PROBLEMATIKA
HROBU K1 BOŘIVOJE
BOLESLAV I. –
SMRT A HROB
Michal Lutovský |
Roku od narození Páně
967.
Dne 15. července kníže Boleslav, mající příjmení
Ukrutný, pozbyl knížectví, bratrovou krví zle získaného,
spolu s životem.
Kosmas: Kronika Čechů
(I, 21). |
[Pokračování
...].
(186) O přesném datu úmrtí Boleslava I.
se lze opět pouze dohadovat – jako již v tom temném století
tolikrát... Umíral sice mocný vládce, v jeho zemi však tehdy
patrně nebyl nikdo, kdo by tuto událost zaznamenal písmem pro další
generace. Uplyne jen pár let a po české zemi se budou číst
legendy o zvrhlém katanovi... A přece málokterý český
panovník zanechal svým potomkům tak skvělé dědictví. Lze sice
namítnout, že řada českých králů po sobě zanechávala
vzkvétající zemi; málokdo ale musel vystavět budovu státu téměř
z ničeho.1
Rozdíl mezi panstvím, jehož vlády se Boleslav ujal v roce 935,
a státem, který předával svému synovi, byl nesmírný.
Kronikář Kosmas uvádí jako úmrtní datum Boleslava I.
15. červenec 967, ale Widukind píše, že ještě v září 967
pomáhal Boleslav svému zeti, polskému knížeti Měškovi, v boji
se saským hrabětem Wichmannem. Widukindův termín gener
může sice znamenat i švagr (ve vztahu k Měškovi by to pak byl až
Boleslav II.), ale historik Zdeněk Fiala upozornil na to, že se
Widukind nikde nezmiňuje o změně vlády v Praze – v celém
svém díle zná jen jednoho jediného Boleslava – Boleslava I.
Widukindovo dílo je sice dovedeno až do jara 973 (tedy do konce
vlády císaře Oty I.), podrobnější líčení byla uzavřena
k roku 968.
(144) Podle
novějšího historického bádání lze Boleslavův skon zařadit mezi léta 967 až 972,
nejspíše však přímo k roku 972. Toto datum podporují mimo
jiné i některé z mladších, avšak rámcově spolehlivějších
písemných pramenů, stejně jako celková politická situace.
Znovu je třeba podotknout, že Kosmovo vročení většiny
událostí z 10. století je zcela mylné.2
A tak předpokládejme, že kníže
Boleslav I. zemřel v roce 972 (starší historické bádání se ovšem
výrazně klonilo ke Kosmou uváděnému roku 967), snad 15. července,
patrně ve věku kolem 57 let.3 Scházel
tedy jeden jediný rok, aby se zúročilo jeho dlouhodobé úsilí
o založení biskupství v Praze.4 Ano,
stačil necelý rok a bratrovrah Boleslav by se stal faktickým
zakladatelem biskupství – pozdějším kronikářům by tím způsobil
nemalé potíže...
Smrt knížete Boleslava I. nepřinesla českému státu
závažnou krizi a nebezpečí – existoval totiž patrně pouze
jeden pretendent knížecího stolce, stejnojmenný Boleslavův syn.
Zemí tedy neotřásly žádné spory o nástupnictví, přemyslovská
krev měla v bojích o kamenný trůn téci až o generaci později;
existence tří vládyschopných synů Boleslava II. zní jako součást
pohádky, avšak české dějiny se v době jejich snažení o vládu
změnily spíše v horor.
(145) Jak
asi probíhal pohřeb knížete?
Vnější forma byla jistě křesťanská, pohřbu se účastnili významní
církevní hodnostáři – rozehraná partie o založení biskupství
se chýlila k úspěšnému konci. Přesto jistě pokradmu zaznělo
i nějaké to pohanské zaříkání, kdo ví, co bylo propašováno
do rakve (ještě v hrobě jeho syna, faktického zakladatele
biskupství, se nalezly skořápky z vajíčka, pohanského symbolu
věčného života). Nový bůh to sice nechtěl, ale ti staří ještě
úplně zapomenuti nebyli.5
A co kdyby se přece jen vrátili? Netroufáme si
dnes říci, kolik z toho dávného a „zatraceníhodného“
se při Boleslavově pohřbu dělo. Není vyloučeno, že křesťanský
bůh nebyl tím jediným bohem, kterému byla (samozřejmě „neoficiálně“)
Boleslavova duše svěřována.6
Bohužel nevíme to zásadní – kde
byl Boleslav pochován, s kterými kostmi z hrobů v kostelích7
Pražského hradu můžeme ztotožnit jeho ostatky. Byl snad pohřben
na pohřebišti „Přemyslovců“ v bazilice sv. Jiří, kterou na
hradě Praha nechal vystavět jeho otec? |
Obr. 1. Pohřebiště rodu Přemyslovců
v centrální části baziliky sv. Jiří na Pražském hradě (podle
E. Vlčka 1982).
Identifikace jednotlivých pohřbů viz tab.
1 níže.
|
Rozsáhlý
archeologický výzkum, vedený Ivanem Borkovským, zjistil pod
podlahou svatojiřské baziliky několik hrobek českých knížat.
Původní Borkovského verdikt zněl, že lidský skelet z hrobu (186)
č. 92 lze ztotožnit s Boleslavem I. Antropolog Emanuel Vlček však
tvrdí, že jde o kosti knížete Jaromíra, archeologové Jan
Frolík a Zdeněk Smetánka se naopak nejnověji přiklánějí ke
knížeti Oldřichovi. Každopádně – Boleslav I.
se nám z baziliky jaksi
„vytratil“.8
|
HROB |
č.
95 |
č.
93 |
č.
92 |
č.
98 |
č.
79 |
č.
97 |
I.
Borkovský
1975 |
Oldřich |
(původně
Boleslav I.
+ manželka) |
Boleslav
I.
+ manželka |
Boleslav
II. |
(původně
Vratislav I.) |
Vratislav
I. |
E.
Vlček
1982 |
– |
– |
Jaromír
+ Biagota (?) |
Oldřich |
(původně
Vratislav I.) |
Vratislav
I. |
J.
Frolík
Z. Smetánka
1997 |
(původně
Oldřich) |
(původně
Emma) |
Oldřich
+ Emma |
Boleslav
II. |
(původně
Vratislav I.) |
Vratislav
I. |
E.
Vlček
1997 |
– |
– |
Jaromír
+ neznámá kněžna |
Oldřich |
(původně
Vratislav I.) |
Vratislav
I. |
dožitý
věk
dle E. Vlčka |
prázdný
hrob |
prázdný
hrob |
±45
let
60-70 let |
40-45
let |
prázdný
hrob |
45-50
let |
Tabulka 1. Bazilika sv. Jiří
– skupina pohřbů „Přemyslovců“ v hlavní lodi – viz obr.
1 výše.
Identifikace podle různých autorů (P. Šimík 2005).9
|
Bádání o nejstarších
panovnických hrobech provází řada zcela zásadních nesrovnalostí.
A to i u zdánlivě jasných případů, kdy se u ostatků nalezla
olověná destička se jménem pohřbeného. Tato tzv. autentika
byla totiž do hrobů dávána až v pozdějších dobách, kdy při
různých úpravách byly kosti vládců vyzvedávány z hrobů
a ukládány do nových schrán. Podle antropologického vyjádření
tak například kosti, označené autentikou s latinským nápisem Zde
leží Spytihněv, kníže český, jasný rozšiřitel a druhý
zakladatel pražského kostela, syn knížete Břetislava, patří
zhruba padesátileté (186) ženě.10 Autentiky proto nedovolují hodnověrnou
identifikaci – vydávají pouze svědectví o tom, komu byly kosti
v době nového ukládání do země přiřčeny. |
KDE JE BOLESLAVŮV
HROB?
Michal Lutovský |
Při hledání
Boleslavova hrobu se nabízí jedna, přiznejme že trochu „svatokrádežná“
možnost. Nebyl nakonec Boleslav I. pohřben pod podlahou svatovítské
rotundy, kde o několik desetiletí dříve spočinuly pozůstatky
jeho zavražděného bratra? Není náhodou záhadný hrob, objevený
již architektem Kamilem Hilbertem při dostavbě katedrály sv. Víta
a označovaný jako K1, právě
místem posledního odpočinku Boleslava I.? Některé vývody
archeologů z poslední doby by na to mohly ukazovat.11
Hrobka byla pravděpodobně vybudována až po Václavově
pohřbu (tedy někdy po roce 938, časový interval není zjistitelný),12
umístění hrobu potvrzuje mimořádné postavení zesnulého.
Nález pod podlahou svatováclavské kaple popsal jeho
objevitel Kamil Hilbert následovně: V prodloužení osy apsidy,
za vítězným obloukem, uvnitř předpokládaného ochozu kruhové
lodi, nalezl jsem dva kusy ornamentální
dlažebné mosaiky utvořené z říčních oblásků,
zatlačených do vápenné mazanice... Opatrným zvednutím obou částí
mosaiky obnaženy dva pohřby v dřevěných dlabaných rakvích, ve
hloubce 1,98 m pod dlažbou kaple. V jižním hrobě ležela úplná
kostra s hlavou k západu, podloženou plochou opukou, v rakvi sice
zetlelé, avšak v obrysech úplně zachované. Uzavřena byla
zetlelým promáčklým víkem... Sousední, druhý pohřeb rozrušen
byl stavbou Spytihněvovy basiliky, a zůstala z něho na místě
jen pravá noha od kolena dolů... Vzácnost polohy v rovnoběžce s hrobem
sv. Václava, ve vzdálenosti jen 3,6 m prvního hrobu od osy hrobu
svatého knížete, dává usuzovat na význačnou osobnost buď
rodu knížecího, nebo stavu biskupského.
Kamil Hilbert nechal hrob K1 zakrýt betonovou deskou.
K vyzvednutí kostry došlo až v roce 1974. Podrobné informace
jsou ale opřeny pouze o svědectví antropologa Emanuela Vlčka,
protože archeolog u této akce bohužel přítomen nebyl. Mohutná
hrobová jáma (o rozměrech 245×85 cm a hloubce 95 cm) byla
vyhloubena v břidlicové skále, jámu vyplňovala dřevěná
komora (tedy patrně nikoli rakev). Za hlavou zemřelého se podařilo
objevit několik zvířecích kostí, při vyzvedávání kostry
byla pod zápěstím objevena železná dýka v dřevěné pochvě.
Podle antropologického rozboru jde jednoznačně o osobu mužského
pohlaví. Z kostry v hrobě K2 se dochovala jen tak malá část, že
pohlaví pohřbeného nelze v tomto případě zjistit.
(148) Nesrovnalosti způsobené několikerým
odkrýváním hrobu K1 způsobily problémy
s identifikací pohřbeného muže.13
Emanuel Vlček považoval hrob za starší než Václavova rotunda
a označil jej za místo posledního odpočinku knížete Bořivoje I.
Archeologové Jan Frolík a Zdeněk
Smetánka však ve svém posledním zpracování výsledků
archeologických výzkumů na Pražském hradě Vlčkovu domněnku
v ý r a z n ě zpochybnili14
a poznatky o hrobech K1 a K2 shrnuli do následujících vět:
...hroby K1 a K2 t é m ě ř
j i s t ě náležejí
do doby po roce 938, a to zřejmě
do etapy nikoli bezprostředně po tomto roce.
Přítomnost dýky hovoří snad spíše pro osobu světskou než
církevní. Naše závěry by značně usnadnila možnost potvrdit,
že hrob K2 náleží ženě. Pak by nejspíše šlo o manželský
knížecí pár.15
Stav dochování pozůstatků kostry K2 však v současnosti
a pravděpodobně ani v nejbližší budoucnosti podobný závěr
neumožní. V každém případě to byl pohřeb mimořádně významných
jedinců.
(150) Vnucuje se
otázka, kdo by se v době
rodícího se svatováclavského kultu opovážil nechat se pohřbít
před Václavovým hrobem? A hned se nabízí odpověď: hrob K1 je
hrobem Boleslava I., v hrobě K2 byla pohřbena Boleslavova manželka
(Biagota?).
Naznačená domněnka je možná trochu odvážná,16
vždyť nesrovnalostí kolem nejstarších panovnických hrobů je přespříliš
(určitě více než nesporných faktů) – ale nevrhalo by to poněkud
jiné světlo na „ukrutného“ Boleslava? Jen
kající se muž by se nechal pohřbít před hrobem uctívaného světce,
který zahynul jeho rukou. Hroby K1 i K2 jsou, patrně jako výraz
úcty, s Václavovým hrobem shodně orientovány.17
A kdo se chtěl poklonit
ostatkům svatého Václava, stoupl na hrob jeho vraha...18
Michal Lutovský (1998,
s. 143-150).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
1 –
|
Boleslav I. by
nemohl 14 let vzdorovat Otovi I., kdyby kníže Václav k této „budově
státu“ nevystavěl pevné základy. To ovšem M. Lutovský
nemůže Václavovi přiznat, když ve své knize vyzvedává
Boleslava I., jenž svého bratra přece zavraždil jen
proto, aby stát mohl řídit jinak a hlavně „lépe“.
Srovnej F. Palacký (1936, I,
II-5). |
2 –
|
Mylné je již
vročení Bořivojova křtu arcibiskupem Metodějem za časů císaře
Arnulfa a krále moravského Svatopluka do
roku 894, kdy Bořivoj i Metoděj byli již několik let po
smrti. A to nám Kosmas tento rok předkládá jako první hodnověrný
údaj ve své kronice. |
3 –
|
Jestliže
Boleslav I. zemřel v roce 972, zcela jistě mu muselo být přes šedesát
let. Podle D. Třeštíka (1997, s. 204, 357, 361, 402, pozn. 59
na s. 546, pozn. 93 na s. 547) se Vratislav ženil s Drahomírou v roce 906.
Byl to Vratislavův již druhý
sňatek (jak vyplývá z I. stsl.
legendy). Syn Boleslav se jim narodil nejspíš hned v příštím
roce 907 (tehdy měl Václav, syn z prvního manželství,
již 12 roků): 972 – 907 = 65 let.
Viz tab. 5a: „Věk a doba vlády
knížat v grafickém znázornění“, tab. 6: „Životní data kněžny
Ludmily“ a tab. 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“. |
4 –
|
Ve svém úsilí
o založení biskupství v Praze Boleslav I. opět jen navázal na
úsilí Václavovo. Jak uvedly některé václavské legendy, „chtěl
odejít do Říma“ (Crescente,
Kristián, II. stsl. legenda), ne ovšem do kláštera,
ani se nejednalo o „běžné“ legendistické schéma, jak je to některými
historiky mylně interpretováno. Od počátku zřejmě stavěl
rotundu jako budoucí biskupský kostel (viz např. M. Šolle 1996,
s. 140), proto ji dal vybudovat nad hrobem svého děda Bořivoje, prvního křesťanského
knížete Čechů, který do Čech přinesl
moravské křesťanství. Proto Václav postavil právě rotundu,
typ církevní stavby pocházející z Velké Moravy. Také kostel
sv. Kosmy a Damiána v Boleslavi, u něhož
byl pak zavražděn, byl patrně rotunda (M. Šolle 1996, s. 141). O tom, že
kníže Václav chtěl,
aby v budoucím biskupském kostele zněla staroslověnská
liturgie, by mohl svědčit i pozdější list papeže Jana XIII.
„Jest spravedlivá věc“
z roku 967/968 adresovaný Boleslavu I., v němž naléhá, aby
biskupem byl zvolen „raději“ latiník.
Zřetelným důkazem mohou být i v Čechách vzniklé staroslověnské
legendy, v nichž vystupují sv. Ivan,
sv. Ludmila, sv. Václav a sv. Prokop. Pokud by k této liturgii
vztah neměli, staroslověnské legendy by o nich nepsaly,
jako
např. o sv. Vojtěchovi. Václav tehdy snad usiloval i o Bořivojovu
kanonizaci. Nevíme. Jeho
nevlastní bratr Boleslav učinil 28. září
935 rázný konec všem dalším Václavovým záměrům. |
5 –
|
A kteří to
byli? Sotva lze zaměňovat pověry s uctíváním pohanských bohů
v církevním centru knížectví. |
6 –
|
Z písemného
projevu tohoto odborníka je zřejmé, jaký je jeho vztah ke křesťanství.
Není pak divu,
že jemu podobní odborníci vidí na malbách v křesťanské
kapli především vyobrazení mytického pohanského
příběhu „doplněné“ i křesťanskými motivy (M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová 1999, s. 565). |
7 –
|
Maně se hned vybaví
Kosmova (I,
9) charakteristika pohanských mytických knížat. |
8 –
|
„Každopádně“
v hrobu č. 92 nemůže být pohřbený ani Boleslav I. ani Oldřich,
protože oba byli pohřbeni přímo na Pražském hradě a jejich pozůstatky
nebyly odnikud přenášeny, zatímco kníže Jaromír byl původně
pohřben v Lysé nad Labem a teprve Břetislav
nechal pozůstatky svého strýce přenést do Prahy. Tím se vysvětluje,
proč byly nedlouho po smrti rozsekány,
kosti ovařeny, zbaveny měkkých tkání a přeneseny do kamenné
hrobky č. 92 a zde symbolicky
sestaveny (E. Vlček 1997, s. 190 obr. X/37, s. 192). |
9 –
|
Ona neznámá kněžna
z hrobu č. 92, která se dožila 60-70 let, hypoteticky považovaná
za kněžnu Emmu (3. manželka Boleslava II.),
by mohla být Břetislavova matka Božena. Kosmas
(II, 13)
zaznamenal: Roku od narození Páně 1052. Umřela
Božena, choť knížete Oldřicha, máti Břetislavova. Vzhledem k tomu,
že Břetislav nechal ve svatojiřské
bazilice pohřbít své blízké – otce Oldřicha i strýce Jaromíra,
je pravděpodobné, že tak učinil i v případě své
matky. I její dožitý věk by tomu odpovídal. Kněžna Emma,
vdova po Boleslavu II. (†999), nemohla být matkou
Oldřicha a Jaromíra, narozených někdy v roce 984 a 986. Manžel
Emmy Franské, západofranský král Lothar,
zemřel v roce 986 a jejich syn Ludvík V. rok nato. Teprve poté
(asi v roce 989) se královna Emma mohla objevit v Čechách. Tehdy jí bylo asi 40 let. Zemřela v roce 1006 přibližně
ve věku 57 let (L. Polanský 2000, s. 45, 48).
Srovnej např. s Drahomírou, kterou legendy považují za matku či
dokonce rodičku obou Vratislavových synů (viz
tab. 8), ač reálně mohla
porodit pouze mladšího Boleslava (viz tab. 13). |
10 –
|
„Pozůstatky jedince C,
objevené v hrobě Spytihněva II., patří nepochybně ženě
maturního věku (±50 let), 167 cm vysoké, středně robustní
postavy“ (E. Vlček 1997, s. 219). „V hrobě označeném Spytihněvovou
plastikou spočinuly Jitčiny
pozůstatky (jedinec C; Vlček 1987)“ (E. Vlček 1997, s. 221),
tj. Břetislavovy manželky. |
11 –
|
Některé vývody archeologů
„možná“ ano, otázka je, zda jsou to vývody relevantní. Vývody
antropologa takovou možnost vylučují pro
nevyhovující věk Boleslava I. (viz výše pozn. 3), jehož stáří
přes 60 let neodpovídá
dožitému věku jedince z hrobu K1 35-40
let. Totéž platí i pro Boleslava II., jehož hrob se
ze svatojiřské baziliky také „jaksi vytratil“.
Je však docela dobře možné, že
Boleslav I. i jeho syn Boleslav II. původně ve svatojiřské
bazilice pohřbeni byli. Při pozdější manipulaci s hroby
za Břetislava I. byly jejich kosterní pozůstatky buď přeneseny
jinam, nebo vlivem agresivního prostředí byly
zcela zničeny a rozpadly se – viz také dále pozn. 15 a pozn. 17. |
12 –
|
To jsou jen ničím nepodložené
dohady se zcela průhledným cílem:
zpochybnit spojitost hrobu K1 s pohřbem knížete Bořivoje a vyvrátit
tak hypotézu E. Vlčka (1995) a L. Galušky
(1996) o moravském původu „Přemyslovců“. Ten je však
vedle legendy „O pustynnike Ivaně“
potvrzen i Kristiánem a také malbami ve znojemské rotundě. Viz také např.
Písemné prameny nebo Historie
psaná štětcem nebo Rodokmen Mojmírovců
nebo Vznik
a původ přemyslovské pověsti nebo Proč
je založení Prahy upíráno Bořivojovi. |
13 –
|
Komu způsobily problémy?
E. Vlček
(1982, 1997) žádné problémy spojené s identifikací v hrobě K1
pohřbeného knížete Bořivoje neměl. Pro
nejstarší způsob pohřbu a dožitý věk jedince K1 se nemůže
jednat o nikoho jiného. |
14 –
|
To je pouze interpretace M.
Lutovského. J. Frolík a Z. Smetánka svým velmi
n a i v n í m
zdůvodněním sotva mohli něco opravdu zpochybnit. E. Vlček také
nevyslovil „domněnku“, ale vědecky
podložený názor. |
15 –
|
Hroby K1 a K2, jedny z
nejstarších na Pražském hradě, stěží mohou náležet
do doby po roce 938 (a to nikoliv bezprostředně po tomto datu),
jak uvedli J. Frolík a Z. Smetánka, když Bořivoj, jemuž hrob K1
nepochybně náleží, zemřel v roce 888.
Viz E. Vlček (1997, s. 62).
První knížecí pár, který by „po roce 938“, podle zmíněných autorů, mohl být
v rotundě pohřbený, by byl až kníže Boleslav I. (†972)
s manželkou. Nemáme
však nejmenší jistotu, že hrob K2
patřil ženě (viz E. Vlček 1997, s. 55-57).
M. Šolle (1996, s. 134) uvedl,
že: „východně od západního traktu Vratislavova kostela,
uvnitř pozdější románské baziliky, stavby přestavěné
za Boleslava II., byl objeven celý »Slavín« knížecích hrobek,
kam byly přeneseny i starší knížecí hroby.
Byla jím i hrobka zakladatele chrámu, hroby
obou Boleslavů i Oldřicha a mladších knížat, důkladně dnes již
antropologicky prozkoumaných“. |
16 –
|
Zde si M. Lutovský hodně fandí.
Oproti tomu minulému z předcházejícího
roku jeho nový nápad není „odvážný“, ale
nesmyslný, jak bylo zdůvodněno
výše. Svědčí pouze o tom, že sečítání a odečítání
dvou- a tříciferných čísel jsou pro něj neřešitelné matematické úkony. Viz např.
pozn. 3 a 11 výše.
Kromě toho je tu jistá pravděpodobnost, že kosterní pozůstatky
z hrobu K2 patřily muži.
Viz posudek J. Matiegky o hraničce
pietně srovnaných kostí (hrob K3),
pocházejících snad z původního hrobu K2 porušeného stavbou
jižní zdi
Spytihněvovy baziliky – srovnej E. Vlček (1997,s. 55-56). |
17 –
|
Nejdřív by byl hrob světce zneuctěn
hrobem jeho vraha, ale jako výraz úcty
by byl s ním shodně orientován. O tom, kde bude kající se
bratrovrah Boleslav I. pohřbený, nerozhodoval M. Lutovský ani J. Frolík,
ale Boleslav II. nepochybně po
dohodě s představiteli pražské církve. A jistě to nebylo
ve Václavově rotundě. D. Třeštík (1997,
s. 411) uvedl, že v okamžiku, kdy se Václavova
rotunda stala kostelem biskupským, přestala být
rodinným přemyslovským kostelem. „Proto se také sv. Jiří
a ne sv. Vít stal místem pohřbu Boleslava I.
a dalších knížat z konce 10. až první poloviny
11. století“. V pozn. 91 na s. 557 dodává: „O těchto
pohřbech I. Borkovský, Svatojiřská bazilika a klášter na Pražském hradě,
Praha 1975“. Podobně J. Sláma (2000, s. 280 pozn. 89): „Datování nástupu
Boleslava II. na knížecí stolec až v roce 972 ovšem vylučuje,
abychom s tímto panovníkem spojovali velkou přestavbu
svatojiřské baziliky. Pokud k ní došlo, musel by ji uskutečnit
již Boleslav I.“. A byl by pak v bazilice nejspíš i pohřbený. Kromě toho
hroby K1 a K2 jsou nepochybně starší než rotunda a tím pochopitelně i starší než Václavův hrob v ní, proto
„podle něj“ v žádném případě orientovány být nemohou, Boleslav I. tu tedy i z tohoto
důvodu pohřben být nemůže, i když by si to snad M. Lutovský
přál. Ostatně je to zjevné i na půdorysu
jižní apsidy. Orientace
hrobů je odlišná. |
18 –
|
To se jeví M. Lutovskému jako
obzvlášť pikantní. Vůbec ale nepomyslel na to, že by Václav
mohl chodit svého vraha strašit. Srovnej také: „Největší
archeologický podvod století“. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hroby: Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hroby: Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Hroby: „Hrob č. 97 Vratislava I. v
bazilice sv. Jiří na Pražském hradě“ (2.
část, 3. část).
Hroby: „Hrob knížete Václava ve
Svatováclavské kapli chrámu sv. Víta“ (2.
část, 3. část, 4. část, 5.
část).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české
mýty!
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo kazatel evangelia?“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli!
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Kamil Hilbert: O nálezech rotundy Václavovy. Svatováclavský
sborník I. Praha 1934, s. 220-229.
•
Ivan Borkovský: Svatojiřská bazilika a klášter na Pražském
hradě. Praha 1975.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
•
Miloš Šolle: Od úsvitu křesťanství k sv. Vojtěchu. Vyšehrad,
Praha 1996.
•
Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě.
Lektorovali Zdeněk Dragoun a Jiří Sláma. Paseka, Praha a Litomyšl 1997.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Michal Lutovský: Bratrovrah a tvůrce státu. Život a doba knížete
Boleslava I. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1998.
•
Dušan Třeštík: Bratrovrahův syn, mnich Kristián. Jiřímu Slámovi
k sedmdesátinám. Dějiny a současnost XXI, č. 6, 1999, s. 6-10.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Jiří Sláma: Český kníže Boleslav II. In: Kol. aut.: Přemyslovský stát
kolem roku 1000. Edd. L. Polanský, J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 9-26,
274-280.
•
Lubomír Polanský: Spory o původ české kněžny Emmy, manželky
Boleslava II. In: Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Edd. L. Polanský, J. Sláma,
D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 27-48, 280-288.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
•
Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|