HONOSNÝ
HROB VELMOŽE
V SADECH U UHERSKÉHO HRADIŠTĚ
KOSTRA JEDINCE SADY
12/59
Emanuel Vlček
|
[Pokračování
...].
Zachovalost kosterních pozůstatků
Zda došlo k
vyloupení hrobky, nelze jen z fotodokumentace jednoznačně prokázat.
Jistě ale sehráli svoji roli drobní živočichové, kteří přemístili
malé kůstky rukou a nohou při dně hrobky a konečně zhroucení
konstrukce hrobky. Výzkum provázela bohužel i nepohoda. Po
archeologickém vypreparování pohřbu přišla silná průtrž mračen
a pohřeb byl zcela zatopen. Po opadnutí vody byla kostra zakryta
vrstvou bahna. Zde došlo k prvním ztrátám a poškození kostry.
Poté byly pozůstatky několikráte stěhovány a přemísťovány
v depozitářích muzea. To rovněž nepřispělo k dobrému
stavu pozůstatků. A tak čtvrt století po výzkumu jsem obdržel
k zpracování a studiu značně neúplnou a druhotně poškozenou
kostru. Podle zachovalosti kostní tkáně byla kostra při nálezu
ve velmi dobrém stavu a výborně zachovaná. Současná značná
neúplnost pozůstatků vnesla nejistotu do stanovení demografických
údajů – určení pohlaví a
věku, jak již bylo zmíněno.
Podle původní fotodokumentace pořízené v hrobě in
situ byla lebka celá a velmi dobře zachovaná. Obličejový skelet
byl otočen do dna, takže na fotografiích není viditelný.
Druhotně vzniklá fragmentálnost a neúplnost kostry
značně ztížila nové zpracování pozůstatků jedince ze Sadů
12/59. Z lebky zůstaly 3 zlomky čelní kosti, 8 zlomků z temenních
kostí, levá kost spánková a zlomek kosti týlní.
Báze lební chybí. Z obličejové kostry se dochovala
levá kost lícní, část horní čelisti s chrupem a poškozená
dolní čelist. Z ostatní kostry byly zachráněny zlomky 11 obratlů,
zlomky klíčku, lopatky, těl obou kostí pažních a kostí předloktí,
zlomky pánve, poškozené kosti stehenní, zlomky kostí bérce, z
kostry rukou 4 kůstky zápěstní a 10 článků prstních, podobně
i z kostry nohy.
|
Obr. 1. Hrob Sady
12/59 po vypreparování kostry (foto V. Hrubý).
|
Demografická data
Pro dřívější rozporné posuzování pozůstatků
(arcibiskup Metoděj nebo královna Svatožizna)1
se stalo prvořadým
stanovení hlavních demografických dat.
A. Pohlaví jedince Sady 12/59.
1. Znaky na lebce.
Ze znaků na dochovaných zlomcích lebky lze hodnotit
tlustý horní okraj očnice, úplné chybění čelních hrbolů,
slabší lícní kost s výraznou modelací spánkové kosti. Zde výběžek
bradavkový je dlouhý, kuželovitého tvaru (jeho výška 33 mm a
šířka 30 mm). Zevní zvukovod má
neobvyklý tvar kornoutu skloněného šikmo dolů k okraji bubínkové
kosti. Čelisti jsou středně silné a nesou řadu zdravých
zubů, ale s proužkováním skloviny a nalepeným zubním kamenem.
Ramena čelisti jsou vysoká a úzká se zdvojenými jamkami po
otiscích hlubokých svalových porcích žvýkacího svalu (m.
zygomaticomandibularis). Úhel dolní čelisti je drsný a zevně
vykloněn. Ostatní zlomky se pro vyhodnocení morfologické stavby
lebky nehodí. Pokusili jsme se zakomponovat zachráněné zlomky do
přibližné rekonstrukce lebky, ale mnoho jsme nezjistili. Mimo
fragmentálnost zlomků řada z nich byla ještě druhotně deformována
zřejmě tlakem zemin vzniklým po zhroucení hrobové výdřevy a
propadnutí kamenného náhrobku.
Řada přítomných hodnotitelných znaků i na drobných
zlomcích mozkovny svědčí pro pohlaví
mužské. Nejvýraznějším znakem je utváření
processus mastoideus.
2. Určení pohlaví pomocí některých rozměrů
pažních a stehenních kostí.
O určení pohlaví jsme se pokusili i pomocí rozborů
proporcí a velikostí některých kostí postkraniálního skeletu.
Metrické rozbory byly provedeny po konzultaci se specialisty doc.
MUDr. Milanem Černým, CSc. z anatomického ústavu UP v Olomouci a
MUDr. Vladimírem Novotným, CSc. z antropologického ústavu UJEP v
Brně. Z desíti použitých rozměrů kostí pažních a stehenních
ukazuje 9, tj. 90 % na pohlaví mužské a pouze 1, tj. 10 % na
pohlaví ženské. Na základě uvedených rozměrů lze tedy důvodně
soudit, že v hrobě Sady 12/59 jde o muže.
Stojí za poznámku, že u nejmenšího obvodu těla kosti pažní
(M 7) je dosti velký rozdíl mezi oběma pažemi.
3. Určení pohlaví z krátkých kostí nohou a z pánve.
Byly vyšetřeny a vyhodnoceny obě kosti hlezenní a
pravá kost patní. Z kostí pánve jedince ze Sadů 12/59 zlomek
levé kosti sedací, část povrchu facies lunata, pravá symfysiální
oblast pánevní kosti, část pravé i levé horní větve stydké
kosti, střední část pravé kosti kyčelní, větší zlomek levé
kyčelní kosti a zlomek okraje foramen obturatum. Metrické vyšetření
i zhodnocení dochovaných rozměrů provedl MUDr. Vladimír Novotný,
CSc. podle nových diskriminačních funkcí vypracovaných pro
talus dr. Richardem Špížkem z Podniku výpočetní techniky v Brně
(V. Novotný 1987).
Pohlavní diagnóza je založena na diskriminačních
funkcích právě pravého talu – pravé kosti hlezenní. Hodnoty
všech použitých diskriminačních funkcí se nacházely daleko za
ultrahypofemininní hranicí mimo indukovanou variační šířku ženských
hodnot, kdy u žen je nelze teoreticky očekávat. To samo o sobě
svědčí s praktickou jistotou pro pohlaví
mužské.
Pro mužské pohlaví
jednoznačně svědčí i morfoskopie obou hlezenních kostí a
kosti patní, které náleží jednomu individuu: značná velikost,
robusticita a rugozita, velké apofýzy, široký sulcus tali svědčí
pro silné vazy a mohutnou kostru nohy a oploštělá kloubní ploška
na talu pro kalkaneus svědčí pro mužské individuum asi velkého
vzrůstu a značné hmotnosti.
Pro eventuální ženské pohlaví by mohlo svědčit:
rozestupující se ramena střední části zachované incisura
ischiadica major, ale fragment umožňuje i výklad méně uzavřeného
tvaru „J“, který se vyskytuje u velkých mužů, dále přechod
symfysiální plošky do ischiopubické větve, který je zde konkávní,
ale laterální hřebínek na pubickém povrchu, který se u žen s
tímto znakem pojí, zde není přítomen a konečně malá výška
facies symphysialis (o něco více než 3 cm), která se vyskytuje u
obou pohlaví, když šířka facies symphysialis (1,7) se naopak více
blíží mužskému průměru.
Závěrem lze říci, že:
a) 11 posuzovaných fragmentů kostry nohy a pánve
vesměs signovaných „Sady-Špitálky 12/59“ anatomicky zjevně
náleží jednomu a témuž jedinci.
b) Jedná se o kostrové pozůstatky muže, a to pravděpodobně
velkého a robustního individua.
Všechna tato zkoumání prokázala stanovení pohlaví
mužského s 90% pravděpodobností. Tím se původně
uvažovaná příslušnost pozůstatků královně Svatožizně vylučuje.2
[Pokračování
...].
Emanuel Vlček (1995,
s. 179-190).
Poznámky:
|
|
Petr Šimík (2006).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“.
Mapka: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapka: „Středočeská doména
prvních »Přemyslovců«“.
Mapka: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Aurelius Augustinus: „Jak se
naučit rozlišovat mezi znakem a označovanou věcí“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest: Kristián,
Fuit, Kosmas, Diffundente
sole, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české
mýty!
Otázka: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázka: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázka: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
• Vilém Hrubý: Staré Město – Velehrad. NČAV Praha 1964, obr.
22, 23 a 25.
•
Vilém Hrubý: Byl nalezen hrob věrozvěsta Metoděje? Almanach
Velká Morava. MM, Brno 1965, s. 117n.
•
Vilém Hrubý: Staré Město – velkomoravský Velehrad. Praha
1965, s. 203.
•
Vilém Hrubý: Hrob svatého Metoděje v Uherském Hradišti-Sadech?
Slovenská archeológia 18, 1970, s. 87-96; viz s. 87, pozn. 6 – díky za určení
antropologického materiálu Dr. Janu Jelínkovi (porušená kostra z hrobky č. 12
patřila mladší ženě).
•
Vilém Hrubý: Metropolitní výšina. Uherské Hradiště-Sady, středisko
velkomoravské kultury a moci. Průvodce výstavou v MM v Brně. MM, Brno 1975, s. 6.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Vilém Hrubý: Nálezová zpráva. Uherské Hradiště. Interpretace
hrobky 12/59. Nalezená kostra v kapli patří podle antropologického posudku dr. Jana Jelínka,
DrSc., mladší ženě. Její věk pak upřesnil antropolog dr. Tomáš
Dacík, který zařadil do věkové kategorie 25-35
let. Uherské Hradiště 1983.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
•
Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|