PROBLEMATIKA
HROBU KNÍŽETE BOŘIVOJE
O SVATOPLUKOVI, BOŘIVOJOVI
A MEZÍCH REALITY
Michal Lutovský |
[Pokračování
...].
(186) V době, kdy byla tato kniha již napsána,
spatřila světlo světa významná publikace moravského archeologa
Luďka Galušky „Uherské Hradiště – Sady. Křesťanské
centrum říše velkomoravské“ (Brno 1996), obsahující ve své
závěrečné kapitole i nejzajímavější interpretaci hrobového
nálezu, která se v poslední době vynořila a která se úzce dotýká
našich národních dějin.1
Vzhledem k závažnosti
této hypotézy – a zároveň i k možným dopadům některých méně
opatrných závěrů – považuji za nutné se k ní vyjádřit.
S tématem této knihy ostatně souvisí více než zřetelně.2
Na výšině v Sadech u Uherského Hradiště
prozkoumal v letech 1959 až 1964 významný moravský archeolog Vilém
Hrubý komplex církevních i světských staveb. Podrobné
vyhodnocení pozoruhodných výzkumů přináší právě vydaná
Galuškova kniha. Autor oprávněně spatřuje v objeveném komplexu
nejdůležitější církevní centrum Velké Moravy, sídlo (a snad
i místo prvotního pohřbu) arcibiskupa Metoděje.
V centrální části kaple, vybudované při severní
straně rozsáhlé kostelní stavby, byla objevena mohutná hrobka.
Částečně vyzděný prostor, krytý původně kamenným příkrovem
zdobeným figurálními freskami, obsahoval zbytky velké, železem
kované rakve. Jedinec pohřbený v rakvi nebyl na poslední cestu
vybaven žádnými milodary, jedinou archeologicky zjistitelnou výbavou
byly dva drobné gombíky, snad spínadla pohřebního roucha. S přihlédnutím
k výjimečnosti hrobky – jak umístěním, tak vzhledem –
šlo nejspíše o místo posledního odpočinku příslušníka
nejvyšší vrstvy velkomoravské aristokracie. Podle L. Galušky
lze hypoteticky uvažovat, že v hrobce spočinulo tělo samotného
knížete Svatopluka. Jde pochopitelně
o hypotézu, nutno přiznat, že relativně pravděpodobnou
(v mezích, které nám prameny raného středověku poskytují).3
Problém, který může vyústit ve vážné
zkreslení
našich nejstarších dějin,4
však netkví v historicko-archeologické hypotéze o pohřbu kajícího se
Svatopluka na sadské metropolitní výšině. Obavy budí spíše
nevěrohodné interpretační pokusy vyplývající (187)
z antropologických pozorování. Podle antropologa Emanuela Vlčka se jednalo o kostru
muže zesnulého ve věku 40-50 let. (Podle starších posudků brněnských
antropologů mělo jít o mladší ženu – tuto skutečnost neuvádím
za účelem zpochybňování Vlčkovy analýzy, ale spíše pro
pochopení relativnosti zdánlivě exaktních informací).5
E. Vlček
zjistil u tohoto muže vzácnou vrozenou anomálii v podobě
neobvykle tvarovaného zvukovodu. Stejně uzavřený zvukovod
pozoroval prý i u pozůstatků knížete Bořivoje I. Jasné
genetické souvislosti sice prokázány nebyly, ale...6
Dokud E. Vlček hovořil o zvažování vztahu mezi
anonymním mužem ze Sadů a pražským Přemyslovcem, nebyla
situace n a t o l i k závažná.
Díky solidnímu archeologickému rozboru se však nyní objevil na
scéně Svatopluk.7 Naštěstí pro českou historiografii lze celý
problém obrátit. I kdyby vrozená anomálie dokazovala příbuzenský
vztah (a ona nic takového nedokazuje), půjde pouze o vztah
Svatopluka k neznámému muži pohřbenému v centrální části
Pražského hradu (lze například uvažovat o členu mojmírovského
rodu, dlícím po pádu Moravy v pražském exilu).8
E. Vlček
totiž za Bořivojovy ostatky považuje kostru nalezenou pod svatovítskou
rotundou Pražského hradu, označovanou obecně jako hrob
K1. Její
ztotožnění s pozůstatky knížete Bořivoje je však pouhou
domněnkou.
Jakékoli úvahy o genetických souvislostech velkomoravského a českého
vládnoucího rodu, které vycházejí z takto neprokazatelných předpokladů,
jsou samozřejmě zcela bezpředmětné. Lze tedy jen doufat, že učebnice
se přepisovat nebudou – nejsou k tomu totiž důvody.9
Hypotézy a domněnky zasahující do tak významné
problematiky, jakou vztah mezi dynastiemi dvou nejstarších států
na našem území, je třeba tvořit s nejvyšší možnou mírou
opatrnosti. Existují totiž jedinci, kteří jsou schopni s takto
pojatými vědeckými informacemi překročit meze reality a s vševědoucností
brouků Pytlíků vytvořit kdesi v mlhách fantazie „nové,
lepší a pravdivější“ dějiny. Historikům a archeologům pak
zůstane nevděčná role sucharů, vyvracejících fantastické
vize těžkého kalibru křehkými vědeckými argumenty.10
Michal Lutovský (1997,
s. 186-187).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
1 –
|
Ale zejména našich
národních dějin. |
2 –
|
Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997. Uvidíme oč opatrnější bude M. Lutovský, jistě to bude opatrnost přímo příkladná. |
3 –
|
Stejně „relativně
pravděpodobné“, jako jsou i jiná přiřazení kosterních pozůstatků
konkrétním osobnostem. |
4 –
|
Právě naopak
– k narovnání jejich dosud pokřiveného obrazu. |
5 –
|
Ač M. Lutovský
považuje interpretační pokusy E. Vlčka za „nevěrohodné“,
rozhodně nechce zpochybňovat jeho analýzu (?!). Proč ji tedy
zpochybňuje? Kromě toho nelze vyloučit, že brněnským
antropologům byla omylem či záměrně předložena k prozkoumání jiná kostra než z hrobu 12/59. Hrozilo
totiž také „nebezpečí“, že by se mohlo jednat o pohřeb
arcibiskupa Metoděje. K tomu srovnej vyjádření
T. Dacíka (1997, s. 85). Podívejme se nyní na ony,
podle M. Lutovského, „zdánlivě
exaktní informace“ E. Vlčka o pohlaví
a dožitém věku
jedince Sady 12/59, kterého
L. Galuška pak ztotožnil (hypoteticky, nicméně
jednoznačně) se Svatoplukem. |
6 –
|
Jasně
geneticky vázaný specifický znak sice nalezen nebyl, ale možnou
genetickou vazbu E. Vlček nevyloučil, když píše o „eventuální
genetické vazbě s pražskými Přemyslovci“. I další
podobnostní znaky, nalezené mezi oběma jedinci
(12/59-Svatoplukem a K1-Bořivojem), tj. shoda v sérologické příslušnosti
k AB0 systému, shodná skupina B, nápadná rámcová
morfologická podobnost, by nasvědčovaly tomu, že nebyli přímí
příbuzní, ale nejspíš jen bratranci – viz
„Rodokmen Mojmírovců“. Dožitý
věk jedince 12/59-Svatopluka E. Vlček určil v rozpětí 45-50 let
(E. Vlček 1995, s. 191, 198, 201, 206). |
7 –
|
Dokud byl
v Sadech pohřbený „příbuzný“ pražského „Přemyslovce“,
bylo vše v pořádku. Jakmile se ale ukázalo, že tím „příbuzným“ je
moravský král Svatopluk, byl „oheň na střeše“. Pro některé
pražské odborníky je moravský původ „Přemyslovců“
nestravitelné sousto. Srovnej ovšem minivévodství prvních „Přemyslovců“
s územím Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka – viz mapka: „Územní
vývoj Velké Moravy“. Tito odborníci také rádi zapomínají, že ono středočeské minivévodství
bylo na základě jednání ve Forchheimu (viz Fuldské anály k roku 874) nejpozději v roce 875 připojeno
k Velké Moravě a že Bořivoj, kníže
moravský, v něm byl Svatoplukovým
místodržícím. |
8 –
|
Podle M. Lutovského
tím vznikl české historiografii problém. Naštěstí
situaci vzápětí zachránil, neboť přišel na spásnou – nikoliv
však originální – myšlenku, že „příbuzný“ s pražským
„Přemyslovcem“ není Svatopluk, ale že je to přesně obráceně.
Že totiž se Svatoplukem, pohřbeným v Sadech, je „příbuzný“ jedinec v hrobě K1,
který vlastně není ani pražský, ani
„Přemyslovec“. Je to
jen Svatoplukův „příbuzný“, snad
nějaký bratranec (možná i vyhnanec, který byl v českém
exilu od nástupu Svatopluka na moravský stolec v roce 871; po
pádu Velké Moravy by už nemusel být v českém exilu),
prostě jakýsi
bezvýznamný Svatoplukův vyslanec u pražského dvora, kterého
pohřbili uprostřed Pražského hradu. Nad
hrobem tohoto zcela „bezvýznamného“ Moravana dal pak kníže Václav
postavit svatovítskou rotundu,
typ církevní stavby převzatý z Velké Moravy.
Není divu, vždyť Václav byl jeho vnuk – viz „Genetické
vazby u nejstarších Přemyslovců“. M. Lutovský se tedy nemýlil
– v hrobu K1 byl skutečně pohřbený Svatoplukův bratranec. |
9 –
|
Ztotožnění kostry
z hrobu K1 s pozůstatky knížete
Bořivoje přestalo být „pouhou
domněnkou“, jak vědecky prokázal E. Vlček (1997, s. 137-138), takže učebnice se přece jen asi přepisovat budou!
Podle „přemyslovské“ doktríny zachycené a zpracované nejprve stručně Kristiánem
na konci 10. století a pak rozpracované Kosmou
na počátku 12. století Bořivoj
byl potomkem oráče. Z maleb
ve znojemské rotundě jednoznačně vyplývá, že oním moudrým oráčem byl moravský král
Rostislav (P. Šimík 2004, s. 78-95). A protože mezi
krále-oráče Rostislava a Bořivoje se již žádná
další generace nevejde, musel jejich vzájemný vztah být o t e c
a s y n .
Jestliže Svatopluk byl Rostislavův
synovec, pak Svatopluk a Bořivoj byli
bratranci. Tím se také vysvětluje, proč mezi nimi „jasně
geneticky vázaný specifický znak nalezen nebyl“. E. Vlček se tedy
poukazem na jejich možné příbuzenství
n e m ý l i l – viz výše
pozn. 6. Srovnej „Rodokmen Mojmírovců“.
Také jejich dožitý věk a časová
shoda obou pohřbů (do vydřeveného sarkofágu) přesně odpovídají
Svatoplukovi a Bořivojovi – viz tab. 5b. |
10 –
|
Dokonce až tak „křehkými vědeckými
argumenty“, jako např. D. Třeštík (1997, s. 333, 425; 1999, s. 8), který
nám za Bořivojova otce vytrvale
podsouvá Kosmova smyšleného mytického Hostivíta?
Srovnej „Rodokmen
mytických knížat“. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy“.
Mapky: „Středočeská doména
prvních »Přemyslovců«“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Kroniky:
„Granum
k roku 894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu
(?), spíše však sňatku (!).
Hroby: Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hroby: Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Hroby: „Hrob č. 97-Vratislava I. v
bazilice sv. Jiří na Pražském hradě“ (2.
část, 3. část).
Hroby: „Hrob knížete Václava ve
Svatováclavské kapli chrámu sv. Víta“ (2.
část, 3. část, 4. část, 5.
část).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české
mýty!
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo kazatel evangelia?“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Kamil Hilbert: O nálezech rotundy Václavovy. Svatováclavský
sborník I. Praha 1934, s. 220-229.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
•
Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě.
Lektorovali Zdeněk Dragoun a Jiří Sláma.
Paseka, Praha a Litomyšl 1997.
•
Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1997.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Tomáš Dacík: Otazníky nad hrobem sv. Metoděje. CERM, Brno 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Michal Lutovský: Bratrovrah a tvůrce státu. Život a doba knížete
Boleslava I. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1998.
•
Dušan Třeštík: Bratrovrahův syn, mnich Kristián. Jiřímu Slámovi
k sedmdesátinám. Dějiny a současnost XXI, č. 6, 1999, s. 6-10.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
•
Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo
2004, s. 78-123.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|