RYTÝ NÁPIS
NA ZÁPADNÍ STĚNĚ
ZNOJEMSKÉ ROTUNDY
Antonín Friedl
PŘEMYSLOVCI VE ZNOJMĚ |
(67) Mimo nadání* byl
nalezen nápis rytý do omítky uvnitř rotundy pod původním
konsekračním křížem, malovaným současně s malbami. Nápis
byl objeven těsně před ukončením restaurace roku
1949, jak již
shora o tom byla řeč. Byl ukryt pod pěti vápennými nátěry a pod Melicherovou přemalbou faksimilované drapérie přízemního
pořadí.1
Zůstal tak neznám badatelům 19. století i Centrální
komisi ve Vídni, která u příležitosti restaurace z roku 1893
tak podrobně dala malby zkoumat svými odborníky. Nápis po
rekonstrukci zkratek a porušených míst zní:
|
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6) |
In regno
domini
nostri Ihesu
Xristi (...)
Anno dominice ab incarnationis
eiusdem
Millesimo
CXXXIIII peractis
picturis regum
auxit
cellam
beate
virginis Marie
et S-Catharine
(...) dux Conradus
secundus
fundator
(et) (nov)am (fec)it
constructionem eius
(...)2 |
|
O jeho pravosti byly vysloveny nejdříve pochybnosti.
Když však průběhem zkoumání byly určeny nové, stavebně
archeologické a historické skutečnosti do té doby neznámé,
byl určen jako subjektivní projev neznámého pisatele z konce
12. nebo počátku 13. století, podrobně obeznámeného s lokální
historií.3
Svým improvisovaným nápisem anonym sděloval události
jinak blíže neznámé, v paměti zachované podle tradice nebo
podle pramenů dnes ztracených.
|
Obr. 1. Faksimile rytého nápisu
na západní stěně rotundy Nanebevzetí P. Marie
a sv. Kateřiny ve Znojmě (A. Friedl 1966, obr. 29).
|
Nápis sděluje po invokaci křížem, že roku
1134 kníže Konrád jako druhý zakladatel ozdobil
(rozhojnil) obrazy králů kapli P. Marie a sv. Kateřiny, přičemž
ji z n o v u přestavěl. Obsah nápisu je jednoznačný. Donátorem
mariánského cyklu a genealogické řady Přemyslovců byl Konrád II.,
údělný kníže znojemský.4
Uvedené vročení je
nejen datem maleb, ale zároveň datem návratu donátora do Znojma
z vyhnanství, do kterého byl poslán Soběslavem I. pro politické
spiknutí roku 1128. První pokračovatel Kosmův, kanovník vyšehradský,
stručně zaznamenal tyto zprávy a poznamenal, že „...zatím
žádal kníže Soběslav svého švagra, krále uherského, aby dal
knížeti Konrádovi znojemskému sestru královny, své choti, za
ženu, aby spolek, jejž spolu uzavřeli, takovým poměrem zesílen,
ještě pevněji trval“. Když bylo po svatbě, „kníže
... spěchal co nejvíce s návratem...“. Ze zprávy kronikářovy
tedy vyplývá, že chotí Konrádovou se stala sestra uherské královny,
jíž byla Marie, srbská
princezna. Byla to ona, která byla v rotundě portrétována
jako donátorka spolu se svým manželem.5
|
Obr. 2. Fundátorský pár ve 3.
pásu maleb po stranách vítězného oblouku při vstupu do apsidy,
podle A. Friedla
Konrád II. Znojemský s manželkou Marií Srbskou – ve skutečnosti
moravský
král Rostislav
a jeho manželka (P. Šimík 2004, s. 90). Trappův akvarel, 1861 (JMM ve
Znojmě).
|
Z
věcné souvislosti
kronikářova textu lze dále usuzovat, že svatba
byla ve Znojmě a že se jí účastnil sám český kníže
Soběslav I., inspirátor tohoto
sňatku.6 Ze sdělení kronikáře vyplývá dále, že to byly státnické
zřetele, které vedly Soběslava k této alianci. Byla to nutnost
politická, která zastínila nedávný Konrádův odboj, nikoli však
poslední, jak ukázal další dějinný vývoj. Byla to také
moudrost Soběslavova a pak zajisté i příbuzenské vztahy, které
přiměly českého knížete ke smírnému řešení jednak
vnitropolitického konfliktu, jednak i dalekosáhlého spojeneckého
projektu mezinárodního. Konrádův sňatek byl prostředkem k dosažení
tohoto cíle. Sňatek však také nepochybně vyvolal Konrádovo
rodové (68) sebevědomí, sounáležitost
s vládnoucí dynastií Přemyslovců, jež uspokojovala osobní
prestiž a ctižádost. Byl to na jedné straně projev loajality
k pražskému knížeti, na druhé straně však také manifestace politicky
dynastická ve vztahu k mezinárodnímu jednání Soběslavovu.
Jeho přítomnost na svatbě to byla, která přiměla Konráda,
znova uvedeného do údělu, k dotování portrétní galerie,
a Konrádova choť, královská princezna srbská to byla, které
byl takto připomenut dynastický původ manželův. V duchu doby
byli oba portrétováni jako k ř e s ť a n é , přinášející své oběti
Bohu. Potud rozhodovala jejich donátorská vůle.7 Jak se to stalo,
bylo již mimo jejich vůli, bylo to záležitostí jen uměleckou.
|
Obr. 3. Detaily některých
postav ze 3. pásu maleb ve znojemské rotundě.
A. Vedoucí jízdní družiny, B.
oráč za pluhem, C. a D. fundátorský pár.
Podle stejného pláště se jedná o téhož knížete
(Rostislava), v případě
fundátorky o jeho manželku (P. Šimík 2004, s. 88-92). Detaily
z akvarelů Mořice Trappa z roku 1861 (JMM ve Znojmě).
|
Nápis však uvádí kromě donátora a data, kdy malby
vznikly, ještě dvě pozoruhodné podrobnosti stavebně historické,
do té doby neznámé. Jejich rozluštění přispěje k rozluštění
podrobnosti třetí, která zcela dokreslí uměleckohistorickou
povahu znojemské rotundy jako homogenního díla. Historie rotundy
nese na sobě všechny znaky společenských vztahů. Z jejich
rozporů vznikla – jak nápis praví –
roku 1134 v podobě, v níž
existuje dodnes.8
Především to je dvojí patrocinium, označené jako „cella
beate virginis Marie et s. Catharine“. Toto pojmenování
kaple je tu uvedeno poprvé v dějinách stavby. První listinná
zpráva o ní mluví jako o „kapli královské sv. Kateřiny“,
rovněž všechny další písemné zmínky až do roku 1500 znají
pouze jediné zasvěcení sv. Kateřině. Uvádí-li znojemský nápis
patrocinium dvojí, pak jest třeba hledati vysvětlení v tom, že
k původnímu patrociniu P. Marie bylo dodatečně připojeno
patrocinium druhé, sv. Kateřiny. Tato duplicita není v dějinách
chrámových staveb ničím mimořádným, ba možno říci, je
velmi obvyklá. Že tomu tak bylo, svědčí i christologický
cyklus malovaný v prvém pořadí.9
Kromě toho průkazné svědectví
podává skutečnost doložená na řadě jiných míst, že mariánské
patrocinium, někdy označené svátkem „Nanebevzetí P.
Marie“,
je typické pro hradní kostely s funkcí velkofarní, jakým nutně
byla i rotunda znojemská.10 Důvody,
proč nejstarší české kostely s funkcí velkofarní mají právě
mariánské patrocinium, lze vyložit liturgickým pravidlem „ordo
missae“, které na nejvyšším stupni rituálu zaznamenávalo
právě P. Marii. A toto „ordo missae“ se vztahovalo
ve svých počátcích christianisace českých zemí především
na kostely knížecí, jež byly zároveň kostely velkofarními. Z toho důvodu tedy patrocinium sv. Kateřiny ve Znojmě není možno
pokládat za původní.11
Přistupuje však k tomu ještě důvod
zvláštní. Kult sv. Kateřiny byl v českých zemích pěstován zásluhou
žebravých mnichů. Kromě toho byl odrazem rytířské kultury západní.
Kateřina byla mučednicí rodu královského.
Jako taková byla objevena a vysoce ceněna za křížových výprav.
Její kult se rychle rozšířil i na západě působením vracejících
se křižáckých vojsk. Její mučednictví jako nevěsty Kristovy
a její urozenost vyvolávaly zájem evropských suverénů. Z českých
panovníků to byl již Přemysl Otakar II., který domněle požádal
egyptského sultána o věnování ostatků sv. Kateřiny. Ale
teprve tehdy, když se její kult v českých zemích rozšířil právě
zásluhou žebravých řádů a kdy její patrocinium se stalo
novodobou zvláštností. Tak tomu bylo teprve v prvé polovině 13. století. A v té době byly položeny nejen organisační, ale i stavební základy ke klášteru minoritů ve Znojmě. Jedině
jejich působením bylo patrocinium hradní rotundy ve Znojmě rozšířeno
o sv. Kateřinu při neznámé příležitosti před rokem 1239, kdy
poprvé se děje o ní zmínka a kdy (69)
na listině vydané toho roku ve Znojmě je mezi svědky podepsán
Hermanus, kvardián menších bratří.12
Dvojí patrocinium znojemské je – jak bylo právě ukázáno –
analogické dvojím patrociniím na Hradě pražském a jiným
soudobým, na jiných místech i mimočeských. Podrobností
patrocinia P. Marie nápis reprodukuje historickou skutečnost starší
než je první zmínka o rotundě s patrociniem pouze kateřinským.
Druhou podrobností nápisu je označení
Konráda jako druhého zakladatele. Původní čtení slova „secundus“,
nedlouho po odkrytí, spojovalo je s Konrádem, který skutečně v posloupnosti údělu znojemského byl toho jména druhým. Nikde však
není toto chronologické označení historicky dokazatelné. Konrádovy
listiny ani mince ho nemají. Teprve stereo-makrofotografie nápisu
doložily fragmenty dalšího slova, následujícího za slovem „secundus“.
Toto nově objevené slovo bylo bez nesnází paleograficky
rekonstruováno jako „fundator“. Tímto poznáním nabylo předcházející
slovo „secundus“ nového významu. Není totiž genealogickým
označením posloupnosti – jak ani jinak nemůže být – nýbrž
je atributem ve vztahu ke slovu „fundator“. Podle této
souvislosti lze pak vyložit smysl této textové části jako: „...dux
Conradus secundus fundator“.13
Představa „druhého zakladatele“ není ve středověké
historiografii neznáma. Za takovou byla pokládána abatyše Berta
u sv. Jiří v Praze („secunda fundatrix“). V klášteře
cisterciáků ve Světlé (Zwettl, Nieder-Österreich) rozeznává
autor právního kodexu „Liber fundationum“ z doby kolem roku
1300 hraběte Hadmara jako „zakladatele druhého“. V nekrologu
kláštera cisterciáků ve Vyšším Brodě, zachovaném v přepisu
Jakuba z Nových Hradů, se vedle prvého zakladatele Petra Voka z Rožmberka z roku 1259 uvádí ještě jako „specialis promotor
ac fundator loci huius“ Petr I. z Rožmberka, komorník
království českého k roku 1347, kdy zemřel. Pojem „druhého
zakladatele“ byl ve všech těchto uvedených případech vyhraněný.
Proto je nutno míti za to, že autor znojemského
nápisu, uváděje Konráda jako druhého zakladatele, zaznamenal
historickou skutečnost, která má své potvrzení v tektonických
vlastnostech rotundy. Dnes lze ještě dobře rozeznat cesuru
ve vazbě zdiva, a to mezi válcem lodi a klenbou. Tato cesura není
jen zevně viditelná. Je dobře zjistitelná i uvnitř rotundy, kde
rasantní osvětlení stěny jasně ukazuje nástavbu
klenby, nasazené nikoli v plynulé vazbě, nýbrž ve
zlomu kolmého válce lodi a dodatečně nastavené polokoule
klenby.14
Tuto tektonickou souslednost stavby
potvrzuje také závěr textu. I když je jeho souvislost porušena,
přece jej lze jasně vyložit jako: „...novam fecit
constructionem...“. Šlo tu tedy o rekonstrukci stavby a její
nové vysvěcení za Konráda, po jeho návratu z vyhnanství roku
1134.15 Tento dodatek
doplňuje sdělení předcházející, v němž se praví: „...peractis
picturis regum auxit...“.16 Je
to představa, která je paralelou ke zprávě kanovníka vyšehradského
o přestavbě a výzdobě vyšehradské baziliky za Soběslava
roku 1129, tedy v době nedlouho předcházející. Kronikář
zaznamenal: „...ecclesiam wissigradensem, quam Sobieslaus, ut
diximus, renovavit et renovatam in melius auxit, quia parietes
depingi fecit...“. Uváží-li se, že slovo „augeo“ je
synonymem pro „rozšířiti, rozhojniti“ právě tak jako pro
„ozdobiti“, pak je možný jediný výklad psychologický, že
autor znojemského nápisu mohl mít (70)
na mysli „rozšíření, rozhojnění nebo ozdobení“ něčeho,
co již existovalo, tj. rotundy, která byla přestavěna, nově
zaklenuta a nově vyzdobena malbami.17
Konrád ve Znojmě si počínal podle nápisu stejně
jako Soběslav před málo lety předtím na Vyšehradě podle očitého
zpravodaje.18
Antonín
Friedl: Přemyslovci
ve Znojmě (1966, s. 67-70).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
* –
|
„Mimo nadání...“ – A. Friedl tu
měl patrně na mysli „nenadále, nečekaně...“.
|
1 –
|
Okolnosti nálezu
nápisu,
jeho několikeré zatření,
ale i použití minuskulního písma, svědčí o skutečnosti, že se
nejednalo o nápis „oficiální“. „Všechny oficiální
nápisy – a za takový se znojemský nápis svým umístěním
vydává – byly v antice, ve středověku, v humanismu a většinou
i v době nové výhradně majuskulní“
(A. Vidmanová 1997, s. 54).
Jednalo se tedy nejspíš o dobové falzum. Nápis měl zůstat
skrytý až do doby jeho „náhodného“ objevení v příhodnou
chvíli. Jenže jeho autor asi nepočítal s tím, že ona
„příhodná chvíle“ nastane až v roce 1949. Viz Komentář
níže.
|
2 –
|
Legenda k nápisu:
červeně zvýrazněný text – písmena vyrytá do omítky,
černý text – písmena vynechaná autorem nápisu, text v závorce
– porušený, nečitelný nebo chybějící text.
V doslovném překladu nápis podle odborné komise zní:
|
|
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6) |
V království Pána našeho Ježíše Krista
Roku Páně od narození téhož tisícího
stého třicátého čtvrtého provedenými malbami králů
zvelebil
svatyni blahoslavené panny Marie a sv. Kateři
ny kníže Konrád druhý zakladatel
a udělal její novou (pře)stavbu.
|
|
|
A. Friedlem
reprodukovaný latinský text neodpovídá ve všech detailech rytému nápisu
(viz faksimile nápisu na obr. 1).
Jedná se zejména o zkratku
„anx“ na konci 3. řádku nápisu,
kterou komise interpretuje chybně jako „aux“
(zvelebit, rozšířit, ozdobit).
Z toho pak vzaly počátek všechny
i pozdější mylné
interpretace nápisu. Odborníci si tedy nápis upravili tak, aby vyhovoval jejich tezi o výmalbě
rotundy najednou a současně až v roce 1134 po jejím údajném
zaklenutí. Zkratka „anx“
však znamená:
ad-necto,
ere, nexui, nexum přivazovat, p ř
i p o j o v a t ,
adnexus
p ř i p o j e n í , spojení.
O připojení klenby ke stávající
stavbě n e n í v textu žádná zmínka. Nápis
se naopak zmiňuje o „připojení obrazu krále“
(vzhledem k uvedenému letopočtu 1134 mohl být připojen jen
obraz j e d n o h o
krále, nepochybně
krále Vratislava I.) – „pict
reg anx“ –, rozumí se k těm stávajícím, před
rokem 1134 již existujícím obrazům, zasahujícím do kopule.
pictura,
ae m a l b a , obraz.
rex,
regis
vládce, vladař, k r á l , reges královští
manželé.
Na tuto zjevnou chybu čtení nápisu opakovaně upozorňoval již J. Zástěra (1986, s. 5; 1990, s. 146) a navrhoval zkratku „anx" číst jako „anexuit"
– připojil (1986, s. 10; 1990, s. 147). Je proto vyloučeno,
aby teprve v roce 1134 byla rotunda zaklenuta. Této
skutečnosti je nutno přizpůsobit správný výklad celého nápisu,
potažmo vyložit jednotlivé fáze výstavby a zejména celou genezi výmalby rotundy, nikoliv naopak!
Na tom, že k dosavadním portrétům
panovníků ve 4. pásu bude připojen obraz krále, se zřejmě v roce 1131
dohodl tehdy vládnoucí kníže Soběslav I. (1125-1140) s novým majitelem rotundy, biskupem Jindřichem
Zdíkem (viz níže pozn. 18), který mu to zcela
jistě slíbil (pact):
pactus
a, um smluvený, umluvený; s l í b e n
ý ,
pactum
smlouva, dohoda, u j e d n á n í .
Jednalo se tedy o připojení
slíbeného (dohodnutého, ujednaného) obrazu krále – „pact
pict reg anx“. To je mnohem přijatelnější než
Friedlovo „peractis“:
peractio
onis dokonání, dokončení, závěrek, konec.
Další zjevnou nepřesností interpretace nápisu je spojka „et“
(a) ve 4. řádku. Z faksimile nápisu je zřejmé (porovnáním
s ostatními písmeny
textu), že se jedná o zkratku „ed“
(L. Konečný 1997, s. 67):
e-dico,
ere, dixi, dictum veřejně oznámit, vyhlásit,
ustanovit; nařídit,
edictum
vyhláška (úřední), oznámení, výnos,
edicatio
z a s v ě c e n í .
Kaple P. Marie byla tehdy (1134)
nově zasvěcena sv. Kateřině a biskupem Zdíkem posvěcena (J. Klobušický
2004, s. 159).
Zkratku „constio“
v 6. řádku místo výrazu „constructionem“ (A. Friedl 1966, s. 67), resp. „consecrationem“, lze číst spíše
jako „constitutionem“
(J. Rampula 1953, s. 54; A. Vidmanová 1997, s. 51; L. Konečný
1997, s. 68; týž 2005, s. 119, 121):
constitutio
postavení; stavba; u s p o ř á d á n í , zřízení;
u s t a n o v e n í , statut.
Zpráva nepochybně souvisí s
novým organizačním uspořádáním olomouckého biskupství (viz níže
pozn. 18), nikoliv s nějakou „novou přestavbou“
rotundy, resp. s jejím údajným novým zaklenutím až v roce
1134. Znojemská rotunda byla stavěna
od počátku zaklenutá
(viz níže pozn. 4 a pozn. 8),
tak jako zaklenutá byla již Spytihněvova rotunda sv. Petra
na Budči (kolem roku 900) i Václavova rotunda sv. Víta
v Praze (930).
Teze o dodatečném zaklenutí rotundy až v roce 1134, která
se opírala o chybné čtení rytého nápisu, tedy definitivně
padá.
|
3 –
|
Nápis, poněkud připomínající
listinné psací písmo známých autentik 11. a 12. století,
vzbuzoval od počátku nedůvěru. Bylo jasné, že nejde o nápis
oficiální, který by jistě byl proveden ve větších rozměrech
a v malovaných majuskulích, jaké se vyskytují i na
sporých zbytcích ostatních nápisů v rotundě. Naši
přední paleografové, a to jak prof. Šebánek z Masarykovy
univerzity, který nápis na místě zkoumal, tak také prof.
Vojtíšek z Karlovy univerzity podle opisu a později
také fotografií nápisu, dospěli – nezávisle na sobě
– ke shodnému stanovisku, že totiž nápis nelze bezpečně
zařadit do žádné z historických dob, a že je
patrně podvrhem až ze století devatenáctého (O. Votoček
1949, 101-102).
Později byl nápis komisí znalců, ustanovenou při Státním
památkovém úřadu v Brně, zprávou ze dne 18. prosince
1951 (ZPP, sv. XI-XII, 1952, s. 222-225) uznán za pravý.
B. Krzemieńska (1985, s. 19) pak na základě
fantastických domněnek A. Vidmanové dospěla k názoru,
že nápis se údajně zmiňuje o smlouvách mezi Konrádem
a Soběslavem, které měly Konrádovi zaručovat nástupnictví,
což prý „malby jasně manifestují“. Skutečnost je však
poněkud jiná.
Rytý nápis byl do
západní stěny znojemské rotundy vyškrábán zřejmě
podle textu oltářní autentiky z roku 1134. Neznámý anonym
tu sice sděloval některé pravdivé skutečnosti: připojení
dohodnutého obrazu
krále (pact pict reg anx), nové
zasvěcení
rotundy sv. Kateřině (ed
S-Cathar), ale zařadil mezi ně také informaci zjevně n e p r a v d i v o u
(dux Conrad scd fundator), kterou původní autentika
obsahovat nemohla – viz níže pozn.
18. |
4 –
|
Nápis v žádném
případě nesděluje, že „Konrád byl donátorem mariánského
cyklu“ ve 2. pásu maleb. To už si A. Friedl zcela svévolně
„přimyslil“. Z logiky věci vyplývá, že jím nemohl být
nejen Konrád, ale v roce 1134 již prakticky nikdo. Jestliže patrocinium P. Marie bylo to původní, starší, jak A. Friedl dále
v textu uvádí, pak také mariologický cyklus v dolním
2. pásu musí souviset se
samotným založením rotundy a s její prvotní výmalbou za Břetislava,
s jejím původním
zasvěcením, a tedy s jejím
prvním fundátorem, nikoli s Konrádem II., označeným
sice v nápisu
jako „druhý fundátor“, kterým
však ve skutečnosti n e b y l .
Jeho jméno tu bylo podvrženo. Ani on ani jiný „druhý fundátor“ v roce 1134 nic
„přestavovat“ nemohl, ani nebylo co (přizdění
kamenné lavice po obvodu lodi nelze považovat za „přestavbu“). Rotunda byla
zaklenutá již v době své výstavby v první třetině 11. století za Břetislava
(Z. Kudělka 1993, s. 201; M. Vlček (1997, s. 162;
P. Šimík 2004, s. 103-104),
kdy byl postaven i hrad. Viz také níže pozn. 8. Konrád II. ve skutečnosti
ovšem neměl
možnost jakýmkoli způsobem zasahovat nejen do samotné stavby
rotundy,
ale ani do její domalby. Viz níže pozn. 18.
|
5 –
|
Je sice pravda,
že v roce 1134 se Konrád II. po šesti letech vyhnanství vrátil
do svého znojemského údělu a ve stejném roce se oženil s Marií Srbskou
(viz níže pozn. 6) a že sňatek zprostředkoval Konrádův věznitel
Soběslav I., to však ještě neznamená, že kvůli tomu
tento manželský pár by pak nutně musel být vyobrazen v rotundě
jako dvojice fundátorů. Jednak se stavebními úpravami
v rotundě ani s její domalbou neměli nic společného, jednak by
to bylo i v rozporu s jinými známými
obrazy fundátorů v církevních stavbách. V takových případech
jde vždy o vyobrazení p r v n í h o
fundátora stavby
samotné, nikoliv d r u h é h o ,
či dokonce snad donátora její případné pozdější výzdoby
(jak se mylně domnívala A. Merhautová 2000, s. 66). A stavba
rotundy (a hradu) proběhla o více
než 100 let dříve za Břetislavovy
správy Moravy, jak opakovaně uvedla A. Merhautová (1983, s. 18;
1988, s. 303; 2000, s. 54), což dobře doložil i archeologický výzkum
(B. Klíma 1995, s. 100, 219). K datování stavby a jednotlivých
fází výmalby viz tabulka 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140).
A pak onen „spolek“, o jehož upevnění se kronikář
zmiňuje, nebyl spolek mezi Soběslavem a Konrádem,
ale mezi Soběslavem a jeho švagrem, uherským králem Bélou II.
Srovnej „Kanovník vyšehradský
k roku 1134“ a „Rodokmen Arpádovců“.
|
6 –
|
Svatby se sice Soběslav
účastnil, nekonala se však ve Znojmě, nýbrž v Uhrách (Z. Měřínský 1999, s. 455-456).
Srovnej „Kanovník vyšehradský
k roku 1134“. Ale to není pro správnou
interpretaci nápisu až tak podstatné.
|
7 –
|
Srbské královské
princezně a křesťance
tu byl připomenut manželův původ od pohanského oráče!?
To by se měl opravdu čím pochlubit.
„Křesťané,
přinášející své oběti bohu“ – to by pak nebyli křesťané,
ale pohané.
I podle pláště obou fundátorů, který je totožný s pláštěm oráče (viz výše obr. 3), jehož A. Friedl jednoznačně identifikoval jako pohana
Přemysla.
Neudělal A. Friedl ve svém výkladu náhodou někde
chybu? Chybu, kterou po něm otrocky zopakovali i další pražští
odborníci, kteří ve znojemském oráči rovněž spatřují
pohana Přemysla
a v postavě s podélným kostelem v rukou křesťanského
knížete Konráda II. Znojemského (1134), přestože
oba mají stejný plášť?
Že by se na malbě v
kapli křesťanský kníže chtěl prostřednictvím
svého pláště (viz výše obr. 3)
„numinózně“ ztotožnit s pohanem,
svým údajným mytickým předkem, jak si to naivně představoval
např. L. Konečný (1997, s. 71; 2005, s. 245-250), který v postavě
znojemského fundátora zase viděl Konráda I. Brněnského (1091), děda Konráda II.?
Co o tom praví Písmo:
První
list Korintským (1K 10, 20-21)
„... co pohané obětují, obětují
démonům, a ne Bohu.
Nemůžete pít kalich
Páně i kalich démonů.
Nemůžete mít účast na stolu
Páně i na stolu démonů“.
Druhý
list Korintským (2K 6, 14-16)
„Nedejte se zapřáhnout do cizího jha spolu
s nevěřícími!
Co má společného
spravedlnost s nepravostí?
A jaké spolužití
světla s temnotou?
Jaký souzvuk
Krista s Beliálem?
Jaký podíl
věřícího
s nevěřícím?
Jaké spojení
chrámu Božího s
modlami?“
Vůle Konráda
II. a jeho manželky Marie ve vztahu k rotundě nerozhodla vůbec
nic. Rotunda ani nebyla jejich majetkem (viz níže pozn. 18). Celý třetí pás maleb, kde je vyobrazen také fundátorský pár (viz výše
obr. 2), byl
dokončen více než 100 let před jejich sňatkem, tzn. již před rokem
1034 (I. fáze). Severní polovina 4. pásu pak byla vymalována
někdy v letech 1035-1055
(II. fáze).
Domalba jižní poloviny 4. pásu maleb proběhla v letech 1131-1134
(III. fáze)
a je tedy docela dobře možné a velmi pravděpodobné, že po návratu novomanželů z Uher v druhé
polovině roku 1134 bylo již vše hotovo. Je tedy
nad slunce jasnější, že Konrád II. a jeho manželka ve 3. pásu portrétováni
být nemohli (a také nejsou!), když celý tento pás byl namalován, jak již
bylo řečeno, o více než
100 let dříve. V pozici fundátorů
jsou ve Znojmě vyobrazeni moravský král Rostislav s manželkou
(viz výše obr. 3), jak je
doloženo v tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci, tam obr. 3
a 4.
Správnou identifikaci
jednotlivých postav vyobrazených ve znojemské rotundě, a to na základě
rozboru maleb, nikoliv jen prostoduchého spočítání postav v plášti
a bez pláště a otrocké aplikace Kosmova libušopřemyslovského
mýtu (A. Merhautová-Livorová 1983, s. 20; B. Krzemieńska
1985, s. 3-6), najdete v článcích „Friedlovi
»Přemyslovci« ve Znojmě“, „Historie
psaná štětcem“, „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec a v tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci. Jednotlivé fáze výmalby
rotundy jsou znázorněny v tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém
znázornění“.
|
8 –
|
V letech
1131-1134 proběhla pouze dílčí domalba rotundy (viz níže pozn. 17). Celá rotunda však byla vymalována asi o 100 let dříve
za Břetislavovy správy Moravy, kdy zde rotunda již stála spolu s hradem
neznámé podoby (Z. Kudělka
1993, s. 201; B. Klíma
1995, s. 100, 219; A. Merhautová 1988, s. 303; táž 2000, s. 54).
Neměla ovšem „rovný či otevřený strop“ (B. Klíma
1995, s. 67), ale od samého počátku se stavěla jako
zaklenutá (V. Mencl 1959, s. 349; M. Vlček
1997, s. 162; L. J. Konečný 2005, s. 36-37,
41-42, 44, 74). Srovnej výše pozn. 2. Druhá
stavební fáze, o níž se zmiňuje archeologický
průzkum rotundy (B. Klíma 1995, s. 65), tedy nespočívala
v dodatečném zaklenutí původně údajně „plochostropé“
rotundy, ale pouze v přistavění kamenné lavice po obvodu
lodi a položení nové lité maltové podlahy (B. Klíma
1995, s. 47 obr. 19 písm. C, s. 50 obr. 21
písm. C, s. 56, 57, 59 obr. 25 písm. L).
|
9 –
|
O tom svědčí
zkratka „ed“ ve 4. řádku rytého nápisu (viz výše pozn.
2).
|
10 –
|
Svátek Nanebevzetí P.
Marie (resp. Zesnutí Bohorodičky) připadá na 15.
srpen. Tomuto
svátku odpovídá i orientace rotundy, jejíž podélná
osa je od směru západ-východ vychýlená asi o 15 stupňů
k severu, tzn. směrem k tomu bodu na obzoru, v němž v den
svátku Nanebevzetí P. Marie v době založení rotundy
vyšlo slunce – „toto sole oriente“. K tomu srovnej L. E. Havlík
(1998, s. 11-12, 14-15). L. J. Konečný (2005, s. 203)
prohlásil tento Havlíkův článek za „nekritický“, aniž
by uvedl jediný protiargument, a to zřejmě jen proto,
aby pak sám mohl tvrdit, že rotunda byla zasvěcena Zvěstování
P. Marie. Tento svátek však připadá na 25. března
a takové zasvěcení je tedy v rozporu s orientací rotundy. Proto
je nanejvýš zjevné, že se jedná pouze o autorovu
ryze účelovou konstrukci. Ta mu měla jednak umožnit námět
3. pásu maleb – oráčskou scénu – spojovat s jakýmsi
„praindoevropským mýtem
jarního novoročí“, jednak si tím ušetřil vysvětlování,
proč mariologický cyklus je dnes neúplný. Končí ve 2. pásu
obrazem „Útěk do Egypta“ a dál už nepokračuje,
na rozdíl od jiných podání tohoto cyklu v iluminovaných
rukopisech (Kodex vyšehradský) nebo na nástěnných malbách
(Rovná u Stříbrné Skalice, Kostolany pod Tríbečom). Obraz „Zvěstování
P. Marie“ je totiž hned na jeho počátku.
|
11 –
|
To skutečně nelze.
|
12 –
|
Nápis uvádí, že k zasvěcení
rotundy sv. Kateřině došlo v roce 1134, ne až na počátku 13. století. Ostatek sv. Kateřiny se tedy musel do
Znojma dostat mnohem dříve než uvedl A. Friedl. Vzhledem k tomu,
že Jindřich Zdík za svého života vykonal několik
cest do Svaté země (o první z nich se zmiňuje Kosmas k roku
1123), je pravděpodobné, že se tam
seznámil s legendou o sv. Kateřině a
že její
ostatek přivezl do
Znojma právě on. On také v roce 1134 jako biskup
olomoucký
rozšířil patrocinium rotundy o sv. Kateřinu, přičemž její
ostatek vložil do oltáře (viz J. M. Klobušický 2004, s. 159).
Rotundu nepochybně také znovu posvětil.
Nic z toho ale nemohl učinit Konrád II.
Znojemský – jeho jméno je v rytém nápisu uvedeno neoprávněně, je tu
podvrženo místo jména biskupova. Pátý řádek nápisu je
tedy nesporné f a l z u m . Viz výše pozn. 1. |
13 –
|
Ano, to je jistě jediné
správné čtení 5. řádku rytého nápisu, ale nepochybně také
jediná informace v nápisu, která je zcela nepravdivá. Viz výše pozn. 12 a níže pozn. 15 a 18.
|
14 –
|
Ze samotné existence „cesury“
či „lomené“ nástavby klenby nelze vyvozovat, že klenba
vznikla „dodatečně“ až při
nějaké
hypotetické přestavbě (constio) rotundy v roce 1134 a nikoli již
při její stavbě před rokem
1034! Jestliže by stavitelé v 1134 neuměli
na svislé zdivo plynule napojit kopuli, proč by to měli umět lépe
o více
než 100 let dříve?
Rotunda byla od samého počátku projektována a stavěna jako
zaklenutá. Svědčí o tom,
mimo jiné, její přes jeden metr silné zdi. Pražskými odborníky
prosazovaná teze o jejím dodatečném
zaklenutí více než 100 let po jejím postavení postrádá
jakoukoliv logiku. Vychází z mylné domněnky, že když omítka,
která dnes nese malby, byla položena najednou, pak i veškeré
dnes viditelné malby vznikly najednou a současně, jenže až v roce 1134, neboť
oráčská
scéna
ve 3. pásu tu prý nemohla být namalována dříve než po dokončení
Kosmovy kroniky (1125), protože údajně nemůže být ničím jiným než
obrazovým přepisem
Kosmova pohanského libušopřemyslovského mýtu (což
nikdy nebyla a není! – viz „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec a tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“).
Rotunda by tedy musela být od svého vybudování za Břetislava přes 100
let bez klenby, n e o m í t n u t á
a n e v y m a l o v a n á . Jenže
text „[nov]am [fec]it constio eius“ v posledním 6. řádku neznamená
n o v o u „rekonstrukci“, „přestavbu“
ani „zaklenutí“. Zkratka „constio“ nemá se s t
a v e b n í m i pracemi nic společného (viz níže pozn. 17). Omítka, která dnes
nese malby, byla položena před rokem 1034 za Břetislavovy správy
Moravy a tehdy byla také celá pokrytá
malbami. Proto musela být rotunda hned na počátku postavena zaklenutá
(Z. Kudělka 1986, s. 40-41; M. Vlček 1997,
s. 162; L. J. Konečný 2005, s. 36-37, 41-42, 44, 74).
Již O. Votoček
(1949, s. 119) konstatoval, že omítka byla se
stavbou s o u č a s n á .
V
letech 1131-1134, za vlády Soběslava I., byly malby jen doplněny, a to pouze v jižní polovině 4. pásu postavami devíti chybějících
panovníků. Jejich portréty byly p ř i p o j e n
y k těm stávajícím. Mezi nimi byl i slíbený,
dohodnutý
obraz krále
(Vratislava I. [26]), jak uvádí 3. řádek nápisu (pact pict
reg)
(viz výše pozn. 2). Jestliže obraz krále Vratislava I. byl na malbách
d o p l n ě n až v roce 1134, jak uvádí
rytý nápis, pak je neplatné vročení vzniku maleb do roku 1091 (L. Konečný
1997, s. 73; týž 2005, s. 312-313) a proto také vedle krále
nemůže být vyobrazený jeho bratr Konrád I. (†1092)
(jak se mylně domníval L. Konečný 1997, s. 72; týž 2005, s. 301), ale
jeho nejmladší syn Soběslav I. (1125-1140) (A. Merhautová 1983, s. 20; táž 1988, s. 306; táž
2000, s. 64; J. Zástěra 1986, s. 4, 26; týž 1990, s. 41,
68, 73; P. Šimík 2004, s. 92; A. Merhautová
2009, s. 279; D. Třeštík 2009, s. 277), neboť jako poslední
vyobrazený kníže zde může být jen kníže současně vládnoucí
(L. Konečný 1997, s. 67; týž 2005, s. 301, 315). Tím byl v roce 1134 právě Soběslav I. [27].
To někteří pražští odborníci stále nejsou s to pochopit (V. Vaníček 2007, s. 276).
Konrád I. Brněnský [21] tu sice je
vyobrazen vedle svého bratra Vratislava II., ale vedle svého bratra s mitrou na
hlavě [20]. Vratislav II. je v rotundě
vyobrazený dvakrát – jednou s mitrou [20] a o šest pozic
dál s korunou na hlavě již m i m o p o s l o u p n o s t
jako první český král [26]
na čestném místě
proti apsidě po pravici svého nejmladšího syna [27] (viz níže obr. 4) a současně
nad obrazem prvního krále
Slovanů Sáma [01]. Viz tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci, tam obr. 7.
Od obrazu krále takto posunutého mimo posloupnost proto
nelze odvozovat „správnou“ identifikaci ostatních knížat,
jak to učinil právě L. Konečný (1997, s. 72;
2005, s. 300-301, 312-313) a jeho
epigoni V. Tatíček (1998) a A. Novotný
(2004). Zákonitě se pak musel dopustit dalších nepravdivých
tvrzení a logických pochybení. Např.: v rotundě prý
vůbec nejsou vyobrazeni Václavovi předkové a předchůdci
na pražském stolci, první křesťanský
kníže Čechů Bořivoj a jeho dva synové Spytihněv a Vratislav
(jsou to údajně postavy pouze legendární, tudíž
ahistorické), zatímco osm s m y š l e n ý c h
mytických pohanských knížat, která teprve Kosmas
(I, 9)
přivedl na svět a přirovnal je k d o b y t k u , tu naopak
podle L. Konečného nechybí
(to nejsou postavy ahistorické?!). Podle autorových slov
tu však nejde o jeho vlastní pomýlenou interpretaci maleb
(2005), ale o vědomý záměr jejich středověkého navrhovatele
(1091), takže je vše „v pořádku“. Ještě že to
má na koho svést. Avšak vraťme se do reality. Reakce
historiků se dala očekávat (viz např. D. Třeštík
2009, s. 277).
Datování jednotlivých fází výmalby rotundy je
vyznačeno v tabulce 18:
„Věk a období vlády Břetislava
a jeho potomků
v grafickém znázornění“ (do roku 1140). Veškeré stavební úpravy
rotundy v letech 1131-1134 spočívaly pouze v přizdění kamenné
lavice po obvodu lodi a v položení nové lité maltové podlahy,
což bylo spolehlivě doloženo archeologickým průzkumem (B. Klíma 1995,
s. 49n).
|
15 –
|
Ze zjištěných souvislostí
(viz níže pozn. 18) vyplývá, že v 6. řádku nápisu se nejedná o nějakou přestavbu či
rekonstrukci rotundy, ale o její
nové konstituování – nové
o r g a n i z a č n í
z a č l e n ě n í
– v rámci církevní správy olomouckého biskupství (viz výše pozn. 2). A to v žádném případě nemohl provést
údělný kníže Konrád II. Znojemský ani jeho děd
Konrád I. Brněnský, ale pouze olomoucký biskup. Z těchto
nezvratných skutečností zcela jednoznačně vyplývá, že obsah 5. řádku nápisu není nic jiného než
hanebný, přitom velmi průhledný p o d v r h . Pak tedy
žádný z Konrádů –
ani Konrád I. Brněnský ani jeho vnuk Konrád II. Znojemský
– nemůže
být vyobrazen v rotundě jako „secundus fundator“, když
ani jeden z nich jím ve skutečnosti nebyl. Jinak by nápis nebyl p o k o u t n ě
vyrytý do omítky a pak následně několikrát zatřený (viz výše
pozn. 1), ale byl by napsán barvou, aby jej mohli všichni
vidět. Nebylo by totiž proč jej s k r ý v a t !
Srovnej A. Merhautová (1988, s. 305).
|
16 –
|
To je ovšem chybné čtení.
O nějaké stavební „renovaci“ (viz Friedlův text dále) se znojemský nápis vůbec
nezmiňuje – viz výše pozn. 2.
Proto zkratku „constio“ nelze a priori spojovat s nějakou
„novou“ přestavbou rotundy (když o žádné
„starší“
přestavbě nic nevíme, archeologický průzkum takovou možnost
ani nenaznačil) či s jejím „novým“ zaklenutím.
Něco takového nepřicházelo vůbec v úvahu ani z důvodů
časových. Rotunda byla znovu posvěcena v roce 1134 a Konrád II.
Znojemský byl propuštěn z vyhnanství v Grojči
teprve v červnu 1134 a odjel ihned na svoji vlastní
svatbu do Uher. Práce, spojené s údajnou „přestavbou“
rotundy v roce 1134 (tj. zaklenutí, zastřešení, omítnutí celé rotundy, pořízení
veškerých maleb, přistavení kamenné lavice po obvodu
lodi, položení nové lité podlahy, zasvěcení rotundy sv. Kateřině,
vložení jejího ostatku do oltáře, nové posvěcení
rotundy) se nedaly stihnout za půl
roku. Přesto ještě i dnes V. Vaníček (2007, s. 254-257)
z pražského ČVUT se domnívá, že to stihnout šlo.
Zjevně tedy věcem, o nichž píše, nerozumí. Mohl se
však poradit se svými kolegy ze stavební fakulty, ti
by ho jistě vyvedli z omylu.
|
17 –
|
„Ozdobit, rozšířit nebo
rozhojnit“ bylo možné něco, co již dříve existovalo, uvádí
správně A. Friedl. Rozhodně se to však nemohlo týkat stavby rotundy
samotné (ozdobit klenbou?), nýbrž pouze jejích maleb.
Ty skutečně existovaly již dříve a v letech 1131-1134 byly jen „rozšířeny“
či „rozhojněny“ dalšími portréty – devíti knížaty od
Spytihněva II. po Soběslava I. včetně postavy Vratislava II.
s královskými insigniemi (po pravici jeho syna Soběslava)
(viz níže obr. 5). Těchto
devět postav tak bylo „připojeno“
(anx – viz výše pozn. 2) k prvním
desíti pražským
knížatům, namalovaným v severní polovině 4. pásu již za vlády Břetislava I. (1035-1055). Viz „Friedlovi
»Přemyslovci« ve Znojmě“, tam obr. 6
a 7).
Pokud v raném středověku
někdo uměl psát, tak uměl psát dobře. Když k tomu navíc znal i latinu, pak to musel být opravdu vzdělaný
člověk. Lze proto oprávněně předpokládat, že také uměl řadit fakta
logicky správně
za sebou. Všimněme si proto i naprosto logické stavby textu vyrytého do stěny rotundy. Popis určité události
postupně graduje. Jednotlivé řádky na
sebe logicky navazují, jejich pořadí je nezaměnitelné! Nejprve se dovíme,
kdy se ona událost stala: roku 1134,
tzn., že vše se odehrálo 260 let po založení Metodějova
moravského arcibiskupství, 160 let po
založení pražského biskupství, 60 let po obnovení moravského
biskupství (viz tab. 17: „Arcibiskupové
a biskupové moravští“). To již samo o sobě vylučuje vyobrazení jakýchsi
smyšlených pohanů v křesťanské
kapli (Libušino poselstvo, oráč Přemysl, jeho sedm nástupců). Pak se dovíme co se v onom
roce stalo a kde se to stalo. Jednalo se o doplnění,
připojení (anx)
obrazu krále (pict reg) ke stávajícím
malbám v rotundě, jak bylo již dříve
Zdíkem přislíbeno a s vládnoucím knížetem Soběslavem I.
dohodnuto
(pact). Nebylo třeba se zmiňovat
o obrazech knížat, která tu byla již předtím, ale
to „nóvum“, které stálo za zaznamenání, byl právě
obraz prvního českého
krále.
Následně nás autor nápisu informuje, že původní,
starší kaple P. Marie (cella
bae v Maie) byla zasvěcena sv. Kateřině (ed
S
Cathar). Nešlo tedy o „zřízení (připojení,
vestavění) kaple sv. Kateřiny“, jak chtěl L. J. Konečný
(2005, s. 120). To vše hovoří zcela jednoznačně pro biskupa Zdíka,
jenž ostatek sv. Kateřiny Alexandrijské sám do Znojma přivezl nejspíš ze své cesty do Svaté země
(J. Klobušický 2004, s. 159), jak nás o tom
informuje Kosmas (III, 51), než pro místního údělného knížete, navíc do té doby Soběslavem vězněného, jehož jméno (dux
Conrad) a vztah k rotundě (scd fundator) nám autor nápisu nabízí k uvěření na předposledním řádku.
Je tu tedy uvedeno zjevně n e o p r á v n ě n ě .
Viz výše pozn. 1, 12 a 15.
Na posledním řádku textu
se pak nemůže jednat „ o n o v o u
přestavbu“ rotundy (constio),
její dodatečné zaklenutí, jak se ještě
dnes mylně domnívají pražští odborníci (V. Vaníček 2007, s. 255-257;
A. Merhautová 2009,
s. 279), protože taková informace na
toto místo v textu nepatří. Musela by
být uvedena – podle jedině možného
postupu prací – na samém začátku před zmínkou o domalbě a zasvěcení
rotundy, jak také ve svém textu výše uvedl A. Friedl
(nejprve zaklenutí a pak teprve výmalba). Ve skutečnosti se proto muselo
jednat o takový úkon – constio
–, který
mohl
logicky n á s l e d o v a t
až po:
1. doplnění obrazu krále
(ke stávajícím malbám),
2. rozšíření patrocinia
Nanebevzetí P. Marie o sv. Kateřinu,
3. novém posvěcení rotundy.
Takovým úkonem mohlo být
právě jen n o v é
organizační
začlenění ([nov]am [fec]it constitutionem)
rotundy (viz výše pozn. 2, pozn. 15 a níže
pozn. 18),
nikoli její přestavba, a to opět mohl provést pouze olomoucký biskup. V oltářní
autentice, kterou nechal sepsat a podle níž někdy později rytý nápis nejspíš vznikl, proto muselo být původně
uvedeno jméno olomouckého biskupa Jindřicha
Zdíka jako druhého fundátora, jenž:
1. nechal v kapli doplnit chybějící panovníky,
připojit (anx) k těm
již dříve namalovaným,
mezi nimi i slíbený
obraz krále (pact pict reg),
2. přidal zasvěcení
sv. Kateřině Alexandrijské (ed S Cathar), jejíž ostatek vložil do oltáře,
3. rotundu posvětil
4. a nově ji
konstituoval v rámci církevní správy olomouckého biskupství,
dal jí nový statut (constio).
To je nyní
již zcela nepochybné. Nic z toho ale nemohl provést Konrád II. Znojemský.
Proto on ani jeho manželka Marie jako
donátoři na malbě být n e m o h o u
a také nikdy nebyli,
navzdory tomu, že V. Vaníček (2007, s. 257) se
domnívá, že „zdrojem Konrádova sebevědomí byl jeho
sňatek“ v roce 1134, čemuž má nasvědčovat „zobrazení
jeho manželky jako spoludonátorky obnoveného chrámu a celého
výjevu“.
Totéž samozřejmě platí i o domněnkách
L. J. Konečného
(2005, s. 248-250) v souvislosti s rokem 1091 a se
„svatebním párem“ Konráda
I. a jeho manželky Wirpirky (přitom v roce 1091
byli jejich synové již dospělí a sám „ženich“
Konrád následujícího
roku zemřel).
Nápis také neobsahuje nic o domnělých smlouvách „králů“ o nástupnictví mezi Soběslavem
a Konrádem, „na jejich zbožnou paměť“ (pact
piet reg sanx) (jak to v nápisu „viděly“ A. Vidmanová 1997, s. 53,
a B. Krzemieńska
2000, s. 48), když jednak ani jeden z nich „králem“ nebyl, jednak je v nápisu uvedeno
jasné „pict“, nikoli „piet“,
a „anx“, nikoli „sanx“
(viz faksimile nápisu na obr. 1)
(srovnej také L. J. Konečný 2005, s. 117-118).
Ze zprávy Kanovníka vyšehradského k roku
1134 také vyplývá, že jakýsi „spolek“ spolu uzavřeli
již dříve kníže Soběslav I. s uherským králem Bélou II.
(srovnej „Rodokmen Arpádovců“),
nikoliv s Konrádem II. (Soběslav a Béla byli
švagři).
Navíc, jak velmi správně uvedla A. Merhautová (2000,
s. 64), náznak smlouvy o Konrádově nástupnictví
po Soběslavovi by nebyl srozumitelný, když podle B. Krzemieńske
Soběslav I. na malbě vůbec není. Řada českých
panovníků totiž podle ní prý končí postavou Vladislava I.,
neboť v roce 1134 žijící panovník ani tehdy žijící
údělníci v rotundě údajně vyobrazeni nejsou (jinak by jí nevyšly její
prostoduché počty). Ovšem tehdy žijící údělný kníže
Konrád II.
tu naopak vyobrazený prý má být. A dokonce v plášti
pražských knížat, ačkoliv na pražský stolec nikdy
neusedl! To je zjevný logický nonsens. Všechny tyto skutečnosti však V. Vaníčka
(2007, s. 255-257, 276) neodradily, aby se k (mylnému) názoru B. Krzemieńske
ochotně nepřipojil. Přitom v řadových vyobrazeních
vladařů, opatů, biskupů či papežů je jako poslední v řadě
vyobrazen vždy pořizovatel či objednavatel díla –
srovnej
např. A. Merhautová (1983, s. 20; 2000, s. 64),
L. J. Konečný (1997, s. 67; 2005, s. 301,
315) – v případě
znojemské rotundy a roku 1134, uvedeném v nápisu,
tedy Soběslav I. K tomuto
názoru nakonec překvapivě dospěl i D. Třeštík
(2009, s. 277), i když vždy předtím vehementně
obhajoval a udatně bránil pomýlenou hypotézu své manželky.
|
18 –
|
Podle rytého nápisu si ve
Znojmě měl údajně „počínat“ znojemský údělník Konrád II., ve skutečnosti si však
„počínal“ olomoucký biskup Jindřich Zdík.
Jak uvedl J. Kadlec (1991, 1, s. 118), kníže Soběslav I.
daroval olomouckému biskupovi šest hradských kostelů i s jejich
majetkem a Zdík z nich v roce 1131 učinil střediska
šesti arcijáhenství (přerovského, olomouckého, spytihněvského,
břeclavského, brněnského a znojemského). Na tyto
historické okolnosti upozornila na konferenci o rotundě
A. Vidmanová (1997, s. 52,
58 pozn. 13), aniž by z nich dokázala vyvodit správný závěr.
Zcela logicky v nápisu hledala
Zdíkovo jméno: „Henrici episcopi Olomucensis“,
neboť konsekrační kříže v nápisu předpokládají,
že posvěcení kaple vykonal biskup. Hledala jej ovšem v prvním
řádku; evidentně marně, neboť ze zkratek „hi ux“ Zdíkovo
jméno utvořit
nelze (viz výše faksimile nápisu na obr. 1).
Kromě toho biskupovo jméno by muselo být uvedeno až za
datováním (L. J. Konečný 2005, s. 118), jak
tomu zřejmě bylo i v původní oltářní autentice,
podle níž rytý nápis nejspíš vznikl.
O dva roky později ve
Velkých dějinách zemí Koruny české (I. sv.) se pak
opět dočítáme: „Od
knížete Soběslava si v roce 1131 dal darovat šest moravských
hradských kostelů (přerovský, olomoucký,
spytihněvský, břeclavský, znojemský
a brněnský) s jejich majetkem a zřídil z nich podle západoevropského vzoru
arcijáhenství. Arcikněží těchto kostelů se stali olomouckými
kanovníky a zároveň jim byla svěřena
funkce arcijáhnů. Jejich úkolem bylo dohlížet z biskupova pověření
na kázeň duchovních ve svém obvodu a na dodržování církevních zákonů. Arcijáhenství se tak stala
novou složkou církevní s p r á v y . Na rozdíl
od starší velkofarnostní organizace nebyla
závislá na knížeti ani na moravských údělnících, ale
pouze na biskupovi, který je jmenoval. Zásluhou Jindřicha Zdíka
tak olomoucké biskupství o třicet let předstihlo v církevní
s p r á v ě
pražskou diecézi“ (M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová 1999,
s. 535).
K tomu pak V. Vaníček (2007,
s. 323, pozn. 614) bez čehokoli dalšího jen nesměle špitnul: „Nikoli
rotunda sv. Kateřiny“, jako kdyby na
znojemském hradě v roce 1131 stál kromě rotundy Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ještě
nějaký jiný hradský kostel, na který by
se výše uvedený Soběslavův darovací akt mohl vztahovat. Kromě
toho text „[nov]am [fec]it constitutionem“
(začlenění do nové církevní s p r á v y )
byl přece vyrytý právě
v rotundě. Vaníčkova poznámka však svědčí o tom,
že si byl alespoň velmi dobře vědom, že to, co o znojemské
rotundě a její výmalbě napsal, je v rozporu s historickým
pozadím (což by se historikovi stát nemělo ani omylem,
natož úmyslně), že jsou to pouhé „servilní
žvásty“.
|
|
Obr. 4. Vratislav I.,
Václav a sv. Václav v přilbě. Panovníci bez pláště
se štítem a kopím s praporcem
v severní polovině 4. pásu maleb.
Zadní předsádka z publikace Vratislava Vaníčka: Soběslav I.
(2007),
k níž autor poskytl následující výklad (s. 4): „Tři
moravská knížata“.
|
|
Proto se V. Vaníček ve své publikaci při výběru
doprovodných ilustrací také „velmi moudře“ vyhnul všem
dobovým vyobrazením sv. Václava v přilbě
(na iluminacích rukopisů, na denárech a plastikách),
s výjimkou maleb v rotundě (viz výše obr. 4), kde ho však prezentuje jako
moravského [údělného]
knížete (2007, bar. obr. příl. za s. 128,
zadní předsádka a popis na s. 4). Již dříve zmínku
o přilbě svatého Václava
vynechal z citace Druhého pokračovatele Kosmovy kroniky
o bitvě u Kressenbrunnu (V. Vaníček
2002, s. 87-88). Srovnej ale článek
„Přilba jako atribut
svatého Václava“.
|
|
Petr Šimík
(2009).
|
Obr. 5. Znojemská
rotunda – jižní polovina 4. pásu maleb, doplněná v letech
1131-1134 za vlády
knížete Soběslava I. olomouckým biskupem Jindřichem
Zdíkem.
Posledních devět
pražských
panovníků, Břetislavových synů a vnuků
(od Spytihněva II. [19] po Soběslava I. [27] včetně
prvního
českého krále Vratislava I. [26]),
je vyobrazeno v plášti
moravských králů, protože
Morava se za Břetislava I. stala
součástí českého
„přemyslovského“ státu (P. Šimík
1999).
|
Komentář:
Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy, objevený v
poslední den restaurátorských prací 13. října 1949, jasně dokládá,
že malby v rotundě byly pořízeny nejméně ve dvou etapách. Již
z dřívější doby existující malby
byly v letech 1131-1134, za vlády Soběslava I., jen doplněny.
Tehdy byly k těm stávajícím osmi knížatům ve 3. pásu
a desíti postavám ve 4. pásu připojeny
(anx) portréty dosud chybějících devíti panovníků
(obr. 5), Břetislavových
synů a vnuků včetně dohodnutého obrazu krále (pact pict
reg):
Spytihněv II. [19],
Vratislav II. [20] s obráceným štítem (oba
s mitrou), Konrád I. Brněnský [21],
Břetislav II. [22], Bořivoj II. [23],
Svatopluk Olomoucký [24], Vladislav I. [25], král Vratislav I. [26]
(s korunou
a žezlem) a konečně v té době vládnoucí Soběslav I.
[27]
(viz výše obr. 5),
a tak doplněny na celkový
počet 27 knížecích postav se štítem a kopím s praporcem.
Postupný vznik maleb vedle rytého nápisu potvrzuje i rozdílná
technologie použitá ve 3. a pak ve 4. pásu. Zatímco
podkresba ve 2. a 3. pásu byla provedena okrem, na klenbě malíř použil
rudku, jak je patrné z křídla jednoho z cherubínů (O. Votoček 1949, s. 120; A. Friedl 1966, s. 28).
Rozdílná je výška i barevné pozadí obou pásů. Zatímco
ve 3. pásu jej tvoří čtyři barevné pruhy (shora dolů střídavě
modrý a zelený), ve 4. pásu jsou jen tři (zelený,
modrý, zelený) (A. Friedl 1966,
s. 30). Rovněž bylo rozpoznáno, že na výmalbě rotundy se
podíleli nejméně čtyři různí malíři, jejichž podání
jednotlivých figur ve 3. a ve 4. pásu se navzájem významně
liší (O. Votoček 1949, s. 125; A. Friedl 1966, s. 44-45). Ti však nepracovali
najednou a současně, ale postupně – ve
třech samostatných fázích (viz tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků“). Jen samotný
4. pás musel být pořízen ve dvou časově velmi vzdálených
etapách (P. Šimík 2004, s. 104-106). K rozdílnému podání postav bez pláště a v plášti
ve 4. pásu viz také A. Friedl (1966, s. 43) a L. Konečný
(1997, s. 72).
Ani jeden z badatelů však nepostřehl, že stejným způsobem, jakým
je podáno devět knížat bez pláště, je podána i následující
desátá postava v plášti – Břetislav I. [18].
Tzn., že těchto prvních deset postav ve 4. pásu bylo
namalováno současně ve stejné, II. fázi
výmalby (P. Šimík 2004, s. 104-106, obr. 19). Neopláštěná
knížata jsou tedy Břetislavovi p ř e d c h ů d c i
na pražském stolci, což je zřejmé i z postavy sv.
Václava v přilbě uprostřed mezi nimi a také z faktu,
že všichni mají v ruce praporec,
symbol držení léna. Srovnej „Lenní
hold Břetislava I. králi Jindřichovi III. v Řezně
roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy. Malby tehdy končily
ve 4. pásu nad vítězným obloukem
právě postavou Břetislava I. (první
postava v plášti), zadavatele této části maleb. Je to
patrné i ze zřetelného rozhraní
maleb za jeho postavou, tj. mezi Břetislavem I. a jeho synem
Spytihněvem II. s mitrou, dobře viditelného v dokumentaci provedené po Melicherově
restauraci (S. Vlk 1897, fotoarchiv SÚPP Praha) i před
restaurací Fišerovou (1946, fotoarchiv SÚPP Praha; L. J. Konečný
2005, obr. 52, 53, 57). Srovnej článek
„Historie psaná štětcem“, tam obr. 2
a pozn. 1.
Pražští odborníci (J. Mašínem počínaje) se tedy účelově mýlili,
když tvrdili bez relevantních důkazů (opírajíce se jen o chybné
čtení a mylný výklad rytého nápisu), že celá rotunda byla
vymalována najednou a současně až v roce 1134
po jejím údajném zaklenutí a položení omítek, tzn. až devět let po
Kosmově smrti (ne dříve!), a to jen proto,
aby do námětu maleb 3. pásu (jízdní družina a oráčská scéna) mohli
„vpašovat“ Kosmův pohanský libušopřemyslovský mýtus
(A. Merhautová-A. Martan 1988, s. 298; B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík 2000, s. 8, 63,
70; A. Merhautová 2009). Jenže omítka byla se stavbou s o u č a s n á
(O. Votoček 1949, s. 119). A námět ve 3. pásu
ve skutečnosti představuje cyrilometodějský motiv, nepochybně tedy námět s křesťanskou
tématikou a symbolikou (P. Šimík 2004, s. 84-85).
Srovnej článek: „Oráčská scéna
na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Třetí pás maleb byl zhotoven (společně s výmalbou
celé rotundy) již za Břetislavovy správy Moravy
(1019-1034) (P. Šimík 2004, s. 99-100). V tomto pásu vyobrazený fundátorský
pár (viz výše obr. 2)
proto nemůže představovat nejméně o 100 let mladší novomanžele
(1134) Konráda II. Znojemského a Marii Srbskou, když
jim navíc rotunda ani nepatřila (viz výše pozn. 18). Rotunda také
nebyla až teprve v roce 1134 dodatečně nově přestavěna či zaklenuta,
jak se ještě dnes mylně domnívá např. V. Vaníček (2007, s. 273),
protože byla stavěna od samého počátku jako zaklenutá, což
bylo potvrzeno stavebními odborníky (např. M. Vlček 1997, s. 161,
162), historiky umění (např. Z. Kudělka 1986, s. 40-41; L. J. Konečný 2005, s. 36-37,
41-42, 44, 74), archeologickým průzkumem (B. Klíma
1995, s. 50 obr. 21, s. 53, 62) a správnou
interpretací jeho výsledků, i samotným zněním rytého nápisu
a jeho správným výkladem (viz výše
pozn. 17).
Od roku 1131 byla znojemská
rotunda v majetku olomouckého biskupa Jindřicha Zdíka. Tuto skutečnost měl dodatečně
pokoutně vyrytý a vzápětí několikrát zatřený nápis zpochybnit tím, že místo Jindřicha Zdíka uvedl záměrně
nepravdivě Konráda II.
Znojemského jako druhého fundátora (viz výše pozn. 17), a to dokonce v souvislosti s rokem 1134, kdy mu rotunda již
čtvrtým rokem n e p a t ř i l a . Proto také Konrád nemůže být v rotundě
vyobrazený jako fundator
s kostelem v rukou, a to ani jako „donátor maleb“, jak se (mylně) domnívala A. Merhautová
(2000, s. 66). Když zde není
Konrád, nemůže tu být ani jeho manželka
Marie jako „donátorka“ s liturgickým kalichem v rukou.
|
Obr. 6. Znojemská
rotunda – západní stěna (3. a 4. pás maleb). První český král
Vratislav
I. [26]
(nahoře uprostřed) mezi svými syny Vladislavem I. [25] a Soběslavem I. [27], tzn. mimo
posloupnost, umístěný přímo nad postavou prvního
krále Slovanů Sáma [01].
|
Důvodem pro dokončení maleb v letech 1131-1134 (viz výše
obr. 5) (III. fáze)
byla jejich neúplnost – zejména dosud chybějící obraz prvního
českého krále a pochopitelně i aktuálně vládnoucího
knížete Soběslava I. (a jeho předchůdců na pražském
stolci) –, nikoli nějaká
hypotetická smlouva o Konrádově
nástupnictví či dokonce snad jeho svatba
v Uhrách v roce 1134 (B. Krzemieńska
1985, s. 19; táž 2000, s. 48; V. Vaníček 2007, s. 255,
257), resp. „Konrádův nárok na český trůn po Soběslavovi I.“
(A. Merhautová 1983, s. 23; táž 2000, s. 66, táž
2009, s. 280),
když
Soběslav I. zcela neskrývaně usiloval o primogenituru
(následnictví pro svého syna Vladislava) – viz „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“. Proto také postava Vratislava II.
[26] s královskými insigniemi, korunou a žezlem, není umístěna
hned vedle jeho prvního vyobrazení s biskupskou mitrou [20]
(tak jako v případě knížete Václava [12] a sv. Václava
[13] ze II. fáze výmalby), ale o šest pozic dál
právě po
pravici Vratislavova nejmladšího syna Soběslava I., objednavatele
domalby, a nad postavou Sáma, prvního krále Slovanů (obr. 6).
Druhé vyobrazení Soběslavova otce Vratislava, čili
zdvojení jeho osoby na znojemské malbě, bylo vynuceno ještě
jednou okolností. Ve své listině z roku 1130 se Soběslav
označil „devatenáctým
monarchou Čechů“, kterým také byl. Jenže po svém dědovi
Břetislavovi I., který je na malbě ve 4. pásu desátý v pořadí,
byl osmým panovníkem, který usedl na pražský stolec (viz výše
obr. 5). I z tohoto
důvodu bylo tedy nutné do řady knížat, následujících po Břetislavovi I.,
v l o ž i t ještě jednu
postavu mimo pořadí. Aby nedošlo k nedorozumění, byl
Vratislavovi II. [20] s mitrou dán do ruky obrácený
štít (revers), tzn. zadní stranou s řemením směrem
k pozorovateli (viz obr. vpravo >>>), tak jako bylo již dříve obráceným
štítem naznačeno zdvojení Václavovy
postavy [12, 13] (viz výše obr. 4)
(J. Zástěra 1986, s. 4; týž 1990, s. 41,
96, 98; P. Šimík 2001, s. 361-364; týž 2004, s. 92,
98-99). Druhé vyobrazení Vratislava [26]
tak mohlo být umístěno
m i m o p o ř a d í
mezi jeho dva nejmladší syny, Vladislava I. [25] a Soběslava I.
[27] (obr. 6),
i když v té době nevládl.
|
Obr. 7. Denár Soběslava I.
(Š 220 A). Král Vratislav I. se svými čtyřmi syny,
kteří po něm usedli na pražský stolec. Zprava (syn Adléty
Uherské)
Břetislav II., král
Vratislav I. s korunou na hlavě, (synové Svatavy
Polské) Bořivoj II., Vladislav I. a nejmladší Soběslav I.
|
Vyobrazením krále Vratislava I. po Soběslavově
pravici mělo být
také naznačeno, že napříště se o pražský stolec budou
moci ucházet pouze a výhradně Vratislavovi potomci, v jejichž žilách
koluje „královská“ krev
(což se snažil prosadit již nejstarší Vratislavův syn, Břetislav II., a úspěšně
– viz Kosmas III, 8),
jak dokazuje i obraz na jednom ze Soběslavových denárů (Š 220 A)
(viz výše obr. 7). Nikoliv tedy synové a vnuci některého
z jeho bratrů, jak jsme to mohli zaznamenat v případě
Svatopluka Olomouckého (1107-1109) (Kosmas
III, 19) nebo při neúspěšném pokusu
Oldřicha Brněnského (Kosmas
III, 15) či Oty II. Černého (Mnich sázavský
k roku 1126) – první a posledně jmenovaný byli synové
Vratislavova bratra Oty I. Sličného, druhý zase syn Konráda I.
– ti měli být z nástupnictví
vyloučeni. V neposlední řadě tím měl být dodatečně „ospravedlněn“ také Soběslavův soud nad spiklenci proti němu
(Kanovník vyšehradský k roku
1130; VDZKČ 1999, I., s. 542-547).
Na opravdu jen pomyslný „Konrádův nárok“
na pražský stolec po Soběslavově smrti už na
malbě nezbylo místo, protože postavou Soběslava I. se kruh
knížat ve 4. pásu maleb definitivně uzavřel – hned za ním následuje postava prvního křesťanského
knížete Čechů, Bořivoje [09], kterým 4. pás maleb začíná.
Viz tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci, tam obr. 5.
Nápis je tedy
dobové falzum (viz výše pozn. 1, 12,
15 a 17), které mělo
zvrátit
biskupovo vlastnictví kostela (viz výše pozn. 18)
ve prospěch znojemských Konrádovců. Podle typu písma byl do
stěny rotundy vyryt zřejmě někdy za vlády Konráda Oty I.
(syn
Konráda II.), nebo nedlouho po jeho smrti (†1191) (později
by už neměl žádný smysl), podle M. Wihody (1997, s. 36, pozn. 50) až ve 13. století
(?).
Správně by měl 1. až 6. řádek rytého nápisu,
sestaveného podle původní oltářní autentiky, v českém překladu znít:
|
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6) |
V království Pána
našeho Ježíše Krista
L. P. od vtělení
Jeho tisícího
134. slíbený (dohodnutý) obraz krále připojil (doplnil)
kapli blahoslavené Panny Marie zasvětil sv. Kateřině
biskup Jindřich (Zdík) druhý zakladatel
a začlenil ji do nové církevní správy (na Moravě). |
|
Ničím nepodloženou myšlenku
o přestavbě (dodatečném zaklenutí) původně údajně plochostropé rotundy,
založené Břetislavem před rokem 1035, a o její výmalbě
až v roce 1134, prosazovanou pražskými odborníky, můžeme na základě
správného výkladu rytého nápisu již natrvalo opustit.
Opírali ji totiž o zcela nesmyslný nápad, že oráčská scéna
mohla být v rotundě namalována až po dokončení Kosmovy
kroniky, „protože jiný pramen by sotva vedl k takovému
pojetí scény Povolání Přemysla Oráče, která zachycuje i detaily,
uvedené právě v kronice“ (A. Merhautová 2000, s. 63),
což ve skutečnosti svědčí o jejich naprosté neznalosti
starších pramenů a z toho vyplývající neschopnosti
je aplikovat na znojemské malby. Nedokázali si představit a už vůbec ne připustit, že vše
bylo právě naopak. Že to byl, vedle Kristiánovy legendy, právě
3. pás
maleb ve znojemské rotundě s cyrilometodějským námětem,
který Kosmu inspiroval k sestavení libušopřemyslovského mýtu,
jakési Kosmovy p a r o d i e
na obsah 3. pásu maleb – viz tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Petr
Šimík (2009).
Citace:
„Seriózní vědecký výzkum však musí stavět na skutečných
zjištěných faktech a z nich budovat mozaiku našeho poznání a ne se snažit o ohromující senzačnost, založenou na zcela smyšlených
faktech, nebo svévolně
zacházet s objektivní skutečností tak, aby byla postavena k podpoře vlastních a priori postavených subjektivních hypotéz.
Podobné nevědecké přístupy k dané problematice (...)
vedou k mystifikaci a dezorientaci široké veřejnosti,
která s nevšedním zájmem sleduje výsledky vědeckého výzkumu
našich nejstarších národních dějin“. Zdeněk Měřínský
(1984, s. 375).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Rodokmen Arpádovců“.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Moravské úděly“.
Legendy: „O sv. Kateřině
Alexandrijské“.
Pověsti: „Nalezení »Přemysla«
podle Kristiána“.
Pověsti: „Nalezení »Přemysla«
podle Kosmy“.
Pověsti:
„Friedlovi »Přemyslovci« ve
Znojmě“.
Pověsti: „Dušan Třeštík
mezi křesťanstvím a pohanstvím“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry Spytihněva II.
a Vratislava II.“.
Historie: „Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská
rotunda“ aneb Když se dva perou...
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“
– Bořivoj II. převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“
– Oldřich Brněnský obdržel korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“
– „země moravská a její správcové jsou vždy pod
mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav I. převzal praporec
od krále).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého
Václava).
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae virtutis
viri“ (1980). Konstantin-Cyril a Metoděj ustanoveni
spolupatrony Evropy.
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“
(1985). K 1100. výročí úmrtí arcibiskupa Metoděje.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v
grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“ (1. moravská historie,
2. Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• J. Rampula: Latinský nápis v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. In: ZPP XIII, 1953, 54-57.
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě. ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Jiří Mašín: Románská nástěnná malba v Čechách a na Moravě. ČSAV, Praha 1954.
• V. Mencl: Architektura předrománských Čech. Umění 7, 1959, s. 331n.
• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia (reprint 1. vydání Orbis, Praha 1963), Praha 2000.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Zdeněk Měřínský: Znojemská odhalení? FHB-7, Praha 1984, s. 369-377.
• Anežka Merhautová: Bohemizovaná Civitas Dei – Nebeský Jeruzalém. In: A. Merhautová-D. Třeštík: Ideové proudy
v českém umění 12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985, s. 61-81.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě. Příloha časopisu heraldiků. Ostrava 1985.
• Zdeněk Kudělka: Znojmo, kaple Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny. In: Z. Kudělka a kol.: Výzkum románské
architektury na Moravě IV, SPFFBU, F28-29, 1984-1985, Brno 1986, s. 29-41.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s. 548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské rotundy jednotným dílem? Umění XXXVI, 1988,
s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl. aut., Brno 1990.
• Jaroslav Kadlec: Přehled českých církevních dějin I. Zvon, Praha 1991.
• Zdeněk Kudělka: Znojmo, hrad, s. 201. In: Z. Kudělka-P. Borský-L. J. Konečný-B. Samek: Výzkum románské
architektury na Moravě VI, SPFFBU, F 34-36, 1990-1992, Brno 1993, s. 195-204.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. MF,
Praha 1995.
• Bohuslav Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických výzkumů. PdF MU v Brně, Brno 1995.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Anežka Vidmanová: Poznámky k datačnímu nápisu v kapli sv. Kateřiny ve Znojmě. Sborník vědecké konference,
Znojmo 23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 50-58.
• Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby znojemské rotundy. Sborník vědecké konference,
Znojmo 23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Milan Vlček: Znojemská rotunda z pohledu stavebního inženýra. In: Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 161-165.
• Lubomír E. Havlík: Identifikace patrocinií zaniklých raně středověkých kostelů (toto sole oriente). In:
Moravský historický sborník. Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 7-48.
• Václav Tatíček: Přemyslovské lustrování. Apropos, Praha 1998.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, I. sv. do roku 1197. Vědecká
redakce Dušan Třeštík. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Zdeněk Měřínský: Několik poznámek k výzkumům znojemské rotundy a hradu, s. 455-456. In: Časopis
Matice moravské 118, Brno 1999-II., s. 453-463.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. In: Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští Přemyslovci
ve znojemské rotundě. Set out, Praha 2000.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb
ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského
národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Vratislav Vaníček: Velké dějiny zemí Koruny české, sv.
III. 1250-1310. Paseka, Praha a Litomyšl 2002.
• Aleš Novotný: Metody moderní mytologie neboli boj o „rukopis znojemský“. VVM LVI, 1, Brno 2004, s. 3-14.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská
rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu.
Sborník z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo
2004, s. 78-123.
• Jan M. Klobušický: Kult sv. Kateřiny Alexandrijské a jeho šíření. Znojemská rotunda. Malby v národní
kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 155-165.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě. Ikonologie
maleb a architektury. Host, Brno 2005.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický sborník,
Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V
s. 38-42.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v letech 1092-1140. Paseka, Praha
a Litomyšl 2007.
• Dušan Třeštík: Idea státu a národa. Kol. aut.: Přemyslovci.
Budování českého státu. Eds. Petr Sommer, Dušan Třeštík,
Josef Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 272-286.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|