MYTIČTÍ
PŘEMYSLOVCI –
LITERÁRNÍ FIKCE, NEBO HISTORICKÁ VĚDA?
DUŠAN TŘEŠTÍK
A JEHO POHLED NA LIBUŠOPŘEMYSLOVSKÝ MÝTUS (2009) |
Přemyslovci. Budování
českého státu (2009)
Dušan Třeštík: Idea státu a národa (výňatek,
s. 276-277, 281)
(276)
„Na tento konstitutivní akt [Kosmovo
Povolání Přemysla Oráče] se roku 1134 25) také odvolal malý
znojemský údělný kníže Konrád II., když dal na stěny
svého hradního kostela umístit jakousi »malovanou ústavu« přemyslovského
státu 1
(srovnej také strany
278-280).26)
Ta je v této rozvinuté monumentální podobě a síle
svého významu jedinečným dílem v celé tehdejší Evropě.
Program cyklu začíná scénou povolání Přemysla od pluhu k vládě
a pokračuje obrazovým katalogem všech knížat, nástupců Přemysla,
vládnoucích na pražském trůně i v moravských údělech.2
|
V
poznámce 25) na s. 616 autor
uvedl:
Datum udává nápis vyrytý dodatečně do omítky (vyobrazení a přehled
interpretací L. J. KONEČNÝ, Románská rotunda,
s. 115-122). Je zachován značně nejasně, jeho čtení se
tedy někdy zásadně odlišují. Jisté je pouze datum a jméno
Konráda, charakterizované jako „druhý zakladatel“. To se
vztahuje na jakousi úpravu staršího kostela, podle nápisu i christologického
cyklu v dolním pásu zasvěceného P. Marii. Nápis ale
mluví také o zasvěcení sv. Kateřině,
doložené listinně roku 1239. Ke změně patrocinia mohlo skutečně
dojít již ve 12. století, protože kult Kateřiny se začal
na západě šířit již od 11. století, ne teprve ve 13. století.
Je tedy nasnadě, že malby vznikly při úpravě kostela roku 1134,
při příležitosti svatby Konráda II. s Marií Srbskou
(oběma vyobrazenými jako donátoři), což se také o b e c n ě
přijímá.
Pouze L. J. KONEČNÝ, Románská rotunda, s. 301
násl., klade jejich vznik do doby Konráda I., do let
1090-1091. Nemá však pro to vůbec žádný jiný důvod než svůj
nemožný výklad přemyslovské scény (z kterého ale i tak
nic takového neplyne).
[Komentář: Naopak, důvod pro to má L. J. Konečný dost dobrý. Protože postava
krále
Vratislava je ve 4. pásu maleb umístěna jako předposlední
v řadě knížat s pláštěm, je pak nasnadě, že vedle
něho hledal a našel jako poslední figuru jeho bratra Konráda I.
Brněnského,
který vládl po něm. A jako poslední v řadě by měl být
Konrád i pořizovatelem celého díla. Je tu však jedno „ale“
– král Vratislav je zde vyobrazený m i m o
posloupnost knížat.
Jeho postava, podle A. Merhautové-Livorové (1983, s. 20),
byla p ř e s u n u t a
na nejdůstojnější místo proti apsidě s poukazem
na jeho výjimečnou královskou hodnost. L. J. Konečný
s tímto názorem pouze nesouhlasil.
Skutečnost je opravdu poněkud
jiná – jedná se o Vratislavovo d r u h é
vyobrazení, jak správně rozpoznal již J. Zástěra
(1986, s. 4). Poprvé je na svém místě v posloupnosti
panovníků s biskupskou
mitrou na hlavě [20], podruhé o šest pozic dál [26] s královskými
insigniemi (viz níže obr. 4). Vedle něj pak už Konrád I. vyobrazený být nemůže,
neboť je umístěný vedle Vratislava II. s mitrou, tj.
na pozici [21]. Poslední v řadě je nepochybně Soběslav I.
Srovnej také článek „Zdvojení
postav na jednom obraze“. To však ještě neznamená, že Třeštíkem
vyslovená domněnka ohledně roku vzniku veškerých maleb je správná.
Jsou o více než 100 let starší. V roce 1134, jak
je v nápisu vyryto, byly
stávající malby jen doplněny, bylo k nim připojeno dosud
chybějících osm panovníků a také dohodnutý obraz prvního
českého krále (pact pict reg anx),
ale neudělal to „malý znojemský údělný kníže Konrád II.“,
jak je v nápisu uvedeno, nýbrž olomoucký biskup Jindřich
Zdík (viz pozn. 1) – pozn. PŠ].
V
poznámce 26) na s. 616 autor
uvedl:
Digitální fotografie celé malířské výzdoby rotundy (po tom,
co z ní zbylo po všech vytrvale opakovaných restauračních
zásazích) jsou dostupné na CD-ROMu Románská rotunda sv. Kateřiny
ve Znojmě (Kabinet pro klasická studia FLÚ AV ČR, Praha,
Znojmo 2004). Z v ě d e c k é
literatury (tedy s pominutím
bezuzdných fantasmagorií diletantských objevitelů): A. FRIEDL,
Přemyslovci; B. KRZEMIEŃSKA, Moravští Přemyslovci,
s. 7-50; TÁŽ, Die Rotunde, s. 5-59; A. MERHAUTOVÁ-LIVOROVÁ,
Ikonografie, s. 18-27; TÁŽ, Znojemská rotunda,
s. 51-66; L. J. KONEČNÝ, Románská rotunda
(a četné články zahrnuté vesměs do této knihy); J. BAŽANT,
Budování minulosti, s. 20-37; TÝŽ, Znojemská
rotunda, s. 59-72.
[Komentář: Protože všichni výše uvedení autoři prezentují
oráčskou scénu na malbě v rotundě – v křesťanské
kapli – jako Kosmovo Povolání Přemysla Oráče od pluhu
na knížecí stolec – vznik p o h a n s k é
knížecí vlády, potažmo „státu“ –, nemůže se
jednat o „ v ě d e c k o u
literaturu“, protože žádný skutečný
vědec, pokud je tento výraz odvozen od slova „věděti“, který
malby v rotundě alespoň jednou viděl, by
takový b l á b o l nikdy
nemohl napsat. Srovnej „Stejná
postava byla zobrazována ve stejném oděvu“, „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“ a „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci – pozn. PŠ].
|
Obr. 1. Znojemská
rotunda – severní polovina 3. pásu maleb (I.
fáze). Jízdní družina
v čele s králem Rostislavem, který uvádí byzantskou misii na
Moravu. Býčí
souspřeží a tři oráči – Konstantin, Rostislav a Metoděj –
v plášti za pluhem
při křesťanské orbě. Za stromem se zavěšenými střevíci a
mošnou následuje
personifikace Čech bez pláště s byzantským diadémem
se dvěma
stuhovými závěsy v rukou, jež holduje „nalezenému“ oráči (Kristián,
kap. 2).
|
(277)
Katalog zahrnuje jak pražská, tak moravská knížata. Vyjdeme-li
z toho, že Soběslav I.
se roku 1130 prohlašoval za devatenáctého
»monarchu« Čechů,27)
je zřejmé, že počítal tuto posloupnost ve
vládě od prvního křesťanského knížete Bořivoje, tedy s pominutím
»pohanských« knížat, avšak se zahrnutím Vladivoje,
kterého Kosmas nezná.3
To odpovídá katalogu, který se zachoval v četných
(i když pozdních) rukopisech nezávisle na Kosmově kronice.28)
Šlo tedy jistě o »oficiální«, závazný seznam českých
knížat, existující nepochybně již na počátku 12. století.
Počítáme-li podle něho knížata s insignií
pláště vyobrazená v rotundě, dostaneme
souvislou řadu od Bořivoje I.29) po samotného Soběslava I.
– ocitneme se tedy v roce 1134,4
kdy zřejmě, podle
tvrzení
pozdějšího nápisu, došlo
k přestavbě a nepochybně i k vymalování
rotundy.5 Devět knížat bez pláště odpovídá přesně počtu
moravských údělných knížat vládnoucích od roku 1055 do 1134,6
ovšem s tím, že nejsou rozlišena podle údělů a nelze
je tedy identifikovat“.7 30)
|
V
poznámce 27) na s. 616 autor
uvedl:
CDB I, č. 111, s. 114-115, srov. V. NOVOTNÝ,
České dějiny I. 2, s. 605.
[Komentář: Viz „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl – pozn. PŠ].
V
poznámce 28) na s. 616 autor
uvedl:
M. BLÁHOVÁ, Středověké katalogy, s. 33-63.
[Komentář: Ovšem M. BLÁHOVÁ
(2003, s. 57-58) také uvedla: „V písemné podobě
je katalog českých panovníků dochován až z poslední čtvrtiny
13. století (Druhé pokračování Kosmovo. Závěrek sběratele.).
Dávno předtím byl však prezentován ve výtvarném zpracování
na stěnách rotundy ve Znojmě. Panovnická řada, dokončená
pravděpodobně v roce 1134, představuje »historická« knížata
od prvního křesťana Bořivoje až po
Vladislava I. (B. Krzemieńska
2000, s. 13-17). Vedle »pražských« jsou zde vyobrazena také
moravská údělná knížata od Břetislava I., jako prvního
údělného knížete, po Vratislava II. Olomouckého a potomky
Konráda a Oty Brněnského. Pořadí českých knížat nasvědčuje
tomu, že předlohou byl oficiální katalog pražského dvora, známý
v písemné podobě z konce 13. století“. K tomu
však dodala (s. 67 pozn. 61): „Na to lze usuzovat ze
skutečnosti, že v rotundě není
vyobrazen Vladivoj, s nímž oficiální
katalog počítal“. Podle M. Bláhové z devatenácti
»pražských« knížat od Bořivoje po Soběslava v rotundě
není vyobrazen Vladivoj a na konci řady chybí Soběslav I.,
což je v přímém rozporu s Třeštíkovým názorem.
Proč se tedy na tuto autorku odvolává? V rotundě by pak
bylo vyobrazeno jen 17 pražských knížat. M. Bláhová
to tedy má také poněkud popletené. K tomu srovnej seznam
panovníků v Druhém pokračování Kosmovy kroniky
uvedený v tabulce 1
na straně „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl – pozn. PŠ].
V
poznámce 29) na s. 616 autor
uvedl:
Jak mohlo L. J. KONEČNÉHO, Románská rotunda, s. 300,
napadnout, že koncem 11. století byl za prvního křesťanského
knížete považován sv. Václav, je naprosto nepochopitelné.
[Komentář: Na tom není nic nepochopitelného. Když L. J. Konečný
na konci řady deseti knížat v plášti mylně identifikoval
Konráda I. Brněnského (obr. 4), pak mu prostým zpětným odpočtem
na jejím začátku sv. Václav jako první v plášti prostě v y š e l
(obr. 3).
Že by to bylo v rozporu s tehdejším dobovým náhledem?
To pro něho nebylo tak důležité, neboť ne on, ale přece
znojemský malíř to viděl právě takhle. Tímto způsobem lze
dokázat cokoliv. Třeba i to, že v křesťanské
kapli je za pluhem vyobrazený p o h a n
Přemysl. Co na tom, že by to bylo v rozporu s Písmem,
znojemský autor to tak prostě namaloval. Takže naprostý b l á b o l
napsali oba pánové – pozn. PŠ].
V
poznámce 30) na s. 616 autor
uvedl:
B. KRZEMIEŃSKA, Moravští Přemyslovci, s. 7-50; TÁŽ,
Die Rotunde, s. 5-39. Srov. i A. MERHAUTOVÁ-LIVOROVÁ,
Ikonografie, s. 18-27; TÁŽ, Znojemská rotunda,
s. 59-72. Toto prosté a naprosto jednoznačné zjištění
činí všechny pokusy o jiné, často krkolomné určení
postav, případně se započítáním Kosmových »pohanských« knížat
nejenom zbytečnými, ale také nemožnými.
[Komentář: Když to bylo tak „prosté a jednoznačné“, proč měl D. Třeštík
najednou nutkavou potřebu identifikaci knížat B. Krzemieńske
měnit? A ještě k tomu tak nemožným způsobem? Viz níže
pozn. 4 a pozn. 6
–
pozn. PŠ].
|
Obr. 2. Znojemská
rotunda – severní polovina 3. pásu maleb (I.
fáze). Osm moravských panovníků
v plášti.
Řada začíná Sámem [01], prvním králem Slovanů. Jména dalších
tři panovníků
neznáme.
Následující čtyři postavy představují
historicky doložené velkomoravské
panovníky:
Mojmíra I. [05], Rostislava [06], Svatopluka [07] a jeho syna Mojmíra II.
[08].
|
Přemyslovská scéna se plně shoduje s Kosmovou
kronikou.8 Malíř pouze zavěšením
mošny na strom spolu s Přemyslovými
laptěmi připomenul její roli jakožto jednoho z »královských
talismanů«31)
používaných nepochybně při nastolovacím rituálu přemyslovských
knížat.9
Kosmas vyzdvihuje jenom střevíce a o mošně
se zmiňuje jen okrajově, to však nedokazuje, že znojemský
malíř disponoval nějakou jinou verzí pověsti.10
Mošnu dodal
prostě proto, že bylo obecně známo, že ke střevícům patří
a je spolu s nimi chována v knížecí pokladnici.11
|
V
poznámce 31) na s. 616 autor
uvedl:
Tak jsou ve srovnávací mytologii označovány posvátné předměty,
spojené v mýtech (ale i ve skutečnosti) s královstvími,
které však nejsou insigniemi, spíše atributy či znameními
funkce. Srov. např. D. DUBUISSON, Les talismans, s. 289-294.
[Komentář: Ano, to je přesné. Střevíce a mošna jsou ve skutečnosti a t r i b u t y
„nových apoštolů“, Konstantina a Metoděje
(viz pozn. 9),
stojících po boku krále-oráče Rostislava (obr. 1).
Střevíce jsou navíc součástí Boží zbroje (Ef 6, 10-17)
– jsou jednou ze zbraní víry – pozn. PŠ].
|
Obr. 3. Znojemská
rotunda – severní polovina 4. pásu maleb (II.
fáze). Deset
pražských panovníků.
Z nich prvních devět od Bořivoje [09] po Oldřicha [17] (uprostřed sv. Václav
[13] v přilbě)
je vyobrazeno bez
pláště, protože na Moravě nevládli.
Teprve desátý Břetislav [18],
„jenž tu zemi první
podrobil svému panství“ (Kosmas III,
34), je opatřen pláštěm.
|
Obr. 4. Znojemská
rotunda – jižní polovina 4. pásu maleb (III.
fáze). Zbývajících devět
pražských
panovníků od Spytihněva II. [19] po Soběslava I. [27]
je vyobrazeno v plášti, protože
byli současně také moravskými
vládci. Král
Vratislav I. [26] je umístěn mimo
posloupnost po pravici svého nejmladšího syna a objednavatele
domalby, Soběslava I. [27] – viz níže tabulka 2.
|
Kromě Kosmou zmiňovaného knížecího oděvu nabízí
také ve Znojmě služebník v krátké suknici Přemyslovi
i cosi jiného, dnes nezřetelného, co bývá vykládáno jako
jakýsi v í n e k se splývajícími stuhami.12
Pokud to byl opravdu vínek,
jistě nebyl knížecí insignií, nýbrž asi
svatebním vínkem
poslaným Přemyslovi Libuší jako svému ženichovi. »Korunovace«
ženicha byla přece běžnou součástí slovanského svatebního
rituálu. Děj zde pokračoval předzvěstí svatby s Libuší,
tak jako u Kosmy.13
Scéna povolání Přemysla odpovídá tedy
dokonale Kosmovu líčení.32)
Bylo by ostatně více než podivné, kdyby navrhovatel programu
výzdoby rotundy roku 1134 kroniku pražského děkana neznal. V nevelké
uzavřené komunitě české a moravské inteligence té doby
nemohlo toto dílo, šířené autorem mezi přáteli po jednotlivých
knihách již po více než desetiletí, ujít v žádném případě
pozornosti.14
|
V
poznámce 32)
na s. 616-617 autor uvedl:
L. J. KONEČNÝ, Románská rotunda, s. 185-272
zde ovšem vidí něco jiného, totiž nezávislé scény a ne
jeden souvislý děj, rozdělený po středověkém „komiksovém“
způsobu do dvou fází. Nešlo prý o cestu Libušina poselství
vedeného Libušiným bílým koněm (na němž jede v ů d c e
poselstva), o jejich setkání s Přemyslem u pluhu a jeho
„změně šatu“ u otky vyrostlé ve strom – čili přesně
tak, jak to líčí Kosmas v časovém sledu čteném odleva
doprava. Podle Konečného (pokud mu lze rozumět) prý ústřední
scéna předváděla z jakýchsi neznámých důvodů
zkombinované rituály jarní královské orby, investitury pláštěm
a také „svatého sňatku“, aniž by bylo jasné co vlastně
měla jako celek znázorňovat. Jaksi přes hlavy aktérů této
smysl nedávající prezentace se odehrávala druhá scéna, zleva přijíždějící
kníže v rituálním adventu, vítaný na pravé straně nevěstou
(muž v krátké suknici) věnčící ho diadémem (vínek se
stuhami). Konečný se zřejmě domnívá, že jakási takto vskutku
krkolomně komponovaná „byzantsko-orientální“ malba či jiné
výtvarné (?) dílo se dostala v 11. století do Znojma a zde
ji zpracovali a „bohemizovali“ vztažením na Přemysla. Přitom
ale prý znojemský autor dobře rozuměl všem těmto mytickým významům,
které v nich vidí Konečný. Autor ale naprosto ignoruje
Kristiánovu verzi přemyslovské pověsti, která přece již
koncem 10. století „bohemizovala“ starý i n d o e v r o p s k ý
mýtus
(viz i výše) hotový, ne neorganicky poskládaný teprve ve
12. století Kosmou z nějakých „topoi“, jak si myslí
Konečný. To, co vidí ve scéně povolání Přemysla, jsou samozřejmě
jakési vzdálené ohlasy indoevropského mýtu, stejně jsou jimi
ale i obě písemné verze, Kristiánova i Kosmova. V obou
se ozývají rituály královské orby, intronizace a svatého
sňatku, ovšem stejně zprostředkovaně jako ve Znojmě. Ve skutečnosti
si odpovídají Kosmas a malba, ne malba a daleké reflexe
mýtu, sestavené čistě spekulativně nejméně ze čtyř různých
rituálů do jakési v Čechách nemožné kompozice, kterou
bylo třeba násilně počešťovat. Už vůbec z této
spekulace nevyplývá, proč by tato „bohemizace“ měla spadat
do doby Konráda I. a datovat tedy malby do let 1090-1091.
Počeštit onu (vykonstruovanou) předlohu přece mohl znojemský
malíř kdykoliv. Autor toto datování potřebuje jen proto, aby
dokázal, že malby byly na Kosmovi nezávislé. Dokazuje to ale tím,
že byly starší než Kosmas, což zase dokazuje tím, že byly na
Kosmovi nezávislé – tedy „důkazem“ v kruhu. Navíc je
pak nucen (aby mu v y š e l Konrád I. na konci řady) ke zcela
zcestným, vůbec o nic neopřeným manipulacím s řadou
knížat dosahujícím vrcholu absurdity v tvrzení, že v 11. století
byl sv. Václav považován za prvního českého křesťanského knížete.
Pseudoikonologickými výklady, metodou srovnávání všeho se vším,
lze snadno „dokázat“ všechno o všem, nelze jimi však znásilnit
prostou logiku dané situace natolik, aby se obešla do očí bijící
t o t o ž n o s t
Kosmova textu a maleb.
[Komentář: Tato „do očí bijící p o d o b n o s t ,
ale nikoli totožnost“, je dána tím, že Kosmas
použil malby jako svoji předlohu – srovnej „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus? Ve skutečnosti se tedy jednalo o „bohemizaci“
původního moravského námětu,
zaznamenaného na malbě v rotundě. Čímž je jen kulantně
vyjádřeno, že z této moravské kaple
nám byla u k r a d e n a
moravská historie. To vyplývá i z nového rozboru 2. kap. legendy
tzv. Kristiána, – ten ovšem zpracovával starší písemné
předlohy ŽK, ŽM,
Chvalořeč o CM, Ovidiovy
Proměny, Fuldské anály, Kroniku
Reginona z Prümu (nikoliv nějaký vágní starý
indoevropský mýtus) –, a z článků „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“, „Zdroj
Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské
historie by nebyly ani české mýty, „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci, „Stejná
osoba byla zobrazována ve stejném oděvu“ a „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
A ještě jednu drobnou poznámku – Konrád I. na
konci řady L. J. Konečnému nevyšel, od něj totiž
autor svoji chybnou identifikaci jednotlivých panovníků začal, jak již bylo vysvětleno
výše – pozn. PŠ].
|
Obr. 5. Personifikace Čech (země, Vláda) předává „nalezenému“
moravskému
králi-oráči Rostislavovi byzantský diadém se dvěma stuhovými závěsy (hieros gamos
– sňatek
krále se
zemí). To je ona
Kristiánova hadačka-panna, kterou Slované čeští
dali za manželku nalezenému králi-oráči, jinými slovy – poddali se moravskému
králi
Rostislavovi.
Detail
poslední postavy oráčské scény ve 3. pásu maleb
(viz obr. 1)
(foto v UV světle F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
Společný je jim oběma
paradigmatický, »ústavní« význam, který připisovali Přemyslově
volbě. Kosmas tu poukazoval především na »suverenitu lidu« a teprve
ve druhé řadě na dědičnost vlády v Přemyslově rodě,
autor znojemských maleb kladl důraz vlastně jedině na to druhé;
oba se ale odvolávali na »smlouvu«, kterou uzavřeli Čechové s Přemyslem.15
Ve Znojmě šlo především o legitimitu vlády předvedené
katalogem panovníků z Přemyslova rodu, a nikoliv o genealogii
dynastie, na kterou by mohl poukazovat Kosmou zmiňovaný a ve
Znojmě také (dvakrát) předvedený »genealogický strom« vypučevší
z Přemyslovy otky – jednalo se tu skutečně o posloupnost
vlády v Čechách a na Moravě.16
Uvedení obrazové
posloupnosti knížat povoláním Přemysla nepoukazovalo jen na
onen prvotní akt, ale také na jeho opakování při každé nové
volbě a intronizaci panovníka, která symbolicky »obnovovala«
(jak to bylo vždy hlavní funkcí rituálů) onu »smlouvu« uzavřenou
kdysi, v prvotních časech, nad Přemyslovým pluhem.17
|
Obr. 6. Byzantský císař
Ionnes I. Tzimiskes (969-976) po porážce Bulharů (971) přijímá
hold „modrých“ a „zelených“ s bulharskými
carskými insigniemi v rukou. Ani zde se tedy
nejedná o nějaký Třeštíkův „svatební vínek“. Tzv. Guntherovo sukno, Byzanc, 10. století.
|
(281)
Bylo to vše svým způsobem »pohanské«, vnímané
ovšem v posunuté, euhemerizované podobě jako »historie«.
Přemysl a Libuše nebyli (již) pohanskými božstvy či
polobožstvy, pro Kosmovy současníky se stali historickými
postavami.18
Důležité také je, že znojemská obrazová kompozice
byla včleněna do rámce »Města Božího«, naznačeného
architekturou, v níž stojí jednotlivé postavy knížat, a to
vše bylo postaveno pod ochranu Ducha svatého v kupoli.33) Tím
bylo staré mytické, nyní historizované téma, včleněno do božského
plánu spasení.19
|
V
poznámce 33) na s. 617 autor
uvedl:
A. MERHAUTOVÁ, Znojemská rotunda, s. 59-72. (Správně
má být: s. 51-66.)
[Komentář: Ano, podle Kosmova textu byli Přemysl a Libuše
p o h a n é , stejně jako
sedm Přemyslových nástupců. Pohanskými božstvy či polobožstvy
ale nebyli nikdy. Byly to všechno postavy smyšlené a ani pro
Kosmovy současníky se historickými postavami n e s t a l y .
Spolehlivě to dokládá Soběslavova
listina z 1130, v níž se tento kníže v datační
formuli nechal označit za 19. monarchu Čechů, nikoliv 27., jak
bychom očekávali, kdybychom D. Třeštíkovi uvěřili. Ovšem
Kosmova kronika je jedna věc a malby v křesťanské
kapli druhá. Pohan Přemysl nemohl být nikdy včleněn do rámce
»Města Božího«, a to i když si to myslila A. Merhautová.
Bylo by to v rozporu s Písmem (1K 10, 20-21;
2K 6, 14-16; Zj 21, 27). Názor A. Merhautové je
potom zcela nepodstatný. Srovnej, co tato autorka
napsala v roce 2000. Z toho plyne, že znojemský oráč
nikdy nebyl pohan Přemysl. Což je doloženo v článcích „Stejná
osoba byla zobrazována ve stejném oděvu“ a „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec – pozn. PŠ].
|
Dušan Třeštík: Idea státu a národa
(výňatek) (2009,
s. 276-277,
281).
Poznámky:
|
1 –
|
Nevíme sice, na co se odvolával „malý
znojemský údělný kníže Konrád II.“, co však víme
bezpečně je, že nemohl dát v roce
1134 rotundu vymalovat, protože tehdy mu již čtvrtým rokem nepatřila.
V roce 1131, když Konrád II. byl ještě ve vyhnanství v Grojči,
Soběslav I. rotundu daroval (i s majetkem) olomouckému
biskupovi Jindřichu Zdíkovi, spolu s dalšími pěti hradskými
kostely, a Zdík z nich udělal střediska šesti arcijáhenství
(J. Kadlec 1991, 1,
s. 118; A. Vidmanová 1997, s. 52, 58 pozn. 13;
M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová 1999, s. 535).
Srovnej „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
K Třeštíkově »malované ústavě« přemyslovského
státu viz následující pozn. 2. |
2 –
|
Jak D. Třeštík
přišel na to, že by smyšlená, neexistující postava
mohla mít nějaké nástupce je nejasné. Již bylo dříve
doloženo (P. Šimík 2004, s. 78-92), že ve
skutečnosti se jedná o scénu, na níž byl velkomoravský kníže
Rostislav v sedmnáctém roce své vlády povolán o d s t o l c e
k p l u h u –
ke křesťanské orbě.
Srovnej články: „Stejná
osoba byla zobrazována ve stejném oděvu“ a „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec. Jednalo by se pak spíše o »malovanou ústavu«
moravského státu.
Malby pak pokračují ve 3. pásu moravskými
panovníky od prvního krále Slovanů Sáma po Mojmíra II.
(celkem osm) a končí fundátorským párem. Ve
4. pásu pak najdeme postavy pražských knížat od Bořivoje
po Soběslava I. (celkem devatenáct). Moravští „údělníci“ v rotundě
vyobrazeni nejsou, neboť všech 27 vyobrazených panovníků
má v ruce kopí s praporcem,
vladařskou insignii – symbol držení léna. Srovnej „Lenní
hold Břetislava I. králi Jindřichovi III. v Řezně
roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy. |
3 –
|
Ano, aby se Soběslav
mohl počítat jako devatenáctý
panovník v řadě od prvního křesťanského
knížete Čechů Bořivoje (původem z Moravy), je třeba
do seznamu zahrnout i Vladivoje. Srovnej „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své
»přemyslovské« rodině“ ani nevzdechl. |
4 –
|
To, co tu D. Třeštík
napsal, asi neměl moc dobře promyšlené, protože pro 19
jmen (tab. 1 a 2)
od Bořivoje po Soběslava I. (viz předchozí pozn. 3)
má na malbě k dispozici celkem pouze 18
figur v plášti (z toho 8 ve 3. pásu
a 10. ve 4. pásu – viz obr. 2,
3 a 4),
které, podle jeho „obecně
přijímaného názoru“, mohou reprezentovat jedině pražská knížata
(mají přece plášť).
Pořadí panovníků ve 4. pásu, nejdříve v plášti
(v tabulce 2) a pak
teprve bez pláště (v tabulce 3),
jak jej určili v nich uvedení „odborníci“, je
nesprávné. Malby 4. pásu ve skutečnosti začínají
prvními pražskými knížaty bez pláště (obr. 3),
ty pak teprve pokračují pražskými knížaty v plášti
(obr. 4). V těchto
dvou etapách byly malby tohoto pásu také postupně pořízeny
– viz „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci. |
5 –
|
Všimněme si
pozorně, jak tu znění rytého nápisu D. Třeštík
interpretuje: nejdříve mluví o přestavbě a pak
teprve o výmalbě
rotundy. To je logické. Toto pořadí by musel dodržet každý,
kdo by popisoval dění v rotundě, pokud by v roce
1134 skutečně k něčemu takovému došlo. Jenže rytý
nápis byl našimi odborníky interpretován tak, že nejdříve
se v rotundě objevily obrazy králů (3. řádek
– pict reg), aby pak
mohla být nově zasvěcena sv. Kateřině (4. řádek
– ed S Cathar) a teprve
poté
nově přestavěna (6. řádek – novam
fecit constio) (srovnej „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb
Dobové falzum). Jak se však nakonec ukázalo, nápis se v 6. řádku
nezmiňuje o žádné „nové přestavbě“ (tj. zaklenutí
rotundy), ale o novém
správním uspořádání
v rámci olomouckého biskupství – rotunda byla nově
konstituována, dostala nový statut, stala se střediskem
znojemského arcijáhenství (viz výše pozn. 1).
V roce 1134 se tedy rotunda nepřestavovala a co se
maleb týče, byly v ní nějaké pouze připojeny (obraz krále)
(3. řádek – pict reg anx),
rozumí se k těm stávajícím z dřívější
doby. |
6 –
|
Od roku 1055 do
roku 1131 bylo „údělných“ knížat celkem deset
(tab. 3). I zde tedy D. Třeštíkovi jedno jméno přebývá
(srovnej výše pozn. 4), protože k dispozici
má pouze 9 figur bez
pláště (obr. 3). I takto jednoduché počty D. Třeštíkovi
evidentně nejdou.
Protože všech devět postav bez pláště má v ruce kopí
s praporcem, nemůže se jednat o žádné
„údělníky“ (viz výše pozn. 2),
ale o první pražská křesťanská knížata od Bořivoje
po Oldřicha, neboť uprostřed řady je vyobrazen svatý Václav
v přilbě (J. Zástěra
1986, s. 4) (viz také „Přilba
jako atribut svatého Václava“). Kdo je skutečně
vyobrazen ve znojemské rotundě je uvedeno v tabulce 2
na straně „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své
»přemyslovské« rodině“ ani nehlesl.
|
|
Poř. |
A.
Friedl
mytic. kn. (1966) |
A.
Merhautová
praž. kn. (1983) |
B. Krzemieńska
praž. kn. (1985) |
L. J.
Konečný
mytic. kn. (2005) |
D. Třeštík
praž. kn. (2009) |
1 |
Přemysl |
Bořivoj |
Bořivoj |
Přemysl |
Bořivoj |
2 |
Nezamysl |
Spytihněv |
Spytihněv |
Nezamysl |
Spytihněv |
3 |
Mnata |
Vratislav |
Vratislav |
??? |
Vratislav |
4 |
Vojen |
Václav |
Václav |
??? |
Václav |
5 |
Vnislav |
Boleslav
I. |
Boleslav
I. |
??? |
Boleslav I. |
6 |
Křesomysl |
Boleslav
II. |
Boleslav
II. |
??? |
Boleslav II. |
7 |
Neklan |
Boleslav
III. |
Boleslav
III. |
??? |
Boleslav III. |
8 |
Hostivít |
Jaromír |
Vladivoj |
??? |
Vladivoj |
|
Tabulka 1.
Malby ve znojemské rotundě – osm postav v plášti
ve 3. pásu.
|
Poř. |
A.
Friedl
praž. kn. (1966) |
A.
Merhautová
praž. kn. (1983) |
B. Krzemieńska
praž. kn. (1985) |
L. J.
Konečný
praž. kn. (2005) |
D. Třeštík
praž. kn. (2009) |
1 |
Bořivoj |
Oldřich |
Jaromír |
svatý Václav |
Jaromír |
2 |
Spytihněv |
Břetislav
I. |
Oldřich |
Boleslav I. |
Oldřich |
3 |
Vratislav |
Spytihněv
II. |
Břetislav
I. |
Boleslav II. |
Břetislav I. |
4 |
Václav |
Konrád
I. Br. |
Spytihněv
II. |
Boleslav III. |
Spytihněv
II. |
5 |
Boleslav
II. |
Břetislav
II. |
Konrád
I. Br. |
Jaromír |
Konrád I. Br. |
6 |
Oldřich |
Bořivoj
II. |
Břetislav
II. |
Oldřich |
Břetislav II. |
7 |
Břetislav
I. |
Svatopluk
Ol. |
Bořivoj
II. |
Břetislav I. |
Bořivoj II. |
8 |
Vladislav
I. |
Vladislav
I. |
Svatopluk
Ol. |
Spytihněv
II. |
Svatopluk Ol. |
9 |
král
Vratislav II. |
král
Vratislav II. |
král
Vratislav II. |
král Vratislav II. |
Vladislav I. |
10 |
Břetislav II.,
nebo Vladislav I.,
nebo Soběslav
I. |
Soběslav
I. |
Vladislav
I. |
Konrád I. Br. |
král Vratislav II. |
11 |
– |
– |
– |
– |
Soběslav I. |
|
Tabulka 2.
Malby ve znojemské rotundě – deset postav v plášti
ve 4. pásu.
|
Poř. |
A.
Friedl
„údělníci“ (1966) |
A.
Merhautová
„údělníci“ (1983) |
B. Krzemieńska
„údělníci“ (1985) |
L. J.
Konečný
„následníci“ (2005) |
D. Třeštík
„údělníci“ (2009) |
1 |
Konrád I. Zn. |
??? |
Břetislav
I. |
Břetislav II. |
Vratislav II. |
2 |
Oldřich Br. |
??? |
Vratislav
II. |
Boleslav |
Konrád I. Br. |
3 |
Litold Zn. |
??? |
Konrád
I. Br. |
Oldřich Br. |
Ota I. |
4 |
Oldřich ml. |
??? |
Ota
I. |
Bořivoj II. |
Oldřich Br. |
5 |
??? |
??? |
Oldřich
Br. |
Litold Zn. |
Litold Zn. |
6 |
??? |
??? |
Litold
Zn. |
Vladislav I. |
Ota II. Ol. |
7 |
??? |
??? |
Ota
II. Ol. |
Svatopluk Ol. |
Svatopluk Ol. |
8 |
??? |
??? |
Svatopluk
Ol. |
Ota II. Ol. |
Václav Ol. |
9 |
??? |
??? |
Václav
Ol. |
Soběslav I. |
Vratislav Br. |
10 |
– |
– |
– |
– |
Konrád II. Zn. |
|
Tabulka 3.
Malby ve znojemské rotundě – devět postav bez pláště
ve 4. pásu.
|
7 –
|
„Údělníky“
tu tedy opravdu identifikovat nelze, alespoň v tom měl
D. Třeštík pravdu. Všechny postavy bez
pláště mají totiž praporec,
vladařskou insignii – symbol držení léna (viz výše pozn. 2
a 6), čili ve skutečnosti se jedná
o první česká křesťanská
knížata, která usedla na pražský stolec, a ta lze naopak
identifikovat velmi dobře. Udělal to již J. Zástěra
(1986, s. 4) a dodnes na tom není třeba nic měnit. |
8 –
|
To je velmi odvážné
tvrzení, ale nepravdivé. To, čemu D. Třeštík říká
„Přemyslovská scéna“, jsou dva obrazy zachycené
postupně v čase vždy se čtyřmi stejnými jednajícími
osobami: „jízdní družina“ a „oráčská scéna“
na malbě oddělené románským okénkem (obr. 1).
Shodu s Kosmovým textem tu v jednotlivostech skutečně
můžeme snad nalézt – poselstvo na koních (?), býčí
souspřeží, pluh, tři (!) oráči, střevíce a mošna.
S Kosmovým popisem děje tu však shoda není žádná:
• Libušino poselstvo nevede kůň, ale jezdec na
koni,
• poslové-sedláci „nekráčejí“ ve stopách koně,
ale jedou na koních,
• vede je jezdec, který má stejný plášť jako oráč
(!),
• jízdní družinu tvoří čtyři osoby, oráčskou scénu
rovněž, i když zde by měla být jedna osoba navíc
– právě nalezený oráč,
• oráč po příjezdu poselstva býčí souspřeží
zahnal, na malbě však zůstává i poté, co je oráč
údajně již převlečený do knížecího roucha,
• Libušino poselstvo tvořili výhradně muži (sedláci),
čtvrtá postava oráčské scény je však evidentně žena.
Z analogií víme, že obrazový přepis každé textové
předlohy se vždy snažil o co největší věrnost, přesnost
a výstižnost, aby byl obraz srozumitelný a také,
aby bylo možné zpětně nalézt jeho textovou předlohu
(srovnej „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“). O Kosmově
textu a znojemské malbě to však neplatí. Opačně to
však možné je. Kosmův libušopřemyslovský mýtus je jakýmsi
jeho volným převyprávěním znojemské malby – srovnej tab. 2:
„Kosmův obrazový scénář“.
|
9 –
|
Kosmas (I, 42), který v Kronice Čechů popisuje
jen nastolení Břetislava I.,
v této souvislosti žádnou mošnu ani
střevíce neuvádí. Proč se o nich zmiňuje D. Třeštík, v evidentním rozporu s domácím pramenem, je tedy nejasné.
Půjde patrně zase jen o jednu z Třeštíkových mystifikací.
Břetislavovi nikdo nenavléká ani plášť. Pokud to
Kosmas (I, 6) činil ještě u smyšleného Přemysla, čerstvě nalezeného ve Stadicích, jednalo o bezprostřední
Kosmovu improvizaci tváří v tvář tzv. „oráčské scéně“, o jeho
„převyprávění“ obsahu malby (viz výše pozn. 8), nikoli o záznam nějakého,
pravidelně se opakujícího, nastolovacího rituálu!
Kromě toho střevíce a mošna
jsou běžnou potřebou apoštolů (vladařům tedy nepřísluší),
v našem případě se jedná o atributy „nových
apoštolů“, Konstantina a Metoděje, v oráčské
scéně stojících po boku krále-oráče Rostislava (obr. 1).
Střevíce jsou ještě také jednou ze zbraní víry, součást
Boží zbroje (Ef 6, 10-17). |
10 –
|
Že znojemský malíř
„disponoval“ zcela jinou textovou předlohou, než se domníval
D. Třeštík, je evidentní z celého výše uvedeného
poznámkového aparátu. |
11 –
|
Jak je poukázáno
výše v pozn. 9, nic z toho,
co v textu tvrdí D. Třeštík, „obecně známo“
nebylo. Kosmas pouze viděl v rotundě na stromě pověšené
střevíce a mošnu, tak je do svého příběhu
zakomponoval. Pokud se střevíce a mošna chovaly někdy
později v královské pokladnici, pak proto, že byly
součástí Kosmova libušopřemyslovského mýtu, ale rozhodně
ne proto, že údajně patřily nějaké smyšlené
postavě, která by je sama do pokladnice uložila. Kromě
toho Kosmas naznačuje, že v jeho době se na Vyšehradě
v knížecí komoře chovají pouze střevíce
(Kosmas I, 7). |
12 –
|
Ženichovi
před svatbou žádný takový „svatební vínek“ nepřísluší. To je zcela nový Třeštíkův
výmysl. V dosavadní literatuře se o „svatebním vínku“ v souvislosti s touto figurou
zatím žádný
autor nezmínil. Proto D. Třeštík také žádný odkaz
neuvedl. Potřeboval ale za každou cenu něčím doložit, že
v oráčské scéně na znojemské malbě se jedná o obrazový
přepis Kosmova textu. A v něm se mluví o poselstvu, které
tvoří výhradně muži (sedláci) (Kosmas I, 6).
Proto si D. Třeštík také vymyslil onoho Libušina „služebníka“ a „svatební
vínek“ pro ženicha. Proč by ale právě tento jediný
Libušin „služebník“ měl být na malbě bez pláště, když
ostatní údajní Libušini poslové jej mají (viz obr. 1)?
To neměl D. Třeštík dostatečně promyšlené, byl to
zřejmě jen jeho jakýsi okamžitý nápad. Srovnej obr. 6 výše
a následující pozn. 13. Jedná
se nepochybně o ženu,
Kristiánovu hadačku-pannu, i proto tu nejde o obrazový přepis Kosmova textu, ale o další důkaz
toho, že Kosmas použil znojemské malby jako svůj „obrazový
scénář“, že tedy 3. pás maleb je starší
než 1. kniha Kosmovy kroniky (1120). Vznikl nepochybně
již za Břetislava, v době jeho správy Moravy, kdy
tento kníže „vědomě“ navázal na slavnou
velkomoravskou tradici (viz „Břetislav,
jeho synové a vnuci“). |
13 –
|
Ve skutečnosti se
jedná o byzantský diadém
se dvěma stuhovými závěsy – vladařskou
insignii – v rukou ženské
figury (obr. 5), jak
doložil L. J. Konečný (2005, s. 219-220 a
obr. 123, 124, 126, 152 a 155): „Ze srovnávacích dokladů
je zřejmé, že diadémování
investovaného vladaře zůstalo v dějinách
lidské představy ještě v prvním tisíciletí spjato
s posvátnou svatbou a bylo tradičně vyhrazeno
ž e n s k é alegorické
figuře (viz např. výše obr. 6),
zosobňující zemi (polis)“.
Srovnej také „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec, tam obr. 4
a 5.
I z tohoto důvodu Kosmův libušopřemyslovský mýtus
jako textová předloha pro znojemské malby nikdy sloužit
nemohl (viz předchozí pozn. 12).
Kristiánova verze přemyslovské pověsti však ano, ale výhradně
jen pro tuto čtvrtou postavu oráčské scény (ve 3. pásu
maleb vedle tří oráčů za pluhem jen jako vedlejší
motiv). Je to ona
hadačka panna bez pláště (personifikace Čech), kterou Slované čeští
dali za manželku oráči (Kristián,
kap. 2), podle mínění V. Houdka 1898, s. 92:
„hold národa nově zvolenému knížeti“ – čili
poddání se Slovanů českých na Moravě nalezenému králi-oráči
Rostislavovi. Proto také se tato malba nachází v rotundě
na Moravě
a ne v Čechách.
|
14 –
|
Navrhovatel
programu výzdoby (I. fáze)
(obr. 1 a 2)
v době Břetislavovy správy Moravy
(1019-1034) pochopitelně Kosmovu kroniku znát nemohl. To se
týká i jeho pokračovatele (II. fáze)
(obr. 3), když Břetislav usedl na pražský
stolec (1035-1055). Teprve autor, pracující na malbách v rotundě
v letech 1131-1134 (III. fáze)
(obr. 4), Kosmovu kroniku znát mohl a nejspíš
také znal. Vyplývá to z některých detailů ve 4. pásu
maleb (obr. 4),
např.: překrývající se praporce Břetislava II. [22]
a Bořivoje II. [23], kteří spolu uzavřeli
jakousi „vládní smlouvu“ (Kosmas III, 8),
a obranné gesto Bořivoje II. [23] vůči následujícímu
Svatoplukovi Olomouckému [24], který ho se stolce svrhl (Kosmas III, 19). |
15 –
|
Znojemský malíř
se odvolával na Písmo v ruce krále-oráče Rostislava
(viz naše upoutávka
č. 7), na smlouvu, kterou Mojmírovci uzavřeli s Bohem,
na Novozákonní smlouvu,
jejímž symbolem je liturgický kalich
v rukou fundátorky v dlouhých bílých šatech, jež
tu symbolizuje církev
(viz článek „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen, tam obr. 10). |
16 –
|
D. Třeštík
si stále plete Kosmův text a znojemskou malbu. Z Přemyslovy
otky žádný »genealogický strom« nevypučel, natož dva.
Podle Kosmy se otka zazelenala, vyrazily na ní tři
ratolesti, z nichž vzápětí dvě uschly (srovnej J 15, 5-6).
Což Přemysl vysvětluje po svém: „Co se divíte? Vězte, že se
z našeho rodu mnoho pánů zrodí, ale jeden po
každé bude panovati“ (Kosmas I, 6).
Kdežto na malbě v oráčské scéně stojí dva stromy
života, oba bez prostředního výhonku (viz výše obr. 1).
Kromě toho Čechové nemohli uzavřít „smlouvu“ se smyšlenou
postavou, mohli ji ale uzavřít s moravským králem-oráčem
Rostislavem, jak vyplývá z Kristiánovy legendy a je
také zachyceno na znojemské malbě (viz výše obr. 5). |
17 –
|
Uvedení obrazové
posloupnosti Povoláním Rostislava k pluhu
poukazovalo na onu smlouvu
(viz výše pozn. 13 a pozn. 15), uzavřenou
kdysi nad Rostislavovým pluhem, a připomínalo každému
nově zvolenému a intronizovanému panovníkovi jeho základní
povinnost: šířit křesťanství,
zakládat kostely, shromažďovat kněze a kleriky,
podporovat slovanskou knižní vzdělanost. Neopakuje se tedy
žádná v o l b a ,
protože na znojemské malbě v oráčské scéně nikdy o žádnou
počáteční volbu Moravanů nešlo! Rostislav (846-870) byl povolán
od stolce k pluhu až v osmnáctém roce své vlády
(863).
U Slovanů českých sice šlo o jakési počáteční
rozhodnutí, neměli však na vybranou, nevolili mezi více možnostmi,
řešení tehdy bylo jediné možné: křesťanský král-oráč
Rostislav. |
18 –
|
Pohanské na tom
pochopitelně nebylo vůbec nic, pouze současný Třeštíkův výklad
maleb.
Srovnej např. „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Pro Kosmovy současníky se Přemysl a Libuše „historickými
postavami“ rozhodně nestali (viz např. „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své
»přemyslovské« rodině“ ani nevzdechl), vždyť sám
Kosmas je jasně označil jako s m y š l e n é
(viz „Věř, kdo chceš“) a zcela
jasně se od nich distancoval – svoje mytická knížata přirovnal k dobytku
(Kosmas I, 9). |
19 –
|
To se mohlo stát
jen proto, že na znojemské malbě žádné „staré mytické
téma“ nikdy nebylo. I když příchod byzantské
misie Konstantina a Metoděje na Moravu na pozvání krále-oráče
Rostislava a jejich zdejší působení by se daly považovat
za téměř „mytické“. Byla to ovšem křesťanská
misie. Pak lze opravdu mluvit o „božském plánu
spasení“. |
|
Petr Šimík (2010).
Citace:
Evangelium podle Jana
(J 15, 1-11)
O kmeni a ratolestech
(1) „Já jsem pravý vinný kmen a můj Otec je vinař.
(2) Každou mou ratolest, která nenese ovoce, odřezává,
a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla hojnější ovoce.
(3) Vy jste již čisti pro slovo, které jsem k vám mluvil.
(4) Zůstaňte ve mně, a já ve vás.
Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, nezůstane-li při kmeni,
tak ani vy, nezůstanete-li ve mně.
(5) Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti.
Kdo zůstává ve mně a já v něm,
ten nese hojné ovoce;
neboť beze mne nemůžete činit nic.
(6) Kdo nezůstane ve mně,
bude vyvržen ven jako ratolest a uschne;
pak ji seberou, hodí do ohně a spálí.
(7) Zůstanete-li ve mně a zůstanou-li má slova ve vás,
proste, oč chcete, a stane se vám.
(8) Tím bude oslaven můj Otec,
když ponesete hojné ovoce a budete mými učedníky.
(9) Jako si Otec zamiloval mne, tak jsem si já zamiloval vás.
Zůstaňte v mé lásce.
(10) Zachováte-li má přikázání, zůstanete v mé lásce,
jako já zachovávám přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce.
(11) To jsem vám pověděl, aby moje radost byla ve vás a vaše radost aby byla plná“.
První
list Korintským (1K 10, 20-21)
Výstraha před modlářstvím
(20) „... co
pohané obětují, obětují démonům, a ne Bohu.
(21) Nemůžete pít kalich Páně
i kalich démonů.
Nemůžete mít účast na stolu Páně
i na stolu démonů“. Druhý
list Korintským (2K 6, 14-16)
Obnova vzájemné lásky
(14) „Nedejte se zapřáhnout do cizího jha
spolu s nevěřícími!
Co má společného spravedlnost
s nepravostí?
A jaké spolužití světla
s temnotou?
(15) Jaký souzvuk Krista
s Beliálem?
Jaký podíl
věřícího s nevěřícím?
(16) Jaké spojení
chrámu Božího s modlami?“
Pavlův
list Efezským (Ef 6, 10-17)
Výzbroj proti zlému
(10) A tak, bratři, svou sílu
hledejte u Pána, v jeho veliké moci.
(11) Oblecte plnou Boží
zbroj,
abyste mohli odolat ďáblovým svodům.
(12) Nevedeme svůj boj proti
lidským nepřátelům, ale proti mocnostem,
silám a všemu, co ovládá
tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
(13) Proto vezměte na sebe
plnou Boží zbroj abyste se mohli v den zlý
postavit na odpor, všechno překonat
a obstát.
(14) Stůjte tedy »opásáni
kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
(15) obuti
k pohotové službě evangeliu pokoje«
(16) a vždycky se štítem
víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho
Zlého.
(17) Přijměte také »přilbu
spasení« a »meč Ducha, jímž
je slovo Boží«.
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Janova Apokalypsa
(Zj 21, 27)
Nové nebe a nová země
(27) A nevstoupí tam nic nesvatého ani
ten,
kdo se rouhá a lže, nýbrž jen ti,
kdo jsou zapsáni v Beránkově knize
života.
Kristiánova
legenda
Zbraně víry
Kap. 6.: (Kníže Václav) „vždycky proti starému nepříteli chápaje se štítu
víry a kopím Ducha svatého,
jež je slovo Boží, neústupně porážel
povětrné mocnosti tohoto světa“.
Kap. 7.:
(Kníže Václav) „políbil na rozloučenou všechny příbuzné a přátele
a vydal se na cestu, zbraněmi víry
obrněn“.
Srovnání:
Nalezení Přemysla:
Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký,
Jirásek.
Přemyslovi následníci:
Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Neplach, „Granum“,
Palacký.
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve
mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a
znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou....
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Přemyslovská pověst podle Kristiána“.
„Přemyslovská pověst podle Kosmy“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mýty a pověsti: „Kosmas (I, 6)“
– „ale jeden po každé
bude panovati“.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král Jindřich předal Jaromírovi Čechy
v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“
– „aby vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a aby všichni
byli pod jeho panstvím“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy).
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – „země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (král odevzdal Soběslavovi praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 14: „Pořadí událostí
v Kristiánově a Kosmově verzi přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
(1980) o ustanovení sv. Konstantina-Cyrila a Metoděje spolupatrony
Evropy.
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“
(1985) k 1100. výročí úmrtí moravského arcibiskupa Metoděje.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“.
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Symbolika: „Národ Čechů
v Božím městě (?!)“ aneb Konec dalšího mýtu.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení
hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“ (1
• 2 • 3)
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“ (1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• V. Houdek: Hradní kaple znojemská, II. Malby. Časopis
Vlasteneckého spolku muzejního v Olomouci, č. 59 a 60,
prosinec 1898, s. 77-94.
• Hermenegild Jireček: Kosmas a jeho kronika. „Volných rozprav“
číslo třetí. Vlastním nákladem, Praha – Brno 1906.
• Václav Novotný: České dějiny, díl I., část 1. Od nejstarších
dob do smrti knížete Oldřicha. Jan Laichter, Praha 1912.
• Václav Tille: Přemyslova otka. Český časopis historický (ČČH) 1917, s. 391.
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936, s. 70-71.
• Záviš Kalandra: České pohanství. Fr. Borový, Praha 1947.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě.
ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Antonín Friedl: Královská kaple sv. Kateřiny ve Znojmě. Průvodce.
Čedok, Praha 1953.
• Jiří Mašín: Románská nástěnná malba v Čechách a na Moravě.
ČSAV, Praha 1954.
• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia (reprint 1. vydání
ORBIS, Praha 1963), Praha 2000.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
• Druhé pokračování Kosmovy kroniky. In: Pokračovatelé
Kosmovi. Přeložili Karel Hrdina, V. V. Tomek a Marie
Bláhová. Svoboda, Praha 1974.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě.
Příloha časopisu heraldiků. Ostrava 1985.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění
12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s. 548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? In: Umění XXXVI, 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl.
aut., Brno 1990.
• Bohumila Zástěrová a kol.: Dějiny Byzance. Academia, Praha 1992,
dotisk 1994, 1996.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Bohuslav Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických výzkumů.
Vydavatelství MU, Brno 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha
1997.
• Josef Žemlička: Století posledních Přemyslovců. Melantrich,
Praha 1998.
• Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Vědecká redakce Dušan Třeštík. Paseka, Praha a Litomyšl
1999.
• Petr Šimík: Stručná ikonografie 3. pásu maleb ve znojemské
rotundě. Příspěvek k ikonografické problematice románské výmalby znojemské rotundy.
Brno 1999: www.znojemskarotunda.com
– tl. IKONOGRAFIE.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set out, Praha 2000.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
999). Ed. L. Polanský, J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000,
s. 267-273.
• Klára Benešovská: Rotunda P. Marie a sv. Kateřiny. In: Deset
století architektury, Sborník stejnojmenné výstavy, Praha 2001, s. 41 a 98.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001,
s. 361-377.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
• Marie Bláhová: Historická paměť v pramenech raně přemyslovských
Čech. In: Dějiny ve věku nejistot. Sborník k příležitosti
70. narozenin Dušana Třeštíka. NLN, Praha 2003, s. 53-69.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Aurelius Augustinus: De doctrina christiana (Křesťanská vzdělanost).
Přeložila Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2004.
• Josef Válka: Dušan Třeštík v kontinuitě a diskontinuitě
dějepisectví. In: Dějiny ve věku nejistot. Sborník k příležitosti
70. narozenin Dušana Třeštíka. NLN, Praha 2003, s. 305-318.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Zuzana Všetečková: Nástěnné malby ve znojemské rotundě. Několik
poznámek k jejich interpretaci. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce
Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. konference o rotundě,
konané 25.-26. června 2003 ve Znojmě. Město Znojmo 2004, s. 124-130.
• Jan M. Klobušický: Kult sv. Kateřiny Alexandrijské a jeho šíření.
Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky
současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní odborné
konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město
Znojmo 2004, s. 155-165.
• Kosmova kronika česká. Překlad Karel Hrdina a Marie Bláhová, úvod
Dušan Třeštík, komentáře Petr Kopal, seznam rukopisů, vysvětlivky a poznámky Marie
Bláhová, rejstříky Jan Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Editoři Martin Wihoda a Demeter
Malaťák. Matice moravská, Brno 2006, s. 25-46.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Dušan Třeštík: Idea státu a národa. In: Kol. aut.: Přemyslovci.
Budování českého státu. Eds. Petr Sommer, Dušan Třeštík,
Josef Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 272-277, 281-286.
• Anežka Merhautová: Přemyslovský cyklus ve znojemské rotundě.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. Petr
Sommer, Dušan Třeštík, Josef Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 278-280.
• Zdeněk Měřínský: Morava součástí přemyslovského státu.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer, D. Třeštík a J. Žemlička.
NLN, Praha 2009, s. 219-227, 230-239. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|