POVĚST O
ZMIZENÍ SVATOPLUKA, KRÁLE MORAVSKÉHO
KOSMOVA „KRONIKA
ČECHŮ“, KN. I. |
14
[Pokračování ...].
Roku od narození Páně 894.
Pokřtěn byl Bořivoj, první křesťanský kníže
svaté víry.1 Téhož roku Svatopluk, král moravský
– jak se všeobecně vypravuje – zmizel uprostřed svého vojska a nikde se již neobjevil.
Pravda je však, že přišed sám k sobě uznal, že nespravedlivě a jaksi zapomněv dobrodiní
pozdvihl zbraně proti svému pánu, císaři
Arnulfovi, jehož synu byl kmotrem a jenž mu podrobil nejen Čechy, ale i jiné země
odtud až k Odře a odtamtud do Uher až k řece Hronu. Želeje
toho,2 za temna půlnočního vsedl, nikým nepozorován, na koně, projel
svým táborem a uchýlil se na jedno místo na stráni hory Zobru,3
kde kdysi s jeho podporou a pomocí vystavěli tři poustevníci ve velikém a nepřístupném
lese kostel. Když tam dojel, na skrytém místě v tomto lese zabil koně a svůj meč zahrabal do země.
Na úsvitě přišel k poustevníkům, aniž poznali, kdo jest; i byl po mnišsku oholen a oblečen
v roucho poustevnické. A pokud žil, zůstal od nikoho nepoznán, teprve když již poznal, že se blíží smrt,
zjevil mnichům, kdo jest, a hned potom umřel.
Království po něm drželi krátký čas jeho synové, ale méně šťastně; neboť jednak
bylo od Uhrů rozchváceno, jednak od Rakušanů a Poláků až do základů nepřátelsky
zpustošeno.4
Kosmas: Kronika Čechů (kn. I, kap. 14.).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
1 –
|
V závěru 13. kapitoly Kosmas ponechává čtenáři posouditi, zda se tyto věci,
o nichž dosud psal, vskutku staly, či jsou smyšlené; teprve od této chvíle chce „vypsati ty věci
pamětihodné, jež zaručuje hodnověrné podání“. Ovšem v roce 894
byl Bořivoj (viz kap. 10) již asi šest let po smrti (†888), Metoděj devět (†885)
a Arnulf ještě nebyl císařem, tím se stal až v roce 896 – nejedná se tedy v žádném případě
o „hodnověrný“ údaj. K tomu srovnej
„Granum k roku 894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově
křtu (?), spíše však sňatku (!). |
2 –
|
Kristián (kap. 1)
napsal 120 let před Kosmou, že Svatopluk (ještě coby kníže nitranský
nespravedlivě a jaksi zapomněv dobrodiní) pozdvihl zbraně proti svému
pánu, čili králi [Rostislavovi], a vydal ho Frankům
(870) – i když Rostislavovo jméno zamlčel, je zřejmé, že neměl na
mysli krále Arnulfa. Tohoto činu by asi nejspíš želel, ocitnuv se vzápětí také sám ve franském zajetí
(871), i ve své poslední hodince
(894). Tak to zjevně vyplývá i z Palackého
chápání a výkladu událostí. Rostislava ale Kosmas jmenovat nemohl
(stejně jako již před ním Kristián), neboť měl být z rozhodnutí bavorské církve „vymazán z paměti“
(damnatio memoriae). Jeho jméno pak bylo v textech buď zamlčeno
(Kristián, kap. 1,
Beatus Cyrillus) anebo bylo nahrazováno jménem Svatopluk, Svatopluk
první, Svatopluk starší nebo starší král (Italská legenda,
Quemadmodum, Diffundente sole,
Granum) (L. E. Havlík 1992, s. 151; týž 1996,
s. 171-173; týž 1998, s. 174-175, 178-180), v libušopřemyslovském mýtu pak jménem Přemysl
(Kristián, kap. 2, Kosmas)
(P. Šimík 2004, s. 86-88). |
3 –
|
Hora Zobor u Nitry s bývalým klášterem sv. Hypolita. |
4 –
|
Informace převzatá z Reginona
(k roku 894). |
|
Petr Šimík (2005).
Předchozí kap. 13. (druhá část): Věř, kdo chceš!
Srovnání:
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
Rodokmeny: „Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich
jména?
Rodokmeny: „Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského
rodokmenu.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián, Fuit,
Proložní ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Neplach, Granum,
Palacký.
Kroniky: „Granum k roku 894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově
křtu (?), spíše však sňatku (!).
Svatoplukovo pokání: Kristián,
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Palacký.
Zmizení Svatoplukovo (resp. jeho smrt): Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Palacký.
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3. „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování
Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších »Přemyslovců« dle
antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík se sokolníkem ze Starého Města
na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb Český
pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě vysoce postavený Moravan a Svatoplukův
příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi:
„Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala
Bořivoje?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské pověsti.
Vlivy: „Původ a počátky moravského etnosu“
(1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3. Kosmas).
• F. Palacký
(1848), • R. Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Následuje kap. 15.: O Bořivojových synech a vnucích.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag. Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova
series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s. 37.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972, s. 34.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. MF,
Praha 1995.
• Lubomír E. Havlík: Život a utrpení Rostislava, krále Moravanů. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského
národního kongresu 1995. MNK, Brno 1996, s. 85-230.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (antické a biblické motivy). Petrklíč,
Praha 1997.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských památkách a o první slovanské chronografii. Moravský
historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda.
Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník
z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004,
s. 78-123.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky
a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|