3. BOŘIVOJŮV
KŘEST
JAK SE JEJ POKOUŠEJÍ
DATOVAT HISTORIKOVÉ A BADATELÉ |
Autor |
Křest |
Poznámka |
Kristián
(992-994) |
? |
Život a
umučení sv. Václava a sv. Ludmily, báby jeho (pozn. 1). |
Kosmas
(1020) |
894 |
Kronika
Čechů (I, 10 a 14) (pozn. 2). |
Granum
(9.-14. st.) |
894 |
Po přepočtu
vycházejí dvě možnosti: 869-870 a 878-879
(L. E. Havlík: O datování ..., 1998, s. 200-201) (pozn. 3). |
František
Palacký (1848) |
873-874 |
Dějiny
národu českého v Čechách a v Moravě
(1936, díl I., kniha II., článek 5. 862-907, s. 94). |
Václav
Novotný (1912) |
880-885 |
České dějiny
(1912, I. 1, s. 446, 451-459, 476). |
Josef
Pekař (1934) |
874-875 |
Svatováclavský
sborník I. (1934, s. 9-101). |
Václav
Chaloupecký (1939) |
869-870 |
Svatováclavský
sborník II. (1939, s. 55-64, 336-338, 393-397). |
Rudolf
Turek (1963) |
869-870 |
Čechy
na úsvitě dějin (1963, reprint 2000, s. 145). |
Rudolf
Turek (1970) |
869-870 |
Problémy
křtu knížete Bořivoje I. (1970). |
Henryk
Łowmiański (1970) |
883-884 |
Początki
Polski IV. (1970, s. 415-416). |
Jaroslav
Zástěra (1990) |
870 |
Znojemská
rotunda a Velká Morava (1990, s. 53). |
Lubomír
E. Havlík (1994) |
878-879 |
Svatopluk
Veliký, král Moravanů a Slovanů (1994, s. 54). |
Miloš
Šolle (1996) |
874-885 |
S upřesněním
do přelomu 70.-80. let.
Od úsvitu křesťanství k sv. Vojtěchu (1996, s. 112-113). |
Naďa
Profantová (1996) |
883 |
Kněžna
Ludmila (1996, s. 39). |
Dušan Třeštík
(1997) |
883 |
Počátky
Přemyslovců (1997, s. 338) (pozn. 4). |
Lubomír
E. Havlík (1998) |
878-879 |
O datování
... (MHS, ročenka MNK 1996-98, 1998, s. 200-201). |
Naďa
Profantová (1999) |
881-884 |
Velké dějiny
zemí Koruny české I. (1999, s. 235). |
Miloš
Šolle (2001) |
874-885 |
Čechy v
době velkomoravské (VM mezi V a Z, 2001, s. 393). |
Zdeněk
Měřínský (2006) |
883 |
České
země od příchodu Slovanů po VM II. (2006, s. 863). |
Petr
Šimík (2006) |
851 |
Pocházel
kníže Bořivoj z Moravy? (2006, s. 337-344) (pozn. 5). |
Luděk
Galuška (2009) |
883 |
Průvodce
expozicí Velká Morava (2009, s. 14) (pozn. 6). |
|
Tabulka 3. Pokusy historiků,
archeologů a
badatelů o „správné“ datování Bořivojova pozdního křtu
podle Kristiánovy
smyšlené historky. |
Poznámky:
|
1 –
|
Před Kristiánem (993) o Bořivojově
křtu Metodějem nikdo nic neví, dokonce ani staroslověnský Život
sv. Metoděje, sepsaný roku 886, tj. nedlouho po údajném
křtu (podle D. Třeštíka pouhé 3 roky po něm).
Pokud bychom uvěřili Kristiánovi a měli
určit rok, v němž podle jeho verze došlo ke křtu Bořivoje,
museli bychom vycházet pouze z jeho skrovných informací
a několika málo ověřených dat. Křest mu měl udělit (nejvyšší)
biskup Metoděj a udát se měl, když Bořivoj „skvěje
se nejkrásnější podobou a květem nejlepšího mládí, přijel
ke knížeti svému čili králi Svatoplukovi na Moravu“.
V té době se již Bořivojovi údajně „dostalo panství říše té“
(Kristián, kap. 2),
tj. středočeského minivévodství – viz mapka
„Územní vývoj Velké Moravy za
Rostislava a Svatopluka“.
Na arcibiskupa byl Metoděj vysvěcen v roce 869 a zemřel
v roce 885 (6. dubna), přitom
v letech
870-873 byl konfinován bavorskými biskupy. Svatopluk se
vládcem Moravy stal v roce 871
a zemřel v roce 894. Králem
byl poprvé nazván až v listu papeže Štěpána V. z roku 885
(září). První písemnou zmínku o Bořivojovi máme
z roku 872 a v roce 890 již asi nebyl naživu,
zemřel patrně v roce 888.
Společný interval, který by
vyhověl všem uvedeným datům a ve kterém by teoreticky mohlo ke křtu dojít,
n e e x i s t u j e .
Jen v případě, že nebudeme trvat na tom, že by králem musel Svatopluk
být již při křtu, a postačí, že královský titul získal dodatečně, ale ještě ve
stejném roce, pak by přicházelo v úvahu pouze
období mezi 1. lednem a 6. dubnem roku 885. Pokřtít
Ludmilu v Praze by již Metoděj nestihl. Tehdy by Bořivoj měl
bezmála 35 let a zbývaly by mu 3 roky života. Musel by stihnout
postavit kostel sv. Klimenta na Levém Hradci,
absolvovat vyhnanství na Moravě (zastihnout
zde ještě Metoděje) a po svém návratu teprve postavit
kostel P. Marie na hradě pražském. To je ovšem zase v rozporu s Kristiánovým líčením křtu. Měla
to být první významná událost
v Bořivojově životě poté, co se stal knížetem, „skvěje se nejkrásnější
podobou a květem nejlepšího mládí“.
|
2 –
|
V roce 894, který udává Kosmas
(I, 14) jako rok Bořivojova
křtu, již nebyli ani Bořivoj (†888) ani Metoděj (†885) mezi živými. Jestliže přihlédneme k intervalu, ve
kterém mělo ke křtu dojít, tj. za časů císaře Arnulfa
(887-899; císařem od roku 896) a krále moravského Svatopluka
(871-894; králem od roku 885), muselo by to být po roce 887, kdy se Arnulf ujal vlády, ještě však
nebyl císařem. Bořivoj sice zemřel až rok poté, někdy
v roce 888, ale Metoděj v každém případě již nežil –
viz výše pozn. 1.
|
3 –
|
Roky 869-870
jsou stanoveny podle chybného klíče. Po přepočtu roku 894, který uvádí
„Granum“, lze dospět
pouze k roku 871 (viz nalezení
správného klíče). Druhý
interval 878-879, který upřednostňuje L. E. Havlík,
je příliš pozdní. A to jak pro údajný Bořivojův křest,
tak i pro jeho sňatek
s Ludmilou. L. E. Havlík (1998, s. 200) totiž vědomě zcela vypustil
tu variantu, která podle něj
„nepřicházela v úvahu“ (869-870) kvůli vnitřní
krizi která začala na Moravě na jaře 870 mezi Rostislavem
a Svatoplukem. Ve skutečnosti roku 894, který uvádí „Granum“,
odpovídá rok 871 římského kalendáře a v tu dobu Metoděj
na Moravě přítomen nebyl. Přitom, podle Kristiána
(kap. 2), měl být Bořivoj pokřtěn přece právě z rukou
Metodějových.
L. E. Havlík (1998) tehdy ještě netušil, že je to informace nepravdivá a že celou historku
se křtem si Kristián kompletně vymyslel. Snažil se proto usilovně najít
důvod, proč by moravský
kníže Bořivoj měl být až do své dospělosti
pohan. D. Třeštík (1987,
s. 567; 2000, s. 89) však přesvědčivě
takovou možnost opakovaně v y v r á t i l . Zpráva
moravského pramene „Granum“ tedy definitivně usvědčila Kristiána ze
lži. Původně byla v Granu patrně
pouze zmínka o Bořivojově sňatku s Ludmilou, jeho
křest k ní byl připojen až dodatečně. Původní
staroslověnský „Chronograf A“ informaci
o křtu obsahovat nemohl, protože vznikl nejméně
100 let před Kristiánem, u něhož „potřeba“
Bořivojova křtu arcibiskupem Metodějem (jako součást jeho
přemyslovské pověsti) teprve vyvstala.
|
4 –
|
Pokusy badatelů určit životní
data prvních „Přemyslovců“ (podle údajů v legendách) a zejména přesně vročit
Bořivojův křest se značně rozcházejí. D. Třeštík (1997, s. 101-102) k podobným snahám uvádí:
„Není proto divu, že řada historiků považovala takové pokusy za beznadějné. Z. Fiala je prohlásil
za »zbytečné a marné počínání«
a výsledky, k nimž historikové dospívali, považoval za »zajímavé
čtení neodolatelně komické příchuti«, které řešení
nepřináší a přinést nemůže“.
To českého historika nemohlo nikterak odradit, aby sám v tomto „marném počínání“
nepokračoval. Jak jsme výše
uvedli, každé navrhované řešení bude v rozporu s údajnými „historickými prameny“, které samy
sebe popírají, neboť již autor tohoto „historického pramene“,
učený a vzdělaný mnich Kristián, si Bořivojův křest
vymyslel a jeho další následovníci z tohoto „historického
pramene“ podle Kristiánova popisu datum křtu pak už jen uhadovali.
V roce 883, kam údajný Bořivojův křest Metodějem podle
Kristiána vročil
D. Třeštík, se však Bořivoj rozhodně neskvěl „nejkrásnější
podobou a květem nejlepšího mládí“. Byl již
12 let ženatý, jeho synové měli 11 a 9 roků,
a jemu samotnému zbývalo už jen 5 let života. Proto i Třeštíkovo
datování křtu (D. Třeštík 1997, s. 338) je
zcela nesmyslné a v r o z p o r u
s Kristiánovým líčením
událostí v pořadí:
1.
křest, 2. sňatek s Ludmilou (871), 3. narození synů
(872 a 874).
Srovnej: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“ a „Životní
data kněžny Ludmily“.
|
5 –
|
Jestliže legenda
„O pustynnike Ivaně“ (před rokem 921) ještě nazvala Bořivoje
knížetem moravským a „Kristiánova
legenda“ (993) nám už předkládá Bořivoje jako pohana,
jenž byl až v dospělém věku pokřtěn arcibiskupem Metodějem, pak se v mezidobí
muselo stát něco, co zásadním způsobem změnilo náhled na podání historie panovnického rodu v Čechách.
Hlavním důvodem byl asi postupný zánik
Velké Moravy (viz Kristián,
kap. 1; Kosmas I, 7), dalším
pak založení latinského pražského
biskupství (973/976)
a následná cílená likvidace moravského dědictví v Čechách,
završená nakonec definitivním vyhnáním slovanských mnichů ze Sázavy
(1096).
|
6
–
|
Kristiánem smyšlený
Bořivojův křest arcibiskupem Metodějem se v roce 2010
objevil dokonce
jako „DIORAMA V“
v nově otevřeném Památníku Velké Moravy ve Starém
Městě na Moravě. Viz naše obrázková
upoutávka č. 24.
|
|
Komentář:
Bořivoj historický a literární
Bořivoj se narodil někdy v první polovině 50. let
9. století (asi *851) – viz tab. 5. Vyplývá to z jeho věku,
uváděného v legendách, 35 let (Kristián),
resp. 36 let (Fuit) (ale
také 37 a 38 let), z určení jeho dožitého
věku antropologem E. Vlčkem (1982,
1997), a z obecně
přijímaného roku úmrtí (†888). Byl to ovšem kníže moravský,
jak se praví ve svatoivanské
legendě (mnohem starší než je legenda tzv. Kristiána), sepsané v době,
kdy Bořivojův původ z Moravy ještě nebyl žádné státní tajemství, ale naprosto běžná
životní realita. Navíc byl synem moravského
krále Rostislava (P. Šimík 2004, s. 86-88), a ten ho zcela nepochybně
nechal pokřtít hned v jeho raném věku, nedlouho po narození (*851), a ne až v dospělosti.
Také podle D. Třeštíka
(1987, s. 567), pokud by Bořivoj byl Rostislavovým synem (a to
nepochybně byl), bylo by absurdní, aby zůstal pohan až do své dospělosti. Křest se odehrál na
Moravě, v tom se Kristián „nemýlil“, ale pochopitelně ne na dvoře
krále Svatopluka (tomu v roce 851 byly asi čtyři roky –
viz tabulka 5b), nýbrž na dvoře Bořivojova otce
Rostislava, a Metoděj u něj neasistoval. Na Moravu dorazil až asi 12 let poté a arcibiskupem
se stal až v roce 869. Proto také moravský staroslověnský Život sv.
Metoděje, sepsaný nedlouho po Metodějově smrti (asi v roce 886), o Bořivojově křtu
Metodějem nic neví. Ani nemůže, když se nekonal. Pak i Svatoplukovo
kmotrovství, kterým Bořivojův křest ještě dodatečně vylepšili
D. Třeštík (1997, s. 335, 445) a J. Sláma (2001,
s. 350, pozn. 7), je zcela nemožný výmysl, výsledek jen dalšího samoplození jmenovaných
autorů. Jimi vykonstruované duchovní příbuzenství, které se tak
mezi Svatoplukem a Bořivojem mělo vytvořit, mělo nahradit
jejich skutečné příbuzenství pokrevní, čemuž nasvědčují i výsledky
Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků Svatopluka
a Bořivoje. Byli zřejmě bratranci – srovnej „Rodokmen Mojmírovců“.
Ani D. Třeštík však nemá otázku Bořivojova kmotra dostatečně ujasněnou, neboť ve své pozdější
publikaci (2001, s. 42) zase tvrdí, že oním kmotrem byl prý Metoděj. K tomu srovnej Třeštíkův
starší názor (1987, s. 566-567).
O 120 let později Kosmas, poučen z Kristiánovy legendy,
pak vložil křest do roku 894, kdy Bořivoj i Metoděj již byli bezpečně po smrti. K tomu
R. Turek (1963, s. 144) poznamenal: „Vročení tohoto křtu
Kosmou je ovšem zcela zmatené a vyvolávalo již od dob Josefa Dobrovského takové
pochybnosti, že řada badatelů pochybovala pak i o faktu
samém“. Na tomto příkladu je vidět, jak obratný historik dokáže „vyrobit“
ze smyšleného legendistického údaje „historický fakt“.
Kristiánovu povídačku o Bořivojově křtu sice odmítl
již František Palacký, o historičnosti samotného křtu však,
stejně jako později R. Turek, nepochyboval. Byl dokonce přesvědčen i o pravosti
notoricky falešných „Rukopisů“.
Prameny
Tak jako nevíme nic o křtu Svatopluka a jeho synů, nevíme také nic o křtu Rostislava
a jeho potomků. „V každém případě však kolem
poloviny 9. století byla převážná část velkomoravské
společnosti a zejména její vládnoucí vrstva už křesťanská“
(V. Vavřínek 2001, s. 414). Synové a dcery moravských knížat a velmožů byli křtěni zcela
samozřejmě a automaticky nedlouho po narození. Potvrzují to bohatě vybavené dětské hroby
u velkomoravských kostelů (B. Klíma 2001, s. 16 a 19; L. Galuška 2004, s. 129).
Staroslověnský penitenciál uvádí (41): „Umře-li někomu dítě nekřtěné
z nedbalosti, ať se kaje tři léta o chlebě a vodě“
(J. Vašica 1966, s. 179).
Zásadní význam této „události“ začal přikládat až Kristián poté, co z Bořivoje učinil
jednoho z Přemyslových potomků, kterého Slované čeští, oddáni
hanebné modloslužbě, sobě v čelo postavili.
Moravského knížete Bořivoje, který se stal prvním křesťanským knížetem
Čechů, musel nejdřív nechat (znovu) pokřtít na Moravě
až v době, kdy údajně „skvěje se nejkrásnější podobou a květem nejlepšího mládí“
spravoval „lid sobě svěřený“, tedy v době, kdy již měl být,
podle odborníků, knížetem Čechů.
A protože ani Kristián
(993), vzdálen 140 let od události,
o samotném Bořivojově křtu nic určitého nevěděl, jen to, že musel být
křesťan, příběh o jeho
pokřtění (až v dospělém věku!) zpracoval podle vyprávění z „Conversio Bagoariorum et
Carantanorum“ o knězi Ingovi (R. Turek 1963, s. 20;
D. Třeštík 1997, s. 301, 328), resp. podle řezenské misijní příručky (J. Cibulka 1965,
s. 65-72; P. Sommer 2001, s. 19). „Je zřejmé, že volbou výrazových prostředků chtěl autor
vyjádřit skutečnost, o jejíž pravdivosti nepochyboval nebo u níž chtěl
dojem pravdivosti vyvolat“ (P. Sommer 2001, s. 103).
Kristiánovy „ p r a m e n y “ ,
jimiž „vypodložil“ svůj příběh o Bořivojově pozdním křtu tedy známe. Zatím ale nevíme, proč
to udělal.
Důvod
Kristián již předtím Bořivojova otce, křesťanského krále-oráče
Rostislava (kap. 1), změnil na moudrého
a prozíravého Přemysla (kap. 2), který se jen vzděláváním
[Božích] polí
zabýval (křesťanská
symbolika: orba,
setba, sklizeň).
Za Kristiána (992-994) se již jméno Bořivojova otce
– Rostislav – uvádět
nikde nesmělo. Poté, co se v roce
895 Spytihněv a Vitislav (Vratislav) poddali Arnulfovi, se již v pražském
panovnickém rodě ani jednou nevyskytlo!
A „ d ů v o d “ ?
Patrně z rozhodnutí bavorské církve mělo
být jméno jejího největšího nepřítele
vymazáno z paměti (damnatio memoriae) a nezapomeňme,
že teologického vzdělání se Kristiánovi dostalo právě v řezenském
klášteře sv. Jimrama. Ve Fuldských análech
se objevuje naposledy k roku
871. V Gauderichově Římské legendě je jmenován v roce
882. Ve staroslověnských písemných památkách se udrželo déle.
Ve staroslověnském Životě sv.
Metoděje se o něm píše v roce 886, později Rostislava
(nikoliv však Svatopluka!) jmenuje ještě mnich Chrabr.
Mezi Rostislava-Přemysla
a jeho syna Bořivoje proto Kristián pro jistotu ještě vkládá
neurčitý počet
pohanských knížat, aby mezi nimi snad někdo nehledal přímou
spojitost, kterou ovšem v kap. 2
sám potvrdil jednak svým poukazem na pověst – „ad fama fertur“
(mor, rady hadačky, vyslání poselstva, nalezení a oslovení héróa, příchod jeho syna-zachránce, stavba chrámu,
šíření křesťanství, zažehnání
moru) – na příběh „Asklépiův příchod do Říma“ z Ovidiových Proměn,
jednak tím, že paralelně s vyprávěním
o moravském křesťanském králi-oráči Rostislavovi
v kap. 1 (jak bylo uvedeno výše), „kterýž
byl všecko křesťanství či náboženství dobrotivě v zemi
uvedl a spravoval“ (tj. pozvání byzantské misie
ke křesťanské orbě a založení
Metodějova arcibiskupství), vypráví v kap. 2 o oráči Přemyslovi, tedy jak Slované čeští
„někde“
(tj. v tomto případě na Moravě) „nalezli velmi
prozíravého a rozvážného
muže, kterýž jen vzděláváním [Božích]
polí se zabýval, jménem Přemysl“. A ze životních dat
Rostislava
(Přemysla) a Bořivoje
je zřejmé, že mezi ně se již žádná další „ztracená“
generace nevejde, natož několik. |
Na umělý ráz Kristiánovy
„přemyslovské“ pověsti ukazuje nápadná symetrie příběhu:
• mor (pohanství),
• rady hadačky,
• stavba hradu,
• vyslání poselstva,
• nalezení a oslovení héróa,
• příchod jeho syna-zachránce,
• stavba chrámu,
• šíření křesťanského zákona svatosti,
• zažehnání moru (pohanství) – spása.
|
|
O 120 let později Kosmas (1120) už ví přesně, že
těchto pohanských mytických knížat mezi Rostislavem-Přemyslem a Bořivojem bylo
sedm a našel pro ně již i jména
(viz „Rodokmen mytických knížat“).
Bořivojovým otcem udělal „logicky“ posledního z nich – Hostivíta.
Později byl Rostislav, zejména v některých českých
pramenech, nahrazován jménem „Svatopluk“, „Svatopluk
první“ (Svatopluk primus), „Svatopluk starší“ (Svatopluk
senior) nebo „starší král“ (senior rex) (L. E. Havlík 1992, s. 151; týž 1996,
s. 171-173; týž 1998, s. 174-175, 178-183). „Nebylo
jistě náhodou, že jméno [Rostislav],
kterým byl pokřtěn moravský panovník, přejala na jeho počest
řada slovanských knížat, a to ještě ve větším počtu
než jméno Svatoplukovo. Tak se v 11.-12. století
uvádí Rostislav Vladimirovič, vnuk Jaroslava Moudrého a kníže
v Tmutorakani, Rostislav Vsevolodič, kníže v Perejaslavlji,
Rostislav Davidovič, vládnoucí v Černigově, Rostislav Všeslavič,
kníže v Polocku a Rostislav Glebovič, který vládl
tamtéž, Rostislav Jurjevič, který vládl v Perejaslavlji,
Rostislav Mstislavič, kníže kyjevský, Rostislav Jaroslavič, kníže
snovský, Rostislav Volodarovič z Přemyšlu, Rostislav, kníže
novgorodský, Rostislav, syn knížete Ivana Berladnika, Rostislav
Michal, kníže smolenský, slavonský bán Rostislav z Mačvy
aj.“ (L. E. Havlík 1996, s. 89).
V průběhu času se měnil i vztah Čechů k jeho synu Bořivojovi. Zpočátku se ke
svému prvnímu křesťanskému knížeti hrdě hlásili, i když byl z Moravy (tehdy ovšem spíš „právě proto“),
jak o tom svědčí patrně nejstarší v Čechách sepsaná staroslověnská
legenda o sv. Ivanovi (před rokem 921), v níž je Bořivoj nazván „kníže
moravský“. Ještě v legendě o sv. Dobroslavě,
odehrávající se rovněž v historické době Bořivojově, se praví, že Bořivoj
byl Svatoplukovým příbuzným. Pak se z legend jeho jméno vytrácí. Bavorská
recenze Crescente
(po roce 974) Bořivoje vynechává.
Jako křesťanského knížete Čechů, který se dal pokřtít spolu s vojskem a veškerým svým lidem, jmenuje
až Bořivojova staršího syna Spytihněva, stejně tak Gumpold
(před rokem 983). I. stsl.
legenda vynechává i Spytihněva a mluví až o Václavových rodičích,
ale také o Václavově bábě Ludmile, která svého vnuka ještě za života
jeho otce Vratislava vychovávala.
Do latinsky psané literatury vrací Bořivoje
(v kap. 2), společně s osudy jeho otce
Rostislava, Konstantina-Cyrila a Metoděje
(v kap. 1),
až někdy kolem roku 993 mnich Kristián, bratr knížete Boleslava II. Ovšem teprve poté, co mu vymyslil
starobylé (české?) předky.
Bořivojovo jméno se pak mohlo objevit i v dalších
legendách (česká recenze Crescente, Fuit,
II. staroslověnská legenda). V panovnickém rodě se jméno Bořivoj
znovu vyskytne až teprve u jednoho ze synů knížete Vratislava II.
(1061-1092); téhož Vratislava, zakladatele Vyšehradu, který umožnil návrat Spytihněvem II. vyhnaných
staroslověnských mnichů zpět na Sázavu – viz legenda Život
svatého Prokopa – a který žádal papeže o povolení
slovanské liturgie.
Motiv
Proč vlastně mnich Kristián, jenž svoje teologické školení absolvoval v řezenském klášteře
sv. Jimrama, nechal pokřtít Bořivoje právě na Moravě a právě
arcibiskupem Metodějem? Proč ho neposlal třeba do Řezna, tak jako se
(snad) tam v roce 845 vydalo čtrnáct českých
knížat nebo o 50 let později (v roce 895)
Spytihněv a Vitislav? Neudělal to, protože jeho legenda měla v Římě podpořit biskupa sv. Vojtěcha
při vyjednávání s papežem a císařem o pražské arcibiskupství
(D. Třeštík 2000, s. 30-31). Nestačilo, že ve skutečnosti Bořivoj již
pokřtěný byl hned ve svém raném věku (asi 851), musel být (znovu)
pokřtěný samotným moravským arcibiskupem Metodějem
(tzn. až po roce 869) jen proto, aby tak mohl doložit, že křesťanství přenesl do Čech
právě z Moravy, kde tehdy
arcibiskupství již bylo, a že tedy nyní půjde prakticky také jen o jeho
obnovení
a přenesení do Čech. Pro Kristiána tím podstatným tedy nebyl ani tak samotný akt Bořivojova křtu,
ale jednak „na říši nezávislý zdroj a původ českého křesťanství“ (srovnej D. Třeštík 1999,
s. 190n.), neboť dosavadní latinské legendy Crescente
i Gumpoldova jej podávaly tendenčně zkreslený (viz
J. Banaszkiewicz 2003, s. 51), zejména však bylo nutné Bořivojův křest „jen“
posunout do doby asi o 20 let pozdější právě proto, aby u něj již mohl figurovat
moravský arcibiskup Metoděj.
Dodal tím českému křesťanství také patřičný lesk. Bořivojův případný křest v Řezně by proto pro Kristiána
vůbec nic neřešil. Takže známe nyní i Kristiánovu
„ m o t i v a c i “ .
Bořivojův hrob měl být zapomenut
Ale i tak Čechové nadále zaujímali
k Bořivojovi ambivalentní postoj. Ten se projevil např. ve vztahu k jeho ostatkům. Zatímco ještě
v Kristiánově době byl Bořivojův hrob ve Václavově svatovítské rotundě pečlivě vyzdobený
oblázkovou mozaikou, za Kosmy byl již neznámý,
ukrytý hluboko pod novou zvýšenou
podlahou baziliky sv. Víta, kterou začal budovat Spytihněv II. (1060) na místě původní Václavovy
svatovítské rotundy, kterou dal zbourat. Přitom kosterní pozůstatky ostatních
zde pohřbených významných jedinců (sv. Vojtěch, Břetislav I., Jitka) byly
pietně přeneseny jinam a sv. Václav získal nový náhrobek na místě původního pohřbu.
Bořivojův hrob (K1) znovuobjevil až v roce 1911
Kamil Hilbert při archeologickém průzkumu ve svatovítském chrámu. Od začátku
byl považován za pohřeb velmi významné
osobnosti, proto byl označen K1 (kníže 1, čili první
křesťanský kníže). V roce 1974 byly kosterní pozůstatky z hrobu K1 vyzvednuty
a následně podrobeny antropologicko lékařskému průzkumu.
Kníže byl pohřben v sarkofágu vydřeveném
polokulatinou. Pro takový
velmi starý způsob pohřbu máme analogie na pohřebišti
velkomoravského typu v Lumbeho zahradě v areálu Pražského hradu
a v sarkofágu knížete pohřbeného na III. hradním nádvoří
(pod obeliskem). Podobně byl pohřben jeden z nejvýznamnějších
příslušníků moravského knížecího rodu v Sadech u Uherského
Hradiště – hrob 12/59 v samostatné
hrobní kapli tamního
církevního
komplexu –, který je hypoteticky spojován s pohřbem moravského
krále Svatopluka (†894) (L. Galuška 1996, s. 122-125).
Většinou odborníků byl proto hrob K1 označen za jeden z nejstarších
pohřbů na hradě vůbec (např. Z. Smetánka 1982, s. 21-25) a vůbec nejstarší
v pražských církevních stavbách. „S podobnými hrobkami se v následujícím
období již nesetkáváme. Časový posun od smrti knížete Bořivoje
(†888) k ostatním pohřbům ve svatovítské rotundě je zřejmý“
(E. Vlček 1997, s. 62).
Výsledky Vlčkova průzkumu byly zveřejněny v katalogu výstavy
„Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského průzkumu“
(E. Vlček 1982). Zde E. Vlček poprvé ztotožnil hrob K1
s pohřbem knížete Bořivoje (†888). Takovou identifikaci považovali za
velmi pravděpodobnou i další odborníci (R. Turek 1982, s. 161; týž 1992, s. 45;
M. Šolle 1996, s. 113; týž 2001, s. 393; D. Třeštík 1997, s. 409-410). Výsledky
Vlčkova průzkumu včetně podrobné dokumentace byly pak znovu
publikovány o 15 let později (E. Vlček 1997) a jsou shrnuty
v tabulce 12. U Bořivoje (hrob K1) tu najdeme údaj o jeho dožitém věku
35-40 let.
Bořivoj byl tedy pohřben uprostřed hradu, který založil.
Bylo proto jen logické, že asi o necelých 40 let později pak kníže Václav nad hrobem svého děda,
jenž do Čech přinesl moravské křesťanství, dal postavit svatovítskou rotundu
podle moravských vzorů (D. Třeštík 1997, s. 330, 451-453) podobně, jako předtím Drahomíra nechala
dodatečně postavit kostel (memoriální stavbu) nad hrobem své tchyně
Ludmily na Tetíně (Kristián,
kap. 4; P. Sommer 2001, s. 7-8, 104-114).
Bořivoj byl Moravan? To nikdy nepřipustíme!
K zásadnímu zlomu v postoji některých (převážně pražských) odborníků k osobnosti knížete
Bořivoje došlo po publikování výsledků průzkumu skeletu
z hrobu 12/59 ze Sadů u Uherského Hradiště (E. Vlček 1995, s. 201, 206-209), který byl
sice hypoteticky, ale zcela jednoznačně přiznán moravskému králi
Svatoplukovi (L. Galuška 1996, s. 122-125). Ze srovnání výsledků
(hrob 12/59-Svatopluka a hrob K1-Bořivoje – viz
tabulka 5b) vznikla hypotéza o moravském původu
Bořivoje (L. Galuška 1996, s. 122-125). Citacemi z pramenů hypotézu
podepřel L. E. Havlík
(1994, s. 54-56; 1995, s. 225-226; 1998, s. 40).
Jakmile bylo zjevné a nanejvýš průkazné, že Bořivoj pochází
z Moravy, začal být jeho hrob K1 některými pražskými archeology zpochybňován v domnění, že tak nejlépe
zpochybní i Bořivojův moravský původ. Na jeho místě
vidí hrob jakéhosi moravského exulanta, člena
mojmírovského rodu (M. Lutovský 1997, s. 187),
resp. ještě raději hrob kajícího se bratrovraha Boleslava I., který se
měl údajně nechat pohřbít tak, aby ten, kdo by chtěl vzdát úctu
ostatkům sv. Václava, musel vstoupit na hrob jeho vraha (M. Lutovský 1998, s. 150). I kdyby to skutečně bylo Boleslavovo přání,
o čemž lze pochybovat, stěží mu bylo vyhověno. Jak uvažuje M. Lutovský dnes, samozřejmě Boleslavův syn,
Boleslav II. Pobožný, tak tehdy uvažovat nemohl. A o tom, kde
nechá svého otce pohřbít, rozhodoval sice on, ale asi ne bez souhlasu představitelů
pražské církve. S jistou pravděpodobností za místo jeho posledního odpočinku zvolil
baziliku sv. Jiří (D. Třeštík 1997, s. 411), neboť to byl
zřejmě Boleslav I., kdo zahájil její velkou přestavbu (J. Sláma 2000, s. 26, 280 pozn. 89).
Pak by mu nejspíš mohl odpovídat svatojiřský
hrob č. 93, z něhož skelet se při nějaké pozdější manipulaci rozpadl na prach, protože žádné kosterní
pozůstatky odpovídající jeho předpokládanému historickému věku (*907, †972),
tj. asi 65 let, nebyly nalezeny. Z centrálně umístěných
hrobů v bazilice sv. Jiří byl právě tento umístěn nejhlouběji (E. Vlček 1997, s. 164, 178).
Kromě toho, kdybychom, jak chce M. Lutovský, kosterní
pozůstatky z hrobu K1 skutečně připsali Boleslavovi I., musel by svého staršího
nevlastního bratra Václava v roce 935 zavraždit jako tříleté dítě.
Boleslav I. zemřel v roce 972 a jedinec z hrobu K1 se dožil maximálně
40 let. Čili, pokud stále ještě platí pravidla elementární
matematiky, dospějeme jednoduchým výpočtem k roku jeho narození:
972 – 40 = 932 (!).
Potom by ovšem Boleslav I. nemohl být ani Vratislavovým synem, když Vratislav zemřel již
v roce 921. Přesto se tohoto geniálního nápadu s tříletým
bratrovrahem chopil i další pražský archeolog J. Sláma, recenzent obou
výše zmíněných publikací M. Lutovského, aby s ním bez zrnka pochybnosti argumentoval ve svém
článku, v němž se také pokusil vyvrátit Bořivojův moravský původ (J. Sláma 2001, s. 349, pozn. 5). Nad takovým počínáním renomovaného vědce nelze než
vyslovit p ř í k r ý p o d i v !
Srovnej tab. 13 „Průběžný věk členů prvních tří generací
»Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
S jinou argumentací vystoupili
J. Frolík-Z. Smetánka (1997, s. 128n.): „Protože
n e v í m e , kdo byl pohřben ve vedlejším
hrobě K2 (pozor, přijde důkaz opřený o vlastní nevědomost),
a m o h l a by to být i žena, a také proto, že
rotunda (i Václavův hrob v ní) by musela být orientována podle zmíněných
hrobů K1 a K2, je varianta s Bořivojovým pohřbem v hrobu K1 ze všech
možných výkladových variant (údajně) ta nejméně pravděpodobná.
Bořivojova manželka, kněžna Ludmila, je pohřbena jinde a jiná
natolik významná osobnost, aby byla pohřbena po boku Bořivoje,
není nikde doložena“ (chybí tu ovšem seznam významných osobností, jejichž pohřeb
v církevních stavbách Pražského hradu naopak doložen je).
Celá nálezová situace prý naopak hovoří n e j s p í š e
pro to, že muž K1 zde byl uložen až po pohřbení knížete sv. Václava (v roce 938) a hrob K1
je jako výraz úcty orientován právě podle něho (podle D. Třeštíka k translaci Václavova těla
z Boleslavi do Prahy došlo v 60. letech 10. století v souvislosti
s přípravami na založení pražského biskupství). Jinými slovy, protože
nevíme, kdo je v hrobu K2 pohřbený, bude to nejspíš manželka Boleslava I.
Biagota (Blagota), protože ona (snad), ale zejména její manžel (jistě), zemřeli později
než Václav. Ovšem doložen není ani pohřeb Boleslava I. ani jeho
manželky ve Václavově svatovítské rotundě (o tom se již naši
odborníci nezmiňují) a jak bylo uvedeno výše,
není to ani dost málo pravděpodobné! Srovnej „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Pokud bychom chtěli být důslední, museli bychom
zohlednit Vavřincovu zprávu o době přenesení Václavova těla.
Podle jeho václavské legendy k tomu došlo „za času pana Vojtěcha, vznešeného
vyznavače a biskupa“. Tzn. až po roce 982, kdy byl Vojtěch
zvolen biskupem. A protože Boleslav I. zemřel o 10 let dříve (†972),
nemohl by být jeho hrob orientován podle Václavova hrobu, jak chtějí M. Lutovský
a J. Frolík, i kdybychom na okamžik připustili, že byl
stejně jako Václav v rotundě pohřben. Muselo by to být přesně
naopak. Podle hrobu vraha (†972) by pak byl orientován i hrob jeho oběti
(translace těla po roce 982).
Ale to jsou jen plané úvahy, neboť hrob K1 je nepochybně starší než
samotná rotunda (jak je doloženo ještě také na
jiném místě).
Vidíme, jak snadno (původně jeden z nejstarších
hrobů na hradě vůbec) může podle na slovo vzatých odborníků omládnout o celých 80 let, když je to
potřeba. Přitom se tito odborníci vůbec nezabývají vzájemným
vztahem hrobů K1 a K2. Dodnes od nich nevíme, v jakém pořadí zde byli
nebožtíci pohřbeni. Víme jen, že Bořivoj byl v hrobě K1
pohřben asi v roce 888. Kdo v období kolem tohoto roku mohl být
pohřben v sousedním hrobě K2? O hypotetickém Bořivojovu sourozenci, bratrovi či
sestře, uvažuje např. D. Třeštík (1997, s. 424). Mohl by
to být, rovněž hypoteticky, jeho otec Rostislav (†877?) (viz „Granum“
k roku 900), pokud byl
v roce 871 (resp. 873) mezi vrácenými rukojmími z Bavorska,
nebo jeho tchán Slavibor či jeho strýc, kněz Slavomír (†885?) – viz Rodokmen
Mojmírovců. Zřejmě se budeme muset smířit s tím, že tato otázka zůstane nezodpovězena nejméně do
doby, než bude znovu nalezena hranička složených
kostí objevená K. Hilbertem, E. Vlčkem označená hrob
K3, ale ani z té bychom se hledané jméno nejspíš nedověděli.
Pouze testy DNA by mohly potvrdit či vyvrátit, zda má nějakou
souvislost s hrobem K2.
A nakonec k orientaci hrobů K1, K2. Samozřejmě nejsou orientovány podle Václavova
hrobu, stejně jako to neplatí obráceně (jejich osy ani nejsou
rovnoběžné!), ale podle všeobecné křesťanské zvyklosti – s hlavou směrem na západ.
Tak jsou orientovány hroby i mimo rotundu bez jakékoliv souvislosti s hrobem sv. Václava,
např. Svatoplukův pohřeb v Sadech.
To M. Lutovský, J. Frolík, Z. Smetánka i J. Sláma samozřejmě jistě věděli, jen
zbytečně a účelově matou své čtenáře. Na stáří hrobu K1
proto nemusíme nic měnit. Hrob K1 ve Václavově svatovítské
rotundě na Pražském hradě můžeme nadále ponechat
Bořivoji, knížeti moravskému.
Shrnutí
Víme z pramenů, že Svatopluk byl Rostislavovým
synovcem (Fuldské anály k roku
869, 870, 871;
Kristián, kap. 1). Víme také bezpečně, že Bořivoj (†888) a Svatopluk
(†894) byli současníci (viz
tab. 5b). Pokud přijmeme hypotézu Emanuela Vlčka
a Luďka Galušky o moravském
původu Bořivoje, kterou podpořil Lubomír
E. Havlík, a nic nám v tom zásadně nebrání, jak jsme
dokázali (pohřebiště velkomoravského typu na Levém Hradci, v severním předpolí Pražského hradu
a na Budči), pak vzhledem k jeho velmi pravděpodobnému pokrevnímu příbuzenství
se Svatoplukem, které vyplývá z výsledků antropologicko lékařského
průzkumu Emanuela Vlčka, ze způsobu zacházení
s Bořivojovým hrobem, z vyhodnocení dobových písemných zpráv
(v nichž Bořivoj není považován za českého knížete) a nejstarší
české legendy (O pustynnike Ivaně),
v níž je přímo nazván knížetem moravským,
z „pověsti“, na níž se odkazuje
Kristián (Asklépiův příchod do Říma), ze
shodného podání Kristiána
a Kosmy, že Bořivoj byl
potomkem oráče, z maleb ve
znojemské rotundě s vyobrazeným moravským křesťanským
králem-oráčem Rostislavem,
ze známých životních dat Rostislava a Bořivoje zachycených v grafickém znázornění
jejich dožitého věku a období vlády, z toho, že jako Rostislavův syn
Bořivoj nemohl být nepokřtěný, a poté, co odborníci
nalezli prameny
ke Kristiánově smyšlené historce o křtu Bořivoje (nejedná se proto o zachycení
nějaké „české tradice“), co jsme odhalili důvod
zamlčení křesťanského krále
Rostislava (a jeho nahrazení neexistujícím Přemyslem) a co jsme nastínili Kristiánův
základní motiv
jednání (viz výše prameny, důvod,
motiv), můžeme zodpovědně prohlásit: |
„Kníže Rostislav nechal svého
syna Bořivoje pokřtít hned v jeho raném věku, nedlouho po narození,
jak se slušelo a jak bylo v knížecím prostředí obvyklé, tzn. ještě před rokem 853.
Pokud jen jediný Kristián, a to teprve o 140 let později, tvrdí něco jiného,
neříká pravdu (o Kosmovi už vůbec nemluvě).
Odborníci, kteří svoje domněnky o »historičnosti« Bořivojova
křtu v jeho dospělém věku opírají o Kristiánovo (či
dokonce Kosmovo) tendenční podání, se tedy buď naivně, nebo účelově
mýlí“.
|
|
Petr Šimík (2006).
Citace:
Pavlův první list Korintským (1K 3, 9):
Pravý pohled na Boží služebníky
(9) Jsme spolupracovníci na Božím díle, a vy jste Boží
pole...
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Kristián – Bořivojův křest“.
„Kosmas – Bořivojův křest“.
„Kníže Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“
aneb Nejstarší staroslověnská legenda sepsaná hlaholicí v Čechách.
Kroniky: „Fuldské anály k roku
871“ o přepadení průvodu nevěsty, jíž si Moravané přiváděli
z Čech.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“
aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a
Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba byla
znázorňována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je
starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky
moravského etnosu“ (1/4,
2/4, 3/4,
4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
• Kristián: Legenda „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily,
báby jeho“ (kap. 2.).
• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia, Praha 2000 jako
reprint 1. vydání (Orbis, Praha 1963), s. 20.
• Josef Cibulka: Vypravování legendy Kristiánovy o pokřtění Bořivoje.
Sborník k sedmdesátinám Jana Květa, Acta universitatis Carolinae, Philisophica et
historica 1, Praha 1965, s. 65-72.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
Lidová demokracie, Praha 1966.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog výstavy, NM, Praha 1982, s. 26, 28, 30-32.
• Rudolf Turek: Čechy v raném středověku. Vyšehrad, Praha 1982.
• Zdeněk Smetánka: Počátky pražského hradu a jeho postavení v
raném středověku. Věda a život 27, 1982, s. 21-25.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s. 548-576.
• Rudolf Turek: Vývojový krok Vratislavova stavebnictví. Královský
Vyšehrad. Sborník příspěvků k 900. výročí úmrtí prvního českého krále Vratislava II.
(1061-1092). Královská kolegiátní kapitula sv. Petra a Pavla na
Vyšehradě, Praha 1992, s. 44-58.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů. Jota, Brno
1994.
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994,
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Lubomír E. Havlík: O přenesení království a koruny z Moravy do
Čech. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994, MNK, Brno
1995, s. 223-240.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště – Sady. Křesťanské
centrum říše Velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
• Miloš Šolle: Od úsvitu křesťanství k sv. Vojtěchu. Vyšehrad,
Praha 1996.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě.
Paseka, Praha a Litomyšl 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997.
• Michal Lutovský: Bratrovrah a tvůrce státu. Set Out, Praha 1998.
• Lubomír E. Havlík: Identifikace patrocinií zaniklých raně středověkých
kostelů. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998. MNK, Brno
1998, s. 7-50.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998. MNK, Brno
1998, s. 163-223.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Dušan Třeštík: Biskup Vojtěch a vznik střední Evropy. D. Třeštík:
Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I., II.). Dějiny a současnost XXII, č. 4 a 5, 2000, s. 6-11, s. 29-32.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
• Jan Frolík: Nejstarší církevní architektura na Pražském hradě
– současný stav poznání.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník mezinárodní vědecké konference,
28.9.-1.10.1999 Uherské Hradiště-Staré Město, edd. L. Galuška,
P. Kouřil, Z. Měřínský, Spisy
Arch. ústavu AV ČR Brno 17, Brno 2001, s. 107-113.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník mezinárodní vědecké konference,
28.9.-1.10.1999 Uherské Hradiště-Staré Město, edd. L. Galuška,
P. Kouřil, Z. Měřínský, Spisy
Arch. ústavu AV ČR Brno 17, Brno 2001, s. 349-353.
• Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
In: Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků
z mezinárodní vědecké konference, Uherské Hradiště, Staré
Město 28.9.-1.10.1999, ed. Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk
Měřínský, AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
• Miloš Šolle: Čechy v době velkomoravské. Velká Morava mezi Východem
a Západem. Spisy Arch. ústavu AV ČR Brno 17. Brno 2001, s. 299-396.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Milena Bravermanová-Michal Lutovský: Hroby, hrobky a pohřebiště
českých knížat a králů. Libri, Praha 2001.
• Petr Šimík: Největší archeologický podvod století? Bořivoj má
být znovu pohřben jako Boleslav I. Buchlovský zpravodaj IX, č. 10, Buchlovice 2003, s. 16-18.
• Jacek Banaszkiewicz: Gumpold, Vavřinec a Kristián, čili krátce o
tom, jak se sněžná a severní Bohemia stávala součástí „požehnané“ Evropy. Dějiny
ve věku nejistot. Sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana
Třeštíka. NLN, Praha 2003, s. 47-52.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Zdeněk Měřínský: České země od příchodu Slovanů po Velkou
Moravu II. Libri, Praha 2006.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42.
• Průvodce expozicí Velká Morava. Text doc. PhDr. Luděk Galuška,
CSc., PhDr. Ivo Frolec. Slovácké muzeum v Uherském Hradišti
2009.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|