BOŘIVOJOVI
SYNOVÉ A VNUCI
KOSMOVA KRONIKA ČECHŮ,
KN. I. |
15
[Pokračování
...].
Bořivoj zplodil dva syny, Spytihněva
a Vratislava, z Ludmily, dcery Slavibora, kmeta z hrádku Pšova.
Když odešel po způsobu všeho těla smrtelného se světa, nastoupil v otcovské panství Spytihněv; po
jeho smrti dosáhl knížectví Vratislav, jenž pojal za manželku jménem
Drahomiř z tvrdého kmene lutického – i ona sama byla k víře křesťanské tvrdší než
skála – z kraje Stodoranů. Ta porodila dva syny: Václava, Bohu
i lidem milého, a Boleslava, bratrovraždou
kletého.1 Avšak o tom, jak milostí Boží, vždy předcházející
a všude následující, dosáhl kníže Bořivoj svátosti křtu2 nebo
kterak se vlivem jeho nástupců v našich krajinách den ode dne šířilo náboženství křesťanské
víry,3 nebo který kníže které kostely či kolik jich nově jako
věřící křesťan zřídil,4 o tom o všem jsme raději volili
pomlčeti než čtenářům nechuť způsobiti proto, že jsme to již čtli sepsáno
od jiných: něco v Privileji církve moravské,5 něco
v Krátkých dějinách téže země a Čech,6 něco
v Životě neb umučení přesvatého našeho dědice a mučedníka
Václava.7 Neboť i jídla, kterých častěji požíváme, se přejídají. To, čeho jsme
se výše dotkli, stalo se mezi těmi lety, jež zde níže označujeme; nemohliť jsme se
dověděti, v kterých letech nebo časích se to stalo.
16
Roku od narození Páně 895 až do roku narození Páně 928.
Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 15 a 16.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
1 –
|
Vše nasvědčuje tomu, že Drahomíra byla Vratislavova druhá
manželka. Ke sňatku došlo asi roku 906 (D. Třeštík 1997, s. 204, 357, 361, 402,
pozn. 59 na s. 546, pozn. 93 na s. 547). Ta pak porodila jen mladšího Boleslava (*907).
Podle I. stsl. legendy totiž malého Václava dostala na vychování
jeho bába, kněžna Ludmila. K takovému opatření mohl vést jen jediný důvod – předčasné úmrtí Vratislavovy
první ženy (její jméno prameny nezachovaly). Vratislav se pak v roce
906, asi ve svých 32 letech, oženil podruhé. To
měl Václav, narozený v roce 895, asi 11 roků. Vyplývá to z Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu Václavových kosterních
pozůstatků (tab. 12).
Tvrzení některých legend, že Drahomíra byla „rodičkou“ obou Vratislavových
synů, je proto pouhé legendistické schéma, aby pak mohla být přirovnávána k biblické Evě, jež Kaina
a Abela porodila (Kristián, kap. 3). Podobně kněžna Emma,
manželka Boleslava II., je v pramenech nazývána matkou Boleslavových synů, přitom žádného z nich porodit
nemohla, neboť do Čech přišla nejdříve v roce 989 (Kosmas I, 32).
Srovnej tab. 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací rodu »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“. |
2 –
|
Smyšlenou historku
o Bořivojově křtu sepsal 120 let před Kosmou jen a pouze
jediný Kristián
(kap. 2). |
3 –
|
O šíření náboženství křesťanské
víry za Bořivojových nástupců píše Kristián (kap. 3). |
4 –
|
Které kostely a kolik jich ten který kníže zřídil, se Kosmas
mohl dočíst opět v Kristiánovi (kap. 2b,
2c, kap. 3) a např.
v legendě Crescente. |
5 –
|
„Privilej církve moravské“ byla zřejmě sepsána na základě listu
papeže Jana VIII. králi Svatoplukovi „Industriae tuae“
z roku 880. |
6 –
|
„Krátké dějiny Moravy a Čech“ mohou odpovídat textu Kristiánovy
legendy (kap. 1a, 1b,
1c, kap. 2b,
2c, kap. 3). |
7 –
|
„Život neb umučení přesvatého našeho dědice a mučedníka
Václava“ představuje některou z václavských legend. |
|
Petr Šimík (2006).
Předchozí kap. 14.: Pověst o zmizení Svatopluka, krále
moravského.
Srovnání:
Bořivojovi synové a vnuci: Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Palacký.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Česká kmenová území“ podle R. Turka (1982).
Mapky: „Česká kmenová území“ podle P. Randuse (2007).
Mapky: „Osídlení Čech“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
Rodokmeny: „Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského
rodokmenu.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Hroby: „Vratislavův hrob“.
Tabulka 4: „Životní data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 6: „Životní data kněžny Ludmily“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat podle Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu
jejich kosterních pozůstatků“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací rodu »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako atribut
svatého Václava“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb Český
pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě vysoce postavený Moravan a Svatoplukův
příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi:
»Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechává
Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší
než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R. Turek
(1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995), •
D. Třeštík (2006, 2009).
Následuje kap. 17.: O vraždě knížete Václava.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag. Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova
series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky
a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|