JE MOŽNÉ,
ABY NA ŘADOVÉM ZOBRAZENÍ PANOVNÍKŮ
BYLY NĚKTERÉ POSTAVY DVAKRÁT?
OBRÁCENÉ
ŠTÍTY VÁCLAVA A VRATISLAVA II. |
• „Jaroslav Zástěra (1986)“
„Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly
některé postavy dvakrát?“ Tuto otázku si kladl J. Zástěra
(1986, s. 3-4),
když sestavoval svoji hypotézu o ikonografii maleb ve
znojemské rotundě. Zjistil totiž, že ve 4. pásu maleb jsou
knížata Václav (922-935) a Vratislav II. (1061-1092)
vyobrazena dvakrát. V tomto
názoru ho utvrdil fakt, že zdvojení uvedených knížat malíř
ještě pro jistotu zdůraznil
jejich štítem, obráceným řemením k pozorovateli. |
Jaroslav Zástěra:
PŮVOD PÉŘOVÉ KORUNY.
POSTAVY PANOVNÍKŮ NA ČESKÝCH A MORAVSKÝCH DENÁRECH.
(Výňatek) |
(3) Ve čtvrtém pásu
je pokračování knížat přemyslovského rodu,1
a to deset knížecích
postav se stejnými insigniemi jako v pásu třetím,2
a devět knížecích postav, obléknutých do krátkého roucha bez
knížecího pláště. Na těchto devíti postavách zatím
ztroskotalo úsilí uspokojivě vyřešit problém přemyslovského
cyklu – oba uvedení autoři
považovali postavy bez plášťů za knížata vedlejší znojemské
větve Přemyslovců.3
Také ostatní postavy nesouhlasí podle Friedla
a Mašína co do počtu s historickou posloupností Přemyslovců,
jak ji dnes známe.
|
Obr. 1. Znojemská
rotunda – severní polovina 4. pásu maleb. Pátý panovník bez
pláště
– sv. Václav
[13] v přilbě s obráceným
štítem (foto F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
(4) Oba autoři si
dobře všimli pátého knížete v postavách bez pláště,
který měl na hlavě přilbu, velmi podobnou šišáku sv. Václava.4
Friedl pak dokonce i toho, že tato postava má obrácený štít.5
Všiml si i stejně obráceného štítu u třetího knížete
v plášti.6
Měl prakticky v rukou klíč k vyřešení celého cyklu,
protože právě tyto skutečnosti nebyly v koncepci malíře náhodné.
Důstojenství centrálních knížat určoval podle obou autorů plášť.7
Tento názor je správný, ale v jiném slova smyslu, než se oba
domnívali. Vysvětlení se zdá být jednoduché. Plášť
skutečně určuje velkoknížete – jenže ve znojemské rotundě byl
atributem vlády na Moravě.8
|
Obr. 2. Znojemská
rotunda – severní polovina 4. pásu maleb. Deset
pražských panovníků.
Z nich prvních devět od Bořivoje [09] po Oldřicha [17] (uprostřed sv. Václav
[13] v přilbě)
je vyobrazeno bez
pláště, protože na Moravě nevládli.
Teprve desátý Břetislav [18], „jenž
tu zemi první
podrobil svému panství“ (Kosmas III,
34), je opatřen pláštěm
(schéma P. Šimík).
|
Tím se dostáváme k překvapivým závěrům.
Tento nový pohled na malby totiž znamená, že jen ta knížata mají
důstojenství pláště, která
vládla na Moravě. Naopak knížata, která vládla jen
ve středočeském
knížectví pražském v 9. a 10. století, počínaje
Bořivojem, měla v malířském projevu autorů maleb nižší důstojenství
bez pláště.9
A tak ve čtvrtém pásu rotundy, počínaje první knížecí
postavou bez pláště proti vchodu do apsidy je B o ř i v o j ,
za ním následují S p y t i h n ě v I . ,
V r a t i s l a v I . ,
V á c l a v a s v .
V á c l a v (je zde tedy
zobrazen dvakrát po sobě – jednou jako kníže, podruhé jako svatý
se šišákem – na tuto skutečnost upozorňuje postava obráceným
štítem).10
Po svatém Václavovi
následuje B o l e s l a v I . ,
dále B o l e s l a v I I . ,
B o l e s l a v I I I .
a O l d ř i c h ,
který je posledním knížetem bez pláště. J a r o m í r
schází, protože podle středověkých měřítek nemohl být
suverénem.11
Vedle Oldřicha stojí pak první kníže v plášti,
kterým je B ř e t i s l a v I . ,
Přemyslovec, jenž trvale přivtělil celou Moravu k Čechám do
jednotného státního útvaru (viz výše obr. 2).12
|
Obr. 3. Znojemská
rotunda – jižní polovina 4. pásu maleb. Zbývajících devět pražských
panovníků od Spytihněva II. [19] po Soběslava I. [27] je vyobrazeno
v plášti, protože byli
současně také moravskými vládci. Král Vratislav I. [26] je umístěn
mimo posloupnost po
pravici svého nejmladšího syna a objednavatele
domalby, Soběslava I. [27] (schéma P. Šimík).
|
Druhým [v plášti a současně
prvním na obr. 3]
je S p y t i h n ě v I I . ,
třetím pak V r a t i s l a v I I .
jako kníže (malíř na oba upozorňuje tím, že jak Spytihněv II.
tak Vratislav II. mají jako pokrývku na hlavě biskupskou
mitru, která v prvním případě byla Spytihněvu II. udělena
papežem Mikulášem II. a v druhém případě
Vratislavu II. papežem Alexandrem II.;13
na Vratislava pak malíř dále upozorňuje obráceným štítem –
viz níže obr. 4). Čtvrtým
je K o n r á d I . ,
pátým B ř e t i s l a v I I . ,
šestým B o ř i v o j I I .
Jako sedmý následuje S v a t o p l u k ,
osmý je V l a d i s l a v I . ,
devátý, jako první přemyslovský král – znovu V r a t i s l a v I I . 14
a desátý kníže S o b ě s l a v I .
(viz výše obr. 3).
|
Obr. 4. Dvojí
vyobrazení knížete Vratislava II. [20, 26]. Poprvé ve správném
pořadí mezi svými
bratry Spytihněvem II. [19] a Konrádem I. [21], kde má mitru
na hlavě a v levé ruce obrácený
štít,15
podruhé mimo posloupnost o šest pozic dál s královskými
atributy, korunou a žezlem,
mezi svými syny Vladislavem I. [25] a Soběslavem I. [27] (foto F.
Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
Jaroslav Zástěra
(1986, s. 3-4).
|
Komentář.
J. Zástěra byl prvním z badatelů, který se ve své
hypotéze dokázal oprostit od předpojatého, zavádějícího a ničím
nepodloženého názoru pražských
odborníků, že v plášti
musí být vyobrazena výhradně pražská
knížata, kdežto bez pláště mohou být jen moravští
„údělníci“ (tzv. „obecně přijímaný názor“).16 Zabýval se především detaily maleb: pokrývkami
hlavy (přilba, biskupské mitry, koruna), zakončením praporců
(dvojité a trojité), odlišnostmi štítů (puklice, rozeta,
plné a podélně půlené, se šikmými pruhy, obrácené řemením
k pozorovateli – obr. 5), gesty některých postav (Bořivoj I. ukazuje
na pruhovaný štít svého syna Spytihněva I. [10], Oldřich
[17] bez pláště ukazuje na svého syna Břetislava [18] v plášti,17
obranné gesto Bořivoje II. [23] vůči následujícímu
Svatoplukovi [24]),
překrývající se praporce Břetislava II. [22] a Bořivoje II.
[23].18 Když pak tyto detaily zasadil do historického rámce, vyšel
mu jediný možný výsledek: všichni pražští „Přemyslovci“,
ať už v plášti nebo bez,
jsou vyobrazeni v horním 4. pásu maleb, a to tak, že ti
opláštění následují až za
těmi bez pláště!19 |
Obr. 5. Schematické
znázornění obrácených štítů svatého Václava [13]
v přilbě
(4 řemeny) a knížete Vratislava II. [20] s biskupskou
mitrou (6 řemenů) (P. Šimík 1999).
|
Takovou troufalost (pražský
kníže a bez pláště) pražská vědecká
komunita pochopitelně nemohla nechat bez odezvy. Za všechny
jmenujme alespoň D. Třeštíka, který hned v následujícím
roce Zástěrovu ikonografii 4. pásu rozmetal na kousky (D. Třeštík
1987, s. 548-577). Neargumentoval přitom malbami a výkladem
jejich detailů, ale již shora uvedeným „obecně přijímaným
názorem“ pražských „odborníků“ (s. 550), což
samozřejmě ještě nezaručovalo, že to byl názor správný.20 Odmítl
„obrácené štíty“, neboť
žádný nemá „nezbytná držadla, jak je máme například
dobře zachována v knížecím hrobě č. 93 ve svatojiřské
bazilice na Pražském hradě“ (s. 552). Přitom si
popletl kovová držadla rakve či jejího víka s držadly
štítů v mylném domnění, že knížata byla pochovávána
se svými štíty, když navíc štíty měly úchyty kožené. |
Obr. 6. Koberec z Bayeux
(1077).21 Pohled na zadní stranu štítů.
Každý bojovník drží svůj štít za kožený řemen, který je
naznačen
esovitě prohnutým, tmavě konturovaným světlým páskem.
|
Dále odmítl přilbu jako
atribut svatého Václava (s. 552): „Václav byl od od
druhé poloviny 11. století zobrazován jako kníže a bojovník
v nejrůznějším oděvu, několikráte také s přilbou,
v každém případě však nelze říci, že by se přilba
stala jeho atributem. Pokud s ní byl Václav někdy zobrazen,
měla jej charakterizovat jako bojovníka,22
ne jako sv. Václava. (...)
Jak tedy je možné, že Václava dnes rozeznáváme podle přilby?
Je to proto, že mu ji nasadil Myslbek na známé jezdecké soše na
Václavském náměstí. Nikdy předtím nebyla Václavovým
atributem, od gotické doby jím byla vévodská čepice, kterou
Myslbek také měl na svém původním návrhu“ (proč u raně
románské malby D. Třeštík
argumentuje dobou gotickou je nejasné). „Zástěra tedy
určil postavu s přilbou
jako svatého Václava podle Myslbeka!“ Jenže přilba
skutečně atributem svatého Václava
byla, a to až do vymření celého rodu po meči v roce
1306.23
D. Třeštík získal falešný pocit, že se
vyrovnal se Zástěrovým výkladem 4. pásu maleb, a nabyl
mylného dojmu, že tak vyloučil i možnost zdvojení
knížat (s. 552-553): „Tím celá jeho [Zástěrova] konstrukce beze
zbytku padá. Nemůže zde být zobrazen dvakrát
ani Václav, ani Vratislav II. (...) Ale hlavně: jestliže
postava s přilbou není sv. Václav,
není důvod tvrdit, že odznak pláště označuje moravská
knížata a ona knížata ve 3. pásu nám už nepřebývají.
Jsou to prostě a jednoduše knížata česká. »Klíč
k vyřešení celého cyklu« je nepodařeným paklíčem“.
Ale jestliže postava s přilbou je
svatý Václav, a to je zcela nepochybné, co pak?24
Pak Zástěrova hypotéza o ikonografii 4. pásu maleb je
nadále platná a ve 3. pásu pak musí být panovníci,
kteří vládli na Moravě, neboť
mají plášť.
K tomu srovnej článek „Přilba
jako atribut svatého Václava“, který usvědčil slovutného
historika z jeho ryze účelové lži. „Knížata česká“
tedy zůstávají výhradně ve 4. pásu (obr. 2
a 3) a „ona knížata
v plášti ve 3. pásu nám nadále přebývají“ –
jsou to panovníci moravští (počínaje králem Slovanů Sámem a Mojmírem II.
konče). Na biskupskou
mitru Vratislava II. přitom D. Třeštík ve
svém článku jaksi pozapomněl. Nejspíš proto, že nenašel nic, čím by tuto
historickou skutečnost vyvrátil.25 Na Zástěrově hypotéze o ikonografii
4. pásu maleb ve znojemské rotundě tak není třeba nic měnit.
Zůstala přes veškeré snahy pražských „odborníků“ i nadále
n e p ř e k o n a n á . |
Knížata
Václav a Vratislav II.
jsou na znojemské malbě
d v a k r á t . |
|
Petr Šimík (2010).
Poznámky:
|
1 –
|
„Přemyslovci“ nazvala tuto
pražskou větev mojmírovského
rodokmenu až romantizující historiografie 19. století
(J. Žemlička 2000, s. 268). Správnější by tedy bylo
nazývat je pražskými Mojmírovci.
|
2 –
|
Tj. v knížecím
plášti se štítem a kopím s praporcem.
|
3 –
|
J. Mašín (1954,
s. 20, 22) a
A. Friedl (1966, s. 66). Poprvé s tímto názorem přišel
již M. Trapp (1863): „Pravděpodobné je také, že
ostatních devět postav bez pláště představuje moravská
údělná knížata z rodu Přemyslova“. Ostatní
to pak už jen vděčně opakovali, protože sami na nic lepšího
nepřišli.
|
4 –
|
Zejména A. Friedl
(1966, s. 63-64, 96-97 pozn. 100) se přilbě
u této postavy velmi obsáhle věnoval. Nabádal ke
srovnání svatováclavské přilby, chované v pokladu
svatovítském, s přilbami bojovníků na koberci z Bayeux
a „nesrozumitelnou distinkcí na hlavě znojemské“.
|
5 –
|
Obráceného štítu
u postavy s přilbou si povšiml již O. Votoček
(1949, s. 125): „...jeden z nich, v levici
štít obrácený vnitřní
stranou s e ř e m e n í m
k divákovi, má na hlavě přilbu...“. Viz
výše obr. 1.
|
6 –
|
A. Friedl
(1966, s. 63 a obr. 65).
|
7 –
|
U prvních pražských
knížat od Bořivoje po Oldřicha se však ve skutečnosti o žádná
„centrální“ knížata nejednalo. Zpočátku vládli
jen ve středočeském miniknížectví (viz mapka)
a postupně rozšiřovali
svoji moc na celé Čechy. Žádný z nich
však nevládl na Moravě,
ani Oldřich, který Moravu na Polácích dobyl. Správou
Moravy pověřil svého syna Břetislava.
Viz níže pozn. 8.
Plášť jim proto
nepřísluší.
|
8 –
|
To potvrzuje ve své
kronice Kosmas (III, 34),
že teprve Břetislav [18] to byl, „jenž tu zemi první
podrobil svému panství“. Proto také teprve on je ve 4. pásu
maleb jako první z pražských
knížat vyobrazen v plášti
(obr. 2). Plášť
na znojemské malbě je tedy atributem
vlády n a M o r a v ě . Jde
to plášť moravských králů.
Je to přece naprosto logické – rotunda se nachází ve
Znojmě a Znojmo leží na Moravě.
Ve zdejší křesťanské
kapli proto byla ve 3. pásu maleb prvoplánově
zachycena nejvýznamnější událost v historii Velké
Moravy a moravské církve
– příchod a působení byzantské cyrilometodějské
misie na pozvání velkomoravského krále Rostislava. Dokládají
to i střevíce a mošna v oráčské scéně
zavěšené na stromě, atributy
„nových apoštolů“,
Konstantina a Metoděje. Břetislav za své správy
Moravy ani jiný motiv pro výmalbu rotundy zvolit nemohl.
Srovnej články „Břetislav,
jeho synové a vnuci“ a „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci.
K tomuto hlavnímu
byl na malbě připojen ještě vedlejší motiv:
Slované čeští, „pozorujíce to“, Moravany
napodobili, poddali se králi Rostislavovi (Kristiánova hadačka-panna
bez pláště s byzantským diadémem se dvěma
stuhovými závěsy v rukou – personifikace Čech) a přijali
moravské křesťanství
(Bořivoj, kníže moravský,
staví první kostely v Čechách). Ve druhém plánu se
tedy jednalo o vznik křesťanské
knížecí vlády v Čechách. Srovnej článek „Bořivoj
– Svatoplukův místodržící v Čechách“ a
mapku „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Popsanou historickou skutečnost později Kosmas upravil do
podoby přijatelné pro Čechy. Vznikl pohanský libušopřemyslovský
mýtus. Vše se začalo odehrávat jakoby v Čechách,
Morava byla v tomto smyšleném příběhu zcela vynechána.
Srovnej „Kosmův obrazový
scénář“. Teprve tuto znásilněnou podobu „historie“
se nám pražští „odborníci“ snaží již po léta
vnutit jako ten jediný správný námět pro výmalbu moravské
křesťanské kaple. Buď
jsou to naivní prosťáčci, protože nic nepochopili, anebo
vychytralí darebáci, kteří si plně uvědomovali dosah svého podvodu.
Každý si může svobodně a demokraticky vybrat, podle toho, v jaké
roli si víc libuje.
|
9 –
|
Za existence Velké
Moravy to bylo naprosto samozřejmé. Vždyť Bořivoj byl Svatoplukovým
místodržícím v Čechách. Srovnej středočeské
minivévodství prvních pražských knížat na mapce: „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
|
10 –
|
Viz obr. 1.
Za povšimnutí stojí počet řemenů
na obráceném štítu svatého Václava. Jsou čtyři,
tedy víc než je nezbytně nutné k držení štítu (obr. 6), a znojemský malíř tím ukazuje, kde máme dvojníka
svatého Václava hledat. To skutečně není těžké. Ze známé posloupnosti prvních pražských
křesťanských knížat víme, že kníže Václav usedl na
stolec jako čtvrtý v pořadí.
Srovnej níže pozn. 15.
Později J. Zástěra (1990, s. 95) připodobnil obrácený
štít svatého Václava k reverzu mince: Obrácený štít
„symbolizuje panovníka, který, i když vládl
jednou, je zobrazen v malbách dvakrát,
jakoby vždy v jiné kvalitě, což bychom mohli připodobnit
averzu a reverzu jedné mince“.
A skutečně,
poté, co Břetislav I. usedl na pražský stolec, na
reverzu většiny jeho denárových ražeb se objevuje vedle
jména sv. Václava i jeho vyobrazení, mj. i se štítem
a kopím s praporcem (viz
pozn. 4 na straně
„Břetislav I.,
jeho synové a vnuci“). Revers
štítu – revers denáru = svatý
Václav. Tato část 4. pásu maleb (II. fáze),
kde je sv. Václav vyobrazen (obr. 2),
vznikla právě někdy v této době (patrně ještě před
rokem 1040). Srovnej tab. 18:
„Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140) a článek: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci.
|
11 –
|
Jaromírův starší a patrně nevlastní
bratr, Boleslav III., ho nechal vykastrovat, nemohl
proto zplodit syna
a následníka. Kromě toho, jak uvedla B. Krzemieńska
(1999, s. 170), „Jaromír – ať již si to osobně
přál či nikoliv – byl exponentem cizí moci v Čechách“.
|
12 –
|
Břetislav byl v letech
1019-1034 správcem Moravy. Po smrti svého otce Oldřicha pak
usedl na pražský stolec. Morava a Čechy tak byly zpočátku
spojeny jen osobou panovníka. K „přivtělení“
Moravy došlo de facto až na počátku vlády Spytihněva II.
(Kosmas II, 15). Na
malbě je to znázorněno praporcem s trojitým
zakončením až teprve v ruce Spytihněva II. [19]
(obr. 3).
|
13 –
|
Viz článek: „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“.
|
14 –
|
Že se jedná v
obou případech o vyobrazení knížete Vratislava II.
dokládá, vedle obráceného štítu, mitry a koruny, i stejný plášť,
kterým znojemský malíř obě postavy oděl (viz výše obr. 4).
Srovnej články: „Stejné
osoby byly zobrazovány ve stejném oděvu“ a „Zdvojení
postav na jednom obraze“.
|
15 –
|
Na tomto výřezu snímku to
sice není dobře patrné, ale na Vratislavův štít znojemský malíř
umístil šest šikmých,
esovitě prohnutých, tmavě konturovaných proužků (viz schématické
znázornění Vratislavova štítu na obr. 5). A Vratislavovo
druhé vyobrazení najdeme právě o šest
pozic dál. Srovnej výše pozn. 10. I tento
fakt ukazuje, že 9 knížat v plášti
v jižní polovině 4. pásu (poslední je Soběslav I.)
(III. fáze) se na
malbě objevilo mnohem později než 10 knížat (z toho
9 bez pláště), vyobrazených před nimi v polovině severní
(poslední je Břetislav I. v plášti)
(II. fáze).
Malíř III. fáze (1131-1134) se musel nějak vypořádat
s již existujícími malbami z dřívější doby a dané
situaci se přizpůsobit. Viz také níže pozn. 18.
|
16 –
|
Tento nápad měl
již v roce 1863 Mořic Trapp, kustod Františkova muzea
v Brně (viz výše pozn. 3). Od
něho jej převzal J. Mašín (1954, s. 20, 22), ovšem
jen jako ničím blíže nedoloženou domněnku. A po
něm další. K tomu srovnej „Lenní
hold Břetislava I. králi Jindřichovi III. v Řezně
roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy.
|
17 –
|
Oldřichovo gesto vůči
jeho synovi dokládá, že na postavy bez pláště plynule
n a v a z u j í
postavy v plášti (P. Šimík
2004, s. 104-106 a obr. 19), nikoliv naopak,
jak svorně (ale chybně) tvrdili pražští odborníci i L. J. Konečný
(2005, s. 313), a sice, že
postavy bez pláště následují až za těmi opláštěnými.
|
18 –
|
Překrývající se
praporce Břetislava II. [22] a jeho mladšího bratra Bořivoje II.
[23] dokazují, že tato část maleb (jižní polovina 4. pásu
maleb) vznikla jako poslední III. fáze
výmalby (1131-1134) až podle Kosmovy kroniky (viz výše obr. 3). Břetislav II.
určil ještě za svého života Bořivoje II. za budoucího
knížete (viz Kosmas III, 8).
Překrývajícími se praporci byla na znojemské malbě tato „vládní
smlouva“ obou knížat jasně naznačena. Jednalo
se o první porušení Břetislavova stařešinského řádu
(J. Zástěra 1990, s. 72-73).
Později se pokusil tento detail vysvětlit i L. J. Konečný
(2005). Ten ovšem jednotlivá knížata identifikoval chybně,
neboť vycházel z mylné domněnky, že poslední
v plášti ve 4. pásu maleb, vedle postavy krále
Vratislava, musí být vyobrazen jeho mladší bratr Konrád I.
Z tohoto důvodu obě knížata identifikoval (chybně) jako Jaromíra a Oldřicha (s. 300).
V pramenech pak samozřejmě hledal jiné zdůvodnění,
které by vyhovovalo jeho verzi: „vzájemné zkřížení praporců, které vidíme
u 5. a 6. figury (obr. 173) by mohlo
poukazovat na historicky známý negativní vztah bratrů a dočasných
spoluvládců Jaromíra a Oldřicha (zkřížení nohou a rukou
symbolizovalo v právní ikonografii spor a procesní
odpor)“ (s. 310 pozn. 39, s. 371 pozn. 181).
Pokud by překrývající se praporce skutečně něco takového
naznačovaly, pak by je museli mít především Václav a Boleslav I.
(1. a 2. figura v plášti podle identifikace
L. J. Konečného), jejichž „negativní vztah“
skončil vraždou Václava. Jenže na malbě nic takového není.
Pak musí být mylný nejen Konečného výklad
symboliky překrývajících se praporců, ale také jeho identifikace
jednotlivých knížat.
|
19 –
|
Jsou to Břetislavovi
„předchůdci“ na pražském
stolci (viz výše obr. 2)
počínaje Bořivojem [09] (viz také výše pozn. 9).
Ti však nevládli Moravě, proto nemají ani plášť
moravských králů, kterým je vybaveno všech osm panovníků
v dolním 3. pásu maleb – panovníků
velkomoravských a předvelkomoravských v čele se Sámem
[01], prvním králem Slovanů.
|
20
–
|
Nebyl to žádný
„důkaz“, jen kolektivně sdílený blud. Připojujeme dvě vyjádření
k onomu „obecně přijímanému názoru“ pražských „odborníků“.
L. Konečný (1997, s. 66-67): „Přes veškeré
projevené úsilí o uspokojivý výklad smyslu maleb
dynastického cyklu je zřejmé, že se dosavadní pokusy vypořádaly
neúplně jak s mýtickými výjevy, tak zejména s problematikou
skupinového zobrazení Přemyslovců a jeho významovou
souvislostí s ikonografií kupole. Ani novější
koncepce výkladu (Merhautová, Krzemieńska) dostatečně
neobjasnily řadu ikonograficky závažných otázek, jako např.
proč jsou donátoři zobrazeni v pláštích,
šlo-li o moravská (znojemská) přemyslovská knížata,
jejichž nárok na český trůn nebyl realizován,
nebo proč není postava s královskými atributy
(Vratislav II.) začleněna
v navrhované posloupnosti českých panovníků (domněnka
o jejím vyřazení na »důstojnější, čestné«
místo, nastolená již Votočkem, není dostatečně podložena).
Také dosavadní snahy o genealogickou identifikaci knížecích
figur v plášti a zejména
oněch bez pláště (domněle moravských Přemyslovců),
s nevyhnutelností nepravděpodobného dvojího
vyobrazení některých, plně neuspokojí v žádné
předložené variantě, a sotva jsou přijatelné i v případě
nezobrazení knížat současně vládnoucích (Krzemieńska),
což by odporovalo smyslu vzniku výtvarných děl tohoto
druhu, jak je známe ze srovnávacích dokladů“.
P. Černý (1997, s. 91 pozn. 48): „Jiným
zarážejícím stereotypem dosavadního bádání o znojemské
panovnické genealogii je ryze spekulativní, apodiktické a ničím
zatím blíže nedoložené tvrzení o totožnosti postav
oděných do svrchního pláště
s českými, resp. pražskými Přemyslovci a postav
bez pláště s moravskými údělníky této
dynastie“.
|
21
–
|
Koberec z Bayeux.
70 m dlouhá výšivka na plátně. Nechal ji zhotovit v Anglii
nevlastní bratr Viléma Dobyvatele biskup Odon z Bayeux
v roce 1077 pro chór právě dokončené katedrály v Bayeux.
Jezdci ve zbroji s přilbami na hlavách, se třmeny a ostruhami,
drží v levé ruce štít opatřený jedním koženým
řemenem. Kožený řemen na rubové
straně štítu je znázorněn tenkým tmavě
konturovaným esovitě prohnutým páskem. Stejně jako v rotundě.
Srovnej výše obr. 1,
4 a 5.
|
22
–
|
Žádný příklad vyobrazení
knížete Václava jako „bojovníka“ D. Třeštík
neuvedl. Žádné
takové dobové vyobrazení totiž neznáme. Kristián (993)
ho sice ve své legendě (kap. 6) nazývá „vojínem“,
jenže „vojínem Kristovým“
(miles Christi), tedy bojovníkem
za víru, šiřitelem křesťanství.
V následující kapitole pak dokonce „vojínem
Bohem vyvoleným“ (Dei electus miles). Na
iluminaci wolfenbüttelského rukopisu Gumpoldovy legendy (před
rokem 1006) Kristus svatému Václavovi
nasazuje přilbu spasení
s křížem na jejím vrcholu, jednu ze zbraní víry (Ef 6, 10-17). Václavova přilba
tu má výhradně d u c h o v n í
rozměr. U jeho
nohou kněžna Emma (vdova po Boleslavu II.) prosí nového
světce
o záchranu dynastie (potažmo „státu“). Na denárových
ražbách, kde je vyobrazen sv. Václav v přilbě, je v opisu
vždy uvedeno +WENCEZLAV, resp. S WENCEZLAVS, jde tedy
nepochybně opět o vyobrazení světce
a patrona českého státu, nikoli Třeštíkova „bojovníka“. Čili
znovu jen
další Třeštíkova účelová lež.
|
23
–
|
Článek „Přilba
jako atribut svatého Václava“ znovu usvědčil D. Třeštíka
ze lži.
|
24
–
|
A protože
postava s přilbou nepochybně je
svatý Václav, jak je doloženo v článku „Přilba
jako atribut svatého Václava“, pak „nepodařený
paklíč“ zůstal v rukou D. Třeštíka
(a dalších pražských „odborníků“, J. Bažanta
2000, V. Vaníčka
2007, A. Merhautové
2009) a jeho moravských epigonů (L. Jana
2006, M. Wihody
2006, J. Kovárníka
2008, Z. Měřínského 2009). J. Zástěra měl
tedy pravdu: Knížecí
plášť na znojemské malbě je atributem vlády na
Moravě.
|
25
–
|
Viz článek „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“
|
|
Petr Šimík (2010).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má
krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a
znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou...
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Kroniky: „Fuldské anály k roku
871“ o přepadení průvodu nevěsty,
jíž si Moravané přiváděli z Čech.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské
pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2.
Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Kristián: Legenda „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily,
báby jeho“.
• Mořic Trapp: Nástěnné malby kaple (pohanského chrámu) knížecího
hradu ve Znojmě. Z příkazu moravského zemského výboru sepsal a popsal Moriz
Trapp s 15 vyobrazeními. Brno 1862. Překl. A. Spilka, ed. V. Sýkora,
VÚZORT Praha (nedatováno).
• Václav Houdek: Hradní kaple znojemská. ČVSMO 57-58, s. 1-10, ČVSMO
59-60, s. 77-94, ČVSMO 61, s. 1-11, Olomouc 1898, 1899.
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě.
ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Jiří Mašín: Románská nástěnná malba v Čechách a na Moravě.
ČSAV, Praha 1954.
• Alois Jirásek: Staré pověsti české. SPN, Praha 1955.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské
863-885. Lidová demokracie, Praha 1966.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
•
Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
•
Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl.
aut., Brno 1990.
•
Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994,
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše
velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
•
Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední
Evropa v prvé polovině XI. století. Garamond, Praha
1999.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci
aneb Jak přesná je přesnost určení věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č.
8, 1999, s. 453-455.
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I. a II.). DaS 2000, č. 4 a 5, s. 6-11 a 29-32.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11.
století. In: In: Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000.
Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999). Eds. L. Polanský,
J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
•
Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
•
Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001,
s. 361-377.
•
Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy?
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007.
• Dušan Třeštík: Idea státu a národa. In: Kol. aut.: Přemyslovci.
Budování českého státu. Eds. Petr Sommer, Dušan Třeštík,
Josef Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 272-277, 281-286.
• Anežka Merhautová: Přemyslovský cyklus ve znojemské rotundě.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. Petr
Sommer, Dušan Třeštík, Josef Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 278-280. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|