I.
STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA O SV. VÁCLAVU
Redakce charvátsko-hlaholská
(text Novljanský) – 1. část
„Sě nyně“
|
V 28. den měsíce září
Zabití svatého Václava, knížete českého.
Pane, požehnej, Otče.
Hle, nyní se naplnilo
slovo prorocké, jež řekl sám Pán náš Ježíš Kristus: „Neboť
bude“, řekl, „v poslední dny“, jež myslíme nyní že jsou,
„povstane bratr proti bratru, syn proti otci, a nepřátelé člověka
(budou) domácí jeho“. Neboť lidé k sobě budou nelaskaví, a odplatí jim Bůh podle skutků jejich.
Byl jakýsi kníže v Čechách, jménem Vratislav,
a žena jeho jménem Drahomíra.1
Zplodivše syna svého prvorozeného, pokřtili jej a dali mu jméno
Václav. Když
vzrostl, takže mu měli (po prvé) ostřihnouti vlasy, povolal Vratislav,
otec jeho, k postřižinám biskupa jménem Notara s kleriky jeho.2
Když odzpívali mši, biskup pojav pachole postavil je na úhlu
stupňů před oltářem a požehnal jej řka: „Pane (Bože) Ježíši
Kriste, požehnej toto pachole, jakož jsi požehnal všecky spravedlivé své“;3
a tak s požehnáním byl postřižen. Protož míníme, že požehnáním
toho spravedlivého biskupa a jeho modlitbami začal pacholík růsti, milostí Boží
jsa chráněn. Naučil se pak písmu slovanskému
i latinskému dobře.4
Když pak umřel jeho otec, ustanovili Čechové knížetem
tohoto Václava, syna jeho.
Boleslav pak, jeho bratr,
rostl pod ním; neboť
byli
oba ještě malí. Ale máti
jeho
Drahomíra upevnila zemi a spravovala lid,
až vzrostl Václav; a když vzrostl, začal sám spravovati svůj lid.5
Milostí pak Boží se kníže Václav ne toliko knihám
dobře naučil, ale i ve víře byl dokonalý. Všem pak ubohým dobře
činil: nahé odíval, lačné krmíval, pocestné (do domu) přijímal, podle
evangelského slova. Vdovám ublížiti nedal, lidi chudé i bohaté miloval, služebníkům Božím posluhoval,
mnohé chrámy zlatem okrašloval. Věře zajisté v Boha celým srdcem
svým, všecko dobré činil, cokoli mohl, v životě svém.
Zhrdnuvše však čeští muži, a když
ďábel vešel v jejich srdce, jakož i dříve v srdce Jidáše, zrádce Páně,
povstali proti pánu svému Václavovi, jako Židé proti Kristu Pánu. Neboť psáno
jest, že každý, kdo se pozdvihne proti svému pánu, podoben jest Jidášovi.
A namluvili Boleslavovi řkouce: „Bratr Václav tě chce zabíti,
uradiv se s matkou a se svými muži“.
Tito zlí psi dříve navedli Václava, aby vyhnal bez
příčiny matku svou. Ale Václav, porozuměv bázni Boží,
zalekl se slova řkoucího: „Cti otce svého i matku svou“, a „Milovat budeš svého bližního jako sám sebe“. Chtěje
pak naplniti všecku spravedlnost Boží,
povolal matku svou zpět a velmi se kaje a s pláčem pravil:
„Pane Bože, nepokládej mi to za hřích“. A pamatuje na
slovo Davida proroka říkal: „Hříchů mladosti mé a nevědomostí mých nevzpomínej,
Hospodine“.6
Kaje pak se ctil matku svou, ona pak se radovala z víry jeho
i z milosti, kterou prokazoval.7 Neboť
netoliko chudým a ubohým a cizincům a ostatním mnohým, jakož jsme
zpředu řekli, dobře činil, i ty, kteří prodáni byli, vykupoval.
Kostely
pak ve všech hradech velmi dobře zřídil a služebníky Boží
do nich velmi krásně uvedl z mnohých národů, kteří konali
služby Boží dnem i nocí, zařízením Božím a služebníka jeho Václava.
Vložil mu pak Bůh do srdce, a vystavěl kostel svatého Víta.8
[Pokračování ...].
Překlad Josef Vajs
(1929)
Poznámky:
|
1 –
|
O křtu Vratislava ani
Drahomíry se nemluví. Předpokládá se zcela automaticky, že
byli oba křesťané. Proto také dávají Václava s naprostou samozřejmostí
pokřtít hned po narození, jak se slušelo a jak bylo v knížecím
prostředí obvyklé. |
2 –
|
Staroslověnský text „biskup
i notar(ij)“ zřejmě neuvádí jméno biskupa, ale
jeho funkci: „biskup-notář“. Spojka „i“ v hlaholském textu byla asi (mylně) považována
za zkratku: „biskup imenem Notar“. Srovnej rekonstruovaný text I. stsl. legendy podle J. Vašici (1969). |
3 –
|
Postřižiny se udělovaly chlapcům
v sedmi letech věku. Severoruská redakce legendy (text Minejní) se od této
charvátské významně liší ve znění biskupova požehnání,
uvádí jej v celé nezkrácené podobě. |
4 –
|
Podle textu Minejního i
Vostokovova to byla kněžna Ludmila, která dala vyučit
Václava v knihách slovanských pod vedením kněze (a on si dobře osvojil jejich
smysl)
a pak byl otcem poslán do Budče (patrně dodatek podle
legendy X), aby se vyučil v knihách
latinských
(zde ho učil kněz, zvaný Učen, jak praví Crescente
a II. stsl. legenda, podle Kosmových anagramů
totožný s moravským biskupem Gorazdem).
Srovnej rekonstruovaný text legendy
podle J. Vašici.
Je ovšem možné, pokud
Ludmila sídlila na Budči (D. Třeštík 1997, s. 364-366), že
knihám slovanským i latinským Václava učil
tentýž kněz – biskup Gorazd-Učen
– „dobře obeznalý v latinských knihách“
(ŽM XVII). Viz „Rodokmen Mojmírovců“. |
5 –
|
Po smrti knížete Vratislava
(†921) dosadili Václava
na trůn a „Boleslav rostl pod ním“. Ale „oba byli ještě
malí“, a tak vládla Drahomíra. Z této nelogické změti
informací má racionální jádro asi jen zpráva o Drahomířině
regentské
vládě, o níž Crescente
vůbec nemluví. Proč k ní vůbec došlo?
Vždyť Václav už nebyl žádný mladíček,
v roce 921 měl asi 26 roků, jak vyplývá z antropologicko lékařského
průzkumu
jeho kosterních pozůstatků, který provedl E. Vlček (1997,
s. 112, 126, 134-135, 137), čili ve Václavově věku příčina v žádném
případě nebyla. Svůj lid tedy nezačal
spravovat „až dospěl“, když dospělý byl již v roce
otcova úmrtí, ale zřejmě až po Arnulfově zásahu v Čechách
v roce 922, kdy Drahomíra byla donucena odstoupit, či spíše byla vyhnána. Tehdy měl Václav 27 let a Boleslav asi patnáct (nebo méně), a jak uvádí I. stsl.
legenda, „rostl pod ním“ (charv.),
resp. „počal mu býti poddán“ (Vost.,
Min.). Jeho věk ovšem legendista uvést
nemohl, protože pak by Václav vypadal
jako slaboch, který si svoje právo na stolec nedokázal vůči „matce“
prosadit a uplatnil jej až teprve na zásah zvenčí.
Proto se také v žádné václavské legendě nemluví
o Václavově dožitém věku! K dožitému věku Vratislava a Václava srovnej článek:
„Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“. |
6 –
|
Legendista se vůbec nezmiňuje
o Ludmilině vraždě, proto může mluvit „o matce bez
viny“,
chybí mu pak motiv pro Václavovo vyhnání Drahomíry. K tomu
stejně mohlo dojít až po Arnulfově zásahu (922), tedy až poté, co
se Václav ujal vlády. Je proto možné, že
v době, kdy tato legenda vznikla, se kult sv. Ludmily buď ještě
neprosadil, anebo naopak legendista nechtěl opakovat
to, co v té době již bylo zaznamenáno ve staroslověnské legendě
ludmilské – dnes ztracené. Ta musela
vzniknout ještě za života knížete Václava, když se v ní mluvilo
jen o Václavově matce jako o vražedkyni a Boleslav I. tu zřejmě vůbec nebyl jmenován. Co bylo jejím
obsahem můžeme dnes usuzovat jen ze staroslověnského Prologu o sv. Ludmile nebo z latinské
Fuit. |
7 –
|
Srovnej s legendou Crescente,
v níž Drahomíra naopak vytýká Ludmile a kněžím, že z Václava
vychovali mnicha. To mělo být údajně také důvodem Ludmiliny vraždy. |
8 –
|
„Na všech (»přemyslovských«)
hradech nechal postavit kostely“, nad tím se asi pozastavovat
nebudeme. Proč však na Pražském hradě staví právě rotundu?
Stavbu podle velkomoravských vzorů. Stál
zde již kostel P. Marie, kde byl pohřbený jeho strýc Spytihněv,
a bazilika sv. Jiří, v níž nalezl spočinutí jeho
otec Vratislav. Pro svoji bábu Ludmilu dává postavit při bazilice samostatnou
kapli. Nabízí se tu tedy logické vysvětlení, že
svatovítskou rotundu dal Václav postavit nad
hrobem svého děda Bořivoje. Byl to přece právě Bořivoj, kdo přenesl
moravské křesťanství do Čech (Kristián, kap. 2). Kromě toho Václav zřejmě usiloval o to, aby staroslověnská liturgie
zazněla i na Pražském
hradě, nejen v rotundách v jeho blízkém či vzdálenějším
okolí – rotunda (?) sv. Klimenta na Levém Hradci, rotunda sv. Petra na Budči,
rotunda sv. Kosmy a Damiana v Boleslavi. |
|
Petr Šimík (2006).
Komentář:
„Víme dnes bezpečně, že typ rotundy
byl do Čech přinesen právě z Velké Moravy a bylo by tedy možné,
že byl použit již u nejstaršího v Čechách postaveného
kostela“ (D. Třeštík 1997, s. 330), tj. kostela sv. Klimenta na Levém Hradci, který dal postavit kníže Bořivoj.
„Zákoník Lex Salica Karolina hovoří o prastarém zvyku budovat
nad hroby významných mrtvých memoriální sakrální stavby.
Taková stavba, nejspíše dřevěný kostel sv. Michala, vznikla
nad prvním hrobem kněžny Ludmily na Tetíně“ – uvádí P. Sommer (2001, s. 7-8). Lze proto předpokládat, že nad hrobem svého
děda nechal Václav také postavit kostel, v tomto případě
kamennou rotundu (viz hrob K1).
„Rotundy a vůbec centrální
stavby nebyly původně určeny pro bohoslužby, stavěly
se nad hroby mučedníků nebo se
zřizovaly na zvláště památných a posvátných místech.
Později se z nich staly normální kostely, ale tento »památeční«
ráz na nich přece jenom zůstal. Václav dal svou rotundu postavit
na místě, které bylo jistě památné. Postavil ho totiž na
pahorku Žiži (nebo spíše Siži), »uprostřed hradu«, kde už dávno
předtím stál knížecí stolec, onen symbol vlády, pro nějž
pak čeští bojovníci »činili ze svých lebek most« pro ty, kteří
na něj chtěli usednout. Hned vedle rotundy se nacházelo pohřebiště,
vzniklé nejspíše delší dobu před jejím postavením. Při její
stavbě se jeden či dva z hrobů ocitly uvnitř rotundy,
kostel byl možná postaven nad již existujícím hrobem či hroby.
E. Vlček se domníval, že v tomto hrobu (označeném K1) byl
pochován Bořivoj. Ve svém
kostele P. Marie totiž Bořivoj pohřben nebyl, leží v něm
nepochybně Spytihněv se svou manželkou. Pahorek Siži s kamenným
knížecím stolcem a snad i hrobem
Václavova děda, prvního křesťanského
knížete, by však byl vskutku památným a posvátným
místem“ (D. Třeštík 1997, s. 409-410).
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Tabulky:
4. „Stáří prvních »Přemyslovců«“.
5. „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
8. „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
12. „Dožitý věk knížat
podle průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
13. „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Pokračuje 2. částí: Vražda
Václava a přenesení jeho těla.
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|