře-li někomu dítě
nekřtěné z nedbalosti, ať se kaje tři léta o chlebě
a vodě“ (J. Vašica 1966, s. 179)
Jiná situace by
nastala, pokud by z moravského Bořivoje, který do Čech přinesl
moravské křesťanství, někdo chtěl mít
českého knížete se starobylými pohanskými předky. V roce 993,
osmdesát let po pádu Velké Moravy (a 20 let po založení latinského
pražského biskupství) jakoby už
nebylo na co se odvolávat. Slavná moravská minulost knížecího rodu byla zapomenuta?
Nebo začala být dokonce na obtíž? V takovém případě by bylo
nutné Bořivoje dodatečně nechat jako prvního
z „pohanských“ knížat, tentokrát ovšem s náležitou
pompou, (znovu) pokřtít, nejlépe samotným arcibiskupem.
K tomu byl moravský arcibiskup Metoděj dost dobrý.
Tuto literární fikci
najdeme až 120 let po příchodu
Bořivoje do Čech pouze u Kristiána
(993) a po dalších 120 letech pak u Kosmy
(1120) a to samozřejmě ještě
nevytváří ani nedokládá nějakou t r a d i c i ,
jak si představoval J. Sláma. Kromě toho
obě tato literární díla (spíše však dobová falza) byla sepsána latinsky
a o existenci latinských spisů na Rusi nemáme dosud nejmenší stopy
(D. Třeštík 1997, s. 151). Sotva
si také opisovač legendy mohl poplést Bořivojův moravský původ s jeho
smyšleným moravským křtem.
Důkaz jeho původu z Moravy nám přitom paradoxně poskytli
sami Kristián i Kosmas.
Oba potvrdili, že Bořivoj byl
potomkem moudrého oráče, tzn. křesťanského krále-oráče
Rostislava, neboť radlice, pluh, orba, setba a žeň byly nejpozději od
druhé poloviny 9. století na Moravě a později i v Čechách spojeny s ryze
křesťanskou
symbolikou – Život sv.
Metoděje, Chvalořeč o svatém
Cyrilu a Metoději, Život sv.
Prokopa, Beatus Cyrillus,
Kosmas
(I, 22).
V předkřesťanských Čechách by použití této
symboliky postrádalo jakýkoliv smysl. Představa o jakémsi přežívání
nějakých pohanských antických, či snad dokonce
obecně indoevropských tradic výhradně jen ve středočeském teritoriu, jež by křesťanští
literáti Kristián a Kosmas jako „první
etnografové“ působící mezi lidem zachraňovali před naprostým zapomenutím, je však
poněkud přehnaná. Tuto nikoliv ojedinělou
představu vyvrátili již Z. Kalandra (1947, s. 14-15)
a V. Karbusický (1995, s. 44).
Ostatně i D. Třeštík (2003, s. 164)
pod tíhou archeologických důkazů nakonec velmi moudře usoudil, že
„původní
pověst se neodehrávala na jevišti středních Čech“!
Pochopitelně, odehrávala se na Moravě a na stěnách
moravské rotundy byla také zaznamenána, a to dokonce českým „Přemyslovcem“ Břetislavem. Kde jinde než
na
Moravě mohli v 60. letech 9. století Slované
čeští, dosud „sloužící modlám démonů a pohanským obřadům obětním
nezkrotně se oddávající“, nalézt prozíravého a rozvážného
muže, kterýž jen vzděláváním (Božích) polí se zabýval,
tzn. křesťanského oráče, jehož
potomkem byl Bořivoj? Viz mapka „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“. Srovnej také článek: „Proč
se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
V každém případě je
pohanský oráč ve středních Čechách 20 let po založení pražského
biskupství (973/976) naprostý nesmysl. Proto se
Kristián (kap. 2) odkazuje na jakousi pověst (ad fama fertur),
kterou J. Sadílek (1997, s. 14) spolehlivě rozpoznal v Ovidiově
příběhu: „Asklépiův příchod
do Říma“ (P. Šimík 2006, s. 359). |
5 –
|
Např. D. Třeštík
(1997, s. 182) napsal, že na počátku 10. století „žádné
legendy uvádějící Bořivojovo jméno zcela jistě neexistovaly“.
Svatoivanskou legendu také nenajdete v žádném souborném vydání nejstarších
českých legend. Na pomníku českých
světců na Václavském náměstí byl původně zamýšlený sv.
Ivan poustevník, jehož studie měl již J. V. Myslbek zhotoveny, nahrazen bl. Anežkou Českou (J. Ševčík
2002, s. 139). Větší popularita tohoto světce by
vedla k většímu rozšíření legendy a v ní „prozrazený“
moravský původ Bořivoje by zpochybnil dosud
úspěšně šířenou propagandu „o slavné mytické minulosti“ panovnického
rodu Čechů, což je i pro současnou
českou historickou vědu řešení mnohem přijatelnější: „Lepší pohan
z Čech, nežli křesťan z Moravy“.
I. stsl. legenda václavská
vznikla až mnohem později, logicky až po zavraždění knížete Václava v roce
935. Mlčení legendistů o Bořivojovi před
rokem 992 bylo způsobeno
jeho moravským původem,
nikoliv jeho křtem od
samotného arcibiskupa Metoděje
na dvoře Svatoplukově, který si vymyslel teprve Kristián v letech
992-994, protože jím potřeboval doložit,
že zamýšlené Vojtěchovo pražské arcibiskupství bude vlastně
jen z Moravy přenesené arcibiskupství
Metodějovo (D. Třeštík 1999, s. 190-193).
Kdy byl Bořivoj ve skutečnosti
pokřtěný? Proč Kristián klade křest až do
doby jeho dospělosti? Na tyto otázky hledá odpovědi také úvaha
„Vznik a původ
přemyslovské pověsti“. |
6 –
|
V zárodku přemyslovské pověsti
u Kristiána (kap. 2) se o původu
Bořivoje přímo nedočteme vůbec nic, jen že
byl potomkem prozíravého a rozvážného oráče Přemysla,
kterého Slované čeští na radu hadačky-panny někde, neznámo kde, „nalezli“.
I další legendisté, u nichž se jméno Bořivoj později přece
jen objevuje, o jeho původu významně mlčí. Nevěděli prostě, co si mají počít
s moravským knížetem na pražském stolci. A tak tedy teprve
po roce 994, až když
Kristián ve své legendě „nechal“ Bořivoje pokřtít
samotným Metodějem, jehož na arcibiskupa dal vysvětit římský
papež, bylo alespoň jeho jméno doplněno v české
recenzi Crescente, ve II. stsl.
legendě (což je vlastně přepracování Gumpolda)
a objevuje se pochopitelně i v legendě Fuit,
pojednávající o životě a umučení jeho manželky,
kněžny Ludmily. Staroslověnská předloha této
legendy, podle níž byl později pořízen stručný výtah v podobě
staroslověnské Proložní
legendy ludmilské, se nedochovala. I ona byla závislá na Kristiánovi,
neboť Bořivoj je tu již také podán jako pohanský kníže, jenž byl
až po sňatku s Ludmilou pokřtěn (čili v obráceném pořadí než uvádí Kristián).
Je ale docela dobře možné, že v její původní starší verzi zmínka o Bořivojově
moravském původu mohla být. Vznikla patrně
již za vlády Bořivojova vnuka, knížete Václava,
někdy
v letech 925-935, tzn. poté, co dal přenést Ludmilino tělo z Tetína do Prahy. Tím by se vysvětlilo, proč se pak
dokonce i latinská Fuit
v y h ý b á přímému označení Bořivoje coby českého knížete! |
7 –
|
Kosmas věnoval Bořivojovi
pouhé dvě věty. Nejdříve napsal, za jakých
okolností ke křtu došlo (I, 10),
a teprve o několik kapitol dál (I, 14) píše, a to prý má být již „hodnověrný“ údaj,
že se tak stalo v roce 894. Srovnej jistě upřímně míněné pokusy
badatelů a historiků toto Kosmou chybně stanovené datum
nahradit „správným“ údajem. V Kosmově verzi měl být Bořivoj synem
smyšleného mytického knížete
Hostivíta, o němž, ani o jeho stejně smyšlených předchůdcích,
pochopitelně soudobí analisté a pozdější legendisté
vůbec nic nevěděli, což u českého historika D. Třeštíka (1997,
s. 96) vyvolalo hluboký povzdech: „Žádné z Kosmových jmen se však
b o h u ž e l
neopakuje v pramenech 9. století“. To je ovšem jen část
pravdy – žádné z Kosmových jmen se neopakuje ani později, v 10.,
11. a 12. století. Pochopitelně, když je přivedl na svět až
teprve Kosmas (1120). Srovnej „Rodokmen
mytických knížat“. |
8 –
|
Pokud od roku Vratislavova
úmrtí (921) odečteme celkovou dobu jeho vlády (33 let), měli bychom dospět
k roku úmrtí jeho otce Bořivoje:
921 – 33 = 888.
Údaj „33 let“ pochopitelně
obsahuje i dobu Ludmiliny regentské vlády s nezletilými syny (asi
6 let, tzn. do Svatoplukovy smrti †894), dobu společné
vlády se svým bratrem Spytihněvem (894-915, tj. 21 let)
a Vratislavovu samostatnou vládu (915-921, tj. 6 let):
6 + 21 + 6 = 33.
Údaje o Bořivojově věku,
zaznamenané v legendách, uvádí D. Třeštík (1997, s. 177). Údaje o dožitém
věku knížat podle legend, doplněné
o výsledky antropologicko lékařského průzkumu jejich kosterních
pozůstatků, obsahuje tabulka 4.
V tabulce 5 jsou zachyceny „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“.
V tabulce 13 najdete „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“. |
9 –
|
O Svatoplukově smrti píší
Fuldské anály k roku 894. |
10 –
|
Pohřeb velmože nebo knížete
na vyvýšenině Žiži na dnešním III. nádvoří Pražského
hradu pod obeliskem v mohutném dřevěném sarkofágu,
snad jednoho z účastníků onoho boje s Franky u Vltavy v roce 872 (?).
Dožitý věk tohoto neznámého
ze Žiži antropolog E. Vlček určil mezi 50-55 roky. Při antropologicko
lékařském průzkumu jeho kosterních pozůstatků bylo konstatováno, že u nich
chybí
znaky typické pro „Přemyslovce“ (E. Vlček 1997, s. 51).
Známé byly pohřby Bořivojových synů
Spytihněva a Vratislava i jeho vnuka Václava.
Identifikovány byly kosterní pozůstatky knížete Jaromíra,
Oldřicha, jeho
syna Břetislava a vnuka Spytihněva II. Z nejstarších
„Přemyslovců“ chyběli jen Bořivoj (875-888), Boleslav I.
(935-972) a Boleslav II. (972-999). Podmínce dožitého věku
jedince z hrobu K1
(35-40 let) z nich vyhověl jen Bořivoj
– viz Přínos antropologicko lékařského
průzkumu. Stejně tak samotnému stáří hrobu K1
odpovídá rok předpokládaného Bořivojova pohřbu (888), což je doba, kdy zde
Václavova
svatovítská rotunda ještě n e s t á l a . Naopak Boleslav I. (†972) nebo Boleslav II.
(†999) by museli být pohřbeni v již vybudované
rotundě, která byla posvěcena zřejmě v roce 930, ale jejich pohřeb
je tu z několika dobrých důvodů zcela vyloučen. |
11 –
|
Tendenční legendy Crescente
a Gumpoldova zcela vynechávají Bořivoje,
prvního křesťanského knížete Čechů (byl kníže
moravský). To později
napravuje Kristián
a stavebníkem kostelíka P. Marie jmenuje již Bořivoje.
Nevíme ovšem, zda to tak opravdu bylo,
nebo jen chtěl, aby Bořivoj nevyšel v Praze naprázdno.
Obě stavební fáze kostelíka stejně tak dobře mohou patřit až
Spytihněvovi. Protože ale
mezi základní povinnosti každého křesťanského knížete patří „zakládat chrámy Boží,
shromažďovat kněze a kleriky“, lze předpokládat, že první
stavební fáze kostela P. Marie Na baště skutečně patří Bořivojovi.
Jeho 13letá pražská vláda (875-888) nás k takovému předpokladu opravňuje, i když
v tomto kostele, podle některých odborníků, (původně) pohřben nebyl.
V roce 888 byl snad pobořený nebo právě
přestavován. Podle D. Třeštíka
(1997, s. 452), s odvoláním na A. Merhautovou-Livorovou (1983, s. 81-93), však v této
době kostel stál
neporušený. Možná, snad. Pak nám stále ještě zbývají
alespoň tři možnosti:
a)
V tu dobu byl v hrobce kostelíka P. Marie pohřbený někdo jiný. To ovšem není příliš
pravděpodobné.
b)
Byl tu skutečně pohřbený Bořivoj, ale nedlouho poté bylo jeho
tělo přeneseno (za hradby) doprostřed hradu pod pahorek Žiži. Hrobka v kostelíku stojícím na předhradí
asi nebyla pro Bořivoje, prvního křesťanského knížete Čechů, zcela „bezpečná“. O této druhé variantě uvažovali
R. Turek (1992, s. 45) a L. E. Havlík (1994, s. 53), ale je to prý
vyloučeno, protože archeologický výzkum
hrobu K1 ve Václavově svatovítské rotundě nezjistil žádné stopy po
manipulaci se skeletem (J. Sláma 2001, s. 349 pozn. 5). Zcela vyloučeno to však jistě
není, pokud, jak bylo výše uvedeno, bylo tělo Bořivoje přeneseno
z hrobky v kostelíku P. Marie do hrobu K1 na pohřebišti Žiži
uvnitř hradeb nedlouho po jeho smrti, pak by archeologický
výzkum hrobu K1 žádné stopy po manipulaci se skeletem nemusel
zjistit.
c)
Bořivoj byl pohřben v hrobu K1, přestože hrobka v kostele P. Marie byla připravená k použití. Důvod?
Mělo se tak zabránit případnému zneuctění kosterních pozůstatků
prvního křesťanského knížete Čechů (srovnej údajnou „pohanskou reakci“,
popisovanou Kristiánem).
S možnou pohanskou reakcí po
své smrti počítal zřejmě i Bořivoj, neboť svého staršího
syna asi nedal vůbec pokřtít, jak by vyplývalo z latinských legend Crescente
a Gumpoldovy, kde je zmínka o křtu Spytihněva
až coby vládnoucího knížete.
Srovnej D. Třeštík (1997, s. 173, 322-323, 331,
336). Tuto skutečnost potvrzují i malby ve znojemské rotundě, na nichž
je Spytihněv jako jediný ze sedmadvaceti knížat vyobrazen se štítem
s tmavými šikmými pruhy. Bořivoj na
jeho štít upozorňuje ukazováčkem levé ruky a Spytihněv gestem
levé ruky zase naznačuje, že to bylo
s otcovým
vědomím (P. Šimík 2006, s. 399, obr. 10; bar. příl. s. 42,
obr. V).
To vylučuje možnost, že by tu malíř
vyjádřil Spytihněvovo poddání se králi Arnulfovi (viz Fuldské
anály k roku 895), neboť
k němu došlo až sedm let po
Bořivojově smrti a o tom tedy vědět nemohl. Malba současně
usvědčuje Kristiána ze lži ohledně křtu Bořivoje
až jako vládnoucího knížete Čechů, poněvadž ten je vyobrazen
se
štítem s puklicí. Viz výše obr. 2. |
12 –
|
V obou případech se také ještě
jednalo o pohřeb
bez rakve. Viz E. Vlček (1982, s. 9-10; 1997, s. 85-97,
112). |
13 –
|
E. Vlček (1982, s. 10-12;
1997, s. 97-112). Srovnej schematické
znázornění hrobů v bazilice sv. Jiří. |
14 –
|
E. Vlček (1982, s. 20-25;
1997, s. 113-138). Viz půdorys jižní
apsidy Václavovy svatovítské rotundy. |
|
Petr Šimík (2005,
2007).
Citace:
Pavlův
první list Korintským
(1K 3, 9; 6, 19)
Pravý pohled na Boží služebníky
(9) Jsme
spolupracovníci na Božím díle, a vy jste Boží
pole, Boží
stavba.
Naše tělo patří Pánu
(19) Či snad nevíte, že
vaše tělo je chrámem Ducha svatého,
který ve vás přebývá a
jejž máte od Boha?
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Kroniky: „Granum
k roku 894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu
(?), spíše však sňatku (!).
Hroby: Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „podélný
řez“, „příčný řez“.
Hroby: Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Hroby: „Hrob č. 97-Vratislava I. v
bazilice sv. Jiří na Pražském hradě“ (2.
část, 3. část).
Hroby: „Hrob knížete Václava ve
Svatováclavské kapli chrámu sv. Víta“ (2.
část, 3. část, 4. část, 5.
část).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené
historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba byla
zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli!
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je
starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
Lidová demokracie, Praha 1966.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
• Anežka Merhautová-Livorová: Nejstarší dosud známý kostel na
Pražském hradě. Folia Historica Bohemica 5, 1983, s. 81-93.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Rudolf Turek: Vývojový krok Vratislavova stavebnictví. Královský
Vyšehrad. Sborník příspěvků k 900. výročí úmrtí
prvního českého krále Vratislava II.
(1061-1092). Královská kolegiátní kapitula sv. Petra a Pavla na
Vyšehradě, Praha 1992, s. 44-58.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Josef Vašica: Legenda svatoivanská. In: České literární
baroko. Příspěvky ke studiu. Atlantis (reprint 1. vyd. v nakl.
Vyšehrad, Praha 1938), Brno 1995.
•Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Lubomír E. Havlík: O přenesení království a koruny z Moravy do
Čech. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 223-240.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem
a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998.
• Lubomír E. Havlík: Identifikace patrocinií zaniklých raně středověkých
kostelů (toto sole oriente). Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 7-50.
• Dušan Třeštík: Biskup Vojtěch a vznik střední Evropy. D. Třeštík:
Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001, s. 103.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
• Miloš Šolle: Čechy v době velkomoravské. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 389-396.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Jiří Ševčík: Album svatoivanské. Vyšehrad, Praha 2002.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Jan Svoboda: Přes propast věků. Tři kapitoly z našich nejstarších
dějin. Ed. Bohumil Svoboda. Vyšehrad, Praha 2004.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|