GERHARD PŘIJAL
KOROUHEV
JAKO STVRZENÍ LÉNA
KRONIKA MERSEBURSKÉHO
BISKUPA DĚTMARA,
KN. V. |
21 (13)
[Pokračování
...].
21. (13.) Dříve, než o tom
mohl král rozhodnout, učinili Švábové něco, co nemůžeme
ponechat bez povšimnutí. Alsaský hrabě Gerhard,1
který dostal od
krále v léno vévodovo
hrabství,2
se při návratu domů rozložil táborem u jednoho
tamního hradu a jen s obtížemi dojednal s posádkou
příměří na jednu noc. Oni však v noci lstivě vyšli ven
předstírajíce, že jdou na jednání, ve skutečnosti ale šli na
výzvědy. Jeden z nich, který často prokazoval svou bystrost
a rychlost, se dostal velmi blízko a spatřil před
stanem hraběte vystavené kopí s k o r o u h v í ,
které hrabě dostal od krále jako stvrzení
vévodského léna.3 Ten muž je vytáhl ze země a vrátil
se s ním bez úhony až do hradu, zatímco ho všichni marně
pronásledovali. Na hradě zavládla veliká radost, zavřeli bránu
a posmívali se hraběti zbavenému cti. Ten se nejprve pokoušel
ztracené kopí získat zpět lákavými sliby. Oni to však odmítli,
a tak musel smutně odejít bez léna i bez korouhve.4
(14.) V jiném, přepevném hradě nazývaném
Breisach se nacházeli s posádkou dva biskupové, štrasburský
a basilejský.5
Jejich zbrojnoši vyjížděli každý den do
kraje, aby obstarali píci pro koně. Vévodovi přátelé to pozorně
sledovali a ve chvíli, kdy se biskupští bojovníci trochu
vzdálili, přiblížili se s plně naloženými koňmi k hradu,
ustrojeni podobně jako oni, a se zpěvem se nechali strážemi,
které je přijaly jako své druhy, vpustit dovnitř. Pak odhodili
svůj náklad, křikem se ohlásili jako nepřátelé a všechno
vyplenili. Sami biskupové stěží vyvázli.
Dětmar
z Merseburku: Kronika,
kn.
V.,
kap.
21.
(13.,
14.).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
1 –
|
Gerhard, syn alsaského hraběte
Eberharda, sezdaný s Evou, sestrou královny (J. Ohlídal 2008, s. 302). |
2 –
|
Jednalo se o hrabství
vévody Hermanna, po Jindřichově zvolení králem jeho
posledního protivníka (J. Ohlídal 2008, s. 302). |
3 –
|
Zde bychom mohli být
na pochybách, zda udělení či stvrzení léna souviselo spíš
s předáním kopí, anebo korouhve. |
4 –
|
Z toho
jednoznačně vyplývá, že udělení léna souviselo s předáním
k o r o u h v e . |
5 –
|
Štrasburský
biskup Werner a basilejský biskup Adalbero II. (asi
999-1025). Breisach am Rhein leží zhruba na půli cesty mezi
Freiburgem im Breisgau a Colmarem ve Francii (J. Ohlídal 2008, s. 302). |
|
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
Rodokmeny: „Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Rodokmeny: „Rodokmen Otonů“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj přijal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal od krále Lotara praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
94-96.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda,
Praha 1972.
• Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
• Dětmar z Merseburku: Kronika. Překlad Bořek Neškudla, verše
Jakub Žytek, úvod Martin Wihoda, poznámky Jiří Ohlídal. Argo,
Praha 2008.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|