PŮVOD
A POČÁTKY MORAVSKÉHO ETNOSU (4/4)
ZDENĚK KLANICA 1 |
[Pokračování...].
(60) Hovoříme-li
o královských insigniích, pak naše představy obvykle nepřesáhnou
korunu, žezlo a jablko. Ale v dávných dobách
existovalo mnohem víc odznaků, jimiž se vládcové odlišovali od
ostatních. U Franků ve druhé polovině 6. století to
byl trůn, kopí, štít, prsten a dlouhé vlasy, přičemž
první tři byly symboly říšské, prsten představoval zároveň
pečeť vládce a dlouhé vlasy patřily ke znakům královského
rodu.2
Používaná symbolika se měnila s časem a různila se i podle
zemí.
Při pokusu o rekonstrukci královských insignií
staré Moravy nelze opomenout stříbrnou plaketu s obrazem muže,
sedícího na koni a nesoucího na levé ruce ptáka. Je to jen
drobná ozdoba tepaná z velmi tenkého stříbrného plechu o průměru
čtyři centimetry, která má řadu analogií. Při výzkumu
velkomoravského kostela ve Starém Městě, v poloze na Špitálkách,
byla nalezena v kontrolním bloku zeminy nad nartexem chrámu.
Do odborné literatury o Velké Moravě se tento nález dostal
jako plaketa s obrazem sokolníka.3
Je však možné i jiné vysvětlení.
|
Na tomto místě odkazujeme
laskavého čtenáře na stranu „Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“, na které se zabýváme
tímto unikátním nálezem
z hrobu 15 v nartexu kostela Na Špitálkách (pozn. PŠ).
|
(65) Naše
poznatky o příchodu vojenských družin ze severoíránské
oblasti na konci 7. století do Podunají jsou v plné
shodě se zprávou ruského učence Nestora, který potvrzuje náš
předpoklad o druhé fázi slovanského
stěhování. Tentokrát se Slované rozcházeli nikoliv
z pravlasti, ale z karpatské kotliny. Odtud také přišli
předkové Moravanů, kteří přinesli nejen lité bronzové
ozdoby, ale také ze severoíránské oblasti včetně Mervu některé
zvyky a možná dokonce i péřovou korunu. Proces
etnogeneze středoevropských národů se tedy odehrál v mnohem
širších geografických i historických souvislostech, než
jsme byli do nedávné doby ochotní připustit. Nejedná se jen o sledování
vývoje Moravanů směrem do hloubky dávných dějů, ale i –
zcela paradoxně – do budoucnosti. Procesy vývoje etnosů stále
pokračují. Uvědomíme-li si všechny jejich historické, kulturní,
antropologické, ale stejně tak i psychologické faktory, pak
budeme mít reálnou šanci tyto procesy ve třetím tisíciletí
racionálně ovlivnit.
Bude ovšem nezbytné znovu podrobně studovat zejména
počátky kultury Moravanů, k čemuž nám poskytují široké
možnosti bohaté archeologické prameny. Zejména z 8. století
máme k dispozici množství zajímavých dokladů úzkých
kontaktů staromoravské kultury s íránským okruhem v širším
slova smyslu. Jedná se o zmíněné již lité bronzové
ozdoby opasků, které někteří autoři zúženě interpretují
jen jako nálezy avarské.
|
Obr. 1a. Fragment stříbrného
pozlaceného nákončí se dvěma pávy u stromu života.
Stužka na jejich krcích svědčí o íránské předloze. Mikulčice.4
Obr. 1b. Litá bronzová destička přezky s motivem páva se
stužkou na krku.
Hraničná nad Hornádom.5
|
Některé moravské nálezy tohoto okruhu však nemají
analogie na území karpatské kotliny, v jejímž středu Avaři
sídlili. Například stříbrné pozlacené nákončí s motivem
ptáčků u stromu života (obr. 1)
prozrazuje zcela zřetelně
technologií své výroby i výtvarným zpracováním námětu
bezprostřední vztah (67)
k dílnám
íránským. Pokud se týká vztahu k Avarům a nomádům
vůbec, není tajemstvím, že nejstarší moravské sídlištní útvary
městského typu, rozkládající se na eponymní řece, na
ostrovech v řece Moravě, byly bráněny vojenskými družinami
jezdců. Zde nosili ostruhy, které jsou v jezdeckých hrobech
karpatské kotliny n e z n á m é .
Je to proto, že nomádi vůbec nepoužívali ostruhy (68)
k ovládání koně, zpravidla při bojových střetnutích stáli
v třmenech a koně řídili stiskem svých kolen. Staří
Moravané tedy měli v 8. století zcela jinou vojenskou
taktiku než družiny avarské. K podobným projevům patří i některé
zvláštní sídlištní objekty, dokládající ve staromoravských
centrech velmi svérázný způsob bydlení, odlišný od běžného
standardu té doby.
|
Obr. 2. Rekonstrukce
kroje starých Moravanů.
Kresba R. Skopal.
|
Zcela zvláštní kapitolou je rekonstrukce
moravského oděvu v době prvního tisíciletí, o němž
je z písemných soudobých záznamů známo, že se velmi
podobal kroji tabaristánskému,6 což je krajina v severním Íránu.
Týká se to také široké a velmi složité otázky županů,
kteří jsou písemnými zprávami doloženi ve slovanském prostředí
už v 8. století jako vládnoucí vrstva.7 Župan, oděv s charakteristickými
kulovitými spínadly může do určité míry se jmenovaným
titulem souviset, nemá však podle našich současných znalostí
stejnou historickou průkaznost.
Naznačili jsme širší možnosti rekonstrukce
staromoravského hrdinského eposu, možná dokonce dynastické
legendy Mojmírovců. To vše vyplývá z analyzovaných
ikonografických pramenů, dochovaných prostřednictvím
archeologických nálezů, na gombících a nákončích.
Dynastická legenda – staromoravský mýtus, pokud byl ve své době
dokládán získanými insigniemi posledních sásánovských vládců,
minimálně v poloze verbální, mohl jistě představovat důležitou
součást ideologie moravského státu. Není to tedy náhoda, setkáváme-li
se se skutečností, že moravský panovník, původně v domácím
prostředí označovaný jako „knjaz“, je v souvislosti s univerzalistickou
hierarchizací panovnických hodností titulován za časů
Rastislava a Svatopluka latinsky jako „rex“.8
V dílech východních autorů9 se Svatopluk dokonce označuje
jako „král králů“. Roku 880 byl Svatopluk přijat pod přímý
patronát Říma „s pominutím všech světských vládců“,
jak píše ve své bule Industriae tuae papež Jan VIII.10
Státoprávní význam uvedených skutečností si
velmi dobře uvědomoval císař a král český Karel IV.,
pro něhož nezávislost původu moravské koruny na německé říši
představovala důležitý argument ve prospěch posílení autority
Českého království. Proto se setkáváme v kronice Přibíka
Pulkavy z Radenína, vzniklé z popudu samotného Karla IV.,
s nikoliv ojedinělým názorem o původu českého královského
důstojenství: královská moc a koruna Moravy byla
o b n o v e n a a přenesena
do Čech.11
Moravské národní sebeuvědomění je tisíciletý
proces, jehož počátky velmi úzce souvisejí s kořeny naší
státnosti. Morava na začátku druhého tisíciletí sice ztratila
svoji samostatnost, nikoli však státnost. Převážně vystupovala
samostatně vedle Čech. Zpochybňování samosprávnosti tohoto
prastarého historického a etnického celku, jednoho z nejstarších
evropských etnosů, je ke škodě myšlenky jednoty země Koruny české.
Proto dnes stojí zato přemýšlet nejen o tradicích, ale
zejména o kontinuitě.
|
Podle článku Z. Klanicy
(1995)
volně zpracoval a doplnil Petr Šimík (2009).
Poznámky:
|
1 –
|
Zde citujeme podstatné části z článku Zdeňka
Klanicy: Počátky a původ moravského etnosu (1995, s. 60n).
|
2 –
|
M.
Weidmann, Kulturgeschichte der Merowingerzeit nach den Werken
Gregors von Tours, Mainz 1982, T. I., s. 20 a násl.
|
3 –
|
K.
Benda, Stříbrný terč se sokolníkem ze St. Města u Uherského
Hradiště, Památky archeologické 54, 1963, s. 41-66.
|
4 –
|
J. Dekan, Velká
Morava, Doba a umění, Odeon a Tatran, Praha a Bratislava
1985, obr. 101, text s. 127.
|
5 –
|
J. Dekan, Velká
Morava, Doba a umění, Odeon a Tatran, Praha a Bratislava
1985, obr. 53.
|
6 –
|
Magnae Moraviae
Fontes Historici III., Spisy University J. E. Purkyně
v Brně, Filosofická fakulta 134, Brno 1969, s. 428.
|
7 –
|
L.
Niederle, Rukověť slovanských starožitností, Praha 1953,
s. 242, 320.
|
8 –
|
Magnae Moraviae
Fontes Historici V., Spisy university J. E. Purkyně
v Brně, Filosofická fakulta č. 206, Brno 1976, s. 23.
|
9
–
|
Magnae Moraviae
Fontes Historici III., Spisy University J. E. Purkyně
v Brně, Filosofická fakulta 134, Brno 1969, s. 346-347.
|
10
–
|
Viz text papežova
listu „Industriae
tuae“ (Horlivosti Tvé). Magnae Moraviae
Fontes Historici III., Spisy University J. E. Purkyně
v Brně, Filosofická fakulta 134, Brno 1969, s. 199-208.
L. E. Havlík, Kronika o Velké Moravě, Jota,
Brno 1992, s. 182-184.
|
11
–
|
K obnovení moravského
království a jeho přenesení na Čechy viz Přibík
Pulkava z Radenína, kap. XIV.
a kap. XLII. Magnae Moraviae
Fontes Historici V., Spisy university J. E. Purkyně
v Brně, Filosofická fakulta č. 206, Brno 1976, s. 33.
|
|
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
„Údaje pozdní tradice“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty:
„Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Jakou úlohu v
dějinách prvních Slovanů měla Turkménie?“
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je
starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky moravského
etnosu“ (1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Zdeněk Klanica: Náboženství a kult, jejich odraz v
archeologických pramenech. In: Josef Poulík, Bohuslav Chropovský a kol.: Velká Morava a počátky
československé státnosti. Academia a Obzor, Praha –
Bratislava 1985, s. 107-139.
• Ján Dekan: Velká Morava. Doba a
umění. Odeon a Tatran, Praha a Bratislava 1985.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno
1992.
• Zdeněk Klanica: Původ a počátky moravského etnosu. In:
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 43-71.
• Zdeněk Klanica: Čtyři tisíciletí geneze středoevropských
etnik. In:
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 51-67.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|