„SPYTIHNĚV
II., NEBO VRATISLAV II.?“
1/3
KDO Z NICH JE
VYOBRAZENÝ NA ÚVODNÍ ILUMINACI VE SVATOVÍTSKÉ APOKALYPSE? |
• „Pavol Černý (2004)“
„Pro identifikaci postavy knížete v dolní kompozici
úvodní miniatury Svatovítské apokalypsy (dále jen Apok S), resp. pro rozhodnutí
dilematu, zda jde o S p y t i h n ě v a I I .
nebo o V r a t i s l a v a I I . , má zde větší význam
zobrazení kopí s praporcem v jeho ruce, nebo »mitra«
na jeho hlavě?“
P. Černý (2004, s. 135)
mylně tvrdí, že kopí. |
EVANGELIÁŘ ZÁBRDOVICKÝ
A SVATOVÍTSKÁ APOKALYPSA
Pavol Černý (2004) |
1. Starší názory |
(17)
• K. A. C. Höfler, in: K. A. C. Höfler,
P. J. Šafařík: Glagolitische Fragmente. Vortrag über
die Auffindungen der glagolitischen Fragmente, Abhandlung der Königlischen
Böhmischen Gesselschaft die Wiessenschaften, V. Folge, Prag
1857.
Höfler v dolní polovině
miniatury (obr. 1)
identifikoval postavu českého knížete Spytihněva II. díky
zvláštní pokrývce jeho hlavy – mitry –, kterou tento »Přemyslovec«
získal jako privilegium papežské kurie v roce 1059, podobně
jako jako jeho nástupce Vratislav II.1
Spytihněv II. je zde podle Höflera zobrazen
při aktu předávání evangelia opatovi Sázavského
kláštera.2
Scéna měla údajně symbolicky vyjadřovat i vítězství
latinského ritu nad slovanským v tomto klášteře poté, co
slovanští mniši byli knížetem vyhnáni a na jejich místo
povoláni němečtí řeholníci, zastupující latinskou duchovní
kulturu.3 S dominující
triumfální ideou miniatury souvisí údajně i nalepení
pergamenového fragmentu s textem staroslověnské
hlaholice na zadním přídeští knihy, který tak (18)
měl představovat významový protějšek celostránkové miniatury
na počátku kodexu, resp. měl se uplatnit jako „trofej“,
poukazující na vítězství latinského ritu nad heretickým
slovanským. S touto koncepcí prý souvisí i horní
kompozice, zobrazující apokalyptickou scénu,4
kterou tak lze považovat za náznak nové éry kláštera na Sázavě
po vyhnání slovanských mnichů a morální sankcionování
toho činu.
|
Obr. 1. Nahoře
iluminace k Janově Apokalypse (Zj 1, 13-17).
Dole Spytihněv II. předává novému sázavskému opatu listinu
(nebo od něj přijímá knihu). Svatovítská apokalypsa (1060-1061).
|
• D. A. Ginzel, Geschichte der Slawen-apostol
Cyrill und Method und der slawischen Liturgie, Wien 1861, s. 109-120.
Ginzel souhlasil s označením
horního zobrazení jako scény apokalyptického vidění sv. Jana a dolní
jako předání knihy českým knížetem opatovi Sázavského
kláštera5
a přijal rovněž Höflerův výklad přítomnosti hlaholských
zlomků jako programový výraz triumfu latinského ritu nad
slovanským. K odlišným závěrům než Höfler však dospěl
při identifikaci protagonistů dolní kompozice a její
spojitosti s příslušnými historickými událostmi. Zobrazený
vévoda podle něj nepředstavuje Spytihněva II., nýbrž Břetislava II.,
který v roce 1097 opětovně a tentokrát definitivně
vyhnal slovanské mnichy ze Sázavy,6
kam se vrátili po smrti Spytihněva II. V miniatuře pak
viděl nejen zobrazení aktu darování latinské knihy – ztotožněné
zde s exemplářem Apok S – knížetem Břetislavem II.
sázavskému opatovi Dětmarovi, ale v hlubší symbolické
rovině i „příkaz“ sloužit napříště v jeho klášteře
bohoslužby pouze podle latinského ritu.
• F. J. Lehner, Dějiny umění národa
českého, III., Praha 1907, s. 311-317.
Na dolní polovině frontispisu Lehner rozpoznal
předání kodexu opatem knížeti, aniž se však pokusil upřesnit
jeho identitu, a pokrývku hlavy světského vladaře označil
za „knížecí korunu“. Zobrazeného opata považoval však za představeného
benediktinské komunity na Sázavě, kde tento kodex mohl vzniknout
po polovině 11. století.7
• A. Matějček, Románské a gotické
malířství, s. 65, in: Dějepis výtvarného umění v Čechách,
(vyd. Z. Wirth), Praha 1931, s. 60-82.
• A. Matějček, Středověk 1. Umění doby
románské (X. až 2. pol. XIII. stol.), in: Československá
vlastivěda, díl VIII, Umění, Praha 1935, s. 16.
Matějček označil tuto iluminaci za dílo „přechodního
slohu, v němž malířský styl otonský byl nahrazován
slohem abstraktnějším, ryze románským“, a spojitosti v tomto
ohledu spatřoval s jihoněmeckým prostředím, především s Řeznem.
Se zjevnou opatrností se pak vyslovil k závažné otázce místa
vzniku Apok S, kde podle něj „domácí původ není
zajištěn“.8
• J. Květ, Sochařství, malířství a umělecká
řemesla. Praha románská. In: Osmero knih knih o Praze,
Praha 1948, s. 129-212.
V podobném smyslu se vyjádřil o něco později
i Květ, který konstatoval, že (19)
„český původ kapitulní Apokalypsy nemůžeme sice bezpečně
dokázat, ale je velmi pravděpodobný, protože jeho titulní obraz
jeví se nám po slohové stránce jako předstupeň malířské výzdoby
tzv. Kodexu vyšehradského, o jehož domácím původu není
pochybnosti“.9 V případě, že
Apok S byla napsána a iluminována
v přemyslovských Čechách, uvažuje o možnosti jejího
vzniku „nejspíše v břevnovském klášteře, který byl v častých
a dobrých stycích s knížecím rodem a o němž
se smíme domnívati, že měl poměrně záhy své skriptorium“.10
• J. Květ, Une Apocalypse du XIe siècle
de la Bibliothèque capitulaire
Saint-Guy de Prague, in: Mélanges offerts à René
Crozet, I., Poitiers 1966, s. 241-251.
Další významnou etapu zkoumání Apok S
představuje řada publikací vydaných v šedesátých letech
minulého století, z nichž nejpozoruhodnější je nepochybně
nová Květova studie, založená na důkladných metodických
postupech. V ní autor shrnul dosavadní bádání a obohatil
je o nové mimořádně cenné postřehy, zejména co se týče
širších stylově formálních předpokladů vzniku iluminací v Apok S.
Díky detailní srovnávací analýze objevil Květ přesvědčivé
úzké vztahy k iluminátorské a písařské produkci
Bavorska 11. století. Přesto své výzkumy shrnul do opatrné
formulace, když rukopis Apok S označil za dílo „písaře
formovaného nepochybně duchem tradicí bavorských skriptorií, s největší
pravděpodobností Řezna“. Iluminátorskou výzdobu rukopisu považoval
za výkon jednoho „malíře, jehož talent vyhranil ve sféře
vlivu stylu klášterních dílen Bavorska, jmenovitě v Tegernsee,
Freisingu, případně i Řezna“. Přitom však nevyloučil
zcela pražský původ Apok S.11
V návaznosti na Höflera
uvažuje i Květ o možnosti identifikace zobrazeného knížete,
nesoucího na hlavě mitru, v dolní kompozici frontispisu se
Spytihněvem II. či s Vratislavem II. To ho vedlo k vymezení
doby vzniku Apok S mezi léta 1059 – kdy prvně
jmenovaný kníže získal papežské privilegium nosit mitru – a 1985,
tj. datum královské korunovace Vratislava, po níž mitru už zřejmě
neužíval. V tomto širokém časovém rámci se kloní Květ
spíše k prvně uvedenému datu i kvůli starobylejším
„otonským“ rysům jeho formálního podání a vyslovil se
tím nepřímo i pro identifikaci knížete se Spytihněvem II.
Nicméně otázku, zda v dolní kompozici frontispisu přijímá
kníže knihu od opata – jak se domnívali Höfler či Ginzel
– nebo opačně – což byl názor Lehnera –,12
ponechal
bez odpovědi, stejně jako se nevyslovil k ideovému vztahu
mezi dolní kompozicí a horní apokalyptickou scénou.
• J. Pražák, O původu svatovítské
Apokalypsy, in: Studie o rukopisech VI, 1967, s. 53-67.
(20) Pražák
zkoumal z paleografického hlediska jak Apok S, tak
i EZ (Evangeliář zábrdovický) a zjistil mezi oběma
rukopisy nápadné podobnosti nejen v morfologii jejich písma
a iniciál, ale v některých dalších rysech, které ho
vedly k nanejvýš závažnému poznání – totiž, že oba
rukopisy „nejsou-li přímo dílem jednoho písaře, vznikly se vší
pravděpodobností v témže skriptoriu“. Ale jejich iluminátorskou
výzdobu připisoval různým malířům. Autor dále zdůraznil,
že ani potřeba „českou lokalizaci opustit“ nemůže „podle
našeho přesvědčení vyloučit tyto památky z dějin českého
knižního malířství a písařství. I když patrně
oba rukopisy pocházejí z ciziny, dostaly se, jak při
kapitulním kodexu nepochybně dosvědčuje jeho někdejší hlaholské
přídeští, brzy po svém vzniku na českou půdu“,13
kde „společná byla patrně také jejich další historie, neboť
byly ještě na konci středověku uloženy v téže knihovně“,
tj. v pražské kapitule.
• A. Friedl, Přemyslovci ve Znojmě,
Ikonografie posvátného oráče v českém mythu, Praha 1966,
s. 57-58, a 91-92, pozn. 61a.
Friedl na úvodním zobrazení v Apok S
mitru knížete, kterého ztotožnil
se Spytihněvem II., považoval
za podobnou s údajně analogickou pokrývkou hlavy jedné z postav
přemyslovských panovníků, zobrazených na pozdějších románských
nástěnných malbách kaple sv. Kateřiny ve Znojmě, které ho
vedly k jednoznačnému závěru o českém původu zmíněného
rukopisu. Kompozici v dolní polovině frontispisu označil se
stejnou rozhodností za scénu „dotace některé církevní
instituce v Čechách“ knížetem Spytihněvem II.,
nejspíše kláštera v Ostrově u Davle.14
• K. Stejskal, Malířství, in: Praha
románská (Čtvero knih o Praze), (vyd. E. Poche), Praha
1983, s. 134 a týž 1992, s. 28.
Stejskal v souvislosti s citlivou
otázkou místa vzniku Apok S poukazoval na Břevnov, a sice
díky identifikaci polopostavy v rámovém medailonu (21)
vpravo dole se sv. Alexiem, který se stal jedním z patronů
kláštera už při jeho založení. Na základě toho Stejskal
dovodil, že zobrazený opat představuje Menharta, který pocházel
z Niederaltaichu a který stál v čele břevnovské
komunity přes půl století (1043-1089).15
• J. Bažant, Umění českého středověku
a antika, Praha 2000, s. 37.
Bažant rukopis Apok S považoval
„snad za českou práci z druhé poloviny 11. století“
a navzdory výše citovaným studiím mluvil o postavě světského
vladaře zobrazeného v dolní polovině miniatury jako o „doposud
neidentifikovaném českém knížeti“.16
[Pokračování...].
Pavol Černý: Evangeliář
zábrdovický a Svatovítská apokalypsa (2004, s. 17-21), kráceno.
Komentář:
Zbývá už jen doplnit názor samotného
autora.
• P. Černý, Evangeliář zábrdovický a Svatovítská
apokalypsa, Academia, Praha 2004, s. 233-234, 235.
Černý se domnívá, že „poněkud větší
postava knížete a vzrušená gestikulace jeho pozvednuté levé
ruky dovolují identifikovat ho jako příjemce daru“.17
Tímto
darem prý má být otevřená kniha, do níž někdy p o z d ě j i
byl
doplněn minuskulní nápis »dom(in)us«, „provedený sotva
profesionálem, jak by nasvědčovala nezvyklá forma abreviatury“.18
P. Černý si ovšem vůbec
neuvědomil, stejně jako již před
ním A. Friedl, že se nemusí jednat o zkratku. Není pak
žádný důvod k domněnce, že nápis domus
vznikl „později“.19
Kopí v ruce knížete P. Černý spojuje s ukořistěným
Rudolfovým kopím (1080) a postavu knížete tudíž až s Vratislavem II.
(1061-1092).20
Petr Šimík (2010).
|
Poznámky:
|
1 –
|
Srovnej „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“.
|
2 –
|
Otázka je, proč
by měl kníže předávat nějaký kodex opatovi kláštera,
když mnohem pravděpodobnější a logičtější je
darovací akt přesně opačný? Vždyť
Sázavský klášter měl vlastní skriptorium.
|
3 –
|
Srovnej legendu „Život sv.
Prokopa“ a zprávu „Mnicha
sázavského I/2“.
|
4 –
|
Viz Zj 1, 13-17.
|
5 –
|
Viz výše pozn. 3.
|
6 –
|
K definitivnímu
vyhnání slovanských mnichů ze Sázavy viz zpráva „Mnicha
sázavského I/5“. Mitra
na hlavě knížete na úvodní iluminaci však Břetislava II.
vyřazuje zcela ze hry. Mitru získali od papeže pouze Spytihněv II.
a Vratislav II.
|
7 –
|
Předání kodexu opatem
knížeti se jeví mnohem přesvědčivější
než opačné názory Höfnera a Ginzela,
uvedené výše. Nabízí se ovšem ještě další a pravděpodobnější
možnost,
o níž se zmínil A. Friedl (viz níže pozn. 14).
|
8 –
|
Srovnej následující
pozn. 9.
|
9 –
|
Pozdější bádání
(A. Merhautová 2006, s. 177) domácí původ Kodexu
vyšehradského zpochybnilo a připsalo jej „snad
nejspíše skriptoriu řezenskému“.
|
10 –
|
Svá skriptoria měly
i jiné kláštery, např. Sázavský.
|
11 –
|
Mniši mezi mateřským
a dceřinnými kláštery také migrovali.
|
12 –
|
P. Černý v předchozím
textu ovšem citoval názory Höfnera, Ginzela
a Lehnera právě v opačném
smyslu. Co tedy platí?
|
13
–
|
Nelze opomenout ani
podstatný fakt, že titulní iluminace byla do kodexu vevázána
dodatečně (P. Černý 2004, s. 90): „Z těchto
důvodů je možno se domnívat, že miniatura vznikla speciálně
pro pražský kodex“.
|
14
–
|
To je zkreslená
interpretace. A. Friedl
(1966, s. 57) pokrývku hlavy první postavy se štítem
a kopím s praporcem ve 3. pásu na znojemské
malbě popisuje jako kožešinovou kápi „téhož
typu, jakého použil iluminátor Vyšehradského kodexu [světec
Václav v iniciále d], tam
vcelku třikrát, tedy nikoliv náhodně. Není to tedy látka
ani obrouček-diadém“. Kdežto pokrývka
hlavy na iluminaci Apok S, tj. mitra
se závěsy (kataseistami), měla podle A. Friedla
(1966, s. 92, pozn. 61a) onu archaicky barbarskou kožešinovou
kápi nahradit. Shodu
iluminace Apok S se znojemskou malbou vidí pouze v oněch
závěsech na mitře českého knížete a na
byzantském diadému se dvěma stuhovými závěsy v rukou čtvrté postavy oráčské
scény (srovnej „D. Třeštík
mezi křesťanstvím a pohanstvím“, tam obr. 2):
„Je to čelenka s mitrou se splývajícími cípy závoje
– kataseisty, zcela takovými, jakými kryje Přemyslovu
hlavu jeden z členů Libušina poselstva na oráčské
scéně ve Znojmě“
(A. Friedl 1966, s. 57).
V jedné věci se však A. Friedl mýlil (ostatně
ne sám): ta část znojemských maleb, kde se nachází ona
čtvrtá postava oráčské scény, není „pozdější“,
ale naopak starší než Apok S, neboť vznikla již
za Břetislavovy správy Moravy, tzn. před rokem 1034.
Celou spodní scénu iluminace A. Friedl
(1966, s. 91 pozn. 61a) popisuje takto: „Opat přijal do
svých rukou listinu
(knihu?), do níž iluminátor vepsal v minuskule se
zkratkou slovo: d/o/m/us
= dominus. Iluminátor sdělil, lépe řečeno svým obrazem
stvrdil dotaci poskytnutou
církevnímu zařízení“. A. Friedl se domníval,
že se jednalo o klášter benediktinů na Ostrově.
Domnělá zkratka d/o/m/us
ale vůbec nemusí být zkratka dominus,
ale opravdu jen slovo d o m u s
(dům, příbytek). Co z toho vyplývá viz článek „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“,
tam obr. 4
a pozn. 2.
|
15
–
|
P. Černý
(2004, s. 130): „V odborné literatuře se však
objevily pokusy i o ztotožnění postavy opata s představitelem
některého z prvních benediktinských klášterů v českých
zemích tehdejší doby, jmenovitě ze Sázavy, Ostrova či Břevnova,
přičemž k poslednímu z nich se vzhledem k významu
a prestiži obracela pozornost nejvíce. Pro Břevnov se
v této souvislosti vyjádřil nověji i Stejskal a sice
na základě identifikace busty nimbované postavy v medailonu
na pravém dolním rohy rámu, držící v rukou dvě
misky, se sv. Alexiem, který byl jedním z patronů kláštera
už při jeho založení sv. Vojtěchem na sklonku 10. století“.
Jenže, jak dále P. Černý uvedl, dvě nádoby mohou být
i atributem zobrazení zosobněné Mírnosti (Temperantia),
která přidává vodu do vína.
|
16
–
|
U J. Bažanta
to nepřekvapí. Autor měl
asi správně uvést, že se jedná o „doposud
j e d n o z n a č n ě
neidentifikovaného českého knížete, Spytihněva II.
nebo Vratislava II.“.
Charakterizovaný je prý „nižším panovnickým
atributem – čelenkou – a dále pláštěm,
kopím s praporcem a tělesnou stráží s mečem“.
Samotný předávací akt popisuje J. Bažant (2000, s. 36)
takto: „Kníže s čelenkou přijímá knihu
od dvou řeholníků“. Má přitom na mysli samotnou Apok S.
Iluminace ovšem sotva mohla předjímat
něco, co bylo sice zamýšleno, ale co se ještě nestalo. Mnohem pravděpodobnější a logičtější
je proto darovací akt přesně opačný – viz Friedlův názor – viz výše pozn. 14.
|
17
–
|
V dalším
textu ovšem autor uvedl, že ve standardních scénách
dedikace „adresát přijímá dar obvykle pravou
rukou“ (P. Černý 2004, s. 147)
nebo také dále „Knihu či jiný darovaný předmět pak
přijímá adresát obvykle nataženou pravicí
s otevřenou dlaní nebo je zobrazen v okamžiku,
kdy dar už drží společně s donátorem. Konečně
kniha jako objekt dedikace, objevující se nejčastěji ve scénách
tohoto druhu, má vždy podobu kodexu,
který je však zobrazen většinou zavřený
a držený donátorem h o r i z o n t á l n ě “
(P. Černý 2004, s. 232-233). To vše autora
neodradilo od dalšího setrvávání na názoru, že levicí
přijímá kníže knihu, neboť v tom spatřuje
potvrzení své mylné domněnky, že právě tím je
prý na předmětné iluminaci „upřednostňováno
jednoznačně k o p í “
v pravici knížete (P. Černý 2004, s. 147).
Jenže ono to bude přesně naopak. Aby autor mohl doložit,
jak důležité je kopí v pravici knížete, musí úzkostlivě
lpět na na tom, že kníže je tu p ř í j e m c e m
kodexu, který přijímá volnou levou rukou, i když
nejdříve zpochybnil, že by se v tomto případě vůbec
mohlo o kodex jednat. A v tom měl pravdu.
Nejde o kodex, ale o listinu,
a kníže není jejím příjemcem, ale dárcem,
čemuž odpovídá „poněkud větší
postava knížete a vzrušená gestikulace jeho pozvednuté levé
ruky“ (viz také výše pozn. 14). Kopí s praporcem
v jeho pravici přitom nehraje žádnou roli, jako insignie
vladaře tu jen charakterizuje vyobrazeného knížete, tak
jako berla charakterizuje opata.
|
18
–
|
abreviatura,
-y ž zkratka, častěji neustálená, v písmu; (v starších
rukopisech) částečné vypsání slova, popřípadě naznačené
titlou
I když P. Černý (2004, s. 258 pozn. 49
a 50) nejprve zpochybňuje, že by se
mohlo jednat o zkratku slova „dominus“ (viz článek „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“,
tam pozn. 2),
zde najednou s tímto Friedlovým názorem souhlasí.
Nejedná se však o zkratku dom(in)us, ale o slovo
d o m u s
(dům, příbytek) (viz výše pozn. 14),
a to zde nebylo uvedeno bezúčelně.
|
19
–
|
K údajné
zkratce domus (= dominus?)
viz výše pozn. 14. Nápis „domus“
také nemohl vzniknout „dodatečně“, resp. „později“,
jak se domníval P. Černý (2004, s. 232, 235),
neboť bez něj by smysl a význam dedikační scény
nebyl srozumitelný a jednoznačný!
|
20
–
|
K tomu srovnej
článek „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“,
tam pozn. 2.
|
|
Petr Šimík (2010).
|
Citace:
Zj
(1, 13-17)
Povolání
Jana
(13)
...uprostřed těch svícnů někdo jako Syn člověka,
oděný
řízou až na zem, a na prsou zlatý pás.
(14)
Jeho hlava a vlasy bělostné jako sněhobílá vlna,
jeho oči
jako plamen ohně;
(15)
jeho nohy podobné kovu přetavenému ve výhni
a jeho
hlas jako hukot příboje.
(16)
V pravici držel sedm hvězd
a z
jeho úst vycházel ostrý dvousečný meč;
jeho
vzhled jako když slunce září v plné své síle.
(17)
Když jsem ho spatřil, padl jsem k jeho nohám jako mrtvý;
ale on
vložil na mne svou pravici a řekl:
„Neboj
se. Já jsem první i poslední, ...“
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Srovnání:
„Břetislav, jeho synové a
vnuci“ aneb Navázal Břetislav »vědomě« na slavnou
velkomoravskou tradici?
Historie: „Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
Historie:
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy...
Historie:
„Biskupské mitry Spytihněva II.
a Vratislava II.“.
Historie:
„Soběslav I., Jindřich Zdík
a znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou...
Historie:
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Legendy: „Život svatého
Prokopa“.
Kroniky: „Dodatky Mnicha sázavského
I/2 a I/3“ ke
Kosmově kronice.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o „správné“
datování Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 14: „Pořadí událostí v Kristiánově a Kosmově verzi
přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb
Bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období
vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“
v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Největší archeologický podvod století“
aneb Pražská archeologická mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v moravské
křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“ (1 • 2
• 3)
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Josef Žemlička: Mitra českých knížat. Sborník Společnosti přátel
starožitností 3, 1992, s. 17-22.
• Jarmila Hásková: K ikonografii českých mincí Vratislava II. In:
Královský Vyšehrad, sborník, Praha 1992, s. 59-68.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, I. sv. do roku 1197.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11.
století. In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť
Boleslava II. († 7. února 999). Ed. Luboš Polanský, Jiří
Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
• Zbygniew Dalewski: Svaté kopí a polské insignie. Sborník esejů k výstavě Střed Evropy
okolo roku 1000. NLN, Praha 2002, s. 324-326.
• Pavol Černý: Evangeliář zábrdovický a Svatovítská apokalypsa. Academia, Praha 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě.
Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42.
• Dětmar z Merseburku: Kronika. Překlad Bořek Neškudla, verše
Jakub Žytek, úvod Martin Wihoda, poznámky Jiří Ohlídal. Argo,
Praha 2008. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|