20. KŘESŤANSKÝ
KRÁL-ORÁČ A BYZANTSKÁ MISIE
VÝZNAMNÉ DĚJINNÉ
UDÁLOSTI
A JEJICH ZACHYCENÍ V PÍSEMNÝCH A OBRAZOVÝCH PRAMENECH |
|
Tabulka 20. Některé významné
události v dějinách Moravy a Čech a jejich interpretace v pozdějších
písemných
a obrazových pramenech.
|
1 –
|
V roce 846 byl Rostislav ustanoven vévodou moravským
Slovanům (Fuldské anály k roku
846). V letech 863-867 působí na
Velké Moravě na Rostislavovo pozvání byzantská
misie Konstantina a Metoděje. |
2 –
|
V roce 869 umírá v Římě
Konstantin-Cyril (ŽK XVIII). Jeho
osudy zachycuje staroslověnský Život sv.
Konstantina-Cyrila. |
3 –
|
V roce 875 usedá na pražský stolec Rostislavův syn
Bořivoj. |
4
–
|
V roce 885 umírá na Moravě arcibiskup Metoděj
(ŽM XVII). Jeho
životní příběh zaznamenal staroslověnský Život sv.
Metoděje. Někdy v té době byla staroslověnsky
sepsána také Chvalořeč o sv.
Cyrilu a Metoději.
Tři roky po Metodějovi umírá první
křesťanský kníže Čechů, Bořivoj. V roce 895 se Bořivojovi
synové poddali v bavorském Řezně Arnulfovi. Jméno krále
Rostislava, největšího nepřítele bavorské církve, se
již nesmí v panovnickém rodě vyskytnout. Na přelomu 9. a 10.
století nechává Ludmila sepsat staroslověnskou legendu
o sv. Ivanovi, v níž je její
manžel Bořivoj
alespoň nazván kníže moravský.
Vratislav dává oběma svým synům jména, která jsou obměnou jména
jeho děda Rostislava (!): Václav (Wenceslav) a Boleslav. |
5
–
|
V roce 921 zemřel
kníže Vratislav, regentské vlády se ujala vdova Drahomíra.
Jen několik měsíců na to je na Tetíně zavražděna kněžna
Ludmila. V roce 922, po
Arnulfově vojenském zásahu v Čechách, ve svých
27 letech na stolec usedá kníže Václav a Drahomíra,
zbavena regentské vlády, je nucena odejít do vyhnanství. |
6
–
|
V roce 935 je kníže
Václav v Boleslavi zavražděn. Vlády se
zmocnil jeho nevlastní bratr, Boleslav I. |
7
–
|
V roce 973 za
Boleslava II. je založeno pražské biskupství a tři
roky na to vysvěcen první pražský biskup. Vznikají první ludmilské a václavské
legendy (nedochovaná stsl. legenda o sv. Ludmile, I. stsl. legenda,
Crescente,
Gumpold, Fuit?).
Teprve Kristiánova legenda
(993), která do latinsky psané literatury znovu vrací Konstantina
a Metoděje, obsáhne paralelně historii Moravy (kap. 1)
a Čech (kap. 2)
(je „nalezen“ moravský
křesťanský král-oráč Rostislav = oráč Přemysl).1
|
8
–
|
V roce 995 jsou na Libici vyvražděni
Slavníkovci. |
9
–
|
V roce 1019 po vyhnání polských posádek z moravských
hradů se „správcem“ Moravy stává Břetislav, syn
knížete Oldřicha. Orientuje se na obnovení slavné velkomoravské
tradice, dává zde razit svoje moravské denáry s motivem
svatoklimentské kotvy. Na jednom z nich najdeme i vyobrazení
sv. Klimenta, patrona byzantské misie Konstantina a Metoděje. |
10 –
|
Někdy ve 20. letech
Břetislav dává vymalovat
celou znojemskou
rotundu (I. fáze). Z toho celý
3. pás je věnován historii Velké Moravy a moravské církve
– příchod byzantské misie Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu, její
p ř i j e t í (jízdní družina,
v čele král Rostislav)
a zdejší p ů s o b e n í
(král-oráč Rostislav s Písmem v ruce s oběma věrozvěsty u pluhu při křesťanské orbě) (obr. 1),
osm moravských panovníků od krále Sáma po Mojmíra II.,
každý z nich se štítem a kopím
s praporcem (obr. 2), založení Metodějova
moravského arcibiskupství (král Rostislav s modelem
podélného kostela s věží v rukou) (obr. 4).2
Obnovuje kostel sv. Klimenta na velkomoravském hradisku u Osvětiman
a klášter v Rajhradě (Rajgrad). V roce 1032 Oldřich
zakládá sázavský klášter a osazuje jej slovanskými
mnichy. |
11 –
|
V roce 1035 po otcově smrti
Břetislav usedá na pražský stolec.
Bohatě nadal slovanský klášter v Sázavě. |
12 –
|
Koncem 30. nebo začátkem 40. let
opět Břetislav nechává doplnit znojemské
malby prvními pražskými knížaty od prvního křesťanského
knížete Čechů, Bořivoje, po svoji osobu včetně
sv. Václava v přilbě – severní polovina 4. pásu (II. fáze)
(obr. 6).3
Sv. Václav je umístěn nad postavou moravského zakladatele rodu, krále
Rostislava – jejich
kopí jsou v přímé linii. Podle Rostislavova vzoru se
Břetislav snaží získat arcibiskupství
pro Prahu (přenesení
ostatků sv. Vojtěcha z Hnězdna do Prahy, „objednání“
Vavřincovy václavské
legendy). Zemi předává
(nikoli papeži, ale...) svatému Václavovi, věčnému panovníkovi,
patronu Čech. Významné je také, že se tu
Břetislav nechal namalovat jako první z pražských knížat
v plášti – v plášti
moravských králů.
II. fázi výmalby rotundy můžeme stručně
označit jako „přenesení křesťanství“ z Moravy do Čech
(Bořivoj) – „translatio christianitatis“
– (symbolicky ze 3. do 4. pásu) a dle Břetislavova
pláště
i jako „přenesení vlády“ z Moravy do Čech (Břetislav).4 |
13 –
|
V roce 1054 došlo
k velkému církevnímu
schizmatu. V témže roce Břetislav rozděluje Moravu mezi své syny:
Vratislava, Konráda a Otu (viz „Břetislav,
jeho synové a vnuci“ a mapka: „Moravské
úděly“). Rok na to v Chrudimi umírá. Jeho syn
Spytihněv II. vyhání ze Sázavy slovanské mnichy (viz
legenda Život
svatého Prokopa).
V průběhu Vratislavovy vlády se z Uher na Sázavu opět vrací
slovanští mniši a je také obnoveno moravské biskupství (1063).
Při té příležitosti
je latinsky sepsána legenda Beatus
Cyrillus. V roce 1080 Vratislav II. žádá (marně) papeže o povolení
slovanské liturgie. |
14
–
|
V roce 1086 je Vratislav
II. korunován na krále českého a polského. |
15 –
|
V
roce 1096 Břetislav II., nejstarší z Vratislavových synů,
definitivně vyhání ze Sázavy slovanské
mnichy. Konec staroslověnského písemnictví v Čechách.
Viz dodatek Mnicha sázavského
(I / 5) ke Kosmově kronice. |
16 –
|
V
roce 1099 je Kosmas (1045-1125) vysvěcen na kněze. Kolem roku 1120 dokončuje
I. knihu své Kroniky Čechů.5 |
17 –
|
V
roce 1125 na pražský stolec usedá nejmladší Vratislavův
syn, Soběslav
I. Rok na to je na moravského biskupa vysvěcen
Jindřich Zdík. Ten si v roce 1131 nechává od Soběslava
darovat znojemskou rotundu spolu s majetkem (J. Kadlec 1991,
s. 118). Viz „Rytý nápis“. |
18
–
|
V
letech 1131-1134 nechává olomoucký biskup Jindřich
Zdík na přání knížete Soběslava I. doplnit malby v rotundě včetně obrazu prvního
českého krále Vratislava I. – jižní polovina 4. pásu (III. fáze)
(obr. 7) (viz „Rytý nápis“). Otec Soběslava I. je tu vyobrazen s královskými insigniemi,
korunou a žezlem, po
pravici svého nejmladšího syna.6
III. fázi výmalby rotundy můžeme označit
jako přenesení království a koruny z Moravy do
Čech (Vratislav II.) – „translatio regni“
– symbolicky ze 3. do 4. pásu.
Tehdy bylo z maleb 3. pásu odstraněno Písmo
v levé ruce krále-oráče
Rostislava (i s rukou, která jej držela), přeložené do staroslověnštiny,
psané hlaholicí – dar byzantského císaře Michaela III. Chybějící oráčova levá ruka pak byla nahrazena
pravou rukou vedle něj stojícího Metoděje (důkaz viz strana „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec, tam obr. 9). Zdůvodnění,
proč k tomu došlo, najdete níže v pozn. 4
a 5. |
|
Petr Šimík (2008).
Poznámky:
|
1 –
|
Dvacet
let po založení latinského pražského biskupství mnich Kristián
přejmenoval „nalezeného“ moravského krále-oráče Rostislava na
Přemysla (jméno
Rostislav mělo být vymazáno z paměti – damnatio memoriae)
a jednoho z jeho potomků (ve skutečnosti
jeho syna), knížete Bořivoje, nechal přenést
křesťanství z Moravy do Čech. |
|
Obr. 1. Znojemská
rotunda – severní polovina 3. pásu maleb. Jízdní družina
v čele s králem Rostislavem, který uvádí byzantskou misii na
Moravu.
Býčí souspřeží a tři oráči (Konstantin, Rostislav a Metoděj)
v plášti za pluhem
při křesťanské orbě. Za stromem se zavěšenými střevíci a
mošnou následuje
personifikace Čech (Kristiánova
hadačka) bez pláště s byzantským diadémem
se
dvěma stuhovými závěsy v rukou, jež holduje „nalezenému“ oráči (Kristián,
kap. 2).
|
2 –
|
Kníže
Břetislav za své správy
Moravy navazoval na
velkomoravskou tradici (viz „Břetislav,
jeho synové a vnuci“). V letech 1019-1034 dal vybudovat
(nebo opravit) rotundu na znojemském hradě a celou ji nechal
vymalovat (I. fáze). Tyto malby se většinou zachovaly dodnes, a i když
některé obrazy byly téměř nebo zcela setřeny (poslední dva obrazy
mariologického cyklu ve 2. pásu maleb), případně se zachovala jen
jejich torza (malby v apsidě), víme ze starších popisů
maleb,
co asi obsahovaly. Jistotu nemáme jen u 4. pásu, který byl později
v dalších dvou etapách (obr. 6 a
obr. 7) celý
postupně přemalován postavami pražských knížat. Nejspíš
zde původně pokračoval mariologický cyklus, který je dnes
ve druhém pásu
obrazem „Útěk do Egypta“ zjevně neukončený.
V dolním 3. pásu napravo od apsidy za epickým příběhem, znázorňujícím
příchod byzantské misie Konstantina a Metoděje na
Velkou Moravu a její zdejší působení – křesťanskou
orbu –, doplněným ještě
poddáním se Slovanů českých králi-oráči Rostislavovi (obr.
1) (podrobněji viz strana „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec),
pak následuje řada osmi moravských panovníků v plášti
se štítem a kopím s praporcem (viz níže
obr. 2). |
|
Obr. 2. Znojemská
rotunda – severní polovina 3. pásu maleb. Osm moravských panovníků
v plášti.
Řada začíná Sámem [01], prvním králem Slovanů. Jména dalších
tři panovníků neznáme.
Následující čtyři postavy představují
historicky doložené velkomoravské panovníky:
Mojmíra I. [05], Rostislava [06], Svatopluka [07] a jeho syna Mojmíra II.
[08].
|
|
Vyobrazení
panovníků s kopím s praporcem ve znojemské
rotundě se pak téměř vzápětí stalo také námětem denárových
ražeb. Poprvé se objevuje obraz knížete třímajícího v pravici
kopí s praporcem na
denárech knížete Oldřicha (Š 132, 134, 137), které
lze zařadit do druhé poloviny dvacátých let 11. století
(viz např. avers denáru Š 134bA
s opisem VDALRICVS DVX níže na obr. 3a).
Vznik znojemských maleb pak můžeme klást přibližně někam
do období kolem poloviny dvacátých let 11. století.
Kopí s praporcem se poté již téměř pravidelně objevuje i na
denárech Oldřichových nástupců na pražském stolci, Břetislava I.
a Spytihněva II. (viz níže
obr. 3b a 3c). |
|
Obr. 3a. Denár knížete
Oldřicha (1012-1033, 1034) (Š 134bA).
Obr. 3b. Denár knížete Břetislava I. (1034-1055) (Š
150A).
Obr. 3c. Denár knížete Spytihněva II. (1055-1061) (Š
315A).
Číslování denárů podle katalogu J. Šmerdy (1996).
|
|
Za
osmi moravskými panovníky následuje vítězný oblouk nad vstupem do apsidy, který
je v úrovni 3. pásu z obou stran rámován
postavami fundátorů (obr. 4),
kterými jsou velkomoravský král Rostislav a jeho manželka.
Rostislav s podélným kostelem s věží
v rukou tu symbolizuje založení
Metodějova moravsko-panonského arcibiskupství (ŽM VIII;
Chvalořeč o sv. Cyr.
a Met., kap. 12; Kristián,
kap. 1) (P. Šimík 2004, s. 90-92, 94-95).
K symbolice kostela v rukou krále
Rostislava,
zakladatele arcibiskupství, srovnej
kostel v rukou biskupa Jindřicha Zdíka na
pečeti olomoucké kapituly níže
obr. 5. |
|
Obr. 4. Znojemská
rotunda – východní část 3. pásu maleb. Za posledním
velkomoravským
knížetem Mojmírem II. [08] je po obou stranách vítězného
oblouku při vstupu do apsidy
vyobrazen fundátorský pár – král Rostislav s kostelem v rukou
jako zakladatel Metodějova
moravsko-panonského arcibiskupství a jeho manželka v dlouhých bílých šatech s
liturgickým
kalichem v rukou (symbol
Novozákonní smlouvy) je
personifikací nové moravské zemské církve.
Její postavou 3. pás maleb končí a tvoří tak samostatný uzavřený logický
celek.
|
|
Přestože nedrží v rukou rotundu,
ale kostel typu baziliky, byla tato postava řadou odborníků
považována za zakladatele, resp. druhého zakladatele
znojemské rotundy, nebo alespoň za donátora její výmalby,
což jen dokládá malost jejich rozhledu (srovnej např. „Rytý nápis
na západní stěně znojemské rotundy“). Nejčastěji
se v této souvislosti objevují v hypotézách našich
odborníků zcela nesmyslně jména dvou moravských
údělníků: Konrád I.
Brněnský, nebo častěji jeho vnuk Konrád II. Znojemský (viz tab. 18:
„Věk a období
vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“),
přestože věcně, časově ani významově do 3. pásu maleb
žádný z nich nepatří – ten se týká výhradně historie Velké Moravy
a moravské církve (viz „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec). Také z důvodů,
které jsou uvedeny v článku „Friedlovi
»Přemyslovci« ve Znojmě“ (tam obr. 2
a pozn. 2 a 20), je
něco takového naprosto vyloučeno. |
|
Obr. 5. Pečeť olomoucké
kapituly s postavou
biskupa Jindřicha Zdíka
(1126-1150). Kráčející postava s mitrou a berlou, v rukou drží kostel
typu baziliky. Nápis: HEINRIC EPC. Opis: ECCLESIA OLOMVCENSIS.
V roce 1131 Jindřich Zdík p ř e n e s l
olomoucké biskupství
od kostela sv. Petra k chrámu sv. Václava (J. Kadlec 1991, s.
115).
Srovnej Granum k roku
1131.
|
3 –
|
Někdy
poté, co se stal pražským knížetem (1035), nechal Břetislav
přemalovat severní polovinu horního 4. pásu postavami
svých p ř e d c h ů d c ů
na knížecím stolci (II. fáze). Protože ti na
Moravě nevládli, postrádají proto atribut pláště (viz první
pražská křesťanská knížata na obr. 6
níže) –
pláště
moravských králů (viz výše osm moravských
panovníků v plášti na obr. 2).
Ale jako suverénní vladaři mají všichni kopí s praporcem,
symbol držení léna. Mezi nimi jsou vynecháni
Vladivoj (jeho původ je
nejistý) a Boleslav Chrabrý (nebyl potomkem krále Rostislava v mužské
linii) a vynechán
je také Jaromír, podle Kosmy Oldřichův mladší bratr, který jako kleštěnec
nemohl zplodit syna, nemohl být suverénem. Byl pouze designovaným knížetem a „exponentem cizí moci v Čechách“
(B. Krzemieńska 1999, s. 170). A tak i když
údajně právě Oldřichem oslepený Jaromír uváděl roku 1035 Břetislava I.
na pražský stolec (Kosmas
I, 42), přesto ho Břetislav do znojemské rodinné galerie nezařadil.
Zato Václav je tu
vyobrazený dvakrát (J. Zástěra
1986, s. 4): jednou jako kníže [12], podruhé
hned vedle jako světec
v přilbě spasení
[13]. Břetislav sám je tu jako tehdy poslední, desátý v řadě,
ale současně jako p r v n í
z nich v plášti
moravských králů
(obr. 6), protože podle
Kosmy byl také p r v n í z pražských
knížat, „jenž tu zemi podrobil svému panství“
(Kosmas III,
34), a navázal
na slavnou velkomoravskou tradici. V této řadě desíti
panovníků jsou vyobrazeni:
Bořivoj [09], Spytihněv [10], Vratislav [11], Václav [12],
sv. Václav v přilbě [13], Boleslav I. [14], Boleslav II. [15],
Boleslav III. [16], Oldřich [17], Břetislav I. [18]
(první z pražských knížat v plášti). |
|
Obr. 6. Znojemská
rotunda – severní polovina 4. pásu maleb. Deset
pražských panovníků.
Z nich prvních devět od Bořivoje [09] po Oldřicha [17] (uprostřed sv. Václav
[13] v přilbě)
je vyobrazeno bez
pláště, protože na Moravě nevládli.
Teprve desátý Břetislav [18],
„jenž tu zemi první
podrobil svému panství“ (Kosmas III,
34), je opatřen pláštěm.
|
4 –
|
I v tomto
detailu (viz výše obr. 6)
se shoduje záměr navrhovatele znojemských maleb na počátku
Břetislavovy pražské vlády (1035) s mnohem pozdějším textem Kosmovy kroniky
(1120) (Kosmas III,
34). Tohoto „přenesení vlády“ z Moravy do Čech
si všímá
i D. Kalhous (2006, s. 137, 151), ovšem mylně
je spojuje již z dobou vzniku Kristiánovy legendy
(993), a to na základě „Metodějova
proroctví“ (Kristián,
kap. 2), jež
si autor vysvětluje podobně, jako již před ním D. Třeštík
(1997, s. 325) a N. Profantová (1999, s. 296-299).
Z textu jeho práce je zřejmé, že D. Kalhous,
stejně jako oba jmenovaní pražští odborníci, které
nejspíš jen „zapomněl“ citovat, obsah a smysl onoho
proroctví vůbec nepochopil. Viz článek: „Staneš
se pánem pánů svých“ v rubrice otázky. |
5
–
|
Za
tohoto stavu (po I. a II. fázi) kronikář Kosmas
malby ve znojemské rotundě alespoň jednou viděl. Použil
je, vedle Kristiánovy
předlohy, jako obrazový
scénář ke svému libušopřemyslovskému mýtu (srovnej
„D. Třeštík mezi křesťanstvím
a pohanstvím“). Proto osmi moravským panovníkům ve 3. pásu
(viz výše obr. 2)
přesně odpovídá jeho výčet mytických knížat
od Přemysla po Hostivíta. Také střevíce
a mošna, běžné potřeby apoštolů,
kazatelů evangelia, v tomto případě atributy
„nových apoštolů“
Konstantina a Metoděje, v oráčské scéně zavěšené na stromě
(obr. 1),
se u Kosmy změnily v lýčené atributy pohanského oráče.
Býčí souspřeží, které na malbě symbolizuje těžkou práci,
kterou Konstantin s Metodějem museli na poli šíření
křesťanské víry na Moravě vykonat, posílá zpět „tam,
odkud přišli“. Z mošny, v níž
soluňští bratři přinesli na Moravu Písmo
přeložené do staroslověnštiny, psané hlaholicí (duchovní
potrava všech křesťanů), a které
předali králi-oráči Rostislavovi (ŽK XIV,
ŽM V), pak Kosmův Přemysl vyjímá
„plesnivý chléb“,
aby jím pohostil Libušiny posly! Vše, co pocházelo z Velké
Moravy, bylo pro latiníka Kosmu již zastaralé a vetché,
„mechem obrostlé“ a „nepoživatelné“ („plesnivý
chléb“ – muscidum panem; muscus – mech, panis
– chléb; viz Citace níže). Srovnej
také tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“.
První kniha Kosmovy kroniky končí, tak jako malby v rotundě
v té době (viz výše obr. 6), rovněž nastolením
Břetislava (Kosmas I, 42).
Atd. |
|
Obr. 7. Znojemská
rotunda – jižní polovina 4. pásu maleb. Zbývajících devět
pražských
panovníků od Spytihněva II. [19] po Soběslava I. [27]
je vyobrazeno v plášti, protože
byli současně také moravskými
vládci. Král
Vratislav I. [26] je umístěn mimo
posloupnost po pravici svého nejmladšího syna a objednavatele
domalby, Soběslava I. [27].
|
6
–
|
Teprve šest let po Kosmově
smrti,
v letech 1131-1134, nechává moravský
biskup Jindřich Zdík (Kosmův
syn) na přání tehdy panujícího
pražského knížete Soběslava I. doplnit malby 4. pásu ve znojemské
rotundě (kterou si v roce 1131 nechal od Soběslava
darovat) dosud chybějícími obrazy knížat – Břetislavových
synů a vnuků (III. fáze). Byli to:
Spytihněv II. [19], Vratislav II.
[20] (oba s biskupskou
mitrou), Konrád I. Brněnský [21], Břetislav II.
[22], Bořivoj II. [23], Svatopluk Olomoucký [24],
Vladislav I. [25], znovu Vratislav II. [26] (mimo
posloupnost), tentokrát
jako první český král
(J. Zástěra 1986, s. 4),
a konečně Soběslav I. [27],
objednavatel domalby
(viz výše obr. 7). Srovnej „Rytý
nápis“. |
|
Obr. 8. Znojemská
rotunda – západní stěna (3. a 4. pás maleb). První český král Vratislav
I. [26]
mezi svými syny Vladislavem I. [25] a Soběslavem I. [27], tzn. mimo
posloupnost,
aby mohl být umístěný nad postavou krále Sáma,
prvního
krále Slovanů [01].
|
|
Podobně jako Václav (ze II. fáze výmalby –
obr. 6) je tu i Vratislav
II. vyobrazený dvakrát – jednou jako kníže s mitrou
[20], podruhé s královskými insigniemi korunou a žezlem
[26] (obr. 7), umístěný o šest pozic dál na význačném místě
proti apsidě, po pravici svého nejmladšího syna (aby i na
něj dopadl odraz otcova královského majestátu, ale ještě
i z jiných důvodů – viz „Rytý
nápis“), přitom přesně nad postavou prvního krále Slovanů Sáma [01]
se synem (?) (viz výše obr. 8).
Poslední dvě postavy ze III. fáze výmalby, Vratislav II. se
Soběslavem I. (otec a syn) (obr. 7),
jsou také umístěny přesně naproti posledních dvou postav
ze II. fáze, Oldřicha a Břetislava (rovněž otec a syn) (obr. 6). Tím
je snad dostatečně vysvětleno, proč postava krále
Vratislava s korunou na hlavě není vedle jeho prvního
vyobrazení s mitrou (jako tomu bylo ve II. fázi
u sv. Václava – obr. 6),
ale je „vložena“ do
řady knížat mimo časovou posloupnost
(viz níže obr. 9). |
|
Obr. 9. Znojemská
rotunda – západní stěna (3. a 4. pás maleb). První český král Vratislav
I. [26]
(nahoře uprostřed) mezi svými syny Vladislavem I. [25] a Soběslavem I. [27], tzn. mimo
posloupnost,
umístěný přímo nad postavou prvního historicky doloženého krále Slovanů, Sáma [01].
|
|
Petr Šimík (2008).
Komentář:
„Údělníci“, „následníci“ nebo „předchůdci“?
Na závěr se patří dodat, že
k jediné správné identifikaci
postav pražských knížat ve 4. pásu (viz výše obr. 6
a obr. 7) dospěl na základě
podrobného studia maleb již J. Zástěra (1986, s. 4),
jeho práce však byla zatvrzelými obhájci pohanského
libušopřemyslovského
mýtu, moravských „ ú d ě l n í k ů “
bez pláště, donátora
rotundy Konráda II. Znojemského (také moravského údělníka,
jenže v plášti),
vyobrazeného s podélným kostelem typu baziliky v rukou, a vzniku
veškerých maleb až v roce 1134, odmítnuta
(D. Třeštík 1987, s. 550-554; A. Merhautová-A. Martan
1988, s. 301-305; B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík
2000), a to s použitím polopravd i vyloženě
účelově nepravdivých tvrzení, jak bylo prokázáno
(P. Šimík
2001, s. 361-377; týž 2004, s. 111-112; týž
2010, v tisku). K nim se připojil i L. Konečný
(1997, s. 72) s vlastní modifikací výkladu, že donátorem
je Konrád I. a bez pláště
jsou v rotundě vyobrazení všichni (i ti nezletilí) v době domnělého vzniku maleb
(1091) žijící přemyslovští princové (jacísi vládní čekatelé),
kteří následují za postavou posledního vladaře v plášti (domněle
opět Konráda I.) – čili
„ n á s l e d n í c i “ .
Údajní „údělníci“ či „následníci“,
tzn. všichni ti, co dosud neusedli na pražský knížecí stolec,
však mají na malbě v rotundě korouhev
čili praporec, knížecí
odznak,
vladařskou insignii – symbol držení léna (viz výše obr. 6).
Srovnej Kosmas (III, 8; III, 15;
III, 34), Mn. sáz. (k roku 1126),
Kan. vyš. (k roku 1138
a 1140) a článek „Lenní
hold Břetislava I. králi Jindřichovi III. v Řezně
roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy.
Ani tento zjevný rozpor nezarazil tyto „odborníky“ v jejich
rádoby „vědeckých“ výkladech. Pochopitelně mají praporec,
protože to nejsou žádní „údělníci“ ani Konrádovi „následníci“,
když uprostřed mezi nimi je vyobrazen sv.
Václav v přilbě (P. Šimík 2001, s. 365-373;
týž 2004, s. 95-99),
ale první pražská křesťanská knížata,
která nemají plášť, protože nevládla Moravě (viz výše pozn. 3),
potomci moravského krále-oráče Rostislava, zakladatele dynastie
„Přemyslovců“, jak je pojmenovala až romantizující
historiografie 19. století (J. Žemlička 2000, s. 268),
ve skutečnosti ovšem pražské větve mojmírovského
rodokmenu (P. Šimík
2006, s. 337-350, 378-380, 382).
Jak je ze samotných maleb 4. pásu patrné (viz níže
obr. 10), postava knížete
Břetislava I. [18] (první v plášti)
tu byla namalována stejným malířem a ve stejnou dobu jako
jeho devět předchůdců na pražském
stolci (bez pláště). Všech deset postav se totiž vyznačuje
naprosto stejným kánonem proporcí: relativně malé štíty v rukou,
dlouhé nohy, štíhlý pas umístěný nad polovinou modrého pásu
v pozadí, jejich ramena horní hranici modrého pásu mírně
převyšují (II. fáze výmalby).
Postavy následujících vladařů však již mají větší štíty,
jsou zavalitější, mají kratší nohy, pas mají pod úrovní
poloviny modrého pásu, také jejich ramena jsou pod úrovní horní
hranice modrého pásu v pozadí. Jsou prací jiného malíře
a vznikly později (III. fáze
výmalby).
|
Obr. 10. Znojemská
rotunda – čtyři panovníci ve 4. pásu maleb nad vstupem do
apsidy:
[16] Boleslav III., [17] Oldřich, [18] Břetislav I. a [19]
Spytihněv II.
Dělicí rovina maleb prochází až mezi první a druhou
postavou v plášti.
Srovnej obr. 3
(snímek v UV světle) na straně „Historie
psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
|
Postavy bez pláště proto
n e n á s l e d u j í
za poslední postavou v plášti (jak se
shodně, avšak mylně domnívali pražští „odborníci“
i L. Konečný), ale naopak p ř e d c h á z e j í
první postavu v plášti,
knížete Břetislava I. (viz výše obr. 10). Jsou to tedy jeho „ p ř e d c h ů d c i “
na pražském stolci, od Bořivoje po Oldřicha (P. Šimík 2004, s. 104-106;
týž 2010, v tisku),
kteří z počátku vládli jen ve středočeském minivévodství.
Srovnej mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“, „Kmenová
území v Čechách“, „Osídlení
Čech“
a „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Výše uvedené skutečnosti neodradily některé naše „odborníky“,
aby v rozporu s historickými prameny svoje bludy o českém
pohanovi
v moravské křesťanské kapli, údělnících
či následnících s praporcem, donátorovi
rotundy Konrádu I. či II. s podélným kostelem s věží v rukou
(místo rotundy) a údajného
vzniku
maleb najednou a současně, ať už před sepsáním Kosmovy
kroniky (1091) nebo až po jejím dokončení (1134), dále nešířili
i v novém tisíciletí:
• Marie Bláhová:
Historická paměť v pramenech raně přemyslovských Čech
(s. 58). In: Dějiny ve věku nejistot. Sborník k příležitosti
70. narozenin Dušana Třeštíka. NLN, Praha 2003, s. 53-69.
• Zuzana Všetečková:
Nástěnné malby ve znojemské rotundě (s. 126). Několik
poznámek k jejich interpretaci. In: Znojemská rotunda. Malby
v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky
současného výzkumu. Sborník z 2. konference o rotundě
konané 25.-26. června 2003 ve Znojmě. Město Znojmo, Znojmo
2004, s. 124-130.
• Dušan Třeštík:
O Kosmovi a jeho kronice (s. 13). Úvod k
nejnovějšímu vydání Kosmovy Kroniky Čechů. Kosmova
Kronika česká, Paseka, Praha – Litomyšl 2005, s. 5-16.
• Lubomír Jan
Konečný: Románská rotunda ve Znojmě (s. 192, 197,
229, 313). Host, Brno 2005.
• Dušan Třeštík:
Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím a pohanstvím
(s. 33-34). In: Stát, státnost a rituály přemyslovského
věku. Problémy, názory, otázky. Sborník příspěvků z konference
konané dne 18. října 2005 v Brně. Editoři Martin
Wihoda a Demeter Malaťák. Matice moravská, Brno 2006, s.
25-46.
• Libor Jan: Přemyslovská Morava (s. 13). In:
Sága moravských Přemyslovců, Život na Moravě od XI. do počátku
XIV. století. Sborník a katalog stejnojmenné výstavy. VVM v Olomouci
a MMB, Olomouc a Brno 2006, s. 7-32.
• Martin Wihoda: Testament knížete Břetislava
(popis k obr. na s. 34 a 50). In: Sága moravských Přemyslovců,
Život na Moravě od XI. do počátku XIV. století. Sborník a katalog
stejnojmenné výstavy. VVM v Olomouci a MMB, Olomouc a Brno
2006, s. 33-50.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I.
Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140 (s. 254-257, 273-276). Paseka, Praha a Litomyšl
2007.
• Jaromír
Kovárník: Rotunda sv. Kateřiny. Pořad ČT1 „Toulavá
kamera“, neděle 16. 3. 2008, 10:00 hod., stopáž:
9:10-12:56 min., www.toulavakamera.cz
• Dušan Třeštík:
Idea státu a národa, s. 276-277. In: Kol. aut.: Přemyslovci.
Budování českého státu. Eds. P. Sommer, D. Třeštík
a J. Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 272-277,
281-286.
• Anežka Merhautová:
Přemyslovský cyklus ve znojemské rotundě. In: Kol. aut.:
Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer, D. Třeštík
a J. Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 278-280.
Citace:
Janovo evangelium (J 6, 35)
O chlebu života
(35) Ježíš jim řekl: „Já
jsem chléb života; kdo přichází
ke mně,
nikdy nebude hladovět,
kdo věří ve mne, nebude nikdy žíznit“.
Pavlův první list Korintským (1K
10, 16-21)
Výstraha před modlářstvím
(16) Není kalich
požehnání, za nějž děkujeme, účastí na krvi Kristově?
A není chléb, který lámeme,
účastí na těle Kristově?
(17) Protože je jeden chléb,
jsme my mnozí jedno tělo,
neboť všichni máme podíl
na jednom chlebu.
(18) Pohleďte na Izraelský
lid: Nespojuje ty,
kteří jedí oběti,
společenství oltáře?
(19) Co tím chci říci? Že
pokrm obětovaný modlám
něco znamená? Nebo že
modla něco znamená?
(20) Nikoli, nýbrž že to, co pohané
obětují, obětují démonům,
a ne Bohu. Nechci, abyste
vešli ve společenství s démony.
(21) Nemůžete pít kalich Páně
i kalich démonů.
Nemůžete mít účast na
stolu Páně i na stolu démonů.
Pavlův první
list Korintským (1K 11, 23-25)
Řád při večeři Páně
(23) Já jsem přijal od Pána,
co jsem vám také odevzdal:
Pán Ježíš v tu noc,
kdy byl zrazen, vzal chléb,
(24) vzdal díky, lámal jej a
řekl: „Toto jest mé tělo,
které se za vás vydává;
to čiňte na mou památku“.
(25) Stejně vzal po večeři i kalich
a řekl: „Tento kalich je nová smlouva,
zpečetěná mou krví; to
čiňte, kdykoli budete píti, na mou památku“.
Pavlův list
Židům (Žd 8, 13)
Nová smlouva převyšuje starou
(13) Když Bůh mluví o
nové smlouvě, říká tím, že první je zastaralá.
Co je zastaralé a vetché,
blíží se zániku.
Proglas
Předzpěv k slovanskému překladu Čtveroevangelia
(...)
(6)
Neb oni řekli: Slepí prohlédnou,
(7)
hluší uslyší slovo Písma.
(8) Je tedy třeba
poznat Boha.
(9) Proto slyšte,
Slované, toto:
(10) Dar ten je věru od Boha
daný,
(11)
dar Boží je to údělu na pravici,
(12)
dar duším nikdy se nekazící,
(13)
těm duším, které jej přijmou.
(...)
(24) slyšte slovo, od Boha přišlo,
(25) slovo, jež krmí lidské duše,
(26)
slovo, jež sílí srdce i rozum,
(27)
slovo to, jež vede k poznání Boha.
(...)
BIBLE. Písmo svaté
Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichu III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a
znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou...
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Mapky: „Moravské úděly“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“
– „aby vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a aby všichni
byli pod jeho panstvím“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“
– Bořivoj (II.) převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1101“ – císař dal odznaky knížectví a korouhev
Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k
roku 1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal praporec
z ruky císařovy).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Legendy: „Život sv.
Konstantina-Cyrila, kap. XIV“.
Legendy: „Život sv. Metoděje,
kap. V“.
Legendy: „Chvalořeč o sv.
Cyrilu a Metoději, kap. 14“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“
aneb Nejstarší staroslověnská legenda sepsaná hlaholicí v Čechách.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené
historky“.
Tabulka 4: „Stáří prvních »Přemyslovců«“.
Podle legend a výsledků přírodovědeckého průzkumu E. Vlčka.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v
grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data knížete
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové
moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády Břetislava
a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae virtutis
viri“ (1980). Konstantin-Cyril a Metoděj ustanoveni
spolupatrony Evropy.
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“
(1985). K 1100. výročí úmrtí arcibiskupa Metoděje.
Dokumenty: „K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně“.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“ (1/2,
2/2).
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený Památník
Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat »lživé
učitele«?
Otázky: „Proč se založení
Prahy upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků
na českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. In: ČsČH XXXV-4, 1987,
s. 548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? In: Umění XXXVI, 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Kadlec: Přehled českých církevních dějin I. Zvon,
Praha 1991.
• Josef Vašica: Legenda svatoivanská. In: Josef Vašica: České
literární baroko. Atlantis, Brno 1995.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Bohuslav Klíma: Levá ruka knížete patří vedlejší figuře.
In: Příloha deníku Rovnost, s. pět, čtvrtek 11. března
1999.
• Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v
prvé polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
Vyhodnoceno jako „Czech šmejd
české historické vědy za rok 2000“.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11.
století. Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. NLN,
Praha 2000, s. 267-273.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Petr Šimík: Malby ve znojemské rotundě v roce 2001 aneb
„Ukradená“ minulost I a II (www.britskelisty.cz,
Praha 2001).
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda vstoupila do 3. tisíciletí.
In: Znojemsko, regionální tisk. Znojmo 6. 2. 2001, s. 3;
přetisknuto in: Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 379-383.
• Jiří Ševčík: Album Svatoivanské. Vyšehrad, Praha 2002.
• Jan Svoboda: Přes propasti věků. Tři kapitoly z našich
nejstarších dějin. Ed. Bohumil Svoboda. Vyšehrad, Praha 2004.
• Aurelius Augustinus: De doctrina christiana (Křesťanská vzdělanost).
Přeložila Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo, Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Libor Jan: Přemyslovská Morava. In: Sága moravských Přemyslovců,
Život na Moravě od XI. do počátku XIV. století. Sborník a katalog
stejnojmenné výstavy. VM v Olomouci a MMB, Olomouc a Brno
2006, s. 7-32.
• Martin Wihoda: Testament knížete Břetislava. In: Sága
moravských Přemyslovců, Život na Moravě od XI. do počátku
XIV. století. Sborník a katalog stejnojmenné výstavy. VM v Olomouci
a MMB, Olomouc a Brno 2006, s. 33-50.
• David Kalhous: Státnost v Kristiánově legendě. K roli
tradice při formování přemyslovského státu. In: Stát, státnost
a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory, otázky.
Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Eds. M. Wihoda a D. Malaťák. MM,
Brno 2006, s. 135-153.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007.
• Dušan Třeštík: Idea státu a národa. In: Kol. aut.:
Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer, D. Třeštík
a J. Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 272-277,
281-286.
• Anežka Merhautová: Přemyslovský cyklus ve znojemské rotundě.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer,
D. Třeštík a J. Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 278-280.
• Petr Šimík: Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy. Jeho přínos k výkladu vzniku a obsahu maleb.
Brno 2010. V tisku.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|