NENÍ
KRISTIÁNOVA HISTORKA
O BOŘIVOJOVĚ
KŘTU METODĚJEM
OPRAVDU POUZE LEGENDOU?
III.
ČÁST: STROJMÍROVO POVSTÁNÍ |
• „Naďa Profantová (1996)“
„Ludmilin a Bořivojův křest ovšem nepotvrzuje žádný
nehagiografický (ani hagiografický – pozn. PŠ) soudobý pramen
a mezi popisovanými událostmi a dobou vzniku Kristiánovy legendy
(kde je první zmínka o jejich křtu – pozn. PŠ) leží více než
stoletá průrva. Můžeme vůbec jejím údajům věřit, zvláště
když se v jejím vyprávění vyskytují zjevně fantazijní
motivy? Copak by tak obratný diplomat jako byl Svatopluk Veliký
ponížil knížete, byť méně mocného, přec vládnoucího nad
strategicky významnou zemí? Není Kristiánova legenda ve věci Bořivojova
křtu opravdu pouze legendou?“ (N. Profantová 1996, s. 37n). |
[Pokračování ...].
(44) Bořivojův
křest vyvolal v Čechách vášnivou odezvu.1
Podle podání Kristiánovy legendy došlo k povstání
proti nově pokřtěnému knížeti „...protože prý opouští
otcovské mravy a přijímá nový neslýchaný křesťanský zákon
svatosti“.2
Bořivojovi se nepodařilo vzpouru
potlačit3
a tak musel uprchnout na Moravu, kde nalezl útočiště u Svatopluka.
V Čechách vítězné povstání postavilo do čela země nového knížete:
„Mezitím ...svrchu řečený
lid, setrvávaje ve své nepravosti, nějakého vévodu Strojmíra,
jehož jméno se do latiny překládá rege pacem, a který uprchnuv
ze své země žil jako vyhnanec u Němců, přivede zpět domů,
vypraviv pro něho poselství, a ustanoví si ho knížetem“.4
Strojmír však žil u Němců tak dlouho, že „zapomněl
mluvit svou rodnou řečí“. To vyvolávalo
nespokojenost a Bořivojovi příznivci získávali zpět půdu
pod nohama. Podařilo se jim vyvolat novou konfrontaci a Čechy se
ocitly na pokraji otevřené občanské války. Obě strany –
Strojmírova a Bořivojova – se ve vypjaté situaci rozhodly
vyjednávat. Dohodly se, že vyjdou z Prahy a budou jednat na poli (campus).
Zdá se, že tímto slovem je míněno pole
sněmovní, a že tedy měl být svolán sněm, který
by volbou rozhodl, zda bude vládnout Bořivoj či Strojmír. A šlo-li
o sněm, pak ovšem musel panovat sněmovní mír a jeho účastníci
měli být zřejmě neozbrojeni. Strojmírovi straníci však
hodlali mír porušit a tajně přišli s ukrytými zbraněmi.
Dohodli se, že jeden z nich zvolá „Proměňme se“ a po
těch slovech se chopí zbraní a zahubí straníky Bořivojovy.5
Ti se však o lsti včas dozvěděli a i oni ukrývali pod plášti
meče. Při zvolání „Proměňme se“ je vytasili a využivše
momentu překvapení, zahnali Strojmírovy muže na útěk. Povolali
Bořivoje zpět na na český knížecí stolec.6
Ten hned po svém návratu postavil kostel ke cti P. Marie. Splnil
tak slib, kterým se za šťastný návrat do Čech zavázal při svém
pobytu na Moravě.
Historka o Strojmírově povstání je rozporná a vyvolává
rozličná podezření. Byla odmítána jako pozdější
interpolace, nebyla prý v původní (45)
legendě, jak byla napsána v desátém století, protože prý je
prodchnuta českým nacionalismem, který se rodil až v jedenáctém
a dvanáctém století, avšak byl by prý anachronismem pro století
desáté.7
Tato argumentace je však pochybná, vždyť Strojmír nebyl svými
stoupenci odmítán proto, že by mluvě německy urážel jejich
vlastenecké cítění, ale proto, že se s nimi, česky neznaje,
nedokázal domluvit.8
Vážnější problém vyvolává místo Strojmírova
exilu. V Čechách vyhnali knížete, protože přijal novou křesťanskou
víru, a povolali z vyhnanství Strojmíra. Povolali jej zpět
z Bavorska, kde se již adaptoval tak úspěšně, že zapomněl
rodný jazyk. To by se však sotva mohlo stát jinak, než že by
byl v Bavorsku od dětství, dospělý člověk nezapomene rodný
jazyk tak, aby se jím nedokázal domluvit. Mohl
by však být vychován v křesťanské zemi a zůstat
pohanem?
Asi nikoliv. Pak se před námi rozvíjí absurdní situace: Češi
vyhánějí Bořivoje, protože se stal křesťanem, a povolávají
Strojmíra, který je také křesťanem.9
Zdá se, že musíme volit mezi dvěma možnostmi. Buď
budeme předpokládat, že příběh knížete, který se neuměl
domluvit stejným jazykem se svým lidem, je dodatečným epickým
ozvláštněním zprávy o protikřesťanském povstání, a pak
zbude přibližně to, co nalezneme v mladší legendě Diffundente
sole:
„...takže vévodu pro víru Kristovu z Čech
vypudili. Byv tedy vypuzen, uchýlil se znovu ke králi Svatoplukovi
a biskupovi Metodějovi. I byl od nich přijat s velikou slávou,
jak se slušelo, a přebýval u nich nějaký čas. ...Než svrchu
řečení údové ďáblovi zvolili si nějakého jiného vévodu.
Ale protože nepravost nemůže dlouho trvati ...vévoda byl se ctí
z Moravy nazpět povolán...“.10
Nebo naopak potlačíme motivaci celého povstání. Bořivoj
se navrátil z Moravy, kde plně uznal Svatoplukovu nadvládu nad Čechami
a přijetím křtu ještě posílil svou vazbu na moravského
krále.11
S jeho oporou mohl výrazně posílit svou pozici v Čechách. To
vyvolalo u českých velmožů obavu a později ozbrojený odpor,
který se zřejmě opíral i o odmítnutí nového náboženství,
které kníže prosazoval.12
Povstalci zvítězili a Bořivoj se musel uchýlit do exilu na
Moravu. Síla povstání dostačovala na svržení nepohodlného knížete,
nestačila by však k tomu, aby zastavila očekávatelnou moravskou
intervenci. Povstalci se obrátili o podporu tam, kde jedině ji
mohli reálně nalézt, do východofranské říše.13
Zároveň jim to umožnilo legitimovat jejich násilné vystoupení
proti právoplatnému knížeti, neboť povolali muže, kterého zřejmě
rod opravňoval k tomu, aby usedl na český knížecí stolec. Zdá
se pravděpodobné, že Strojmír byl Přemyslovec,
který opustil zemi, snad právě proto, že jeho právo ucházet se
o knížecí stolec (46)
bylo příliš dobré na to, aby nesvádělo panujícího knížete
k pokušení zbavit se možného protikandidáta.
Mohl být ovšem prostě vydán do Bavorska jako rukojmí po některém
franském tažení do Čech.14
Ve volbě nového, Bavorsku zavázaného knížete již
jednoznačně převládl politický aspekt nad náboženským, a mohl-li
převládnout, pak byl pravděpodobně od samého počátku povstání
určující.15
Nevadilo asi ani tolik, že Bořivoj přijímal „nový a neslýchaný
křesťanský zákon svatosti“, nýbrž že přitom rušil
otcovský mrav posilováním centrální knížecí moci. Pokud byl
Strojmír ochoten respektovat tuto část otcovských mravů,
nevadilo asi, že je křesťan.16
Ať již budeme příběh o Strojmírově vládě v Čechách
interpretovat prvním způsobem a budeme klást váhu na pohanskou,
protikřesťanskou reakci, či ať se naopak přidržíme druhého
čtení a akcentujeme politické souvislosti, vždy bude konstrukce,
o kterou se bude opírat náš výklad, velmi chatrná. Pokaždé
budeme nuceni, abychom díry ve faktických znalostech vycpávali slámou
hypotetických úvah.17 A jakkoli se podle slavného aforismu snažíme
pro klid svědomí používat co nejkvalitnější slámu, přece od
ní nesmíme očekávat, že bude mít nosnost betonu. Dávám-li v následujícím
výkladu přednost spíše druhému, „politickému“ čtení
Strojmírova příběhu, sluší se poprosit laskavého čtenáře,
aby mému rozhodnutí rozuměl jako subjektivní volbě ze dvou
stejně pravděpodobných možností.18
Naďa Profantová
(1996, s. 44-46).
Poznámky:
|
1 –
|
Vášnivou odezvu
zcela logicky nemohl vyvolat Bořivojův křest
(ten se ve skutečnosti konal o 20 let dříve), ale
Bořivojovo přenesení
moravského křesťanství do Čech.
|
2 –
|
V dalším
textu se pak autorka pokouší „opuštění otcovských mravů“ a „nový
neslýchaný křesťanský zákon svatosti“ od sebe oddělit.
|
3 –
|
O nějaké Bořivojově
„snaze povstání potlačit“ není v legendě ani zmínka. To je
již vlastní přídavek autorky. Podle Kristiána
(kap. 2) se Bořivoj naopak před vším národem českým (v tichosti)
„ustranil“ na Moravu. Tím chtěl Kristián naznačit, že Bořivoj
nehodlal Čechům vnucovat moravské křesťanství násilím. Pokud
by ovšem byl původem český kníže, dala by se
jistě očekávat jeho snaha svůj záměr prosadit, a ne zbaběle
bez boje utéci.
Protože ale pocházel z Moravy, zachoval se
podle toho. Nehodlal se jako pozvaný „host“
do českých sporů vměšovat.
Počkal proto na Moravě, až si Slované čeští svoji malou
občanskou válku sami vybojují a ujasní si, co vlastně chtějí,
co pro ně bude lepší. To bylo nejspíš
smyslem Kristiánova sdělení. Srovnej níže První
kniha Mojžíšova (Gn 17, 5-8) Smlouva a změna jména.
|
4 –
|
Strojmír (Ztroymir)
uprchl „od národa svého“ a byl u Němců (aput Theutonicos)
ve vyhnanství. Zatímco Strojmíra Čechové „uvedli
domů“, neboť „z nich rodem pocházel“, pak
v případě Bořivoje jsme mohli zaznamenat, že přijel na Moravu „ke knížeti
svému, čili králi
Svatoplukovi“. Nepřijel ale v záležitosti „svého
lidu“ (jak chybně, ale jistě „neúmyslně“ uvedla
autorka), nýbrž „lidu sobě svěřeného“.
Svěřit můžeme někomu, ať již dočasně nebo trvale, jen něco, co původně
nebylo jeho! Kristiánovy narážky na Bořivojův moravský
původ jsou tu zřejmé – viz také níže pozn. 5 a 6.
K Bořivojovu moravskému původu viz Rodokmen
Mojmírovců.
|
5 –
|
Motiv „Proměňme
se!“ (variemus) mnich Kristián převzal z rozšířeného
a velmi starého podání o původu Sasů. Nacházíme je jak u pevninských
Sasů, tak u Anglosasů v Anglii. Podle něho se Sasové při mírových
jednáních s původními
obyvateli země, kterou obsazovali
(Brity v Anglii a Durynky na pevnině), tajně ozbrojili svými
dlouhými noži (sachsy), ukryvše
je pod šaty, a na znamení dané výkřikem „Vezměte své
sachsy“ je vytasili a pobili své partnery v jednání.
Odtud, podle svých sachsů, dostali jméno Sasové (D. Třeštík
1997, s. 332).
Kristián tu tedy opět poukazuje, pomocí jakéhosi soupeření mezi „původními
obyvateli“ Čech a těmi „nově příchozími hosty“
s Bořivojem (kteří tuto zemi „obsazovali“), na jeho „cizí“
původ z Moravy. Srovnej níže První
list Petrův (1P 2, 11-17) Křesťané mezi nevěřícími.
Kromě toho samotným převzatým motivem „Proměňme
se!“ tu Kristián znovu poukazuje na Ovidiovy „Proměny“.
|
6 –
|
Čechové si z Moravy nepřivedli
zpět „svého vévodu“, ale „bývalého
vévodu sobě“, tzn., že
ho neuvedli „domů“, jako předtím Strojmíra. Bořivoj
tedy nebyl „jejich“ – jeho domov
nebyl v Čechách. Kristián se už nemohl vyjádřit jasněji – viz také výše
pozn. 4. Proto se u Bořivoje také velmi pečlivě vyhýbá obratům:
„z nich rodem pocházel“, „byl z jejich národa“.
Kristián, jako jeden z Bořivojových potomků, se tu ke svému
moravskému původu sám skrytě hlásí. Proto mu také
leží na srdci neblahý osud, který Moravu potkal – viz
Kristián (kap. 1).
|
7 –
|
F.
Palacký ji odmítl ze zcela logických důvodů.
|
8 –
|
Nemohli se domluvit
– čili Slované čeští mu neporozuměli.
|
9 –
|
V tom je právě
skryto jádro Kristiánova (symbolického) sdělení. Rozlišuje zde
křesťanství z Bavorska a z Moravy. Tomu bavorskému,
reprezentovanému hypotetickým Strojmírem, Slované čeští neporozuměli.
Proto znovu povolali z Moravy zpět Bořivoje. (Ten se mezitím pochopitelně křesťanství
nezřekl). Proto také již moravský král
Rostislav žádal byzantského císaře: „Pošli nám takového
učitele, který by nám dokázal pravou křesťanskou víru vyložit
v našem jazyku, aby i jiné země, pozorujíce to, nás napodobily“.
Což se i stalo. Kristián to jen vyjádřil po
svém. Chtěl tím i do budoucna zajistit, aby počátky českého křesťanství
už nikdy nebyly spojovány s Bavorskem, jak to
ještě zdůrazňovaly bavorská recenze legendy Crescente
a legenda Gumpoldova,
ale výhradně s Velkou
Moravou.
Proto také řezenský křest čtrnácti Boemanů v roce 845 byl
později tak „dokonale
zapomenut“, že dokonce ani N. Profantová (1996, s. 47)
vůbec netušila proč. Nepřišla
na to ani o tři roky později
(VDZKČ I. 1999, s. 201) a patrně na to nepřijde nikdy, pokud bude
považovat Bořivoje za původem českého knížete.
|
10 –
|
Příběh o Strojmírovi
nemůže být dodatečným epickým
ozvláštněním textu, ale původním autorským
záměrem. Viz výše pozn. 3, 5, a 9.
Ovšem ne všichni jej pak později správně pochopili.
|
11 –
|
Bořivoj nemohl nic
posilovat, když se žádný křest ve skutečnosti nekonal, neboť křesťanem byl
již od svého raného věku. Proč by měl
jeho otec Rostislav trpět ve své rodině pohana? To za naprosto
absurdní považoval dokonce i D. Třeštík (1987, s. 567; 2000, s. 89). Viz také tab. 3: „Bořivojův
křest“.
|
12 –
|
Když už se Slované čeští
jednou sami rozhodli, že přijmou křesťanství z Moravy, pak předpokládat, že
jej vzápětí zase odmítli, postrádá logiku.
|
13 –
|
Před franskými analisty
se to vše asi podařilo velmi dobře „utajit“, neboť o tom nic
neví.
|
14 –
|
Jestliže Strojmír „z
nich rodem pocházel“ a „byl z jejich národa“
(rozuměj Slovanů českých) a již od svého dětství pobýval v bavorském
exilu, nemohl být současně „Přemyslovec“. Ač Dalimil i Přibík Pulkava
znali Kristiánovu legendu, ani jeden z nich Strojmíra
nepovažoval za mytického potomka Přemysla Oráče (to ostatně ani Kristián),
proto jej do rodokmene nezařadili.
Proto také J. Žemlička (2000, s. 269) vyslovil domněnku, že „Kristiánův
Strojmír, žijící od mládí v exilu (vždyť zapomněl mateřskou
řeč) a považovaný někdy za Bořivojova příbuzného (viz
např. D. Třeštík
1997, s. 333 a schéma na s. 425), mohl patřit
k nepřemyslovským duces“.
Zde je namístě J. Žemličku doplnit: spíš „musel
patřit“, Strojmír byl přece „z jejich národa“ (rozuměj
Slovanů českých), „z nich rodem pocházel“, zatímco
Bořivoj, přemyslovský dux,
pocházel z rodu „Přemyslova“. A Přemysla Čechové nalezli „v cizí
zemi“; podle Kristiána, jenž se odvolává na jakousi
pověst (ad fama fertur),
to bylo na
Moravě, jak vyplývá z nového rozboru 2. kap. jeho
legendy. Podle Kosmy, který o 120 let později Moravu už k ničemu nepotřeboval,
byl „nalezen“ v severočeských Stadicích
(viz mapka). Ve středočeském minivévodství
byl tedy „nalezený“ Přemysl v každém
případě „cizinec“, jak to pak
ve své kronice (Kosmas I, 6) ještě
několikrát opakovaně
zdůraznil. Srovnej níže První
list Petrův (1P 2, 11-17) Křesťané mezi nevěřícími.
|
15 –
|
Nepochybně šlo o politické
rozhodnutí, zda přijmout křesťanství z Bavorska, nebo z Moravy.
Viz výše pozn. 9.
|
16 –
|
Bořivoje vyhnali kvůli jeho údajnému
křtu, u Strojmíra však nevadilo, že je křesťan. Co k tomu více
dodat? Centrální knížecí moc by byl nucen posilovat i hypotetický Strojmír, pokud by měl zajistit
christianizaci Čech, a právě o tu tenkrát šlo. To byl „požadavek
doby“. Viz výše pozn. 2. V této souvislosti lze poukázat na
osud Korutanských či Polabských Slovanů.
|
17 –
|
Ano, konstrukce, kterou nastínila
N. Profantová je opravdu „velmi chatrná“, neboť interpretuje Kristiánovo
literární dílo vzniklé až 120 let po příchodu Bořivoje do Čech jako práci
soudobého analisty. Vůbec totiž nepochopila Kristiánův autorský záměr.
Zůstává stále jen na povrchu, vidí jen „znaky“,
co je skryto za nimi – „označovaná
věc“
– jí však opět uniká. Viz níže pozn. 18.
|
18 –
|
Spíše „stejně nepravděpodobných
možností“. N. Profantové jaksi uniklo, že tu jde o symbolický příběh,
nadsázku, metaforu, podobenství
(A. Augustinus: O umění rozlišovat
mezi znakem a označovanou věcí). Viz výše pozn. 9.
Na závěr můžeme konstatovat, že N. Profantová se svým
výkladem ke skutečné historii nepřiblížila ani o píď,
jen znovu, po svém, interpretuje některé legendy. Tu nejstarší,
„O pustynike Ivaně“, v Čechách hlaholicí
sepsanou, však zcela ignoruje. Tomu pak odpovídá i výsledek. Je
to jen další legenda. Srovnej úvahu: „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“.
|
|
Petr Šimík (2006).
Citace:
První Mojžíšova
(Gn 17, 5-8)
Smlouva a změna jména
(5) Nebudeš
se už nazývat Abram; tvé jméno bude Abraham.
Určil jsem tě za otce hlučícího davu
pronárodů.
(6) Převelice
tě rozplodím a učiním z tebe pronárody,
i králové z tebe vzejdou.
(7) Smlouvu
mezi sebou a tebou i tvým potomstvem
ve všech pokoleních činím totiž
smlouvou věčnou,
že budu Bohem tobě i tvému potomstvu.
(8) A tobě
i tvému potomstvu dávám do věčného vlastnictví zemi,
v níž jsi hostem,
tu celou zemi kenaanskou. A budu jim Bohem.
(Zpět pozn. 3).
První
list Petrův (1P 2, 11-17)
Křesťané mezi nevěřícími
(11) Milovaní, v tomto světě
jste cizinci bez domovského práva.
Prosím vás proto,
zdržujte se sobeckých vášní,
které vedou boj proti duši,
(12) a žijte vzorně mezi
pohany; tak aby ti, kdo vás osočují jako zločince,
prohlédli a za vaše dobré činy
vzdali chválu Bohu »v den navštívení«.
(13) Podřiďte se kvůli Pánu
každému lidskému zřízení – ať už králi jako svrchovanému
vládci,
(14) ať už místodržícím
jako těm, které on posílá trestat zločince a odměňovat ty,
kteří jednají dobře.
(15) Taková je přece Boží vůle,
abyste dobrým jednáním umlčovali nevědomost nerozumných lidí.
(16) Jste svobodni, ale ne jako
ti, jímž svoboda slouží za plášť nepravosti, nýbrž jako služebníci
Boží.
(17) Ke všem lidem mějte úctu,
bratrstvo milujte, Boha se bojte, krále ctěte.
(Zpět pozn. 5).
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového
zákona (včetně deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest: Kristián, Fuit,
Proložní ludmilská,
Diffundente sole.
Bořivojův křest: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Neplach, „Granum“,
Palacký.
Kroniky: „Granum k roku 894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově
křtu (?), spíše však sňatku
(!).
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování
Bořivojova křtu dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat podle výsledků antropologicko lékařského
průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb
Bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“
v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako atribut svatého Václava“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi:
»Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Kristián: Legenda „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby jeho“.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885. Lidová demokracie, Praha 1966.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s. 548-576.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl. aut., Brno 1990.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů. Jota, Brno 1994.
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště. Moravský historický sborník,
Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996,
s. 122-125.
• Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice, zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých panovníků. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými
poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka,
Praha a Litomyšl 1999.
• Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci aneb Jak přesná je přesnost určení
věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č. 8, 1999, s. 453-455.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. In: B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík: Moravští Přemyslovci
ve znojemské rotundě. Set out, Praha 2000, s. 67-99.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“ národa (I. a II.). DaS 2000,
č. 4 a 5, s. 6-11 a 29-32.
• Dušan Třeštík: „Veliké město Slovanů jménem Praha“. Státy a otroci ve střední Evropě
v 10. století. Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II.
(† 7. února 999). Ed. L. Polanský, J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000a,
s. 49-70.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací
Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001,
s. 3-24.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda.
Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu.
Sborník z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě 6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna
Františka Bartoše, Brno 2004.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel pražského hradu, z Moravy? Moravský historický sborník,
Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|