POKŘTĚNÍ BOŘIVOJE
MORAVSKÝM ARCIBISKUPEM METODĚJEM
KRONIKA NEPLACHOVA |
Děje a činy českých
knížat a králů
Léta Páně 8941
Nuže za panování a vlády
nejjasnějšího knížete a pána Arnulfa,
sedmdesátého osmého císaře, když v čele svaté církve římské byl Formosus,
sto třináctý papež,2
nastoupil v Čechách po pohanských knížatech
jakýsi kníže jménem Bořivoj.
Ten kníže jednou přišel ke knížeti či králi
moravskému Svatoplukovi. Byl jím
laskavě přijat, a když s ním seděl u hostiny před
stolem na podlaze po způsobu pohanů, poradil mu biskup Metoděj,
aby se dal pokřtít. Bořivoj s tím hned
projevil souhlas, a tak jej i třicet jeho lidí, kteří přišli s ním, Metoděj pokřtil a poučil o víře. Pak ho odměnil, dovolil mu vrátit
se domů a dal mu s sebou jako učitele kteréhosi kněze jménem Kaich.3
Když tedy kníže přijal
křest, vzal si za ženu dceru Slavibora
z hrádku Pšov, který se nyní nazývá Mělník, jménem Ludmilu,
a s ní zplodil dva syny, totiž Spytihněva
a Vratislava.4
Neplach: Stručné sepsání kroniky římské a české
(s. 537).
Poznámky: |
1 –
|
Stejné datum pokřtění Bořivoje
má i Kosmas (I, 14). V roce
894 však byli Metoděj (†885) i Bořivoj (†888) již několik let po smrti. Podobnou zprávu
přináší i „Granum“ k roku
894, což však po přepočtu odpovídá roku 871. |
2
–
|
Východofranský král Arnulf
Korutanský (887-899, císař od 896) – srovnej „Rodokmen
Karlovců“.
Papež
Formosus (891-896), v roce 868 portský biskup a z rozhodnutí
tehdejšího papeže Hadriána II. jeden ze světitelů Konstantinových a Metodějových
učedníků (viz L. E. Havlík 1992, s. 139), dodejme, že ne právě
nadšený. Srovnej staroslověnský „Život
Konstantina-Cyrila“, kap. XVII, a „Život
Metoděje“, kap. VI. |
3 –
|
Téměř doslovný přepis Kristiána
(kap. 2). Kníže Bořivoj (872/875-888), vévoda a později král
Svatopluk (871-894), arcibiskup Metoděj (869-885). |
4 –
|
Neplach přesně logicky
stanovil pořadí událostí, v jakém se podle Kristiánova
(smyšleného) vyprávění měly odehrát:
• Bořivojův křest na Moravě, u „svého“
krále Svatopluka,
• návrat „domů“
(na Levý Hradec) s knězem Kaichem,
• sňatek s
Ludmilou,
• narození synů Spytihněva a
Vratislava.
Hlavní nelogičnost je již v samotném Kristiánově podání (kap. 2)
zárodku přemyslovského mýtu. Vládnoucím knížetem Čechů se Bořivoj mohl stát až poté, co
usedl na pražský stolec, a to
i na základě onoho Kristiánem zmíněného „Metodějova
proroctví“: Staneš
se pánem pánů svých. A na ten mohl usednout, alespoň
podle Kristiána (kap. 2), až po údajném křtu, neboť teprve tehdy dal vystavět
na samém hradě pražském kostel P. Marie. |
|
Petr Šimík (2007).
Neplachova kronika:
Prolog.
Zavraždění
knížete Václava (928).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen Přemyslovců“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Kroniky: „Fuldské anály k roku 871“
o přepadení průvodu nevěsty, jíž si Moravané přiváděli z Čech.
Kroniky: „Granum k roku 894“
(po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku
(!).
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu jejich kosterních
pozůstatků“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Stejná osoba byla
zobrazována ve stejném oděvu“.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázka: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2.
Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
38-39.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972, s.
35-36.
•
Neplach: Stručné sepsání kroniky římské a české. Přel. dr.
Jana Zachová, CSc. In: Kroniky doby Karla IV. Svoboda, Praha 1987.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I. a II.). In: DaS 2000, č. 4, s. 6-11, č. 5,
s. 29-32.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|