Začíná prolog
Alfa a omega. To slovo je obsaženo v první
kapitole Apokalypsy: „Aj, aj, aj, Pane Bože: neumím mluvit,
protože jsem dítě,“ u Jeremiáše v kapitole první, a v osmém,
otázka první In scripturis.1
Já, pravím, jsem dítě s nejasným tušením, pokud
jde o moudrost, dítě se slabou pamětí, pokud jde o zkušenost, dítě
s koktavým jazykem bez výmluvnosti, dítě vratce stojící,
se slabými údy, a tak neumím mluvit. Proto se chci navrátit k tomu,
jenž je pramenem milosrdenství a štědrým dárcem milostí a jenž
po zásluze musí být vzýván na počátku jakéhokoli konání.
Proto čteme u Izaiáše v kapitole padesáté osmé: „Budeš vzývat
a Pán tě vyslyší a budeš volat a řekne: Hle, zde jsem.“,
a u Joela v třetí kapitole: „Každý, kdo bude vzývat jméno Páně,
bude spasen.“ A tato slova jsou obsažena v De poenitentia
v distinkci první Adhuc instant za polovinou. Ale nestačí
ho vzývat, pokud se všechno neděje v jeho jménu. Proto píše
apoštol v listu ke Kolossenským v třetí kapitole a v prvním
listu ke Korintským v desáté kapitole a je to uvedeno též
v případu dvacátém šestém, otázce první Non liceat:
„Cokoli činíte slovem nebo skutkem, vše čiňte ve jménu Páně.“
K tomu dobře podotýká De consecratione distinkce první Omnis
christianus, kde se říká: „K tomu je třeba se nejprve utíkat,
kdo může léčit utrpení naší duše.“; když se totiž vyloučí
jeho pomoc, nemůže ani být v komkoli tělesná cnost. To
poslední je zřejmé z případu třicátého třetího, otázky
první Noli existimare na začátku. Není divné, že se vše
děje v jeho jménu, protože on je základ, bez něhož nevzniká
stavba žádného dobrého díla, jak je zjevné v listu
Korintským v třetí kapitole a v prvním, otázka
první Cum Paulus, o nejvyšší Trojici a katolické
víře v první kapitole na začátku In Clementis. Dobře
to dokládá Hilarius2
v osmé knize spisu O Trojici [De
Trinitate] a po něm je to obsaženo v De consecratione,
v distinkci druhé In Christo pater. Jestliže se totiž od něho
nebudeme učit, budeme mluvit pošetile a bezbožně. K tomu
uvádí, co píše Augustin3
v knize O Boží obci [De
civitate Dei] a co je obsaženo v případu dvacátém
šestém otázce druhé Qui sine, kde se říká: „Kdo chce
dosáhnout spásy bez Spasitele a domnívá se, že bez pravé
moudrosti se může stát moudrým, není zdravý, ale nemocný, není
moudrý, ale hloupý, trvale bude strádat v nemoci a setrvá
hloupý a bláhový v zhoubné slepotě.“
Onomu tedy, jenž je alfa a omega, tj. začátek a
konec, říkám s Augustinem to, co onen píše v knize O zrcadle
církve [De speculo ecclesie] v třetí kapitole: „Dej,
Pane,“ praví, „světlo v srdci, dej slovo v ústech, dej,
aby mysl vystupovala do nebeských sídel, dej, aby osvěcovalo zřídlo
dobra, dej, aby světlo v tobě nalezené upevnilo jasné vidění
duše. A protože jsme jednak část nebe, jednak země, zadrž
mračna země a smutná břemena a svým jasem osviť
temnou tvář lidského nitra.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Zastav
těkavou mysl, jež často se na scestí řítí,
~
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
podřiď tělo duchu, žádost rozumu, tělo, duši i mne celého
uvnitř i vně přizpůsob veskrze své vůli, abych – až by vše
bylo uspořádáno podle svého řádu – si zaslouží dokonale tě
milovat, po zásluze chválit srdcem i ústy a vší zbožnosti,
jíž jsem schopen“, abys ty, který jsi alfa a omega všech
věcí, ráčil ozářit mé myšlenky, abys ráčil posílit mou
paměť, abys ráčil upevnit mou vytrvalost.
Tento předkládaný stručný spisek kroniky římské
i české jsem já, Neplach,4
sepsal podle přání bratra Martina, hospodáře kláštera a svého
strýce, a takto, to jest velmi nezkušeně, shrnul a předložil
pak k opravení témuž Martinovi, svému strýci, Petrovi, svému
proboštovi, a Janovi z Brloha, svému komorníku, jako
znalcům, i těm, kteří se více než já zabývají historií
a pověstmi. Je-li v něm něco ne právě dobře uspořádáno,
ať je mi to kladeno za vinu jenom jako tomu, kdo se takovými věcmi
nikdy nezabýval a hned zas nebude zabývat. Spoléhaje na všemohoucnost
toho, „kdo může darovat věci naprosto beznadějné a nemožné“
[Lc. de veteri iuramento a IV L. I na konci prvního sloupce]
a „kdo je hlava a strůjce všeho vědění“, [XXXVII.
distinkce první], a proto také syn, který je obdivuhodným dárcem
všech milostí [XVI q I], přistoupil jsem k tomuto dílku o minulých
událostech, odvažuje se toho nikoli ze skrovné míry své učenosti,
ale toliko chtěje se zalíbit řečenému svému strýci a vzývaje
toho Spasitele, jakož i jeho velebnou matku a blahoslaveného
Řehoře,5 vynikajícího učence, aby Kristus, jenž je alfa a omega,
jediný v podstatě a trojí v osobách, na němž
jsou zřejmě závislí všichni zákonodárci, stál při mně,
abych dokončil tento spisek. Mám v úmyslu dodržet v něm
toto uspořádání: předně povím něco o roku vtělení Páně
a potom, zjistím-li něco o nějakém svatém, stručně
se o tom zmíním, za druhé pak o římských papežích,
za třetí o římských císařích, poznamenávaje, kolik let
kdo panoval, za čtvrté a nakonec přidám, přihodí-li se něco
pozoruhodného. Abych tedy dovedl to, k čemu přistupuji, důstojně
začít a také rozdělit a šťastně splnit s pomocí královny
nebes a svých svatých, které obzvlášť zbožně uctívám,
a také všech svatých a zvláště skrze požehnání toho
bratra, který si přeje tohle dílo, v tom nechť mi ráčí pomoci
navěky blahořečená
Trojice.
Amen.
Končí prolog
Neplach: Stručné sepsání
kroniky
římské
a české.
Poznámky: |