[Pokračování ...].
Král [Ludvík Němec] ... se odebral do Bavor a ochránce svého území, totiž biskupa Arna a hraběte
Rudolfa, a s nimi jiné, poslal proti Čechům, kteří zamýšleli vpád do jeho království. Nepřátelé však
opevnili velmi pevnou hradbou dokola jakési místo a udělali úzkou cestu pro příchod jako nástrahu pro ty
[Bavory], kteří střežili hranici; aby byl zabit, kdo by z nich tam náhodou vešel, neboť by v samotném
úzkém průchodu nemohl nikam uniknout. Mezitím moravští Slované strojili
svatbu a přiváděli dceru kteréhosi vévody z Čechů.1
Když se to dověděli výše uvedení mužové, to jest Arno a jiní, kteří s ním byli, ihned ozbrojeni
pronásledovali nepřátele. Ti prchajíce, přišli však z neznalosti ke vzpomenuté hradbě
a tam pro těsnost místa [museli] zanechat koně a výzbroj a zachránili holý život. Když tam
přišli, našli 644 koní s otěžemi a sedly a stejný počet štítů,2
které tam prchající zanechali, a bez odporu to sebrali a vrátili se radostně do tábora.
Fuldské anály k roku 871 (2. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2005).
Komentář:
Na Svatoplukovu manželku, „bezpochyby Bořivojovu
sestru“, pomýšlí
F. Palacký (1936, díl I.,
kn. II., čl. 5).
O nevěstě panuje domněnka, že se nazývala Sventožizň: jméno
se objevuje spolu se Svatoplukovým v oddíle žijících panovníků
a jejich žen v „Knize salcburských bratrstev sv. Petra (starší)“,
pag. 10. Obě jména se o něco později objevují (spolu s třetím:
Predslav) v „Cividalském evangeliu“, fol. 4, jméno Svatopluka
(Suentebulc, Zuentibolch) zaznamenaly „Knihy spolubratrstev“ v
Reichenau, pag. 63, 104 (L. E. Havlík 1992, s. 157-158).
O možném takto vzniklém příbuzenství mezi Svatoplukem a Bořivojem po F.
Palackém a H. Jirečkovi uvažoval také J. Steinhübel (1996, s.
7). Avšak „závěry vyvozované z této úvahy pro výklad historických
událostí na počátku 10. století jsou těžko přijatelné.
Stranou úvah ponechávám zcela nesporné
duchovní příbuzenství mezi Bořivojem a Svatoplukem,
které se mezi nimi vytvořilo Svatoplukovým kmotrovstvím při Bořivojově
křtu“ (J. Sláma 2001, s. 350, pozn.
7). Jedná se ovšem o „výklad historických událostí v
poslední třetině 9. století“.
Rovněž „zcela nesporné duchovní příbuzenství“, jak se domnívá J.
Sláma, nemohlo mezi Svatoplukem a Bořivojem vzniknout na základě smyšlené
Kristiánovy historky o Bořivojově
křtu. Svatoplukovým kmotrovstvím by Bořivoj také nemohl získat značnou
až nápadnou podobnost v některých znacích, zejména ne stejnou
krevní skupinu B a stejnou anomálii v utváření vnějšího
zvukovodu, jaká byla antropologicko lékařským průzkumem kosterních
pozůstatků z hrobu 12/59 v samostatné hrobní kapli na sadské
výšině u Uherského Hradiště (E.
Vlček 1995) zjištěna u jeho údajného kmotra (viz tabulka
5b). To pochopitelně nemohla způsobit pouhá (hypotetická) Svatoplukova přítomnost
při Bořivojově (smyšleném) křtu, ani by se to nemohlo stát Svatoplukovým sňatkem
s Bořivojovou sestrou (F. Palacký),
i kdyby se jmenovala Svatožizně (L.
E. Havlík), ale pouze tím, že byli pokrevní příbuzní
– bratranci – viz „Rodokmen
Mojmírovců“. Svatopluk si přece nemohl vzít vlastní
moravskou sestřenici (dokonce „přiváděnou z Čech“)!
Bořivoj byl kníže
moravský, jak také zaznamenala patrně nejstarší v Čechách
hlaholicí sepsaná staroslověnská
legenda „O pustynnike Ivaně“.
Máme proto všechny důvody se domnívat, že onou nejmenovanou nevěstou,
jíž si Moravané přiváděli z Čech (871), nebyla Bořivojova sestra,
ale jeho nastávající manželka, pšovská kněžna Ludmila (Kristián,
Fuit, Prolog),
„dcera kteréhosi vévody z Čechů“ (tj. Slavibora). Byla
určena pro Bořivoje, neboť
Svatopluk byl tou dobou nezvěstný.
Že onou nejmenovanou nevěstou z Čech, o níž
se zmiňují Fuldské anály, byla nepochybně kněžna Ludmila, potvrzuje „Granum“
(Jádro katalogu předních biskupů Moravy) zprávou k roku
894 (po přepočtu 871), kdy se měl odehrát také údajný Bořivojův
křest. Tato zpráva současně usvědčuje
Kristiána ze lži, neboť arcibiskup Metoděj byl v tu
dobu (870-873) konfinován bavorskými biskupy (L.
E. Havlík 1992, s. 153) a nemohl tedy nikoho křtít!
Kristiánovu povídačku o Bořivojově moravském křtu,
sepsanou až 120 let po příchodu
Bořivoje do Čech, nelze pokládat za a u t e n t i c k ý
historický
pramen, jak by snad chtěl J. Sláma, N.
Profantová nebo D. Třeštík. Je to dodatečně a pouze
účelově
sestavený příběh, který měl za úkol vysvětlit, jak na český
stolec mohl usednout křesťanský kníže z Moravy. Kristián proto
musel skutečnou historii pro Čechy poněkud „upravit“, jak to
přiznává v úvodu ke své legendě. Z Bořivoje udělal
pohana, potomka oráče, kterého již dříve
Slované čeští někde „nalezli“.
My už dnes víme, že to nemohlo být jinde než na
Moravě (viz mapka: „Územní vývoj
Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“), kde tehdy vládl král-oráč
Rostislav, jenž na Moravu pozval ke křesťanské orbě
byzantské věrozvěsty Konstantina a Metoděje, jak je to
vedle Života sv. Konstantina-Cyrila a Života sv. Metoděje zaznamenáno
také na malbě ve znojemské rotundě – viz článek „Historie
psaná štětcem“ (P. Šimík 2004, s. 84-85). Rostislavova syna Bořivoje
si potom odvádějí do Čech (srovnej Kristiánův odkaz na Ovidiův
příběh: „Asklépiův příchod do
Říma“ – Kristián, kap. 2, tam pozn.
2). U Kristiána proto také nikde nenajdeme zmínku „o
českém původu“ Bořivoje (na rozdíl od „nepravého knížete“
Strojmíra, jenž naopak byl „z jejich národa“, „z jejich
rodu“ (rozuměj Slovanů českých) – Kristián, kap. 2).
Jako syn křesťanského krále Rostislava musel
být Bořivoj pokřtěný hned v raném věku (P. Šimík 2006, s.
337-344, zejm. s. 338, pozn.45). Protože křest dospělého
Bořivoje na Svatoplukově dvoře se odehrál jen v Kristiánově
fantazii, jsou další „nesporné“
důsledky z něj plynoucí, např. „duchovní příbuzenství“
mezi Bořivojem a Svatoplukem, jen výsledkem samoplození
J. Slámy, pokud tento „svůj nápad“ pouze neopsal (bez citace) od svého duchovně
spřízněného kolegy, historika D. Třeštíka (1997, s. 335, 445).
Petr Šimík (2005, 2007).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Kníže Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Kroniky: „Granum k roku 894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?),
spíše však sňatku (!).
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné«
datování Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 6: „Životní data kněžny Ludmily“.
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako atribut sv. Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli“.
Otázky: „Proč se založení Prahy upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě vysoce postavený Moravan a Svatoplukův
příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl
Bořivojovi: „Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze václavské legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 157-158.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu Bořivoje, s. 350, pozn. 7. Velká Morava mezi Východem
a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference, Uherské Hradiště, Staré Město,
28.9.-1.10.1999, AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický sborník,
Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl.
s. 38-42. |