„JAK BISKUPSKÁ
MITRA
MĚNILA SVOJI PODOBU“
PETR ŠIMÍK
Než biskupská
mitra
doznala dnešní podobu,
měnila svůj tvar i orientaci.* |
Ve velkém
množství názorů na vznik biskupské mitry v oblasti římské
církve lze nalézt dvě základní koncepce: První
spojuje vznik a počáteční vývojové fáze mitry s pokrývkou
hlavy velekněží Starého zákona, zdůrazňujíc přitom „mystický
vztah mezi úředním oděvem biskupa a kněžským oděvem Aarona“.
|
Obr. 1. Konstantinopolský
patriarcha Michael Kerularios
a papež Lev IX. na ilustraci z rukopisu datovaného
do 15. století, vzniklého podle starší předlohy.
|
Druhý,
rozšířenější názor vidí zrod nejstarších
forem mitry až v době císaře Konstantina I., který po
vydání Milánského tolerančního ediktu začlenil křesťanské
biskupy do organismu svého státního aparátu a udělil jim i příslušné
úřední insignie, užívané do té doby světskými hodnostáři,
kromě j. i čepicovou pokrývku hlavy,
(na obr. 1 vlevo) označovanou
v dobových pramenech častokrát jako „kamelaukion“.1
Římský biskup, pro dominující
postavení v církvi nazývaný „papa“ – papež,
si také začal nárokovat nošení „frygia“, tj. pokrývky
hlavy zřejmě bílé barvy a vysokého tvaru
(obr. 2).
|
Obr. 2. Papež Hadrián II.
s Konstantinem a Metodějem. Freska
v bazilice sv. Klimenta v Římě z první poloviny
11. století.
|
Později i ostatní
biskupové začali rovněž nosit pokrývku hlavy.2
Zavedení této novoty se připisuje iniciativě římských reformních
papežů, kteří začali udělovat „mitru“ jako projev zvláštního
privilegia, napřed arcibiskupům, o něco později zejména
biskupům, méně pak opatům a kanovníkům a jen zcela výjimečně
i světským osobám.3
O vnější
podobě pokrývky hlavy biskupů (i světských osob) během
11. století, tj. doby, která měla z tohoto hlediska
mezní význam, si můžeme udělat představu na základě několika
soudobých zobrazení.
|
Obr. 3. Biskup Vojtěch s biskupskou
mitrou a berlou.
Tzv. Vojtěchova studna v bazilice sv. Bartoloměje v Římě
(kol. roku 1000).
|
Asi nejstarší dobové
vyobrazení církevní biskupské mitry (první
typ) máme zachyceno na tzv. Vojtěchově studni v bazilice sv.
Bartoloměje na tiberském ostrově v Římě – obr. 3
a detail na obr. 4.
Dal ji zhotovit císař Ota III., Vojtěchův přítel.4
|
Obr. 4. Detail mitry biskupa
Vojtěcha. Nízká čepice, nad spánky dvě zakulacené
výdutě („cornua“), z nichž spadají dvě pásky (dva závěsky).
|
Další u nás známou podobu
biskupské mitry, tentokrát určenou světské osobě, najdeme na titulní iluminaci Svatovítské
apokalypsy (dále jen Apok S) z konce 50. let 11. století na hlavě knížete Spytihněva II.
(obr. 5).5
Jde o nízkou pokrývku, pozůstávající ze
tří částí. Tvoří ji dolní nezdobený lem
(„circulus“), bílá kalota
s paralelním nařasením, směřujícím od jednoho spánku ke
druhému, z níž nad spánky spadají (vlají) dva závěsy
(symetricky umístěný závěs nad levým spánkem knížete je již setřený).6
|
Obr. 5. Svatovítská
apokalypsa. Detaily s vyobrazením mitry knížete
Spytihněva II. v dolní polovině titulní iluminace.
|
Po knížeti Spytihněvovi II.
(1055-1061) získal od papeže právo užívat mitru i jeho
bratr Vratislav II. (1061-1092).7
Nová panovnická
distinkce – mitra – se záhy
objevila i na Vratislavových denárech. Řezač želez ozdobil
mitrou v prvém případě (Š 159R) záměrně hlavu „věčného
panovníka“ sv. Václava, snad aby zdůraznil jeho vladařskou nadřazenost
(není reprodukováno), ve druhém případě (Š 163A) hlavu knížete
Vratislava (obr. 6 vlevo). Použil přitom velké a jednoduché
puncy podle starých schémat. S tím ostře kontrastuje druhá
strana mince (obr. 6 vpravo), na níž je hlava sv. Václava
vymodelována pomocí drobných punců a rydla.8
Na averzu i reverzu mince jsou tu opět jasně patrné dva závěsky
na spáncích, tak jako jsme je
viděli v předchozích ukázkách.
|
Obr. 6. Avers a revers denáru Vratislava II.
(1061-1092) s biskupskou mitrou
se závěsky (Š 163) z předkrálovského období (před rokem 1086).
Číslování denárů podle
katalogu J. Šmerdy (1996).
|
Další vyobrazení biskupské mitry pak najdeme na mincovních
obrazech na denárech moravských údělníků z přelomu 11. a 12. století na
obr. 7
níže. Řasení „kaloty“ opět probíhá napříč od jednoho spánku
ke druhému a jeho rovnoměrnost udržuje střední látkový
pruh směřující od čela k zátylí.9
Nad oběma spánky jsou na „kalotu“ připevněny závěsky, které
ji stlačují dolů k uším.
|
Obr. 7. Biskup sv. Oldřich
na denáru Oldřicha Brněnského (1092-1097, 1100-1113) (Š 442A)
a biskup sv. Mikuláš Myrský na denáru Litolda Znojemského
(1092-1099, 1101-1112) (Š 446R).
Číslování denárů podle katalogu J. Šmerdy (1996).
|
K biskupským
mitrám Spytihněva II. a Vratislava II. (obr. 8)
se v první polovině třicátých let 12. století vrátil
autor znojemských maleb, když z pověření olomouckého
biskupa Jindřicha Zdíka doplňoval dosud chybějící panovníky
ve znojemské rotundě (III. fáze výmalby).10
Ani na těchto vyobrazeních mitry není
pochyb o tom, že její řasení probíhá napříč od jednoho
spánku ke druhému.11
|
Obr. 8. Znojemská
rotunda – druhý a třetí kníže v plášti ve 4. pásu maleb.
Knížata Spytihněv II. [19] a Vratislav II. [20] s nízkými
biskupskými mitrami.12
Foto v UV světle František Sysel a Kateřina Dvořáková 1999.
|
Jediné, co na znojemských
mitrách
Spytihněva II. a Vratislava II. postrádáme, jsou jejich závěsky. Buď je vůbec neměly, anebo při
některé z restaurací maleb nebyly rozpoznány a obnoveny.13
|
Obr. 9. Sv. Vít, Vojtěch a Václav.
Na Vojtěchově mitře jsou zřetelně
patrná zaoblená „cornua“ nad spánky (mezi nimi střední dělící
pruh)
a z nich na
ramena spadající
dva závěsy (stuhy). Výřez iluminace
rukopisu Flores sancti Bernardi (1148-1167).14
|
Zhruba v polovině dvacátých let
12. století se na zobrazeních objevuje nová
varianta tohoto typu mitry, u níž původně
zakulacená „cornua“ (výdutě nad spánky) (obr. 9 výše)
se mění v ostře vybíhající špičky
(druhý typ) (obr. 10
níže).
Tato varianta představuje – podle
Brauna – přechodnou variantu, směřující vývojově ke třetímu
typu.
|
Obr. 10a. Biskup na ikoně
ze Sinajské kláštera (12. století).
Obr. 10b. Ostijský kardinál
Hugolín, pozdější papež
Řehoř IX., freska v klášteře Subiaco.
|
Tento třetí
typ se od předešlých liší tím, že mitra je nasazována
na hlavu prelátů v pootočení o 90 stupňů, takže špičky
se nyní ocitají nad čelem a temenem, oba závěsy se ocitly
vzadu a spadají na záda
(obr. 11 a 12).15
|
Obr. 11. Biskupové Petr, Jan
a Jindřich Zdík. Horologium olomoucké (asi 1141).
|
Trojúhelníkovitý tvar mitry byl pak
ještě zdůrazněn kolmým středním pruhem, probíhajícím od špičky
ke spodnímu horizontálnímu „circulu“, s nímž svíral
pravý úhel (obr. 12a,
b).
|
Obr. 12a. Detail pečeti
pražského biskupa Pelhřima.
Obr. 12b. Biskup sv. Vojtěch. Votivní
deska
z Dubečka (detail)
z doby před rokem 1400.
Obr. 12c. Papež Inocenc III. (1198-1216).
|
V pozdějších letech biskupská mitra už
neprodělala žádnou zásadní změnu, měnila se pouze její výška.
Petr Šimík (2010).
Dodatek:
Jen pro zajímavost si tu nyní uveďme „vědecký“
popis biskupské mitry zobrazené na hlavě knížete na titulní
iluminaci Apok S (viz výše obr. 5)
z pera P. Černého (2004, s. 170-171):
(170) Pro
specifickou formu „mitry“ na
hlavě knížete z frontispisu Apok S, u které
je toto označení legitimní vzhledem k příslušnému výrazu
citovaných dobových pramenů, lze mezi uvedenými zobrazeními
pokrývek hlav nekrálovských světských potentátů stěží
nalézt přímé analogie.16
I při jistém poškození
příslušné partie, resp. částečném sedření
svrchní barevné vrstvy, je zjevné, že jde o nízkou pokrývku,
pozůstávající ze dvou, resp. ze tří částí: Je to její dolní
rovnoměrně široký lem – „circulus“, mírně se prohýbající
nad čelem, jehož opaková tupá šeď mohla vzniknout v důsledku
oxidace snad původně stříbrného nánosu. Z tohoto jinak
nezdobeného „circulu“ spadává pak dozadu v zátylí na záda
robustní cíp, či spíše „závoj“, v náznaku esovitého
prohnutí a rozšiřující se výrazně ve spodní části.
Opakově šedé zbarvení „závoje“ naznačuje jeho sounáležitost
s „circulem“.17
Nad ním se pak objevuje bílý segment kaloty,
vymezený dorzálně nepravidelnou čtvrtkruhovitou siluetou a členěný
uvnitř v červené kresbě provedenou řadou drobných „lalokovitých“,
vedle sebe stlačených záhybů, které se částečně překrývají,
resp. které se zdají být zasunuty za sebou jakoby ve tříčtvrtečním
natočení celé pokrývky doprava a korespondující tak s polohou
hlavy knížete. Nejvyšší a nejsilnější z těchto
„laloků“ se tyčí se tyčí zhruba kolmo nad partií kořene
nosu postavy, kam se zdají směřovat koncentricky i ostatní
postranní „laloky“, které se laterálně postupně zmenšují
a zužují.18
(171) Srovnatelné
příklady pro tento typ pokrývky se nabízejí na zobrazeních jiných
osob než světských knížat a navíc spíše v jednotlivých
zde zjištěných složkách než v jeho celku: Nízká oválná
čepicovitá výduť s více či méně širokým spodním
lemem, resp. „circulem“, se objevuje např. v poměrně
hojné míře mezi iluminacemi Kod V a jeho skupiny
– byť v elementárně jednoduché podobě bez podélného řasení
a splývajícího cípu, resp. „závoje“ v zátylí
–, kde je vyhrazena vesměs pro postavy ozbrojenců ve scénách
Kristových pašijí. Typ radiálně zřasené čepicovité
pokrývky s dolním lemem, nicméně opět bez vzadu spadávajícího
cípu, je doložen poměrně ojediněle na některých památkách
knižní malby 11. století britských ostrovů, častěji pak
ve 12. století v dílech monumentální románské
plastiky, zejména v jižní Francii a na ní závislé
produkci v severní Itálii a v severním Španělsku,
kde je tento typ pokrývky hlavy možno posoudit optimálně i díky
poměrně velkému formátu příslušných zobrazení, v mnoha
případech navíc trojrozměrného charakteru, umožňujícího
jejich dostatečně detailní podání. Je pozoruhodné, že pokrývka
hlavy s paralelním zřasením kaloty se objevuje na zmíněných
památkách nejčastěji u postav Starého zákona, ať
už u patriarchů a proroků (Mojžíš, Izaiáš,
Ezechiel, Job),19
méně už u protagonistů Nového zákona (apoštolové, Josef
z Arimatie, Nikodém), nebo u osob nižšího sociálního
postavení, resp. negativní významové charakteristiky, např. v některých
christologických scénách.
|
Obr. 13. Prorok Ezechiel.
Fidenza (severní Itálie),
Dóm, západní fasáda (12. století).
|
Pro motiv cípu spadávajícího v zátylí
zobrazené postavy je možno najít nespočet příkladů, počínaje
podáním diadému jako královské insignie na portrétech vladařů
z antických mincí a medailí až k raně středověkým
zobrazením světských, ale i církevních hodnostářů, doložených
opět vesměs na numizmatických či sfragistických památkách. V těchto
případech však ze zátylí diadémovaných osob vyčnívá téměř
vždy nikoliv j e d e n , nýbrž
dva krátké cípy,20
které tak naznačují jejich genetickou souvislost s původně
látkovou čelenkou. Naproti tomu pokrývka hlavy
knížete Vratislava z Apok S se vyznačuje širokým
dolním lemem – „circulem“ –, z něhož v zátylí
spadává pouze j e d e n cíp,
resp. „závoj“.21 Tato
varianta patří mezi zcela ojedinělé
případy, doložené od poloviny 11. století v západní
Evropě převážně na zobrazeních starozákonních proroků či
velekněží a zcela singulárně pak i u postav
biskupů.22
Pavol Černý: Evangeliář
zábrdovický a Svatovítská apokalypsa (2004, s. 170-171).
Poznámky:
|
* –
|
Pokrývka
hlavy vysokých hodnostářů katolické církve vykazuje už od
jejich institucionálních počátků celou škálu dalších označení:
„kamelaukion“, „frygium“, „tiara“, „cidaris“, „infula“,
„stefanos“, „pileus“ atd. (P. Černý 2004, s. 162). |
1 –
|
Podle
P. Černého (2004, s. 163). I v dalším textu
budeme citovat převážně tohoto autora. |
2 –
|
Mimo
bohoslužeb, neboť mše u oltáře se mohla sloužit
pouze s nepokrytou hlavou podle známého výroku sv.
Pavla (1Kor 11, 4): „Každý muž, který se modlí
nebo prorocky mluví s pokrytou hlavou, zneuctívá toho,
kdo je mu hlavou...“. |
3 –
|
Právo užívat mitru
udělil papež Mikuláš II. (1058-1061) českému knížeti
v roce 1059 anebo
1060. Za tuto poctu měl Spytihněv
odvádět do Říma 100 hřiven stříbra ročně (J. Žemlička
1997, s. 84). Viz „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“. |
4 –
|
T. Dunin-Wasowitz
(2000, s. 814; český překlad 2002, s. 299). |
5 –
|
Podle
P. Černého (2004, s. 135) je na předmětné miniatuře vyobrazen Vratislav II., neboť významnější prý je
kopí, které kníže drží v ruce, a nikoliv mitra na jeho hlavě.
Má se údajně jednat o Rudolfovo kopí (replika sv. Kopí), které Vratislav II. získal jako trofej po vítězné bitvě u Flarchheimu v roce 1080 (s. 141).
Podrobnosti viz otázky: „Kdo
je vyobrazený na titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy?
Spytihněv II., nebo Vratislav II.?“ |
6 –
|
V rozporu se
samotnou iluminací P. Černý (2004, s. 170) popisuje mitru jako by byla pootočená o 90
stupňů (k tomuto pootočení ovšem došlo až na počátku
12. století, jak uvedl i sám autor – s. 165).
Dostává se tak do rozepře s M. Vitanovským: „Místo
jednoho širokého závoje v zátylí předpokládá
Vitanovský na tomto místě existenci dvou pásek. Dále
podal (M. Vitanovský 1984, s. 185, obr. 13a)
ve své rekonstrukci paralelní řasení
kaloty směřující napříč od jednoho spánku
ke druhému, navzdory tomu, že na znázorněné miniatuře je
jasně identifikovatelný jejich průběh (snad spíše
„jeho průběh“ – pozn. PŠ) v podélném
směru, tj. od čela k zátylí, čili způsobem, který
je doložen i na jiných analogických památkách
(žádnou „analogickou památku“ z 2. poloviny
11. století, na níž by byla vyobrazena popisovaná
biskupská mitra P. Černý pochopitelně n e u v á d í
–
pozn. PŠ). Naproti tomu pro variantu podanou
Vitanovským n e l z e
nalézt žádné paralely“ (uzavírá P. Černý
2004, s. 190
pozn. 46). Skutečně nelze? Vždyť tyto „paralely“
vidíme hned na několika následujících obrázcích (obr. 6b,
7 a 8). K tomu srovnej Citace
níže. |
7 –
|
Vratislavovi udělil
mitru papež Alexandr II.
(1061-1073) a na začátku svého pontifikátu papež Řehoř VII.
(1073-1085) znovu potvrdil (J. Žemlička
1997, s. 87). Viz „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“. |
8 –
|
J. Hásková
(1992, s. 65) spojuje zhotovení razidla této
strany mince se jménem sázavského opata a znamenitého
umělce Božetěcha. |
9 –
|
O to
nepochopitelnější je P. Černého popis mitry v pozn. 6
výše. |
10 –
|
K jednotlivým
fázím výmalby znojemské rotundy viz články: „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen, „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém
znázornění“, „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci a „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“. |
11 –
|
Je tedy zřejmé,
že P. Černý se při popisu mitry (viz výše pozn. 6)
účelově mýlil. |
12 –
|
Zde
je nutno uvést, že kromě J. Zástěry
(1986, s. 4; 1990, s. 41) zatím žádný z „odborníků“,
kteří se zabývali znojemskými malbami, biskupské
mitry na hlavě Spytihněva II. a Vratislava II.
„ n e v i d ě l “
(?!). Za všechny jmenujme alespoň A. Merhautovou-Livorovou
(1983, s. 18): „Figury jsou prostovlasé,
pouze Vratislav má na hlavě korunu
a jeden z dalších knížat helmu“
a P. Černého (2004, s. 177-178): „Na pozdějších zobrazeních v médiu malby či velké plastiky z českých zemí románské doby se postavy světských vladařů objevují v duchu výše zmíněných dobových ikonografických zvyklostí vesměs
prostovlasé, s výjimkou dvou případů na monumentální nástěnné malbě v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě, kde u postavy identifikované v literatuře jako kníže
Vratislav II. je dnes jasně rozeznatelná liliovitá
koruna, představující královskou insignii, a u dalšího, zatím
anonymního Přemyslovce, který nese na hlavě kónickou
helmu“. Oním „anonymním
Přemyslovcem“ v přilbě je ovšem sv. Václav, což i ostatním
„odborníkům“ jaksi uniklo. Srovnej článek „Přilba
jako atribut svatého Václava“. |
13 –
|
Malby
ve znojemské rotundě prošly několika restauracemi. V letech
1891-1893 tu pracoval restaurátor Theofil Melicher, v letech
1947-1949 restaurátor ak. mal. František Fišer a jen o několik
let později se tu vystřídala celá skupina restaurátorů
(1965-1988): O. Míša, J. Stříbrský, J. Alt,
P. Lorek, A. Martan. |
14 –
|
Jak
je na první pohled patrné, nimby světcům někdo dokreslil
velmi neumělou rukou až dodatečně. |
15
–
|
Jednalo
se vždy o dva závěsy
(pásky, stuhy, závoje, kataseisty), umístěné nejprve po
jednom nad každým spánkem, později (po otočení mitry o 90 stupňů
ve 12. století) oba vzadu v zátylí.
V této
podobě známe biskupskou mitru i dnes. |
16 –
|
Přímou analogii
ale můžeme vidět na malbě ve znojemské rotundě, kde jsou
s mitrou vyobrazeni „světští potentáti“ Spytihněv II.
a Vratislav II. – viz obr. 8
výše. |
17 –
|
Robustní cíp, či
spíše „závoj“, nespadává z „circulu“
dozadu v zátylí na záda, nýbrž z „kaloty“
nad pravým spánkem na rameno (viz výše obr. 5b).
I když druhý cíp, původně symetricky spadající v podobě
obráceného „S“ z kaloty nad levým spánkem, je dnes setřený,
přesto na obr. 5a
výše můžeme jeho dřívější umístění v podobě
tmavší skvrny vytušit. |
18 –
|
Lalokovité záhyby
kaloty nesměřují koncentricky ke kořeni nosu, ale probíhají
paralelně od jednoho spánku ke druhému (viz výše obr. 5b). |
19 –
|
Viz obr. 13
výše. |
20
–
|
Ano, vždy dva cípy
v zátylí, v případě biskupské mitry se to ale
týká až 12. století (viz výše pozn. 15
a obr. 11
a 12). Před pootočením
mitry o 90 stupňů (viz výše pozn. 15)
byly umístěny nad spánky (viz výše obr. 4,
5, 6,
7 a 9). |
21
–
|
Jednak
kníže z Apok S je Spytihněv II.
(viz článek „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“,
tam pozn. 2),
jednak jeden zachovaný
závěs spadává z kaloty
nad pravým spánkem knížete (viz výše obr. 5b).
Druhý (dnes setřený) byl původně umístěný zcela
symetricky nad levým spánkem, jak je i nyní ještě
patrné z obr. 5a
výše. |
22
–
|
Mechanické
poškození titulní iluminace Apok S (viz text
výše) – sedření
svrchní barevné vrstvy, jak také výše uvádí
P. Černý – nelze v žádném případě považovat
za v a r i a n t n í
zobrazení mitry. Viz předchozí pozn. 21.
Za „zcela ojedinělý případ“
tak můžeme označit pouze popis mitry na iluminaci v Apok S
od P. Černého.
Viz Citace níže. |
|
Petr Šimík (2010).
Citace:
„Seriózní vědecký výzkum však musí stavět na skutečných
zjištěných faktech a z nich budovat mozaiku našeho poznání a ne se snažit o ohromující senzačnost, založenou na zcela smyšlených
faktech, nebo svévolně
zacházet s objektivní skutečností tak, aby byla postavena k podpoře vlastních a priori postavených subjektivních hypotéz.
Podobné nevědecké přístupy k dané problematice (...)
vedou k mystifikaci a dezorientaci široké veřejnosti,
která s nevšedním zájmem sleduje výsledky vědeckého výzkumu
našich nejstarších národních dějin“. Zdeněk Měřínský
(1984, s. 375).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
Historie: „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie:
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie:
„Biskupské mitry Spytihněva II.
a Vratislava II.“.
Historie:
„Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská
rotunda“ aneb Když se dva perou...
Historie:
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu v Čechách od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas (II, 13) k roku 1055“ –
„...aby ...vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a stolec v knížectví...“.
Kroniky: „Kosmas (II, 45) k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas (III, 8) k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas (III, 15) k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas (III, 27) k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas (III, 32) k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas (III, 34) k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav I. převzal praporec
od krále).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého
Václava).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o
»správné« datování Bořivojova
křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá
založení hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“ (1
• 2 • 3)
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• F. Cach: Nejstarší české mince I. České denáry do mincovní
reformy Břetislava I. Praha 1970.
• F. Cach: Nejstarší české mince II. České a moravské denáry
od mincovní reformy Břetislava I. do doby brakteátové.
Praha 1972.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Románské umění v Čechách
a na Moravě. Praha 1983.
• J. Hásková-M. Vitanovský: Osobnost krále Vratislava I. (1061-1092) na mincích. K oficiálnímu vyobrazení prvního českého krále a k české panovnické distinkci. In: Sborník Národního muzea v Praze, Řada A-Historie, XXXVIII, 1984, s. 169-205.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě.
Příloha časopisu heraldiků.
Ostrava 1985.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění
12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? Umění XXXVI, Praha 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Jarmila Hásková: K ikonografii českých mincí Vratislava II.
In: Královský Vyšehrad. Sborník příspěvků k 900. výročí
úmrtí prvního českého krále Vratislava II. (1061-1092).
Královská kolegiátní kapitula sv. Petra a Pavla na Vyšehradě,
Praha 1992, s. 59-68.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby
znojemské rotundy. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Pavol Černý: Zobrazení přemyslovské genealogie v rotundě
sv.Kateřiny ve Znojmě a některé aspekty její interpretace. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Petr Šimík: Stručná ikonografie 3. pásu maleb ve znojemské
rotundě (www.znojemskarotunda.com
– tl. IKONOGRAFIE – hypotézy). Brno 1999.
• Teresa Dunin-Wasovitz: Svatý Vojtěch – patron nové Evropy.
In: Střed Evropy okolo roku 1000. Sborník esejů ke stejnojmenné
výstavě (Theiss, 2000, s. 814), český překlad
NLN, Praha 2002, s. 298-299.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
In: J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Dušan Třeštík-Anežka Merhautová: České insignie a kamenný
trůn. Střed Evropy okolo roku 1000. Český překlad esejů ke
stejnojmenné výstavě. NLN, Praha 2002.
• Vratislav Vaníček: Velké dějiny zemí Koruny české, sv.
III. 1250-1310. Paseka, Praha a Litomyšl 2002.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo 2004, s. 78-123.
Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Pavol Černý: Evangeliář zábrdovický a Svatovítská apokalypsa. Academia, Praha 2004.
• Vratislav Vaníček: Vratislav II. (I.). První český král. Čechy
v době kulturního obratu v 11. století. Vyšehrad, Praha 2004.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě. Ikonologie
maleb a architektury. Host, Brno 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Ed. Martin Wihoda, Demeter Malaťák.
MM, Brno 2006, s. 25-46.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický
sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005, MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|