BERTINIÁNSKÉ LETOPISY
K ROKU 873 |
[Pokračování ...].
Když Ludvík, král
německý, chystal se konat svůj sněm v městě Metách,
[kde] přijal zprávu, že nepřijde-li co nejrychleji na pomoc svému
synovi Karlomanovi do [Východní] marky proti Vinidům, už ho
nespatří ... .1
Jakmile potom dorazil do Řezna, usmířil
si, jak jen mohl, prostřednictvím svých poslů Vinidy,
[žijící] pod vládou různých panovníků. Avšak když přijal vyslance
poslané lstivě od těch, kteří se nazývají Čechové, poslal
je do vězení.2
Bertiniánské letopisy
k roku 873.
[Pokračování
...].
Poznámka:
|
1 –
|
Mety (Metz) – v severovýchodní
Francii. Šlo patrně o tažení Moravanů proti Karlomanovi ve Východní
marce. Nelze vyloučit, že na něm měl podíl též
kníže Kocel. Formulace o Ludvíkově usmíření „jak jen
mohl“,
může naznačit mimo jiné i jednání s Moravany, kteří byli hlavními protivníky. Svatopluk se zřejmě
nespokojil jen s diplomatickým
tlakem na Ludvíka za propuštění arcibiskupa Metoděje, ale
podložil ho i vojenskou silou. Viz článek: „Propuštění
arcibiskupa Metoděje z konfinace bavorskými biskupy“.
|
2 –
|
Vyslanci Čechů se v roce 873
objevují u Ludvíka ještě samostatně.
Vévodství Čechů tedy ještě oficiálně nespadalo pod Svatoplukovo království Moravanů,
přitom Čechové se již dříve zřejmě poddali Rostislavovi, jak
vyplývá z nového rozboru Kristiánovy legendy (kap. 2), z maleb ve znojemské rotundě (oráčská
scéna) a z uvěznění „lstivě poslaných“ vyslanců z Čech.
Podobně tomu pak bylo
také v roce 874 na jednání Svatoplukova vyslance, kněze Jana z Benátek,
s Ludvíkem ve Forchheimu, zde ovšem Ludvík české
poselstvo již vyslechl a poté propustil (i když s ním nejednal)
– viz Fuldské anály k roku 874.
Bylo to zřejmě v důsledku politického tlaku, který na Ludvíka
vyvinuli byzantský císař a papež.
Pak nadlouho zprávy o
poselstvu Čech m i z í
(až do roku 895). Vévodství Čechů se v té době
patrně stalo součástí království
Moravanů – nejpozději v roce 875 na pražský stolec totiž usedl Bořivoj,
Svatoplukův legát a místodržící v Čechách
– srovnej Reginonovy zprávy k roku 876 a 890.
Regino tu sám sebe popírá, když říká, že až do
roku 890 Čechové měli nad sebou vládce (principem) svého rodu či národa a přitom současně
v roce 876 již
bylo dosavadní vévodství Čechů součástí Svatoplukova království
Moravanů (srovnej D. Třeštík 1997, s. 188-189, 191, 520 pozn. 79,
336).
Vládce ze svého rodu či národa Čechové
tedy mohli mít pouze před rokem 875
než na pražský stolec usedl Bořivoj, kníže
moravský, jak vyplývá z legendy „O pustynnike Ivaně“,
tzn. syn
krále-oráče Rostislava, jak vyplývá z Kristiánovy a Kosmovy verze přemyslovské
pověsti a z maleb ve znojemské rotundě (tam viz obr. 7 a popis
tzv. přemyslovské scény), a Svatoplukův
bratranec, jak vyplývá mj. z antropologicko lékařského průzkumu
kosterních pozůstatků obou jedinců (E. Vlček 1982, s. 25-28, 31-32; 1995,
s. 201-209; L. Galuška 1996, s. 124-125) – viz
tab. 5b: „Srovnání
životních dat a období vlády Svatopluka a Bořivoje“. Srovnej
také „Rodokmen
Mojmírovců“. Ohlas této události můžeme nalézt i ve staroslověnské legendě
Život sv. Metoděje (kap. X) z roku 886.
Kosmas (1120) v Kronice Čechů (I, 14) poznamenal: „...Svatopluk, král Moravy, ...si podrobil
nejen Čechy, ale i jiné země...“. Srovnej mapku „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
|
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Rodokmen
Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen Karlovců“.
„Propuštění
arcibiskupa Metoděje z konfinace bavorskými biskupy“.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Mapka „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Literatura:
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s.
163-164.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše
velkomoravské. MZM, Brno 1996.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a
historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|