1 –
|
O knížeti Slaviborovi „z jiné
země“ mluví legenda Fuit.
|
2 –
|
Na jednání Svatoplukova
vyslance Jana z Benátek s
Ludvíkem Němcem ve Forchheimu v roce 874 byly Čechy patrně předány do jurisdikce arcibiskupa Metoděje, papežského legáta
pro všechny země slovanské. Dosavadní vévodství Čechů se tím stalo součástí
království Moravanů (viz mapka Územní
vývoj Velké Moravy), jak to potvrzuje
Reginonova zpráva k roku 876.
Poté, co Bořivoj, kníže
moravský, asi v roce 875 usedl na pražský stolec, mizí také z pramenů jakékoliv zprávy o poselstvu Čech. Na dlouhou dobu
poslední zmínka o něm je právě ve zprávě Fuldských análů k roku 874 o jednání ve
Forchheimu.
Po Ludvíkově smrti byla roku
884 při jednání s císařem Ludvíkem na Monte Comiano smlouva
obnovena.
|
3 –
|
Na jednání Svatopluka s Arnulfem na Omuntesbergu v roce 890 bylo původní
ujednání z roku 874 (viz pozn. 2) znovu formálně potvrzeno.
|
4 –
|
Při úmrtí své matky byl Václav
skutečně ještě „hošík, mladíček“, proto byl dán na
vychování ke své bábě Ludmile. Svědčí o tom I. stsl. legenda,
v níž se praví, že knihám slovanským (text charv.),
resp. slovanskému písmu (text Minejní
a Vost.), jej dala učit právě
Ludmila a Václav „naučil se smyslu všemu brzo“. Pak ho jeho otec posílá na Budeč, kde ho kněz
Učen
učí knihám latinským (Crescente),
resp. písmu latinskému (I. stsl. legenda – text Minejní
a Vost.) a Václav
„naučil se [mu] dobře“.
Vzhledem k tomu, že vdova Ludmila sídlila právě na Budči
(D. Třeštík 1997, s. 364, 366), učil knihám
slovanským i latinským tentýž kněz. Jmenoval se ovšem
Gorazd. Přezdívku Učen
získal teprve v legendě Crescente. Ke ztotožnění
biskupa Gorazda s knězem
Učenem viz Kosmovy anagramy (P
11). Srovnej „Rodokmen
Mojmírovců“.
|
5 –
|
Na Vratislavův sňatek s Drahomírou
v roce 906 pomýšlí D. Třeštík (1997, s. 204, 357, 361, 402,
pozn. 59 na s. 546, pozn. 93 na s. 547). Vychází přitom
z aktuální mezinárodní situace, ale také z Vratislavova
dožitého věku 33 let, jak je uváděn v legendách, při předpokládaném
roku úmrtí 921. Ženil by se pak ve svých 18 letech. Údaj o dožitém věku „33
let“ je však chybný – viz tab. 4 a 12. Ve skutečnosti
se dožil asi o 14 let vyššího věku. Pokud
se tedy Vratislav v roce 906 ženil s Drahomírou, byl to jeho druhý sňatek a ženil se jako 32letý. Tzn., že
údaj „33 let“
se může týkat pouze délky Vratislavovy vlády
(jak je uvedeno v Proložní
legendě o sv. Ludmile), nikoliv dožitého věku
(jak mylně uvedla Fuit).
|
6 –
|
Průběžný věk členů prvních
tří generací „Přemyslovců“ v některých klíčových
letech zachycuje tab. 13.
|
7 –
|
D. Třeštík (1997, s. 181): „Jestliže
byla Ludmila zabita v sobotu 15. září, muselo to být v letech
910, 921 nebo 927. Kristiánova
data pro její přenesení (středa 19. října a pátek 21. října)
se hodí pouze k roku 925. Tím padá možnost, že k vraždě Ludmily došlo
roku 927, a vyloučit můžeme jako příliš časný i rok 910. Získáme
tak další dvě poměrně velmi spolehlivá data: 15. září 921 byla zavražděna Ludmila, 19. října 925 dal Václav přenést
tělo Ludmily z Tetína“.
|
|
Petr Šimík (2005).
Komentář:
Česká nevěsta z průvodu přepadeného v roce 871
Franky bývala dosud považována za Bořivojovu sestru (F. Palacký)
a dávána do souvislosti se Svatoplukovou svatbou. To
však není možné – viz Komentář
k tab. 5. I vzhledem k moravskému původu Bořivoje
a jeho příbuzenství se
Svatoplukem (byli bratranci) se nemohlo jednat o jeho sestru a Svatoplukovu
sestřenici (viz Rodokmen
Mojmírovců). Naopak pšovská Ludmila jako nevěsta dobře
zapadá do celkového historického kontextu. K tomu srovnej
zprávu „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?),
spíše však sňatku (!). Rok
871 můžeme proto považovat za bezpečné datum jejich sňatku.
Velmi dobře koresponduje s narozením synů, Spytihněva
(*872) a Vratislava (*874). Viz tab. 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
Domněnce, že Drahomíra nebyla první
Vratislavovou manželkou, nasvědčuje značný Vratislavův věk
– 32 let – při předpokládaném sňatku v roce
906; tam jej klade D. Třeštík (viz
pozn. 5). Protože Václav se narodil někdy
kolem roku 895, nemohla pak být Drahomíra jeho matkou, ale
macechou. Václavova
vlastní matka nejspíš zemřela, když byl Václav ještě
„hošík, mladíček“. Legendista tu mohl snadno zaměnit Václavův věk při úmrtí
otce s jeho mládím při úmrtí matky. Jedině tím lze vysvětlit,
proč byl dán bábě Ludmile na vychování
ještě za života jeho otce (I. stsl. legenda). V té době Boleslav nebyl ještě
na světě. Narodit se mohl nejdříve v roce 907 po Vratislavově sňatku
s Drahomírou. Mezi oběma (nevlastními) bratry byl tedy věkový
rozdíl minimálně 12 let.
V některých legendách (Kristián) se
však praví, že oba Vratislavovi synové byli údajně
odebráni matce a svěřeni Ludmile (dokonce až po Vratislavově
smrti, †921), ale není pro to žádné rozumné vysvětlení či zdůvodnění.
Jak již bylo uvedeno, byl mezi nimi minimálně dvanáctiletý věkový rozdíl (E. Vlček
1997, s. 137; D. Třeštík 1997, s. 357), jak také ukazuje
tab. 5. Takže při úmrtí otce
nemohli být oba současně „ještě malí“,
jak se domníval např. autor I. staroslověnské
legendy,
snad aby mohl zdůvodnit Drahomířinu regentskou vládu. Také by
to na Václava vrhalo divné světlo, že se ve svých 26 letech sám
nedokázal ujmout svých vladařských povinností a na stolec usedl
až po Arnulfově vojenském zásahu v Čechách (922). Nezletilost obou bratrů současně je proto pouze
(asi záměrně)
mylný předpoklad legendistů, s nímž ovšem historikové opět
operují jako s „historickým faktem“. Jenže za pouhý jeden
rok (921-922) by „hošík, mladíček“ sotva dospěl ve vládyschopného
knížete.
Měli bychom mít na paměti, že legendisté svá díla
psali s minimálně padesátiletým odstupem od popisovaných událostí.
Tyto údaje ani nebyly pro ně nějak zvlášť důležité,
šlo jim zejména o vykreslení křesťanských skutků a popis mučednické
smrti jejich hlavního představitele (představitelky). Mnohé
motivy a pasáže proto přejímali i z legend o jiných světcích,
např. o sv. Jimramovi (D. Třeštík 1997, s. 144), nebo z jiných textů, např.
o Ingovi (Pokřtění Bavorů a Korutanců) či z církevních příruček (Kristián,
kap. 2) (D. Třeštík 1997,
s. 301; P. Sommer 2001, s. 19), z Bible, ale také z antických autorů
(V. Chaloupecký 1938, s. 336; J. Ludvíkovský 1949, s. 228-230; V. Karbusický 1995,
s. 48-53; J. Sadílek 1997, s. 11-14). Můžeme proto s jistotou
předpokládat, že údaje o věku knížat pouze uhadovali od písařského
pultíku. V některých
případech se jim to podařilo s poměrně malou chybou, pouze u Vratislava
a Václava se jejich odhad od skutečnosti výrazně odchýlil (viz tab.
4). To vedlo některé antropology k vyslovení pochybností nad
výsledky Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu kosterních
pozůstatků, připisovaných těmto dvěma knížatům, v určení
jejich dožitého věku (J. Brůžek-V. Novotný 1999, s. 455).
Nejstarší legendy tyto údaje ještě neobsahovaly. Asi je
doplnil až Kristián (srovnej tab. 4), protože jako bratr panujícího knížete měl
k „rodinnému archivu“, pokud takový existoval, jistě nejsnazší přístup. Údaje o dožitém věku
jsou nejspíš jeho vlastním „přesným odhadem“, neboť
zaznamenávána byla asi jen délka vlády. Pozoruhodné
ovšem je, že stáří svého hlavního hrdiny, knížete Václava, ani jednou konkrétně
neuvádí. Zde se spokojuje s oním vágním prohlášením svých
předchůdců: „byl mladíček“;
navíc uvádí chybně nejen rok vraždy (929), ale i rok translace Václavova
těla (3 roky po vraždě). Podle historiků však k vraždě došlo v roce 935
(D. Třeštík 1997, s. 395, 428) a k translaci až v 60. letech
(D. Třeštík 2000, s. 11) ve spojitosti s Boleslavovými přípravami na založení
pražského biskupství. Podle Vavřincovy legendy se tak stalo
dokonce až „za času pana Vojtěcha, vznešeného vyznavače a biskupa“,
a ten byl zvolen biskupem v roce 982. Je tedy zřejmé, že na Kristiánovy
„přesné
odhady“ se spolehnout v žádném případě nelze. Pokoušet
se jimi vyvrátit exaktní výsledky Vlčkova antropologicko lékařského
průzkumu kosterních pozůstatků nejstarších „Přemyslovců“
(viz tab. 12), jak činí např. D. Třeštík
(1997, s. 449-476), je tedy počínání přinejmenším pomýlené.
Ten od antropologa E. Vlčka dokonce vyžaduje, aby svoje výsledky
doložil „správnou“ historickou argumentací. Pak teprve bude
prý ochotný se touto problematikou dále zabývat. To jistě oželíme.
Avšak k čemu nám jsou historikové, kteří si kladou takové
podmínky? Jen k tomu, aby do svých výkladů historie
pouze otrocky přejímali ony
„přesné odhady“ legendistů o dožitém věku knížat, vydávali je za
„nedotknutelné“ a za zcela nezpochybnitelný historický
fakt a vše ostatní „odmítali“? Přitom D. Třeštík
sám uvádí ve spojitosti s Kristiánovou legendou, že „podobné
soubory legend o svatých, spojených s nějakým místem
nebo institucí, nejsou vzácností a k dějepisným dílům
mají většinou d a l e k o “
(D. Třeštík 1997, s. 12).
H. Łowmiański (1970,
s. 413) k tomu říká: „Údaje o věku členů dynastie
nemohou být »úředního« původu, tj. pocházet z nějakého
oficiálního seznamu knížat, protože takovéto seznamy pravidelně
uváděly data nastoupení vlády a délku
panování a ne délku života“. Takto autora
citoval D. Třeštík (1997, s. 142). Ale přesto všechno dožitým
věkem knížat, uváděným v některých legendách, jako s pouhým
velmi nepřesným odhadem či představou legendistů, věcně
argumentuje při zpochybňování závěrů Vlčkova antropologicko
lékařského průzkumu (D. Třeštík 1997, s. 449-476). Závěr nechť si
z toho vyvodí laskavý čtenář sám.
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“
aneb Nejstarší staroslověnská legenda sepsaná hlaholicí v Čechách.
Legendy: I. stsl. (text Minejní),
Crescente
(bav.), Kristián,
Fuit,
Proložní ludmilská,
E. Vlček.
Kroniky: „Fuldské anály k roku 871“ o přepadení průvodu nevěsty,
jíž si Moravané přiváděli z Čech.
Kroniky: „Granum k roku 894“ (po přepočtu 871)
o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku
(!).
Kroniky: „O jednání Svatoplukova vyslance s Ludvíkem Němcem ve Forchheimu“
(874).
Kroniky: „O připojení středočeského vévodství ke království Moravanů“
(876).
Tabulka 4: „Věk knížat podle legend ve srovnání s výsledky průzkumu
E. Vlčka (1997)“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 7: „Životní data knížete Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších »Přemyslovců« dle antropologicko
lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba byla
znázorňována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší archeologický podvod století“ aneb Pražská
archeologická mafie zasahuje.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě vysoce postavený Moravan a Svatoplukův
příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl
Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo
mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Václav Chaloupecký: Přemyslovská pověst a Kristián. ČČH 1938.
• Jaroslav Ludvíkovský: O Kristiána. Naše věda 1949.
• Oldřich Králík: Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Henryk Łowmiański: Początki
Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. MF,
Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (antické a biblické motivy). Petrklíč,
Praha 1997.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých panovníků. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými
poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“ národa (I.). DaS 2000, č. 4,
s. 6-11.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin raně středověké duchovní kultury. Garamond,
Praha 2001, s. 19 a pozn. 10 na s. 57.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? In: Moravský historický sborník,
Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407. |