I.
STAROSLOVĚNSKÁ LEGENDA O SV. VÁCLAVU
Redakce jihoruská (text
Vostokovův) – 1. část
„Sě nyně“
|
Měsíce září 28. dne.
Usmrcení svatého Václava, knížete českého.
Pane, požehnej, Otče!
Hle, nyní se vyplnilo prorocké slovo,
jež mluvil Pán náš Ježíš Kristus. „Neboť bude“, pravil,
„v poslední dni“, které, jakož míníme, [nyní] nastaly: „povstane
totiž bratr proti bratru svému a syn proti otci svému, a nepřátelé
[budou člověku] domácí [jeho], neboť budou lidé k sobě
nelaskaví. Ale odplatí jim Bůh podle skutků jejich.
Byl pak kníže veliký slávou, který
žil v Čechách, jménem Vratislav,
a žena jeho se zvala
Drahomiř.1
Zplodili pak syna prvorozeného, a když jej pokřtili, dali mu jméno
Václav. I vzrostl
pacholík, že mu bylo třeba ujmouti vlasů; i pozval Vratislav
kníže jakéhosi biskupa se vším duchovenstvem. A když odzpívali
liturgii v chrámě svaté Marie, vzav pacholíka, postavil [jej] na
stupních před oltářem a požehnal jej, takto řka: Pane Ježíši Kriste, požehnej
toto pachole požehnáním, jímž si požehnal všechny spravedlivé
své.2
I postřihli [jej] knížata jiná. Míníme tedy, že požehnáním
toho biskupa a modlitbami pravověrnými počal pacholík růsti, milostí Boží chráněn
[jsa]. I dala jej bába jeho Lidmila
učiti písmu slovanskému po návodu knězovu, i naučil se smyslu
[jeho] dobře. Poslal pak [jej] Vratislav na Budeč, i začal
se pacholík učiti písmu latinskému, a naučil se [mu] dobře.3
V ten pak čas umřel Vratislav kníže;
i posadili knížete Václava na stolec dědičný, a od té doby
Boleslav počal mu býti poddán.
Byli pak oba malí, a matka jejich
Drahomiř upevnila zemi a lidi svoje
spravovala, až vychovala své syny, takže počal Václav spravovati svůj lid.4
Měl
pak čtyři sestry, i provdali je v rozličná knížetství a vybavili je.
I vložil Bůh takovou milost na Václava knížete, i počal pak
rozuměti knihám latinským jako dobrý biskup nebo kněz,
že, když vzal řeckou knihu nebo slověnskou, přečítal [ji] zřetelně
bez chyby. Nejen pak knihám rozuměl, ale [i] víru plně všem
chudým dobře činil, bídné krmil a jednal podle evangelského učení:
nemocné sluhy nasycoval, vdovám ublížiti nedával, lidi všechny,
chudé i bohaté, miloval. Chrámy všecky zlatem ozdobil, věřil v Boha
vším srdcem, vše dobré konal v životě svém.
Zhrdli pak mužové čeští a
povstali proti sobě, neboť
mlád
jim byl kníže; bylo mu totiž osmnáct
let, když mu
zemřel otec. A když vzrostl a rozumu nabyl i bratr jeho, tehdy ďábel
vešel do srdce zlých rádců jeho, jako kdysi do Jidáše zrádce.
Neboť psáno jest: Každý, kdo povstává proti pánu svému, Jidáši
jest podoben. Ti pak namluvili Václavovi, [a] řekli: Boleslav tě chce zabít,
s matkou se uradiv i s muži svými.
Psi zlí jižto byli Václava naučili vydati matku
svou bez viny. Václav však, znaje bázeň Boží, pomněl na slova
apoštola řkoucího: Cti otce i matku svou jako sám sebe, a milovati budeš bližního svého jako
sám sebe. Chtě vyplniti všecku spravedlnost Boží,
přivedl zpět matku svou, velmi
plakal a kál se řka: Pane Bože, nepokládej mi to za hřích.
Pomněl pak na slovo proroka Davida: Hříchů mladosti mé a nevědomosti
mé nevzpomínej, ó Pane!5
Proto ctil svou matku, ona pak se radovala z víry syna
svého a z milosti, kterouž prokazoval ubohým. Jestliže nemocného
[nalezl], krmil [jej]; jestliže sirotek kde [byl], to nedával mu
ublížiti; jestliže pocestným, tu dobře činil, jakož totiž řečeno
jest: pocestným jsem byl, [a] přijali jste mě. Jestliže [nalezl]
služebníky Boží i domácí, a jestliže cizince [nalezl], a jestliže kde kdo zimou trpí, to všecky rád odíval a krmil. A jestliže některý kněz prodán [byv] přišel k němu, on
vykoupil jej vším.
Kostely pak
zřídil ve všech městech velmi krásně, služebníky
Boží shromáždiv ze všech národů. Služba se konala po všechny
dni Bohu stále, jako u velikých národů, zařízením dobrého a spravedlivého vladaře Václava. I vložil Bůh v srdce [jeho], [a] vystavěl chrám sv. Víta,6
nemysle zle.
[Pokračování ...].
Překlad Josef Vajs
(1929).
Poznámky:
|
1 –
|
O křtu Vratislava ani
Drahomíry se nemluví. Předpokládá se zcela automaticky, že
byli oba křesťané. Proto také dávají Václava s naprostou samozřejmostí
pokřtít hned po narození, jak se slušelo a jak bylo v knížecím
prostředí obvyklé. |
2 –
|
Postřižiny se udělovaly chlapcům
v sedmi letech věku. Severoruská redakce legendy (text Minejní) se od této
jihoruské významně liší ve znění biskupova požehnání,
uvádí jej v celé nezkrácené podobě – viz „srovnání“
níže. |
3 –
|
Jestliže Ludmila dala vyučit
Václava v knihách slovanských
pod vedením kněze (a on si dobře osvojil jejich smysl)
a pak byl otcem poslán do Budče (patrně dodatek podle
legendy X), aby se vyučil v knihách latinských
(zde ho učil kněz, zvaný Učen, jak praví Crescente
a II. stsl. legenda, podle Kosmových anagramů
totožný s moravským biskupem Gorazdem), potom logicky v sídle Vratislavově (což zřejmě nebyla Praha,
kde vládl Spytihněv) by musel tehdy působit pouze slovanský kněz,
latiny neznalý.
Je ovšem možné, pokud
Ludmila sídlila na Budči (D. Třeštík 1997, s. 364-366),
což slovanský legendista zřejmě netušil, že
knihám slovanským i latinským Václava učil
tentýž kněz – biskup Gorazd-Učen
– viz „Rodokmen Mojmírovců“. |
4 –
|
Po smrti knížete Vratislava
(†921) dosadili Václava
na trůn a „Boleslav mu byl poddán“. Ale „byli pak oba malí“, a tak vládla Drahomíra. Z této nelogické změti
informací má racionální jádro asi jen zpráva o Drahomířině
regentské
vládě, o níž se Crescente
vůbec nezmiňuje. Proč k ní vůbec došlo? Vždyť Václav už nebyl žádný mladíček,
jak se z dalšího textu legendy dovídáme, měl
18 roků. Ve skutečnosti ještě víc – asi 26 roků –, jak vyplývá z antropologicko lékařského průzkumu
jeho ostatků, který provedl E. Vlček
(1997,
s. 112, 126, 134-135, 137), čili ve Václavově věku příčina v žádném
případě nebyla. Svůj lid tedy nezačal spravovat až Drahomíra oba své (malé)
syny vychovala,
resp. až Václav dospěl, když dospělý byl již v roce otcova
úmrtí, ale zřejmě po Arnulfově zásahu v Čechách
v roce 922, kdy Drahomíra byla donucena odstoupit, či spíše
byla vyhnána. Tehdy měl Václav 27 let a Boleslav asi patnáct, a jak uvádí I. stsl. legenda,
mohl pak „vyrůstat pod ním“ (charv.),
resp. „počal mu býti poddán“ (Vost.,
Min.). To ovšem legendista napsat
nemohl, protože pak by Václav vypadal jako
slaboch, který si svoje právo na stolec nedokázal vůči nevlastní
„matce“
prosadit. Proto se také v ž á d n é
václavské legendě nemluví o Václavově
dožitém věku! K věku Vratislava a Václava srovnej článek:
„Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“. |
5 –
|
Legendista se vůbec nezmiňuje
o Ludmilině vraždě, proto může mluvit „o matce bez viny“,
chybí mu pak motiv pro Václavovo vyhnání Drahomíry. K tomu
stejně mohlo dojít až po Arnulfově zásahu (922), tedy až poté, co
se Václav ujal vlády. Je proto možné, že
v době, kdy tato legenda vznikla, se kult sv. Ludmily buď ještě
neprosadil, anebo naopak legendista nechtěl opakovat
to, co v té době již bylo zaznamenáno ve staroslověnské legendě
ludmilské – dnes ztracené. Musela by
vzniknout buď ještě za života Václavova, když se tu mluvilo o Boleslavově
matce jako o vražedkyni a Boleslav I. tu vůbec nebyl jmenován, anebo za Boleslava II. právě
kvůli anonymitě bratrovraha Boleslava. Co bylo jejím
obsahem můžeme dnes usuzovat pouze na základě staroslověnského
Prologu o sv. Ludmile nebo z latinské
Fuit. |
6 –
|
„Na všech (»přemyslovských«)
hradech nechal postavit kostely“, nad tím se asi pozastavovat
nebudeme. Proč však na Pražském hradě staví rotundu? Stál
zde již kostel P. Marie, kde byl pohřbený jeho strýc Spytihněv,
a bazilika sv. Jiří, v níž nalezl spočinutí jeho
otec Vratislav. Pro svoji bábu Ludmilu dává postavit samostatnou kapli. Nabízí se tu tedy logické vysvětlení, že
svatovítskou rotundu dal Václav postavit nad
hrobem svého děda Bořivoje. Byl to přece právě Bořivoj, kdo přenesl
moravské křesťanství do Čech (Kristián, kap. 2). Kromě toho
Václav zřejmě usiloval o to, aby staroslověnská liturgie zazněla i na Pražském
hradě, nejen v rotundách v jeho blízkém či vzdálenějším
okolí (rotunda sv. Klimenta na Levém Hradci, rotunda sv. Petra na Budči,
rotunda sv. Kosmy a Damiana v Boleslavi). |
|
Petr Šimík (2005).
Komentář:
„Víme dnes bezpečně, že typ rotundy
byl do Čech přinesen právě z Velké Moravy a bylo by tedy možné,
že byl použit již u nejstaršího v Čechách postaveného
kostela“ (D. Třeštík 1997, s. 330), tj. kostela sv.
Klimenta na Levém Hradci, který dal postavit kníže Bořivoj.
„Zákoník Lex Salica Karolina hovoří o prastarém zvyku budovat
nad hroby významných mrtvých memoriální sakrální stavby.
Taková stavba, nejspíše dřevěný kostel sv. Michala, vznikla
nad prvním hrobem kněžny Ludmily na Tetíně“ – uvádí P. Sommer (2001, s. 7-8). Lze proto předpokládat, že nad hrobem svého
děda nechal Václav také postavit kostel, v tomto případě
kamennou rotundu.
„Rotundy a vůbec centrální
stavby nebyly původně určeny pro bohoslužby, stavěly
se nad hroby mučedníků nebo se
zřizovaly na zvláště památných a posvátných místech.
Později se z nich staly normální kostely, ale tento »památeční«
ráz na nich přece jenom zůstal. Václav dal svou rotundu postavit
na místě, které bylo jistě památné. Postavil ho totiž na
pahorku Žiži (nebo spíše Siži), »uprostřed hradu«, kde už dávno
předtím stál knížecí stolec, onen symbol vlády, pro nějž
pak čeští bojovníci »činili ze svých lebek most« pro ty, kteří
na něj chtěli usednout. Hned vedle rotundy se nacházelo pohřebiště,
vzniklé nejspíše delší dobu před jejím postavením. Při její
stavbě se jeden či dva z hrobů ocitly uvnitř rotundy,
kostel byl možná postaven nad již existujícím hrobem či hroby.
E. Vlček se domníval, že v tomto hrobu (označeném K1) byl
pochován Bořivoj. Ve svém
kostele P. Marie totiž Bořivoj pohřben nebyl, leží v něm
nepochybně Spytihněv se svou manželkou. Pahorek Siži s kamenným
knížecím stolcem a snad i hrobem
Václavova děda, prvního křesťanského
knížete, by však byl vskutku památným a posvátným
místem“ (D. Třeštík 1997, s. 409-410).
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Tabulky:
4. „Stáří prvních »Přemyslovců«“.
5. „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
8. „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
12. „Dožitý věk knížat
podle průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
13. „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Pokračuje 2. částí: Vražda
Václava a přenesení jeho těla.
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|