II.
STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA
Kniha o rodu a
utrpení knížete Václava
V 28. den měsíce září.
Počíná se předmluva o sv. Václavu,
mučedníku Kristově.
Požehnej, Otče.
|
Přerozmanité obory vědeckých studií budívají zajisté v každém ze smrtelníků zájem o rozličné
dovednosti. Jimi tento výkvět inteligence jak silou své niterné obrazivosti, tak vrozeným smyslem, nebo též
s námahou, rád zkoumá věci kdekoli dostupné a dotváří je podle lidské touhy ku potěše života. Ten
zajisté, kdo je rozvážné mysli, zřekne se světských hříček a zatouží po vyšších metách. Jiný zas prahne
žíznivě po věcech prchavých a s prahnutím ducha si žádá nejvyšších poct. Toho mladistvý věk mnohdy proti
mravům svádí k přestupkům, onoho zas přezralá letitost studeného stáří nutí k mravům přísným
a spasitelným. Tomu smělá mysl sjednává v umění válečném pochvalu a čest, jiného pak umělecká
výroba rozličných věcí vytrhuje z netečnosti a mučivě napíná přirozený důvtip jeho ducha. Někteří,
pohrouženi do hluboké knižní spekulace, oddávají se svým literárním zálibám s podivuhodným půvabem řeči
a snaží se hojnými výpočty a přesnými výpočty vyzpytovat, jaký řád a jaké neměnné zákony určují
pohyb hvězd, která a jaká míra zmenšuje pomocí geometrických vzorců objem velikosti zemské jakoby nějakým
tajemným kouzlem až tak, že jej možno změřit, aneb na čí rozkaz se vše, co má kvantitu a hustotu, hýbe
v souladu, nebo jakými pravidly harmonie ladí se přirozený popěvek, neb jaké je schéma úsudků, jimiž se
proplétá hluboká disputace řečníků a jejichž předmětem je pravda a klam
a jejich nepostižitelné změtení. Jiní konečně, podníceni studiem básní, věnují
svou pozornost hříčkám poezie, a tak chtí druh druha zjemnit a zušlechtit. Zvěst
pravdy však o divuplných skutcích světců Božích, ač byla dobrotivostí nebeskou lidským zrakům tolikrát
ukázána, neostýchají se, zamilováni do svých bajek, zahrnovat pohrdavou
a zhoubnou nevšímavostí. Není divu, jestliže věci vznešené a dávající podnět k úvahám
filosofickým odvedly takovéto mudrce od prostinkého skládání, když mnozí z nich
příliš horlivě ulpěli na spisech p o h a n s k ý c h
a nejenže jim dali přednost před tím z posvátných dějů, co byli měli ku poctě Boží hlásat
a šířit mezi potomstvem písemnými záznamy, nýbrž oni vše to,
co je Božské a zbožné mysli se jeví prostinkým a bez těžkopádné
složitosti přelíbezným, zhola odhodili jako bezcennou
tretku.1
Když se tedy věci tak mají, jak mnozí myslí, a ostrovtip skvělých krasořečníků
si hledí věcí vznešených, třebas že jsme příliš vzdáleni od této veliké a učené povídavosti mudrců, nechť
přece tato krátká úvodní poznámka, byť sebechybněji pověděná, předchází řídkost následujícího sepsání, uloženého
naší neumělosti svatým rozkazem nejvítěznějšího císaře a světovládce
Oty II.,2 které hned dále bude líčit
jméno nezapomenutelného muže a vzácnou paměť jeho skutků. A čím je
slabší vinou špatného spisovatele, tím větší jeho ozdobou jest vznešená důstojnost světce, jenž oprávněnost látky
označil posvátnou autoritou svých skutků.
[Pokračování ...].
Překlad Josef Vašica (1969).
Poznámky:
|
1 –
|
Autor jakoby měl na mysli kronikáře Kosmu, který bude psát svoje pohanské
bajky až asi o 120 roků později, nebo historika D. Třeštíka
(2006, s. 32-34), který se pokouší tyto Kosmovy bajky nám dnes interpretovat jako historickou
pravdu.
|
2 –
|
Gumpoldova legenda, tj. latinská předloha II. stsl.
legendy, byla sepsána pozdějším biskupem mantovským z podnětu císaře Oty II. asi v roce 973.
|
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 69-135.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Emílie Bláhová-Václav Konzal-A. I. Rogov (edd.): Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší
kapitoly z dějin česko-ruských kulturních vztahů. Vyšehrad, Praha 1976.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních
sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír,
Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů. Tři studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|