POVĚST O
BOŘIVOJOVĚ MORAVSKÉM KŘTU
A PŘÍBĚH O PŘENESENÍ KŘESŤANSTVÍ Z MORAVY DO ČECH
KRISTIÁNOVA
LEGENDA, KAP. 2. (2. část). |
[Pokračování
...].
(61) ... napříště po onom jmenovaném knížeti [Přemyslovi] z jeho
potomků sobě vladaře čili vévody v čelo stavěli, sloužíce
modlám démonů a pohanským obřadům obětním se nezkrotně oddávajíce,
až konečně panství říše té se dostalo jednomu z rodu těch
knížat, jménem Bořivoji.
Ten skvěje se nejkrásnější podobou a květem
nejlepšího mládí, jednou za jistou věcí svou a lidu sobě svěřeného
přijel ke knížeti svému čili králi Svatoplukovi na Moravu a byl od něho laskavě uvítán a na hostinu zároveň s ostatními
pozván. Leč nikterak mu nebylo dopřáno místa k sedění mezi křesťany,
ale před stolem na podlahu mu kázáno se
posaditi. Tohoto příkoří
zželelo se biskupu Metodějovi i řekl prý mu:
„Ach, že ty takový a tak mocný muž nestydíš se
býti odstrčen od sedadel knížecích, ačkoli požíváš sám též
důstojnosti knížecí, nýbrž raději pro ohavnou modloslužbu přeješ
si s pasáky sviní na zemi ležeti!“1
Tu dí onen: „V jaké vydávám se nebezpečenství
takovou věcí, nebo co dobrého mi přinese náboženství křesťanské?“
„Odřekneš-li se“,
praví biskup Metoděj, „model a démonů
v nich přebývajících, staneš se pánem pánů svých a všichni
nepřátelé budou podrobeni panství tvému a potomstvo tvé denně
bude se množiti jako řeka převeliká, v níž se stékají vody
rozličných potůčků“.2
„Takto-li tomu jest“, pravil Bořivoj, „nač váhati
s pokřtěním?“
„Netřeba váhati“, pravil biskup, „toliko hotov
buď z celého srdce věřiti v Boha Otce všemohoucího a jeho
jednorozeného, Pána našeho Ježíše Krista, a v Ducha Utěšitele,
osvětitele všech věrných, nejen pro světské statky, ale též
abys získal spasení duši své a dobyl si slavné palmy věčnosti
a podílel se na nevýslovné radosti v společnosti svatých“. |
Obr. 1. Pokřtění Bořivoje od
arcibiskupa Metoděje. Velislavova bible (po roce 1340).
|
Tímto a takovým povzbuzováním duch mladého muže
roznícen prahl touhou po milosti křtu, a aby se neprodlévalo s všelikou
svou družinou na zem k nohám biskupovým padli a ještě snažněji
prosili. Nač se šířiti? Druhého dne vévodu a třicet bojovníků,
(62) kteří přišli s ním, u víře poučil, a když podle obyčeje
slavný půst vykonali, svatosvatým
pramenem křestním je obrodil. A když ho u víře
Kristově plně vzdělal a mnoha dary podaroval, propustil ho do
vlasti a přidal mu kněze cnostného života, jménem Kaicha.3
Navrátivše
se domů, usadili onoho kněze na hradě, jemuž jméno [Levý]
Hradec, založili
kostel ke cti blaženého Klimenta, papeže a mučedníka, mnoho škody
satanovi dělajíce a lid Kristu Pánu získávajíce.4
[Pokračování ...].
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 2. (2. část).
Překlad Antonín Stříž. Zrevidoval Oldřich Králík (1967).
Poznámky:
|
1 –
|
Podle R. Turka (1963, s. 20) a D. Třeštíka (1997, s.
301, 328)
historku o pokřtění Bořivoje Kristián
zpracoval podle vyprávění z „Conversio Bagoariorum et
Carantanorum“ o jakémsi Ingovi,
knězi a misionáři působícím v Korutanech. Ten zval na hostiny pohanské šlechtice
i jejich křesťanské otroky. Šlechtice však jakožto pohany
nechával sedět jako psy přede dveřmi,
zatímco s otroky stoloval u stolu, čímž samozřejmě nutil šlechtice,
aby přijali křest.
P. Sommer (2001, s. 19) v této souvislosti
upozorňuje na dřívější zjištění Josefa Cibulky (1965, s. 65-72), který
dokázal, že Kristiánovo líčení Bořivojova
křtu na Svatoplukově dvoře jasně vychází z řady církevních
pramenů, zejména z řezenské církevní příručky
Ratio de cathecizandis rudibus, která byla sepisována jako misionářská
„učebnice psychologie“, zachovávající
úzus iroskotské misijní tradice. „Cibulka se ale mýlí, když
říká, že separace pohanů od křesťanů při jídle
již kolem roku 850 z misijní praxe mizela. Penitenciál v našem
Homiliáři opatovickém ještě říká: »Catechumini
manducare non debent cum baptizatis, neque gentiles«. – Katechumeni
ani pohané nemají stolovat s pokřtěnými“
(P. Sommer 2001, pozn. 10 na s. 57).
„Je však zřejmé, že
volbou výrazových prostředků chtěl autor vyjádřit
skutečnost, o jejíž pravdivosti nepochyboval nebo u níž chtěl
dojem pravdivosti v y v o l a t “ (P. Sommer 2001, s. 103).
|
2 –
|
„...
staneš se pánem pánů svých ...“. Někteří historikové z této věty
usoudili, nemajíce jiný „důkaz“, že Morava byla v držení „Přemyslovců“ již před
rokem 994, neboť Kristián prý „musel
vycházet ze stavu, kdy Bořivojovi potomci vládli Moravě“ (D. Třeštík
1997, s. 325, N. Profantová 1999, s. 296-299 a pozn. 23 na s. 701).
Kosmas, který o tom nic neví, by takovou kronikářskou „lahůdku“ jistě
zaznamenal; také franští analisté
by o tom asi nemlčeli. A nepochybně by se o tom zmínil
zejména samotný Kristián v kap. 1, kde píše o dění na
Moravě. Asi stěží by o svém vládnoucím bratrovi
psal jako o „ušklíbajícím se všelikém tělu“.
|
3 –
|
Ctnostný kněz Kaich byl podle jména
(Kaichos) zřejmě řeckého vyznání, jako nejspíš i Bořivoj,
jak to o něm říká patrně nejstarší staroslověnská
legenda „O pustynnike Ivaně“
napsaná hlaholicí v Čechách na sklonku 9. nebo na počátku 10. století ještě za života kněžny
Ludmily (tzn. před rokem 921).
|
4 –
|
Aby mohli „lid Kristu Pánu získávat“,
museli tento „lid“ také pokřtít. Historik D. Třeštík (1997, s. 329) však vyslovil
domněnku, že kněz „Kaich nebyl nejspíše pověřen misijními úkoly, sotva by mohl křtít.
Křty dospělých neofytů vykonával zpravidla biskup, a tím
Kaich jistě nebyl. Nemohl také být archipresbyterem, biskupovým
zástupcem, právě proto, že byl sám a chyběl mu sbor kněží, jichž by byl představeným. Byl svěřen
Bořivojovi pouze proto, aby nově pokřtěný kníže
mohl vykonávat své křesťanské povinnosti“. Historik tu opět
bere legendu doslova jako dílo nějakého dobového
analisty, který se snažil co nejvěrněji popsat skutečnost.
Kristián ovšem píše v roce 993 o dějích, které se
odehrály před 120 lety, o nichž nevěděl
vůbec nic, tedy ani to, kolik kněží ve skutečnosti odešlo tehdy (v roce 871/872) s Bořivojem
do Čech. Ve staroslověnských Životech (ŽK
a ŽM) se také nepíše o tom,
kolik s sebou Konstantin a Metoděj přiváděli
lidí a přece nikdo nepochybuje o tom, že na Moravu nepřišli jen
sami dva. Arcibiskup Metoděj, v roce 873 propuštěný z konfinace bavorskými biskupy, měl z pověření
papeže za úkol zorganizovat církevní správu „ve
všech těch krajích slovanských“, tedy nepochybně i v Čechách.
Mnich Kristián, bratr knížete Boleslava II. a další z členů
mocné „přemyslovské“ dynastie, pouze dokládá, že křesťanství bylo do Čech přineseno Bořivojem
z Moravy. Jeho legenda měla
podpořit pražského biskupa Vojtěcha při jeho vyjednávání s papežem v Římě (994) a Otou III. (996), jehož účelem bylo získat pro Prahu povýšení
na arcibiskupství – šlo vlastně „jen“ o obnovení či přenesení
Metodějova arcibiskupství z Moravy, tedy na
říši nezávislý zdroj a původ českého křesťanství (D. Třeštík
1999b, s. 190). Tato tradice byla
respektována a zdůrazněna již při volbě Vojtěcha
biskupem; stalo se tak
11 let před sepsáním Kristiánovy legendy 19. února 982 právě na Levém
Hradci, kde započalo české křesťanství (D. Třeštík 1997, s. 118; týž
1999a, s. 10; týž
1999b, s. 190-193; týž 2000, I. s. 11, II. s. 30-31).
|
|
Petr Šimík (2005). Komentář:
O křtu Bořivoje až jako vládnoucího knížete se žádný pramen před Kristiánem
nezmiňuje. Je to pochopitelné. Rostislavův
syn Bořivoj byl pokřtěn v raném věku (asi 851/852) jako ostatní
synové a dcery velkomoravských knížat a velmožů, jak se
slušelo a jak bylo v moravském knížecím prostředí obvyklé. Potvrzují to
nálezy dětských hrobů u velkomoravských kostelů (B. Klíma
2001, s. 16 a 19; L. Galuška 2004, s. 129). Staroslověnský
penitenciál uvádí (41): „Umře-li někomu dítě nekřtěné
z nedbalosti, ať se kaje tři léta o chlebě a vodě“
(J. Vašica 1966, s. 179). Tak jako
nevíme nic o křtu Svatopluka a jeho synů, nevíme také nic ani o křtu
Rostislava a jeho syna Bořivoje. A nemohl o něm nic vědět ani
Kristián. Jedno je však jisté – Metoděj u toho nebyl. Přišel
na Moravu až v roce 863 a to Bořivoj měl
již asi 12 roků – viz tab. 4. Proto o něm nic neví ani autor staroslověnského Života
sv. Metoděje (886), ačkoliv
křest měl podle Kristiána vykonat údajně právě Metoděj. Kristián
psal svůj příběh o pokřtění již dospělého Bořivoje až 120
let po jeho odchodu z Moravy do Čech. Aby jeho vyprávění
působilo pokud možno autenticky, musel je opsat
z jiného dobového příběhu, kde se mluví o křtu (viz
pozn. 1). Jeho smyšlenou povídačku
proto dnes nelze předkládat jako „historický pramen“. Argumentovat
s ní proti mnohonásobně ověřené hypotéze o moravském původu Bořivoje
(L. E. Havlík 1994, E. Vlček 1995,
L. Galuška 1996, P. Šimík 2006),
nebo se dokonce dovolávat jakéhosi „duchovního příbuzenství“
mezi Svatoplukem a Bořivojem, vzniklého na základě Svatoplukova
kmotrovství při křtu, kterým Kristiánovu smyšlenku ještě vylepšili současní
historikové (D. Třeštík 1997, s. 335; J. Sláma 2001, s. 350,
pozn. 7), je scestné. Přitom ale sám D. Třeštík (1987, s. 567)
pokládá za zcela nemyslitelné,
byl-li Bořivoj Rostislavův syn (a to nepochybně byl), že by až do své dospělosti zůstal pohan.
Za dalších 120 let po Kristiánovi pak
Kosmas (I, 10) napsal, že Bořivoj „byl pokřtěn od ctihodného
Metoděje, biskupa moravského, za časů císaře Arnulfa a krále
moravského Svatopluka“, ale již neříká, že to bylo na Moravě.
V závěru 13. kapitoly (Kosmas I, 13)
pak ovšem ponechává čtenáři posouditi, zda tyto věci, o nichž dosud
psal, se vskutku staly, či jsou smyšlené; teprve od této chvíle
chce „vypsati ty věci pamětihodné, jež zaručuje hodnověrné
podání“ – viz Kosmas (I, 14). Zde potom křest klade
do roku 894, kdy zemřel
Svatopluk a kdy také Metoděj (†885)
i Bořivoj (†888) byli již několik let po smrti!
Tento Kosmův „omyl“, zpochybňující Kristiána
(patrně Kristiánově historce o křtu dospělého Bořivoje Metodějem
také neuvěřil),
ale vycházející především z jeho vlastní interpretace
znojemských maleb, se pak snažili „napravit“ historikové
a badatelé. Opírali se při tom samozřejmě opět o Kristiánův
popis Bořivojova křtu. Jejich
jistě dobře míněné,
leč marné pokusy jsou zaznamenány v tab. 3: „Bořivojův křest“.
O tom, kdy Bořivoj,
kníže moravský, opravdu usedl na pražský stolec a jak to ve skutečnosti bylo s jeho křtem,
viz úvaha „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Srovnej také „Granum“ k roku
894 (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však s ň a t k u (!).
Petr Šimík (2006).
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Místa v jižním Řecku, kde se odehrával Ovidiův příběh o Asklépiovi“.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest: Kristián, Fuit,
Proložní ludmilská, Diffundente sole.
Bořivojův křest: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Neplach, „Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“
aneb Nejstarší staroslověnská legenda sepsaná hlaholicí v Čechách.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování
Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Věk knížat podle legend“.
Tabulka 5: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Jakou úlohu v
dějinách prvních Slovanů měla Turkménie?“
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské
rotundě? Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky moravského etnosu“
(1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Následuje: Příběh o Strojmírovi.
Literatura:
• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia, Praha 2000 jako reprint 1. vydání (Orbis, Praha 1963), s. 20.
• Josef Cibulka: Vypravování legendy Kristiánovy o pokřtění Bořivoje. Sborník k sedmdesátinám Jana Květa, Acta
universitatis Carolinae, Philosophica et historica 1, Praha 1965, s. 65-72.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885. Lidová demokracie, Praha 1966.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích. NLN, Praha 1998, s. 78-128.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997, s. 118, 301, 325n.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, sv. I. do roku 1197. Paseka, Praha
a Litomyšl 1999, s. 234-238, 299 a pozn. 23 na s. 701.
• Dušan Třeštík: Bratrovrahův syn, mnich Kristián. Jiřímu Slámovi k sedmdesátinám. DaS 1999a, č. 6, s. 6-10.
• Dušan Třeštík: Biskup Vojtěch a vznik střední Evropy. In: D. Třeštík:
Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999b, s. 182-196.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I. a II.). DaS 2000, č. 4, s. 6-11, č. 5, s. 29-32.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha
2001, s. 19 a pozn. 10 na s. 57, s. 103.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|