HONOSNÝ
HROB VELMOŽE
V SADECH U UHERSKÉHO HRADIŠTĚ
CHRÁM V SADECH U
UHERSKÉHO HRADIŠTĚ
Emanuel Vlček |
[Pokračování
...].
Chrám v Sadech u Uherského Hradiště odkryl pečlivý
archeologický výzkum V. Hrubého a na jeho půdorysu lze sledovat
postup jeho výstavby. Objevitel rozdělil celou stavbu do tří fází,
které datuje takto (V. Hrubý 1964, 1965, 1975; R. Turek 1988; L. E.
Havlík 1992):
V první fázi v
letech 790-800 byl vybudován východní kostel vykazující
iroskotské stavební prvky. Kostel byl 13 m dlouhý a měl 9 m široký
presbytář. Z prostoru hlavní lodi byly dvěma podélnými příčkami
vyčleněny dvě boční lodě.
Za druhou fázi lze
pokládat západní kostel vybudovaný po roce 863 již byzantského
typu, který souvisí s pozdějším cyrilometodějským obdobím.
Přístavba spadá snad mezi léta 864-869, kdy se Metoděj stal
arcibiskupem panonskomoravské arcidiecése. Délka chrámu byla
prodloužena téměř o polovinu. Přístavek byl ukončen apsidovým
útvarem a před ním byla ve vzdálenosti 2 m vystavěna příčka.
Vzniklý prostor vyložil V. Hrubý jako církevní školu, v níž
byla přeměněna západní část kostela po roce 873, kdy byl
Metoděj propuštěn z německého vězení a králem
Svatoplukem mu byla svěřena správa církve Moravské. V té době
jistě plní pastorační instrukce v tom, že „každý biskup má
zřídit na svém sídle školu a ustanovit při ní moudrého učitele“.
V této již třetí fázi
výstavby chrámu byla vybudována ještě boční kaple, která původně
sloužila snad jako biskupská oratoř. V této kapli byla při
archeologickém výzkumu v roce 1959 objevena mimořádná hrobka
označená číslem 12/59. Kaple tedy posloužila i jako kaple hrobní.
|
Obr. 1. Půdorys chrámu v
Sadech u Uherského Hradiště.
Legenda: 1 – nejstarší kostel,
2 – mladší přístavba z cyrilometodějského období,
3 –
hrobní kaple s pohřbem 12/59
mimořádné osobnosti (podle V. Hrubého).
|
Na metropolitní výšině
v Sadech, sídle moravského biskupa, byly tedy pohřbeny v prostorách
biskupského chrámu a v přistavěné kapli význačné osobnosti.
I na pohřebišti kolem chrámu byli pohřbeni ještě další význační
jedinci, jak to dokládají objevy těžkých válečných zbraní
cizího původu: sax a skramasax,
jejichž počet demonstruje i politické postavení celé výšiny.
Každý z mečů představuje teoreticky vždy v jedné generaci jen
jednoho knížete. Zde jich bylo nalezeno celkem pět,
tj. 10 % z celkového počtu takovýchto mečů
na území staré Moravy.
Tím více vystupuje význam zmíněných pohřbů v
chrámu a v kapli. Kolem pohřbu v této kapli bylo již mnoho
diskutováno z naprosto odlišných hledisek, ale vždy bez důkladného
rozboru toho hlavního – zde objevených kosterních pozůstatků.
Jaké postavení měl ten, jemuž byla propůjčena
kaple jako místo posledního odpočinku? I když by kaple byla
budována přímo jako mauzoleum, kdo měl možnost nebo právo k
arcibiskupovu chrámu přistavět kapli určenou pro jediný pohřeb?
Stavebníkem musel být v každém případě sám panovník a
arcibiskup Metoděj musel respektovat jeho přání. Muselo jít o
vznešenou osobu, když se o vybudování kaple a hrobu postaral sám
král Svatopluk.
|
Obr. 2. Rekonstrukce vzhledu církevního
areálu Sady po jeho dobudování (podle J. Pošmourného).
|
První reakcí objevitele V. Hrubého v letech
1965-1970 bylo, že byl objeven pohřeb
Metodějův. Tento názor byl vyvrácen především
objevem hrobových dutin ve stěně biskupského chrámu, tedy možných
hrobů biskupa. Zde však nebyly objeveny žádné pozůstatky.1
Další výklad z roku 1975 se pokoušel vidět v
objevené kostře pozůstatky ženy, snad první manželky krále
Svatopluka, Svatožizny, sestry
českého knížete Bořivoje I., o níž víme, že zemřela mladá.
Tento výklad podepíraný ukvapenou diagnózou brněnských
antropologů, kteří jedince pokládali za ženu mladého věku,
25-35 let starou (viz V. Hrubý 1970, pozn. 6 a další zmínka
1975, s. 6).2
Ihned vznikla konstrukce o pohřbu této první manželky
krále Svatopluka. Totiž pisatel Fuldských análů Meginhard k
roku 871 píše, že Slované moravští „svatbu strojí“.3
Svatební průvod, který doprovázel nevěstu z Čech na Moravu byl
skvělý, měl 644 koní a stejný počet štítů. Ale franské
vojsko průvod přepadlo a dále pronásledovalo. Kořist Němců
byla veliká. Tak slavný průvod mohl být vypraven toliko k ženichovi
vynikajícího postavení – tehdy samotnému králi Svatoplukovi.4
Svatba se konala po nástupu vlády Svatopluka na Moravě v roce
871. Svatožizna jako Svatoplukova manželka umírá v mladém věku
v roce 873-874.5 Zůstalo tedy jen u hypotézy. Reakce tehdejších
archeologů byla negativní a tak řešení i zveřejnění tohoto
mimořádného pohřbu bylo sejmuto se stolu a na delší dobu bylo
utlumeno.
[Pokračování
...].
Emanuel Vlček (1995,
s. 170-173).
Poznámky:
|
1 –
|
Viz „Problematika hrobu
arcibiskupa Metoděje“ (L. Galuška 1996, s. 118-122). |
2 –
|
T. Dacík (1997, s. 85): „Kostrové
pozůstatky byly totiž postupně podrobeny třem nezávislým
antropologickým
hodnocením, z nichž právě ono třetí
posouzení nápadně kontrastuje s oběma předešlými. A příčina?
Je jisté, že se nejedná o otázku fundovanosti, uspěchanosti
či nějakého přehlédnutí, ale se vší pravděpodobností o předložený materiál k odbornému
posouzení. Je totiž zřejmé, jak konečně lze zjistit z posudků,
že kostrový materiál předložený k třetímu
antropologickému posouzení nebyl totožný s materiálem použitým
k předešlému hodnocení“. |
3 –
|
Ve zprávě Fuldských análů
k roku 871 není uvedeno jméno
české nevěsty ani komu ji Slované moravští přivádějí. Za ženicha byl nejčastěji považován
samotný Svatopluk, protože o okolnostech jeho propuštění z bavorského
vězení a návratu na Moravu se mluví v předchozí
zprávě k témuž roku. Přípravy
k svatbě se asi odehrávaly „mezitím“.
Na první místo dal analista pochopitelně nejdůležitější zprávu,
další pak k ní jen přidal. |
4 –
|
Ze zprávy fuldského analisty
také nijak nevyplývá, že by se svatba nutně musela strojit až
po Svatoplukově
návratu z bavorského vězení. Pokud by měl být ženichem
samotný Svatopluk, proč by to analista neuvedl? Jeho jméno dobře znal. Okolnosti spíš
nasvědčují tomu, že česká nevěsta byla určena nějakému
jinému, ale neméně významnému moravskému velmoži či knížeti „vynikajícího postavení“,
jehož jméno ještě nevešlo v obecnou známost, a že se
strojila v době, kdy si Moravané již nedělali žádné iluze o Svatoplukových vyhlídkách
v bavorském vězení, neboť měli ještě
čerstvě v paměti neblahý osud
svého krále Rostislava. Jak fuldský analista napsal: „Moravané
se domnívali, že jejich vévoda [Svatopluk] zahynul“ a ustanovení kněze
Slavomíra za vládce bylo zřejmě řešení jen dočasné,
než místo na stolci bude moci zaujmout Rostislavův
syn Bořivoj, jak vyplývá z Kristiánovy legendy – viz článek „Mytičtí
Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(2. část). Teprve po nečekaném Svatoplukově návratu (a zmoudření) bylo nejspíš
dohodnuto, že Bořivoj se stane Svatoplukovým zástupcem
v Čechách. Nevěsta byla tedy nejspíš
určena pro Rostislavova syna Bořivoje (20 let) a pak by se mohlo
jednat pouze o kněžnu Ludmilu (16 let), dceru pšovského
knížete Slavibora (P. Šimík 2006, s. 340-341 a pozn. 63).
Viz tab. 4: „Životní
data knížat podle legend“ a tab. 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“. |
5 –
|
Na sestru „českého“ knížete
Bořivoje, jejíž svatební průvod na Moravu byl přepaden Franky
(871),
jako na Svatoplukovu manželku, pomýšlel již F. Palacký. O Svatoplukových manželkách
viz L. E. Havlík (1994, s. 63-64). Svatožizna však nejspíš nebude pohanské
jméno, které bychom v roce 871 mohli předpokládat u nevěsty
z Čech.
Že „český“ kníže Bořivoj byl tímto
sňatkem spřízněn s Mojmírovci, se domnívala např. také N. Profantová.
Protože Svatopluk podporoval z českých knížat
právě jen Bořivoje, uvažovala jaksi automaticky o jeho sestře (M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová 1999, s. 236). To je ale vyloučeno,
neboť Bořivoj byl kníže
moravský, jak jej označila v Čechách sepsaná staroslověnská
legenda „O pustynnike Ivaně“,
a jeho sestru by tedy nemohli Moravané přivádět z Čech.
Svatopluk ho podporoval, protože byl jeho
bratranec a ne švagr (viz „Rodokmen
Mojmírovců“). A zřejmě ani jinou volbu neměl.
Diametrálně odlišný názor vyjádřil
D. Třeštík (1997, s. 336): „Jediným (či v každém případě
hlavním) knížetem v Čechách se [Bořivoj] zřejmě stal v důsledku
svého podřízení se Svatoplukovi, stvrzeného pak křestem. Rozumným vysvětlením tu může být
jedině skutečnost, že Bořivoj se stal jakýmsi Svatoplukovým místodržícím
v Čechách, tak jak si představoval W. Wostry, ovšem s tím rozdílem, že nebyl v Čechách cizincem
(právě že byl – pozn. PŠ), nýbrž jedním z jejich starobylých
knížat. Svatopluk si ho nevybral proto, že by byl nějak zvlášť
mocný, nýbrž zřejmě prostě proto, že byl ke spolupráci s ním
ochotný“. Což je ovšem
zase v rozporu s Kristánem (kap. 2).
Nakonec z něj D. Třeštík udělal rovnou kolaboranta
(D. Třeštík 1997, s. 445): „Bořivojova kolaborace s cizí
mocí se zřejmě vyplatila“.
V tomto historikovi se pragmatik skutečně nezapře. Nezaváhá
kohokoliv potopit, aby se sám mohl udržet nad hladinou.
Srovnej také „Strojmírovo
povstání“ podle N. Profantové (1996). |
|
Petr Šimík (2006).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“.
Mapka: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapka: „Středočeská doména
prvních »Přemyslovců«“.
Mapka: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Aurelius Augustinus: „Jak se
naučit rozlišovat mezi znakem a označovanou věcí“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české
mýty!
Otázka: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázka: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázka: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
• Vilém Hrubý: Staré Město – Velehrad. NČAV Praha 1964, obr.
22, 23 a 25.
•
Vilém Hrubý: Byl nalezen hrob věrozvěsta Metoděje? Almanach
Velká Morava, MM Brno 1965, s. 117n.
•
Vilém Hrubý: Staré Město – velkomoravský Velehrad. Praha
1965, s. 203.
•
Vilém Hrubý: Hrob svatého Metoděje v Uherském Hradišti-Sadech?
Slovenská archeológia 18, 1970, s. 87-96; viz s. 87, pozn. 6 – díky za určení
antropologického materiálu Dr. J. Jelínkovi (porušená kostra z
hrobky č. 12 patřila mladší ženě).
•
Vilém Hrubý: Metropolitní výšina. Uherské Hradiště-Sady, středisko
velkomoravské kultury a moci. Průvodce výstavou v MZM v Brně. MM, Brno 1975, s.
6.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Vilém Hrubý: Nálezová zpráva. Uherské Hradiště. Interpretace
hrobky 12/59. Nalezená kostra v kapli patří podle antropologického posudku dr. Jana Jelínka,
DrSc. mladší ženě. Její věk pak upřesnil antropolog dr. Tomáš
Dacík, který zařadil do věkové kategorie 25-35
let. Uherské Hradiště 1983.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a
historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Tomáš Dacík: Otazníky nad hrobem sv. Metoděje. CERM, Brno
1997.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
•
Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|